Тестовий контроль знань учнів на уроках інформатики

Про матеріал
Програмний комплекс «MyTest», призначений для створення комп’ютерних тестів, є доволі простий в устано-вці на ПК та в налаштуванні. Тести раціонально використовувати в тих темах, де практичні заняття за комп’ютером не передбачені. Учням подобається працювати з тестами, вони бачать свої прогалини в знаннях, й оцінку їм ставить програма, а не вчитель. Тестова система дозволяє експортувати тести до папе-рового формату, але більш екологічно і раціональніше ви-користовувати їх саме в електронному форматі. Також тести, представлені в матеріалах до уроків, можна Створити тест у відповідному розділі Тести даного сайту. Дуже просто і зручно.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Департамент освіти і науки 

Полтавської обласної державної адміністрації

Відділ освіти Кременчуцької міської ради

Кременчуцький ліцей інформаційних технологій №30  імені Н.М. Шевченко Кременчуцької міської ради

 

 

Підготовка та використання  тестового контролю знань учнів на уроках інформатики

 

методична розробка

 

 

 

 

Автор Чайдак О.В.

 

 

 

2015

 

О.В. Чайдак. «Підготовка та використання тестового контролю знань учнів на уроках інформатики», методична розробка, м. Кременчук, 2015 рік, 70 сторінок.

 

 

Автор: Чайдак Олег Вікторович, учитель вищої категорії, «старший вчитель», Кременчуцький ліцей інформаційних технологій №30 імені Н.М. Шевченко.

 

 

 

У розробці описані основні моменти установки системи «MyTest», її налаштування. Наведені приклади тестів з інформатики для 5-9 класів.  Дана розробка призначена для вчителів інформатики та вчителів-предметників, які в своїй педагогічній  діяльності використовують тестові системи перевірки знань учнів.

 

 

Рецензенти: Носків В’ячеслав Олександрович учитель інформатики Кременчуцького колегіуму №25, вчитель вищої категорії, «вчитель-методист».

 

Рекомендовано до впровадження учителями інформатики Кременчуцького ліцею інформаційних технологій № 30 імені Н.М. Шевченко в 5-11 класах. Затверджено на засіданні методичного об’єднання вчителів інформатики Протокол №2 від 04.11.2015

 

 

Зміст

 

Огляд основних переваг тестових технологій контролю знань   4

Опис  можливостей системи тестування MyTest X................ 7

Завантаження та установка програмного забезпечення......... 9

Налаштування програмного комплексу для роботи по локальній мережі........................................................................................ 12

Налаштування серверного модуля для роздачі тестів.......... 14

Рекомендації щодо створення тестів...................................... 15

Висновки................................................................................... 20

 

Список використаної літератури та інформаційні джерела 22

Додаток А. Тест до розділу І підручника з інформатики для 5  класу, автори: Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. ................Помилка! Закладку не визначено.

Додаток Б. Тест до розділу І, підручника з інформатики для 6  класу, автори: Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. ................Помилка! Закладку не визначено.

Додаток В. Тест до розділу ІV, підручника з інформатики для 7 класу, автори: Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. ......Помилка! Закладку не визначено.

Додаток Д. Тест до розділу «Основи алгоритмізації та програмування» за програмою: “Основи інформатики. 8 клас”. Автори: Володіна І.Л., Володін В.В. ............ Помилка! Закладку не визначено.

Додаток Е. Тест до розділу V, підручника з інформатики  для 9 класу, автори: Ривкінд Й.Я., Лисенко Т.І., Чернікова Л.А., Шакотько В.В. ......Помилка! Закладку не визначено.


 

Огляд основних переваг  тестових технологій контролю знань

 

У повсякденній практиці контролю знань використання систем тестування дозволяє підвищити якість контролю, знизити частку суб'єктивізму в процесі контролю знань, скоротити час для проведення контрольних робіт. Крім того, це допомагає істотно підвищити зацікавленість учнів у результатах навчання, здійснити на практиці принцип єдності вимог до рівня знань, отримати більш об'єктивну інформацію про володіння учнями певними знаннями та вміннями, співвідносити ці дані з завданнями навчання для своєчасної корекції процесу засвоєння нових знань. 

Основна відмінність традиційних контрольних завдань від тестових завдань полягає в тому, що останні завжди припускають вимір з використанням спеціальної шкали (матриці). У зв'язку з цим, оцінка, що виставляється за результатами тестування, відрізняється більшою мірою об'єктивністю і незалежністю від можливого суб'єктивізму вчителя. Стандартна форма завдань при цьому забезпечує оперативність у роботі й легкість підрахунку результатів.

Основними перевагами тестової технології контролю знань є: 

      регулярне систематичне проведення тестового контролю знань на всіх етапах процесу навчання; 

      індивідуальний характер контролю; 

      поєднання тестової технології з іншими традиційними формами контролю знань; 

      об'єктивна оцінка контролю знань і виключення суб'єктивних оціночних суджень і висновків або упередженого ставлення до учня; 

      всебічність педагогічного тесту, що охоплює всі розділи навчальної дисципліни, забезпечує повну перевірку теоретичних знань, інтелектуальних і практичних умінь і навичок учнів; 

      проведення традиційного («паперового») і комп'ютеризованого (у локальній мережі) тестування; 

      облік унікальних особливостей кожної навчальної дисципліни, а так само – окремих її розділів з використанням сучасних методик і різних форм тестових завдань; 

      масове стандартизоване тестування; 

      застосування   сучасної технології       комп'ютерноадаптивного тестування; 

      облік особистісно-орієнтованих особливостей специфічної вибірки досліджуваних, що вимагає застосування у відповідності з цими особливостями різної методики розробки тесту і тестових завдань; 

      однаковість вимог до всіх учнів, незалежно від їх навчальних досягнень;

      висока змістовна валідність тестового контролю, заснована на включенні всіх дидактичних одиниць програми навчання в завдання тесту; 

      висока критеріальна валідність підсумкових атестаційних тестів; 

      надійність і ефективність тестового контролю;

      виключення несумлінного ставлення випробовуваних до виконання письмових контрольних робіт;

      стимулювання постійної роботи учнів шляхом раптового тестування;

5

 

При грамотній і правильній організації тестовий контроль сприймається учнями як звичайний елемент навчального процесу і не викликає негативних емоцій. У результаті вітчизняних і зарубіжних психологічних досліджень рівня стресу було виявлено, що при тестовому контролі стерпний стрес значно нижче, ніж при традиційних (особливо усних) формах суб'єктивного контролю.

Таким чином, самоконтроль учнів за допомогою тестування забезпечує організацію та функціонування внутрішнього зворотного зв'язку в процесі вивчення дисципліни, отримання самим учнем інформації про якість і повноту вивчення навчального матеріалу, міцності сформованих умінь і навичок, виявлення труднощів і недоліків. Самоперевірка за допомогою діагностичних тестів стимулює навчання, а також має величезне психологічне значення. Учень приходить до висновку про те, якою мірою він оволодів знаннями, перевіряє правильність виконання дій, оцінює практичну значимість результатів виконаних завдань. У організації самоконтролю учнів доцільно застосовувати як звичайні «паперові» діагностичні контрольно-вимірювальні матеріали, так і комп'ютеризовані тестові засоби контролю.

   

Опис  можливостей системи тестування MyTest X

 

 

MyTest X – це система програм (програма тестування учнів, редактор тестів і журнал результатів) для створення і проведення комп'ютерного тестування, збору та аналізу результатів, виставлення оцінки за вказаною в тесті шкалою.

 Програма MyTest X працює з дев'ятьма типами завдань: 

      одиночний вибір;

      множинний вибір;

      встановлення порядку проходження;

      встановлення відповідності;

      вказівка істинності чи хибності тверджень;

      ручне введення числа (чисел);

      ручне введення тексту;

      вибір місця на зображенні;

      перестановка букв;

Завдання типу так/ні легко можна отримати, використовуючи тип з одиночним вибором. У тесті можна використовувати декілька будь-яких типів або тільки один, можна і все відразу.

У програмі є великі можливості форматування тексту питань і варіантів відповіді. Ви можете визначити шрифт, колір символів і фону, використовувати верхній і нижній індекс, розбивати текст на абзаци та застосовувати до них розширене форматування, використовувати списки, вставляти малюнки й формули.

7

Програма підтримує декілька незалежних один від одного режимів: навчальний, штрафний, вільний і монопольний. 

У навчальному режимі учневі виводяться повідомлення про його помилки, може бути показано вступ і пояснення до завдання. 

У штрафному режимі за невірні відповіді, в учня який тестується, віднімаються бали і можна пропустити завдання (бали не додаються і не віднімаються). 

У вільному режимі тестований може відповідати на питання в будь-якій послідовності, переходити (повертатися) до будь-якого питання самостійно. 

У монопольному режимі вікно програми займає весь екран і його неможливо згорнути, що не дозволить учневі знайти відповідь, наприклад, в мережі Інтернет.

Параметри тестування, завдання, звуки та зображення до завдань для кожного окремого тесту – все зберігається в одному файлі тесту. Ніяких баз даних, ніяких зайвих файлів – один тест – один файл. Файл з тестом зашифрований і стиснутий.

За допомогою програм MyTest X ви можете організувати як локальне, так і мережеве тестування. При мережевому тестуванні результати тестування можуть бути передані по мережі в модуль Журнал, а можуть бути відправлені електронною поштою.

При неможливості провести комп'ютерне тестування з електронного тесту можна швидко сформувати і роздрукувати "паперовий" тест.

Завантаження та установка                                 програмного забезпечення

 

Починаючи з версії 11.х.х пакет програм називається «MyTestXPro» і є платним, тому для впровадження даного комплексу я вибрав безкоштовну версію продукту 10.2.0.2. Цю версію можна завантажити з офіційного сайту за адресою http://mytest.klyaksa.net/htm/download/index.htm або з інших джерел.

Після запуску файлу-інсталятора mytestxsetup.exe відкриється майстер інсталяції, в якому необхідно вибрати мову майстра та перейти до іншого вікна. Хочу зауважити, що на даному етапі ми не вибираємо мову інтерфейсу нашого комплексу програм.

Після узгодження ліцензійних прав, необхідно звернути увагу на шлях встановлення програмного комплексу. 

За замовчуванням усі програми встановлюються:

C:\Program Files\MyTestX

Програмний комплекс «MyTestX» складається з трьох модулів:

      учнівський модуль «MyTestStudent»;

      серверний модуль «MyTestServer»;

      редактор тестів «MyTestEditor»

Модуль тестування (MyTestStudent) є "плеєром тестів". Він дозволяє відкрити або отримати по мережі файл з тестом і пройти тестування. 


Хід тестування, сигналізація про помилки, спосіб виведення результату тестування залежить від параметрів тесту, заданих у редакторі.

Для створення тестів є дуже зручний редактор тестів (MyTestEditor) з дружнім інтерфейсом. За допомогою редактора можна створити або новий тест, або змінити існуючий. Так само в редакторі налаштовується процес тестування: порядок завдань і варіантів, обмеження часу, шкала оцінювання та багато іншого.

Журнал тестування (MyTestServer) дозволяє організувати тестування більш зручним чином. За допомогою нього можна роздавати файли з тестами по мережі, отримувати результати з усіх комп'ютерів учнів, які проходять тест і аналізувати їх у зручному вигляді.

Отже,  на учнівські комп’ютери достатньо встановити лише  модуль «MyTestStudent», позначивши лише його

«прапорцем» як на рис.2

 

При встановленні на учительський комп’ютер – необхідно вибрати програмні модулі згідно рис. 3

Після етапу узгодження асоціації файлів і розташування та назви папки в головному меню, хочу звернути увагу як вибрати мову інтерфейсу комплексу (рис. 4). На етапі установки «Select Additional Tasks» необхідно прокрутити лінійку прокрутки вниз та встановити перемикач на необхідну мову. 

             

Якщо ви пропустили вищевказані поради щодо вибору локалізації інтерфейсу, то його можна змінити наступним чином:

      перейти в папку розташування (за замовчуванням  C:\Program Files\MyTestX)

      скопіювати файл language.txt, наприклад, на Робочий стіл (Windows 10 не дозволяє редагування файлів в системних папках)

      відкрити файл програмою «Блокнот» 

      змінити параметр language

      скопіювати змінений файл із заміною в папку з програмою.

Налаштування програмного комплексу                для роботи по локальній мережі

 

Для налаштування на учнівському комп’ютері запустити програму «MyTestStudent» з правами адміністратора.

У меню «Налаштування» вибрати команду «Параметри…». У вікні, яке відкрилося, знайти вкладку «Мережа». 

У рядку «ІР або ім’я сервера» необхідно ввести мере-

жеве ім’я учительського комп’ютера або його локальну ІР адресу.  А також поставити прапорці біля параметрів «Відправляти результати на сервер вчителя» та «Намагатися завантажити тест під час старту» та натиснути кнопку «Застосувати» як на рис. 6.  

 

 

Бажано перевірити з’єднання, натиснувши кнопку «Перевірити зв’язок з сервером». 

Якщо перевірка пройшла успішно, то перейти на вкладку зберігання параметрів «Збер. параметрів» і натиснути кнопку «Зберегти параметри зараз» 

Налаштування серверного модуля                          для роздачі тестів

Серверний модуль для роботи з мережею не потребує додаткових настроювань. Система тестування дає змогу відсилати на учнівський комп’ютер декілька тестів. Але як показує досвід, учні через неуважність дуже часто вибирають не той тест, тому бажано, особливо в 5-7 класах, не роздавати більше одного тесту. Отже, для настроювання роздачі тесту необхідно:

      запустити модуль «MytestServer»

      перейти на вкладку «Роздати тест»

      натиснути кнопку «Додати файл у список роздач»

      вибрати файл із тестом та натиснути  кнопку «Відкрити»

      поставити прапорець «Роздавати файл з тестом»     

(рис. 7) 

 

Рекомендації щодо створення тестів

Процес створення тестів для програмного комплексу «MytestX» є доволі простим завдяки дружньому інтерфейсу редактора тестів «MyTestEditor» (рис.8).

Але сам процес створення тесту є затратним по часу, так як для нього необхідно підібрати матеріал. Для прискорення складання тестів я використовую електронні версії підручників з інформатики та систему оптичного розпізнавання тестів, наприклад, «ABBYY FineReader». Попередньо підручник розпізнається FineReader-ом, а потім матеріали використовую для створення тесту. Сам процес творення тесту має три етапи:

      безпосередньо підготовка матеріалів тесту;

      налаштування параметрів тесту;

      перевірка правильності роботи тесту, виправлення помилок.

На першому етапі хочу звернути увагу на способи створення тестових питань. Наприклад, речення «До об’єктів файлової системи належать носії пристроїв збереження даних, папки, файли та ярлики» можна використати для двох типів тестових завдань. У першому випадку завдання буде мати тип «Вибір одного», тоді воно може звучати так: «Носії пристроїв збереження даних, папки, файли та ярлики належать до (закінчіть речення) і вже далі будуть перераховані варіанти відповідей, серед яких одна правильна. Зазвичай, я, в такому випадку, використовую як мінімум п’ять варіантів відповіді.  

 У другому випадку –  завдання можна зробити більш складнішим, використавши тип «Вибір кількох». Цього разу питання до завдання може бути таким: «До об’єктів файлової системи належать...(відмітьте прапорцем правильні твердження). Варіант завдань «Вибір кількох» для учнів є більш складним, тому при налаштуванні параметрів тесту можна виключити опцію «Зарахування лише 100% вірних результатів»

Доволі часто, виникає ситуація, коли необхідно змінити тип завдання. На цей випадок у редакторі є дуже корисна функція зміни типу завдання. Для таких дій необхідно в меню вибрати команди «Завдання → Змінити тип…» (рис.8) Після того як були введені запитання та варіанти відповіді, необхідно перейти до налаштування  параметрів тесту та його вигляду. Для зручного читання тесту на екрані монітора, його розмір я ставлю не менше 16 пунктів (рис. 9). При цьому саме питання і відповіді на нього

повинні бути якомога лаконічними. Щоб швидко змінити розмір шрифту для всього тесту необхідно виконати наступні кроки:  

      відкрити  меню «Параметри завдань → Для всіх → Змінити шрифт для всіх завдань» (рис.9).

‘За необхідністю можна виконати й інші команди даного меню (рис.10)

 

У меню «Параметри тестів» необхідно виконати такі налаштування:

      оцінювання;

      порядок запитань;

      порядок варіантів;

У команді «Оцінювання» обираємо систему оцінювання. Хочу звернути увагу на те, що можна самому виставляти пороги оцінок. (рис.11).

У командах «Порядок запитань» та «Порядок варіантів» я зазвичай ставлю «випадковий». Так як комп’ютери в класі стоять поруч, це унеможливлює підглядання. 

«Заголовок і опис» дає можливість коротко описати тему тестових завдань. Інколи має сенс ставити паролі на тест, оскільки вони, по-перше, захищають ваші авторські права, по-друге, захистять тест від розкриття учнями, хоча, за моєю практикою, таких випадків не було.

«Обмеження». Цими налаштуваннями я користуюся тільки обмежуючи час тесту. Це унеможливлює пошук відповідей в мережі Інтернет та дозволяє пройти тест за урок усім учням групи, адже, зазвичай, кількість учнів групи перевищує кількість комп’ютерів в класі.

                      Пропоную     також      звернути     увагу     на модуль

«MyTestBuilder». Цей модуль дозволяє зробити автономний модуль тесту. Тест створюється в файлі з розширенням exe, але всі налаштування та обмеження потрібно робити в модулі «MyTestSudent». Автономний модуль дозволяє запускати тест без установки програмного комплексу і розмістити його в блозі, на сайті, чи, навіть, в групі соціальної мережі. Цим самим, ми можемо надавати учням, наприклад, домашню роботу над тестом. Це надає можливість учителям інших предметів використовувати тестову програму. Програму потрібно налаштувати так, щоб результати тесту були  відправлені на електронну скриньку вчителя (рис.12).

      

Висновки

 

Пошук досконалих методів вимірювання рівня навчальних досягнень учнів на сучасному етапі розвитку інформаційних технологій набуває надзвичайної актуальності, оскільки об'єктивізація процесу вимірювання, забезпечуючи зворотний зв'язок, дає можливість координувати цей розвиток. Отже, об'єктивні та точні методи вимірювання й оцінювання знань стають однією з рушійних сил наукового прогресу.

Порівняльний аналіз методів вимірювання рівня навчальних компетентностей, які використовуються в сучасній педагогіці, - усного опитування, письмової роботи, інтерв'ю та тестування, свідчить про те, що останній метод більш ніж інші відповідає критеріям якості при визначенні рівня теоретичних знань, умінь і навичок учнів.

Використання тестів у навчальному процесі надійно увійшло у світову педагогічну практику. В Україні цей процес також набуває сил: розвиваються наші уявлення про призначення та педагогічні можливості тестів, форми тестів, формати запитань, методи обробки результатів тестування та їх інтерпретації.

Багато вчителів мають певні труднощі в розробці таких тестів та їх правильному методичному застосуванні. Отже в цій розробці подано декілька методичних рекомендацій для створення тесту.

Самі тестові завдання можна урізноманітнювати типами завдань. Для 5-6 класів, доцільно використовувати малюнки у тестових завданнях.

 Використання комплексу може бути корисним і для вчителів інших предметів, так як. тестування можна організувати дистанційно, а результати прийдуть вчителю на електронну скриньку.

Програмний комплекс «MyTest», призначений для створення комп’ютерних тестів, є доволі простий в установці на ПК та в налаштуванні.

Тести раціонально використовувати в тих темах, де практичні заняття за комп’ютером не передбачені.  

Учням подобається працювати з тестами, вони бачать свої прогалини в знаннях, й оцінку їм ставить програма, а не вчитель. 

Тестова система дозволяє експортувати тести до паперового формату, але більш екологічно і раціональніше використовувати їх саме в електронному форматі.

 

        

Список використаної літератури 

 

1. Інформатика : підручник для 5-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. Й.Я. Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько — К. : Генеза, 2013. — 200 с. 2. Інформатика : підручник для 6-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. Й.Я. Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько — К. : Генеза, 2014. — 256 с. 3. Інформатика : підручник для 6-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. Й.Я. Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько — К. : Генеза, 2015. — 256 с. 4. Інформатика : підручник для 6-го класу загальноосвітніх навчальних закладів. Й.Я. Ривкінд, Т.І. Лисенко, Л.А. Чернікова, В.В. Шакотько — К. : Генеза, 2009. — 296 с. 5. Малихін А. Тести у навчальному процесі сучасної школи // Рідна школа. – 2001. – №8.

6.   Методичні рекомендації з організації тестового контролю освітньо-професійної підготовки вчителя. – Тернопіль: видавництво ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2004. – 100 с.

7.   Інформатика програма для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, інваріантна складова з 2013-2014 н.р.). Програма надрукована в збірнику "Математика. Інформатика 5-9 класи. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів." Відповідальний за випуск: Гладковський Р.В. Видавничий дім " Освіта". 8. Інформатика. Навчальна програма для 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (І.О. Завадський, Ю.О. Дорошенко, Ж.В. Потапова). 9. Програма курсу «Основи інформатики. 7 клас» Автори: І.Володіна, В.Володін, Ю.Дорошенко, Ю.Столяров (Науково-методичний журнал «Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах» № 4, 2007 р.).

pdf
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
2044
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку