Завдання І етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з української мови (2023-2024 н.р.)

Додано: 23 жовтня 2023
Предмет: Українська мова, 11 клас
21 запитання
Запитання 1

Прочитайте текст і виконайте завдання

 1—4.

(1) Боляче буває дивитися, як падає зірка. (2) Як/би хотілося запримітити, звідки вона зірвалася й куди мала б упасти спіткнувшись на рівному місці. (3) Дивишся у високий морок, де щойно був залишений слід. (4) Дивишся, вражений, сподіваючись, що не вмерла зірка, що спалахне вона в іншому місці. (5)Про/те ні, не спалахнула. (6) А потім не встигаєш помічати, де й котра зірка зірвалася, полетіла до/низу. (7) Що їх манить туди? (8) Що жене їх стрімкими табунами? (9) Яка непереможна сила старої землі? (10) Чи не та сама сила, що пробуджує в мене любов до неї, що все тримає на цьому світі? (11) Оглянься! (12) Прожиті твої дні летять слідом за тобою, що/миті згасаючи в темряві минулого...

1. Фразеологізмом є вислів:

варіанти відповідей

на рівному місці;

високий морок

не вмерла зірка;

темрява минулого.

Запитання 2

2.  Окремо в цьому тексті треба писати:

варіанти відповідей

як/би;

про/те;

до/низу;

що/миті.

Запитання 3

3.  Простим реченням з відокремленою обставиною є:

варіанти відповідей

друге

четверте

шосте

дванадцяте

Запитання 4

4.  Пунктуаційну помилку допущено в реченні:

варіанти відповідей

другому

четвертому

десятому

дванадцятому

Запитання 5

5.  Закінчення «-е,(-є)» у формі кличного відмінка мають усі іменники в рядку:

варіанти відповідей

друг, Григорій, пісня, Київ;

земля, Зоя, директор, подруга;

художниця, козак, Степан, мрія;

Надія, школяр, добродій, Віктор;

хлопець, Іван, площа, товариш

Запитання 6

6.  Граматичну помилку допущено в рядку:

варіанти відповідей

яскравіші декорації;

краща інсценізація;

найвиразніший монолог;

якнайкраща постановка;

щонайсучасне трактування.

Запитання 7

7.  Вставне слово, що вказує на послідовність і зв’язок думок, ужито в реченні.

варіанти відповідей

Кожна наукова теза, безперечно, вимагає доказів.

Отже, сполучники поділяємо на сурядні й підрядні.

Такі експерименти, очевидно, необхідно продовжувати.

Зміст цього поняття, на мою думку, треба уточнити.

Розв’язати проблему допоміг би, мабуть, такий експеримент.

Запитання 8

8.  Двокрапку треба поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено).

варіанти відповідей

Здобули волю відшукали долю.

Посієш впору збереш зерна гору.

Гаї шумлять я слухаю хмарки біжать милуюся.

Повіяв вітер по долині пішла дібровою луна.

Знаю одне мені вистачить сил подолать перешкоди.

Запитання 9

9. Складнопідрядне речення з підрядним умови утвориться, якщо до частини  «У неділю ми обов'язково поїдемо до Києва...» додати:

варіанти відповідей

незважаючи на люті морози.

бо вже скучили за рідним містом.

якщо купимо квитки на потяг.

так що неодмінно відвідаємо Лавру.

щоб краще дізнатися історію столиці.

Запитання 10

10.  Через дефіс треба писати кожен прислівник у рядку:

варіанти відповідей

по/нашому, в/нічию, ледве/ледве, сяк/так;

з/рештою, врешті/решт, хтозна/куди, вряди/годи;

мало/помалу, віч/на/віч, по/третє, по/латині;

десь/то, як/раз, по/сучасному, будь/коли;

по/двоє, по/друге, десь/інколи, як/небудь.

Запитання 11

11.  Відмінкову форму числівника вжито правильно в реченні:

варіанти відповідей

Певніші й докладніші відомості про козаків ми знаходимо коло року тисяча п’ятисот п’ятидесятого.

Якось у тисяча шістсот сорок сьомому році Чаплинський напав зі своїми гайдуками на Суботів.

Найперші відомості про козаків записані в хроніках і літописах уже в тисяча чотирьохсот дев’яносто другому році.

Г. Богун виявив талант полководця під час Берестецької битви в червні тисяча шістсот п’ятдесят першого року.

Запорозька Січ до останніх днів свого існування, тобто до тисячу семисот сімдесят п’ятого року, залишалася острівцем волі.

Запитання 12

12. Пунктуаційну помилку допущено в реченні:

варіанти відповідей

Тут усе: і повітря, і тиша, і дерева - сповнене якоїсь загадкової сили.

Учитель - це три світи: теперішній, минулий і майбутній.

Море й озеро, синій берег і широкий степ - усе залите гарячим маревом.

На все осінь щедра: на кавуни, і на дощі, і на холодні роси.

У наших ріках водяться різні породи риб: а саме шука, лин, лящ, сом.

Запитання 13

13.  Відокремленою обставиною можна замінити підрядне речення в рядку:

варіанти відповідей

Де б хор не виступав, скрізь його радо вітали.

Коли приїхали з лісу додому, було вже зовсім темно.

Як купуєте товар, вимагайте від продавця чек.

Відколи знаю Оксану, вона дивує мене своєю терплячістю.

Якщо виходите з кімнати, світло автоматично вимикається.

Запитання 14

14. Прочитайте речення з пропущеними словосполученнями.

До початку матчу лишається ..., але вже понад ... уклали контракти з ...

Правильним є варіант послідовного заповнення пропусків:

варіанти відповідей

півтора місяця, сто телеканалів, тисячею двомастами рекламодавцями;

півтора місяці, ста телеканалів, тисячею двомастами рекламодавцями;

півтора місяця, ста телеканалів, тисячею двомастами рекламодавців;

півтора місяці, сто телеканалів, тисяча двісті рекламодавцями;

півтори місяці, сто телеканалів, тисяча двомастами рекламодавцями.

Запитання 15

15.  У якому  реченні вжито фразеологізм: 

варіанти відповідей

Де-не-де озветься пташина несміло, немов перед бурею в темному гаю, і знову замовкне (Л. Українка).

Старезні дуби стоять обіч дороги і пахнуть свіжим хлібом, вощиною і медами (І. Цюпа).

Рання осінь бродить полями.

Вечір, дощ, темно, хоч в око стрель, - тому й збилися з рівного шляху (Р. Чумак).

Сумує жовтий сад, вологі осипаючи листки (І. Жиленко).

Запитання 16

16.  Допущено лексичну помилку в рядку:  

варіанти відповідей

навчальний кабінет, повчальний факт;

дружна компанія, виборча кампанія;

особиста охорона, особове посвідчення;

корисна людина, корисливі копалини;

досвідчений наставник, освічений юнак.

Запитання 17

17.  НЕПРАВИЛЬНО визначено значення фразеологізму в рядку:  

варіанти відповідей

геростратова слава – ганебна слава, іноді навіть через злочин;

геркулесові стовпи – крайня межа чогось, перебільшення;

ганнібалова присяга – тверда рішучість боротися до кінця;

еолова арфа – дуже чутлива, вразлива людина;

канути в Лету – закарбуватися в пам’яті назавжди.

Запитання 18

18. Правильними відповідями на запитання «Котра година?» будуть усі, ОКРІМ:

варіанти відповідей

шоста година п’ятнадцять хвилин;

п’ятнадцять хвилин сьомої;

п’ятнадцять хвилин по шостій;

чверть на сьому;

чверть по шостій.

Запитання 19

19. Простими є всі речення, ОКРІМ:

варіанти відповідей

Чарівний Дніпро є найдовшою річкою в Україні, його довжина сягає понад два кілометри.

Наші предки називали річку Славутичем, оспівували її в піснях, легендах, шанували її красу, могутність. 

Дніпро – четверта за довжиною річка Європи, має багато притоків і лівих, і правих.

На річці побудовано шість водосховищ: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Кам’янське, Каховське, Дніпровське.

Запитання 20

20.  Тире потрібно поставити в реченні:  

варіанти відповідей

«Літопис Самовидця» не тільки важливе джерело історії, а й основа для пізніше творених літописів.

Зустріч ця, безумовно, радість для неї невимовна, несподівана.

Він цікавий співрозмовник, нестримний дотепник, але й уважний слухач.

Її тоненький голосок як весняний дзюркотливий струмочок серед гір

Віра це основа життя, фундамент під ногами, упорядкованість і спокій.

Запитання 21

21. Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено):

варіанти відповідей

«Бог танцю» як називали сучасники Сержа Лифаря назавжди закохався в балет ще до того як сам почав танцювати.

Пізніше він став учнем славетної Броніслави Ніжинської і це відкрило йому шлях до Парижа до величних сцен світу

Світлі спогади про дитинство та юнацькі роки в Києві які припали на складну історичну епоху він залишив у мемуарах

Геніальний танцівник залучав до співтворчості великих художників сценографію його вистав створювали Пікассо і Марк Шагал.

Невтомні репетиції неймовірна дисципліна й одухотвореність це все було властиве Сержеві Лифарю як танцівнику.

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест