Типи сприйняття інформації. Прийоми активного слухання. Прийоми для кращого запам’ятовування. Підготовка до контрольної роботи.

Про матеріал

В даній розробці розглянуто типи сприйняття у детей, прийоми активного слухання, вправи для покращення пам'яті та як правильно готуватися до контрольної роботи.





Перегляд файлу

Тема. Типи сприйняття інформації. Прийоми активного слухання.  Прийоми для кращого запам’ятовування. Підготовка до контрольної роботи.

Мета:

  • розказати про індивідуальні особливості пізнавальних

            процесів особистості;

  • ознайомити учнів з умовами успішного навчання та методами і

прийомами розвитку  пам’яті;

  • сприяти формуванню навичок активізації своїх інтелектуальних

здібностей;

  • розказати про прийоми активного слухання, навчити користуватися ними;
  • зосереджуватися на досягненні мети, розвивати пам'ять, увагу,

уяву, творчі здібності, розвивати вміння визначати вроджені нахили

та інтелектуальні навички та вдосконалювати свої здібності й

таланти;

  • налаштувати учнів на успіх та віру в себе, потребу у всебічному

саморозвитку й самовдосконаленні, силу волі, наполегливість,

рішучість та бажання вчитися.

 

Очікувані результати:

  • учні  визначають й враховують індивідуальні особливості сприйняття                      й пам’яті;
  • учні пояснюють для чого треба працювати над розвитком здібностей                               та самодисципліни; користуються прийомами поліпшення пам'яті;
  • вміють користуватися прийомами активного слухання;
  • підвищується пізнавальна активність учнів у пошуках нової інформації;
  • користуються прийомами поліпшення пам'яті.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування вмінь і навичок.

Форми роботи: робота в групах, «Мікрофон», вправи на розвиток  пам’яті «Фотоапарат детектива».

Обладнання: презентація, картки для розвивальних вправ,                                      аркуші паперу формату А-4, підручники, зошити, пам’ятки.

Методи і прийоми: бесіда, «Мозковий штурм», «Асоціативний кущ»,           «Що було б, якби…», «Аукціон ідей».

 

 

 

 

 

                                                  Хід уроку:

І. Організаційний момент.

1. Привітання, створення позитивного настрою.

 

2. Перевірка домашнього завдання (Давайте пригадаємо тему попереднього уроку… Скажіть, що допомагає і що заважає виконувати домашнє завдання?)

 

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду, опорних знань учнів.

Скажіть мені,  будь ласка, завдяки чому ми сприймаємо навколишній світ?

Органи чуття, вони допомагають отримати нам інформацію щодо оточуючого нас світу.

Встановіть відповідність між органами сенсорних систем: очі, вуха, ніс, язик, шкіра, і тим, що вони нам допомагають відчути: бачити форму і колір, відчувати запахи, відчувати смак, дізнаватися про температуру та текстуру предметів.

 

Насправді органів чуття набагато більше. Це і вестибулярний апарат, який допомагає тримати нам рівновагу. І так зване третє око, орган дистанційної чутливості, який допомагає  Ми сприймаємо незрячій людині уникати зіткнення з предметами.

Але більшість інформації про навколишній світ ми отримуємо за допомогою очей, на слух та дотик. У кожної людини сила сприйняття  цими каналами різна.

За цими ознаками і виділяють людей: «глядачів», «слухачів» та «діячів».

Для того, щоб дізнатися до якого типу відноситись ви треба уявити море. Заплющить очі. Тепер зосередьтесь на своїх відчуттях, якщо ви спочатку побачили море, то ви «глядач», якщо почули сплеск хвиль, то «слухач», якщо хвилі торкалися вас, то ви «діяч».

 

ІІІ. Повідомлення учням теми, мети та завдань уроку.

Вступне слово вчителя

Зрідка можна спостерігати в чистому вигляді різні види сприйняття, здебільшого вони комбінуються один з одним. Наприклад, сприйняття кінофільму має зоровий і слуховий характер, оскільки глядач сприймає як кадри, що проходять перед його очима на екрані, так і розмову, і музику, з яких складається звукова частина картини. Включається в цей процес і руховий аналізатор, що бере участь у сприйманні мови і музики.

 

Ще одна важлива інформація про канали сприйняття навчальної інформації. Вчені визначили, що ми засвоюємо: 10% того, що читаємо; 20% того, що чуємо; 30% того, що бачимо; 50% того, що бачимо і чуємо; 70% того, що говоримо; 90% того, що говоримо і робимо.

Отже, поєднання різних каналів сприйняття з практичними діями сприяє найбільш ефективному засвоєнню навчального матеріалу.

Питання до учнів: як ви можете пояснити ці факти?

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Прийоми активного слухання.

     Не має значення, який канал сприйняття інформації у вас розвинутий краще, але уміння слухати необхідне кожному. Процес активного слухання не простий і складається з трьох етапів:

  1. Зосередитися – означає бути уважним. Щоб стати добрим слухачем, слід зосереджуватися і на тому, що вам нецікаве. Якщо за типом ти «глядач», то доцільно робити в цей час короткі записи;
  2. Розуміння – означає правильно розшифрувати інформацію. Для цього треба не лише уважно слухати вчителя, а й слідкувати за його мімікою, жестами, уявляти, те про що вчитель розповідає, перейматися його почуттями. Іноді нерозуміння виникає через вживання вчителем незнайомих слів або нечітке пояснення. Для поліпшення такої ситуації можна використати парафраз. Парафраз починається слова: «Якщо я Вас правильно зрозумів…»;
  3. Запам’ятати – означає зберегти інформацію у пам’яті. Якщо вчитель називає дату, прізвище або номер вправи, повтори їх про себе декілька разів або запиши у зошит.

     Активне слухання  є одними з основних ланок процесу спілкування. Від його ефективності залежить ефективність спілкування.

Слухати і сприймати означає не відволікатися, підтримувати постійну увагу.

 

 

 

 

 

 

 

Руханка на уважність «Саймон каже» (виконується стоячи)

Учні стоять і виконують тільки ті вказівка, які починаються зі слів «Саймон каже…»

  • Саймон каже: «Торкніться голови»;
  • Саймон каже: « Підніміть праву ногу»;
  • Саймон каже: « Поворушіть пальцами рук»;
  • Пострибайте вгору і вниз;
  • Саймон каже: «Оберніться»;
  • Саймон каже: «Потрясіть головою»;
  • Поплескайте в долоні;
  • Саймон каже: «Підніміть ліву ногу»;
  • Саймон каже: «Підніміться на носочки настільки високо, наскільки зможете»;
  • Натисніть на ніс;
  • Саймон каже: «Торкніться голови»;
  • Саймон каже: «Побігайте на місці»;
  • Присядьте;
  • Саймон каже: «Доторкніться до пальців ніг»;
  • Саймон каже: «Торкніться лівого вуха»;
  • Зігніть коліна;
  • Саймон каже: «Покрутиться на місці»;
  • Потупотіть ногами;
  • Саймон каже: «Торкніться брів»;
  • Саймон каже: «Нахилиться вперед»;
  • Саймон каже: «Станьте навшпиньки»;
  • Підніміть праву руку;
  • Саймон каже: «Торкніться підлоги»;
  • Замурликайте, як кошеня.

 

  1.  «Мозковий штурм»
  1. Як ви гадаєте, для чого нам потрібно знати свій вид сприйняття?                   (Щоб правильно обрати способи і прийоми навчання).
  2. Сьогодні ви дізналися які вид сприйняття у вас є основним. Як можна це використовувати у процесі навчання?

 

 

 

 

 

  1. Умови успішного навчання. «Асоціативний кущ»
  1. Які умови успішного навчання? ( За асоціаціями учнів складають схему «Умови успішного навчання». Варіанти відповідей: наполегливість, зацікавленість, мотивація, бажання, здоров’я, настрій, вміння раціонального використання часу  і звичайно пам’ять )

 

Пам'ять психічний процес, який полягає в закріпленні, збереженні та наступному відтворенні минулого досвіду, дає можливість його повторного застосування в життєдіяльності людини.

Властивості пам’яті: запам’ятовування, збереження, відтворення інформації, забування(захисна функція).

Питання до учнів: яке значення у житті людини є такий процес пам’яті, як  забування?

  1. Існує багато вправ для поліпшення пам’яті і зараз ми з вами деякі виконаємо.

     1) Вправи на розвиток пам’яті

     Гра-тест «Чи гарна у вас пам'ять?»

У дві колонки записано 20 слів.

Завдання. Прочитайте їх і намагайтеся запам'ятати. На це дається 1 хвилина. Якщо вам важко запам'ятовувати – прочитайте тихенько. Читати можна тільки раз.

Слова, які потрібно запам'ятати:

1

 

Рушник

11

 

Фантик

2

 

Заєць

12

 

Парта

 

3

Телевізор

 

13

Гніздо

4

 

Лампа

 

14

 

Змія

 

5

 

Виноград

 

15

 

Огірок

 

6

 

Панчохи

 

16

 

Сонце

 

7

 

Дірка

 

17

 

Пеньок

 

8

 

Насіння

 

18

 

Годинник

 

9

 

Пігулки

 

19

 

Відро

 

10

Настрій

20

 

Форма

 

Пригадайте слова і запишіть їх. Намагайтеся не переплутати послідовність слів. Порівняйте свою відповідь із написаним. Якщо бракує слова або воно не на своєму місці – це помилка. Підрахуйте свої відповіді.

Кількість помилок:

Якщо немає помилок, ви заробили 10 балів;

I-2 помилки – 9 балів;

3-4 помилки – 8 балів;

5-6 помилок – 7 балів;

7-8 помилок – 6 балів;

9-10 помилок – 5 балів;

11-12 помилок – 4 бали;

13-14 помилок – 3 бали;

15-17 помилок – 2 бали;

18-20 помилок – 1 бал.

Не засмучуйтесь, якщо маєте низький бал. Існують способи покращення процесів запам’ятовування.

 

       Щоб процес запам’ятовування протікав якнайкраще, дотримуйтеся таких правил:

5. Робота за пам’яткою « Порадник для поліпшення пам’яті»

1. «Картки –підказки» Для запам’ятовування подій, імен, іншомовних слів або термінів модна виготовити картки підказки. З однієї сторони ти напиши слово українською, з іншої іноземною або з однієї сторони дату, з другої –подію.

   2.   Не зволікай!  Неповторене протягом 24 годин забувається. Тому домашні завдання треба виконувати в той день, коли їх задано.  Ти ще добре пам’ятаєш  з того що розповідав вчитель на уроці.

    3.  Вірші краще вчите перед сном. Якщо вірш декілька разів прочитати перед сном, то вранці будеш непогано його пам’ятати.

    4. Вчи правильно! Перед тим, як почати вчити правило ти повинен його зрозуміти. Зубріння без розуміння є неефективним.

     5. Вірші мають свій ритм. Коли ти вчиш вірші намагайся поринути в його ритм. Можна підспівувати або пританцьовувати.

     6. Вчить поступово. Вчить і повторюйте невеликими дозами, краще вчити по одній годині сім днів, аніж сім годин поспіль за один день.

     7. Різноманітність. Після природознавства вчіть історію, після літератури — математику: пам’ять любить різноманітність.

     8. Опорний конспект. У ході запам’ятовування записуйте ключові слова, малюйте схеми, діаграми, графіки.

 

 

    5. Завдання. Давайте повернемося до слів із першої колонки. Ось вони: рушник, заєць, телевізор, лампа, виноград, панчохи, дірка, насіння, пігулки, настрій. Не всі їх змогли запам’ятати.

Давайте зараз не будемо покладатися на механічну пам'ять, а включимо асоціативну пам'ять. Ми зараз спробуємо скласти зв'язну розповідь із даними словами і уявимо її, як фільм на екрані. Якщо він буде цікавим, то збережеться в пам'яті на все життя.

Орієнтовна розповідь. Умившись, Заєць витерся рушником, повісив його собі на шию і сів біля телевізора, щоб подивитися улюблену телепередачу. Включив настільну лампу, взяв гроно винограду. Раптом Заєць помітив на панчохах дірку. Він засмутився. Щоб відволіктися, взявся лузати насіння. Проте хвилювання не проходило. Заєць змушений був випити заспокійливі пігулки. Настрій був остаточно зіпсований.

6. Підготовка до контрольної роботи – безумовно це бентежна подія.

Невеличке хвилювання не тільки не зашкодить вам і допоможе мобілізувати ресурси, але завеликі хвилювання вам тільки нашкодять. І тому зараз ми будемо вчитися протидіяти надмірному хвилюванню. Для цього ви об’єднаєтесь у групи та продемонструєте класу як треба себе організувати підготовку до контрольної і що треба зробити щоб зменшити хвилювання.

7. Робота в групах «Поради щодо підготовка до контрольної роботи»

І група « За кілька днів до контрольної »

ІІ група « Напередодні контрольної»

ІІІ група « У день контрольної »

ІV група « Після контрольної»

Давайте повторимо правила роботи в групі:

  1. Говоріть по черзі, а не всі одночасно.
  2. Не перебивайте того, хто говорить.
  3. Критикуйте ідеї, а не особу, що її висловила.
  4. Поважайте всі висловлені думки (точки зору).
  5. Не смійтеся, коли хтось говорить, за винятком, якщо хтось жартує.
  6. Не змінюйте тему, яку обговорюєте.
  7. Намагайтесь заохочувати до участі в обговоренні питання інших учасників групи.

 

V. Підсумкове узагальнення

Учитель. Отже, кожен із нас хоче бути успішним і щасливим. І ми розуміємо, що успіх не прийде сам по собі. Потрібно багато працювати над розбудовою власної особистості.

Проте для досягнення життєвого успіху не лише душа  має працювати, але й наш розум. Саме від того, настільки ми знаємо про особливості функціонування головного мозку, настільки здатні створити оптимальні умови для його ефективної роботи, багато в чому залежить успішність і результативність нашого навчання.

VІ. Підсумок уроку

 

1.Рефлексія

 

«Метод мікрофону (вправа «Питання в кубі»

     Учні сидять за своїми партами. Учитель передає одному з них кубик, на гранях якого записані запитання. Учень обирає питання, на яке йому хотілося б відповісти, показує цю сторону куба іншим і відповідає. Потім кидає кубик будь-кому з однокласників.

 

Приклади запитань:

  1. Настільки цікавим для вас був урок?
  2. Настільки корисним для вас був урок?
  3. Чим новим ви збагати власну скарбничку знань?
  4. Які враження потрапили до вашої скарбнички вражень?
  5. Як ви плануєте практично застосовувати знання, здобуті на уроці?
  6. Що б ви хотіли побажати на наступний урок?

 

2. Домашнє завдання

а) §50, ст. 50-55, опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми.

б) знайти в мережі Інтернет вправи щодо поліпшення пам’яті;

 в)написати есе «Секрет мого успіху».

 

  1. І не забувайте про те що, попереду у вас безмежний світ можливостей!

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Паславська Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Шульженко Оксана
    Дякую, гарний конспект уроку.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
16 листопада 2018
Переглядів
11832
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку