Синтаксис. Пунктуація

Відокремлені члени речення: відокремлена обставина

Додано: 7 травня 2023
Предмет: Українська мова
Тест виконано: 47 разів
79 запитань
Запитання 1


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Боляче буває дивитися, як падає зірка. (2) Як/би хотілося запримітити, звідки вона зірвалася й куди мала б упасти спіткнувшись на рівному місці. (3) Дивишся у високий морок, де щойно був залишений слід. (4) Дивишся, вражений, сподіваючись, що не вмерла зірка, що спалахне вона в іншому місці. (5) Про/те ні, не спалахнула. (6) А потім не встигаєш помічати, де й котра зірка зірвалася, полетіла до/низу. (7) Що їх манить туди? (8) Що жене їх стрімкими табунами? (9) Яка непереможна сила старої землі? (10) Чи не та сама сила, що пробуджує в мене любов до неї, що все тримає на цьому світі? (11) Оглянься! (12) Прожиті твої дні летять слідом за тобою, що/миті згасаючи в темряві минулого...Простим реченням з відокремленою обставиною є


варіанти відповідей

дванадцяте

друге

четверте

шосте

Запитання 2


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Боляче буває дивитися, як падає зірка. (2) Як/би хотілося запримітити, звідки вона зірвалася й куди мала б упасти спіткнувшись на рівному місці. (3) Дивишся у високий морок, де щойно був залишений слід. (4) Дивишся, вражений, сподіваючись, що не вмерла зірка, що спалахне вона в іншому місці. (5) Про/те ні, не спалахнула. (6) А потім не встигаєш помічати, де й котра зірка зірвалася, полетіла до/низу. (7) Що їх манить туди? (8) Що жене їх стрімкими табунами? (9) Яка непереможна сила старої землі? (10) Чи не та сама сила, що пробуджує в мене любов до неї, що все тримає на цьому світі? (11) Оглянься! (12) Прожиті твої дні летять слідом за тобою, що/миті згасаючи в темряві минулого...Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

дванадцятому

десятому

другому

четвертому

Запитання 3

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Годинник пробив шосту, а ми тільки проходили повз вежу.

Коли ми проходили повз вежу, годинник пробив шосту.

На годиннику була шоста, коли ми проходили повз вежу.

Проходячи повз вежу, годинник пробив шосту годину.

Проходячи повз вежу, ми почули бій годинника.

Запитання 4

Усі розділові знаки правильно вжито в реченні

варіанти відповідей

Багато струмків народжується тут, високо на горах, де росами опадають тумани, й де хмари часто сіють дощі.

Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.

Де знаходить природа такі розмаїті барви, що їх не відтворити точно жодною фарбою, жодним пензлем?

Дерева у цвіту такі казково білі й легкі вночі, зараз обважніли, посірішали й ніби танули, розтікалися сірим туманом по низині.

Здоровенний дуб розлігся розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним.

Запитання 5

Перед виділеним сполучником і після нього НЕ треба ставити коми в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Нависло хмар глухе склепіння і шурхаючи крилами об них летять чайки.

Сивим туманом оповило велетні-дерева і навіває сум така картина.

Тихий сон стуляє вії розігнавши давні мрії і втопивши їх в журбі.

Я кличу сонце і припале сріблястим порохом з долин воно пливе.

Явори й долини залила імла і несміливі й кволі встали зорі.

Запитання 6

Неправильно побудовано речення

варіанти відповідей

Побачивши в магазині нову енциклопедію, я захотів її переглянути.

Слухаючи доповідь однокласниці, ми робили деякі нотатки.

Створюючи виставу, режисер суттєво осучаснив текст класичної п’єси.

Ще не ходячи до школи, мама читала мені вірші Марійки Підгірянки.

Запитання 7


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Поза хатами стежка розширювалась і прямувала попід кам’яною горою до самісінького ліска. (2) Між деревами ховався невеличкий струмок, у ньому — завжди холодна й різка джерельна водиця. (3) Трохи віддалік дорога круто забирала праворуч, і опускалася в/низ до річки, блакитний відблиск якої було […] видно з/верху дерева. (4) На/весні річка в цьому місці широко розливалася, затоплюючи собою велику ділянку землі, а влітку, коли вода спадала, на лузі селилося безліч усякої дрібної звірини, і великий птах там полював. (5) Аж ген від отого лісочка, що не/виразно синів удалині, і до високого пагорба був його луг.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 8

Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку

варіанти відповідей

Коли згадую улюблені пісні, ноги самі пускаються в танок.

Лиш ми вирушили в дорогу, став накрапати дрібненький дощик.

Сергій був дуже задоволений, що поборов своє хвилювання.

Треба бути обережним, якщо не хочеш потрапити в халепу.

Щойно дівчина вийшла на сцену, її зустріли бурхливими оплесками.

Запитання 9


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Навесні ми часто блукали сонячними пагорбами поміж торішнім листям визбируючи перші не/сміливі фіалки, вдихали міцний і п’янкий дух землі. (2) А коли забуяв зеленню травень, заквітчав широкі, не/приховані від людського ока луги ромашками, усе наче потонуло в білому морі, якому не/ має кінця-краю. (3) Ковтаєш трепетний запах квітів, і тебе вабить кудись у не/звідане. (4) А згори ніжно припікає сонечко, у чистому прозорому небі — ні хмаринки, тільки лине […] пісня жайворонка.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 10

Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини «На цих вихідних ми обов’язково поїдемо до Києва…» додати

варіанти відповідей

бо вже скучили за рідним містом.

незважаючи на люті морози.

так що обов’язково відвідаємо Поділ.

щоб краще дізнатися історію столиці.

якщо купимо квитки на потяг.

Запитання 11


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Навколо аеродрому лежали пшеничні поля, розбавлен..і яскраво-ядучими квітами, над якими тягуче нависали оси. (2) Зранку сонце прогрівало асфальт і сушило траву, що пробивалася крізь бетон..і плити. (3) Біля злітної смуги рвалися на вітрі полотнища прапорів, тяглися дерева, обплетен..і павутиною й запален..і гострим ранковим світлом. (4) Над аеродромом безмежно нависало небо раннього червня, воно розгорталося під вітром, лунко підіймалося, й опадало вниз. (5) Оглушуючи ранок своїм допотопним дуднінням, [...] розвертався над сонним містечком, будячи його з легкого та примарного сну.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 12

Граматично правильне закінчення речення «Читаючи «Зачаровану Десну» О. Довженка…»

варіанти відповідей

вас зацікавлять багато епізодів.

ви збагачуєте своє мовлення.

збагачується ваше мовлення.

звертається увага на багатство мови.

перед нами постає світ дитинства.

Запитання 13


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) На невеличкій прогалині тут, посеред гори, розкинулася пасіка. (2) Високі дерева, підіймаючи на/зустріч сонцю своє густе гілля, оточують її з усіх боків. (3) У/середині росте трава, з квітками рясно помішана, та стоїть із десяток вуликів. (4) Сонце кидає з/верху хвилі тепла і золоті бджоли бринять у повітрі. (5) Ось щось торкнулося моєї руки: це одна з бджілок неспішно поповзла по/моєму ліктю. (6) А я стою, затамувавши подих і […].

Уточнювальною обставиною ускладнено речення


варіанти відповідей

друге

перше

третє

шосте

Запитання 14


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) На невеличкій прогалині тут, посеред гори, розкинулася пасіка. (2) Високі дерева, підіймаючи на/зустріч сонцю своє густе гілля, оточують її з усіх боків. (3) У/середині росте трава, з квітками рясно помішана, та стоїть із десяток вуликів. (4) Сонце кидає з/верху хвилі тепла і золоті бджоли бринять у повітрі. (5) Ось щось торкнулося моєї руки: це одна з бджілок неспішно поповзла по/моєму ліктю. (6) А я стою, затамувавши подих і […].

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

п'ятому

третьому

четвертому

Запитання 15

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Опівдні насунулися хмари...» обрати

варіанти відповідей

заступивши темрявою небо.

пішов густий літній дощ.

які змусили все живе зачаїтися.

і зависли над молодими садами.

і ринула стоголоса злива.

Запитання 16

Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака на місці крапок.


Розділовий знак:

1) кома

2) двокрапка

3) тире

4) дужки


Приклад:

А) Знаю я … моє ім’я не згасне на прийдешнім сонячнім путі.

Б) Це просто день, що врубується в простір … Сергій Жадан ….

В) Ось ранок … синім возом … їде … і сонця сніп в село везе.

Г) Вдихати вітер Батьківщини … найвище щастя на землі.

Д) І сонце падало за тьмяним морем трав … на землю маки кинувши червоні.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-в

1-д,2-а,3-б,4-в

1-д,2-а,3-г,4-б

1-д,2-б,3-г,4-в

Запитання 17

Не можна замінити дієприслівниковий зворот підрядним обставинним у реченні

варіанти відповідей

Євген Черниш сидів на траві оддалік, спершись підборіддям на руки.

Вийшовши з густого соснового лісу, ми побачили велике поле маків.

Квіти згортали пелюстки, відчуваючи наближення нічної прохолоди.

Почувши про приїзд театру мініатюр, учні зібралися в актовому залі.

Працюючи в сучасних лабораторіях, потрібно мати глибокі знання.

Запитання 18

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Ще виблискують кришталеві роси...» обрати

варіанти відповідей

але сонце вже осяяло виднокрай.

бо тільки займається на день.

милуючи око веселим сяйвом.

ранок холодить оксамитові трави.

і випромінюють веселковий розмай.

Запитання 19

Доберіть приклад до кожного випадку вживання коми.


Випадок уживання коми:

1) між однорідними членами речення

2) при відокремленому члені речення

3) між частинами безсполучникового речення

4) між частинами складносурядного речення


Приклад:

А) Не страшна тобі ані посуха, ані дощ.

Б) Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.

В) Жайворонок висить на невидимій нитці, співаючи весну.

Г) Лягло сонце за горою, зірки засіяли.

Д) Зоре моя вечірняя, зійди над горою.

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-г,4-б

1-в,2-а,3-б,4-г

1-в,2-д,3-б,4-г

1-д,2-г,3-б,4-в

Запитання 20

Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку

варіанти відповідей

Відколи знаю Оксану, вона дивує мене своєю терплячістю.

Де б хор не виступав, скрізь його радо вітали.

Коли приїхали з лісу додому, було вже зовсім темно.

Як купуєте товар, вимагайте від продавця чек.

Якщо виходите з кімнати, світло автоматично вимикається.

Запитання 21

Граматично правильне продовження речення «Обираючи стиль одягу,..» подано в рядку

варіанти відповідей

ваш гардероб має залежати від погоди.

велике значення має колір.

витрачається багато часу.

зважайте на певні норми.

підкреслюється індивідуальність.

Запитання 22

Граматично правильно побудовано речення

варіанти відповідей

Доповідач наголосив на важливих моментах і узагальнив роботу семінару.

Зібравшись у головній залі, почалося підсумкове засідання експертної комісії.

Науковці вони ретельно досліджують найвіддаленіші куточки планети.

Проаналізуймо зроблені висновки попередніми дослідниками.

Секретарка надрукувала звіт директора, що був готовий для публікації.

Запитання 23

Граматично правильне закінчення речення «Приїхавши до Криму,..»

варіанти відповідей

дітлахи швидко засмагли під лагідним сонцем.

згадуються неперевершені поезії Адама Міцкевича.

мене відразу захопив п’янкий аромат олеандрів.

перед вами раптово розпросториться лазурове море.

усіх відпочивальників гостинно зустрічає Сімферополь.

Запитання 24

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Уранці землю притрусив легкий сніжок…» обрати

варіанти відповідей

а вечір видався дивовижно теплим.

дарма що була середина жовтня.

лишивши на землі неприкриті плями.

так що вийти на футбольне поле ми не змогли.

і перетворив галявину на строкатий візерунок.

Запитання 25


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Гордий птах змахнув крильми і злетів на/зустріч новим пригодам. (2) Він уважно приглядався до всього, що було внизу. (3) Птах мав (…) зір і добре бачив, як люди збивалися з ніг, поралися по городах, згрібаючи на купи сухе картоплиння та спалюючи його разом із зів’ялим листям. (4) Дим від вогнищ тягнуло в долину, але він не стелився пасмами, а зразу ж піднімався до/гори підфарбовуючи все не/баченою досі прозоро-блакитною аквареллю. (5) А небо, навпаки, залишалося високим і чистим, і в тій височині розкошланими клаптями вати плавали не/великі хмарки.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

п'ятому

третьому

четвертому

Запитання 26

Розділові знаки правильно розставлено в реченні

варіанти відповідей

Високо поросло розкішне дерево вгору, укриваючи холодком зелену землю, на котрій, чіпляючись колосками за гілки, буяє розкішна рослина.

Отут серед цвіту, здається: що якби людина навчилася мудрості в дерев, то не була б ворогом самій собі й природі.

Проміння ламалося в хвилі, блищало, миготіло, рябіло наче хто сипонув на воду блискучими іскрами.

Сонце вже котилося на захід, над полями здіймалася легка пара, у небі, як листя осики, тріпотіли крильцями жайворонки, зеленим соком пашіли трави, — у які причепурилися горбки.

Уявімо що світ, який нас оточує — це поле, а слова, які називають предмети навколишнього світу — рослини на цьому полі.

Запитання 27

Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення «Забілена в тумани Говерла чатує на обрії...» вибрати

варіанти відповідей

де вже займається молоденький день.

деінде промайне крилом сполохана птаха.

й укриває мережаною тінню все довкола.

ніби роззираючись на всю Чорногору.

та зорі тремтять у нічній прохолоді.

Запитання 28

Граматично правильне продовження речення «Занотовуючи результати експерименту, …»

варіанти відповідей

важливими є всі числові показники.

деякі з них виявилися несподіваними.

консультуйтеся з науковим керівником.

нарешті окреслюється подальший план роботи.

у мене виникли сумніви.

Запитання 29

Граматично правильне продовження речення «Купуючи мобільний телефон,..» наведено в рядку

варіанти відповідей

до дівчат привітно усміхнувся продавець.

нам запропонували три різні марки.

не забудьте уточнити термін гарантії.

у мене несподівано з’явилась ідея.

у нас виникли великі сумніви.

Запитання 30


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Дуб здавна постає як символ незламної сили, могутності та переможного довголіття. (2) У селі (В,в)ерхня Хортиця, яке нині перетворилося на передмістя Запоріжжя, височить дуб-велетень, вік якого понад вісімсот років. (3) Ще за часів (К,к)иївської Русі з брунатного жолудя проклюнувся паросток і, набираючи сили, згодом перетворився на розлоге дерево. (4) Під ним проходили мешканці (П,п)івденних степів, у його затінку вони відпочивали, ховалися від дощу або палючого сонця. (5) Нині над дубом-велетнем мчать реактивні лайнери, пролітають штучні супутники (З,з)емлі, а він, як і колись, живе, зеленіє, задумливо шумить серед безкраїх рідних обширів.

Відокремленою обставиною ускладнено речення


варіанти відповідей

друге

перше

п’яте

третє

Запитання 31


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) За/багато століть люди звикли охороняти та прикрашати джерела наділяючи їх цілющими і магічними властивостями. (2) Особливо відзначилися в цьому італійці. (3) У/загалі Італія справедливо заслуговує називатися країною криниць і водограїв. (4) Чи/мало з них має багатовікову історію, а тому їх уважають національними пам'ятками, яких не оминають увагою туристи. (5) Це тому, що навіть ті з них, які призначені для суто побутових потреб, зроблені вигадливо та майстерно. (6) На/приклад, у Венеції криниці були споруджені в готичному стилі, а в Римі доба бароко залишила нам славнозвісний фонтан Треві. (7) Таке ж шанобливе ставлення до джерел виплекали покоління у Вірменії, Середній Азії, де криниці в буквальному розумінні «давали» життя людським поселенням, сприяли нормальному функціонуванню господарства.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

п'ятому

першому

четвертому

шостому

Запитання 32

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Будь ласка, не смітіть, коли ви перебуваєте на вокзалі.

Будь ласка, перебуваючи на вокзалі, намагайтеся не смітити.

Не смітіть, перебуваючи на вокзалі.

Перебуваючи на вокзалі, просимо вас не смітити.

Просимо вас не смітити на вокзалі.

Запитання 33

Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку

варіанти відповідей

Відколи знаю Оксану, вона дивує мене своєю терплячістю.

Де б хор не виступав, скрізь його радо вітали.

Коли приїхали з лісу додому, було вже зовсім темно.

Як купуєте товар, вимагайте від продавця чек.

Якщо виходите з кімнати, світло автоматично вимикається.

Запитання 34


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Холодні осінні тумани клубочаться в/горі і спускають на землю мокрі коси. (2) Пливе в сірі без/вісті нудьга, пливе […] , і стиха хлипає сум. (3) Плачуть голі дерева, плачуть солом’яні стріхи, умивається сльозами вбога земля і не/знає, коли усміхнеться. (4) Міріади дрібних крапель спадають до/долу, і пливуть, змішані з землею, брудними потоками. (5) Недобрі думи крутяться тут, над головою, висять хмарами, котяться туманом.

Уточнювальною обставиною ускладнено речення


варіанти відповідей

друге

п’яте

третє

четверте

Запитання 35


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Бувало, у найтемнішу ніч, коли темрява билась у вікна, як хвилі безмежного моря, під вікном несподівано закрутиться веремія, у шибках процвіте цілий рій синіх, сірих, карих очей. (2) Здається, що підпливали вони на чорних хвилях як черідка цікавих рибок до самотнього в морі темряви вогника у вікні. (З) Нашумлять, наговорять і знову в темряву одлинуть. (4) Випаде сніг - зіб'є бучу: їхати на санях; гуртом їдемо в сусіднє село до старого вчителя в гості. (5) Метелиця, гребні, а з нами мов мара якась весела починає загравати: вигукуємо, сміємося, співаємо, підскакуємо на кожному гребні й, хапаючись одне за одного, перекидаємося в сніг. (6) Дядько чухає голову: невпокійна це й клопітна справа - од села до села перевезти в хуртовину хуру реготу. (7) Навмисне ми ніколи не шукали собі веселощів, ми їх одкладали на далі, «на колись».

Пунктуаційна помилка є в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

п’ятому

шостому

Запитання 36

Підрядним реченням причини можна замінити відокремлену обставину в рядку

варіанти відповідей

Берести й клени стоять обабіч вулиці, підпираючи високу баню неба.

Незважаючи на ранню весну, надворі вже зранку душно й жарко.

Останні промені, попри всі спроби зачепитися за обрій, знесилено зникали.

Сонце, щойно викотившись, тихо пливло понад зеленими плавнями.

Ясний місяць зблід, засоромившись зірки та червоного ранку.

Запитання 37

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Бронюючи номер у готелі, я можу поговорити з менеджером?

Загубивши ключ, ви відразу звернулися до адміністратора?

Побувавши в різних країнах, де вам сподобалося найбільше?

Чому турист, оплативши квитки, не може їх роздрукувати?

Як він може подорожувати, не маючи навіть паспорта?

Запитання 38

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Безмежно зрадівши, Оксана закружляла в танку.

Відшукавши в Інтернеті інформацію, я зміг підготувати доповідь.

Дівчина йшла по дорозі, весело наспівуючи бадьору пісеньку.

Листки, кружляючи й шарудячи, падають додолу.

Читаючи цей роман, у моїх очах з’явилися сльози.

Запитання 39

Позначте речення, у якому одиничний дієприслівник ПОТРІБНО відокремити комою (розділові знаки пропущено):

варіанти відповідей

Бійці сиділи деякий час задумавшись.

Гуркіт канонади ревів не перестаючи.

Людина! Це ж яке слово! Його треба говорити стоячи.

Похитуючись Соломія підійшла до столу.

Пряме дерево і вмирає стоячи.

Запитання 40

Позначте речення, що потребує редагування:

варіанти відповідей

За таких обставин не будемо сидіти склавши руки.

Прочитавши цікаву книжку, хочеться поділитися враженнями з іншими.

Сидячи на березі річки, милуюся її повільною течією.

Сніжинки з інеєм ще більше закрутилися, стовпом здіймаючись угору.

Хтось кидає жарт, розсмішивши всіх навколо.

Запитання 41

Непоширену обставину НЕ треба відокремлювати комами в реченні (розділові знаки пропущені)

варіанти відповідей

Не зрозумівши студентка запитала ще раз.

Не піймавши не кажи що злодій.

Посеред плеса вода мов сказившись починала хлюпати й кружляти.

Рушниця в його руках стріляла не хиблячи.

Хлопці прокинувшись нагодували й напоїли коней.

Запитання 42

Граматична помилка допущена в реченні

варіанти відповідей

Виходячи з дому, мене засліпило яскраве сонце.

Виходячи з дому, я мружився від яскравого сонця.

Коли світило яскраве сонце, я вийшов з дому.

Коли я виходив з дому, мене засліпило яскраве сонце.

Яскраве сонце засліпило мене, коли я виходив з дому.

Запитання 43

НЕПРАВИЛЬНО побудовано речення

варіанти відповідей

Згадуючи своє дитинство, Юрій Андрухович щемливо змальовує його в романі «Таємниця».

Прагнучи етнографічної точності, письменниця Марія Матіос заглиблюється в побут і духовність гуцулів.

Працюючи над романом «Музей покинутих секретів», Оксана Забужко переглянула велику кількість архівних джерел.

Читаючи роман Івана Багряного «Тигролови», виразно вимальовується постать Григорія Многогрішного.

Запитання 44

Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення...» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення:

1) ...завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.

2) ...потім же все залежатиме від професійних дій уряду.

3) ...як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.

4) ...але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій.


Тип речення:

А) просте з однорідними членами

Б) просте з відокремленим членом

В) складнопідрядне

Г) складносурядне

Д) складне безсполучникове

варіанти відповідей

1-б,2-д,3-в,4-а

1-г,2-б,3-в,4-д

1-д,2-а,3-б,4-в

1-д,2-а,3-в,4-г

Запитання 45

Граматичну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Ми наполегливо тренуємось, і тому нас не полишає віра в перемогу.

Ми наполегливо тренуємося, і нас не полишає віра в перемогу.

Наполегливо тренуючись, нас не полишає віра в перемогу.

Нас не полишає віра в перемогу, бо ми наполегливо тренуємося.

Якщо будемо наполегливо тренуватися, ми переможемо.

Запитання 46

Граматично правильне речення утвориться, якщо до фрагмента «Переглянувши фільм,..» додати

варіанти відповідей

він надзвичайно сподобався всім моїм друзям.

з радістю знову перечитується художній твір.

проводиться обов'язковий аналіз гри акторів.

хлопці поділилися своїми враженнями з нами.

Запитання 47

Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака.


Розділовий знак:

1) кома в безсполучниковому реченні

2) кома в складнопідрядному реченні

3) кома в складносурядному реченні

4) кома при відокремленій обставині


Приклад:

А) Між зеленими садами, між сірими стінами загравали вже фіолетові тіні.

Б) Уткнувшись у тепло долин, вітер спросоння погойдував чорні тополі.

В) Яра пшениця була молода й висока, а горді соняшники стояли ще вищі.

Г) Десь скрадливо скрипнула хвіртка, насмішливо обізвався дівочий голос.

Д) У плесі ворушилися затонулі тіні хат, на яких сторч головою дрімали лелеки.

варіанти відповідей

1-г,2-в,3-а,4-б

1-г,2-в,3-а,4-д

1-г,2-в,3-б,4-д

1-г,2-д,3-в,4-б

Запитання 48

Відокремленою обставиною ускладнено речення

варіанти відповідей

Виконання всіх обов’язків, як і вчасне звітування про перебіг справ, є свідченням організованості й відповідальності.

Серце кожного може стати невичерпним джерелом добра, так потрібного для існування світу.

Хлопець, упевнений у правильності своєї позиції, довго не міг змиритися з прикрою поразкою.

Цьогорічний конкурс квіткових композицій став особливим, перетворив- шись на свято краси й добра.

Як людина широкого світогляду, політик не має права на будь-які прояви нетерпимості й упередженості.

Запитання 49

Редагування потребує речення

варіанти відповідей

Будь готовий до труднощів і зневіри, будуючи повітряні замки.

Довідавшись про щось першим, обов’язково поділюся з друзями.

Розв’язуючи задачу, спочатку вона здалася мені дуже складною.

Урахувавши досвід попередників, можеш уникнути багатьох помилок.

Усвідомлюючи наслідки власних учинків, дій відповідально.

Запитання 50

Приєднайте до фрагмента речення «Продукти в холодильнику треба зберігати за певними правилами…» запропоновані варіанти його продовження та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення:

1) щоб запобігти швидкому псуванню харчів.

2) зважаючи на небезпеку розмноження шкідливих бактерій.

3) тільки так у ньому не з’являтимуться сторонні запахи.

4) і тоді сімейні витрати будуть суттєво меншими.


Тип речення:

А) просте з відокремленими членами

Б) просте з однорідними членами

В) складнопідрядне

Г) складносурядне

Д) складне безсполучникове

варіанти відповідей

1-в,2-а,3-д,4-г

1-в,2-г,3-б,4-а

1-в,2-г,3-д,4-б

1-г,2-б,3-д,4-в

Запитання 51

Відокремленою обставиною можна замінити підрядну частину в реченні

варіанти відповідей

Водій загальмував на перехресті, щоб ми швидко вийшли з машини.

Коли Назар думає про осінь, у його уяві виринають жовті листочки.

Коли ми зійшли на ту гору, керівник групи дав команду перепочити.

Я біг досить-таки повільно, бо відчував страшну втому в ногах.

Якщо ти прагнеш здобути перемогу, друзі повинні бути поруч.

Запитання 52


Прочитайте текст і виконайте завдання.

(1) Людина загубила кому й почала боятися складних речень, шукаючи простенькі фрази. (2) За примітивними репліками прийшли елементарні думки. (3) Потім вона проґавила знак оклику й стала говорити монотонно, з однаковою інтонацією. (4) Пізніше людина десь «посіяла» знак питання й припинила запитувати: жодні події не цікавили її, де б вони не відбувалися: у космосі, на землі чи навіть у власній квартирі. (5) Ще через кілька років наша роззява загубила […] і перестала пояснювати іншим свої вчинки. (6) Бідолаха не могла висловити жодної ідеї, увесь час когось цитувала користуючись лише лапками, а згодом не стало і їх, у неї залишилася тільки крапка. (7) Бережіть розділові знаки

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

першому

п’ятому

третьому

шостому

Запитання 53

Потребує редагування речення

варіанти відповідей

Зміцнівши фізично, завжди ставай на захист слабших за тебе.

Попрацювавши на різних тренажерах, спорт стане ще більш корисним.

Спорт загартовує й характер, виховуючи наполегливість і силу волі.

Тренуючи різні групи м’язів, не забувай розвивати й свій інтелект.

Формуючи завдяки спорту міцні м’язи, людина вдосконалює своє тіло.

Запитання 54

Граматично правильне речення можна утворити, якщо до фрагмента

«Оглядаючи експозицію музею, …» додати

варіанти відповідей

екскурсоводом було наведено невідомі факти про неї.

наші знання з історії були дуже доречними.

уважно слухайте гіда, робіть короткі записи.

усі експонати вразили нас своїм різноманіттям.

це чудова можливість поринути в минуле.

Запитання 55


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Незважаючи на не/щастя, розчарування, насмішки односельців, брак освіти, роботи цієї не/пересічної художниці стали справжніми зразками декоративно-прикладного мистецтва. (2) Узявши на озброєння тексти пісень, казок і легенд та не/повторну природу рідної України, Катерина Білокур відтворила досі не/бачений ніким світ, що був частиною її […]. (3) Коли вона малювала ніщо не заважало їй фантазувати: жовтогарячий колір перетікав у коричневий, змішувався з усіма відтінками зеленого, синього, червоного, фіолетового… (4) На полотні художниці вдавалося поєднувати рослини у фантастичні композиції, у яких одна квітка могла бути весняною, а інша – геть літньою…

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 56


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Незважаючи на не/щастя, розчарування, насмішки односельців, брак освіти, роботи цієї не/пересічної художниці стали справжніми зразками декоративно-прикладного мистецтва. (2) Узявши на озброєння тексти пісень, казок і легенд та не/повторну природу рідної України, Катерина Білокур відтворила досі не/бачений ніким світ, що був частиною її […]. (3) Коли вона малювала ніщо не заважало їй фантазувати: жовтогарячий колір перетікав у коричневий, змішувався з усіма відтінками зеленого, синього, червоного, фіолетового… (4) На полотні художниці вдавалося поєднувати рослини у фантастичні композиції, у яких одна квітка могла бути весняною, а інша – геть літньою…

Простим є речення


варіанти відповідей

друге

перше

третє

четверте

Запитання 57

Граматично правильне речення можна утворити, якщо до фрагмента «Мандруючи Олешківськими пісками, …» додати

варіанти відповідей

було зроблено багато цікавих фотографій.

легенди й перекази зачаровували таємничістю.

ми ще раз упевнилися в неповторності України.

нас вражала неповторна краса степової природи.

стан нашого здоров’я значно покращився.

Запитання 58

Пунктуаційну помилку допущено в реченні

варіанти відповідей

Вона намагалася бути для родини прикладом в усьому, хоча тепер зауважує, що успіх дітей - лише їхня заслуга.

До речі, жінка ніколи не набридала дітям нудними повчаннями щодо навчання й роботи.

Коли мама Ілона Маска переїхала з дітьми до Канади, їй довелося працювати і вдень і вночі.

Мати зрідка допомагала дітям, не маючи вільного часу і тому вони досягли всього самостійно.

Запитання 59


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3). А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над (…), уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

п’ятому

третьому

шостому

Запитання 60

Граматично правильне продовження речення «Вибираючи стиль одягу, » наведено в рядку

варіанти відповідей

досить просто створюється особливий, індивідуальний, не схожий на інших образ.

зовнішність підкреслюється або ж, навпаки, погіршується невдалим поєднанням.

людині притаманно прагнення мати привабливий, а інколи й вишуканий вигляд.

ми хочемо бути в центрі уваги й відчувати на собі сповнені захоплення погляди.

не завжди увага закцентована на перевагах фігури й приховуванні недоліків.

Запитання 61

Граматично правильне продовження речення «Перебуваючи на екскурсії в Холодному Яру,..» наведено в рядку

варіанти відповідей

запам’яталося місце освячення гайдамацької зброї.

нам розповіли про історію написання роману «Залишенець».

нас здивував таємничий Мотронинський монастир.

сповнюєшся дивовижною силою козацького краю.

хлопців зацікавили розлогі столітні дуби.

Запитання 62

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Аж тут підвівся Орфей і,(1) ударивши по золотих струнах своєї кіфари,(2) заспівав: то була пісня,(3) що її найдужче любила його мати,(4) прекрасна муза Калліопа,(5) і,(6) можливо,(7) саме згадка про неї надала Орфеєвому голосу ще більшої сили,(8) щирості,(9) влади.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 3 – перед сурядною частиною складного речення

кома 8 і 9 – при однорідних членах речення

коми 1 і 2 – при відокремленій обставині

коми 4 і 5 – при відокремленій прикладці

коми 6 і 7 – при вставному слові

Запитання 63

Кому перед виділеним словом треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Забудькуватість чомусь завжди сприймають як грім з ясного неба.

Пам’ять визначають як властивість мозку діяти за певним стереотипом.

Поступово окремі наші спогади справді вигорають як чорнило на сонці.

Спогади традиційно трактують як пасивний розпад інформації.

Запитання 64


Проаналізуйте текст і виконайте завдання

(1) У ХVІІІ столітті шведський король Густав ІІІ наказав провести такий експеримент: братам-близнюкам, засудженим до смертної кари, вирок, замість накидати петлю на шию, замінили довічним ув’язненням, але з умовою, що одному щодня даватимуть велику порцію кави, а іншому – чаю. (2) Обом злочинцям створили однаково пристойні умови. (3) Два медики-професори не спускали очей із піддослідних: хто ж, захворівши, підтвердить […] про шкідливість якогось із напоїв. (4) Але чекати довелося надзвичайно довго. (5) Ось відійшов у небуття перший учений, згодом – другий, короля було вбито… (6) Натомість обидва кандидати в небіжчики топтали ряст смакуючи свої «отруйні» напої. (7) Ініціатори експерименту так і не дізналися, що першим помер «поціновувач» чаю, щоправда, у 83 роки…

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

першому

п’ятому

третьому

шостому

Запитання 65

Редагування потребує речення

варіанти відповідей

Кинувши оком на полиці книжкової шафи, достеменно знаєш, до кого ти завітав у гості.

Не маючи можливості прочитати все, що є, у тебе повинно бути стільки книг, скільки спроможний осягнути.

Поєднуючи цікавий зміст та оригінальне оформлення, книга може стати ще й справжнім раритетом, пам’яткою культури.

Упорядковуючи свою бібліотеку, пам’ятай про тематичну спорідненість друкованих видань.

Хтось розставляє книжки на полицях, орієнтуючись на колір і на матеріал палітурок.

Запитання 66

З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.


Відокремлений член речення:

1) додаток

2) означення

3) обставина

4) прикладка (різновид означення)


Приклад речення:

А) В університеті Альфред Керхер, окрім механіки та електроінженерії, досконало вивчив будову парових машин і різних видів двигунів.

Б) Далекого 1935 року молодий інженер відкриває власну справу, розпочавши будівництво свого першого заводу.

В) У конструктора А. Керхера не було надзвичайних статків, натомість він мав золотий капітал – патенти на свої винаходи.

Г) На кошти, виручені за продаж кількох патентів, і було побудовано перший завод нині відомого світового бренда.

Д) У Німеччині й Австрії слово KÄRCHER означає не лише назву компанії, а й чищення автомобіля за допомогою обладнання для миття водою під тиском.

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-б,4-в

1-в,2-д,3-а,4-б

1-г,2-в,3-д,4-а

1-д,2-г,3-в,4-б

Запитання 67

Потребує редагування речення

варіанти відповідей

Готуючись до іспитів, зазвичай користуються переліком екзаменаційних питань.

Побачивши в такому списку проблемні теми, нехай відчай не охоплює вас.

Проконсультувавшись із викладачем, починаємо повторення складного матеріалу.

Розподіливши питання за розділами, позначте неопрацьовані, складіть план дій.

Систематизуючи інформацію, робіть нотатки, кресліть схеми, використовуйте маркери.

Запитання 68

Граматично НЕПРАВИЛЬНЕ продовження речення «Добираючи збалансовану дієту,..» наведено в рядку

варіанти відповідей

до свого раціону додайте овочі й фрукти, багаті на клітковину.

переконайтеся, що отримаєте достатню кількість необхідних білків.

правильне харчування буде корисним для вашого здоров’я загалом.

ураховуйте користь її не лише для вашого тіла, а й для розуму.

Запитання 69

Потребує редагування речення

варіанти відповідей

Будь готовий до труднощів і зневіри, вибудовуючи своє майбутнє на піску.

Довідавшись про щось нове, доцільно використовуймо його у власній діяльності.

Розв’язуючи життєві проблеми, спочатку вони можуть здаватися складними.

Урахувавши досвід попередників, можемо уникнути багатьох помилок.

Усвідомлюючи наслідки власних вчинків, маємо діяти відповідально та помірковано.

Запитання 70

Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.


А) Коли нас так усамітнили, це виявилося руйнівною силою, і саме тому всі знову почали телефонувати одне одному, щоб соціалізуватися.

Б) Такий стан якому немає альтернативи, – це своєрідне ув’язнення в одиночній камері, адже бути людиною можна тільки в громаді.

В) Ізоляція – жахливе явище, що руйнує нашу ідентичність, індивідуальність, але в умовах пандемії людство повинно було до цього вдатися.

Г) Лише перебуваючи в ній, ми стаємо собою справжніми, хоча кожен має право на неповторність, унікальність.

Д) Погодьмося, це є цілком природно: людина прагне до суспільства, хоче бодай якось вийти з ізоляції або принаймні зменшити її тягар хоча б за допомогою телефона.


Відокремленою обставиною ускладнено речення, позначене

варіанти відповідей

А)

Б)

В)

Г)

Д)

Запитання 71

Редагування потребує речення

варіанти відповідей

Більшість мандрівників, збираючись у подорож, дбає про проїзні документи на потрібний транспорт.

Дослухавшись до порад досвідчених мандрівників, можемо спланувати поїздку з урахуванням власних уподобань.

Заздалегідь придбавши квитки, подорожувальники матимуть більше часу для ретельної підготовки до мандрівки.

Пакуючи валізи, має бути написаний докладний перелік необхідних під час подорожі речей.

Проаналізувавши пропозиції готельного ринку, завчасно оберіть помешкання в пункті призначення.

Запитання 72

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Франсуа Рабле на всяк лад регоче з усюдисущих пройдисвітів,(1) шарлатанів,(2) ненажер,(3) але для повного відчуття глибини цієї сатири необхідно зануритися в стихію гіпербол,(4) щедро вжитих автором:(5) те,(6) що нерідко видається хибним і перебільшеним,(7) часто спростовує пихато виголошені марнославцями вимоги.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 5 – між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв'язком

кома 3 – між частинами складного речення, що поєднані сурядним зв'язком

кома 4 – при відокремленій обставині

коми 1,2 – при однорідних членах речення

коми 6, 7 – для виділення підрядної частини складного речення

Запитання 73

Граматично правильне продовження речення «Перечитуючи твої листи,..» наведено в рядку

варіанти відповідей

Карпати здавалися реальністю.

знову згадую нашу цікаву подорож.

мені пригадалися давні події.

у мене покращився настрій.

є можливість поринути в минуле.

Запитання 74

Завдання стосується речень, що первісно, в іншій послідовності, становили зв'язний текст. Прочитайте речення й виконайте завдання до них.


А) Кожен охочий може взяти собі такий пакетик і посіяти його вміст біля своєї домівки, а завдяки цьому вдасться виростити 36 000 польових рослин, які, приваблюючи метеликів, сприятимуть збереженню популяції.

Б) Навіть такий незвичний спосіб підтримки комах має насправді величезне значення, оскільки від диких запилювачів залежить як сільське господарство Великої Британії, так й екосистема Британських островів загалом.

В) Ці постери, кожен з яких має 3 000 відривних пакетиків з насінням польових рослин, розмістили в різних районах Лондона.

Г) Щоб хоч якось зарадити цій небезпеці, один з косметичних брендів, як повідомляє видання «The Drum», створив оригінальні рекламні постери з насінням.

Д) Після потужних весняних штормів, у Великій Британії майже двадцять відсотків видів метеликів опинилися під загрозою зникнення.


Пунктуаційну помилку допущено в реченні, позначеному

варіанти відповідей

А)

Б)

В)

Г)

Д)

Запитання 75

З'ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі.


Відокремлений член речення:

1) додаток

2) означення

3) обставина

4) прикладка (різновид означення)


Приклад:

А) Бо коли, закохані в минуле, прокуняєм свій великий час, наша лінь нікого не розчулить.

Б) Буду, мамо горда і вродлива, з тебе дивуватися повік.

В) Там, у степу, схрестилися дороги, немов у герці дикому мечі.

Г) Не шкодуй добра мені, людині, щастя не жалій моїм рокам.

Д) Чи винні ми щось комусь у житті, окрім наших батьків?

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-в,4-г

1-в,2-б,3-г,4-д

1-в,2-д,3-а,4-б

1-д,2-а,3-в,4-г

Запитання 76

Редагування потребує речення

варіанти відповідей

Знаючи основні правила користування грошима, фінансові втрати вас не спіткають.

Обов’язково зважуй можливі ризики, оплачуючи вартість товарів чи послуг онлайн.

Отримавши банкноти, я завжди перевіряю на них усі можливі елементи захисту.

Розраховуючись безготівково, кожен має контролювати правильність усіх трансакцій.

Сплачуючи за будь-які товари чи послуги, завжди вимагайте на касі видати чек.

Запитання 77

Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення.


Відокремлений член речення:

1) означення

2) обставина

3) додаток

4) прикладка (різновид означення)


Приклад:

А) Кирилівська церква в Києві, зведена ще в середині ХІІ століття, – видатна пам’ятка архітектури та монументального живопису.

Б) Тут поховано Святослава Всеволодовича – одного з головних героїв давньоруської поеми «Слово про похід Ігорів».

В) Упродовж восьми століть свята обитель пережила періоди розквіту й занепаду, перебудов і реставрацій.

Г) На стінах Кирилівської церкви можна побачити як олійний стінопис ХІХ століття, так і справжні художні скарби, зокрема фрески ХІІ століття.

Д) У 1970-х роках, обережно знімаючи багатовікові нашарування, реставратори відкрили понад 800 давньоруських фресок.

варіанти відповідей

1-а,2-д,3-г,4-б

1-б,2-г,3-в,4-д

1-г,2-б,3-д,4-в

1-д,2-г,3-б,4-а

Запитання 78

Граматично правильне продовження речення «Вибираючи стиль одягу, ...» наведено в рядку

варіанти відповідей

досить просто створюється особливий, індивідуальний, не схожий на інших образ.

зовнішність підкреслюється або ж, навпаки, погіршується невдалим поєднанням.

людині притаманне прагнення мати привабливий, а інколи й вишуканий вигляд.

ми хочемо бути в центрі уваги й відчувати на собі сповнені захоплення погляди.

не завжди увага закцентована на перевагах фігури й приховуванні недоліків.

Запитання 79

Доберіть приклад (А – Д) до кожного виду відокремленого члена речення (1–4).


Перший стовпчик:

1) додаток

2) означення

3) обставина

4) прикладка (різновид означення)


Другий стовпчик:

А) На вернісаж прийшли колеги пейзажиста – справжні поціновувачі образотворчого мистецтва.

Б) Переглянувши другий розділ книги, письменник був надзвичайно задоволений ілюстраціями.

В) Учасники форуму, натхненні промовою голови оргкомітету, жваво обговорювали перспективи співпраці.

Г) Виставка триватиме до кінця вересня й працюватиме щодня, крім останньої суботи місяця.

Д) Кожен митець прагне визнання або слави, тож мріє знайти стежину до людського серця.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-д,4-в

1-г,2-б,3-д,4-в

1-г,2-в,3-б,4-а

1-г,2-в,3-д,4-а

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест