Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) У рідному краї на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.
У переносному значенні вжито в тексті виділене слово
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) У рідному краї на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.
Окремо в цьому тексті пишеться сполука слів
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) У рідному краї на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.
Прислівник виділено в словосполученні з тексту
На перший склад падає наголос у слові
Подвоєні букви треба писати на місці обох пропусків у рядку
Апостроф треба писати на місці обох пропусків у рядку
Граматичну помилку допущено в рядку
Граматичну помилку допущено в реченні
Правильну відмінкову форму числівника шістсот дев’яносто вісім наведено в рядку
Виділена буква позначає однаковий звук у кожному слові рядка
Прочитайте уривок.
Сонце мало(1)помалу хилилося до заходу. Воно поволі червонило край(2)небо й робило його ясно(3)червоним. Ген(4)ген до обрію насторожено шумів неозорий ліс, оточений біляво(5)сивою мрякою.
Дефіс треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» обрати
Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні
З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові складного речення.
Фрагмент речення:
1…минуло п’ять хвилин, як…
2…тішать око півонії, що їх…
3…цікаво слухати про те, як…
4…її пісня лилася, як …
Вид підрядного речення:
А означальне
Б з’ясувальне
В часу
Г порівняльне
Д умови
Доберіть приклад до кожного випадку вживання коми.
Випадок уживання коми:
1 між однорідними членами речення
2 при відокремленому члені речення
3 між частинами безсполучникового речення
4 між частинами складносурядного речення
Приклад:
А Не страшна тобі ані посуха, ані дощ.
Б Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
В Жайворонок висить на невидимій нитці, співаючи весну.
Г Лягло сонце за горою, зірки засіяли.
Д Зоре моя вечірняя, зійди над горою.
З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).
Тільки діждав Чіпка тепла, (1)зараз накупив дерева, (2)найняв майстрів і заложив над (3)самим шляхом цілий (4)невеличкий будинок.
1 зараз
2 найняв
3 самим
4 невеличкий
А прикметник
Б займенник
В дієслово
Г прислівник
Д сполучник
До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
Вид підрядного речення
1означальне
2з'ясувальне
3обставинне причини
4обставинне місця
Приклади
АСюди, де вуличка забута, приїхав по дитячі сни.
БЛюблю, коли у вікно розкрите шумлять безжурно дерева.
ВЗацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина.
ГЯ єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була.
ДПоет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Барви київських мозаїк –(1) це одне з тих див,(2) яке захоплювало і,(3) мабуть,(4) ніколи не перестане захоплювати всіх,(5) хто по-справжньому цінує прекрасне,(6) не розгублене у віках мистецтво,(7) але ж тут майстерність не лише в кольорах…
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.
Відокремлений член речення
1 означення
2 прикладка (різновид означення)
3 додаток
4 обставина
Приклад
А А воно, могутнє світило, усе більше виповнювало собою світ.
Б Від квітів, особливо пальм й аспарагусів, одразу повіяло життям.
В Цвіте липа так буйно й розкішно, що все місто плаває в задумливому мареві.
Г Обабіч шляху лежали незнайомі поля, перекраяні вузькими довгими нивами.
Д Виблискуючи проти молодого місяця мокрим днищем, серединою ріки повільно плив за течією перекинутий човен.
Пунктуаційна помилка є в реченні
Позначте речення із сурядним і безсполучниковим зв’язком.
Вкажіть речення із підрядним та безсполучниковим зв’язком.
Чи потрібна кома після що у поданому реченні (усі розділові знаки пропущені)?
Отут серед цвіту здається що якби людина вчилася мудрості в дерев то не була б ворогом самій собі й природі.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Після не/довгої темної ночі починало світати. (2) Край неба вже горів не/рожевим огнем, а ясно-червоним полум’ям. (3) Промайнула хвилина, друга – і пучок жовтогарячого світла заіскрився, розливаючись по горах і лісах. (4) Повітря було кришталево чисте,
прозоре. (5) Сонце обливало землю яскравим світлом, гріло, пестило теплом свого проміння. (6) Обізвалася трава не/впевненими голосами тисячі тендітних мешканців: коників, джмелів, комариків. (7) У повітрі бриніла не/перевершена жайворонкова пісня. (8) Прокинулось усе.
У ролі підмета вжито в тексті виділене слово
Поширеним є речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Гордий птах змахнув крильми і злетів на/зустріч новим пригодам. (2) Він уважно приглядався до всього, що було внизу. (3) Птах мав (…) зір і добре бачив, як люди збивалися з ніг, поралися по городах, згрібаючи на купи сухе картоплиння та спалюючи його разом із зів’ялим листям. (4) Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю. (5) А небо, навпаки, залишалося високим і чистим, і в тій височині розкошланими клаптями вати плавали не/великі хмарки.
У знахідному відмінку вжито слово
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Гордий птах змахнув крильми і злетів на/зустріч новим пригодам. (2) Він уважно приглядався до всього, що було внизу. (3) Птах мав (…) зір і добре бачив, як люди збивалися з ніг, поралися по городах, згрібаючи на купи сухе картоплиння та спалюючи його разом із зів’ялим листям. (4) Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю. (5) А небо, навпаки, залишалося високим і чистим, і в тій височині розкошланими клаптями вати плавали не/великі хмарки.
Треба писати окремо виділене слово
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному — взаємності з життям, зі світом. (5) Колискова — це не/наче душа, яка ходить навшпиньках.
Складним є речення
Дієприкметниковий зворот ТРЕБА відокремити комами в реченні (розділові знаки пропущено)
Проаналізуйте текст і виконайте завдання до нього.
(1) У 1924 році на радіо вперше пролунали звуки точного часу: із Гринвіцької обсерваторії, заснованої ще в XVII столітті, їх передала британська компанія BBC. (2) А вже 1925 було запроваджено Всесвітній час, тож людство почало йти в ногу, тобто «в секунду». (3) От тільки для одного подружжя цей сигнал означав початок […]. (4) Виявляється діяла в Лондоні одна парочка, яка продавала час! (5) Сімейство Белвілів щодня їздило до Гринвіча, аби звіряти свій хронометр, а потім ці спритники збували інформацію понад 200 клієнтам, зокрема й годинникарям.
У ролі підмета в тексті вжито виділене слово
Пунктуаційну помилку допущено у рядку.
Укажіть складне речення з різними видами зв’язку, у якому допущено пунктуаційну помилку.
Позначте речення із сурядним і безсполучниковим зв’язком.
Пунктуаційна помилка є в реченні
Доберіть приклад до кожного виду речення
Вид речення
1 означено-особове
2 неозначено-особове
3 узагальнено-особове
4 безособове
Приклад
А Раніше, аніж наказувати, навчись коритися.
Б Мені невесело було й на нашій славній Україні.
В Ясени, ясени, бачу вас за селом край дороги.
Г Дівчині дарують квіти з напіврозквітлими пуп'янками.
Д Озеро в лісі, в озері - ліс
Доберіть приклад до кожного типу складного речення.
Тип складного речення:
1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 складне з різними видами зв’язку
Приклад речення:
А Людський мозок утворюють дві півкулі, кожна з цих половин має свої функції.
Б Ліва півкуля відповідає за логіку й мову (думає), а права пов’язана з інтуїцією та творчою уявою.
В Саме уява є джерелом нескінченного потоку ідей та óбразів, що потім розвиваються.
Г Уява оперує óбразами, і саме цей дар люди не використовують, а ті, які навчилися це робити, сприймають світ творчо.
Д Отже, використайте уяву, цей дар природи, для досягнення успіху, для зміни світу на краще, для позитивного погляду на життя.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома