Синтаксис. Пунктуація

Складне речення: складнопідрядне речення

Додано: 7 травня 2023
Предмет: Українська мова
Тест виконано: 54 рази
85 запитань
Запитання 1


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Боляче буває дивитися, як падає зірка. (2) Як/би хотілося запримітити, звідки вона зірвалася й куди мала б упасти спіткнувшись на рівному місці. (3) Дивишся у високий морок, де щойно був залишений слід. (4) Дивишся, вражений, сподіваючись, що не вмерла зірка, що спалахне вона в іншому місці. (5) Про/те ні, не спалахнула. (6) А потім не встигаєш помічати, де й котра зірка зірвалася, полетіла до/низу. (7) Що їх манить туди? (8) Що жене їх стрімкими табунами? (9) Яка непереможна сила старої землі? (10) Чи не та сама сила, що пробуджує в мене любов до неї, що все тримає на цьому світі? (11) Оглянься! (12) Прожиті твої дні летять слідом за тобою, що/миті згасаючи в темряві минулого...Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

дванадцятому

десятому

другому

четвертому

Запитання 2

Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини "У неділю ми обов'яково поїдемо до Києва..." додати

варіанти відповідей

бо вже скучили за рідним містом.

незважаючи на люті морози.

так що неодмінно відвідаємо Лавру.

щоб краще дізнатися історію столиці.

якщо купимо квитки на потяг.

Запитання 3

Неправильно побудовано речення

варіанти відповідей

За дорученням Київської археографічної комісії Шевченко робив замальовки пам’яток.

Завжди будуть питання, на які людство, вочевидь, відповіді не знайде ніколи.

Першим розповів європейцям про Єгипет мандрівник та історик Геродот.

Письменник розповідає про внутрішній світ Івана Дідуха й чому він емігрує.

Запитання 4

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Годинник пробив шосту, а ми тільки проходили повз вежу.

Коли ми проходили повз вежу, годинник пробив шосту.

На годиннику була шоста, коли ми проходили повз вежу.

Проходячи повз вежу, годинник пробив шосту годину.

Проходячи повз вежу, ми почули бій годинника.

Запитання 5

Усі розділові знаки правильно вжито в реченні

варіанти відповідей

Багато струмків народжується тут, високо на горах, де росами опадають тумани, й де хмари часто сіють дощі.

Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.

Де знаходить природа такі розмаїті барви, що їх не відтворити точно жодною фарбою, жодним пензлем?

Дерева у цвіту такі казково білі й легкі вночі, зараз обважніли, посірішали й ніби танули, розтікалися сірим туманом по низині.

Здоровенний дуб розлігся розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним.

Запитання 6

Складнопідрядним з підрядним причини є речення

варіанти відповідей

День такий, що жалітися грішно на невдачі, нестачі, біду.

Здалося, що якийсь чарівник, як у казці, позолотив дерева.

Коли ідеш ранковим полем, то грають бризки від роси.

Люблю людей землі своєї, бо й я землі своєї вірний син.

Ніч була довга, думалося, що ніколи вже сонце не зійде.

Запитання 7


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) На календарі вже весна. (2) Хоча снігу не/має, про/те надворі мороз пробирає по спині… (3) Простую собі лісом, опустивши голову до/долу і лише зрідка оглядаючись навкруги. (4) Аж ось поміж деревами щось, схоже, забіліло… (5) Це підсніжники перші провидці весни, що не побоялися холоду. (6) Вони підняли свої голівки, неначе мовчки сповіщаючи: як/би не лютувала зима, весна не за горами. (7) І так мені радісно стало на серці, мов на світ народився, кудись зникли і холод, і мороз.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

п’ятому

третьому

четвертому

Запитання 8

Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку

варіанти відповідей

Знову бачу синицю, що перелітає з гілки на гілку.

Ледь-ледь тремтять губи, що посиніли від холоду.

Ми зустріли Степанову бабусю, яка купувала фрукти.

Радують око різнобарвні квіти, що ростуть на клумбі.

Це був тільки сон, що наснився навесні.

Запитання 9

Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «На початку травня ми поїхали до Криму …» додати

варіанти відповідей

незважаючи на погану погоду.

так що відпочинок був цікавий.

тому що були вихідні дні.

через задушливі дні в Києві.

щоб відвідати ботанічний сад.

Запитання 10

Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку

варіанти відповідей

Коли згадую улюблені пісні, ноги самі пускаються в танок.

Лиш ми вирушили в дорогу, став накрапати дрібненький дощик.

Сергій був дуже задоволений, що поборов своє хвилювання.

Треба бути обережним, якщо не хочеш потрапити в халепу.

Щойно дівчина вийшла на сцену, її зустріли бурхливими оплесками.

Запитання 11

Складнопідрядне речення з підрядним наслідку утвориться, якщо до частини «Уся дорога була занесена снігом…» додати

варіанти відповідей

ніби лежала товста пухова перина.

оскільки вчора була сильна хуртовина.

так що не можна було доїхати до міста.

тому що не була розчищена від заметів.

хоча надворі вже була рання весна.

Запитання 12

Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку

варіанти відповідей

Думки, які роїлися в хлопцевій голові, не давали заснути.

Огірок, що зжовк на сонці, був дуже несмачний.

Олесь, який плив поруч, допоміг мені вийти на берег.

Пасічник дав скуштувати меду, що пахнув липою.

Подвір’я затінює крислата яблуня, що росте під хатою.

Запитання 13

Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини «На цих вихідних ми обов’язково поїдемо до Києва…» додати

варіанти відповідей

бо вже скучили за рідним містом.

незважаючи на люті морози.

так що обов’язково відвідаємо Поділ.

щоб краще дізнатися історію столиці.

якщо купимо квитки на потяг.

Запитання 14

З’ясуйте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення. 


Фрагмент речення:

1) Щоб гарно жити, …

2) Мені здалося, що…

3) .., могли б запам’ятати.

4) Я чула пісню, що…


Вид підрядного речення:

А) означальне

Б) мети

В) з’ясувальне

Г) умови

Д) часу

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-б,4-д

1-б,2-а,3-г,4-д

1-б,2-в,3-г,4-а

1-д,2-г,3-в,4-а

Запитання 15

Неправильно побудовано речення

варіанти відповідей

Ви ніколи не замислювалися, чому в давнину число «сім» було популярним і оточеним таємничістю?

Годинники — це штучно створені предмети, які інформують людину про час і який є дуже важливим ресурсом.

Починати приготування уроків бажано з письмових завдань, а потім варто братися за усні.

Слід пам'ятати, що ґрунти набагато менше здатні до самоочищення та самовідновлення, ніж повітря або вода.

Твори сучасних українських письменників і майстрів слова минулих століть привернуть увагу до вічних тем буття.

Запитання 16

Визначте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.


Вид підрядного речення:

1) з’ясувальне

2) означальне

3) допустове

4) наслідкове


Фрагмент речення:

А) Це був такий день, що ...

Б) Там, де …, листя було прозоре.

В) Погода стояла сонячна, так що ...

Г) Упав додолу перший лист, хоча …

Д) Здавалося хлопцю, що ...

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-в,4-д

1-б,2-д,3-а,4-г

1-д,2-а,3-г,4-в

1-д,2-г,3-в,4-б

Запитання 17

Усі розділові знаки правильно вжиті в реченні

варіанти відповідей

Багато струмків народжується тут, високо на горах, де росами опадають тумани, й де хмари часто сіють дощі.

Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.

Де знаходить природа такі розмаїті барви, що їх не відтворити точно жодною фарбою, жодним пензлем?

Здоровенний дуб розлігся розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним.

Хоч навколо, за тином ліс жовтів і мінився осінніми фарбами, але хміль іще буйно зеленів.

Запитання 18

З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові.


Фрагмент речення:

1) … понад усе хотіли, щоб …

2) … зайшов до магазину, щоб …

3) … дуже сподобалася книга, що її …

4) … настільки досвідчена, що …


Вид підрядного речення:

А) означальне

Б) з’ясувальне

В) умови

Г) мети

Д) ступеня та способу дії

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-г

1-а,2-г,3-в,4-б

1-б,2-г,3-а,4-д

1-в,2-г,3-б,4-а

Запитання 19


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.

Складнопідрядним є речення


варіанти відповідей

восьме

третє

четверте

шосте

Запитання 20

Не можна замінити дієприслівниковий зворот підрядним обставинним у реченні

варіанти відповідей

Євген Черниш сидів на траві оддалік, спершись підборіддям на руки.

Вийшовши з густого соснового лісу, ми побачили велике поле маків.

Квіти згортали пелюстки, відчуваючи наближення нічної прохолоди.

Почувши про приїзд театру мініатюр, учні зібралися в актовому залі.

Працюючи в сучасних лабораторіях, потрібно мати глибокі знання.

Запитання 21

Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Спадала безмісячна ніч...» обрати

варіанти відповідей

насувався лячний присмерк.

неначе занурюючи все в темряву.

однак на ґанку ще точилася розмова.

так що все птаство затихло.

якось журливо ставало на душі.

Запитання 22

З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові складного речення.


Фрагмент речення:

1) …минуло п’ять хвилин, як…

2) …тішать око півонії, що їх…

3) …цікаво слухати про те, як…

4) …її пісня лилася, як …


Вид підрядного речення:

А) означальне

Б) з’ясувальне

В) часу

Г) порівняльне

Д) умови

варіанти відповідей

1-б,2-в,3-д,4-г

1-в,2-а,3-б,4-г

1-д,2-а,3-г,4-б

1-д,2-б,3-а,4-в

Запитання 23

Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку

варіанти відповідей

Відколи знаю Оксану, вона дивує мене своєю терплячістю.

Де б хор не виступав, скрізь його радо вітали.

Коли приїхали з лісу додому, було вже зовсім темно.

Як купуєте товар, вимагайте від продавця чек.

Якщо виходите з кімнати, світло автоматично вимикається.

Запитання 24

Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться, якщо до частини «Я буду згадувати свої шкільні роки...» додати

варіанти відповідей

бо були вони щасливими.

дарма що вони були дуже давно.

доки буду топтати ряст.

хоч і швидко вони промайнули.

щоб ненадовго повернутися назад.

Запитання 25

Сполучник умови вжито в реченні

варіанти відповідей

З’явились хмари, так що буде дощ.

Коли бажання добре, то й дорога легка.

На те коня кують, щоб не спотикався.

Принеси води, бо дуже хочу пити.

Хоч була пізня осінь, день стояв погожий.

Запитання 26

Граматично правильно побудовано речення

варіанти відповідей

Доповідач наголосив на важливих моментах і узагальнив роботу семінару.

Зібравшись у головній залі, почалося підсумкове засідання експертної комісії.

Науковці вони ретельно досліджують найвіддаленіші куточки планети.

Проаналізуймо зроблені висновки попередніми дослідниками.

Секретарка надрукувала звіт директора, що був готовий для публікації.

Запитання 27

Неправильно побудовано речення

варіанти відповідей

Видавці звернули увагу на те, що історії про Поттера цікавлять не тільки дітей.

Пам’ятайте: відвідувати стоматолога треба не рідше ніж двічі на рік.

Поступ від недосконалих до довершених технологій забирає не одне десятиріччя.

Я звертаюся до всіх, хто виявили бажання піти в похід на Говерлу.

Запитання 28

З’ясуйте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.


Фрагмент речення:

1) Я переконався, що …

2) ... то б не перемогли.

3) ... та він не погодився.

4) Настала та хвилина, коли ...


Вид підрядного речення:

А) означальне

Б) з’ясувальне

В) місця

Г) умови

Д) допустове

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-в,4-д

1-б,2-г,3-д,4-а

1-б,2-д,3-в,4-г

1-г,2-б,3-д,4-а

Запитання 29

З’ясуйте вид підрядних речень у наведених прикладах


Перший стовпчик:

1) означальне

2) з’ясувальне

3) обставинне часу

4) обставинне умови


Другий стовпчик:

А) Твій дух не став приниженим і плюсклим, хоч слала доля чорні килими.

Б) Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі?

В) Бачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий степ.

Г) Коли прибудеш влітку до столиці, немов на конях вилетять каштани, угору підіймаючи правиці.

Д) Коли слова на порох стерті, сповідатись зорям зайво.

варіанти відповідей

1-в,2-б,3-г,4-а

1-в,2-б,3-г,4-д

1-г,2-а,3-в,4-б

1-г,2-б,3-д,4-а

Запитання 30

Розділові знаки правильно розставлено в реченні

варіанти відповідей

Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю, на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.

Отут серед цвіту, здається: що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б ворогом самій собі й природі.

Проміння ламалося в хвилі, блищало, миготіло, рябіло наче хто сипонув на воду блискучими іскрами.

Сонце вже котилося на захід, над полями здіймалася легка пара, у небі, як листя осики, тріпотіли крильцями жайворонки, зеленим соком пашіли трави, — у які причепурилися горбки.

Уявімо що світ, який нас оточує — це поле, а слова, які називають предмети навколишнього світу — рослини на цьому полі.

Запитання 31

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Водій автобуса сказав пасажирам, які щойно зайшли, що оплатіть проїзд.

Можна сподіватися на те, що концерт Патрісії Каас в Україні ще відбудеться.

Оксана довго міркувала, що подарувати сестрі на день народження.

У виступі головним було те, що демократичні цінності слід відстоювати.

Учень, який ретельно підготував доповідь, успішно відповів на всі запитання.

Запитання 32

З’ясуйте, який вид підрядного речення можна приєднати до поданого головного.


Головне речення:

1) Ця подія сталася саме тоді, …

2) … однак студенти склали іспит.

3) Це не та зупинка, …

4) Журналістка повідомила, …


Вид підрядного речення:

А) означальне

Б) з’ясувальне

В) обставинне часу

Г) обставинне місця

Д) обставинне допустове

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-б,4-в

1-в,2-а,3-г,4-б

1-в,2-д,3-а,4-б

1-д,2-б,3-г,4-а

Запитання 33


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) На картинах неаполітанської школи без кінця старіється післяполудень, немов побачений крізь темну пляшку. (2) Потемніле сонце, здається, в'яне на очах у тих пропащих краєвидах, мов у переддень космічної катастрофи. (3) Старечі світанки, жовті, як пергамент, солодкі від мудрості, як пізні вечори! (4) Передполудні усміхаються хитро, як пожовклі старі книги. (5) День осінній, той старий пройдисвіт бібліотекар, який лазить у вицвілому халаті по драбинах, і куштує конфітюри всіх віків і культур!

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

п’ятому

четвертому

Запитання 34

Установіть відповідність між видом підрядного речення та фрагментом складного речення.


Перший стовпчик:

1) означальне

2) з’ясувальне

3) допустова

4) наслідку


Другий стовпчик:

А) Ще не прийшла весна, хоч ...

Б) Як гарно тут восени, коли ...

В) Було тихо, так що ...

Г) Повела стежка в поле, де ...

Д) Я не маю наміру розповідати, що ...

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-д,4-б

1-б,2-а,3-в,4-д

1-б,2-а,3-д,4-в

1-г,2-д,3-а,4-в

Запитання 35

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Край дороги, якою їхали вершники, густо цвіли ромашки.

Мліла під блакитним небом земля, яка напоєна була життєдайним теплом весняного сонця

Степ розлігся перед мандрівником, який переливався барвами весняного цвіту.

Це був красивий молодий хлопець, який лише вчора покинув шкільну парту.

Запитання 36

Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку

варіанти відповідей

Відколи знаю Оксану, вона дивує мене своєю терплячістю.

Де б хор не виступав, скрізь його радо вітали.

Коли приїхали з лісу додому, було вже зовсім темно.

Як купуєте товар, вимагайте від продавця чек.

Якщо виходите з кімнати, світло автоматично вимикається.

Запитання 37

Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться, якщо до частини «Я буду згадувати свої шкільні роки...» додати

варіанти відповідей

бо були вони щасливими.

дарма що вони були дуже давно.

доки буду топтати ряст.

хоч і швидко вони промайнули.

щоби ненадовго повернутися назад.

Запитання 38

Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні

варіанти відповідей

Вона дивилася на білу орхідею, яку подарували друзі.

Краплі дощу, який щойно випав, мерехтіли на пелюстках.

Серед квітів, що стояли у вазі на вікні, були й волошки.

Я милуюся барвистими квітами, що ростуть біля будинку.

Запитання 39

Синонімічним до простого речення “У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне для досягнення особистістю успіху” є складнопідрядне речення.

варіанти відповідей

У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, адже це свідчить про досягнення особистісю успіху.

У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, тому що так особистість може досягти успіху.

У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне через те, що так особистість може досягти успіху.

У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне, оскільки так особистіть досягне успіху.

У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне, щоб особистість могла досягти успіху.

Запитання 40

Підрядним реченням причини можна замінити відокремлену обставину в рядку

варіанти відповідей

Берести й клени стоять обабіч вулиці, підпираючи високу баню неба.

Незважаючи на ранню весну, надворі вже зранку душно й жарко.

Останні промені, попри всі спроби зачепитися за обрій, знесилено зникали.

Сонце, щойно викотившись, тихо пливло понад зеленими плавнями.

Ясний місяць зблід, засоромившись зірки та червоного ранку.

Запитання 41

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире.:

1) тире при відокремленому означенні

2) тире в складносурядному реченні

3) тире при однорідних членах речення

4) тире між підметом і присудком


Приклад:

А) Я усміхнусь – і все навкруг сміється.

Б) Печаль пече – гаряча і нестримна.

В) Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.

Г) Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.

Д) На річці, у лісі, на полі – усюди німа тиша.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-д,4-в

1-б,2-а,3-д,4-г

1-б,2-г,3-в,4-а

1-д,2-а,3-б,4-в

Запитання 42

Складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною утвориться, якщо до речення «Сірі хмари насувалися все ближче …» додати

варіанти відповідей

… бо сильний вітер їх щодуху підганяв.

… мов пізньої похмурої осені.

… неначе накочувалися величезні хвилі.

… так що треба очікувати грозу.

… щоб пролитися рясним дощем.

Запитання 43

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак або його відсутність).

Семен заплющив очі,(1) заколисаний тою чудовою тишею,(2) що буває виповнена всякими згуками:(3) і дзвінкою піснею жайворонка,(4) і дзижчанням польових мух,(5) і тихим(6) мелодійним шелестінням стиглого жита,(7) підрізаного серпами.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 3 стоїть після узагальнювального слова

кома 2 розділяє головну й підрядну частини

коми 1 і 7 виділяють відокремлені означення

коми 4 і 5 розділяють частини складносурядного речення

на місці цифри 6 коми немає, оскільки означення є неоднорідними

Запитання 44

Визначте вид підрядного речення


Підрядне речення:

1) з’ясувальне

2) обставинне умови

3) обставинне причини

4) обставинне допустове


Приклади:

А) Мені завжди здавалося,що в Греції навіть статуї теплі.

Б) Тому веселиками звуться журавлі, що прилітають до веселої землі.

В) Якби Данило був маляром, то змалював би дівчину із сонцем на плечі.

Г) Нехай будинок не дуже затишний, та теплішого в них немає.

Д) Візерунки, що густо заповнюють тло тканини, властиві вишивкам Галичини і Буковини.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-г

1-а,2-б,3-в,4-д

1-а,2-в,3-б,4-г

1-в,2-б,3-д,4-а

Запитання 45

Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:


Перший стовпчик:

1) У світі слів немає випадкових, хоча вони й століттями мовчать.

2) Якщо ти усміхнешся світу, він відповість посмішкою.

3) Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй.

4) Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив.


Другий стовпчик:

А) підрядне допустове

Б) підрядне умови

В) підрядне з’ясувальне

Г) підрядне мети

Д) підрядне часу

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-г

1-б,2-а,3-г,4-в

1-б,2-г,3-в,4-а

1-д,2-в,3-г,4-а

Запитання 46


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1)У життєвому круговороті народжуються неповторні людські світи. (2)Вдивляючись щороку в очі юнаків і дівчат, яких проводжаю в самостійну дорогу життя, я не можу бути спокійним. (3)Що ж є найголовнішим у людині яку ми творимо? (4)У ту коротку червневу ніч, коли разом з ними ми виходимо в поле зустрічати перше сонце їх нового життя, в моє серце стукають болючі питання: де, в чому людська сердцевина? (5)Як її, зрештою, створити?

Пунктуаційна помилка допущена в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

п’ятому

третьому

Запитання 47

Граматична помилка допущена в реченні

варіанти відповідей

Виходячи з дому, мене засліпило яскраве сонце.

Виходячи з дому, я мружився від яскравого сонця.

Коли світило яскраве сонце, я вийшов з дому.

Коли я виходив з дому, мене засліпило яскраве сонце.

Яскраве сонце засліпило мене, коли я виходив з дому.

Запитання 48

Установіть відповідність між видом підрядного речення і прикладом.


Вид підрядного речення:

1) означальне

2) з’ясувальне

3) обставинне причини

4) обставинне місця


Приклади:

А) Мені було байдуже, де вони отримували цю інформацію.

Б) Туди, де образи кохані, душа окрилена летить.

В) Ясени, ясени, бачу вас за селом край дороги.

Г) Вогонь був таким, що в повітрі снаряди зустрічалися зі снарядами.

Д) Прокинувся від того, що в хаті стало видно, як удень.

варіанти відповідей

1-г,2-а,3-д,4-б

1-г,2-д,3-б,4-а

1-д,2-а,3-б,4-г

1-д,2-б,3-а,4-в

Запитання 49

Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «Гості нашого міста залюбки відвідують університетський розарій...» додати

варіанти відповідей

оскільки він є найбільшим у Сімферополі.

тому що в ньому з'явилась алея білих троянд.

хоча не завжди на екскурсію мають достатньо часу.

щоб помилуватися рідкісними сортами троянд.

щойно трапляється така нагода.

Запитання 50

До кожного типу підрядного речення доберіть відповідний приклад


Підрядне речення:

1) підрядне умови

2) підрядне мети

3) підрядне місця

4) підрядне ступеня і способу дії


Приклади:

А) Скільки хвиль у бурхливому морі, стільки співів у серці моїм.

Б) Поміркуймо, що кличе людину до творчості.

В) Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим.

Г) Де Ярило ступить – ярина виростає.

Д) Я, щоб відновити в пам’яті берег дитинства, відвідав рідне село.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-г,4-в

1-в,2-а,3-б,4-д

1-в,2-д,3-г,4-а

1-д,2-в,3-а,4-б

Запитання 51

Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складнопідрядне речення з однорідною підрядністю:

варіанти відповідей

Велике діло, коли людина має чисте сумління, коли ніякі тіні не каламутять, не забруднюють душу (М. Стельмах).

Повінь добрих почуттів затоплює вчителя, коли він чує, як довірливо тулиться до нього дитина (М. Стельмах).

Скажи мені, всесильна мово, з якого джерела буття тече струмок, що зветься Слово, в ріку несмертного життя? (С. Марченко).

Усіх, хто живе в Україні, має об’єднувати в суспільство українська мова, котру треба знати (Б. Олійник).

Хоч проживи сто і двісті років, Київ пізнати повністю неможливо, бо в кожного він свій, особливий, самобутній, неповторний (П. Загребельний).

Запитання 52

Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та типами їх підрядної частини:


Перший стовпчик:

1) Якби мені сила та воля, жив би без горя (Нар. творчість).

2) Теплий туман слався по полю й наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому(М. Коцюбинський).

3) Соборна Вкраїно, всі храми твої відбудуєм, щоб лунами дзвонів сягнути духовних вершин(С. Шевченко).

4) Україна моя починається там, де доля моя усміхається(П. Осадчук).


Другий стовпчик:

А) підрядне умови

Б) підрядне наслідку

В) підрядне мети

Г) підрядне місця

Д) підрядне з’ясувальне

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-г

1-а,2-в,3-б,4-г

1-б,2-в,3-д,4-г

1-в,2-а,3-д,4-г

Запитання 53

До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.


Вид підрядного речення:

1) означальне

2) з'ясувальне

3) обставинне причини

4) обставинне місця


Приклади:

А) Сюди, де вуличка забута, приїхав по дитячі сни.

Б) Люблю, коли у вікно розкрите шумлять без­журно дерева.

В) Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина.

Г) Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була.

Д) Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-г,4-в

1-г,2-б,3-д,4-а

1-д,2-а,3-г,4-б

1-д,2-б,3-г,4-а

Запитання 54


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Нашу тисячолітню історію не треба ні підмальовувати, ні чепурити, хоч її переписали на свій лад чужинці, відвівши в ній для нас непривабливу роль другорядних статистів. (2) У цьому життєписі, сповненому суперечностей, є приклади героїзму і ницості, жертовного патріотизму і відступництва. (3) Зрештою, читати історію можна й без брому якщо не [...] мелодраматично руки й не хапатися за серце, а вперто думати над нею. (4) Українська минувшина густо населена особистостями. (5) Серед них є постаті непересічні, але зрозумілі (Святослав, Богун, Наливайко, Стус, Чорновіл), а є загадково роздвоєні (Богдан Хмельницький, Гоголь і Хвильовий).

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

п’ятому

третьому

Запитання 55

Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини.


Фрагмент речення:

1) … утомилася, так що...

2) … засміялася, хоч...

3) … зустрілися, щоб...

4) … затрималася, тому що...


Вид підрядної частини:

А) з’ясувальна

Б) обставинна причини

В) обставинна мети

Г) обставинна допустова

Д) обставинна наслідку

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-д,4-б

1-в,2-д,3-г,4-а

1-д,2-а,3-б,4-в

1-д,2-г,3-в,4-б

Запитання 56

Реченню «Як свідчить перське прислів’я, доброзичливість у людських стосунках – це коштовність, яка збагачує не того, хто її отримує, а того, хто її дає» НЕ ВІДПОВІДАЄ за змістом речення

варіанти відповідей

Відповідно до перського прислів’я, доброзичливість як коштовність у людських стосунках збагачує не обдарованого нею, а того, хто обдаровує.

Доброзичливість, як засвідчує перське прислів’я, є тією коштовністю людських стосунків, яку даровано не тому, хто її отримує, а тому, хто її дає.

За перським прислів’ям, доброзичливість у людських стосунках – це коштовність, яка хоч і не збагачує того, хто її дає, але обдаровує її отримувача.

За перським прислів’ям, доброзичливість як коштовність людських стосунків не збагачує того, хто її отримує, але обдаровує того, хто її дає.

Перське прислів’я стверджує: доброзичливість – це коштовність людських стосунків, яка збагачує не того, кому вона адресована, а того, хто її виказав.

Запитання 57


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 58

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Аж тут підвівся Орфей і,( 1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав на весь голос: то була пісня,(3) що їі найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза Калліопа,(5) і,(6) може,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще більшої сили,(8) щирості,(9) влади.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 3 — між частинами складносурядного речення

кома 8 і 9 – при однорідних членах речення

коми 1 і 2 — при відокремленій обставині

коми 4 і 5 – при відокремленій прикладці

коми 6 і 7 — при вставному слові

Запитання 59

З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення.


Фрагмент речення:

1) Назавжди в пам’яті день, коли …

2) Коли їхали автострадою, …

3) Із розкладу учні дізналися, коли …

4) Коли хочеш поваги до себе, …


Вид підрядної частини:

А) обставинна причини

Б) означальна

В) з’ясувальна

Г) обставинна умови

Д) обставинна часу

варіанти відповідей

1-б,2-д,3-в,4-г

1-б,2-д,3-г,4-в

1-г,2-д,3-а,4-б

1-д,2-г,3-в,4-б

Запитання 60

Відокремленою обставиною можна замінити підрядну частину в реченні

варіанти відповідей

Водій загальмував на перехресті, щоб ми швидко вийшли з машини.

Коли Назар думає про осінь, у його уяві виринають жовті листочки.

Коли ми зійшли на ту гору, керівник групи дав команду перепочити.

Я біг досить-таки повільно, бо відчував страшну втому в ногах.

Якщо ти прагнеш здобути перемогу, друзі повинні бути поруч.

Запитання 61

Прочитайте речення.

Як ви знаєте(1) перпетуум-мобіле – це вічний двигун(2) над винаходом якого(3) людство довго билося(4) аж доки не усвідомило неможливість такого пристрою(5) зважаючи хоча б на тертя та закони механіки.

Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 62


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Веселка, виграваючи розмаїттям кольорів, завжди викликала радість і захоплення в усіх народів. (2) Її називали дугою, аркою та обожнювали, як сонце, і (З,з)емлю, і трави. (3) Древні (І,і)ндійці вважали райдугу величним луком (Б,б)ога Індри за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари. (4) За давнім повір’ям, ця дуга піднімає вгору воду з озер, рік, а потім повертає її у вигляді дощу. (5) У народі кажуть: «Веселка воду бере». (6) Українці вірили: райдуга – це труба, що сягає одним кінцем неба, а інший опускає в криницю, з якої п’є (Б,б)огородиця.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

шостому

Запитання 63

Прочитайте речення.

Хмари(1) що з’явилися потім(2) було послано для того(3) щоб підкреслити бліду(4) трохи вицвілу за день синяву неба(5) і щоб розсіювати на землю вечірнє сяйво.

Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 64

Синонімічним до простого речення «У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне для досягнення особистістю успіху» є складне речення

варіанти відповідей

У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, адже це свідчить про досягнення особистістю успіху.

У сучасному світі вивчати мови міжнародного спілкування вкрай потрібно, тому що так особистість може досягти успіху.

У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне через те, що так особистість може досягти успіху.

У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне, бо так особистість досягне успіху.

У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне, щоб особистість могла досягти успіху.

Запитання 65


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Незважаючи на не/щастя, розчарування, насмішки односельців, брак освіти, роботи цієї не/пересічної художниці стали справжніми зразками декоративно-прикладного мистецтва. (2) Узявши на озброєння тексти пісень, казок і легенд та не/повторну природу рідної України, Катерина Білокур відтворила досі не/бачений ніким світ, що був частиною її […]. (3) Коли вона малювала ніщо не заважало їй фантазувати: жовтогарячий колір перетікав у коричневий, змішувався з усіма відтінками зеленого, синього, червоного, фіолетового… (4) На полотні художниці вдавалося поєднувати рослини у фантастичні композиції, у яких одна квітка могла бути весняною, а інша – геть літньою…

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 66

Синонімічним до речення «Коли в людини є народ, тоді вона уже людина» є

варіанти відповідей

Аби бути людиною, треба бути частиною рідного народу.

Оскільки в людини є народ, то вона вже людина.

Через те що в людини є народ, вона почуває себе людиною.

Щоб відчувати себе людиною, треба мати підтримку свого народу.

Якщо в людини є народ, то вона тоді вже людина.

Запитання 67

Синонімічними до простого речення «Через постійне плазування в тіні ви позбавляєте себе можливості знайти сонце» є всі наведені складні речення, ОКРІМ

варіанти відповідей

Ви не зможете знайти сонце, адже вибрали плазування в тіні.

Ви не зможете знайти сонце, бо вибрали плазування в тіні.

Ви не зможете знайти сонце, оскільки вибираєте плазування в тіні.

Ви не зможете знайти сонце, тому що вибираєте плазування в тіні

Ви не зможете знайти сонце, якщо виберете плазування в тіні.

Запитання 68

Прочитайте речення.

Щоразу(1) коли стоїте перед пам’ятником Лесі Українці в Києві чи(2) коли зупиняєтеся на алеї придніпровського парку перед бронзовою постаттю геніальної Марії Заньковецької(3) мабуть(4) вам неминуче спадає на думку(5) що в цих прекрасних образах є щось від самої авторки скульптур.

Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 69

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Хочеш протидіяти забуванню –(1) споруджуй так звані «палаци пам’яті» за мнемонічною технікою,(2)що її,(3) за легендою,(4) розробив давньогрецький поет Симонід Кеоський,(5) а в наш час популяризував Бенедикт Камбербетч –(6) Шерлок Голмс із британського телесеріалу.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 2 – перед підрядною частиною складного речення

кома 5 – перед сурядною частиною складного речення

коми 3, 4 – при вставних словах

тире 1 – перед частиною безсполучникового речення

тире 6 – між підметом і присудком

Запитання 70

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) з різними видами зв’язку


Приклад речення:

А) Оглядове колесо – неодмінний атрибут багатьох парків розваг, а також інших місць відпочинку по всьому світу.

Б) «Лондонське око» – одне з найвищих у світі (135 метрів) оглядових коліс, із верхівки якого столицю Великої Британії видно як на долоні.

В) Колесо має тридцять дві кабінки, місткістю аж 25 осіб кожна, проте ці повітряні «вагончики» обладнані надійними замками та є абсолютно безпечними.

Г) Кількість кабінок є символічною: навколо Лондона є тридцять два містечка; до речі, один оберт колеса триває також тридцять дві хвилини.

Д) Охочих помилуватися містом з висоти пташиного польоту не бракує, тому прибирають цей об’єкт лише вночі, а вдень туристи насолоджуються атракціоном.

варіанти відповідей

1-в,2-а,3-г,4-б

1-в,2-б,3-г,4-д

1-д,2-г,3-а,4-в

1-д,2-г,3-в,4-б

Запитання 71

Приєднайте до фрагмента «Помилки друзів варто виправляти або вибачати,..» підрядну частину та з’ясуйте вид кожного з утворених складнопідрядних речень.


Вид складнопідрядного речення:

1) з підрядним обставинним мети

2) з підрядним обставинним причини

3) з підрядним обставинним допустовим

4) з підрядним обставинним умови


Підрядна частина:

А) бо самі теж, буває, чинимо нерозважливо.

Б) щоби зберегти найцінніше – щирі й теплі почуття.

В) як колись рідні прощали нам дитячі витівки.

Г) якщо справді хочемо збудувати довірливі взаємини.

Д) хоч образа іноді розхитує підвалини хороших стосунків.

варіанти відповідей

1-а,2-д,3-в,4-б

1-б,2-а,3-д,4-г

1-г,2-а,3-д,4-б

1-д,2-б,3-а,4-в

Запитання 72

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Усі знайомі Катерини Білокур зауважують,(1) що мисткиня була мовчазною,(2) секретами майстерності не ділилася,(3) свою творчу лабораторію приховувала від стороннього ока:(4) певно,(5) десь інтуїтивно відчувала,(6) що їй дано бачення природи,(7) не підвладне нікому іншому.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 4 – при узагальнювальному слові

кома 5 – при вставному слові

кома 7 – при відокремленому означенні

коми 1, 6 – перед підрядними частинами складного речення

коми 2, 3 – при однорідних членах речення

Запитання 73

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) з різними видами зв’язку


Приклад речення:

А) Поняття «дрес-код» прийшло до нас із Великої Британії, що відома своїм консерватизмом і суворими правилами публічної поведінки.

Б) Дрес-код – це рекомендації й правила хорошого тону, утілені в певному стилі одягу й аксесуарів.

В) Зараз дрес-код на роботі або на вечірці вже мало кого дивує: він є радше підтвердженням дотримання корпоративної етики чи лояльності одного стосовно інших.

Г) Ба більше, одяг ділової людини нині став символом успіху й достатку, дрес-код започаткував у моді новий напрям, що охопив практично всі верстви населення розвинених країн.

Д) Правильно вибирати одяг – це своєрідне мистецтво, і тому основи дрес-коду часто вивчають у багатьох закладах освіти та великих корпораціях.

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-б,4-в

1-б,2-г,3-д,4-а

1-в,2-а,3-д,4-г

1-д,2-а,3-в,4-г

Запитання 74

Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.


А) Коли нас так усамітнили, це виявилося руйнівною силою, і саме тому всі знову почали телефонувати одне одному, щоб соціалізуватися.

Б) Такий стан якому немає альтернативи, – це своєрідне ув’язнення в одиночній камері, адже бути людиною можна тільки в громаді.

В) Ізоляція – жахливе явище, що руйнує нашу ідентичність, індивідуальність, але в умовах пандемії людство повинно було до цього вдатися.

Г) Лише перебуваючи в ній, ми стаємо собою справжніми, хоча кожен має право на неповторність, унікальність.

Д) Погодьмося, це є цілком природно: людина прагне до суспільства, хоче бодай якось вийти з ізоляції або принаймні зменшити її тягар хоча б за допомогою телефона.


Пунктуаційну помилку допущено в реченні, позначеному

варіанти відповідей

А)

Б)

В)

Г)

Д)

Запитання 75

Синонімічним до складного речення «Микола Гоголь, українець за походженням, змушений був "надягати російський костюм", щоб показати світові красу української ночі й могутнього Дніпра» є просте речення

варіанти відповідей

Микола Гоголь, українець за походженням, змушений був «надягати російський костюм» заради показу світові краси української ночі й могутнього Дніпра.

Микола Гоголь, українець за походженням, змушений був «надягати російський костюм» попри показ світові краси української ночі й могутнього Дніпра.

Микола Гоголь, українець за походженням, змушений був «надягати російський костюм» усупереч показу світові краси української ночі й могутнього Дніпра.

Микола Гоголь, українець за походженням, змушений був «надягати російський костюм» через показ світові краси української ночі й могутнього Дніпра.

Микола Гоголь, українець за походженням, змушений був «надягати російський костюм», незважаючи на показ світові краси української ночі й могутнього Дніпра.

Запитання 76

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Серіал «І будуть люди» побудовано у формі саги,(1) де крізь призму життя звичайних людей показано турбулентні етапи ХХ століття:(2) Першу світову війну,(3) прихід радянської влади,(4) але кожен герой сприйняв ці зміни з позиції власної правди,(5) хоча всіх дійових осіб об'єднало бажання знайти своє місце в новому історичному вимірі.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 2 – після узагальнювального слова

кома 1 – перед підрядною частиною складного речення

кома 3 – при однорідних членах речення

кома 4 – між частинами складного речення, що поєднані сурядним зв'язком

кома 5 – між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв'язком

Запитання 77

Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.


А) Однак чиста вода в Україні таки є: скуштувати її можна на Полтавщині, де майже всю її беруть з підземних джерел.

Б) Оскільки очисні споруди розраховано на І і ІІ класи забруднення, то 80 % проб питної води не відповідають вимогам стандарту.

В) Вода, як відомо, відіграє найважливішу роль у житті людини, проте нині 80 % українців змушені споживати неякісну воду, тому що беруть її з поверхневих джерел, екологічний стан яких щороку погіршується.

Г) Далека від нормативних вимог і вода з Дніпра, яку використовує майже 75 % населення України.

Д) Це відбувається через погане очищення стічних побутових і промислових вод, наслідком якого стає надмірне насичення водойм органікою і наближення їх до ІІІ класу забруднення.


Складнопідрядним з підрядною обставинною частиною причини є речення, позначене

варіанти відповідей

А)

Б)

В)

Г)

Д)

Запитання 78

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) складне з різними видами зв'язку


Речення:

А) Людина найбільше ризикує в житті, очікуючи сприяння інших власній безпеці та в усьому розраховуючи на когось.

Б) Ніхто не передбачить, на що спроможний кожен із нас і на яку висоту здатний злетіти, ти й сам не дізнаєшся, доки не розправиш крила.

В) На життєвому шляху трапляється багато перешкод, але кожен знає про зустрічний вітер, здатний підняти в небо паперового змія.

Г) Озираючись на пройдений шлях, більшість передусім згадуватиме й цінуватиме те, чого досягнула з неабиякими труднощами.

Д) Музикант-віртуоз знає: визнанню й славі передують години, місяці й роки виснажливої праці.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-г

1-а,2-г,3-д,4-в

1-в,2-г,3-д,4-б

1-г,2-б,3-в,4-а

Запитання 79

Прочитайте вислів-рекомендацію.

Для успішної підготовки проєкту вкрай важливо працювати з однодумцями, бо згуртована команда спроможна подолати всі перешкоди.

НЕ ВІДПОВІДАЄ наведеному вислову за своїм змістом речення

варіанти відповідей

Візьміть до уваги: працюючи зі згуртованою командою над підготовкою проекту, ви пересвідчитеся в здатності однодумців долати всі перешкоди.

Запам'ятайте: працюючи з однодумцями над підготовкою проєкту, ви переконаєтеся, що лише згуртована команда спроможна подолати всі перешкоди.

Зауважте, що для успішної підготовки проєкту треба згуртувати команду однодумців – і вона, ця команда, зможе подолати всі перешкоди.

Зважте, чи доцільно згуртовувати в одну команду однодумців для роботи над проектом задля подолання всіх можливих перешкод.

Майте на увазі: над проєктом потрібно працювати з однодумцями, оскільки згуртована команда здолає всі перешкоди.

Запитання 80

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) складне з різними видами зв'язку


Речення (текст):

А) Якщо ви вагаєтеся, яку температуру виставити для прасування, скористайтеся універсальною порадою: терморегулятор має бути на мінімальній позначці.

Б) Більшість речей рекомендують прасувати з виворітного боку, щоб тканина не набувала зайвого блиску.

В) Великі речі: простирадла, підковдри – прасуйте, складаючи їх удвоє чи вчетверо та використовуючи режим потужного парового струменя.

Г) Речі з вишивкою спочатку прасуйте з лицьового боку, потім – з виворітного, при цьому не треба розтягувати оздоблену частину тканини.

Д) Уміння господарювати – ціла наука, а перетворення зім'ятих речей на акуратні та красиві – то справжнє мистецтво!

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-г

1-в,2-б,3-а,4-г

1-г,2-в,3-б,4-а

1-д,2-б,3-г,4-а

Запитання 81


Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.

(1) Основний принцип методу «дама з крильцями» – прибирати дім не повністю за один раз, а частково, не більше 15-30 хвилин щодня. (2) Цей процес має асоціюватися у вас із легкістю та ненав’язливістю: краще щодня потроху, аніж цілий день на порядкування. (3) Поділіть своє помешкання на зони й складіть план прибирання кожної. (4) Якщо сьогодні ви причепурили кухню, не докоряйте собі за невеликий безлад у ванній: на все свій час! (5) Генеральне прибирання робимо впродовж години раз на тиждень: опорядковуємо все помешкання, але поверхово. (6) Ідеальний порядок у кожній зоні наводимо за щоденним 15-хвилинним графіком. (7) І ще одне добре правило: за 10-15 хвилин назбирайте в пакет 27 непотрібних речей, які муляють очі й рішуче викиньте цей мотлох (не перекладайте на інше місце, а винесіть геть)!

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

першому

п’ятому

сьомому

четвертому

Запитання 82

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) з різними видами зв’язку


Приклад речення:

А) У 1975 році американець Білл Гейтс заснував компанію «Microsoft», що розробляла програмне забезпечення для персональних комп’ютерів.

Б) Створивши велику корпорацію, Білл Гейтс заробив свій перший мільярд доларів; понад 10 років засновник «Microsoft» був найбагатшою людиною світу.

В) «Microsoft» розробила операційну систему, але ліцензію на її використання було продано корпорації «ІВМ», яка встановлювала її на комп’ютери власного виробництва.

Г) Завдяки нечуваному успіху як цих розробок, так й інших програм Білл Гейтс став одним із найвпливовіших та найбагатших людей планети.

Д) Хто з інтернет-користувачів у наші дні не знає імені Білла Гейтса і яка молода людина не мріяла саме про такий успішний розвиток власного бізнесу?

варіанти відповідей

1-г,2-в,3-а,4-д

1-д,2-а,3-б,4-в

1-д,2-а,3-г,4-в

1-д,2-г,3-в,4-а

Запитання 83


Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.

(1) За багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела, наділяючи їх цілющими й магічними властивостями. (2) Особливо відзначилися в цьому італійці. (3) Узагалі Італія справедливо заслуговує називатися країною криниць і водограїв. (4) Чимало з них має багатовікову історію, а тому їх уважають національними пам’ятками, яких не оминають увагою туристи. (5) Це тому, що навіть ті з них, які призначені для суто побутових потреб, зроблені вигадливо та майстерно. (6) Наприклад у Венеції криниці були споруджені в готичному стилі, а в Римі доба бароко залишила нам славнозвісний фонтан Треві. (7) Таке ж шанобливе ставлення до джерел виплекали покоління в Середній Азії, де криниці в буквальному розумінні «давали» життя людським поселенням, сприяли нормальному функціонуванню господарства.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

п'ятому

першому

четвертому

шостому

Запитання 84

Доберіть приклад (А – Д) до кожного типу складного речення (1–4).


Перший стовпчик:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) з різними видами зв’язку


Другий стовпчик:

А) Найвідоміша телефонна служба порятунку «911» з’явилася в американському місті Хейлівілі: 16 лютого 1968 року місцевий конгресмен зробив для перевірки «тривожний» дзвінок, лише привітавшись.

Б) Першість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще 1937 року, отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків!

В) Для швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров’я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером телефону.

Г) Це диспетчерська, що з’єднана з усіма екстреними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати.

Д) У світі завдяки Голлівуду найбільше знають саме номер «911», а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112».

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-г,4-б

1-б,2-г,3-в,4-д

1-в,2-г,3-б,4-д

1-д,2-б,3-а,4-г

Запитання 85

З’ясуйте, який вид підрядної частини (А – Д) відповідає кожному фрагменту речення (1–4).


Фрагмент речення:

1) Часто згадую той вечір, коли …

2) Коли їхали автострадою, …

3) Із розкладу учні дізналися, коли …

4) Коли хочеш поваги до себе, …


Вид підрядної частини:

А) обставинна причини

Б) означальна

В) з’ясувальна

Г) обставинна умови

Д) обставинна часу

варіанти відповідей

1-б,2-г,3-а,4-в

1-б,2-д,3-в,4-г

1-г,2-б,3-д,4-а

1-д,2-б,3-г,4-а

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест