«Дівка-бранка, біднії невольники» – ключові образи твору
«А терем був без стелі та верха. В бору Кияні та на Оболоні Всю ніч ворони Бусові кричали І зграями летіли над Дніпром», - говорить
Звертається до загиблого словами «І тебе загнали, мій друже єдиний, мій Якове добрий! Не за Україну, а за її ката довелось пролить кров добру, не чорну»
В уривку поезії М.Рильського «Благословен мечів яснихогонь, отчизни охорона, іржання коней бойових, морських походів даль солона, і «Енеїди» владний сміх, Полтави тихої корона» йдеться про
«В житті мені весь вік тужити – не жити!» - зізнається ліричний герой поезії, де є рядок
Кульмінацією у творі «Мина Мазайло» є
Проблеми розвитку української культури й кіно зокрема в 20-х роках ХХ ст. порушено у творі, де діють
Лексичну помилку як засіб створення комічного використовує в назві твору
Головну думку твору «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» можна увідповіднити з прислів’ям
«Ну, як-таки, щоб воля та пропала? Се так колись і вітер пропаде!» - дивується героїня твору
Розгляньте схему
МОВА - пісня - побратими - літопис - культура - народ - історія
Наведена схема ілюструє твір
Пейзаж «Височенна, чотириярусна тайга, буйна і непролазна, як африканський праліс, стояла навколо зачарована. Не шелесне лист, не ворухнеться гілка. Сорокаметрові кедри, випередевши всіх у змаганні до сонця, вигнались рудими голими стовбурами з долішнього лісу геть десь під небо» змальовано у творі, у якому
Ознаки постмодернізму відчутні в рядках
Фрагмент підзаголовку «Історія нещасливого 1663 року. Із старосвітських рукописів, із древніх козацьких архівів» була частиною роботи автора над твором, у якому
Словами Зрозумійте й затямте собі, Ви, сліпців покоління, Що, як заглушите душу живу, заговорить каміння звертається
Проаналізуйте твір і виконайте завдання до нього
Господь спромігся. Але як же нам
пройти в той слід крізь струн вузенькі грати?
Там, де розхрестям серця дух розп’ято,
вже не стоїть для Аполлона храм.
Спів – не жадання, вчив ти повсякчас.
Шлях досягань – то не його дорога.
Спів – то буття, таке легке для бога,
Коли ж ми є? Коли вже і до нас?
він зволить землю й зорі навернути?
Юначе, це не те, що ти хотів,
як криком рвав уста. Зумій забути –
все, що співав. Був марний порив твій
Бо іншим духом повен справжній спів.
Це дух в ніщо. Дух в Бозі. Вітровій.
Твір написано у тій віршовій формі, що й поезію
Проаналізуйте твір і виконайте завдання до нього
Господь спромігся. Але як же нам
пройти в той слід крізь струн вузенькі грати?
Там, де розхрестям серця дух розп’ято,
вже не стоїть для Аполлона храм.
Спів – не жадання, вчив ти повсякчас.
Шлях досягань – то не його дорога.
Спів – то буття, таке легке для бога,
Коли ж ми є? Коли вже і до нас?
він зволить землю й зорі навернути?
Юначе, це не те, що ти хотів,
як криком рвав уста. Зумій забути –
все, що співав. Був марний порив твій
Бо іншим духом повен справжній спів.
Це дух в ніщо. Дух в Бозі. Вітровій.
Провідним художнім засобом першої строфи поезії є
Проаналізуйте твір і виконайте завдання до нього
Господь спромігся. Але як же нам
пройти в той слід крізь струн вузенькі грати?
Там, де розхрестям серця дух розп’ято,
вже не стоїть для Аполлона храм.
Спів – не жадання, вчив ти повсякчас.
Шлях досягань – то не його дорога.
Спів – то буття, таке легке для бога,
Коли ж ми є? Коли вже і до нас?
він зволить землю й зорі навернути?
Юначе, це не те, що ти хотів,
як криком рвав уста. Зумій забути –
все, що співав. Був марний порив твій
Бо іншим духом повен справжній спів.
Це дух в ніщо. Дух в Бозі. Вітровій.
За світоглядною позицією ліричного героя можна назвати
Проаналізуйте твір і виконайте завдання до нього
Господь спромігся. Але як же нам
пройти в той слід крізь струн вузенькі грати?
Там, де розхрестям серця дух розп’ято,
вже не стоїть для Аполлона храм.
Спів – не жадання, вчив ти повсякчас.
Шлях досягань – то не його дорога.
Спів – то буття, таке легке для бога,
Коли ж ми є? Коли вже і до нас?
він зволить землю й зорі навернути?
Юначе, це не те, що ти хотів,
як криком рвав уста. Зумій забути –
все, що співав. Був марний порив твій
Бо іншим духом повен справжній спів.
Це дух в ніщо. Дух в Бозі. Вітровій.
У вірші згадано давньогрецького бога, як і у творах
Проаналізуйте твір і виконайте завдання до нього
Господь спромігся. Але як же нам
пройти в той слід крізь струн вузенькі грати?
Там, де розхрестям серця дух розп’ято,
вже не стоїть для Аполлона храм.
Спів – не жадання, вчив ти повсякчас.
Шлях досягань – то не його дорога.
Спів – то буття, таке легке для бога,
Коли ж ми є? Коли вже і до нас?
він зволить землю й зорі навернути?
Юначе, це не те, що ти хотів,
як криком рвав уста. Зумій забути –
все, що співав. Був марний порив твій
Бо іншим духом повен справжній спів.
Це дух в ніщо. Дух в Бозі. Вітровій.
Ідею твору ілюструє рядок
Увідповідніть твір із художніми образами, що є в ньому
Твір
1 «Чого являєшся мені у сні?»
2 «Всякому місту – звичай і права»
3 «Уривок з поеми»
4 «Чари ночі»
Образи
А краса, вічно жива; мова солов’їна; купмна, що горить – не згора
Б мить життя, свято радісне квіток, дні минулі
В Венерин амур, права юриста; дім, як вулик
Г перла у болоті, німі уста, криниці дно студене
Д внук чумака, січовика блідий праправнук, «кайдани порвіте!»
Розпізнайте твір, опосередкована вказівка на автора якого простежується в уривку
Уривок
1 Хто золоту порвав струну, Коли у гуслях – дух Боянів, Хто димний запах полину Роздавить мороком туманів
2 Краси веселий кондотьєре, Несете хрест свій там, ген-ген, Серед похмуро-рідних прерій Ви – еллін, схимник і Гоген!
3 Раптом… брязнуло враз! І ридально навік розірвалось… І бездонним проваллям дихнула порожня луна. Від кларнета твого - пофарбована дудка зосталась. У скривавлений Жовтень ясна обернулась Весна.
4 Ось він іде, високий і стрункий, І хтось йому шепоче: - Валер’яне, Спини нестримність Слова і руки – І голос твій ніколи не зів’яне
Твір
А «Місто»
Б «Пам’яті тридцяти»
В «Майстер корабля»
Г «У теплі збирання винограду»
Д «Слово про похід Ігорів»
Визначте, до якого літературного напряму належить твір, уривок з якого наведено
Напрям
1 імпресіонізм 2 експресіонізм 3 неоромантизм 4 романтизм
Уривок
А «Тоді дні перед грозою. Там, за отрогами сизого боку, спалахують блискавиці і накипають, і пінятьмя гори. Важкий душний грім ніяк не прорветься з Індії, зі сходу. І томиться природа в передгроззі. А втім, за хмарним накипом чути й інший гул – глуха канонада. Насуваються дві грози».
Б «Слова співу йдуть через старе горло з перешкодами. Ідуть слова тих співанок, як жовте осіннє листя, що ним вітер гонить по замерзлій землі, а воно раз на раз зупиняється на кожнім ярочку і дрожить подертими берегами, як перед смертю»
В «Спереду лежав пляж – піщаний острів серед Дніпра, де три моторки невгамовно перевозили з пристані купальників. Місто спливало згори до цього берега. З вулиці Революції широкими сходами до Дніпра котилась барвиста хвиля юнаків, дівчат, жінок, чоловіків – біло-рожевий потік рухливих тіл, що передчували насолоду сонця і води»
Г «От і виходили з Запорожжя один за одним гетьмани козацькії: Тарас Трясило, Павлюк, Остряниця – з мечем і пожежею супротив ворогів рідного краю»
Д «В лісі щось загомоніло, струмок зашумував, забринів, і вкупі з його водами з лісу вибіг Той, що греблі рве – молодий, дуже білявий, синьоокий, з буйними і разом плавкими рухами»
Увідповідніть митця з висловлюванням про нього
Митець
1 Ліна Костенко 2 Василь Стус 3 Василь Симоненко 4 Іван Драч
Висловлювання
А Раптом погляд Білаша зупиняється: попереду сидить Боже створіння з накинутою на плечі хусткою. На чорному тлі – червоні троянди, такі яскраві, що вбирають очі! «Бачиш оту жіночку? – спитав Павличка. – Дивись, яка хустка – червоне і чорне.
Б «Маруся Чурай» - не просто наша обікрадена й поганьблена історія, не тільки художня енциклопедія життя українського народу середини ХVII ст. Це історія, яка осмислює сама себе, мисляча історія».
В Двадцять вісім – це дуже мало. Двадцять вісім - це наче й не жив. І поклали поета в хмари – і до хмари немає стежин.
Г 4 вересня 1965 року в Києві мала відбутися прем’єра фільму С.Параджанова «Тіні забутих предків». Напередодні цієї події Україною прокотилася хвиля арештів творчої молоді. На показ прийшла столична інтелігенція. … крикнув: «Всі, хто протестує проти арештів, встаньте».
Д Реформував жанр балади, відкинувши традиційні легендарно-історичні , героїчні й фантастичні атрибути її, але залишивши ліро-епічну структуру, напружений сюжет.
Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома