Складне речення: складнопідрядне речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Боляче буває дивитися, як падає зірка. (2) Як/би хотілося запримітити, звідки вона зірвалася й куди мала б упасти спіткнувшись на рівному місці. (3) Дивишся у високий морок, де щойно був залишений слід. (4) Дивишся, вражений, сподіваючись, що не вмерла зірка, що спалахне вона в іншому місці. (5) Про/те ні, не спалахнула. (6) А потім не встигаєш помічати, де й котра зірка зірвалася, полетіла до/низу. (7) Що їх манить туди? (8) Що жене їх стрімкими табунами? (9) Яка непереможна сила старої землі? (10) Чи не та сама сила, що пробуджує в мене любов до неї, що все тримає на цьому світі? (11) Оглянься! (12) Прожиті твої дні летять слідом за тобою, що/миті згасаючи в темряві минулого...Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини "У неділю ми обов'яково поїдемо до Києва..." додати
Неправильно побудовано речення
Граматичну помилку допущено в реченні
Усі розділові знаки правильно вжито в реченні
Складнопідрядним з підрядним причини є речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) На календарі вже весна. (2) Хоча снігу не/має, про/те надворі мороз пробирає по спині… (3) Простую собі лісом, опустивши голову до/долу і лише зрідка оглядаючись навкруги. (4) Аж ось поміж деревами щось, схоже, забіліло… (5) Це підсніжники перші провидці весни, що не побоялися холоду. (6) Вони підняли свої голівки, неначе мовчки сповіщаючи: як/би не лютувала зима, весна не за горами. (7) І так мені радісно стало на серці, мов на світ народився, кудись зникли і холод, і мороз.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку
Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «На початку травня ми поїхали до Криму …» додати
Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку
Складнопідрядне речення з підрядним наслідку утвориться, якщо до частини «Уся дорога була занесена снігом…» додати
Відокремленим означенням можна замінити підрядне речення в рядку
Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини «На цих вихідних ми обов’язково поїдемо до Києва…» додати
З’ясуйте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
Фрагмент речення:
1) Щоб гарно жити, …
2) Мені здалося, що…
3) .., могли б запам’ятати.
4) Я чула пісню, що…
Вид підрядного речення:
А) означальне
Б) мети
В) з’ясувальне
Г) умови
Д) часу
Неправильно побудовано речення
Визначте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
Вид підрядного речення:
1) з’ясувальне
2) означальне
3) допустове
4) наслідкове
Фрагмент речення:
А) Це був такий день, що ...
Б) Там, де …, листя було прозоре.
В) Погода стояла сонячна, так що ...
Г) Упав додолу перший лист, хоча …
Д) Здавалося хлопцю, що ...
Усі розділові знаки правильно вжиті в реченні
З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові.
Фрагмент речення:
1) … понад усе хотіли, щоб …
2) … зайшов до магазину, щоб …
3) … дуже сподобалася книга, що її …
4) … настільки досвідчена, що …
Вид підрядного речення:
А) означальне
Б) з’ясувальне
В) умови
Г) мети
Д) ступеня та способу дії
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.
Складнопідрядним є речення
Не можна замінити дієприслівниковий зворот підрядним обставинним у реченні
Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Спадала безмісячна ніч...» обрати
З’ясуйте, який вид підрядного речення відповідає кожному фрагментові складного речення.
Фрагмент речення:
1) …минуло п’ять хвилин, як…
2) …тішать око півонії, що їх…
3) …цікаво слухати про те, як…
4) …її пісня лилася, як …
Вид підрядного речення:
А) означальне
Б) з’ясувальне
В) часу
Г) порівняльне
Д) умови
Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку
Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться, якщо до частини «Я буду згадувати свої шкільні роки...» додати
Сполучник умови вжито в реченні
Граматично правильно побудовано речення
Неправильно побудовано речення
З’ясуйте, який вид підрядного відповідає кожному фрагментові складного речення.
Фрагмент речення:
1) Я переконався, що …
2) ... то б не перемогли.
3) ... та він не погодився.
4) Настала та хвилина, коли ...
Вид підрядного речення:
А) означальне
Б) з’ясувальне
В) місця
Г) умови
Д) допустове
З’ясуйте вид підрядних речень у наведених прикладах
Перший стовпчик:
1) означальне
2) з’ясувальне
3) обставинне часу
4) обставинне умови
Другий стовпчик:
А) Твій дух не став приниженим і плюсклим, хоч слала доля чорні килими.
Б) Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі?
В) Бачу за морями золоті дороги, де припав до неба синьоокий степ.
Г) Коли прибудеш влітку до столиці, немов на конях вилетять каштани, угору підіймаючи правиці.
Д) Коли слова на порох стерті, сповідатись зорям зайво.
Розділові знаки правильно розставлено в реченні
Граматичну помилку допущено в реченні
З’ясуйте, який вид підрядного речення можна приєднати до поданого головного.
Головне речення:
1) Ця подія сталася саме тоді, …
2) … однак студенти склали іспит.
3) Це не та зупинка, …
4) Журналістка повідомила, …
Вид підрядного речення:
А) означальне
Б) з’ясувальне
В) обставинне часу
Г) обставинне місця
Д) обставинне допустове
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) На картинах неаполітанської школи без кінця старіється післяполудень, немов побачений крізь темну пляшку. (2) Потемніле сонце, здається, в'яне на очах у тих пропащих краєвидах, мов у переддень космічної катастрофи. (3) Старечі світанки, жовті, як пергамент, солодкі від мудрості, як пізні вечори! (4) Передполудні усміхаються хитро, як пожовклі старі книги. (5) День осінній, той старий пройдисвіт бібліотекар, який лазить у вицвілому халаті по драбинах, і куштує конфітюри всіх віків і культур!
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Установіть відповідність між видом підрядного речення та фрагментом складного речення.
Перший стовпчик:
1) означальне
2) з’ясувальне
3) допустова
4) наслідку
Другий стовпчик:
А) Ще не прийшла весна, хоч ...
Б) Як гарно тут восени, коли ...
В) Було тихо, так що ...
Г) Повела стежка в поле, де ...
Д) Я не маю наміру розповідати, що ...
Граматичну помилку допущено в реченні
Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку
Складнопідрядне речення з підрядним часу утвориться, якщо до частини «Я буду згадувати свої шкільні роки...» додати
Відокремленим означенням можна замінити підрядну частину в реченні
Синонімічним до простого речення “У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне для досягнення особистістю успіху” є складнопідрядне речення.
Підрядним реченням причини можна замінити відокремлену обставину в рядку
Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.
Випадок уживання тире.:
1) тире при відокремленому означенні
2) тире в складносурядному реченні
3) тире при однорідних членах речення
4) тире між підметом і присудком
Приклад:
А) Я усміхнусь – і все навкруг сміється.
Б) Печаль пече – гаряча і нестримна.
В) Для гордої і владної душі життя і воля – на горі високій.
Г) Непереможна безборонність – твій меч єдиний і єдиний щит.
Д) На річці, у лісі, на полі – усюди німа тиша.
Складнопідрядне речення з підрядною порівняльною частиною утвориться, якщо до речення «Сірі хмари насувалися все ближче …» додати
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак або його відсутність).
Семен заплющив очі,(1) заколисаний тою чудовою тишею,(2) що буває виповнена всякими згуками:(3) і дзвінкою піснею жайворонка,(4) і дзижчанням польових мух,(5) і тихим(6) мелодійним шелестінням стиглого жита,(7) підрізаного серпами.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації в рядку
Визначте вид підрядного речення
Підрядне речення:
1) з’ясувальне
2) обставинне умови
3) обставинне причини
4) обставинне допустове
Приклади:
А) Мені завжди здавалося,що в Греції навіть статуї теплі.
Б) Тому веселиками звуться журавлі, що прилітають до веселої землі.
В) Якби Данило був маляром, то змалював би дівчину із сонцем на плечі.
Г) Нехай будинок не дуже затишний, та теплішого в них немає.
Д) Візерунки, що густо заповнюють тло тканини, властиві вишивкам Галичини і Буковини.
Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та видами їх підрядної частини:
Перший стовпчик:
1) У світі слів немає випадкових, хоча вони й століттями мовчать.
2) Якщо ти усміхнешся світу, він відповість посмішкою.
3) Спинюся я і довго буду слухать, як бродить серпень по землі моїй.
4) Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив.
Другий стовпчик:
А) підрядне допустове
Б) підрядне умови
В) підрядне з’ясувальне
Г) підрядне мети
Д) підрядне часу
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1)У життєвому круговороті народжуються неповторні людські світи. (2)Вдивляючись щороку в очі юнаків і дівчат, яких проводжаю в самостійну дорогу життя, я не можу бути спокійним. (3)Що ж є найголовнішим у людині яку ми творимо? (4)У ту коротку червневу ніч, коли разом з ними ми виходимо в поле зустрічати перше сонце їх нового життя, в моє серце стукають болючі питання: де, в чому людська сердцевина? (5)Як її, зрештою, створити?
Пунктуаційна помилка допущена в реченні
Граматична помилка допущена в реченні
Установіть відповідність між видом підрядного речення і прикладом.
Вид підрядного речення:
1) означальне
2) з’ясувальне
3) обставинне причини
4) обставинне місця
Приклади:
А) Мені було байдуже, де вони отримували цю інформацію.
Б) Туди, де образи кохані, душа окрилена летить.
В) Ясени, ясени, бачу вас за селом край дороги.
Г) Вогонь був таким, що в повітрі снаряди зустрічалися зі снарядами.
Д) Прокинувся від того, що в хаті стало видно, як удень.
Складнопідрядне речення з підрядним мети утвориться, якщо до речення «Гості нашого міста залюбки відвідують університетський розарій...» додати
До кожного типу підрядного речення доберіть відповідний приклад
Підрядне речення:
1) підрядне умови
2) підрядне мети
3) підрядне місця
4) підрядне ступеня і способу дії
Приклади:
А) Скільки хвиль у бурхливому морі, стільки співів у серці моїм.
Б) Поміркуймо, що кличе людину до творчості.
В) Як не буде птахів, то і людське серце стане черствим.
Г) Де Ярило ступить – ярина виростає.
Д) Я, щоб відновити в пам’яті берег дитинства, відвідав рідне село.
Позначте речення, що відповідає такій характеристиці: складнопідрядне речення з однорідною підрядністю:
Установіть відповідність між складнопідрядними реченнями та типами їх підрядної частини:
Перший стовпчик:
1) Якби мені сила та воля, жив би без горя (Нар. творчість).
2) Теплий туман слався по полю й наливав балку по самі вінця, так що дерева потопали в ньому(М. Коцюбинський).
3) Соборна Вкраїно, всі храми твої відбудуєм, щоб лунами дзвонів сягнути духовних вершин(С. Шевченко).
4) Україна моя починається там, де доля моя усміхається(П. Осадчук).
Другий стовпчик:
А) підрядне умови
Б) підрядне наслідку
В) підрядне мети
Г) підрядне місця
Д) підрядне з’ясувальне
До кожного рядка, позначеного ЦИФРОЮ, доберіть відповідник, позначений БУКВОЮ.
Вид підрядного речення:
1) означальне
2) з'ясувальне
3) обставинне причини
4) обставинне місця
Приклади:
А) Сюди, де вуличка забута, приїхав по дитячі сни.
Б) Люблю, коли у вікно розкрите шумлять безжурно дерева.
В) Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина.
Г) Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була.
Д) Поет не боїться від ворога смерті, бо вільная пісня не може умерти.
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Нашу тисячолітню історію не треба ні підмальовувати, ні чепурити, хоч її переписали на свій лад чужинці, відвівши в ній для нас непривабливу роль другорядних статистів. (2) У цьому життєписі, сповненому суперечностей, є приклади героїзму і ницості, жертовного патріотизму і відступництва. (3) Зрештою, читати історію можна й без брому якщо не [...] мелодраматично руки й не хапатися за серце, а вперто думати над нею. (4) Українська минувшина густо населена особистостями. (5) Серед них є постаті непересічні, але зрозумілі (Святослав, Богун, Наливайко, Стус, Чорновіл), а є загадково роздвоєні (Богдан Хмельницький, Гоголь і Хвильовий).
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини.
Фрагмент речення:
1) … утомилася, так що...
2) … засміялася, хоч...
3) … зустрілися, щоб...
4) … затрималася, тому що...
Вид підрядної частини:
А) з’ясувальна
Б) обставинна причини
В) обставинна мети
Г) обставинна допустова
Д) обставинна наслідку
Реченню «Як свідчить перське прислів’я, доброзичливість у людських стосунках – це коштовність, яка збагачує не того, хто її отримує, а того, хто її дає» НЕ ВІДПОВІДАЄ за змістом речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Як/би хто хотів почути голос самого вітру, то мусив би піти йому на/зустріч, і зупинитися посеред степу. (2) Тут, безумовно, ніщо не приєднається до його голосу, ніщо не стане на заваді. (3) А хто бажав би ще й перевірити вітер на/силу, то мав би глянути на тополю, яку той нагинає до/долу. (4) А ще краще – на віковічного дуба, адже нахиляти коренастого велетня – справді неабияка [...]. (5) Вітер – це ілюзія руху, і тому на місці можемо насолоджуватися швидкістю, летом, окриленням.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Аж тут підвівся Орфей і,( 1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав на весь голос: то була пісня,(3) що їі найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза Калліопа,(5) і,(6) може,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще більшої сили,(8) щирості,(9) влади.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації, запропоноване в рядку
З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення.
Фрагмент речення:
1) Назавжди в пам’яті день, коли …
2) Коли їхали автострадою, …
3) Із розкладу учні дізналися, коли …
4) Коли хочеш поваги до себе, …
Вид підрядної частини:
А) обставинна причини
Б) означальна
В) з’ясувальна
Г) обставинна умови
Д) обставинна часу
Відокремленою обставиною можна замінити підрядну частину в реченні
Прочитайте речення.
Як ви знаєте(1) перпетуум-мобіле – це вічний двигун(2) над винаходом якого(3) людство довго билося(4) аж доки не усвідомило неможливість такого пристрою(5) зважаючи хоча б на тертя та закони механіки.
Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Веселка, виграваючи розмаїттям кольорів, завжди викликала радість і захоплення в усіх народів. (2) Її називали дугою, аркою та обожнювали, як сонце, і (З,з)емлю, і трави. (3) Древні (І,і)ндійці вважали райдугу величним луком (Б,б)ога Індри за допомогою якого він пускав стріли, уражаючи злих демонів, що ховалися в чорні хмари. (4) За давнім повір’ям, ця дуга піднімає вгору воду з озер, рік, а потім повертає її у вигляді дощу. (5) У народі кажуть: «Веселка воду бере». (6) Українці вірили: райдуга – це труба, що сягає одним кінцем неба, а інший опускає в криницю, з якої п’є (Б,б)огородиця.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Прочитайте речення.
Хмари(1) що з’явилися потім(2) було послано для того(3) щоб підкреслити бліду(4) трохи вицвілу за день синяву неба(5) і щоб розсіювати на землю вечірнє сяйво.
Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Синонімічним до простого речення «У сучасному світі вивчення мов міжнародного спілкування вкрай потрібне для досягнення особистістю успіху» є складне речення
Прочитайте текст і виконайте завдання
(1) Незважаючи на не/щастя, розчарування, насмішки односельців, брак освіти, роботи цієї не/пересічної художниці стали справжніми зразками декоративно-прикладного мистецтва. (2) Узявши на озброєння тексти пісень, казок і легенд та не/повторну природу рідної України, Катерина Білокур відтворила досі не/бачений ніким світ, що був частиною її […]. (3) Коли вона малювала ніщо не заважало їй фантазувати: жовтогарячий колір перетікав у коричневий, змішувався з усіма відтінками зеленого, синього, червоного, фіолетового… (4) На полотні художниці вдавалося поєднувати рослини у фантастичні композиції, у яких одна квітка могла бути весняною, а інша – геть літньою…
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Синонімічним до речення «Коли в людини є народ, тоді вона уже людина» є
Синонімічними до простого речення «Через постійне плазування в тіні ви позбавляєте себе можливості знайти сонце» є всі наведені складні речення, ОКРІМ
Прочитайте речення.
Щоразу(1) коли стоїте перед пам’ятником Лесі Українці в Києві чи(2) коли зупиняєтеся на алеї придніпровського парку перед бронзовою постаттю геніальної Марії Заньковецької(3) мабуть(4) вам неминуче спадає на думку(5) що в цих прекрасних образах є щось від самої авторки скульптур.
Кóму треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Хочеш протидіяти забуванню –(1) споруджуй так звані «палаци пам’яті» за мнемонічною технікою,(2)що її,(3) за легендою,(4) розробив давньогрецький поет Симонід Кеоський,(5) а в наш час популяризував Бенедикт Камбербетч –(6) Шерлок Голмс із британського телесеріалу.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
Доберіть приклад до кожного типу складного речення.
Тип складного речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) з різними видами зв’язку
Приклад речення:
А) Оглядове колесо – неодмінний атрибут багатьох парків розваг, а також інших місць відпочинку по всьому світу.
Б) «Лондонське око» – одне з найвищих у світі (135 метрів) оглядових коліс, із верхівки якого столицю Великої Британії видно як на долоні.
В) Колесо має тридцять дві кабінки, місткістю аж 25 осіб кожна, проте ці повітряні «вагончики» обладнані надійними замками та є абсолютно безпечними.
Г) Кількість кабінок є символічною: навколо Лондона є тридцять два містечка; до речі, один оберт колеса триває також тридцять дві хвилини.
Д) Охочих помилуватися містом з висоти пташиного польоту не бракує, тому прибирають цей об’єкт лише вночі, а вдень туристи насолоджуються атракціоном.
Приєднайте до фрагмента «Помилки друзів варто виправляти або вибачати,..» підрядну частину та з’ясуйте вид кожного з утворених складнопідрядних речень.
Вид складнопідрядного речення:
1) з підрядним обставинним мети
2) з підрядним обставинним причини
3) з підрядним обставинним допустовим
4) з підрядним обставинним умови
Підрядна частина:
А) бо самі теж, буває, чинимо нерозважливо.
Б) щоби зберегти найцінніше – щирі й теплі почуття.
В) як колись рідні прощали нам дитячі витівки.
Г) якщо справді хочемо збудувати довірливі взаємини.
Д) хоч образа іноді розхитує підвалини хороших стосунків.
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Усі знайомі Катерини Білокур зауважують,(1) що мисткиня була мовчазною,(2) секретами майстерності не ділилася,(3) свою творчу лабораторію приховувала від стороннього ока:(4) певно,(5) десь інтуїтивно відчувала,(6) що їй дано бачення природи,(7) не підвладне нікому іншому.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
Доберіть приклад до кожного типу складного речення.
Тип складного речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) з різними видами зв’язку
Приклад речення:
А) Поняття «дрес-код» прийшло до нас із Великої Британії, що відома своїм консерватизмом і суворими правилами публічної поведінки.
Б) Дрес-код – це рекомендації й правила хорошого тону, утілені в певному стилі одягу й аксесуарів.
В) Зараз дрес-код на роботі або на вечірці вже мало кого дивує: він є радше підтвердженням дотримання корпоративної етики чи лояльності одного стосовно інших.
Г) Ба більше, одяг ділової людини нині став символом успіху й достатку, дрес-код започаткував у моді новий напрям, що охопив практично всі верстви населення розвинених країн.
Д) Правильно вибирати одяг – це своєрідне мистецтво, і тому основи дрес-коду часто вивчають у багатьох закладах освіти та великих корпораціях.
Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.
А) Коли нас так усамітнили, це виявилося руйнівною силою, і саме тому всі знову почали телефонувати одне одному, щоб соціалізуватися.
Б) Такий стан якому немає альтернативи, – це своєрідне ув’язнення в одиночній камері, адже бути людиною можна тільки в громаді.
В) Ізоляція – жахливе явище, що руйнує нашу ідентичність, індивідуальність, але в умовах пандемії людство повинно було до цього вдатися.
Г) Лише перебуваючи в ній, ми стаємо собою справжніми, хоча кожен має право на неповторність, унікальність.
Д) Погодьмося, це є цілком природно: людина прагне до суспільства, хоче бодай якось вийти з ізоляції або принаймні зменшити її тягар хоча б за допомогою телефона.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні, позначеному
Синонімічним до складного речення «Микола Гоголь, українець за походженням, змушений був "надягати російський костюм", щоб показати світові красу української ночі й могутнього Дніпра» є просте речення
Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).
Серіал «І будуть люди» побудовано у формі саги,(1) де крізь призму життя звичайних людей показано турбулентні етапи ХХ століття:(2) Першу світову війну,(3) прихід радянської влади,(4) але кожен герой сприйняв ці зміни з позиції власної правди,(5) хоча всіх дійових осіб об'єднало бажання знайти своє місце в новому історичному вимірі.
НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку
Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.
А) Однак чиста вода в Україні таки є: скуштувати її можна на Полтавщині, де майже всю її беруть з підземних джерел.
Б) Оскільки очисні споруди розраховано на І і ІІ класи забруднення, то 80 % проб питної води не відповідають вимогам стандарту.
В) Вода, як відомо, відіграє найважливішу роль у житті людини, проте нині 80 % українців змушені споживати неякісну воду, тому що беруть її з поверхневих джерел, екологічний стан яких щороку погіршується.
Г) Далека від нормативних вимог і вода з Дніпра, яку використовує майже 75 % населення України.
Д) Це відбувається через погане очищення стічних побутових і промислових вод, наслідком якого стає надмірне насичення водойм органікою і наближення їх до ІІІ класу забруднення.
Складнопідрядним з підрядною обставинною частиною причини є речення, позначене
Доберіть приклад до кожного типу складного речення.
Тип речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) складне з різними видами зв'язку
Речення:
А) Людина найбільше ризикує в житті, очікуючи сприяння інших власній безпеці та в усьому розраховуючи на когось.
Б) Ніхто не передбачить, на що спроможний кожен із нас і на яку висоту здатний злетіти, ти й сам не дізнаєшся, доки не розправиш крила.
В) На життєвому шляху трапляється багато перешкод, але кожен знає про зустрічний вітер, здатний підняти в небо паперового змія.
Г) Озираючись на пройдений шлях, більшість передусім згадуватиме й цінуватиме те, чого досягнула з неабиякими труднощами.
Д) Музикант-віртуоз знає: визнанню й славі передують години, місяці й роки виснажливої праці.
Прочитайте вислів-рекомендацію.
Для успішної підготовки проєкту вкрай важливо працювати з однодумцями, бо згуртована команда спроможна подолати всі перешкоди.
НЕ ВІДПОВІДАЄ наведеному вислову за своїм змістом речення
Доберіть приклад до кожного типу складного речення.
Тип речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) складне з різними видами зв'язку
Речення (текст):
А) Якщо ви вагаєтеся, яку температуру виставити для прасування, скористайтеся універсальною порадою: терморегулятор має бути на мінімальній позначці.
Б) Більшість речей рекомендують прасувати з виворітного боку, щоб тканина не набувала зайвого блиску.
В) Великі речі: простирадла, підковдри – прасуйте, складаючи їх удвоє чи вчетверо та використовуючи режим потужного парового струменя.
Г) Речі з вишивкою спочатку прасуйте з лицьового боку, потім – з виворітного, при цьому не треба розтягувати оздоблену частину тканини.
Д) Уміння господарювати – ціла наука, а перетворення зім'ятих речей на акуратні та красиві – то справжнє мистецтво!
Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.
(1) Основний принцип методу «дама з крильцями» – прибирати дім не повністю за один раз, а частково, не більше 15-30 хвилин щодня. (2) Цей процес має асоціюватися у вас із легкістю та ненав’язливістю: краще щодня потроху, аніж цілий день на порядкування. (3) Поділіть своє помешкання на зони й складіть план прибирання кожної. (4) Якщо сьогодні ви причепурили кухню, не докоряйте собі за невеликий безлад у ванній: на все свій час! (5) Генеральне прибирання робимо впродовж години раз на тиждень: опорядковуємо все помешкання, але поверхово. (6) Ідеальний порядок у кожній зоні наводимо за щоденним 15-хвилинним графіком. (7) І ще одне добре правило: за 10-15 хвилин назбирайте в пакет 27 непотрібних речей, які муляють очі й рішуче викиньте цей мотлох (не перекладайте на інше місце, а винесіть геть)!
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Доберіть приклад до кожного типу складного речення.
Тип складного речення:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) з різними видами зв’язку
Приклад речення:
А) У 1975 році американець Білл Гейтс заснував компанію «Microsoft», що розробляла програмне забезпечення для персональних комп’ютерів.
Б) Створивши велику корпорацію, Білл Гейтс заробив свій перший мільярд доларів; понад 10 років засновник «Microsoft» був найбагатшою людиною світу.
В) «Microsoft» розробила операційну систему, але ліцензію на її використання було продано корпорації «ІВМ», яка встановлювала її на комп’ютери власного виробництва.
Г) Завдяки нечуваному успіху як цих розробок, так й інших програм Білл Гейтс став одним із найвпливовіших та найбагатших людей планети.
Д) Хто з інтернет-користувачів у наші дні не знає імені Білла Гейтса і яка молода людина не мріяла саме про такий успішний розвиток власного бізнесу?
Прочитайте текст і виконайте завдання до нього.
(1) За багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела, наділяючи їх цілющими й магічними властивостями. (2) Особливо відзначилися в цьому італійці. (3) Узагалі Італія справедливо заслуговує називатися країною криниць і водограїв. (4) Чимало з них має багатовікову історію, а тому їх уважають національними пам’ятками, яких не оминають увагою туристи. (5) Це тому, що навіть ті з них, які призначені для суто побутових потреб, зроблені вигадливо та майстерно. (6) Наприклад у Венеції криниці були споруджені в готичному стилі, а в Римі доба бароко залишила нам славнозвісний фонтан Треві. (7) Таке ж шанобливе ставлення до джерел виплекали покоління в Середній Азії, де криниці в буквальному розумінні «давали» життя людським поселенням, сприяли нормальному функціонуванню господарства.
Пунктуаційну помилку допущено в реченні
Доберіть приклад (А – Д) до кожного типу складного речення (1–4).
Перший стовпчик:
1) складносурядне
2) складнопідрядне
3) безсполучникове
4) з різними видами зв’язку
Другий стовпчик:
А) Найвідоміша телефонна служба порятунку «911» з’явилася в американському місті Хейлівілі: 16 лютого 1968 року місцевий конгресмен зробив для перевірки «тривожний» дзвінок, лише привітавшись.
Б) Першість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще 1937 року, отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків!
В) Для швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров’я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером телефону.
Г) Це диспетчерська, що з’єднана з усіма екстреними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати.
Д) У світі завдяки Голлівуду найбільше знають саме номер «911», а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112».
З’ясуйте, який вид підрядної частини (А – Д) відповідає кожному фрагменту речення (1–4).
Фрагмент речення:
1) Часто згадую той вечір, коли …
2) Коли їхали автострадою, …
3) Із розкладу учні дізналися, коли …
4) Коли хочеш поваги до себе, …
Вид підрядної частини:
А) обставинна причини
Б) означальна
В) з’ясувальна
Г) обставинна умови
Д) обставинна часу
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома