Завдання 1-4 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді й позначте його.
Прочитайте текст і виконайте завдання 1-4 до нього
(1) Україна розташована на перетині трьох геополітичних формувань: Євразійського, Євроатлантичного та Ісламського. (2) Таке розміщення країни зумовлює ряд як позитивних, так і негативних наслідків для її геополітичних перспектив, можливостей та інтересів. (3) Перш за все варто зазначити, що як у глобальному вимірі, так і у вимірі найближчого оточення, Україна була і є надзвичайно перспективною державою з великим потенціалом. (4) Саме тому у всі періоди своєї історії вона поставала територією, за сферу впливу на яку боролися наймогутніші державні утворення світу. (5) Одним із негативних наслідків тривалого перебування у складі Російської імперії, а згодом – у СРСР стала відсутність геополітичної суб’єктності нашої країни. (6) Європейські держави довгий час не сприймали Україну як рівноправного учасника геополітичного простору, і, мабуть, буде неправильним сказати, що на сьогодні ця позиція кардинально змінилась.
1. У знахідному відмінку в тексті вжито слово
(1) Україна розташована на перетині трьох геополітичних формувань: Євразійського, Євроатлантичного та Ісламського. (2) Таке розміщення країни зумовлює ряд як позитивних, так і негативних наслідків для її геополітичних перспектив, можливостей та інтересів. (3) Перш за все варто зазначити, що як у глобальному вимірі, так і у вимірі найближчого оточення, Україна була і є надзвичайно перспективною державою з великим потенціалом. (4) Саме тому у всі періоди своєї історії вона поставала територією, за сферу впливу на яку боролися наймогутніші державні утворення світу. (5) Одним із негативних наслідків тривалого перебування у складі Російської імперії, а згодом – у СРСР стала відсутність геополітичної суб’єктності нашої країни. (6) Європейські держави довгий час не сприймали Україну як рівноправного учасника геополітичного простору, і, мабуть, буде неправильним сказати, що на сьогодні ця позиція кардинально змінилась.
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
(1) Україна розташована на перетині трьох геополітичних формувань: Євразійського, Євроатлантичного та Ісламського. (2) Таке розміщення країни зумовлює ряд як позитивних, так і негативних наслідків для її геополітичних перспектив, можливостей та інтересів. (3) Перш за все варто зазначити, що як у глобальному вимірі, так і у вимірі найближчого оточення, Україна була і є надзвичайно перспективною державою з великим потенціалом. (4) Саме тому у всі періоди своєї історії вона поставала територією, за сферу впливу на яку боролися наймогутніші державні утворення світу. (5) Одним із негативних наслідків тривалого перебування у складі Російської імперії, а згодом – у СРСР стала відсутність геополітичної суб’єктності нашої країни. (6) Європейські держави довгий час не сприймали Україну як рівноправного учасника геополітичного простору, і, мабуть, буде неправильним сказати, що на сьогодні ця позиція кардинально змінилась.
3. Вставним словом ускладнено речення
(1) Україна розташована на перетині трьох геополітичних формувань: Євразійського, Євроатлантичного та Ісламського. (2) Таке розміщення країни зумовлює ряд як позитивних, так і негативних наслідків для її геополітичних перспектив, можливостей та інтересів. (3) Перш за все варто зазначити, що як у глобальному вимірі, так і у вимірі найближчого оточення, Україна була і є надзвичайно перспективною державою з великим потенціалом. (4) Саме тому у всі періоди своєї історії вона поставала територією, за сферу впливу на яку боролися наймогутніші державні утворення світу. (5) Одним із негативних наслідків тривалого перебування у складі Російської імперії, а згодом – у СРСР стала відсутність геополітичної суб’єктності нашої країни. (6) Європейські держави довгий час не сприймали Україну як рівноправного учасника геополітичного простору, і, мабуть, буде неправильним сказати, що на сьогодні ця позиція кардинально змінилась.
4. Словосполученням великим потенціалом (третє речення) можна замінити словосполученням
Завдання 5-15 мають по п’ять варіантів відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді й позначте його.
5. Наголос падає на перший склад у слові
6. Апостроф необхідно писати на місці пропуску у всіх словах рядка, ОКРІМ
7. М’який знак НЕ пишеться на місці пропуску у всіх словах рядка
8. Префікс пре- необхідно писати у всіх словах рядка
9. Слова записано правильно у всіх рядках, ОКРІМ
10. З подвоєними приголосними н необхідно писати всі слова, ОКРІМ
11. Лексичної помилки немає в рядку
12. Букву и треба писати на місці пропуску у всіх словах рядка
13. Усі прислівники написано правильно, ОКРІМ
14. Редагування потребує речення
15. Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак)
Сивої давнини сягає духовно-етична традиція: (1) Батьківщину називають матір’ю, (2) землю – (3) матінкою; (4) і це природно, (5) адже саме матір стоїть біля колиски майбутнього народу.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків у рядку
У завданнях 16-20 до кожного з чотирьох фрагментів інформації, позначених цифрою, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.
16. З’ясуйте значення кожного фразеологізму
Фразеологізм Значення
1 виміняти пасок на поясок А дошкуляти комусь
2 знімати стружку Б важко працювати
3 сісти на голову В мати необмежену владу над кимось
4 у печінках сидіти Г бездумно мінятися чимось
Д карати, лаяти когось за щось
17. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова у реченні (цифра позначає наступне слово)
Речення Частини мови
(1) Закипіло, заревло навкруги, А прислівник
(2) аж річка охнула й (3) нестямно Б займенник
на (4) всі боки захиталася. В іменник
Г дієслово
Д сполучник
18. Доберіть приклад речення до кожної умови вживання тире.
Умова вживання тире
1 тире в реченні з однорідними членами
2 тире між підметом і присудком
3 тире при відокремленій прикладці
4 тире на місці пропущеного члена
Приклад речення
А Жити мені без праці – значить не жити.
Б Ні спека дня, ні бурі, ні морози – ніщо не вб’є любов мою живу.
В Дмухнув вітер понад ставом – і сліду не стало.
Г Біля її хати – самі квіти.
Д На небі видніються плеяди – зоряні скупчення в сузір’ї Тільця.
19. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення.
Відокремлений член речення
1 означення
2 обставина
3 додаток
4 прикладка
Приклад
А Степ, струсивши з себе росу та зігнавши непримітні тіні, горить рівним жовто-зеленим кольором.
Б Душа твоя, мій брате, бентежиться даремно.
В Сонце таке сліпуче тут світить,
ніби ти опинився на якійсь уже
іншій, ближчій до сонця, планеті.
Г Благословенні ви, вітрила лазурові
життя і юності, жадоби і любові.
Д Щодо місця проведення відпустки, то ми визначимося за декілька днів.
20. Доберіть приклад до кожного типу складного речення.
Тип складного речення
1 складносурядне
2 складнопідрядне
3 безсполучникове
4 з різними видами зв’язку
Приклад речення
А Історія однозначно свідчить про те, що найнепохитніші для сучасників тієї чи іншої епохи реалії життя можуть зникати зовсім або переживати неймовірні метаморфози.
Б Був день великий, по вінце залитий сонцем.
В Біліє розквітла гречка, де-не-де підсинена волошками, а в ній зрідка прокочується бджолиний звук.
Г З чого починається любов до отчого краю, звідки і коли приходить любов до рідної чорної землі?
Д Десь у далекому полі дзвеніли шаблі, тупотіли копита коней, але в ниві гули дзвони оновленої Софії, сповіщаючи, що вже лопотять могутні вітрила майбутнього.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома