ЗНО 2021. МОВА 22 варіант

Додано: 27 травня 2020
Предмет: Українська мова, 11 клас
Тест виконано: 187 разів
33 запитання
Запитання 1

Наголос падає на другий склад у слові

варіанти відповідей

віднести

випадок

курятина

всередині

Запитання 2

Прийменник у треба вжити на місці пропуску в словосполученні

варіанти відповідей

морозиво ... шоколаді

... нашій гімназії

... озері Світязь

потрапити ... полон

Запитання 3

Синоніми записано в рядку

варіанти відповідей

максимум, мінімум

компанія, кампанія

вето, заборона

бігун, біженець

Запитання 4

Лексичне значення пояснює словник

варіанти відповідей

орфографічний

орфоепічний

перекладний

тлумачний

Запитання 5

Помилково вжито слово в рядку

варіанти відповідей

розмістити картки по алфавіту

близько двохсот тисяч слів

хвилюватися через негоду

діяти відповідно до інструкції

Запитання 6

Однорідними членами ускладнено речення 

варіанти відповідей

У небі то розгоряються, то погасають сліпучі ракети. 

Хочеш їсти калачі — не сиди на печі.

То зоря згасає, то меркне місяць у чорній млі.

За лісом сонце сходило і розсіювалося біле плетиво хмар.

Запитання 7

(1)Я, піднявшись молодим гайком, щоб обійти хутірець біля річки, котрий тулився під стрімкою скелею, збіг у яр, де ріс велетенський дуб. (2)Він, спокійний і мудрий, розкинув могутнє гілля на тлі молодого іскристого неба. (3)Цей дуб бачив уже не одну істоту, хоч йому й випало в житті стояти на одному місці. (4)Він любив і не любив тих чудних двоногих істот, що стрибали біля нього чи дерлися на його гілля, він знав про/те, що ці істоти сильніші від нього, але міг примусити їх дивитися на себе знизу до/гори, бо він мудрий, а вони — не завжди. (5)3/рештою, він не тішився зі своїх переваг: хто по/справжньому мудрий, той не тішиться; він просто знав те, чого не дано знати двоногим.

У переносному значенні вжито слово

варіанти відповідей

піднявшись (речення 1)

обійти (речення 1)

збіг (речення 1)

бачив (речення 3)

Запитання 8

(1) Я, піднявшись молодим гайком, щоб обійти хутірець біля річки, котрий тулився під стрімкою скелею, збіг у яр, де ріс велетенський дуб. (2) Він, спокійний і мудрий, розкинув могутнє гілля на тлі молодого іскристого неба. (3) Цей дуб бачив уже не одну істоту, хоч йому й випало в житті стояти на одному місці. (4) Він любив і не любив тих чудних двоногих істот, що стрибали біля нього чи дерлися на його гілля, він знав про/те, що ці істоти сильніші від нього, але міг примусити їх дивитися на себе знизу до/гори, бо він мудрий, а вони — не завжди. (5) 3/рештою, він не тішився зі своїх переваг: хто по/справжньому мудрий, той не тішиться; він просто знав те, чого не дано знати двоногим.

Іменник гайок (речення 1) у цьому тексті можна замінити синонімом

варіанти відповідей

парк

сквер

садок

лісок

Запитання 9

(1) Я, піднявшись молодим гайком, щоб обійти хутірець біля річки, котрий тулився під стрімкою скелею, збіг у яр, де ріс велетенський дуб. (2) Він, спокійний і мудрий, розкинув могутнє гілля на тлі молодого іскристого неба. (3) Цей дуб бачив уже не одну істоту, хоч йому й випало в житті стояти на одному місці. (4) Він любив і не любив тих чудних двоногих істот, що стрибали біля нього чи дерлися на його гілля, він знав про/те, що ці істоти сильніші від нього, але міг примусити їх дивитися на себе знизу до/гори, бо він мудрий, а вони — не завжди. (5) 3/рештою, він не тішився зі своїх переваг: хто по/справжньому мудрий, той не тішиться; він просто знав те, чого не дано знати двоногим.

Окремо в цьому тексті пишеться слово

варіанти відповідей

про/те

до/гори

з/рештою

по/справжньому

Запитання 10

(1) Я, піднявшись молодим гайком, щоб обійти хутірець біля річки, котрий тулився під стрімкою скелею, збіг у яр, де ріс велетенський дуб. (2) Він, спокійний і мудрий, розкинув могутнє гілля на тлі молодого іскристого неба. (3) Цей дуб бачив уже не одну істоту, хоч йому й випало в житті стояти на одному місці. (4) Він любив і не любив тих чудних двоногих істот, що стрибали біля нього чи дерлися на його гілля, він знав про/те, що ці істоти сильніші від нього, але міг примусити їх дивитися на себе знизу до/гори, бо він мудрий, а вони — не завжди. (5) 3/рештою, він не тішився зі своїх переваг: хто по/справжньому мудрий, той не тішиться; він просто знав те, чого не дано знати двоногим.

У тексті в ролі іменника вжито прикметник

варіанти відповідей

молодим (р.1)

мудрий (р.2)

сильніші (р.4)

двоногим (р.5)

Запитання 11

Разом пишуться всі прислівники в рядку

варіанти відповідей

без/вісти, до/недавна, до/загину

без/упину, спокон/віків, з/гарячу

до/останку, на/завжди, аби/куди

в/нічию, аби/як, нашвидку/руч

де/коли, врешті/решт, чи/мало

Запитання 12

У правильній формі стоїть числівник

варіанти відповідей

шістьмастами п'ятдесятьма чотирма

шестиста п'ятдесяти чотирьох

шестистам п'ятидесяти чотирьом

на шестисот п'ятдесяти чотирьох

шестисот п'ятдесят чотири

Запитання 13

Лексичну помилку допущено в оголошенні

варіанти відповідей

Продам однокімнатну квартиру в комплексі «Дипломат-хол» (вул. Жилянська, 59). 11/17-пов., 66,5 кв. м., сучасний якісний ремонт, меблі, вбудована кухня, уся побутова техніка, велика ванна кімната, оздоблена мозаїкою, круглодобова охорона. $ 255 000.

ОБМІН у Києві 4-кімн. кв. з меблями. (100 кв. м), євроремонт, дуб. Столярка та двоповерховий будинок (300 кв. м), м. Фастів — обмін на квартиру, будинок чи зем. ділянку в центр. районах Києва.

ПРОДАЖ ГАРАЖІВ. Амурська пл., $ 9000. Гараж, цегла, кооп. «Салют», 17,5 кв. м, електрика, торг.

Агенція нерухомості «САН» допоможе Вам швидко і професійно купити/продати нерухо­мість. Індивідуальний підхід. Юридичний супровід. Телефонуйте уже зараз.

Продамо офіс закритого типу в центрі Києва на Хрещатику, заг. пл. 149,5 кв. м, єврорем., сигналіз., відеоспостереж., кондиціон. та ін. Є можливість зробити мансардний поверх.

Запитання 14

Від іменників утворіть прикметники суфіксом -ськ-. Суфікс -цьк- треба писати в усіх прикметниках рядка

варіанти відповідей

козак, моряк, Дамаск

Гадяч, Дрогобич, тюрк

Кагарлик, баск, глядач

казах, Чукотка, Случ

Кременчук, Вінниця, ткач

Запитання 15

Тільки форму множини мають обидва іменники рядка

варіанти відповідей

штани, кеглі

вечорниці, кущі

ножиці, звички

Черкаси, двері

шахи, землі

Запитання 16

Правильно утворено ступені порівняння прикметників у всіх словах рядка

варіанти відповідей

більш здібний, самий кваліфікований, щонайміцніший

найменш важливий, якнаймудріший, найпорожніший

якнайглибший, найбільш загадковіший, добріший

біліший за всіх, найменш упертий, найпоганіший

чи не найкомфортніший, веселіший за всіх, чорніший

Запитання 17

На запитання Котра година? граматично правильною є відповідь

варіанти відповідей

за десять восьма

без десяти восьма

без десяти вісім

сім п'ятдесят

за десять вісім

Запитання 18

Слово навколо вжито як прислівник на місці пропуску в реченні

варіанти відповідей

... трьохсотлітнього дуба висадили верби.

Саме ... парку почали зводити мікрорайон.

Ліцеїсти здають крос, бігаючи ... стадіону.

А зараз усі станьте ... й візьміться за руки.

Багато чуток ходить ... відомих людей.

Запитання 19

Сполуку слів як дитина треба відокремити комами, якщо вписати її на місці пропуску в реченні

варіанти відповідей

... довіряє своїм батькам, ось так і ти маєш мені вірити.

Світлано Іванівно, я до вас звертаюся не ..., а як учень.

Почнемо перегляд кінострічки, ... ляже спати.

Ви тільки подивіться: ваш батько спить ....

Бачили б ви ... робить перші кроки у своєму житті.

Запитання 20

Після речення У нашому дворі весело... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати

варіанти відповідей

у сусідському неймовірна тиша.

святкуємо мамині іменини.

коли всі повертаються додому.

святково й піднесено вечорами.

хоч і чорна хмара на все небо.

Запитання 21

У реченні Вас зрадив друг (1) а це (2) на жаль (3)немало (4) бо для душі (5) то найстрашніші пута тире треба поставити на місці цифри

варіанти відповідей

1

2

3

4

5

Запитання 22

Якщо на місці пропуску вписати слово ночі, то ускладненим звертанням стане речення

варіанти відповідей

Засіяли карі очі — зорі серед ....

Чорні від страждання мої... — білі від скорботи мої дні.

Чарівник аж ніяк не хотів, щоб зникли зоряні....

О ... степу, ваша чорна тиша страшну історію повідала мені.

Цвіт азалій і зоряні... розтривожили душу мені.

Запитання 23

Буква я (ю, є) позначає два звуки в кожному слові рядка

варіанти відповідей

пояснити, юридичний, бюро

єдність, люлька, ялтинський

якість, Нью-Йорк, поєднати

Євтушенко, поляк, Юрійович

пів'яблука, нянька, роз'юшений

Запитання 24

Установіть відповідність

Іншомовне слово            Український відповідник

1 анульований                А рівноправний

2 периферійний              Б віддалений

3 пріоритетний               В першорядний

4 паритетний                   Г беззмістовний

                                              Д скасований

варіанти відповідей

1Д 2Б 3В 4А 

1Б 2Д 3В 4А 

1Д 2В 3Б 4А 

1Д 2Б 3А 4В 

1Д 2Б 3В 4Г 

Запитання 25

Установіть відповідність.

Вид простого речення                 Приклад

1 односкладне                              А Шилом моря не нагрієш.

2 непоширене                               Б Як свята, чекав я приїзду матері.

3 ускладнене                                 В Ти не зважай на листопад холодний!

4 неповне                                       Г Сьогодні Хрещатик в буянні каштанів.

                                                           Д Усі вони не з полохливого десятка.

варіанти відповідей

1А 2Д 3Б 4Г 

1Д 2А 3Б 4Г 

1А 2Б 3Д 4Г 

1А 2Д 3Г 4Б 

1А 2Д 3Б 4В 

Запитання 26

Установіть відповідність.

Відокремлений член речення     

1 обставина        2 додаток          3 означення          4 прикладка                    


Приклад

А Схилились трави, приспані дощами.

Б Мені наснився жовтень — золота пора.

В Долі-ворожки, тасуючи дні, до покупців горнулись.

Г Моя любов у вечорових зорях, у пелюстках троянди на вікні.

Д Чорнобривці, на відміну від інших квітів, не бояться морозу.

варіанти відповідей

1В 2Д 3А 4Б 

1Д 2В 3А 4Б 

1В 2А 3Д 4Б 

1В 2Д 3Б 4А 

1В 2Д 3А 4Г 

Запитання 27

Установіть відповідність.

Вид підрядного 

1 означальне    2 з'ясувальне   3 наслідку     4 допустове       


Приклад

А Хотів би я знати, про що той струмочок у мріях гомонить між травою.

Б Ліс, де був розташований командний пункт, одним краєм підходив до села.

В Ячмені почали половіти, немов сивина торкнула буйну рослинність землі.

Г Довго співали дівчата, хоч другого дня треба було рано вставати.

Д На дні росла осока, так що ніяк не можна було туди прокласти шлях.

варіанти відповідей

1Б 2А 3Д 4Г 

1А 2Б 3Д 4Г 

1Б 2Д 3А 4Г 

1Б 2А 3Г 4Д 

1Б 2А 3Д 4В 

Запитання 28

З'ясуйте, якою частиною мови є виділені слова в реченні. (1) Утративши кордон, державність, народ завжди має (2) можливість їх (3) відновити, а мови не відновить ніколи: вона (4) втратиться навіки-віків.

1            А особове дієслово

2            Б дієприслівник (форма дієслова)

3            В інфінітив (форма дієслова)

4            Г прислівник

Д іменник

варіанти відповідей

1Б 2Д 3В 4А

1Д 2Б 3В 4А

1Б 2В 3Д 4А

1Б 2Д 3А 4В

1Б 2Д 3В 4Г

Запитання 29

Найстаріша православна обитель Лівобережжя

(1-7) У своїй середній течії річка Донець вишукано мальовнича. На тлі смарагдових лук її рус­ло робить тут численні круті повороти, наче намальовані примхливою рукою художника. Нижче від старовинного міста Ізюм правий берег річки починає поступово підніматися. Спочатку це поло­гі округлі пагорби, укриті лісом, а ще нижче — гори, хоча й невисокі, але дуже стрімкі. Називають­ся гори Святими і мають одну унікальну особливість — вони майже всуціль із білосніжної крейди. Там, де гори найвищі, найстрімкіші й найкрасивіші, знаходиться Святогорський монастир, присвя­чений Успішно Пресвятої Богородиці.

(8-13) Давно вже помічено, що монастирі завжди будували в таких місцях, де є «щось таке особливе», навіть ірреальне. Це спостереження дуже підходить і до Святих гір. До яких би глибо­ких шарів — палеоліту, мезоліту, епохи бронзи — не сягали археологічні розкопки, тут завжди зна­ходили сліди людини, подібно, як на пагорбах Трої, Риму чи Києва. Численні сліди на берегах Дін­ця залишили скіфи, алани, гуни, хозари; мешканці тутешніх сіл і сьогодні викопують на городах наконечники стріл або черенки з химерними візерунками.

(14-21) Давня історія Святогорської обителі загубилася в «темряві середніх віків» й обросла переказами, легендами й науковими гіпотезами. Деякі ентузіасти вважають, що монастир заснова­но у VIII столітті візантійськими ченцями, які, утікаючи від переслідувань єретиків-іконоборців, закладали монастирі у віддалених пустелях і лісах. Інші науковці твердять, що першу пустинь на Дінці в XIII столітті утворили ченці Києво-Печерської лаври — біженці від монголо-татарської на­вали. Першу вірогідну довідку про Святі гори наводить австрійський посол Сигізмунд Герберштейн (1526). Він, зокрема, пише, що на горах уздовж Дінця встановлено тисячі кам'яних баб — «скіфських Венер» (цікаво, де всі вони тепер?).

(22-28) Монастир уперше згадується в офіційних документах за 1624 рік. Це не дуже давній час, однак варто нагадати, що обитель розміщено в майже безлюдному тоді степу, у Дикому полі, яке часто контролювало Кримське ханство. Перші ченці жили в нетрях крейдяних Святих гір, у пе­черах, де була споруджена підземна церква Святого Миколая, трапезна, господарчі приміщення. Тут же знаходився печерний некрополь. Ченці монастиря були не першими мешканцями Святогорських печер. Археологічні знахідки вказують на те. шо печерний комплекс існував ще в кам'яно­му віці й не був порожнім — у ньому жили тогочасні мисливці й рибалки.

(29-34) Узагалі, складається враження, що все правобережжя Дінця в цьому районі пронизано печерними ходами, підземними залами, виходами на поверхню в найнесподіваніших місцях - у лі­сі, на схилах дальніх гір, на лівому березі річки. Загальна довжина відомих печер дорівнює при­близно 800 м, тоді як у Києво-Печерській лаврі — 500 м. Але скільки ходів і галерей Святих гір завалено й забуто; скільки там було таємних приміщень і комунікацій, про які не знали навіть прос­ті ченці?!

(35-42) Святогорська обитель колись була монастирем-фортецею, що століттями захищала від степняків такі старовинні міста, як Путивль, Ізюм, Бєлгород та ін. Про це свідчать знайдені залиш­ки батарей та гармат. Серед ченців було тоді чимало пушкарів чи вояків, які тримали у своїх келі­ях не тільки хрести, а й шаблюки. У монастирі переховувалися втікачі з татарського полону. Пізні­ше, у XVIII столітті, обитель стала одним із найбільших землевласників краю — мала дві тисячі кріпаків і тридцять десятин землі. Катерина II, однак, і тут постаралася: вона конфіскувала всі мо­настирські маєтності й подарувала їх — «гайок сей, райський куток» — своєму другові, князю Потьомкіну.

(43-50) У XIX столітті Успенський монастир почали активно реставрувати й розбудовувати. Тут було збудовано величний Успенський собор (у псевдовізантійському стилі, який полюбляли останні імператори). Трохи раніше завершено славетні Кирило-Мефодіївські сходи паломників; 511 сходинок вели з нижньої території до чудотворної Миколаївської церкви на верхівці крейдяної скелі. Почалась епоха масового паломництва «на прощу» до Успенської обителі. Тут побувало ім­ператорське сімейство, Ілля Рєпін, Антон Чехов, Володимир Немирович-Данченко та багато інших відомих людей. А ще тут у XVIII столітті бував Григорій Сковорода, адже тодішній настоятель мо­настиря був його духовним наставником.

(51-55) XX століття пройшлося по Успенському монастирю і навіть по Святих горах залізним плугом. Нова влада намагалася знищити саму назву місця — перейменувати його на «Гори Артема». І «припечатала»: на одній із найвищих гір, над монастирем, вище від усіх бань і дзвіниць установ­лено велетенський пам'ятник полум'яному більшовикові, вилитий із бетону в конструктивістсько­му стилі. Цей справжній монумент епохи на сьогодні вже класика.

(56-60) Монастир вистояв, але дуже постраждав: обвалено й засипано значну частину печер з усіма їхніми доісторичними скарбами; напівзруйновано старовинну підземну церкву Антонія та Феодосія; зник з монастирської дзвіниці годинник, «голос» якого знала вся Слобожанщина; а від літнього палацу князів Потьомкіних — чудової вілли в італійському стилі, що стояла на сусідньо­му пагорбі, — не залишилось і шматка мармуру («мир хатам — війна палацам!»).

(61-63) Та, попри все, Святі гори повністю зберегли свою привабливість. Незмінними залиши­лися неозорі краєвиди, не заплямовані індустріалізацією. Понад Дінцем тягнуться казкові луки, ле­вади, ліси... (К. Ґудзик; газета «День»).

За стильовими ознаками текст

варіанти відповідей

художній

науковий

публіцистичний

офіційно-діловий

Запитання 30

Найстаріша православна обитель Лівобережжя

(1-7) У своїй середній течії річка Донець вишукано мальовнича. На тлі смарагдових лук її рус­ло робить тут численні круті повороти, наче намальовані примхливою рукою художника. Нижче від старовинного міста Ізюм правий берег річки починає поступово підніматися. Спочатку це поло­гі округлі пагорби, укриті лісом, а ще нижче — гори, хоча й невисокі, але дуже стрімкі. Називають­ся гори Святими і мають одну унікальну особливість — вони майже всуціль із білосніжної крейди. Там, де гори найвищі, найстрімкіші й найкрасивіші, знаходиться Святогорський монастир, присвя­чений Успішно Пресвятої Богородиці.

(8-13) Давно вже помічено, що монастирі завжди будували в таких місцях, де є «щось таке особливе», навіть ірреальне. Це спостереження дуже підходить і до Святих гір. До яких би глибо­ких шарів — палеоліту, мезоліту, епохи бронзи — не сягали археологічні розкопки, тут завжди зна­ходили сліди людини, подібно, як на пагорбах Трої, Риму чи Києва. Численні сліди на берегах Дін­ця залишили скіфи, алани, гуни, хозари; мешканці тутешніх сіл і сьогодні викопують на городах наконечники стріл або черенки з химерними візерунками.

(14-21) Давня історія Святогорської обителі загубилася в «темряві середніх віків» й обросла переказами, легендами й науковими гіпотезами. Деякі ентузіасти вважають, що монастир заснова­но у VIII столітті візантійськими ченцями, які, утікаючи від переслідувань єретиків-іконоборців, закладали монастирі у віддалених пустелях і лісах. Інші науковці твердять, що першу пустинь на Дінці в XIII столітті утворили ченці Києво-Печерської лаври — біженці від монголо-татарської на­вали. Першу вірогідну довідку про Святі гори наводить австрійський посол Сигізмунд Герберштейн (1526). Він, зокрема, пише, що на горах уздовж Дінця встановлено тисячі кам'яних баб — «скіфських Венер» (цікаво, де всі вони тепер?).

(22-28) Монастир уперше згадується в офіційних документах за 1624 рік. Це не дуже давній час, однак варто нагадати, що обитель розміщено в майже безлюдному тоді степу, у Дикому полі, яке часто контролювало Кримське ханство. Перші ченці жили в нетрях крейдяних Святих гір, у пе­черах, де була споруджена підземна церква Святого Миколая, трапезна, господарчі приміщення. Тут же знаходився печерний некрополь. Ченці монастиря були не першими мешканцями Святогорських печер. Археологічні знахідки вказують на те. шо печерний комплекс існував ще в кам'яно­му віці й не був порожнім — у ньому жили тогочасні мисливці й рибалки.

(29-34) Узагалі, складається враження, що все правобережжя Дінця в цьому районі пронизано печерними ходами, підземними залами, виходами на поверхню в найнесподіваніших місцях - у лі­сі, на схилах дальніх гір, на лівому березі річки. Загальна довжина відомих печер дорівнює при­близно 800 м, тоді як у Києво-Печерській лаврі — 500 м. Але скільки ходів і галерей Святих гір завалено й забуто; скільки там було таємних приміщень і комунікацій, про які не знали навіть прос­ті ченці?!

(35-42) Святогорська обитель колись була монастирем-фортецею, що століттями захищала від степняків такі старовинні міста, як Путивль, Ізюм, Бєлгород та ін. Про це свідчать знайдені залиш­ки батарей та гармат. Серед ченців було тоді чимало пушкарів чи вояків, які тримали у своїх келі­ях не тільки хрести, а й шаблюки. У монастирі переховувалися втікачі з татарського полону. Пізні­ше, у XVIII столітті, обитель стала одним із найбільших землевласників краю — мала дві тисячі кріпаків і тридцять десятин землі. Катерина II, однак, і тут постаралася: вона конфіскувала всі мо­настирські маєтності й подарувала їх — «гайок сей, райський куток» — своєму другові, князю Потьомкіну.

(43-50) У XIX столітті Успенський монастир почали активно реставрувати й розбудовувати. Тут було збудовано величний Успенський собор (у псевдовізантійському стилі, який полюбляли останні імператори). Трохи раніше завершено славетні Кирило-Мефодіївські сходи паломників; 511 сходинок вели з нижньої території до чудотворної Миколаївської церкви на верхівці крейдяної скелі. Почалась епоха масового паломництва «на прощу» до Успенської обителі. Тут побувало ім­ператорське сімейство, Ілля Рєпін, Антон Чехов, Володимир Немирович-Данченко та багато інших відомих людей. А ще тут у XVIII столітті бував Григорій Сковорода, адже тодішній настоятель мо­настиря був його духовним наставником.

(51-55) XX століття пройшлося по Успенському монастирю і навіть по Святих горах залізним плугом. Нова влада намагалася знищити саму назву місця — перейменувати його на «Гори Артема». І «припечатала»: на одній із найвищих гір, над монастирем, вище від усіх бань і дзвіниць установ­лено велетенський пам'ятник полум'яному більшовикові, вилитий із бетону в конструктивістсько­му стилі. Цей справжній монумент епохи на сьогодні вже класика.

(56-60) Монастир вистояв, але дуже постраждав: обвалено й засипано значну частину печер з усіма їхніми доісторичними скарбами; напівзруйновано старовинну підземну церкву Антонія та Феодосія; зник з монастирської дзвіниці годинник, «голос» якого знала вся Слобожанщина; а від літнього палацу князів Потьомкіних — чудової вілли в італійському стилі, що стояла на сусідньо­му пагорбі, — не залишилось і шматка мармуру («мир хатам — війна палацам!»).

(61-63) Та, попри все, Святі гори повністю зберегли свою привабливість. Незмінними залиши­лися неозорі краєвиди, не заплямовані індустріалізацією. Понад Дінцем тягнуться казкові луки, ле­вади, ліси... (К. Ґудзик; газета «День»).

У тексті немає мікротеми

варіанти відповідей

версії заснування Святогорського монастиря

розповідь про печерний комплекс поблизу Дінця

розвиток Успенського монастиря в XIX столітті

сучасна відбудова втрачених цінностей обителі

Запитання 31

Найстаріша православна обитель Лівобережжя

(1-7) У своїй середній течії річка Донець вишукано мальовнича. На тлі смарагдових лук її рус­ло робить тут численні круті повороти, наче намальовані примхливою рукою художника. Нижче від старовинного міста Ізюм правий берег річки починає поступово підніматися. Спочатку це поло­гі округлі пагорби, укриті лісом, а ще нижче — гори, хоча й невисокі, але дуже стрімкі. Називають­ся гори Святими і мають одну унікальну особливість — вони майже всуціль із білосніжної крейди. Там, де гори найвищі, найстрімкіші й найкрасивіші, знаходиться Святогорський монастир, присвя­чений Успішно Пресвятої Богородиці.

(8-13) Давно вже помічено, що монастирі завжди будували в таких місцях, де є «щось таке особливе», навіть ірреальне. Це спостереження дуже підходить і до Святих гір. До яких би глибо­ких шарів — палеоліту, мезоліту, епохи бронзи — не сягали археологічні розкопки, тут завжди зна­ходили сліди людини, подібно, як на пагорбах Трої, Риму чи Києва. Численні сліди на берегах Дін­ця залишили скіфи, алани, гуни, хозари; мешканці тутешніх сіл і сьогодні викопують на городах наконечники стріл або черенки з химерними візерунками.

(14-21) Давня історія Святогорської обителі загубилася в «темряві середніх віків» й обросла переказами, легендами й науковими гіпотезами. Деякі ентузіасти вважають, що монастир заснова­но у VIII столітті візантійськими ченцями, які, утікаючи від переслідувань єретиків-іконоборців, закладали монастирі у віддалених пустелях і лісах. Інші науковці твердять, що першу пустинь на Дінці в XIII столітті утворили ченці Києво-Печерської лаври — біженці від монголо-татарської на­вали. Першу вірогідну довідку про Святі гори наводить австрійський посол Сигізмунд Герберштейн (1526). Він, зокрема, пише, що на горах уздовж Дінця встановлено тисячі кам'яних баб — «скіфських Венер» (цікаво, де всі вони тепер?).

(22-28) Монастир уперше згадується в офіційних документах за 1624 рік. Це не дуже давній час, однак варто нагадати, що обитель розміщено в майже безлюдному тоді степу, у Дикому полі, яке часто контролювало Кримське ханство. Перші ченці жили в нетрях крейдяних Святих гір, у пе­черах, де була споруджена підземна церква Святого Миколая, трапезна, господарчі приміщення. Тут же знаходився печерний некрополь. Ченці монастиря були не першими мешканцями Святогорських печер. Археологічні знахідки вказують на те. шо печерний комплекс існував ще в кам'яно­му віці й не був порожнім — у ньому жили тогочасні мисливці й рибалки.

(29-34) Узагалі, складається враження, що все правобережжя Дінця в цьому районі пронизано печерними ходами, підземними залами, виходами на поверхню в найнесподіваніших місцях - у лі­сі, на схилах дальніх гір, на лівому березі річки. Загальна довжина відомих печер дорівнює при­близно 800 м, тоді як у Києво-Печерській лаврі — 500 м. Але скільки ходів і галерей Святих гір завалено й забуто; скільки там було таємних приміщень і комунікацій, про які не знали навіть прос­ті ченці?!

(35-42) Святогорська обитель колись була монастирем-фортецею, що століттями захищала від степняків такі старовинні міста, як Путивль, Ізюм, Бєлгород та ін. Про це свідчать знайдені залиш­ки батарей та гармат. Серед ченців було тоді чимало пушкарів чи вояків, які тримали у своїх келі­ях не тільки хрести, а й шаблюки. У монастирі переховувалися втікачі з татарського полону. Пізні­ше, у XVIII столітті, обитель стала одним із найбільших землевласників краю — мала дві тисячі кріпаків і тридцять десятин землі. Катерина II, однак, і тут постаралася: вона конфіскувала всі мо­настирські маєтності й подарувала їх — «гайок сей, райський куток» — своєму другові, князю Потьомкіну.

(43-50) У XIX столітті Успенський монастир почали активно реставрувати й розбудовувати. Тут було збудовано величний Успенський собор (у псевдовізантійському стилі, який полюбляли останні імператори). Трохи раніше завершено славетні Кирило-Мефодіївські сходи паломників; 511 сходинок вели з нижньої території до чудотворної Миколаївської церкви на верхівці крейдяної скелі. Почалась епоха масового паломництва «на прощу» до Успенської обителі. Тут побувало ім­ператорське сімейство, Ілля Рєпін, Антон Чехов, Володимир Немирович-Данченко та багато інших відомих людей. А ще тут у XVIII столітті бував Григорій Сковорода, адже тодішній настоятель мо­настиря був його духовним наставником.

(51-55) XX століття пройшлося по Успенському монастирю і навіть по Святих горах залізним плугом. Нова влада намагалася знищити саму назву місця — перейменувати його на «Гори Артема». І «припечатала»: на одній із найвищих гір, над монастирем, вище від усіх бань і дзвіниць установ­лено велетенський пам'ятник полум'яному більшовикові, вилитий із бетону в конструктивістсько­му стилі. Цей справжній монумент епохи на сьогодні вже класика.

(56-60) Монастир вистояв, але дуже постраждав: обвалено й засипано значну частину печер з усіма їхніми доісторичними скарбами; напівзруйновано старовинну підземну церкву Антонія та Феодосія; зник з монастирської дзвіниці годинник, «голос» якого знала вся Слобожанщина; а від літнього палацу князів Потьомкіних — чудової вілли в італійському стилі, що стояла на сусідньо­му пагорбі, — не залишилось і шматка мармуру («мир хатам — війна палацам!»).

(61-63) Та, попри все, Святі гори повністю зберегли свою привабливість. Незмінними залиши­лися неозорі краєвиди, не заплямовані індустріалізацією. Понад Дінцем тягнуться казкові луки, ле­вади, ліси... (К. Ґудзик; газета «День»).

Іронічио-глузливий відтінок у значенні має слово

варіанти відповідей

шаблюки (рядок 38)

постаралася (рядок 40)

«на прощу» (рядок 47)

сімейство (рядок 48)

Запитання 32

Найстаріша православна обитель Лівобережжя

(1-7) У своїй середній течії річка Донець вишукано мальовнича. На тлі смарагдових лук її рус­ло робить тут численні круті повороти, наче намальовані примхливою рукою художника. Нижче від старовинного міста Ізюм правий берег річки починає поступово підніматися. Спочатку це поло­гі округлі пагорби, укриті лісом, а ще нижче — гори, хоча й невисокі, але дуже стрімкі. Називають­ся гори Святими і мають одну унікальну особливість — вони майже всуціль із білосніжної крейди. Там, де гори найвищі, найстрімкіші й найкрасивіші, знаходиться Святогорський монастир, присвя­чений Успішно Пресвятої Богородиці.

(8-13) Давно вже помічено, що монастирі завжди будували в таких місцях, де є «щось таке особливе», навіть ірреальне. Це спостереження дуже підходить і до Святих гір. До яких би глибо­ких шарів — палеоліту, мезоліту, епохи бронзи — не сягали археологічні розкопки, тут завжди зна­ходили сліди людини, подібно, як на пагорбах Трої, Риму чи Києва. Численні сліди на берегах Дін­ця залишили скіфи, алани, гуни, хозари; мешканці тутешніх сіл і сьогодні викопують на городах наконечники стріл або черенки з химерними візерунками.

(14-21) Давня історія Святогорської обителі загубилася в «темряві середніх віків» й обросла переказами, легендами й науковими гіпотезами. Деякі ентузіасти вважають, що монастир заснова­но у VIII столітті візантійськими ченцями, які, утікаючи від переслідувань єретиків-іконоборців, закладали монастирі у віддалених пустелях і лісах. Інші науковці твердять, що першу пустинь на Дінці в XIII столітті утворили ченці Києво-Печерської лаври — біженці від монголо-татарської на­вали. Першу вірогідну довідку про Святі гори наводить австрійський посол Сигізмунд Герберштейн (1526). Він, зокрема, пише, що на горах уздовж Дінця встановлено тисячі кам'яних баб — «скіфських Венер» (цікаво, де всі вони тепер?).

(22-28) Монастир уперше згадується в офіційних документах за 1624 рік. Це не дуже давній час, однак варто нагадати, що обитель розміщено в майже безлюдному тоді степу, у Дикому полі, яке часто контролювало Кримське ханство. Перші ченці жили в нетрях крейдяних Святих гір, у пе­черах, де була споруджена підземна церква Святого Миколая, трапезна, господарчі приміщення. Тут же знаходився печерний некрополь. Ченці монастиря були не першими мешканцями Святогорських печер. Археологічні знахідки вказують на те. шо печерний комплекс існував ще в кам'яно­му віці й не був порожнім — у ньому жили тогочасні мисливці й рибалки.

(29-34) Узагалі, складається враження, що все правобережжя Дінця в цьому районі пронизано печерними ходами, підземними залами, виходами на поверхню в найнесподіваніших місцях - у лі­сі, на схилах дальніх гір, на лівому березі річки. Загальна довжина відомих печер дорівнює при­близно 800 м, тоді як у Києво-Печерській лаврі — 500 м. Але скільки ходів і галерей Святих гір завалено й забуто; скільки там було таємних приміщень і комунікацій, про які не знали навіть прос­ті ченці?!

(35-42) Святогорська обитель колись була монастирем-фортецею, що століттями захищала від степняків такі старовинні міста, як Путивль, Ізюм, Бєлгород та ін. Про це свідчать знайдені залиш­ки батарей та гармат. Серед ченців було тоді чимало пушкарів чи вояків, які тримали у своїх келі­ях не тільки хрести, а й шаблюки. У монастирі переховувалися втікачі з татарського полону. Пізні­ше, у XVIII столітті, обитель стала одним із найбільших землевласників краю — мала дві тисячі кріпаків і тридцять десятин землі. Катерина II, однак, і тут постаралася: вона конфіскувала всі мо­настирські маєтності й подарувала їх — «гайок сей, райський куток» — своєму другові, князю Потьомкіну.

(43-50) У XIX столітті Успенський монастир почали активно реставрувати й розбудовувати. Тут було збудовано величний Успенський собор (у псевдовізантійському стилі, який полюбляли останні імператори). Трохи раніше завершено славетні Кирило-Мефодіївські сходи паломників; 511 сходинок вели з нижньої території до чудотворної Миколаївської церкви на верхівці крейдяної скелі. Почалась епоха масового паломництва «на прощу» до Успенської обителі. Тут побувало ім­ператорське сімейство, Ілля Рєпін, Антон Чехов, Володимир Немирович-Данченко та багато інших відомих людей. А ще тут у XVIII столітті бував Григорій Сковорода, адже тодішній настоятель мо­настиря був його духовним наставником.

(51-55) XX століття пройшлося по Успенському монастирю і навіть по Святих горах залізним плугом. Нова влада намагалася знищити саму назву місця — перейменувати його на «Гори Артема». І «припечатала»: на одній із найвищих гір, над монастирем, вище від усіх бань і дзвіниць установ­лено велетенський пам'ятник полум'яному більшовикові, вилитий із бетону в конструктивістсько­му стилі. Цей справжній монумент епохи на сьогодні вже класика.

(56-60) Монастир вистояв, але дуже постраждав: обвалено й засипано значну частину печер з усіма їхніми доісторичними скарбами; напівзруйновано старовинну підземну церкву Антонія та Феодосія; зник з монастирської дзвіниці годинник, «голос» якого знала вся Слобожанщина; а від літнього палацу князів Потьомкіних — чудової вілли в італійському стилі, що стояла на сусідньо­му пагорбі, — не залишилось і шматка мармуру («мир хатам — війна палацам!»).

(61-63) Та, попри все, Святі гори повністю зберегли свою привабливість. Незмінними залиши­лися неозорі краєвиди, не заплямовані індустріалізацією. Понад Дінцем тягнуться казкові луки, ле­вади, ліси... (К. Ґудзик; газета «День»).

З метою передачі чужого мовлення в тексті взято в лапки слово

варіанти відповідей

«щось таке особливе» (рядки 8-9)

«темряві середніх віків» (рядок 14)

«гайок сей, райський куток» (рядок 41)

«голос» (рядок 58)

Запитання 33

Найстаріша православна обитель Лівобережжя

(1-7) У своїй середній течії річка Донець вишукано мальовнича. На тлі смарагдових лук її рус­ло робить тут численні круті повороти, наче намальовані примхливою рукою художника. Нижче від старовинного міста Ізюм правий берег річки починає поступово підніматися. Спочатку це поло­гі округлі пагорби, укриті лісом, а ще нижче — гори, хоча й невисокі, але дуже стрімкі. Називають­ся гори Святими і мають одну унікальну особливість — вони майже всуціль із білосніжної крейди. Там, де гори найвищі, найстрімкіші й найкрасивіші, знаходиться Святогорський монастир, присвя­чений Успішно Пресвятої Богородиці.

(8-13) Давно вже помічено, що монастирі завжди будували в таких місцях, де є «щось таке особливе», навіть ірреальне. Це спостереження дуже підходить і до Святих гір. До яких би глибо­ких шарів — палеоліту, мезоліту, епохи бронзи — не сягали археологічні розкопки, тут завжди зна­ходили сліди людини, подібно, як на пагорбах Трої, Риму чи Києва. Численні сліди на берегах Дін­ця залишили скіфи, алани, гуни, хозари; мешканці тутешніх сіл і сьогодні викопують на городах наконечники стріл або черенки з химерними візерунками.

(14-21) Давня історія Святогорської обителі загубилася в «темряві середніх віків» й обросла переказами, легендами й науковими гіпотезами. Деякі ентузіасти вважають, що монастир заснова­но у VIII столітті візантійськими ченцями, які, утікаючи від переслідувань єретиків-іконоборців, закладали монастирі у віддалених пустелях і лісах. Інші науковці твердять, що першу пустинь на Дінці в XIII столітті утворили ченці Києво-Печерської лаври — біженці від монголо-татарської на­вали. Першу вірогідну довідку про Святі гори наводить австрійський посол Сигізмунд Герберштейн (1526). Він, зокрема, пише, що на горах уздовж Дінця встановлено тисячі кам'яних баб — «скіфських Венер» (цікаво, де всі вони тепер?).

(22-28) Монастир уперше згадується в офіційних документах за 1624 рік. Це не дуже давній час, однак варто нагадати, що обитель розміщено в майже безлюдному тоді степу, у Дикому полі, яке часто контролювало Кримське ханство. Перші ченці жили в нетрях крейдяних Святих гір, у пе­черах, де була споруджена підземна церква Святого Миколая, трапезна, господарчі приміщення. Тут же знаходився печерний некрополь. Ченці монастиря були не першими мешканцями Святогорських печер. Археологічні знахідки вказують на те. шо печерний комплекс існував ще в кам'яно­му віці й не був порожнім — у ньому жили тогочасні мисливці й рибалки.

(29-34) Узагалі, складається враження, що все правобережжя Дінця в цьому районі пронизано печерними ходами, підземними залами, виходами на поверхню в найнесподіваніших місцях - у лі­сі, на схилах дальніх гір, на лівому березі річки. Загальна довжина відомих печер дорівнює при­близно 800 м, тоді як у Києво-Печерській лаврі — 500 м. Але скільки ходів і галерей Святих гір завалено й забуто; скільки там було таємних приміщень і комунікацій, про які не знали навіть прос­ті ченці?!

(35-42) Святогорська обитель колись була монастирем-фортецею, що століттями захищала від степняків такі старовинні міста, як Путивль, Ізюм, Бєлгород та ін. Про це свідчать знайдені залиш­ки батарей та гармат. Серед ченців було тоді чимало пушкарів чи вояків, які тримали у своїх келі­ях не тільки хрести, а й шаблюки. У монастирі переховувалися втікачі з татарського полону. Пізні­ше, у XVIII столітті, обитель стала одним із найбільших землевласників краю — мала дві тисячі кріпаків і тридцять десятин землі. Катерина II, однак, і тут постаралася: вона конфіскувала всі мо­настирські маєтності й подарувала їх — «гайок сей, райський куток» — своєму другові, князю Потьомкіну.

(43-50) У XIX столітті Успенський монастир почали активно реставрувати й розбудовувати. Тут було збудовано величний Успенський собор (у псевдовізантійському стилі, який полюбляли останні імператори). Трохи раніше завершено славетні Кирило-Мефодіївські сходи паломників; 511 сходинок вели з нижньої території до чудотворної Миколаївської церкви на верхівці крейдяної скелі. Почалась епоха масового паломництва «на прощу» до Успенської обителі. Тут побувало ім­ператорське сімейство, Ілля Рєпін, Антон Чехов, Володимир Немирович-Данченко та багато інших відомих людей. А ще тут у XVIII столітті бував Григорій Сковорода, адже тодішній настоятель мо­настиря був його духовним наставником.

(51-55) XX століття пройшлося по Успенському монастирю і навіть по Святих горах залізним плугом. Нова влада намагалася знищити саму назву місця — перейменувати його на «Гори Артема». І «припечатала»: на одній із найвищих гір, над монастирем, вище від усіх бань і дзвіниць установ­лено велетенський пам'ятник полум'яному більшовикові, вилитий із бетону в конструктивістсько­му стилі. Цей справжній монумент епохи на сьогодні вже класика.

(56-60) Монастир вистояв, але дуже постраждав: обвалено й засипано значну частину печер з усіма їхніми доісторичними скарбами; напівзруйновано старовинну підземну церкву Антонія та Феодосія; зник з монастирської дзвіниці годинник, «голос» якого знала вся Слобожанщина; а від літнього палацу князів Потьомкіних — чудової вілли в італійському стилі, що стояла на сусідньо­му пагорбі, — не залишилось і шматка мармуру («мир хатам — війна палацам!»).

(61-63) Та, попри все, Святі гори повністю зберегли свою привабливість. Незмінними залиши­лися неозорі краєвиди, не заплямовані індустріалізацією. Понад Дінцем тягнуться казкові луки, ле­вади, ліси... (К. Ґудзик; газета «День»).

Засобом міжфразового зв'язку перших двох речень тексту є

варіанти відповідей

лексичний повтор

синонім

сполучник

займенник

Створюйте онлайн-тести
для контролю знань і залучення учнів
до активної роботи у класі та вдома

Створити тест