Тестові завдання
з елементами етимологічного аналізу
(на уроках природознавства в 3-4 кл.)
№1
Яка пора року етимологічно, тобто в старовинному первісному значенні кореня, має такий зміст: весела пора року?
Правильна відповідь – 2
Весна – веселий – в словах спільний індоєвропейській корінь «vasu» зі значенням «хороший».
№2
Теплий місяць року слов’яни називали «липень». В українському календарі назва цього місяця зберіглася в такому ж вигляді.
Поясніть назву цього місяця. Знайдіть переклад в російському календарі.
1 – май; 2 – июнь; 3 – июль
Правильна відповідь – 3
Липень – від «липа»; місяць, коли квітує це дерево.
№3
Берегти. Знайдіть етимологічно-споріднене спільнокореневе з ним слово. Пояснити змістовий зв’язок.
1 – береста; 2 – бремя; 3 – берег; 4 – береза; 5 – бор (ліс)
Правильна відповідь – 3
Етимологічний коментар
Берег. Берегти і берег мають один спільний індоєвропейський корінь. Берег – це те, що нас оберігає (від води). Слова-родичі: берегині – так слов’яни називали своїх дружин, оберігавших житло, вогонь; оберег – річ, яка оберігала людину.
№4
Слово плевели означає бур’ян. Із слів. Записаних нижче, знайдіть спільнокореневе, споріднене з цим словом.
Поясніть смисловий зв’язок.
1 – поле; 2 – половина; 3 – полоти; 4 – сповивати
Правильна відповідь – 3
Етимологічний коментар
Полоти. Плевел – запозичене слово зі старослов’янської мови.
№5
Який гриб свою назву від кольору? А як пояснити назви інших грибів?
1 – груздь,; 2 – лисичка; 3 – поганки; 4 – опеньок
Правильна відповідь – 2
Етимологічний коментар
Лисичка – від прикметника лисий – жовтий.
Груздь- від грудки; відмітили, що особливість цього гриба – росте кучею, грудками.
Поганки – від лат. poganus – поганці («язычники»), значення слова: брудний, неїстівний.
Опеньок – від пень; гриб, який росте біля пня.
№6
Який кущ має, так сказати, відношення до Христа та означає «Христова ягода»?
1 – аґрус; 2 – смородина; 3 – ожина; 4 – шипшина
Правильна відповідь – 1
Етимологічний коментар
Аґрус. Іменник в кінцевому вигляді походить до лат. crux – хрест.
№7
Яке дерево називають веселенька, плакуча, болотка?
1 – верба; 2 – береза; 3 – черемха; 4 – горобина
Правильна відповідь – 2
№8
Уяви собі це дерева та дай відповідь на питання: яке з них липке?
1 – бук; 2 – горобина; 3 – береза; 4 – липа; 5 – вільха
Правильна відповідь – 4
№9
В назві якого птаха є старовинний корінь зі значенням білий?
1 – лебідь; 2 – чайка; 3 – чапля; 4 – журавель; 5 – лелека
Правильна відповідь – 1
Етимологічний коментар
Лебідь – названо за білим кольором пір’я.
№10
Який птах з вказаних повинен співати, адже саме цим пояснюється його назва. Як пояснити назви решти птахів?
1 – ластівка; 2 – зозуля; 3 – качка ( кряква); 4 – шишкар; 5 – півень
Правильна відповідь – 5
Етимологічний коментар
Півень від дієслова співати.
Ластівка – від літати, тобто слов’янське слово ласта.
Зозуля – від давньоруського зегзиця, жегзуля.
Качка – відтворює крик качки – ках.
Шишкар – ість шишка.
№11
Яка пташина любить збирати їжу біля доріг? Саме тому її так назвали.
1 – грак; 2 – вівсянка; 3 – глухар; 4 – сойка
Правильна відповідь – 2
Етимологічний коментар
Вівсянка –збирає овес.
Сойка – сяяти
Грак – від гракати, граяти, тобто звуконаслідування.
Глухар – від слова глухий.
№ 12
Багато пташок назвали від звуконаслідування їх. В цьому переліку є лиш один виняток. Хто це, поясніть її назву.
1 – качка; 2 – гуси; 3 – чайка; 4 – ткачик
Правильна відповідь – 4
Етимологічний коментар
Ткачик. Плете (тче) гніздо.
№13
Багато птахів мають назву за кольором пір’я. Але в цьому переліку так названа лише одна пташка. Хто це?
1 – чайка; 2 – горобець; 3 – галка; 4 – омелюх; 5 – шпак
Правильна відповідь – 3
Етимологічний коментар
Від давньоруського прикметника галь- чорний.
№14
Яка пташка отримала свою назву за кольором пір’я?
1 – соловей; 2 – дятел; 3 – синиця; 4 – снігур
Правильна відповідь – 1
Етимологічний коментар
Соловей – від давньоруського солвъ _ сірий, жовтуватий.