Синтаксис. Пунктуація

Відокремлені члени речення: відокремлене означення

Додано: 7 травня 2023
Предмет: Українська мова
Тест виконано: 18 разів
58 запитань
Запитання 1

Доберіть приклад до кожного типу речення


Тип речення:

1) складнопідрядне

2) складносурядне

3) складне безсполучникове

4) складне з різними видами зв'язку


Приклад:

А) Не бійтесь заглядати у словник: це пишний яр, а не сумне провалля.

Б) Старе поволі забувається, а нового не варто порушувати.

В) Треба дати зрозуміти, що світ наш не замерзає і не згасає

Г) У повітрі дощ, і гречка пахне тепло, немов розлився бурштиновий мед.

Д) Осяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-г

1-а,2-б,3-д,4-в

1-в,2-б,3-а,4-г

1-в,2-б,3-г,4-д

Запитання 2

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) тире при відокремленому означенні

2) тире в складносурядному реченні

3) тире при одноріднихчленах речення

4) тире між підметом і присудком


Приклад:

А) Я усміхнусь — і все навкруг сміється.

Б) Печаль пече — гаряча і нестримна.

В) Для гордої і владної душі життя і воля — на горі високій.

Г) Непереможна безборонність — твій меч єдиний і єдиний щит.

Д) На річці, у лісі, на полі — усюди німа тиша.

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-г,4-б

1-б,2-а,3-д,4-г

1-в,2-а,3-б,4-д

1-д,2-г,3-б,4-а

Запитання 3


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) На календарі вже весна. (2) Хоча снігу не/має, про/те надворі мороз пробирає по спині… (3) Простую собі лісом, опустивши голову до/долу і лише зрідка оглядаючись навкруги. (4) Аж ось поміж деревами щось, схоже, забіліло… (5) Це підсніжники перші провидці весни, що не побоялися холоду. (6) Вони підняли свої голівки, неначе мовчки сповіщаючи: як/би не лютувала зима, весна не за горами. (7) І так мені радісно стало на серці, мов на світ народився, кудись зникли і холод, і мороз.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

п’ятому

третьому

четвертому

Запитання 4

Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку

варіанти відповідей

Знову бачу синицю, що перелітає з гілки на гілку.

Ледь-ледь тремтять губи, що посиніли від холоду.

Ми зустріли Степанову бабусю, яка купувала фрукти.

Радують око різнобарвні квіти, що ростуть на клумбі.

Це був тільки сон, що наснився навесні.

Запитання 5

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) тире в неповному реченні

2) тире при відокремленій прикладці

3) тире при однорідних членах речення

4) тире між підметом і присудком


Приклад:

А) Найбільше у світі любив він осінь — природи солодку зрілість.

Б) Дівчина внесла оберемок майористих квітів — до цього похмура кімната враз ожила.

В) Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячні кульбабки — біля ставу.

Г) Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія — це справжньої поезії дороги.

Д) Зображення флори і фауни: квітів, дерев, тварин — свідчать про обожнення природи нашими предками.

варіанти відповідей

1-в,2-а,3-б,4-д

1-в,2-а,3-д,4-г

1-в,2-г,3-а,4-б

1-д,2-в,3-г,4-б

Запитання 6

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Розділовий знак:

1) тире між підметом і присудком

2) тире перед узагальнювальним словом

3) тире при відокремленій прикладці

4) тире в безсполучниковому реченні


Приклади:

А) Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.

Б) Здобути волю — то мій рай.

В) Я тільки тепер побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.

Г) Від малих дітей голова болить, а від великих — серце.

Д) Прийде осінь — у засіках буде хліб золотий.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-в,4-д

1-в,2-д,3-б,4-а

1-д,2-а,3-г,4-в

1-д,2-б,3-а,4-г

Запитання 7

Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку

варіанти відповідей

Думки, які роїлися в хлопцевій голові, не давали заснути.

Огірок, що зжовк на сонці, був дуже несмачний.

Олесь, який плив поруч, допоміг мені вийти на берег.

Пасічник дав скуштувати меду, що пахнув липою.

Подвір’я затінює крислата яблуня, що росте під хатою.

Запитання 8

З’ясуйте, яким компонентом ускладнено просте речення.


Речення (розділові знаки пропущено):

1) Знала я дочко за ними принаймні три чесноти.

2) Зовні однак ніщо не віщувало рясної травневої грози.

3) Під вечір годині о сьомій самотній блукав я в саду.

4) Де він там зачепився старий бурлака.


Ускладнювальний компонент:

А) уточнювальна обставина

Б) звертання

В) вставне слово

Г) однорідні означення

Д) відокремлена прикладка

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-г

1-б,2-в,3-а,4-д

1-д,2-в,3-а,4-б

1-д,2-в,3-а,4-г

Запитання 9

Поширене означення не відокремлюється в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Акації стояли саме в цвіту заквітчані безліччю білих китиць.

Квітки омиті холодними росами розтулюють повіки-пелюстки.

Ніколи я співати не покину про землю повну щастя і краси

Розтривожений думками він до самого ранку не міг заснути.

Удалині виднілися облиті сонячним багрянцем верхівки сосен.

Запитання 10


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) У моїй батьківщині на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.

Складним безсполучниковим є речення


варіанти відповідей

друге

п’яте

третє

четверте

Запитання 11


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) У моїй батьківщині на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

п’ятому

третьому

четвертому

Запитання 12

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Перший стовпчик:

1) перед узагальнювальним словом

2) між підметом і присудком

3) при відокремленій прикладці

4) у безсполучниковому реченні


Другий стовпчик:

А) Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.

Б) Мемуари, щоденники, листи - усе це джерела для вивчення історії.

В) Соловей співає - серце завмирає.

Г) У будь-якій ситуації залишатися Людиною - ось єдина умова життя.

Д) Часом над горами встає веселка - різнобарвний стовп світла.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-г,4-в

1-б,2-г,3-д,4-в

1-в,2-а,3-г,4-б

1-д,2-б,3-г,4-а

Запитання 13


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1)Постукала весна в прозорий кришталь вікон, торкнулася серця лоскітливим подихом травня й невтримно поманила в замріянний гай. (2)А в гаю синіми вогниками коливаються на тонких стебельцях проліски. (3)Схожі вони на бірюзові намистинки розгублені чиєюсь невинною рукою між вузеньких листочків боязкої травиці. (4)Може, то безжурний жайвір бризнув на галявину іскри невичерпного натхнення чи соромлива синичка розсипала зерна свого пестливого співу?

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 14

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Духовне життя в період «хрущовської відлиги» характеризується непослідовністю й суперечливістю реформ.

Козацькі ватажки спромоглися на значні успіхи

Розгляньмо зроблені висновки автором нового підручника з історії України.

Сучасники Скоропадського й історики констатують певне економічне відродження України в добу гетьманату.

Усі зусилля Ярослав спрямував на посилення єдності, централізації держави, її європеїзацію.

Запитання 15

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) перед узагальнювальним словом

2) між підметом і присудком

3) при відокремленій прикладці

4) між частинами безсполучникового речення


Приклад:

А) А мова — то пісня душі, покладена на слова.

Б) І сльози, і прокльони — все мине.

В) І ось прийшла неділя — день легкий.

Г) Мало життя прожити — треба життя зрозуміти.

Д) Я усміхнусь — і все навкруг сміється.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-в,4-г

1-б,2-а,3-д,4-г

1-в,2-б,3-д,4-г

1-д,2-б,3-а,4-г

Запитання 16

З'ясуйте, яким компонентом ускладнено речення.


Речення (розділові знаки пропущено):

1) Щирий людський сміх кажуть віку додає.

2) Тихо курілися луки переливаючись барвами.

3) Народи явлені у Слові достойно жити можуть на землі.

4) І нехай в'януть білі й рожеві червоні й блакитні троянди.


Ускладнювальний компонент:

А) вставне слово

Б) однорідні члени речення

В) відокремлене означення

Г) відокремлений додаток

Д) відокремлена обставина

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-г

1-а,2-д,3-в,4-б

1-в,2-г,3-б,4-а

1-г,2-б,3-а,4-в

Запитання 17

З'ясуйте причину вживання тире в наведених реченнях.


Випадок уживання тире:

1) перед узагальнювальним словом

2) між підметом і присудком

3) при відокремленій прикладці

4) у безсполучниковому реченні


Приклад:

А) Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.

Б) Ні сивий академік, ні учитель, ні учень - ніхто не відповість на це питання.

В) Соловей співає - серце завмирає.

Г) У будь-якій ситуації залишатися Людиною – ось єдина умова життя.

Д) Часом над горами встає веселка – різнобарвний стовп світла.

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-б,4-д

1-б,2-г,3-д,4-в

1-г,2-а,3-в,4-б

1-г,2-д,3-в,4-а

Запитання 18

Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні

варіанти відповідей

Вона дивилася на білу орхідею, яку подарували друзі.

Краплі дощу, який щойно випав, мерехтіли на пелюстках.

Серед квітів, що стояли у вазі на вікні, були й волошки.

Я милуюся барвистими квітами, що ростуть біля будинку.

Запитання 19

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) тире при відокремленій прикладці

2) тире в реченні з однорідними членами

3) тире між підметом і присудком

4) тире в неповному реченні


Приклад:

А) Найбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість

Б) Дівчина внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.

В) Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу.

Г) Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги.

Д) Зображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками.

варіанти відповідей

1-а,2-д,3-г,4-в

1-б,2-г,3-а,4-в

1-б,2-г,3-в,4-а

1-д,2-а,3-б,4-г

Запитання 20

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Дівчина ступає на палубу, і літній слуга вслід їй виносить велику клітку з пернатим красенем – вінценосним журавлем.

Женеш свою корівчину пасти в поле, десь за тобою сонце, сходячи, крізь дерезу спілим кавуном червоніє.

Кінь вийшов на сизу піщану косу і струсивши воду, відчув себе вільним, сильним, непереможним.

На оболоні, залитій водою, походжали на певній відстані один від одного, поважно переставляючи ноги, лелеки.

Ще великий Микола Гоголь, наш славний земляк, захоплено говорив про мову українського народу.

Запитання 21

Речення з однорідними членами утвориться, якщо до частини «Люблю я теплі травневі вечори…» додати фрагмент рядка

варіанти відповідей

… але не терплю холодних листопадових.

… зі щебетанням птахів у нашому саду.

… напоєні пахощами яблуневого цвіту.

… тоді так мріється про щось небуденне.

… хоча й червневі мають свої принади.

Запитання 22

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Унизу,(1) за Ворсклою,(2) розгорталася в заобрійну далеч мальовничі простори рідної Вкраїни,(3) звідти попід самі вікна підступало море народного життя з його журбами й радощами,(4) з чародійними пісенними вечорами,(5) сповненими поезії,(6) яка бентежила душу то піснею-задумою,(7) то лукавим жартом,(8) то щемкою сльозою.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 5 – при відокремленому означенні

кома 6 – перед підрядною частиною складного речення

кома З – між частинами складносурядного речення

коми 1 і 2 – при уточнювальній обставині

коми 4, 7 і 8 – між однорідними членами

Запитання 23

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире.:

1) тире при відокремленому означенні

2) тире в складносурядному реченні

3) тире при однорідних членах речення

4) тире між підметом і присудком


Приклад:

А) Я усміхнусь – і все навкруг сміється.

Б) Печаль пече – гаряча і нестримна.

В) Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.

Г) Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.

Д) На річці, у лісі, на полі – усюди німа тиша.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-д,4-г

1-б,2-в,3-д,4-г

1-б,2-г,3-а,4-д

1-в,2-г,3-б,4-д

Запитання 24

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак або його відсутність).

Семен заплющив очі,(1) заколисаний тою чудовою тишею,(2) що буває виповнена всякими згуками:(3) і дзвінкою піснею жайворонка,(4) і дзижчанням польових мух,(5) і тихим(6) мелодійним шелестінням стиглого жита,(7) підрізаного серпами.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 3 стоїть після узагальнювального слова

кома 2 розділяє головну й підрядну частини

коми 1 і 7 виділяють відокремлені означення

коми 4 і 5 розділяють частини складносурядного речення

на місці цифри 6 коми немає, оскільки означення є неоднорідними

Запитання 25


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1)Щороку під кінець травня земля набирається сили і її живлющі соки до схочу напоюють зело. (2)Саме під цю пору на Поліссі починає густо цвісти азалія. (3)Її жовтий цвіт мовби велетенське мереживо свічок, виготовлених із ярого воску, освітлює найтемніші закутки лісових хащ. (4)Душа від того яскравого суцвіття наповнюється бадьорим настроєм, веселішає, усе довкола набирає особливої урочистості. (5)Великі з жовтим відблиском пелюстки густо вигойдуються на тендітних ниточках, бутончики нагадують підвішену догори парасолю.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

першому

п’ятому

третьому

четвертому

Запитання 26


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1)Щороку під кінець травня земля набирається сили і її живлющі соки до схочу напоюють зело. (2)Саме під цю пору на Поліссі починає густо цвісти азалія. (3)Її жовтий цвіт мовби велетенське мереживо свічок, виготовлених із ярого воску, освітлює найтемніші закутки лісових хащ. (4)Душа від того яскравого суцвіття наповнюється бадьорим настроєм, веселішає, усе довкола набирає особливої урочистості. (5)Великі з жовтим відблиском пелюстки густо вигойдуються на тендітних ниточках, бутончики нагадують підвішену догори парасолю.

Відокремленим означенням ускладнено речення


варіанти відповідей

друге

перше

п’яте

третє

Запитання 27

З’ясуйте причину вживання розділового знака


Розділовий знак:

1) тире між підметом і присудком

2) тире перед узагальнювальним словом

3) тире при відокремленій прикладці

4) тире в безсполучниковому реченні


Приклади:

А) Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи – усе це дихало молодою парубоцькою красою.

Б) Здобути волю – то мій рай.

В) Я тільки тепер побачив село – нужденну купку солом’яних стріх.

Г) Від малих дітей голова болить, а від великих – серце.

Д) Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-в,4-д

1-б,2-д,3-а,4-в

1-в,2-г,3-б,4-д

1-в,2-д,3-г,4-б

Запитання 28

Позначте речення, у якому НЕ ПОТРІБНО виділяти комами поширене означення:

варіанти відповідей

Гудуть з вітрами до світання дощем оплакані сади.

Місячним сяйвом залиті мріють сади.

Налита сонцем і вітрами хлюпоче веслами весна.

Степ оповитий тишею дихав пахощами росяних трав.

Я небесами пійманий тремчу.

Запитання 29

Поширене означення не відокремлюється комами в реченні (розділові знаки пропущені)

варіанти відповідей

Балка вкрита садками вилась попід горою.

Блискучий та легкий сніг здається падає прямо на серце.

Невідомий нікому я сідаю на лавку слухаю і дивлюся.

Птахолови минали березовий гай пронизаний пасмами світла.

Усіяна колосками земля пахне літом.

Запитання 30

З'ясуйте, який розділовий знак треба поставити на місці крапок.


Розділовий знак:

1) кома

2) тире

3) двокрапка

4) дужки


Приклад:

А) В житті мені весь вік тужити … не жити.

Б) Схилився вечір до землі і срібним сяйвом ріки стелить ... Б.-І. Антонич...

В) Вона прийшла ... заквітчана і мила... і руки лагідно до мене простягла.

Г) І розкажім собі обіймами... про тишину над оболонями.

Д) Бо така вже природа агави ... вона цвіте, щоб умерти, й умирає, щоб цвісти.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-г

1-в,2-а,3-д,4-б

1-г,2-б,3-д,4-а

1-д,2-г,3-в,4-б

Запитання 31


Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери речень) і виконайте завдання

(1) Які тут, на крутому схилі гори, зеленіли дерева! (2) Чия буйна фантазія позбирала їх із усіх-усюд до цього товариського гурту, й тепер вони створили мальовничу строкату сім’ю! (3) Простір між стовбурами, пронизаний світлом літнього сонця, без упину манив загадковим затишком. (4) Батько рано-вранці йшов від дерева до дерева й перед кожним зупинявся на коротку мить наче здибався зі знайомою людиною. (5) Цей сад на схилі гори творили не тільки розлогі яблуні, а й посаджені ще позаторік зовсім молоденькі яблуньки.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 32


Прочитайте текст (цифри в дужках позначають номери речень) і виконайте завдання

(1) Які тут, на крутому схилі гори, зеленіли дерева! (2) Чия буйна фантазія позбирала їх із усіх-усюд до цього товариського гурту, й тепер вони створили мальовничу строкату сім’ю! (3) Простір між стовбурами, пронизаний світлом літнього сонця, без упину манив загадковим затишком. (4) Батько рано-вранці йшов від дерева до дерева й перед кожним зупинявся на коротку мить наче здибався зі знайомою людиною. (5) Цей сад на схилі гори творили не тільки розлогі яблуні, а й посаджені ще позаторік зовсім молоденькі яблуньки.

Відокремленим означенням ускладнено речення


варіанти відповідей

перше

п’яте

третє

четверте

Запитання 33

Поширене означення НЕ ВІДОКРЕМЛЮЄТЬСЯ в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Двічі тяжко поранений раз майже вбитий Устим аж тоді в степу повірив, що вцілів.

Нагрітий за літо яр дихав Сашкові в обличчя перецвілими будяками.

Приголомшений велемудрою наукою я підводжуся з охололої стерні.

Стомлені дорогою ми майже не розмовляли ледве тримаючись на ногах.

Шепіт пальмових гаїв і сузір’я схожі на тяжкі виноградні грона п’янять серце морехода.

Запитання 34


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Нашу тисячолітню історію не треба ні підмальовувати, ні чепурити, хоч її переписали на свій лад чужинці, відвівши в ній для нас непривабливу роль другорядних статистів. (2) У цьому життєписі, сповненому суперечностей, є приклади героїзму і ницості, жертовного патріотизму і відступництва. (3) Зрештою, читати історію можна й без брому якщо не [...] мелодраматично руки й не хапатися за серце, а вперто думати над нею. (4) Українська минувшина густо населена особистостями. (5) Серед них є постаті непересічні, але зрозумілі (Святослав, Богун, Наливайко, Стус, Чорновіл), а є загадково роздвоєні (Богдан Хмельницький, Гоголь і Хвильовий).

Відокремлене означення є в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

п’ятому

четвертому

Запитання 35

Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні

варіанти відповідей

До годівниці прибігала сарна, яка потоваришувала з нашим козеням.

До кімнати весело вбігли близнюки, які міцно трималися за руки.

Мою увагу привернули комахи, що яскраво світилися серед трав.

Надвечір ожили яскраві квіти, що прив’яли за день на сонці.

Угорі тужливо озвалися журавлі, які вже взяли літо на свої крила.

Запитання 36

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Аж тут підвівся Орфей і,( 1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав на весь голос: то була пісня,(3) що їі найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза Калліопа,(5) і,(6) може,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще більшої сили,(8) щирості,(9) влади.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 3 — між частинами складносурядного речення

кома 8 і 9 – при однорідних членах речення

коми 1 і 2 — при відокремленій обставині

коми 4 і 5 – при відокремленій прикладці

коми 6 і 7 — при вставному слові

Запитання 37

Пунктуаційну помилку допущено в рядку

варіанти відповідей

Важка від насіння, низько нахилялася жалка кропива.

Дорога повела в порослі густими лісами гори.

Налякані незнайомими звуками, коні пряли вухами.

Щасливий і веселий він глянув на високе небо.

Запитання 38

Відокремленим означенням НЕ МОЖНА замінити підрядну частину в реченні

варіанти відповідей

Гості захоплено роздивлялися стіл, який застелили майстерно вишитою скатертиною.

Дітлахи з підстрибом побігли в кінець греблі, яку було обсаджено густими вербами.

Листя під кленом було схоже на гору печива, яке щедро посипали цукровою пудрою.

Щука – річковий хижак, який полює на дрібну рибу в безмежних водних просторах.

Запитання 39

Відокремлене означення вжито в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Дивиться хлопець на зіткані зі срібла вишняки й мало не зітхає.

Довгі вечірні тіні перекреслюють порослу споришем вулицю.

Люблю ходити по вкритій кришталевою росою ранковій траві.

Налякане голосами людей продиралося через хащі стадо зубрів.

Запитання 40

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) тире при відокремленій прикладці

2) тире в складносурядному реченні

3) тире при однорідних членах речення

4) тире між підметом і присудком


Приклад речення:

А) На річці, у лісі, у полі – усюди панувала таємнича німотна тиша.

Б) Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.

В) Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.

Г) Київськими вулицями вишикувалися каштани – почесна варта весни.

Д) Я усміхнувся щиро – і все навкруг радіє і сміється.

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-б,4-г

1-в,2-б,3-г,4-а

1-г,2-б,3-а,4-в

1-г,2-д,3-а,4-б

Запитання 41

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Барви київських мозаїк –(1) це одне з тих див,(2) яке захоплювало і,(3) мабуть,(4) ніколи не перестане захоплювати всіх,(5) хто по-справжньому цінує прекрасне,(6) не розгублене у віках мистецтво,(7) але ж тут майстерність не лише в кольорах…

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 6 – при відокремленому означенні

кома 7 – на межі сурядних частин складного речення

коми 2, 5 – на межі підрядних частин складного речення

коми 3, 4 – при вставному слові

тире 1 – між підметом і присудком

Запитання 42

Прочитайте текст.

Майте на увазі(1), Дейл Карнегі(2), усесвітньо відомий психолог(3), пропонує простий спосіб стати найкращим співрозмовником(4): заохочуючи інших розповісти про себе(5), будь уважним слухачем від початку до кінця бесіди(6), бо людей значно більше цікавлять власні проблеми.

НЕПРАВИЛЬНИМ є пояснення вживання розділових знаків у рядку

варіанти відповідей

двокрапка 4 - при однорідних членах речення

кома 1 - при вставних словах

кома 2, 3 - при відокремленій прикладці

кома 5 - при відокремленій обставині

кома 6 - при підрядній частині складного речення

Запитання 43

Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.


Умова вживання тире:

1) тире між підметом і присудком

2) тире на місці пропущеного члена речення

3) тире при відокремленій прикладці

4) тире в безсполучниковому складному реченні


Приклад речення:

А) Краще кепсько виконати свій обов’язок, аніж добре – чужий.

Б) Бути особистістю – це бути самостійним джерелом дії.

В) Звільнишся від зла – у тебе залишиться лише добро.

Г) Любов, щирість, милосердя – такі риси має виховувати в собі кожен.

Д) Я знаю лише одного тирана – тихий голос мого сумління.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-в,4-д

1-б,2-а,3-д,4-в

1-в,2-а,3-г,4-д

1-д,2-а,3-б,4-г

Запитання 44

Відокремленим означенням НЕ МОЖНА замінити підрядну частину в реченні

варіанти відповідей

Будівельників Держпрому, переважно вихідців із села, вразили рештки мамонта, що їх було знайдено під час риття котловану.

Будівля Держпрому – одна з трьох висоток, яку споруджували в тодішній столиці України впродовж 1925–1928 років.

Група різновисоких башт, що сполучені переходами, значно ослаблює коливання всієї будівлі внаслідок накладання резонансних частот.

Залізобетонна споруда Державної промисловості в Харкові – це перший український хмаросяг, що потрапив до попереднього списку ЮНЕСКО.

Споруду, що її зводили прогресивним на той момент методом «ковзної опалубки», розташували на центральній площі Харкова.

Запитання 45

З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.


Відокремлений член речення:

1) додаток

2) означення

3) обставина

4) прикладка (різновид означення)


Приклад речення:

А) В університеті Альфред Керхер, окрім механіки та електроінженерії, досконало вивчив будову парових машин і різних видів двигунів.

Б) Далекого 1935 року молодий інженер відкриває власну справу, розпочавши будівництво свого першого заводу.

В) У конструктора А. Керхера не було надзвичайних статків, натомість він мав золотий капітал – патенти на свої винаходи.

Г) На кошти, виручені за продаж кількох патентів, і було побудовано перший завод нині відомого світового бренда.

Д) У Німеччині й Австрії слово KÄRCHER означає не лише назву компанії, а й чищення автомобіля за допомогою обладнання для миття водою під тиском.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-г,4-д

1-а,2-г,3-б,4-в

1-д,2-а,3-в,4-б

1-д,2-а,3-г,4-б

Запитання 46

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Аналізуючи збірку «Замість сонетів і октав»,(1) розуміємо,(2) що Тичина сприйняв настанову Олександра Скрябіна щодо вираження в мистецтві модерних,(3) народжених часом ідей, образів засобами оригінального(4) поетичного стилю –(5) дисонансної співзвучності та нестійкої гармонії.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 1 – при відокремленій обставині

кома 2 – перед підрядною частиною складного речення

кома 3 – при відокремленому означенні

на місці цифри 4 коми немає, оскільки означення не є однорідними

тире 5 – при відокремленій прикладці

Запитання 47


Проаналізуйте текст і виконайте завдання до нього.

 (1) Картина відкривалася справді чудова: з високої гори видно було все місто. (2) Церкви підняли високо в/гору свої зелені, мов травою вкриті голови; біліли білі боки, мов із крейди вистругані. (3) Річка блищала, звивалася змією по жовтому пісочку, пускаючи легенький димок туману із себе. (4) Не/далеко від гори велика стіна обвивала кругом розкішний садок, здоровенну пустку-будинок. (5) У/далині […] степ, тонув у своїй зеленій траві то здіймаючись, то опадаючи. (6) Гарно всюди, красиво так, не налюбувався б! (7) На/багато років уперед я був зачарований красою рідного краю!

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 48

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Усі знайомі Катерини Білокур зауважують,(1) що мисткиня була мовчазною,(2) секретами майстерності не ділилася,(3) свою творчу лабораторію приховувала від стороннього ока:(4) певно,(5) десь інтуїтивно відчувала,(6) що їй дано бачення природи,(7) не підвладне нікому іншому.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 4 – при узагальнювальному слові

кома 5 – при вставному слові

кома 7 – при відокремленому означенні

коми 1, 6 – перед підрядними частинами складного речення

коми 2, 3 – при однорідних членах речення

Запитання 49

Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.


Умова вживання тире:

1) тире при відокремленій прикладці

2) тире між підметом і присудком

3) тире в безсполучниковому реченні

4) тире в реченні з однорідними членами


Приклад речення:

А) Хто може похвалитися тим, що знає життя й творчість Василя Яковича Єрошенка – видатного письменника, філософа, музиканта, педагога, есперантиста, поліглота?

Б) У Японії та Китаї він був відомим, навіть популярним письменником – у Європі ж мало хто чув про цього талановитого митця.

В) Найскладніші для європейців мови: японську, китайську – письменник знав досконало.

Г) Українець Василь Єрошенко – класик японської літератури, який увійшов у її історію під прізвищем Еросіенко.

Д) Василь Якович залишив по собі яскравий слід – і кому, як не нам, увіковічити пам’ять про японського класика-українця виданням його творів рідною мовою?

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-б,4-в

1-а,2-г,3-д,4-б

1-б,2-д,3-а,4-в

1-г,2-в,3-б,4-д

Запитання 50

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Кожен користувач Siri або Alexa,(1) очевидно,(2) знає,(3) що цифрові помічники не завжди правильно трактують команди власників гаджетів:(4) програмам не вистачає визначеної психологами «теорії розуму» –(5) уміння розпізнавати емоції,(6) думки та наміри людей.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 4 – між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв’язком

кома 3 – перед підрядною частиною складного речення

кома 6 – при однорідних членах речення

коми 1, 2 – при вставному слові

тире 5 – на місці пропущеного члена речення

Запитання 51

Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.


Приклад речення:

1) Полюси мого світу – карамель і полин.

2) Поміж ними – пустельні поля магнетизму.

3) Тут немає землі – і не видно землі.

4) Є один тільки метод – молитися й дихать.


Умова:

А) тире при відокремленому означенні

Б) тире в складносурядному реченні

В) тире на місці пропущеного члена речення

Г) тире в складному безсполучниковому реченні

Д) тире між підметом і присудком

варіанти відповідей

1-в,2-а,3-д,4-б

1-г,2-д,3-а,4-в

1-г,2-д,3-в,4-б

1-д,2-в,3-б,4-а

Запитання 52

Доберіть приклад до кожного обґрунтування щодо вживання тире.


Речення:

1) У мене жодних претензій нема до Долі – моєї обраниці.

2) Кохати – нові землі відкривати, нюанси свіжі й відтінки нові.

3) Не встигне вийти річка з берегів – весна пливе під парусом акацій.

4) Була зима. Ішов зелений сніг. За ним – рожевий. Потім – фіалковий.


Обґрунтування:

А) тире в складному безсполучниковому реченні

Б) тире на місці пропущеного члена речення

В) тире при відокремленій прикладці

Г) тире в реченні з однорідними членами

Д) тире між підметом і присудком

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-б,4-в

1-в,2-д,3-а,4-б

1-в,2-д,3-г,4-а

1-д,2-в,3-б,4-г

Запитання 53

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Франсуа Рабле на всяк лад регоче з усюдисущих пройдисвітів,(1) шарлатанів,(2) ненажер,(3) але для повного відчуття глибини цієї сатири необхідно зануритися в стихію гіпербол,(4) щедро вжитих автором:(5) те,(6) що нерідко видається хибним і перебільшеним,(7) часто спростовує пихато виголошені марнославцями вимоги.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 5 – між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв'язком

кома 3 – між частинами складного речення, що поєднані сурядним зв'язком

кома 4 – при відокремленій обставині

коми 1,2 – при однорідних членах речення

коми 6, 7 – для виділення підрядної частини складного речення

Запитання 54

З'ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.


Відокремлений член речення:

1) додаток

2) означення

3) обставина

4) прикладка (різновид означення)


Приклад:

А) Бо коли, закохані в минуле, прокуняєм свій великий час, наша лінь нікого не розчулить.

Б) Буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік.

В) Там, у степу, схрестилися дороги, немов у герці дикому мечі.

Г) Не шкодуй добра мені, людині, щастя не жалій моїм рокам.

Д) Чи винні ми щось комусь у житті, окрім наших батьків?

варіанти відповідей

1-б,2-г,3-а,4-в

1-б,2-г,3-а,4-д

1-в,2-а,3-д,4-г

1-д,2-а,3-в,4-г

Запитання 55

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Метод оповідок, (1) або вигадування легенд, (2) часто використовують з метою реклами: (3) історія, (4) удало придумана маркетологами, (5) може значно підвищити рівень продажу товарів, (6) і тут доречно пригадати відомий відеоролик, (7) як палички печива «Twix» виготовляють на різних фабриках.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку

варіанти відповідей

двокрапка 3 – між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв’язком

кома 6 – між частинами складного речення, що поєднані сурядним зв’язком

кома 7 – між частинами складного речення, що поєднані підрядним зв’язком

коми 1, 2 – при однорідних членах речення

коми 4, 5 – при відокремленому означенні

Запитання 56

Доберіть приклад речення до кожної умови вживання тире.


Умова вживання тире:

1) тире в реченні з однорідними членами

2) тире між підметом і присудком

3) тире при відокремленій прикладці

4) тире на місці пропущеного члена речення


Приклад речення:

А) Паркур – це мистецтво пересування в просторі за допомогою акробатичних навичок.

Б) Досягнув 16 років – можеш почати тренування під наглядом досвідченого інструктора.

В) У паркурі вивчення нових елементів триває місяцями, а практика – усе життя.

Г) Дроп, сприн, блайнд, реверс – усі техніки стрибків потребують від виконавців фізичної підготовки.

Д) З-поміж інших видів спорту паркур має найближчого родича – спортивну гімнастику.

варіанти відповідей

1-а,2-д,3-б,4-г

1-в,2-б,3-а,4-д

1-в,2-г,3-б,4-д

1-г,2-а,3-д,4-в

Запитання 57

Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення.


Відокремлений член речення:

1) означення

2) обставина

3) додаток

4) прикладка (різновид означення)


Приклад:

А) Кирилівська церква в Києві, зведена ще в середині ХІІ століття, – видатна пам’ятка архітектури та монументального живопису.

Б) Тут поховано Святослава Всеволодовича – одного з головних героїв давньоруської поеми «Слово про похід Ігорів».

В) Упродовж восьми століть свята обитель пережила періоди розквіту й занепаду, перебудов і реставрацій.

Г) На стінах Кирилівської церкви можна побачити як олійний стінопис ХІХ століття, так і справжні художні скарби, зокрема фрески ХІІ століття.

Д) У 1970-х роках, обережно знімаючи багатовікові нашарування, реставратори відкрили понад 800 давньоруських фресок.

варіанти відповідей

1-а,2-д,3-г,4-б

1-в,2-б,3-а,4-д

1-г,2-а,3-б,4-в

1-д,2-в,3-б,4-а

Запитання 58

Доберіть приклад (А – Д) до кожного виду відокремленого члена речення (1–4).


Перший стовпчик:

1) додаток

2) означення

3) обставина

4) прикладка (різновид означення)


Другий стовпчик:

А) На вернісаж прийшли колеги пейзажиста – справжні поціновувачі образотворчого мистецтва.

Б) Переглянувши другий розділ книги, письменник був надзвичайно задоволений ілюстраціями.

В) Учасники форуму, натхненні промовою голови оргкомітету, жваво обговорювали перспективи співпраці.

Г) Виставка триватиме до кінця вересня й працюватиме щодня, крім останньої суботи місяця.

Д) Кожен митець прагне визнання або слави, тож мріє знайти стежину до людського серця.

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-г,4-б

1-в,2-а,3-г,4-д

1-г,2-в,3-б,4-а

1-г,2-в,3-д,4-б

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест