Рекомендації для вчителів, працюючих в 10-11 класів, стосовно найбільш типових помилок при захисті екологічних проектів.
Типові помилки учнів під час захисту екологічних проектів.
Нормативними документами, на які повинен спиратися вчитель при підготовці учнів до захисту є Методичні рекомендації МОН щодо проведення Всеукраїнської олімпіади з екології.
Під час захисту екологічних проектів учні припускаються таких типових помилок:
ü Порушення структурованості викладу матеріалу
ü Аберація змісту захисту проекту
ü Неякісний супровід захисту наочними матеріалами
ü Брак вміння ведення дискусії Розглянемо кожну категорію окремо.
Порушення структури викладу матеріалу:
- недотримання регламенту захисту проекту
- неструктурованість (алогічність) виступу, коли учень будує свій захист невпорядковано й членам журі важко прослідити основну думку виконаної роботи
- нечіткість вираження основних компонентів роботи,
- відсутність чіткого формулювання актуальності проблеми;
- підміна мети завданнями,
- перевага теоретичного блоку доповіді над практичним;
- відсутність згадування методики проведення дослідження,
- формальність доказовості у викладеному матеріалі,
- відсутність рекомендацій практичного застосування результаті виконаної роботи з урахуванням особистого вкладу дослідника;
- наведення у доповіді списку використаних джерел
Аберація змісту захисту проекту:
- невідповідність формулювання теми змісту роботи,
-компілятивний характер роботи, адже учні також мають дотримуватися принципу академічної доброчесності,
- надлишкова науковість викладення матеріалу;
- надмірне вживання наукових термінів та іншомовних слів,
- відсутність розкриття результатів власних лабораторних, польових чи практичних досліджень,
- відсутність обґрунтованих висновків на основі аналізування отриманих результатів досліджень,
- викладу змісту матеріалу бракує чіткості, лаконічності.
Неякісний супровід захисту наочними матеріалами:
- надання переваги під час супроводу захисту електронним презентаціям, нехтування рекомендацій демонстрації матеріалів проекту через постери, моделі чи інше обладнання,
- недотримання вимог до оформлення наочності (нівелювання кольорів фону та надписів, надмірне використання або малюнків, або тексту, маленькі за розміром, нечитабельні літери тощо),
- низька ступінь сформованості специфічних умінь учнів під час роботи з наочним матеріалом (це відсутність використання наочних матеріалів під час виступів, примітивне посилання на наочність (лише фраза «…ви можете побачити на слайді…»), відсутність демонстрування даних з таблиць, графіків).
- відсутність фотофактів роботи над проектом на різних етапах
Брак вміння ведення дискусії:
- використання зайвих загальних фраз,
- відсутність повноти відповідей на запитання;
- відповіді на запитання не відповідають змісту питання,
- брак досвіду ведення дискусії (учень «боїться» запитання, хвилюється),
- відсутність науковості у відповідях
- низька культура мовлення (використання слів-паразитів, повторюваність, оглушення слів, суржик, помилки у вимовлені термінів та понять тощо).
Під час виступу журі оцінює водночас і грамотність доповідача. Потрібно уникати: тавтології, слів-паразитів, орфографічних, граматичних та стилістичних помилок.
Під час захисту особливого значення набувають темп мовлення та інтонація. Тому в тексті - доповіді варто:
- виділити ключові слова та розставити необхідні паузи,
- заздалегідь хронометрувати тривалість виступу.
Успішному виступу сприяє тренування вдома, щоб вивчити матеріали і вільно викладати результати дослідження, компонуючи усний виступ з наочною презентацією, а також відпрацювання перед дзеркалом власної мови жестів.
Під час виступу учень має дотримуватися правил етикету, бути доброзичливим, ввічливим. Наприкінці доповіді доречно подякувати усім членам журі та аудиторії за увагу.
Дискусія після доповіді є обов’язковим елементом захисту проекту. Учня слід заздалегідь підготувати до дискусії після доповіді, щоб не наразитися на ризик звести всі зусилля, докладені задля написання роботи, нанівець. Натомість під час дискусії учень може справити ліпше враження на членів журі та аудиторію, ніж під час самого виступу. Для цього він має вміти вести діалог, оволодіти мистецтвом дискусії, етикою спілкування.