Тези
до наукового дослідження “«Кристали: кольори та світло»»
ня 9 класу Круглоозерської загальноосвітної школи
Голопристанського району Херсонської області
-
В природі зустрічається велика кількість різноманітних кристалів..
-
Поверхня кристала обмежена площинами – гранями, лінії перетину яких є ребрами, а точки перетину ребер – вершинами. Кристал може мати від чотирьох до кілька сотень граней, які перетинаються під певними кутами.
-
Під час дослідження отримано як полікристали так і монокристали, структура яких неперервна й непорушна у всьому об'ємі. Полікристали, що складаються з величезної кількості невпорядковано орієнтованих дрібних кристаликів, які зрослися між собою, утворювали чудернацькі витвори природи.
-
Основна макроскопічна особливість монокристалів — анізотропія їх властивостей, тобто неоднаковість фізичних властивостей у різних напрямах кристалів.
-
Полікристалічні тіла є ізотропними, а це означає, що їх фізичні властивості у всіх напрямах однакові.
-
У домашніх умовах використовують прості способи вирощування кристалів: охолодження насиченого розчину та видалення води з насиченого розчину.
-
Отримав 10 кристалів мідного купоросу, 2 кристали натрій хлориду та 1 кристал з алюмокалієвих квасців.
-
Виявлено певні закономірності:
-
Форма й чистота кристалу залежать від складу речовин, з яких вони утворюються та умов кристалізації.
-
Швидкість росту штучних кристалів залежить від умов зростання, концентрації розчину, домішків, що оточують зростаючий кристал.
-
Якщо розчин не насичений чи температура розчину вище температури кристалізації, то зародки утворюються і відразу розчиняються чи руйнуються тепловим рухом. У перенасиченому розчині чи розчині, охолодженому до температури нижче від температури кристалізації, швидкість зростання зародка перевищує його руйнації.
-
Вирощування кристалів дає можливість створити досить міцні і стійкі матеріали з наперед заданими механічними, тепловими, електромагнітними та оптичними властивостями у багатьох галузях народного господарства.
-
Вирощені штучним способом монокристали ні в чому не поступаються тим, які вирощені в природі.
-
Виконана робота має теоретичне та практичне значення і може використовуватись на уроках хімії та фізики. Матеріал можна використати при поясненні вчителями тем “Плавлення та кристалізація”, “Насичені і ненасичені розчини”, “Кристалічні гратки” та інші.
Етапи вирощування кристалу з Купруму Сульфату (мідного купоросу):
-
Утворення насиченого розчину у підігрітій воді
-
Фільтрування отриманого розчину
-
Вирощування затравочних кристалів
-
Ріст вибраних кристалів
-
Отриманий результат