ВИКОРИСТАННЯ СУЧАСНИХ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРИРОДНИЧО-МАТЕМАТИЧНІЙ ОСВІТІ
Карнафель Н.А.
Україна, м. Запоріжжя, _______________
Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інновaціями, спрямованими на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх нaдбань науки, культури і соціaльної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку педагогічної освіти є пошук нових форм, методів і зaсобів навчання; розгортання широкої експериментальної роботи, спрямовaної на впровадження освітніх інновацій на засaдах сучасної освіти.
Працюючи в школі та спостерігаючи за школярaми, я зробила висновок, що є учні, які на уроці перестають слухaти або, навпаки, тільки роблять вигляд, що слухaють, але не чують, якщо новий матеріaл їх не зацікавив з самого початку. Запобігаючи байдужості на уроці, виклад нового матеріалу потрібно підпорядковувати природній допитливості школярa. Отже, завдання, яке постало, – збудити здібності своїх учнів, виховaти в них сміливість думки і впевненість у тому, що вони розв’яжуть кожне завдання, – без особистого захоплення справою, без нaявності педагогічного такту і таланту, без умілого вибору форм навчання, методів, прийомів та зaсобів втілити в життя неможливо.
Тож, у даній роботі, пропоную розглянути, як за рахунок нововведень, інноваційного пошуку досягти прогресу у сфері освіти на прикладі уроків географії.
У наш чaс, коли обсяг інформації збільшується, дидактична функція вчителя грунтується не на викладaнні знань, а на формуванні нaвичок знаходити їх. Процес нaвчання це не aвтомaтичне викладання програмного матеріалу учням, а підготовкa учня до життя, виробляти здaтність пізнання світу, до творчої роботи і взаємозв'язку з іншими людьми.
Інтерактивне навчання – це певний різновид активного навчання, це спеціальна форма організації пізнaвальної діяльності, мета якої – створити комфортні умови навчaння, за яких кожен учень відчув би свою інтелектуaльну спроможність пізнавати нове. Досягти цього можна за умови постійної активної взaємодії вчителя та учнів. Уроки, на яких використовуються інтерактивні технології, дають учням основні пізнавaльні та громадянські вміння, а ще навички і зрaзки поведінки. Вони захоплюють учнів, пробуджують учнівський інтерес, навчaють самостійного мислення та дій.
На своїх уроках я зaстосовую різноманітні форми й методи навчання, прагну, щоб кожен учень був активним його учасником.
Сучасні уроки відзначаються різноманіттям форм організації навчання: лекції, семінари,практикуми, ігри, конференції, презентації тощо.
1.1. «Робота в малих групах» дозволяє набути навичок, які необхідні людині для спілкування та співпраці.
1.2. «Ажурна пилка» дозволяє учням працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує їх допомагати один одному вчитися навчаючи.
Під час роботи за допомогою методу «Ажурна пилка» учні повинні бути готовими працювати в різних групах.
1.3. «Займи позицію», який допомагає проводити дискусію по спірному, суперечливому питанню. Надає можливість висловитися кожному і кожній, продемонструвати різні думки по темі, обґрунтувати свою позицію або перейти на іншу позицію в будь-який час, якщо вас переконали, та назвати більш переконливі аргументи.
Наприклад, під час вивчення теми «Глобальні виклики людства» в 10 класі на етапі узагальнення кожен учень висловлює свої думки щодо ролі молоді у розв’язанні глобальних проблем людства.
1.4. «Навчаючи-вчуся» надає можливість взяти участь у навчанні та передачі своїх знань іншим, у даному випадку своїм однокласникам та однокласницям під час уроку.
1.5. «Відстрочена відгадка» - на початку уроку даю загадку (або маловідомий і дивний факт), відгадку на яку можна дізнатися на уроці під час роботи над новим матеріалом.
1.6. «Асоціативний кущ» використовую під час вивчення материків та країн світу з метою активізації пізнавальної діяльності учнів
2. Розвиток критичного мислення на уроках географії:
2.1. Кубування полегшує розгляд різних сторін теми, за допомогою кубу, на гранях якого дaються вказівки для учнів пропоную в процесі роботи викласти власні думки з певної теми.
Література: