Урок-тренінг з елеиентами усного журналу. Мета уроку: ознайомити учнів з базовою інформацією про туберкульоз;пояснити шляхи зараження туберкульозом і умови, що сприяють розвитку цього захворювання , познайомити з методами діагностики та захисту від даної хвороби; розвивати вміння застосовувати отримані знання в повсякденному житті; продовжувати формувати вміння піклуватися про своє здоров'я та використовувати первинні засоби для захисту від інфекцій; виховувати бережливе ставлення до здоров'я.
1
Урок основ здоров’я у5 класі
Тема: Небезпека захворювання на туберкульоз.
Мета: ознайомити учнів з базовою інформацією про туберкульоз;
пояснити шляхи зараження туберкульозом і умови, що сприяють розвитку цього захворювання , познайомити з методами діагностики та захисту від даної хвороби; розвивати вміння застосовувати отримані знання в повсякденному житті; продовжувати формувати вміння піклуватися про своє здоров’я та використовувати первинні засоби для захисту від інфекцій; виховувати бережливе ставлення до здоров’я.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу
Форма уроку: тренінг з елементами усного журналу
Обладнання і матеріали:
І.Вступна частина.
1.Привітання вчителя. Установка на позитивний настрій.
Доброго дня, діти! Сьогоднішній урок я хочу розпочати такими словами (на фоні музики)
Добре те ,що сонце світить,
Добре те, що вітер віє,
Добре те, що сад цвіте,
Добре те, що ліс росте.
Добре вчитися у школі,
Добре гратися надворі,
Добре плавати в ставку,
Добре те, що я живу!
Дійсно, добре що всі ми з вами живемо на цій планеті , маємо змогу чути голоси рідних людей, щебетання птахів, щодня можемо милуватися красою навколишнього світу та відчувати любов та ласку близьких.
Але все це має сенс , коли людина здорова. Недарма в народі кажуть : «Не має здоров’я, той світ не милий». Тому я всім вам і нашим гостям бажаю міцного-міцного здоров’я!
2.Вправа «Знайомство»
- І наша традиційна вправа «Знайомство».
Продовж речення: «Про здоров’я я знаю таке прислів’я…»
Слова тренера: «Про здоров’я я знаю таке прислів’я: «Їж –не переїдайся ,пий-не перепивайся, говори-не переговорюйся, то будеш здоровий».
3.Повторення правил тренінгу.
- Для подальшої роботи на уроці нам потрібно повторити правила тренінгу. А зробимо ми це наступним чином. Кожен із вас отримав ось таку пелюсточку від всім відомої вам квітки- ромашки. Ваше завдання- написати одне із правил, яке ви пригадали на пелюстці квітки та прикріпити її до серединки. 4.Оголошення теми і мети уроку.
- ХХІ століття –це час Інтернету, інтерактивного телебачення, польотів у близький чи далекий космос. Людство перемогло чимало інфекційних хвороб, але є таке захворювання, яке й досі завдає шкоди здоров’ю людей. Щоб дізнатися що це за захворювання , ми повинні розгадати кросворд, де ключове слово буде назвою цього захворювання.
1.Стійкість організму до зараження інфекціями (імунітет)
2.Комплекс дій для зміцнення організму.( Загартування)
3.Прблеми ,які загрожують усьому людству,кожній людині. (Глобальні)
4.Ситуація,коли людині хтось або щось загрожує.(Небезпека)
5.Одна із шкідливих звичок ,яка викликає сильну фізичну та психологічну залежність (наркоманія)
6.Обмеження громадян у правах за якось ознакою-расовою, релігійною, статевою.(Дискримінація)
7.Основний Закон держави. (Конституція)
8.Будь –які дії спрямовані на попередження чогось (Профілактика)
9.Складова здоров’я ,що полягає у взаємовідносинах людини державою,суспільством. (Соціальна)
10.Стан організму,спричинений недостатністю рухової активності. (Гіподинамія)
11.Це несвобода людини ,групи людей, усього суспільства від будь-якого зовнішнього чинника . (Залежність)
- Отож про яке захворювання йде мова? (туберкульоз).
- Тож і тема нашого уроку : «Поняття про туберкульоз»
Мета уроку: ми повинні ознайомитися з базовою інформацією про туберкульоз ; з шляхами зараження туберкульозом і умовами , що сприяють розвитку цього захворювання , познайомитись з методами діагностики та захисту від даної хвороби; розвиватимемо вміння застосовувати отримані знання в повсякденному житті; продовжуватимемо формувати вміння піклуватися про своє здоров’я та використовувати первинні засоби для захисту від інфекцій; виховуватимемо бережливе ставлення до здоров’я.
Епіграф уроку: Хворобу легше попередити , ніж вилікувати.
ІІ. Основна частина.
1.Мотивація навчальної діяльності.
- Туберкульоз серйозне захворювання але на відміну від СНІДу та онкологічних захворювань цілком виліковне , щоправда при своєчасному зверненні до лікарів .А для цього кожна людина повинна мати максимум знань про дане захворювання.
2.Вивчення нового матеріалу. Теоретичний блок.
а)інформаційне повідомлення з мультимедійною презентацією за сторінками усного журналу.
- Спробуємо дізнатися якомога більше про цю інфекцію, працюючи зі сторінками нашого усного журналу «Правда про туберкульоз»
- Туберкульоз (від латинського слова, що означає «гулька» , «горбик»- інфекційне захворювання легень (найчастіше)але може вражати і інші
органи: кістки, шкіру, очі, сечостатеву систему, кішківник, головний мозок та інші органи , збудником якого є бактерія, так звана паличка Коха. Це найпоширеніша хвороба цивілізації, відома з давнини. Установлено, що давньоєгипетські мумії, вік яких понад 4 тисячі років, мають кістки ,уражені туберкульозом. Бактерію, що викликає туберкульоз, 24 березня 1882 року, відкрив німецький лікар і бактеріолог Роберт Кох, тому її називають на честь його , паличкою Коха , або бацилою Коха.
-Вбивцею я назвала саме паличку Коха. Яка ж вона?
Стійкість мікобактерії у навколишньому середовищі вражає. Вона легко переносить холод (-70С), спеку, не гине при висушуванні. При температурі ---20 С мікобактерія туберкульозу зберігає життєздатність протягом 7 років, у висохлій мокроті –до 1 року ,на сторінках книг-до 3-6 місяців, на одязі і білизні хворого –до 4 місяців. Вона добре витримує нагрівання до + 85С ,а при температурі кипіння 100 С гине лише після 5 хвилин. Особливо сприятливим для неї є вологе не провітрюване приміщення, де багато пилу. А от сонячного світла бактерія побоюється. Сонячне світло складається з усіх кольорів веселки та невидимих променів. Інфрачервоні промені зігрівають нас, а ультрафіолетові змінюють нашу шкіру –ми засмагаємо. Забагато такого випромінювання може шкодити організму людини, а деякі організми , наприклад мікобактерію туберкульозу вбиває через 2-3 хвилини.
Проблемне запитання: Чому в нашій школі після третього уроку обов’язкове вологе прибирання та провітрювання приміщення? (Відповіді учнів)
-Кожна хвороба має певні ознаки .Тож розглянемо ознаки туберкульозу, переглянувши відеоролик.
Ознаки туберкульозу:
-Як же відбувається зараження організму людини?
На уражених тканинах з’являються горбики. Інша назва хвороби-сухоти (від слова «зсихається»).Якщо бацили не виходять за межі горбиків, то процес називають закритою формою туберкульозу. Така людина незаразна. За відкритої форми туберкульозу легенева тканина розпадається і бацили Коха виділяються з мокротинням. Для оточуючих людей такий хворий дуже небезпечний.
Отже, джерелом зараження може бути людина , а ще хворі на туберкульоз тварини. На сьогодні відомо понад 55 видів домашніх і диких тварин, які також хворіють на туберкульоз. Це корови, вівці , свині, коні, кури, качки, гуси, індики, собаки, кішки (особливо сіамські), черепахи, рибки, крокодили, горобці, шпаки, граки та багато інших.
Існують такі шляхи зараження туберкульозом:
-Чим раніше буде виявлено, що людина хвора на туберкульоз, тим легше лікувати захворювання .Як же в нашій країні діагностують туберкульоз?
-Хто найбільше ризикує заразитися на туберкульоз? (слайд)
- А ослабити нашу імунну систему можуть недоліковані простудні захворювання, неповноцінне харчування, постійні стреси, фізичне перенапруження організму, шкідливі звички.
Як ви зрозуміли на туберкульоз хворіють незалежно від статі, національності чи соціального становища.
Історія знає надзвичайно багато прикладів, коли туберкульоз уражав відомих, талановитих ,соціально активних, надзвичайно енергійних і працездатних людей. Ось далеко неповний перелік:
Леся Українка ,Михайло Коцюбинський , Максим Горький, Антон Чехов, Анна Ахматова, Павло Загребельний.
Фредерік Шопен, Йозеф Гайдн.
Ісаак Левітан.
Статистика:
По всьому світі , в тому числі і нашій державі ,проводиться багато профілактичних заходів як на державному так і на особистому рівні.
-Але ж яких профілактичних заходів повинен дотримуватися кожен із нас у попередженні даного захворювання?
Про це ми дізнаємося з нашого підручника на стор. 133-134.Читання ланцюжком.
Висновок тренера: Діти , будьте обережні. Дотримуйтесь правил профілактики, робіть щеплення, ведіть здоровий спосіб життя. Хворобу легше попередити , ніж вилікувати.
РУХАНКА
Щоб наш урок пройшов удало,
Треба присісти, і подивитися направо.
Щоб урок не пройшов без діла,
Треба присісти - і повернутися наліво.
Потягнулися, присіли -
Щоб нічого не боліло.
Потренуємо наш крок -
І продовжимо урок.
3.Практичний блок.
А) Робота в зошиті.
Вправа 2,стор.44
Б) Вправа «Міф чи факт?»
Наступне завдання таке: кожен з вас отримає тези про туберкульоз. Ви повинні прикріпити їх на дошці під словами «Факт» і «Міф», обґрунтувавши свою думку.
Тези про туберкульоз:
Туберкульоз вражає лише легені.(М)
Вперше бактерію туберкульозу відкрив Іван Павлов (М)
Хвороба може прийти до будь – кого.(Ф)
Вперше бактерію туберкульозу виявив Роберт Кох.(Ф)
Слово «туберкульоз» в перекладі означає «гулька», «горбик» (Ф)
Всесвітній день боротьби з туберкульозом 24 березня (Ф)
Флюрографію слід проходити щомісяця (М)
Хворий на туберкульоз з відкритою формою не потребує лікування (М)
Туберкульоз також називають рахітом (М)
Символ чистого дихання легень є квітка ромашка (Ф)
В)Об’єднання в групи. Робота в групах .
Об’єднання в дві групи «День –ніч».
Лист І
Шановна редакціє!
Мені 16 років, і мене дуже засмучує те, що 3 місяці я була змушена не ходити до школи, не зустрічалася з друзями. Я проходила лікування від туберкульозу. Після закінчення школи я мрію вступити до вузу, тому до хвороби я займалась з викладачами додатково і ще ходила на підготовчі курси. На вулиці бувала зовсім мало, постійно вчилась. Поїсти нормально не вистачало часу, але я навіть раділа, що маю струнку фігуру. А потім я захворіла: довго не проходив кашель, температура. Зробили аналіз мокротиння і виявилось, що у мене туберкульоз. Я весь час думаю, чому це сталось саме зі мною і що робити далі; я вже вилікувалась, але не всі хочуть спілкуватися зі мною.
Запитання для обговорення
* Як ви вважаєте, чому дівчина захворіла?
* Чим небезпечне недостатнє харчування?
* Що треба зробити, щоб зміцнити свій імунітет і не хворіти?
* Чи правильно роблять друзі, що побоюються спілкуватися з дівчиною?
Лист 2
Мені 20 років. Я живу в чудовому місті Миколаєві. Зими в нас недовгі і теплі. Минулої зими я захворів, але через невідкладні справи я з температурою ходив на роботу і на навчання. Настала весна. У всіх одногрупників якісь цікаві плани. А у мене постійно температура 37,2-37,5 °С. Друзі радили звернутись до лікаря, але я чекав на літо: почну засмагати, купатися — і все мине.Але не минулося. Дедалі ставало все гірше, мені стало важко підніматись навіть на другий поверх. Коли мене силоміць відправили в поліклініку, виявилось, що я хворий на туберкульоз. І що хвороба застаріла. Лікарі дуже нарікали, що я пізно звернувся і сказали, що тепер лікування буде значно складнішим.
Запитання для обговорення
* Як ви вважаєте, чому хлопець захворів?
* Чому хлопець, все-таки звернувся за порадою до лікарів?
* Чому, на ваш погляд, лікування при «застарілій хворобі» складніше і довше?
ІІІ. Заключна частина
1.Зворотній зв'язок.
Продовж речення :
2.Оцінювання.
3.Д/З
Опрацювати стор. у підручнику ,вправа в зошиті стор. ,
*малюнок «Профілактика туберкульозу»
4.Релаксація
- Сьогоднішній урок я хочу закінчити словами притчі «Марні зусилля».
Одного разу берегом моря йшов чоловік. День був чудовий . Яскраво світило сонечко, тихо плескали хвилі, з гучними криками над мілиною кружляли чайки. Милувався він пейзажами, озираючись навколо, і раптом перед поглядом його виникло незрозуміле явище. Просто перед ним маленька людська істота виконувала химерний танок. Це була дівчинка, яка нахилялася, щось брала в руки, піднімала і кидала це «щось» якомога далі в море. Вона бігла берегом, явно поспішаючи.
Зацікавившись,чоловік підійшов ближче і запитав: «Що ти робиш?». «Рятую маленьких морських зірочок від палаючих променів сонця. Якщо я не кину їх у воду, вони не доживуть до припливу»,- відповіла дівчинка, ні на хвилину не припиняючи робити. «Ти робиш марну роботу», - відповів чоловік, - Цих зірочок тут тисячі, сонце пече немилосердно, час летить дуже швидко,ти все одно їх усіх не врятуєш!» «Ну то й що!- повела плечима дівчинка.-У будь-якому разі, цю я вже встигла врятувати!» І з цими словами вона взяла в руки червону морську зірку і закинула її далеко в морські хвилі…
Висновок: Отож, діти, і ми з вами не можемо проживати дні , години, склавши руки і нічого не роблячи. І якщо в результаті наших зусиль буде врятовано бодай одна людина, якщо ви самі будете здорові, можна вважати, що цей урок ми з вами провели не марно.
5.Ритуал прощання:
Вправа ”Тепло долонь”
-А тепер давайте станемо у коло, візьмемось за руки і спробуємо відчути тепло долонь своїх друзів і хором скажемо: „Зупинимо туберкульоз разом!”