Синтаксис. Пунктуація

Складне речення: складне безсполучникове речення

Додано: 8 травня 2023
Предмет: Українська мова
Тест виконано: 99 разів
46 запитань
Запитання 1

Двокрапку треба поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Гаї шумлять я слухаю хмарки біжать милуюся.

Здобули волю відшукали долю.

Знаю одне мені вистачить сил подолать перешкоди.

Повіяв вітер по долині пішла дібровою луна.

Посієш впору збереш зерна гору.

Запитання 2

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Розділовий знак:

1) тире між підметом і присудком

2) тире перед узагальнювальним словом

3) тире при відокремленій прикладці

4) тире в безсполучниковому реченні


Приклади:

А) Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи — усе це дихало молодою парубоцькою красою.

Б) Здобути волю — то мій рай.

В) Я тільки тепер побачив село — нужденну купку солом’яних стріх.

Г) Від малих дітей голова болить, а від великих — серце.

Д) Прийде осінь — у засіках буде хліб золотий.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-в,4-д

1-б,2-в,3-а,4-д

1-в,2-г,3-б,4-а

1-г,2-в,3-б,4-д

Запитання 3


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Навколо аеродрому лежали пшеничні поля, розбавлен..і яскраво-ядучими квітами, над якими тягуче нависали оси. (2) Зранку сонце прогрівало асфальт і сушило траву, що пробивалася крізь бетон..і плити. (3) Біля злітної смуги рвалися на вітрі полотнища прапорів, тяглися дерева, обплетен..і павутиною й запален..і гострим ранковим світлом. (4) Над аеродромом безмежно нависало небо раннього червня, воно розгорталося під вітром, лунко підіймалося, й опадало вниз. (5) Оглушуючи ранок своїм допотопним дуднінням, [...] розвертався над сонним містечком, будячи його з легкого та примарного сну.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

першому

третьому

четвертому

Запитання 4


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) На невеличкій прогалині тут, посеред гори, розкинулася пасіка. (2) Високі дерева, підіймаючи на/зустріч сонцю своє густе гілля, оточують її з усіх боків. (3) У/середині росте трава, з квітками рясно помішана, та стоїть із десяток вуликів. (4) Сонце кидає з/верху хвилі тепла і золоті бджоли бринять у повітрі. (5) Ось щось торкнулося моєї руки: це одна з бджілок неспішно поповзла по/моєму ліктю. (6) А я стою, затамувавши подих і […].

Складним безсполучниковим є речення


варіанти відповідей

п'яте

перше

третє

четверте

Запитання 5

Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів.

Вже тиха осінь ходить берегами на вербах трусить листячко руде.

Сашко задихався та зморився більше години вони бігли з Сіроманцем.

Сонце зайшло степові озера стали на якийсь час темно-червоними.

Спочатку Тимко образився і хотів піти потім передумав і залишився.

Запитання 6

Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака на місці крапок.


Розділовий знак:

1) кома

2) двокрапка

3) тире

4) дужки


Приклад:

А) Знаю я … моє ім’я не згасне на прийдешнім сонячнім путі.

Б) Це просто день, що врубується в простір … Сергій Жадан ….

В) Ось ранок … синім возом … їде … і сонця сніп в село везе.

Г) Вдихати вітер Батьківщини … найвище щастя на землі.

Д) І сонце падало за тьмяним морем трав … на землю маки кинувши червоні.

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-д,4-б

1-в,2-б,3-д,4-г

1-г,2-в,3-б,4-а

1-д,2-а,3-г,4-б

Запитання 7


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Стояла тиха травнева ніч у буянні зела й кипінні садів. (2) Шаленіли в лузі солов’ї, кумкали жаби, кричали горлиці. (3) І носила в ту не/ймовірну весняну молоду ніч із срібної криниці срібним цеберцем срібну воду зозуля і (…) її по землі. (4) Вилила добрий ківш і на Андрія. (5) Від/того прокинувся, та побрів під розчахнуту липу. (6) На душі було срібно й високо. (7) Дослухався тихої й радісної музики небес, удивлявся в ту не/звідану глибінь. (8) Від/нині знав, що там живе вічна й свята таїна.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

восьмому

другому

п’ятому

третьому

Запитання 8


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) У моїй батьківщині на/світанні колишуться польовими доріжками навантажені хлібом вози. (2) Удосвіта часом кукурікають півні, вечорами линуть до/гори сині димочки. (3) У моїй батьківщині осінь по/тихеньку ступає в червоних чобітках заквітчана в соняшники й китиці винограду. (4) Вечірні тумани заступають хороводи русалок, і зорі, на диво, сяють близько над землею, що/б можна було говорити до них. (5) У моїй батьківщині сонце ходить босоніж, підперезане бабиним літом, з червоною калиною в русявому волоссі.

Складним безсполучниковим є речення


варіанти відповідей

друге

п’яте

третє

четверте

Запитання 9

Доберіть приклад до кожного випадку вживання коми.


Випадок уживання коми:

1) між однорідними членами речення

2) при відокремленому члені речення

3) між частинами безсполучникового речення

4) між частинами складносурядного речення


Приклад:

А) Не страшна тобі ані посуха, ані дощ.

Б) Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.

В) Жайворонок висить на невидимій нитці, співаючи весну.

Г) Лягло сонце за горою, зірки засіяли.

Д) Зоре моя вечірняя, зійди над горою.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-г

1-а,2-в,3-г,4-б

1-а,2-д,3-б,4-в

1-д,2-в,3-г,4-а

Запитання 10

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Перший стовпчик:

1) перед узагальнювальним словом

2) між підметом і присудком

3) при відокремленій прикладці

4) у безсполучниковому реченні


Другий стовпчик:

А) Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.

Б) Мемуари, щоденники, листи - усе це джерела для вивчення історії.

В) Соловей співає - серце завмирає.

Г) У будь-якій ситуації залишатися Людиною - ось єдина умова життя.

Д) Часом над горами встає веселка - різнобарвний стовп світла.

варіанти відповідей

1-б,2-г,3-д,4-в

1-в,2-д,3-а,4-б

1-г,2-д,3-в,4-б

1-д,2-г,3-а,4-б

Запитання 11

З’ясуйте, який смисловий зв’язок існує між частинами безсполучникових складних речень.


Вид смислового зв’язку:

1) частини речення виражають одночасність подій

2) друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій

3) перша частина виражає умову, за якої можлива дія другої частини

4) друга частина доповнює або розкриває зміст першої


Приклад:

А) Дзвенить у зорях небо чисте, палає синім льодом шлях.

Б) Не навчив батько — не навчить і дядько.

В) Далеко на сході стало червоніти небо: сонце сходило.

Г) Роса блищить на сонці — чисте срібло.

Д) Мені здається: твої очі світять з вишини.

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-б,4-д

1-б,2-в,3-г,4-д

1-в,2-г,3-д,4-б

1-д,2-б,3-в,4-а

Запитання 12

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) перед узагальнювальним словом

2) між підметом і присудком

3) при відокремленій прикладці

4) між частинами безсполучникового речення


Приклад:

А) А мова — то пісня душі, покладена на слова.

Б) І сльози, і прокльони — все мине.

В) І ось прийшла неділя — день легкий.

Г) Мало життя прожити — треба життя зрозуміти.

Д) Я усміхнусь — і все навкруг сміється.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-в

1-а,2-в,3-г,4-б

1-б,2-а,3-в,4-г

1-г,2-б,3-в,4-д

Запитання 13

Прочитайте речення.Надходить пора переміщення барв (1) а сині верховіття дерев на рожевому тлі неба ще розгойдують у собі блакитно-сизі відтінки (2) і відчуваєш (3) скрізь причаїлися невидимі полохливі тіні (4) тому стало і повніше навколо (5) і більш тривожно на серці.Кому треба ставити на місці всіх цифр, ОКРІМ

варіанти відповідей

1

2

4

5

З

Запитання 14

З'ясуйте причину вживання тире в наведених реченнях.


Випадок уживання тире:

1) перед узагальнювальним словом

2) між підметом і присудком

3) при відокремленій прикладці

4) у безсполучниковому реченні


Приклад:

А) Дмухнув вітрець - і мрії ті пропали.

Б) Ні сивий академік, ні учитель, ні учень - ніхто не відповість на це питання.

В) Соловей співає - серце завмирає.

Г) У будь-якій ситуації залишатися Людиною – ось єдина умова життя.

Д) Часом над горами встає веселка – різнобарвний стовп світла.

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-д,4-б

1-а,2-д,3-б,4-в

1-б,2-г,3-д,4-в

1-д,2-г,3-б,4-а

Запитання 15

Двокрапку треба поставити, якщо до частини «Люблю теплу весняну пору…» додати фрагмент рядка

варіанти відповідей

… кидаю всі невідкладні справи та йду в поля далекі.

… коли з-під снігу виглядають перші блакитні проліски.

… ласкаву, сонячну, повну радісних пташиних переливів.

… у цей час народжуються нові потаємні мрії та сподівання.

… час пробудження природи від тривалого зимового сну.

Запитання 16

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Випадок уживання тире:

1) тире при відокремленій прикладці

2) тире в реченні з однорідними членами

3) тире між підметом і присудком

4) тире в неповному реченні


Приклад:

А) Найбільше у світі любив він багрянолисту осінь – природи солодку зрілість

Б) Дівчина внесла оберемок майористих квітів – до цього похмура кімната враз ожила.

В) Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю, а сонячно-тремтливі кульбабки – біля ставу.

Г) Класична пластика, і контур строгий, і логіки залізна течія – це справжньої поезії дороги.

Д) Зображення флори й фауни: квітів, дерев, тварин – свідчать про обожнення природи нашими предками.

варіанти відповідей

1-а,2-в,3-б,4-г

1-а,2-в,3-г,4-д

1-а,2-д,3-г,4-в

1-б,2-д,3-г,4-в

Запитання 17

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Унизу,(1) за Ворсклою,(2) розгорталася в заобрійну далеч мальовничі простори рідної Вкраїни,(3) звідти попід самі вікна підступало море народного життя з його журбами й радощами,(4) з чародійними пісенними вечорами,(5) сповненими поезії,(6) яка бентежила душу то піснею-задумою,(7) то лукавим жартом,(8) то щемкою сльозою.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування пунктуації, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 5 – при відокремленому означенні

кома 6 – перед підрядною частиною складного речення

кома З – між частинами складносурядного речення

коми 1 і 2 – при уточнювальній обставині

коми 4, 7 і 8 – між однорідними членами

Запитання 18

З’ясуйте причину вживання розділового знака


Розділовий знак:

1) тире між підметом і присудком

2) тире перед узагальнювальним словом

3) тире при відокремленій прикладці

4) тире в безсполучниковому реченні


Приклади:

А) Тонкі брови, русяві дрібні кучері, рум’яні губи – усе це дихало молодою парубоцькою красою.

Б) Здобути волю – то мій рай.

В) Я тільки тепер побачив село – нужденну купку солом’яних стріх.

Г) Від малих дітей голова болить, а від великих – серце.

Д) Прийде осінь – у засіках буде хліб золотий.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-г

1-б,2-а,3-в,4-д

1-б,2-д,3-а,4-г

1-б,2-д,3-г,4-а

Запитання 19

Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити ТИРЕ (розділові знаки пропущено):

варіанти відповідей

Відбились зорі у воді летять до хмар тумани.

Дощ пройшов хазяйським кроком сад в росі купається.

Дуже дивний пейзаж косяками ідуть таланти.

Життя росте лишень з любові лише краса людей навчає жить.

Степ половецький половіє трава аж срібна від роси.

Запитання 20

Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення...» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення:

1) ...завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.

2) ...потім же все залежатиме від професійних дій уряду.

3) ...як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.

4) ...але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій.


Тип речення:

А) просте з однорідними членами

Б) просте з відокремленим членом

В) складнопідрядне

Г) складносурядне

Д) складне безсполучникове

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-в,4-г

1-б,2-д,3-в,4-а

1-в,2-б,3-а,4-д

1-г,2-а,3-в,4-д

Запитання 21

З'ясуйте, який розділовий знак треба поставити на місці крапок.


Розділовий знак:

1) кома

2) тире

3) двокрапка

4) дужки


Приклад:

А) В житті мені весь вік тужити … не жити.

Б) Схилився вечір до землі і срібним сяйвом ріки стелить ... Б.-І. Антонич...

В) Вона прийшла ... заквітчана і мила... і руки лагідно до мене простягла.

Г) І розкажім собі обіймами... про тишину над оболонями.

Д) Бо така вже природа агави ... вона цвіте, щоб умерти, й умирає, щоб цвісти.

варіанти відповідей

1-в,2-а,3-д,4-б

1-в,2-г,3-а,4-д

1-г,2-д,3-а,4-б

1-д,2-г,3-в,4-б

Запитання 22

До кожного смислового відношення в безсполучниковому складному реченні, позначеному цифрою, доберіть відповідний приклад, позначений буквою


Смислові відношення в безсполучниковому складному реченні:

1) перше речення вказує на умову, а друге – на наслідок

2) перше речення вказує на причину, а друге – на наслідок

3) друге речення пояснює перше

4) друге речення вказує на причину дії в першому


Приклади:

А) Оксані радість: мати одрізала з полотна хустку.

Б) Сохне стерня, затихають лани.

В) Защебетав соловейко – пішла луна гаєм.

Г) Здалось на мить: пливе у небі срібний човен.

Д) Була б охота – знайдеться робота.

варіанти відповідей

1-б,2-г,3-д,4-в

1-б,2-д,3-в,4-а

1-г,2-в,3-б,4-д

1-д,2-в,3-г,4-а

Запитання 23

Позначте безсполучникове складне речення, між частинами якого слід поставити тире (розділові знаки пропущено):

варіанти відповідей

Добре сказано Сенекою жорстокість народжується з посередності й слабкості (Є. Гуцало).

Не повернуть минулого ніколи воно пройшло і вже здається миттю (М. Рильський).

Одним заспокоюю себе у мене ще все попереду (В. Канівець).

Переконатися пора зробивши зло не жди добра (Д. Білоус).

У товаристві лад усяк тому радіє (Л. Глібов).

Запитання 24

Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділового знака.


Розділовий знак:

1) кома в безсполучниковому реченні

2) кома в складнопідрядному реченні

3) кома в складносурядному реченні

4) кома при відокремленій обставині


Приклад:

А) Між зеленими садами, між сірими стінами загравали вже фіолетові тіні.

Б) Уткнувшись у тепло долин, вітер спросоння погойдував чорні тополі.

В) Яра пшениця була молода й висока, а горді соняшники стояли ще вищі.

Г) Десь скрадливо скрипнула хвіртка, насмішливо обізвався дівочий голос.

Д) У плесі ворушилися затонулі тіні хат, на яких сторч головою дрімали лелеки.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-д,4-г

1-б,2-д,3-в,4-а

1-в,2-б,3-а,4-г

1-г,2-д,3-в,4-б

Запитання 25

Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів.

Вже тиха осінь ходить берегами на вербах трусить листячко руде.

Сашко задихався та зморився більше години вони бігли із Сіроманцем.

Сонце зайшло степові озера стали на якийсь час темно-червоними.

Спочатку Тимко образився і хотів піти потім передумав і залишився.

Запитання 26

Приєднайте до фрагмента речення «Ластівки літали понад самою землею…» запропоновані варіанти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення:

1) … навіть хлопчаки їх не лякали.

2) … сповіщали про наближення дощу.

3) … дарма що шуліка висів у небі.

4) … і байдуже їм було до всього.


Тип речення:

А) просте з відокремленими членами

Б) просте з однорідними членами

В) складнопідрядне

Г) складносурядне

Д) складне безсполучникове

варіанти відповідей

1-г,2-а,3-в,4-б

1-г,2-а,3-д,4-б

1-д,2-а,3-г,4-б

1-д,2-б,3-в,4-г

Запитання 27

Двокрапку треба поставити між частинами безсполучникового речення (розділові знаки пропущено)

варіанти відповідей

А вранці осінь встане в косі янтарній нитка сивини.

Мені снилось мельник я у старому млині.

На білу гречку впали роси веселі бджоли одгули.

Поплив би я на той бік човна не дають.

Сонце впало на сизу хмару обрій полум’ям запалав.

Запитання 28

Приєднайте до фрагмента речення «Продукти в холодильнику треба зберігати за певними правилами…» запропоновані варіанти його продовження та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.


Варіант завершення речення:

1) щоб запобігти швидкому псуванню харчів.

2) зважаючи на небезпеку розмноження шкідливих бактерій.

3) тільки так у ньому не з’являтимуться сторонні запахи.

4) і тоді сімейні витрати будуть суттєво меншими.


Тип речення:

А) просте з відокремленими членами

Б) просте з однорідними членами

В) складнопідрядне

Г) складносурядне

Д) складне безсполучникове

варіанти відповідей

1-б,2-г,3-а,4-в

1-в,2-а,3-д,4-г

1-в,2-г,3-д,4-б

1-д,2-в,3-а,4-г

Запитання 29

Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.


Приклад речення:

1) Десь недалеко вдарив грім – луна котилася глухо, грізно, довго.

2) Ні талановитий учень, ні досвідчений учитель, ні сивий академік – ніхто не може знати всього бодай з окремого питання будь-якої науки.

3) Моя мати – наївність, тиха жура і добрість безмежна.

4) Розмалюю я половину героїв у позитивні тони, а половину – у негативні, як це наймодніше зараз.


Випадок уживання тире:

А) тире при відокремленому означенні

Б) тире в складному безсполучниковому реченні

В) тире на місці пропущеного члена речення

Г) тире при однорідних членах речення

Д) тире між підметом і присудком

варіанти відповідей

1-б,2-в,3-г,4-а

1-б,2-г,3-д,4-в

1-в,2-б,3-а,4-д

1-д,2-а,3-б,4-г

Запитання 30

Приєднайте до частини речення «Сучасні пристрої мають допомагати користувачеві…» запропоновані фрагменти та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.


Фрагмент речення:

1) оскільки були створені власне для цього.

2) й полегшувати життя в інформаційному світі.

3) але надмірна залежність від них є небезпечною.

4) їхня важлива функція – пошук інформації.


Тип речення:

А) просте з однорідними членами

Б) просте з відокремленими членами

В) складнопідрядне

Г) складносурядне

Д) складне безсполучникове

варіанти відповідей

1-б,2-г,3-д,4-а

1-б,2-г,3-д,4-в

1-в,2-а,3-г,4-д

1-д,2-в,3-а,4-г

Запитання 31


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3). А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над (…), уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Пунктуаційну помилку допущено в реченні


варіанти відповідей

другому

п’ятому

третьому

шостому

Запитання 32


Прочитайте текст і виконайте завдання

(1) Надворі було по/особливому тихо. (2) По/зимовому небу пропливав, загортаючись у діряву ковдру з хмар надломлений місяць, схожий на тріснуту крижинку. (3). А поруч з ним поблискували зорі, вимальовувалися непевні перші промені. (4) Неохоче вставало заспане сонце і, мабуть, хотіло якось по/своєму розпочати цей день. (5) Але зима, відвойовуючи останні холодні дні, вирішила по/іншому і все сипала білі сніжинки, закриваючи сонне світило. (6) Усе, окрім тонесенької смуги над (…), уже перетворилося на щільну білу завісу, що огортала землю, не давала їй прокинутися.

Складним є речення


варіанти відповідей

друге

п’яте

третє

четверте

Запитання 33

Прочитайте текст.

Майте на увазі(1), Дейл Карнегі(2), усесвітньо відомий психолог(3), пропонує простий спосіб стати найкращим співрозмовником(4): заохочуючи інших розповісти про себе(5), будь уважним слухачем від початку до кінця бесіди(6), бо людей значно більше цікавлять власні проблеми.

НЕПРАВИЛЬНИМ є пояснення вживання розділових знаків у рядку

варіанти відповідей

двокрапка 4 - при однорідних членах речення

кома 1 - при вставних словах

кома 2, 3 - при відокремленій прикладці

кома 5 - при відокремленій обставині

кома 6 - при підрядній частині складного речення

Запитання 34

Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.


Умова вживання тире:

1) тире між підметом і присудком

2) тире на місці пропущеного члена речення

3) тире при відокремленій прикладці

4) тире в безсполучниковому складному реченні


Приклад речення:

А) Краще кепсько виконати свій обов’язок, аніж добре – чужий.

Б) Бути особистістю – це бути самостійним джерелом дії.

В) Звільнишся від зла – у тебе залишиться лише добро.

Г) Любов, щирість, милосердя – такі риси має виховувати в собі кожен.

Д) Я знаю лише одного тирана – тихий голос мого сумління.

варіанти відповідей

1-а,2-д,3-б,4-г

1-б,2-а,3-д,4-в

1-г,2-б,3-в,4-а

1-д,2-а,3-б,4-в

Запитання 35

Двокрапку треба поставити, якщо до частини речення «Завжди уважно й зацікавлено слухаю кожного співрозмовника…» додати фрагмент

варіанти відповідей

потенційного натхненника моїх креативних рішень.

потім ставлю йому питання, аналізую почуте.

саме так можна «побачити» його інтелектуальний рівень.

який по-новому оцінює давно відомі історичні факти.

і саме це допомагає мені більше дізнатися про нього.

Запитання 36

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Хочеш протидіяти забуванню –(1) споруджуй так звані «палаци пам’яті» за мнемонічною технікою,(2)що її,(3) за легендою,(4) розробив давньогрецький поет Симонід Кеоський,(5) а в наш час популяризував Бенедикт Камбербетч –(6) Шерлок Голмс із британського телесеріалу.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

кома 2 – перед підрядною частиною складного речення

кома 5 – перед сурядною частиною складного речення

коми 3, 4 – при вставних словах

тире 1 – перед частиною безсполучникового речення

тире 6 – між підметом і присудком

Запитання 37

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) з різними видами зв’язку


Приклад речення:

А) Оглядове колесо – неодмінний атрибут багатьох парків розваг, а також інших місць відпочинку по всьому світу.

Б) «Лондонське око» – одне з найвищих у світі (135 метрів) оглядових коліс, із верхівки якого столицю Великої Британії видно як на долоні.

В) Колесо має тридцять дві кабінки, місткістю аж 25 осіб кожна, проте ці повітряні «вагончики» обладнані надійними замками та є абсолютно безпечними.

Г) Кількість кабінок є символічною: навколо Лондона є тридцять два містечка; до речі, один оберт колеса триває також тридцять дві хвилини.

Д) Охочих помилуватися містом з висоти пташиного польоту не бракує, тому прибирають цей об’єкт лише вночі, а вдень туристи насолоджуються атракціоном.

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-в,4-д

1-в,2-а,3-д,4-б

1-в,2-б,3-г,4-д

1-г,2-б,3-д,4-а

Запитання 38

Безсполучникове складне речення можна утворити, якщо до фрагмента «Головною в байках Сковороди є його філософія...» додати

варіанти відповідей

а не їхня складна мова чи прозова форма.

безцінне «зерно істини», пізнане автором.

прихована в алегоричних образах.

саме вона становила сенс життя мудреця.

і ми прагнемо осягнути її глибинну суть.

Запитання 39

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) з різними видами зв’язку


Приклад речення:

А) Поняття «дрес-код» прийшло до нас із Великої Британії, що відома своїм консерватизмом і суворими правилами публічної поведінки.

Б) Дрес-код – це рекомендації й правила хорошого тону, утілені в певному стилі одягу й аксесуарів.

В) Зараз дрес-код на роботі або на вечірці вже мало кого дивує: він є радше підтвердженням дотримання корпоративної етики чи лояльності одного стосовно інших.

Г) Ба більше, одяг ділової людини нині став символом успіху й достатку, дрес-код започаткував у моді новий напрям, що охопив практично всі верстви населення розвинених країн.

Д) Правильно вибирати одяг – це своєрідне мистецтво, і тому основи дрес-коду часто вивчають у багатьох закладах освіти та великих корпораціях.

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-б,4-в

1-б,2-в,3-а,4-г

1-в,2-а,3-г,4-д

1-д,2-а,3-в,4-г

Запитання 40

Доберіть приклад до кожної умови вживання тире.


Умова вживання тире:

1) тире при відокремленій прикладці

2) тире між підметом і присудком

3) тире в безсполучниковому реченні

4) тире в реченні з однорідними членами


Приклад речення:

А) Хто може похвалитися тим, що знає життя й творчість Василя Яковича Єрошенка – видатного письменника, філософа, музиканта, педагога, есперантиста, поліглота?

Б) У Японії та Китаї він був відомим, навіть популярним письменником – у Європі ж мало хто чув про цього талановитого митця.

В) Найскладніші для європейців мови: японську, китайську – письменник знав досконало.

Г) Українець Василь Єрошенко – класик японської літератури, який увійшов у її історію під прізвищем Еросіенко.

Д) Василь Якович залишив по собі яскравий слід – і кому, як не нам, увіковічити пам’ять про японського класика-українця виданням його творів рідною мовою?

варіанти відповідей

1-а,2-г,3-б,4-в

1-а,2-г,3-в,4-д

1-в,2-а,3-д,4-г

1-г,2-в,3-б,4-а

Запитання 41

Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак).

Серіал «І будуть люди» побудовано у формі саги,(1) де крізь призму життя звичайних людей показано турбулентні етапи ХХ століття:(2) Першу світову війну,(3) прихід радянської влади,(4) але кожен герой сприйняв ці зміни з позиції власної правди,(5) хоча всіх дійових осіб об'єднало бажання знайти своє місце в новому історичному вимірі.

НЕПРАВИЛЬНИМ є обґрунтування вживання розділових знаків, запропоноване в рядку

варіанти відповідей

двокрапка 2 – після узагальнювального слова

кома 1 – перед підрядною частиною складного речення

кома 3 – при однорідних членах речення

кома 4 – між частинами складного речення, що поєднані сурядним зв'язком

кома 5 – між частинами складного речення, що поєднані безсполучниковим зв'язком

Запитання 42

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) складне з різними видами зв'язку


Речення:

А) Людина найбільше ризикує в житті, очікуючи сприяння інших власній безпеці та в усьому розраховуючи на когось.

Б) Ніхто не передбачить, на що спроможний кожен із нас і на яку висоту здатний злетіти, ти й сам не дізнаєшся, доки не розправиш крила.

В) На життєвому шляху трапляється багато перешкод, але кожен знає про зустрічний вітер, здатний підняти в небо паперового змія.

Г) Озираючись на пройдений шлях, більшість передусім згадуватиме й цінуватиме те, чого досягнула з неабиякими труднощами.

Д) Музикант-віртуоз знає: визнанню й славі передують години, місяці й роки виснажливої праці.

варіанти відповідей

1-б,2-а,3-д,4-г

1-в,2-г,3-а,4-д

1-в,2-г,3-д,4-б

1-д,2-г,3-в,4-б

Запитання 43

Доберіть приклад до кожного обґрунтування щодо вживання тире.


Речення:

1) У мене жодних претензій нема до Долі – моєї обраниці.

2) Кохати – нові землі відкривати, нюанси свіжі й відтінки нові.

3) Не встигне вийти річка з берегів – весна пливе під парусом акацій.

4) Була зима. Ішов зелений сніг. За ним – рожевий. Потім – фіалковий.


Обґрунтування:

А) тире в складному безсполучниковому реченні

Б) тире на місці пропущеного члена речення

В) тире при відокремленій прикладці

Г) тире в реченні з однорідними членами

Д) тире між підметом і присудком

варіанти відповідей

1-в,2-д,3-а,4-б

1-г,2-б,3-д,4-а

1-д,2-б,3-в,4-а

1-д,2-б,3-в,4-г

Запитання 44

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) складне з різними видами зв'язку


Речення (текст):

А) Якщо ви вагаєтеся, яку температуру виставити для прасування, скористайтеся універсальною порадою: терморегулятор має бути на мінімальній позначці.

Б) Більшість речей рекомендують прасувати з виворітного боку, щоб тканина не набувала зайвого блиску.

В) Великі речі: простирадла, підковдри – прасуйте, складаючи їх удвоє чи вчетверо та використовуючи режим потужного парового струменя.

Г) Речі з вишивкою спочатку прасуйте з лицьового боку, потім – з виворітного, при цьому не треба розтягувати оздоблену частину тканини.

Д) Уміння господарювати – ціла наука, а перетворення зім'ятих речей на акуратні та красиві – то справжнє мистецтво!

варіанти відповідей

1-а,2-б,3-г,4-д

1-б,2-д,3-в,4-а

1-в,2-д,3-а,4-б

1-д,2-б,3-г,4-а

Запитання 45

Доберіть приклад до кожного типу складного речення.


Тип складного речення:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) з різними видами зв’язку


Приклад речення:

А) У 1975 році американець Білл Гейтс заснував компанію «Microsoft», що розробляла програмне забезпечення для персональних комп’ютерів.

Б) Створивши велику корпорацію, Білл Гейтс заробив свій перший мільярд доларів; понад 10 років засновник «Microsoft» був найбагатшою людиною світу.

В) «Microsoft» розробила операційну систему, але ліцензію на її використання було продано корпорації «ІВМ», яка встановлювала її на комп’ютери власного виробництва.

Г) Завдяки нечуваному успіху як цих розробок, так й інших програм Білл Гейтс став одним із найвпливовіших та найбагатших людей планети.

Д) Хто з інтернет-користувачів у наші дні не знає імені Білла Гейтса і яка молода людина не мріяла саме про такий успішний розвиток власного бізнесу?

варіанти відповідей

1-б,2-в,3-д,4-г

1-б,2-д,3-г,4-а

1-д,2-а,3-б,4-в

1-д,2-б,3-в,4-а

Запитання 46

Доберіть приклад (А – Д) до кожного типу складного речення (1–4).


Перший стовпчик:

1) складносурядне

2) складнопідрядне

3) безсполучникове

4) з різними видами зв’язку


Другий стовпчик:

А) Найвідоміша телефонна служба порятунку «911» з’явилася в американському місті Хейлівілі: 16 лютого 1968 року місцевий конгресмен зробив для перевірки «тривожний» дзвінок, лише привітавшись.

Б) Першість цього винаходу належить лондонцям, адже їхня служба почала діяти ще 1937 року, отримавши лише за тиждень 1336 дзвінків!

В) Для швидкого реагування в разі пожежі чи нападу, погіршення здоров’я чи стихійного лиха більшість країн нині має спеціальну службу порятунку з єдиним номером телефону.

Г) Це диспетчерська, що з’єднана з усіма екстреними службами, її номер завжди має три цифри, які легко запам’ятати.

Д) У світі завдяки Голлівуду найбільше знають саме номер «911», а в Україні та інших країнах Європи викликати таку службу можна за телефоном «112».

варіанти відповідей

1-б,2-д,3-а,4-в

1-б,2-д,3-а,4-г

1-в,2-г,3-а,4-д

1-д,2-б,3-а,4-г

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест