3 клас
Урок. Природознавство
Вчитель . Іщук Наталія Олександрівна
Тема уроку. Комахи.
Мета уроку. Поглибити знання учнів про комах, ознайомитися із особливостями будови їхнього тіла; удосконалювати навички роботи з текстом; розвивати спостережливість, уміння логічно мислити, робити висновки; формувати науковий світогляд; виховувати зацікавленість предметом, бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення: нестандартний урок «У зоолабораторії».
ХІД УРОКУ
І. Етап орієнтації
1. Настрій.
- Доброго дня!
- До нас на урок завітали гості, поверніться до них, привітайтеся, подаруйте їм свої щирі усмішки.
Сядьте діти всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Настрій на урок візьміть,
Й працювати всі почніть!
- Сьогодні у нас буде незвичайний урок. Він пройде у зоолабораторії. Це слово складається з двох частинок: зоо та лабораторія.
- Чи знаєте ви що таке лабораторія?
2. Словникова робота.
Лабораторія – спеціальне приміщення для проведення досліджень і обладнане спеціальними приладами та пристроями.
- А чому зоо?
- А чи знаєте ви що це за наука зоологія?
- Хто працює у лабораторіях?
- Я - керівник лабораторії і набираю у штат працівників-лаборантів. Мені потрібні розумні, точні у своїх висловлюваннях працівники. Вашими вірними друзями під час роботи в науково-дослідницькій лабораторії повинні бути уважність, кмітливість, винахідливість та взаємодопомога. А також усім вам просто необхідно дотримуватись таких правил:
Відповідати швидко.
Міркувати точно.
Творчо працювати,
Щоб природу добре знати!
- До нас у лабораторію завітала гостя. Хто вона, дізнаємось, коли прочитаємо лист:
Ж-ж-ж –Щоб Ж-ж-ж –зна Ж-ж-ж –ти Ж-ж-ж –і Ж-ж-ж –лю
Ж-ж-ж –би Ж-ж-ж –ти Ж-ж-ж –при Ж-ж-ж –ро Ж-ж-ж –ду
Ж-ж-ж –тре Ж-ж-ж –ба Ж-ж-ж –її Ж-ж-ж –ви Ж-ж-ж –вча
Ж-ж-ж –ти.
-Вона нам принесла завдання для досліджень у цьому конверті.
3. Хвилинка спостережень.
- Перше завдання для юних лаборантів – хвилинка спостережень.
Метод мікрофон.
- Яка зараз пора року?
- Який місяць?
- Яка температура повітря?
- Чи були опади?
- Який стан неба?
-А я вам бажаю, мої юні дослідники, гарної погоди на уроці.
ІІ. Перевірка д/з. Попереднє дослідження.
1. Фронтальне опитування.
- Яку тему ви досліджували на минулому уроці?
- До якої природи відносяться тварини?
- Доведіть. (Тварини дихають, ростуть, розмножуються, живляться, відмирають).
- А рослини теж дихають, ростуть, розмножуються, живляться, відмирають. Чим же тварини відрізняються від рослин? (Тварини рухаються, харчуються готовою їжею, ростуть тільки в молодому віці).
2. Тестування.
- Перевіримо тестуванням чи досконало ви дослідили попередню тему. Запишіть свої відповіді у картку дослідження, яка знаходиться у вас на партах. Будьте уважні! Серед трьох запропонованих відповідей одна правильна.
1. У яких тварин тіло вкрите слизькою лускою.
а) у птахів
б) у риб
в) у звірів
2. Вони мають 8 ніг.
а) ракоподібні
б) павукоподібні
в) молюски
3. У яких тварин м’яке тіло і захищене черепашкою.
а) у ракоподібних
б) у павукоподібних
в) у молюсків
4. Краби, креветки – це… .
а) черви
б) ракоподібні
в) молюски
5. Тіло вкрите шерстю і вигодовують малят молоком.
а) птахи
б) риби
в) звірі
6. Тварини, які частину життя проводять на землі, а частину у воді.
а) ракоподібні
б) земноводні
в) молюски
Взаємоперевірка.
- Обміняйтесь картками і перевірте відповіді.
- Я задоволена роботою наших лаборантів.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Зустріч у відеосалоні. Перегляд мультфільму.
- Сьогодні ми поглибимо свої знання з теми «Тварини», а яку групу ми будемо вивчати ви дізнаєтесь переглянувши мультфільм. (Мультфільм про комах)
- Яка тема уроку? Для чого нам це вивчати?
ІУ. Робота над темою уроку
1. Бесіда.
- А чи знаєте ви як називається наука, яка вивчає і досліджує комах?
- Запам’ятайте! Наука про комах – ентомологія.
- Де живуть комахи?
- Так, вони живуть скрізь, за винятком морських глибин. Як вони пересуваються?
2. Система позначок поміч. (Робота з науковим матеріалом)
- Розгорніть підручник на с.103-104. Прочитайте перших 2 абзаци. Якщо ви це знали , поставте +, якщо ні - -, якщо хочете дізнатися більше - ?.
3. Робота з плакатом
- Далі ми будемо продовжувати дослідження. Про кого? Розгляньте малюнок.
- Це хто? (Метелик)
- Із скількох частин складається його тіло? (З трьох– голови, грудей і черевця).
- Що розташоване на голові? (Очі, пара вусиків та ротовий апарат).
- Скільки в нього ніжок?
- У комах є 6 ніг. Більшість із них мають 1 або 2 пари крил і вміють літати.
- Хто це? (Бабка)
- Роздивіться, які у неї очі?
- Виявляється очі у бабки складаються із маленьких очок. Вони займають майже всю голову. У кожному оці до 30 000 очок. Вона може дивитися на всі боки і, не повертаючи голови, схопити здобич.
Бабка – корисна комаха, вона на льоту схоплює мух, комарів і інших комах.
Фізкультхвилинка
4. Проблемна ситуація.
- Павук – це комаха? Доведіть!
- Як ви думаєте, чому?
- Павуки, діти, належать до класу павукоподібних. На відміну від комах, у них вісім ніжок і відсутні крила.
5. Дослідження в групах.
- У вас на партах малюнки комах, оберіть одну. Нагадую, що працюючи в своїх групах призначте старшого лаборанта, який буде захищати роботу вашої групи. Утворіть групи. Використайте науковий журнал «Підручник» на стор.105 і доведіть твердження.
Працюйте злагоджено та швидко. На це вам дається 3 хв.
1 група. Сонечко – хижа комаха.
2 група. Жук-гнойовик – «санітар».
3 група. Метелик – рослиноїдна комаха.
4 група. Бджола – свійська комаха.
Захист дослідження.
6. Комахи Хмельниччини, що занесені до Червоної книги.
- Діти, поміркуйте, чому одна комаха у червоній рамці?
- А яких комах Хмельничиини ви знаєте, що занесені до Червоної книги?
- Чому вони занесені До Червоної книги?
У. Закріплення вивченого матеріалу
1. Хвилинка-цікавинка.
- Запрошую вас на Зелену галявину (до дошки).
- Я, як керівник зоолабораторії, дослідила Комах-синоптиків. Синоптики – це ті, хто передбачають погоду. І зробила висновки:
2. Дослідження в парах. (за підручником)
- Пропоную роботу в парах поміркуйте, чому так: коник зелений, а джміль смугастий?
Поетична хвилинка
- Які твори про комах ми вивчали на уроках літературного читання? (Леонід Глібов «Коник-стрибунець»)
- Яким автор змалював Коника? Яким Мураху?
- Як ми можемо оберігати мурашники?
3. Фразеологізми
- Поміркуйте, чому так кажуть?
Прилип як муха. (Надокучливий)
Мурахи по шкірі бігають. (Змерз, налякався)
УІ. Підсумок уроку
- Що, нового дізналися під час дослідження у зоолабораторії?
- Якою інформацією поділилися б з батьками?
- З яких частин складається тіло комахи? Назвіть ці частини.
- Чи можете ви зараз побачити комах? Чому?
- Бережіть красу природи, бо тільки краса зможе врятувати світ!
- Як ви сьогодні зрозуміли, навіть найменша комашка дуже потрібна на землі. Ми повинні берегти природу, любити її, вивчати і спостерігати. І тоді вона розкриє перед нами свої таємниці.
УІІ. Домашнє завдання
1. Опрацюйте статтю підручника (с. 103—106).
2. Вигадайте сценарій пригодницького мультфільму «У світі комах» або знайдіть цікаву інформацію про комах.
-За співпрцю і підтримку вам від мене подарунок – розмальовка.
Ти долоньку свою маленьку
Простягни до сонця - тепла,
Залиши промінець у серденьку,
Доброта, щоб у нім жила.