«Реалізація компетентнісного підходу у навчанні» Звіт про підвищення кваліфікації вч. початкових класів Ребрик О. М.
(обсягом 8 академічних годин/0,24 кредиту (ЄКТС).
згідно з програмою курсу (цикл вебінарів) на платформі «МійКлас»: https://www.miyklas.com.ua/
Дистанційне навчання — це вимога сьогодення, яка модифікується та стає невід’ємною частиною сучасної освіти. Для педагога вкрай важливо налагодити двосторонню комунікацію та дібрати дієві складові успішного використання дистанційки.
Вебінар допоміг мені більш ефективно враховувати особливості дистанційного навчання та спрямувати його на досягнення якісного результату. На вебінарі я дізналась про:
- переваги, недоліки та результативність дистанційного навчання; шляхи організації ефективного навчального середовища в онлайн-режимі;
- як здобувачі освіти можуть опанувати самостійне навчання і краще взаємодіяти з педагогами .
- як вибрати корисні та ефективні для нас цифрові інструменти, платформи, чи й більше – мати змогу навчатися і онлайн і оф лайн, ефективно спілкуючись.
- як підвищити якості дистанційної освіти за допомогою ресурсу «МійКлас», олайндошки «МІРО», індивідуальних завдань на платформі
( тут Мійклас може стати хорошим помічником, адже можна створити цифрове домашнє завдання або тест у розділі «перевірочна робота» і відразу відповіді учнів буде перевірено системою Мійклас за вас )
- важливо: є можливість перенести у ел. журнал чи то надрукувати у необхідні результати (тобто можна скоротити паперову звітність і мінімізували затрати часу на цю монотонну і неприємну частину роботи )
Програма зустрічі допомогла дізнатись про:
1. Ключові компетентності ХХІ століття.
2. Методику роботи у групах.
3. Використання групової діяльності під час онлайн та офлайн навчання.
4. Цифрові ресурси й інструменти для практичного використання.
Робота в групах має свої особливості, свої етапи впровадження : це важливо для критеріїв успіху групової роботи – від роботи в парах – і до стратегії Джиг-соу1 . Тут виділяють кілька основних критеріїв для успішної групової діяльності і це: позитивна взаємозалежність, індивідуальна підзвітність, участь, що передбачає рівність та одночасно взаємодію. Однак, потрібно враховувати й характери дітей, їх вміння співпрацювати При використанні методу «Джигсоу» в учнів підвищується результативність роботи , діти збагачують свій життєвий досвід; глибше досліджують різні, деколи протилежні точки зору стосовно одного й того ж явища; розвивають інтелект, забезпечуються оптимальні
побудови процесу навчання у тісній взаємодії «учитель –учень».
( на порталі є завдання для початкової ланки - ЕОР «МійКлас». )
1) Про основні причини реформування української школи.
2) В чому сутність та особливості компетентнісного навчання, формування ключових компетентностей та м’яких навичок.
3) Про використання окремих методик та педагогічних технологій для організації компетентнісного навчання.
4) Практичні й корисні поради щодо створення компетентнісних завдань.
Стара , всім відома парадигма освіти, у якій школа існувала для накопичення знань та інформації, вже не працює. Роль школи сьогодні – підготувати дітей до життя, навчити їх критично мислити, аналізувати, опрацьовувати ті обсяги інформації, які вони отримують звідусіль, та вибирати необхідне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Як це зробити? Основа переходу - компетентністна парадигма освіти і мета вчителя - розвивати ключові навички та компетентності, особливо, спільні для всіх компетентностей, вміння: м'які навички. Базова серед них – вміння вчитися впродовж життя й робота з інформацією . Компетентнісний підхід передбачає навчання через створення проблемних ситуацій, практично спрямованих завдань, роботу з інформацією (аналіз і оцінювання її)
Аналізуючи піраміду Блума – в сучасному компетентнісному навчанні використовуємо вершечок її, адже реформуємо школу не задля реформи – а для формування м’яких навичок учнів, ефективного й кращого їх життя, вміння креативно мислити.
Тому використовуємо систему компетентнісного навчання і вершечок цієї піраміди. Ось у чому розвиток навичок мислення високого рівня Це аналіз, оцінювання, синтез навчитися використовувати це в основі багатьох проектів. Спікерка надає цікаві приклади використання проблемних методів навчання, ідеї оновлення програм .
На вебінарі я дізналась про:
Формувальне оцінювання є однією з умов ефективної реалізації реформування українського освітнього простору. Оцінювання в сучасній українській школі ґрунтується на положеннях дитиноцентричної педагогіки. Одним із його провідних інструментів є портфоліо учня. Що це? Навіщо треба? Як і коли використовувати під час традиційного та дистанційного навчання? Про це та багато іншого, а також безліч корисних порад від педагога-практика на вебінарі від МійКлас.
Реформа системи оцінювання спрямована на подолання таких явищ як неуспішність дітей, втрату ними інтересу до навчання та втрату мотивації почуття, відповідальності за результати навчання у нас спрямована на те щоб підтримати дитину, зміцнити силу і віру в дитини в себе – от чому для себе я склала такий перелік (що пропонує автор- спікер ): оцінка для учня: … любов - це піднесення духу, це рятувальний круг , це крила успіху, це зміцнення довіри й віри в себе . Так створюється в школярів мотивація .
Про реформу оцінювання: формувальне оцінювання – основа зростання успіхів дитини . На теперішній момент – школа послуговується вербальним , рівневим , 12-бальним оцінюванням . Школа також має право розробити, оприлюднити і використовувати власну систему оцінювання ( вербальну, описову, 100-бальну, залікову, тематичну, накопичувальну )
Цікава ідея коротких робіт з оцінюванням в 2 сердечка і накопиченням – 6 робіт – 12 сердечок ( балів ). Чітко окреслені часові рамки і вимоги до роботи , учні здійснюють само оцінювання і ведуть портфоліо , тобто за власним бажанням виконують творчі завдання.
На підставі цікавих, обґрунтованих практичною доцільністю, ідей спікерки з’явились і свої цікаві думки, напрацювання для розроблення портфоліо, ідеї як спонукати учнів до нових досягнень .