Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку

Про матеріал
Ознайомити із поняттям «тип країни», «типологія», сприяти розумінню особливостей сучасної соціально-економічної типології; розвивати уміння визначати тип країн світу, користуючись картами атласу; характеризувати країни, використовуючи нетекстові документи.
Перегляд файлу

Дата______ Урок №______     Клас 9

Тема уроку: Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку, місце України в ній. Багаторівневість світового господарства, його просторова структура за концепцією «Центр – периферія». Практична робота №2 Позначення на контурній карті країн «Великої двадцятки» (G-20).

МЕТА УРОКУ:

  • освітня: ознайомити із поняттям «тип країни», «типологія», сприяти розумінню особливостей сучасної соціально-економічної типології;
  • розвиваюча: розвивати уміння визначати тип країн світу, користуючись картами атласу; характеризувати країни, використовуючи нетекстові документи (таблиці);
  • виховна: сприяти зацікавленості до розуміння соціально-економічних процесів, які відбуваються у світі.

ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: тип країни, типологія держав, ВВП, ВНП, ІРЛП.

ОБЛАДНАННЯ: підручник, політична карта світу, атласи, роздавальні матеріали (таблиці), комп’ютер, проектор (інтерактивна дошка), мультимедійна  презентація.

ТИП УРОКУ: вивчення нового матеріалу.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ: учні наводять приклади країн світу за різним рівнем економічного розвитку, уміють отримувати та аналізувати інформацію щодо типізації країн за рівнем економічного розвитку, показують на карті країни «Великої сімки» (G-7), «Великої двадцятки» (G-20).

НОМЕНКЛАТУРА: Австралія, Аргентина, Бразилія, Велика Британія, Індія, Індонезія, Італія, Канада, Китай, Корея, Мексика, Німеччина, ПАР, Росія, Саудівська Аравія, США, Туреччина, Франція, Японія, Європейський Союз.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  1. Привітання з учнями.
  2. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
  • Усне фронтальне опитування
  • Пригадайте , які країни світу мають найбільшу площу території, які – найбільшу кількість населення?
  • Які країни є світовими лідерами за показниками ВВП та індексу людського розвитку.
  1. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
  • Розповідь учителя

Країни світу різняться між собою не тільки формами правління, державного устрою, політичними та економічними системами. Багатоликість країн сучасного світу вимагає їх класифікації, тобто наукового розподілу на групи за певними ознаками з метою їх порівняльного вивчення. Можна скласти класифікацію за одним критерієм, а можна — за сукупністю певних ознак. Країни групують за площею території, кількістю населення географічним положенням, структурою господарства, рівнем соціально-економічного розвитку тощо. Це та багато іншого ми дізнаємося під час вивчення сьогоднішньої теми.

  • Оголошення теми, мети і завдань уроку.
  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  1. Розповідь учителя

Типізація – це групування країн за певним критерієм. Для характеристики економіки країн світу використовують показники: ВВП на душу населення, галузева структура економіки і наукомісткі галузі, рівень і якість життя населення.

Соціально-економічна типізація – це поділ країн на групи залежно від рівня їх економічного розвитку та значення у світовій економіці й політиці.

Презентація "Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку"

Країни «Великої сімки» є головними експортерами на світовий ринок наукомісткої  промислової продукції: електроніки, робототехніки, новітніх матеріалів. Ці країни перейшли до постіндустріального суспільства.

Малі високо розвинуті країни Європи. ВВП на душу населення 40 000 – 98 000 доларів США, високий рівень розвитку, вузька спеціалізація, великий експорт і імпорт, незначний вплив на світову економіку і політику. деякі держави є партнерами країн «Великої сімки».

Переселенські країни мають високий ВВП на душу населення 35 000 доларів США, високий рівень індустріалізації, аграрно-сировинну спеціалізацію. Ці країни мають високу продуктивність праці та позитивний торговельний баланс.

Країни середнього рівня економічного розвитку мають показник ВВП на душу населення 35 000 на рік н людину, рівень ІЛР високий 0,8-0,9. Ці країни є індустріально-аграрними, високий рівень індустріалізації, розвинута сфера послуг (туризм). Країни відчувають значну фінансову та технологічну залежність від більш високо розвинутих держав.

Презентація "Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку"

 

Це найбільш численна група країн, які часто називають країнами «третього світу». До цього типу належать всі країни Латинської Америки, Африки, Океанії, більшість країн Азії. Чимало з них є «молодими» державами, що стали на шлях незалежного розвитку після Другої світової війни, решта – здобули незалежність раніше, але так історично склалося, що вони відстали від розвинених країн, перетворившись на аграрно-сировинну окраїну світового господарства. У країнах, що розвиваються, проживає понад 80% людства, проте виробляють вони менш як 40% ВВП світу.

Презентація "Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку"

Презентація "Типізація країн світу за рівнем економічного розвитку"

Практична робота №2. Позначення на контурній карті  країн «Великої двадцятки» (G-20).

  1. Позначте на контурній карті країни «Великої двадцятки».
  2. Визначте їх місце в сучасній типізації країн ООН.

Типи країн за рівнем економічного розвитку | Тест з географії – «На Урок»

5. Політичні та економічні системи країн. Типологія держав. | Економічна і  соціальна географія світу, 10-11 клас

  1. ВИВЛЕННЯ ЗВОРОТНЬОГО ЗВЯЗКУ
  • Усне фронтальне опитування
  • Які показники соціально-економічного розвитку, на ваш погляд, є найбільш важливими при встановленні типу країни? Доведіть це на конкретних прикладах.
  • Чи існує залежність між розміром території країни та її рівнем економічного розвитку? Доведіть свою думку на конкретних прикладах.
  • Чому, на ваш погляд, деякі країни, де прибутки населення високі, (наприклад, Саудівська Аравія, Катар, Кувейт), відносять до країн, що розвиваються?
  • Які підгрупи розрізняють у групі країн, що розвиваються?
  • До якого типу країн належить України? Які риси властиві цій групі?
  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
  • Оцінюється робота учнів на уроці.
  1. КОМЕНТОВАНЕ ПОЯСНЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Опрацювати § 8. Об’єднатися в групи, підготувати повідомлення про міжнародні організації (схеми, таблиці, плакати, мультимедійні презентації (випереджальне завдання).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Христенко Ольга Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Авраменко Тамара
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Баран Людмила
До підручника
Географія 9 клас (Бойко В.М., Дітчук І.Л., Заставецька Л.Б., Гринюк Т. А., Смаль І. В., Харенко І. М.)
Додано
20 грудня 2021
Переглядів
13172
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку