тези "Методика розвитку довільної поведінки старших дошкільників

Про матеріал
На розвиток довільності поведінки впливають всі види діяльності дитини : читання дитячої та художньої літератури, фізична активність, праця, а також спілкування з однолітками і дорослими, особливо батьками, але провідне місце належить грі. Розвитку довільної поведінки сприяють рухливі і дидактичні ігри. З метою формування у старших дошкільників наступних складових довільної поведінки: дисциплінованості, самостійності, наполегливості, витримки, рішучості, наполегливості, відповідальності складена і проведена система ігор і вправ.
Перегляд файлу

Методика розвитку довільної поведінки старших дошкільників

 

Довільність піддається тренуванню, навчанню, яке полягає в засвоєнні засобів оволодіння своєю поведінкою. Однією з умов розвитку довільності у дошкільному віці є організація самостійної усвідомленої діяльності дитини.

Однією з головних якостей особистості, яка допомагає їй встояти в життєвих негараздах, подолати труднощі і досягти досконалості, є вміння співпрацювати з іншими.

На розвиток довільності поведінки впливають всі види діяльності дитини : читання дитячої та художньої літератури, фізична активність, праця, а також спілкування з однолітками і дорослими, особливо батьками, але провідне місце належить грі. Розвитку довільної поведінки сприяють рухливі і дидактичні ігри.

З метою формування у старших дошкільників наступних складових довільної поведінки: дисциплінованості, самостійності, наполегливості, витримки, рішучості, наполегливості, відповідальності складена і проведена система ігор і вправ.

У кожній грі домагалися від дітей вміння обмежувати свої бажання; долати перепони; підкорятися вимогам дорослих і виконувати встановлені норми поведінки; в своїх вчинках наслідувати позитивний приклад.

Приступаючи до підбору ігор для формування у дошкільників вольових якостей, довільності поведінки, ми додержувались наступних умов: ігри повинні проводитися за правилами або з правилами; в них повинні бути створені умови для вибудовування кожним граючим своєї стратегії; в грі повинна ставитися мета – виграти (тобто, це завжди або змагальна гра, або гра-досягнення).

Для вдосконалення рухових якостей, розвитку вольових якостей, наполегливості, дисциплінованості проведено гру «Тихіше їдеш, далі будеш».

З метою вироблення рішучості, дисциплінованості, відповідальності проведено гру «Зайці в городі».

Метою гри «Розвідники» було розвинути у дітей спостережливість, вміння контролювати свої рухові і емоційні реакції.

За допомогою гри «Черепашачі перегони» ми вчили дітей в деяких ситуаціях стримувати свою надмірну активність і рухливість, виховувати витримку, волю. Всі діти шикуються в одну лінію і по сигналу повинні починати дуже повільно рухатися вперед. Орієнтир, до якого рухатися, обговорюється заздалегідь : наприклад, до столу, до шафи і т. п. Найцікавіше, що переможцем в цій грі вважається той, хто прийде до фінішу останнім! Грати можна і по одній дитині, тоді використовується секундомір, щоб відзначати, чи покращується, і наскільки, від гри до гри, її результат.

Гра «Хитра лисиця» також мала на меті розвиток у дітей витримки, спостережливості у процесі тренування в швидкому бігу з вивертанням, в побудові в коло, в лові. У грі дітям необхідно дотримуватись певних правил: Лиса починає ловити дітей тільки після того, як гравці 3 рази хором запитають, і лисиця скаже: «Я тут!». Якщо лисиця видала себе раніше, вихователь призначає нову лисицю. Граючий, який вибіг за межі майданчика, вважається спійманим. Можна і варіювати гру, наприклад, вибрати 2 лисиці.

У грі «Два морози» ставилися кілка завдань : розвивати у дітей гальмування, вміння діяти за сигналом (по слову). Тренувати в бігу з вивертанням в лові. Сприяти розвитку мовлення. У грі необхідно дотримуватись таких правил: гравцям можна вибігати з будинку тільки після слова «мороз». Хто вибіжить раніше, і хто залишиться в будинку, вважаються замороженими. Той, кого торкнувся Мороз, негайно ж зупиняється. Бігти можна тільки вперед, але не назад і не за межі майданчика.

У грі «Вовк у рові» вчили дітей перестрибувати, розвивати спритність.

Гра «Світлофор». Мета: Розвивати у дітей такі якості, як витримка, зосередженість, самоконтроль, необхідних для становлення довільної поведінки. Дітей розділили на дві команди з рівною кількістю учасників і побудували їх півколом – одна команда зліва, інша справа. Командам діти самі придумували назву: Гномики і Слоники, Зайчики і Ведмежата, Кенгурята і Тигренята.

Дітям потрібно було точно виконувати наступні правила гри: коли вихователь показує зелений сигнал світлофора, всі марширують на місці, коли жовтий – плескають у долоні, а коли червоний – стоять нерухомо. Той, хто переплутає сигнал, робить крок назад і вибуває з гри. Правила гри повторили 2 рази. У грі сигнали змінюються несподівано, через різні проміжки часу. Виграє команда, у якої до кінця гри залишиться на місці більше учасників.

З метою розвитку уміння дитини діяти за правилом, що сприятиме розвитку довільної уваги, довільної пам’яті і довільної регуляції діяльності, проводилась словесна гра «Так і ні».

За правилами гри забороняється відповідати на питання словами «так» і «ні». Треба підбирати інші слова. По ходу гри необхідно задавати такі питання, на які найпростіше було відповісти словами «так» і «ні», а також вживаючи слова – назви білого і чорного кольору. Але саме цього за умовами гри робити не можна.

Формуванню вольових якостей допомагають ігри на мовному матеріалі: «Пограємо зі словами» – називається буква, а діти до кожної букви придумують слова на задану тему (тварини, транспорт, рослини та інше); «Логогріфи» – в них нові слова діти утворюють в результаті додавання або зменшення однієї букви або складу. Наприклад: «Прибери в слові коса перший звук (оса), зі слова парк останній звук (пар)». Дітям пропонуються слова: духи (дух), сухо (вухо), ліси (ліс), роса (оса). Додають до слова один звук, щоб вийшло нове слово (гра, зворотна попередньої): хутро (утро); лінь (олень); скарб (краб).

Використання творчої гри на заняттях з розвитку мовлення сприяло не тільки збагаченню словникового запасу дітей, а й розширювало їхній кругозір, несло в собі величезний емоційний заряд, виховувало якості творчої особистості: ініціативу, наполегливість, цілеспрямованість, вольові якості. В результаті діти все більше підлаштовували свою поведінку до необхідних дій.

docx
Додано
3 грудня 2021
Переглядів
1030
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку