Іспит 1-й варіант (22 ПОс.) "Методика навчання мовно-літературної освітньої галузі в початковій школі"

Додано: 22 березня 2021
Предмет: Українська мова
Тест виконано: 244 рази
56 запитань
Запитання 1

До яких принципів методики навчання української мови належать такі: увага до матерії мови; розуміння мовних значень, координації усного і писемного мовлення:

варіанти відповідей

педагогічних;

лінгводидактичних;

психологічних;

мовних.

Запитання 2

До якого із рівнів розвитку зв’язного мовлення молодших школярів належить уточнення, збагачення, активізації словника, усунення нелітературних слів?

варіанти відповідей

вимовного;

лексичного;

морфологічного;

синтаксичного;

рівня тексту.

Запитання 3

Серед указаних рівнів розвитку зв’язного мовлення молодших школярів знайдіть «зайві»:

варіанти відповідей

вимовний;

комунікативний; діалогічний;

лексичний;

рівень словосполучення і речення;

текстовий;

Запитання 4

Зміст навчання української мови в початковій школі визначають:

варіанти відповідей

підручники з української мови;

навчальна програма з української мови;

посібник для вчителів;

методичні рекомендації;

Державний стандарт початкової загальної освіти галузі «Мови і літератури»; навчальна програма з української мови.

Запитання 5

Знайдіть помилку в класифікації диктантів у процесі вивчення основ орфографії:

варіанти відповідей

аналітичні;

слухові;

зорово-слухові;

синтетичні; аналітичні.

Запитання 6

Орфографічна навичка – це:

варіанти відповідей

автоматизована дія, яка формується на основі умінь, пов’язаних із засвоєнням комплексу знань і їх застосуванням на письмі;

система правил правопису;

написання, що відповідає правилу орфографії;

система правил, що регламентують вимову слова.

Запитання 7

Які з наведених вправ не належать до орфографічних?

варіанти відповідей

списування;

диктанти;

орфографічний розбір;

усні перекази; усні твори;

контрольний диктант.

Запитання 8

Знайдіть правильну відповідь учня на запитання «Як змінюється дієслово»?

Дієслово змінюється за:

варіанти відповідей

особами і числами в теперішньому та майбутньому часі; родами і числами в минулому часі;

родами і числами;

відмінками і числами;

не змінюється.

Запитання 9

Укажіть найбільш повну відповідь щодо визначення аналітичних вправ. Аналітичні вправи – це вправи:

варіанти відповідей

під час виконання яких переважає аналітична діяльність учнів: спостереження над мовою, граматичний розбір у різних варіантах, орфографічне коментування і т.п.;

під час виконання яких переважає репродуктивна діяльність учнів: дослівне списування, імітативні вправи і т.п.;

під час виконання яких обґрунтовується висловлена думка щодо вивченого граматичного поняття;

складання речення.

Запитання 10

Знайдіть неправильну відповідь серед указаних учнівських умінь роботи із синонімами:

варіанти відповідей

визначати синоніми;

добирати близькі за значенням слова;

замінювати в тексті те чи інше слово відповідним синонімом;

самостійно вживати в готовому тексті дібране за смислом синонімічне слово;

самостійно вибирати із свого лексичного запасу найбільш влучний для висловлення власної думки синонім;

вводити синоніми тільки у словосполучення, не складаючи речення чи текст; знати тільки формулювання правила.

Запитання 11

Яка тема на вивчення однорідних членів речення не передбачена програмою початкової школи?


варіанти відповідей

однорідні члени відповідають на одне і те саме запитання і зв’язані з одним і тим самим словом;

однорідними можуть бути підмети, присудки і другорядні члени речення; 3) при однорідних членах можуть бути залежні слова;

однорідні члени поєднуються за допомогою інтонації і сполучників

і(й), а, але;

при відсутності сполучників між однорідними членами ставляться кома, двокрапка, тире;

узагальнюючі слова при однорідних членах речення; при відсутності сполучників між однорідними членами ставляться кома, двокрапка, тире.

Запитання 12

Які словосполучення в термінології учня початкової школи є помилковими:

варіанти відповідей

друкована буква;

нова літера;

тверда приголосна; м’яка буква; голосна буква.

голосний звук;

рукописна буква;

приголосний звук;

Запитання 13

Комунікативна компетентність передбачає:

варіанти відповідей

вивчення теоретичного матеріалу з української мови;

здатність особистості застосовувати у конкретному спілкуванні знання мови, володіння різними соціальними ролями;

здатність особистості читати і писати;

здатність особистості до говоріння.

Запитання 14

Методика навчання української мови використовує:

варіанти відповідей

тільки загальнодидактичні принципи навчання;

тільки лінгводидактичні принципи навчання;

загальнодидактичні й лінгводидактичні принципи навчання;

тільки власне методичні принципи.

Запитання 15

Які прийоми становлять підґрунтя основного методу навчання грамоти?

варіанти відповідей

узагальнення та систематизації;

аналізу та синтезу;

аналізу та порівняння;

порівняння, синтезу.

Запитання 16

Методи розвитку мовлення такі:

варіанти відповідей

імітативні, конструювання, комунікативні;

комунікативні, евристичний, розповідь;

пояснення, розповідь, бесіда;

пояснювально-ілюстративний, наочний.

Запитання 17

Розвиток зв’язного мовлення учнів передбачає роботу за напрямами:

варіанти відповідей

побудова переказів і творів;

удосконалення і розвиток діалогічного та монологічного мовлення;

складання словосполучень і речень;

побудова усних текстів.

Запитання 18

Під орфографічною грамотністю слід розуміти:

варіанти відповідей

уміння правильно вживати графічні засоби (букви, дефіс) для відтворення усного мовлення на письмі відповідно до прийнятих правил правопису;

уміння писати слова під диктовку;

уміння писати слова під диктовку та їх коментувати;

навчання грамоти.

Запитання 19

Сучасна методика з навчання орфографії класифікує правила так:

варіанти відповідей

прості й складні;

залежно від принципів написання;

одноваріантні, двоваріантні, правила-рекомендації;

залежно від етапів вивчення.

Запитання 20

Перелік слів, правопис яких слід запам’ятати, подається у :

варіанти відповідей

навчальній програмі з української мови;

Державному стандарті початкової загальної освіти;

спеціальній методичній літературі;

вчителем у залежності від теми.

Запитання 21

З поняттям «текст» у другому класі вчителю доцільно знайомити учнів методом:

варіанти відповідей

розповіді;

пояснювально-ілюстративним з прийомом порівняння;

наочним;

пояснення.

Запитання 22

Етапність процесу вивчення лексики:

варіанти відповідей

усний, письмовий;

вимовний, текстовий;

пропедевтичний, спеціальний, аспектний (удосконалення лексикологічних умінь);

діалогічний, монологічний.

Запитання 23

Розбір слів за будовою учні початкової школи проводять у такій послідовності:

варіанти відповідей

основа, закінчення, корінь, суфікс, префікс;

закінчення, основа, визначення спільнокореневих слів, корінь, суфікс, префікс;

корінь, суфікс, префікс, закінчення, основа;

префікс, корінь, суфікс.

Запитання 24

Частини мови іменник, прикметник, дієслово вивчаються у 2-4 класах поетапно в розділах програми:

варіанти відповідей

«частини мови»;

«слово», «частини мови»;

«слово»;

у кожному з розділів.

Запитання 25

Ознайомлення з прислівником як частиною мови доцільно провести:

варіанти відповідей

методом дедукції на основі речення (тексту);

методом практичних вправ;

на основі слова;

методом аналізу будови слова.

Запитання 26

Методика навчання мови як навчальна дисципліна, складається з :

варіанти відповідей

Теоретичної частини мовознавства

Теоретичної і практичної частини


дидактичних принципів навчання

з 12 мовознавчих розділів

Запитання 27

Відповідно до нових освітніх програм початковий курс мовно-літературної освіти реалізовується у таких змістових лініях :

варіанти відповідей

мовленнєва, соціокультурна, діяльнісна

мовлення, аудіювання, читання, письмо

"Взаємодіємо усно", "взаємодіємо письмово", "Читаємо", "Досліджуємо мовлення та мовні явища", "Досліджуємо медіа"

"Тетатралізуємо", "Досліджуємо медіа", "Читаємо"

Запитання 28

Змістова лінія «Взаємодіємо усно» спрямована на формування в молодших школярів умінь :

варіанти відповідей

сприймати, аналізувати, інтерпретувати й оцінювати усну інформацію та використовувати її в різних комунікативних ситуаціях; спілкуватися усно з іншими людьми в діалогічній і монологічній формах заради досягнення певних життєвих цілей.

сприймати, аналізувати, інтерпретувати й оцінювати усну інформацію.

спілкуватися усно з іншими людьми в діалогічній і монологічній формах заради досягнення певних життєвих цілей.

будувати монологічні усні та письмові зв’язні висловлення

Запитання 29

Змістова лінія «Читаємо» передбачає формування в учнів умінь :

варіанти відповідей

працювати з інформацією в різних форматах, застосовувати її в навчально-пізнавальних, комунікативних ситуаціях, практичному досвіді.

повноцінної навички читання, умінь самостійно вибирати й опрацьовувати літературні тексти, висловлювати своє ставлення до прочитаного,

сприймати художній текст як засіб збагачення особистого емоційно-чуттєвого, соціального досвіду,

користуватися раціональними прийомами пошуку потрібної інформації в різних джерелах,

Запитання 30

Змістова лінія «Взаємодіємо письмово» спрямована на формування в молодших школярів :

варіанти відповідей

повноцінної навички письма

умінь висловлювати свої думки, почуття і ставлення

умінь взаємодіяти з іншими людьми в письмовій формі

уміння виявляти себе в усних формах мовлення

Запитання 31

Змістова лінія «Досліджуємо медіа» передбачає такі види роботи з доступними медіапродуктами:

варіанти відповідей

аналіз, інтерпретацію, критичне оцінювання інформації в медіатекстах

створення найпростіших інформаційних програм

створення власних простих медіапродуктів.

проходження завдань в онлайн-сервісах

Запитання 32

На опанування початкових лінгвістичних знань, норм літературної вимови та правил українського правопису спрямована змістова лінія :

варіанти відповідей

"Взаємодіємо усно"

"Взаємодіємо письмово"

"Досліджуємо мовні явища"

"Досліджуємо медіа"

Запитання 33

Оберіть авторів сучасних освітніх програм для початкової школи, рекомендованих МОН

варіанти відповідей

М. Вашуленко, С.Дубовик, Н.Васильківська

Т.Пушкарьова

І. Большакова, М. Пристінська

О. Савченко, Р. Шиян

Запитання 34

Виберіть ту змістову лінію, якою різняться освітні програми за редакцією О.Савченко та Р.Шияна

варіанти відповідей

"Досліджуємо медіа"

"Взаємодіємо письмово"

"Театралізуємо"

"Досліджуємо мовні явища"

Запитання 35

Змістова лінія "Театралізуємо" передбачає :

варіанти відповідей

залучення учнів до сценічної творчості, в умовах якої школярі набувають акторського досвіду

розвиток у дитини емоційного інтелекту, творчого мислення, самосвідомості й самоефективності, уміння мобілізувати інших.

уміння долати бар’єри, пов’язані з неоднозначністю, невизначеністю та ризиками, співпрацювати з іншими особами. 

опрацювання літератури про театр

Запитання 36

Виберіть найбільш точну і правильну відповідь.

Завдання навчального предмета «Читання» в початкових класах полягає у:

варіанти відповідей

навчанні дітей читати та аналізувати художні тексти;

навчанні дітей переказувати тексти;

формуванні навички якісного читання та самостійного читання;

удосконаленні навички самостійного читання та читання під керівництвом вчителя. 

Запитання 37

У котрому рядку названо вчених, що працювали в галузі методики навчання української мови в початкових класах?

варіанти відповідей

Дорошенко С.І., Вашуленко М.С., Мельничайко О.І., Савченко О.Я., Ушинський К.Д.

Дорошенко С.І., Вашуленко М.С., Мельничайко О.І., МацькоЛ.С., Савченко О.Я.

Вашуленко М.С., Мельничайко О.І., Савченко О.Я., Варзацька Л.О., Шкуратяна Н.Г. 

Запитання 38

Основним принципом навчання грамоти за звуковим аналітико-синтетичним методом є:

варіанти відповідей

Наочність.

«Від звука до букви»

Частотність.

Складове читання.

Запитання 39

Уроки читання з узагальнення вивченого матеріалу відрізняються від уроків вивчення нового матеріалу тим, що:

варіанти відповідей

на уроці узагальнення немає такого етапу як перевірка домашнього завдання;

на уроці узагальнення не читають, а тільки опитують учнів;

на уроці узагальнення відбувається систематизація одержаних відомостей і знань з певної теми, удосконалюються навички правильного читання;

на уроці узагальнення відбувається систематизація одержаних відомостей і знань з певної теми, удосконалюються вміння запам’ятовувати художні тексти. 

Запитання 40

До якісних ознак читання належать:

варіанти відповідей

свідоме, правильне, виразне читання, голосне читання;

свідоме, правильне, швидке читання, художнє читання;

свідоме, правильне, виразне, швидке читання;

правильне, голосне, індивідуальне читання. 

Запитання 41

Літературознавча пропедевтика - це :

варіанти відповідей

включення до змісту уроків читання творчих завдань,

творча діяльність на основі прочитаного,

стимулювання інтересу через систему текстів у підручнику,

розвиток умінь аналізувати та розуміти зміст літературного твору 

Запитання 42

До прийомів звукового аналізу не належить:

варіанти відповідей

Підкреслене вимовляння одного із звуків у слові.

Виділення звука зі слова на основі словесного опису і спостереження за артикуляцією.

Зіставлення слів, які різняться одними звуком.

Усічення, нарощування букв, складів на початку і в кінці слів

Запитання 43

Порядок розміщення і вивчення літер у сучасних букварях відбувається з урахуванням:

варіанти відповідей

Порядку їх розташування у сучасному алфавіті.

Їх частотноті в українському письмі.

Особливостей написання.

Особливостей звучання.

Запитання 44

У котрому рядку правильно вказані способи пояснення значення слів?

варіанти відповідей

Найпростіший словотвірний аналіз, показ предмета чи його зображення, показ малюнків, самостійне пояснення значення слова.

Словесний опис, показ опудал, показ натуральних предметів, тлумачення слів.

Показ предмета чи його зображення, використання контексту, найпростіший словотвірний аналіз, тлумачення слів за допомогою різних прийомів.

Запитання 45

Яке із вказаних джерел збагачення словникового запасу учнів є педагогічно неконтрольованим?

варіанти відповідей

Мовлення вчителя.

Тексти підручників.

Спеціально розроблені лексичні вправи.

Твори художньої літератури.

Мовлення батьків.

Запитання 46

Які головні ознаки повинні засвоїти учні при вивченні закінчення?

варіанти відповідей

Закінчення – це змінна частина слова, за допомогою закінчень утворюються різні форми слова, закінчення служить для зв’язку слів у реченні, закінчення стоїть у кінці змінюваного слова.

Закінчення – це змінна частина слова, за допомогою закінчень утворюються різні форми слова, закінчення служить для зв’язку слів у реченні, закінчення є частиною основи слова.

Закінчення – це змінна частина слова, за допомогою закінчень утворюються нові слова, закінчення служить для зв’язку слів у реченні, закінчення стоїть у кінці змінюваного слова. 

Запитання 47

У котрому рядку правильно вказана послідовність звуко-буквеного аналізу слова?

варіанти відповідей

Вимовити слово по складах, скласти звукову модель слова, назвати кількість складів, визначити наголошений склад, вимовити послідовно звуки, вимовити голосні, приголосні, м’які, тверді, записати слово, визначити кількість букв і співставити їх з кількістю звуків.

Вимовити слово по складах, скласти звукову модель слова, записати слово, назвати кількість складів, визначити наголошений склад, вимовити послідовно звуки, вимовити голосні, приголосні, м’які, тверді, визначити кількість букв і співставити їх з кількістю звуків.

Вимовити слово по складах, скласти звукову модель слова, назвати кількість складів, вимовити послідовно звуки, вимовити голосні, приголосні, м’які, тверді, визначити наголошений склад, записати слово, визначити кількість букв і співставити їх з кількістю звуків. 

Запитання 48

За яким принципом орфографії написані слова Коваль (прізвище) та коваль (загальна назва)?

варіанти відповідей

Фонетичним.

Історичним.

Смисловим. 

Запитання 49

Який із видів диктантів передбачає недослівний запис тексту і є підготовчим етапом до такого виду роботи, як переказ?

варіанти відповідей

Пояснювальний.

Контрольний.

Вільний.

Творчий. 

Запитання 50

На чому ґрунтується уміння учнів розпізнавати частини мови?

варіанти відповідей

На фонетичних ознаках, на вмінні правильно поставити до слова граматичне питання, на врахуванні формально-граматичних показників кожної частини мови.

На лексичних ознаках (іменник – назва предмета, прикметник – назва ознаки. дієслово – назва дії), на вмінні правильно поставити до слова граматичне питання, на врахуванні формально-граматичних показників кожної частини мови.

На лексичних ознаках (іменник – назва предмета, прикметник – назва ознаки. дієслово – назва дії), на вмінні правильно поставити до слова граматичне питання, на врахуванні словотвірних особливостей кожної частини мови.

Запитання 51

Внаслідок вивчення відмінювання іменників учні повинні усвідомити:

варіанти відповідей

Зміна іменників за відмінками служить для зв’язку їх з іншими словами, крім відмінкових закінчень для зв’язку слів використовують прийменники, відмінки можуть вживатися як з прийменниками, так і без них.

Зміна іменників за відмінками служить для зв’язку їх з іншими словами, крім відмінкових закінчень для зв’язку слів використовують прийменники, називний і давальний відмінки ніколи не вживаються з прийменниками, а місцевий – без прийменників.

Зміна іменників за відмінками служить для зв’язку їх з іншими словами, крім відмінкових закінчень для зв’язку слів використовують сполучники, називний і давальний відмінки ніколи не вживаються з прийменниками. 

Запитання 52

Оберіть авторів сучасних Букварів

варіанти відповідей

Вашуленко М.С., Вашуленко О.В.

Большакова І.О., Пристінська М.С.

Пономарьова К.І

Савченко О.Я., Шиян Р.Б.

Запитання 53

Відповідно до вимог програми вивчення «Дієслова» учні 4 класу мають знати:

варіанти відповідей

Дієслова теперішнього і майбутнього часу змінюються за особами, числами і відмінками, усі дієслова поділяються на дієвідміни.

Дієслова теперішнього і майбутнього часу змінюються за особами і числами, усі дієслова поділяються на три дієвідміни.

Дієслова теперішнього і майбутнього часу змінюються за особами і числами, усі дієслова поділяються на дієвідміни.

Запитання 54

У котрому рядку вказано послідовність встановлення зв’язків між членами речення?

варіанти відповідей

Відшукування залежних слів від підмета, визначення основи речення шляхом встановлення зв’язків між підметом і присудком, відшукування залежних слів від присудка, встановлення залежності між іншими другорядними членами.

Відшукування залежних слів від присудка, визначення основи речення шляхом встановлення зв’язків між підметом і присудком, відшукування залежних слів від підмета, встановлення залежності між іншими другорядними членами.

Визначення основи речення шляхом встановлення зв’язків між підметом і присудком, відшукування залежних слів від підмета, відшукування залежних слів від присудка, встановлення залежності між іншими другорядними членами.

Запитання 55

Недостатнє орієнтування у структурі речення зумовлює:

варіанти відповідей

Пунктуаційні помилки.

Орфографічні помилки.

Семантичні помилки.

Запитання 56

Виберіть найбільш точну і правильну відповідь. До структури

уроків класного читання входять такі компоненти:

варіанти відповідей

перевірка домашнього завдання, повідомлення теми і мети

уроку, розвиток мовленнєвих умінь, робота над текстом,

підсумок;

перевірка домашнього завдання, повідомлення теми і мети

уроку, розвиток мовленнєвих умінь, повторне читання тексту,

узагальнююча бесіда, виразне читання твору, творча робота,

підсумок, домашнє завдання;

перевірка домашнього завдання, повідомлення теми і мети

уроку, розвиток мовленнєвих умінь, узагальнююча бесіда,

виразне читання твору, творча робота, підсумок, домашнє

завдання, написання переказу;

перше і друге прочитання нового твору, бесіда, аналіз твору,

підсумок, домашнє завдання.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест