Тиждень географії у професійно-технічному закладі

Про матеріал
У пропонованому збірнику ви ознайомитесь із розробками матеріалів предметного тижня з географії у професійно-технічному закладі, що адаптовані до вікової категорії, професійного напрямку, сучасного покоління дітей. Методика проведення предметного тижня полягає в організації заходів, що носять інформаційний та загальний характер, створюючи новий освітній простір, використовуючи різноманітні інформаційно-комунікаційні технології. Методична розробка містить сценарії позакласних заходів у рамках проведення Тижня географії, а також дидактичні матеріали до них. Рекомендовано для вчителів географії.
Перегляд файлу

image

ЗМІСТ

 

ВСТУП…………………………………………………………………………. 3

1.      Методичні аспекти проведення тижня географії в професійно-технічному закладі…………………………………………………………………………… 5

2.      План заходів «Тижня географії»……………………………………………. 7

3.      Тематична лінійка «Географія цікава для кожного»………………………. 8

4.      Виховна година: Україна для нас найкраща! (Цікаві факти, рекорди,

туристичні місця України)……………………………………………………... 9 5. Вікторина «Хто краще?» …………………………………………………… 13 6. Екскурсія на метеорологічну станцію ……………………………………...18

7. Географічний квест «Кругосвітня подорож»……………………………….20

ВИСНОВКИ…………………………………………………………………….23 СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………25

ДОДАТКИ………………………………………………………………………27

ВСТУП

Кожен учитель географії мріє про те, щоби учні мали інтерес до його предмету, адже в цьому є запорука успішного навчання – якщо учневі цікаво   на уроці, то він завжди уважний і активний, не обмежується лише інформацією з підручника, а буде користуватися додатковою та довідковою літературою, в нього завжди будуть виникати запитання.

Важливим фактором формування сталого інтересу до географії є практика проведення предметних тижнів. Вона відкриває широкі можливості для задоволення індивідуальних нахилів та здібностей учнів саме до цього предмету.

Логічним продовженням процесу навчання є позаурочна робота з предмету, яка також значною мірою спрямовує учнів на шлях інтелектуального і морального розвитку, усвідомлення своєї ролі в суспільстві. Найбільш дієвою  і актуальною формою позаурочної роботи на сьогоднішній день є організація і проведення в школах  предметних тижнів. Впродовж тижня географії є найбільше можливостей  зацікавити учнів географією як наукою, цікавим навколишнім світом нашої планети, а також можливостей підвищити інтелектуальний рівень сучасного учня.  Проведення ряду заходів під час тижня географії допоможе вчителю закцентувати увагу здобувачів освіти  на важливі  зміни в сучасному політичному просторі, на зв’язок сьогодення з минулим, на роль кожного у вирішенні складної екологічної ситуації на планеті земля. Тому проведення тижня географії  є доцільною, ефективною і потрібною формою роботи з учнями.

Мета проведення предметних тижнів географії – активізувати творчу і пізнавальну діяльність учнів, формувати в них сталий інтерес до вивчення й дослідження географії, створити для учнів сприятливі умови і дати їм можливість презентувати здобуті знання у нестандартних формах роботи, реалізувати виховний потенціал предмету.

Основне завдання організації і проведення предметних тижнів ґрунтується не на тому, щоби учні засвоювали давно відомі істини, а на створенні такої атмосфери, за якої кожен учень під керівництвом педагога прагне навчитися інтерпретувати географічний матеріал, самостійно здобувати додаткові географічні знання, робити з   матеріалу висновки морального характеру, які би безпосередньо стосувалися його життя.  Основне завдання вчителя професійно-технічного закладу – показати зв'язок предмету з обраною учнями професією, довести важливість здобутих знань, умінь і навичок у професійній діяльності. Навчити любити географію, любити і берегти свій рідний край, природу – ось головні завдання предметного тижня географії!

Практичне значення  проблеми організації і проведення предметних тижнів географії  полягає в тому, що виникає необхідність шукати й розробляти нові підходи до конструювання раціональної системи позаурочних занять з учнями з метою повнішої реалізації їх педагогічних можливостей. 

У пропонованому збірнику ви ознайомитесь із розробками  матеріалів предметного тижня з географії у професійно-технічному закладі, що адаптовані до вікової категорії, професійного напрямку, сучасного покоління дітей. Методика  проведення предметного тижня  полягає  в  організації  заходів,  що   носять  інформаційний  та  загальний  характер, створюючи  новий освітній простір, використовуючи різноманітні інформаційнокомунікаційні технології.

Методична розробка містить сценарії позакласних заходів у рамках проведення Тижня географії, а також дидактичні матеріали до них.

Рекомендовано для вчителів географії.

 

 

           

1. МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ ГЕОГРАФІЇ В

ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОМУ ЗАКЛАДІ

Тиждень географії в школі – це комплексний навчально-виховний захід, який об’єднує у собі різноманітні форми позаурочної роботи та займає достойне, значуще місце в системі позаурочної роботи з географії.

Проведення тижня географії в професійно-технічному закладі опирається на певні принципи, які є методичним підґрунтям успіху:

1.                      Ретельна підготовка з боку вчителя, батьків і учнів, планування заходів, їх завчасна розробка.

2.                      Інтеграція загальноосвітніх і професійних предметів, співпраця викладачів і майстрів.

3.                      Тематична спрямованість тижня або кожного окремого дня.

4.                      Заходи, що проводяться в системі тижня географії повинні бути спрямовані на доповнення і поглиблення знань, умінь, які учні отримують на уроках географії.

5.                      Залучати до участі необхідно обов’язково всіх учнів, що виявили бажання. Для цього диференціювати завдання.

6.                      Розкриття талантів, творчих здібностей учнів, залучаючи їх до різної форми творчої роботи.

7.                      Пріоритетними в завданнях є виховання в учнів самостійності, цілеспрямованості, організованості, патріотизму.

8.                      Заходи мають охоплювати кожну групу і завдання мають бути відповідними поточній навчальній програмі з географії для учнів 10-11 кл. (оскільки учні приходять в ПТЗ після 9 кл. і до цього навчалися у різних закладах і умовах).

9.                      Проведення тижня має бути в атмосфері свята, творчої і доброзичливої атмосфери, а не у формі діагностичної чи контрольної роботи.

10.                  Позакласні заходи доцільніше формувати на основі сучасних інтелектуальних телевізійних програм – учасникам цікаво та зрозумілі умови конкурсу і хід роботи.

11.                  Виставкові матеріали, пізнавальна інформація, завдання  мають довести важливість вивчення географії в професійній компетентності майбутнього робітника.

12.                  Всі заходи тижня мають бути проаналізовані, досягнення учнів винагородженні. 

Тиждень географії – тривалий процес, тому доцільно виділити в ньому декілька етапів.

І етап – підготовчий. Засідання творчої групи, розробка плану заходів, правил участі в конкурсах, узгодження часу проведення заходів з адміністрацією закладу, узгодження часу екскурсій, проведення інструктажу з ТБ, формування випереджаючих і творчих завдань для учнів.

ІІ етап – відкриття тижня географії, комплекс позакласних заходів. Проведення лінійки, виховної години, комплексу позакласних заходів (вікторини ігри, змагання, семінари, дискусії, конференції), екскурсій, прогулянок, туристичних походів.

ІІІ етап – підбиття і оголошення підсумків. Аналіз проведених заходів і успішності учнів, виявлення творчого потенціалу, проведення аналізуючого анкетування, вручення нагород. 

Отже, тиждень географії потребує значної підготовки і неабияких зусиль. Форм позаурочної роботи, які можна використати, є  дуже багато. Їх вибір і групування в систему залежать повністю від творчої майстерності, педагогічного мистецтва вчителя, його наукового і емоціонального інтелекту, наполегливості в досягненні мети, активізації творчої діяльності учнів, у пропагуванні географічних знань, у поглибленні інтересу учнів до предмета, інтеграції предмету з спецпідготовкою здобувачів освіти ПТЗ.

 

 

 

 

           

2. ПЛАН ЗАХОДІВ «ТИЖНЯ ГЕОГРАФІЇ»

 № п/п

День тижня

Час проведення

Зміст заходу

1.

Понеділок

8.00

Тематична лінійка

«Географія цікава для кожного». Оголошення плану. 

2.

Вівторок

8.00

Виховна година: Україна для нас найкраща! (Цікаві факти, рекорди, туристичні місця України)

3. 

Середа

15.00

Вікторина «Хто краще?» 

(І курс).

4. 

Четвер

15.00

Екскурсія на Уманську метеорологічну станцію  (ІІ курс).

5.

П’ятниця

9.00

Географічний квест

(ІІІ курс)

 

 

6.

Понеділок (наступний)

8.00

Лінійка. Підведення підсумків. Вручення нагород.

 

 

7.

Протягом тижня

 

Виставка «Географічні рекорди світу.

 

 

 

             

3. ТЕМАТИЧНА ЛІНІЙКА  «ГЕОГРАФІЯ ЦІКАВА ДЛЯ КОЖНОГО»

Вчитель: Доброго дня, дорогі учні, колеги. Як ви вже зрозуміли ( у залі висить вивіска «Тиждень географії», вздовж коридорами «Географічні рекорди») ми розпочинаємо з вами цікавий, пізнавальний, інтелектуальний та творчий тиждень – Тиждень географії. Дорогі наші майбутні кухарі, плодоовочівники, слюсарі, водії, електромонтери, перукарі - не поспішайте робити висновки, що це не для вас. Географія цього тижня «працюватиме» для вас. 

Географія – одна з найдавніших наук, яка зародилася в період рабовласництва в країнах Сходу . Давні вчені-географи в своїх книгах складали описи природи, людей, їх господарської діяльності та культури як своєї країни, так і далеких, загадкових островів, материків, країн. Тому ще в ІІІ ст. до.н.е. давньогрецький вчений Ератосфен Киренський запропонував назву цій науці – географія. Ви, напевно знаєте, що є мовою географії. Звичайно – це карта. Відомо, що пояснити шлях за допомогою малюнка, схематичного плану чи географічної карти набагато простіше, ніж описати його словами. Точне зображення земної поверхні на площині у певній картографічній проекції за допомогою умовних знаків називають географічною картою. Людина почала користуватись картою, відколи палицею на поросі намагалась пояснити прохожому як пройти в те чи інше місце і ниті використовуючи новітні геоінформаційні системи. Прикладів широкого застосування карт у житті й діяльності людей можна навести дуже багато. Карта - це джерело знань, незмінний посібник у середній і вищій школі. Без карти неможливі експедиційні дослідження, туристичні походи, подорожі, мореплавство, промислове і сільськогосподарське будівництво та ін. Водночас карти є засобом масової інформації і пропаганди наукових знань. 

Ми підібрали для вас ряд цікавих і поєднаних з вашою професією карт, які ви ніколи не побачите в підручнику чи атласі (ДОДАТОК 1).  

4. ВИХОВНИЙ ЗАХІД «УКРАЇНА В НАС НАЙКРАЩА»

Мета: поглибити знання учнів про нашу державу – Україну; формувати національну свідомість школярів; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати любов до рідного краю, повагу до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави.

Обладнання: стрічечки жовто-блакитні, відео, пісні, фото видатних особистостей, мікрофон, мультимедійний проектор. 

 

ХІД ЗАХОДУ

Є багато країн на землі,

В них – озера, річки і долини.

Є країни великі й малі,

Та найкраща завжди Батьківщина.

Дмитро Павличко Ведучий 1: Доброго ранку!

Ведучий 2: Вітаємо всіх присутніх на виховній годині в рамках Тижня географії на тему «Україна для нас найкраща!»

Ведучий 1: Україна! Скільки глибини в цьому слові... Це золото безмежних полів, бездонна синь зачарованих небес. Тихі плеса річок, сині очі озер і ставків. Це безмежні степи і ліси, зелені долини і луки, Карпатські верховини і донецькі простори, Полісся і Крим, біленькі полтавські хати і велич сільських краєвидів - все це наша Україна.

Ведучий 2: Україна... Золота, чарівна сторона. Земля рясно уквітчана, зеленню закосичена. Найсвятішими для нас є слова Україна, Батьківщина. Адже Батьківщина - це не тільки Україна, а й рідна домівка і те місце, де ти народився і виріс, де минули найкращі роки твого життя. Рідний край...

Кожен народ глибоко поважає землю і називає її матір'ю.

Ведучий 1: Не легкі часи зараз для України… люди розбігаються хтокуди: хтось у пошуках кращої роботи, хтось легкого життя. Все більше стали приваблювати чужі простори в Єгипті, Америці, Туреччині. Всі хочуть в Європу. 

       Ведучий 2: В Європу кажеш? А хто знає, де географічний центр Європи?..

Так. В Україні. Село Ділове Рахівського району Закарпатської області.        Ведучий 1: Ого. То це виходить Франції до центру Європи далеко (жарт).

       Ведучий 2: Друзі, давайте сьогодні разом поглянемо на нашу Україну, як на рідну, з великою любов’ю, без осуду і скептицизму, давайте розплющимо очі і зацінуємо той край, де народились і живем. 

(Презентація ДОДАТОК 2)

Ведучий 1: Україна, без врахування європейської частини Росії, найбільша за площею країна Європи. Її площа складає 603.7 тис. км2. Наступна за нею Франція 551,6 тис. км2, далі Іспанія 506 тис. км2 і т.д.

Ведучий 2: На своїх просторах Україна має велику кількість природних та історико-архітектурних об’єктів, які мають світове значення та 7 включених до списку Світової спадщини ЮНЕСКО .

Ведучий 1: До цього списку включають видатні культурні та природні цінності, що вважаються надбанням усього людства. Ось деякі об’єкти з тих, що включені та є кандидатами, їх ще називають 7 чудес України.

Ведучий 2: Стара фортеця «Кам’янець» - одне з стародавніх міст України, що розкинулось в каньйоні р. Смотрич. Кількість пам’ятників архітектури 11-19 століття нараховує 200 споруд.

Ведучий 1: Києво-Печерська лавра – один з найперших монастирів на Русі, заснований 1051 р. 

Ведучий 2: Софіївка – національний дендропарк, в якому нараховують 3323 види місцевих та екзотичних дерев та кущів, у поєднанні з архітектурними і мистецькими витворами, вважається шедевром світового садово-паркового мистецтва.

Ведучий 1: Собор Святої Софії – заснований в 11 столітті ще Ярославом Мудрим, в якому до нині збереглися багато фресок і мозайок.

 Ведучий 2: Херсонес – залишки міста на півострові Крим, що збудували древні греки ще в 5 столітті до н.е.

Ведучий 1: Хортиця – найбільший острів на Дніпрі, унікальний природний та історичний заповідник, довжиною 12,5 км.

Ведучий 2: Хотинська фортеця будувалася в 10-18 ст. Тут проживали літописці тиверці. Кам’яні укріплення будувалися під час ГалицькоВолинського князівства.

Ведучий 1: ІБог-Творець наділив нашу країну не менш вражаючими природними чудесами. Погляньмо на них.

Відео «7 природних чудес України» 

(https://www.youtube.com/watch?v=Q10qgp5GZP8)

Ведучий 2: Біосферний заповідник «Асканія Нова» - єдина в Європі ділянка степу, якої ніколи не торкався плуг. Тут є кулани, бізони, коні Пржевальського.

Ведучий 1: Гранітно-Степове Побужжя – природний комплекс у Миколаївській області. Величні скелі сягають 40-50 м заввишки.

Ведучий 2: Дністровський каньйон – загальна довжина 250км, це один з найбільших каньйонів не лише України, а Європи.

Ведучий 1: Мармурова печера – знаходиться в горах Криму, входить до п’ятірки найкрасивіших обладнаних печер планети.

Ведучий 2: Озеро Світязь – найбільше і найглибше озеро природного походження в Україні. У вітряну погоду хвилі тут сягають 1,5 м.

Ведучий 1: Подільські Товтри – це залишки узбережних рифів, аналогів яким у світі фактично немає.

Ведучий 2: Озеро Синевир – на висоті 989 м на рівнем моря, візитна картка Українських Карпат. Та об’єкт багатьох фотошпалер.

Ведучий 1: Багата Україна також людьми, що відомі своїми творами, винаходами, досягненнями в усьому світі.

Ведучий 2: Згадаймо імена Віталія та Володимира Кличків, Яна Клочкова, Василь Вірастюк, Андрій Шевченко, Сергій Бубка.

Ведучий 1: Ти знаєш,  (ім’я ведучого), а я люблю свою Україну. Вона для мене найкраща.

Ведучий 2: Я теж, і у мене є на це мінімум 27 причин. Ось вони.

Відео «27 причин любити Україну»  

       (https://www.youtube.com/watch?v=3HOKrBy3ATU)

Ведучий 1: Якщо ви теж любите свою країну, то підтримайте спів Катерини стрічками.

Спів «Десь по світу»

Ведучий 2: Не легкі часи в України… Та дайте розійдемось з вами, пам’ятаючи слова Володимира Сосюри : Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води… В годину щасливу і в радості мить, любіть у годину негоди!..

 

           

5. ГЕОГРАФІЧНА ІНТЕЛЕКТУАЛЬНО-РОЗВАЖАЛЬНА ГРА  «ХТО КРАЩЕ?»

 Ведуча: Вітаємо вас, дорогі учасники, на інтелекуально-розважальній грі

«Хто краще?» …. (Презентація ДОДАТОК 3)

І раунд  «Збери літери»

        Перше завдання на розминку – потребує знань з усіх галузей. Зал може допомагати. Команда слухає запитання, а відповіді учасники повинні скласти з літер, що прикріплені у кожного на грудях і на спині; всі слова-відповіді повинні складатися з чотирьох літер. Команда набирає стільки балів, скільки склала правильно слів за 90с.  

1 команда

 У-О;  В-К;  С-М;  А-К   

1)нічний птах  -  сова

2)борошно російською мовою  -  мука

3)чоловіча прикраса під носом  -  вуса

4)білий ведмідь, що шукав друзів на Півночі   -  умка

5)наша солов’їна українська…  -   мова

6)розділовий знак або загрозливий стан життю  -  кома

7)віск російською мовою - воск

8)вид твердого палива або наркотик  -  кокс

9)дівоча прикраса чи сільськогосподарський ручний інструмент  -  коса

10) великі болісні страждання, спільнокореневе слово «мучитись»  -мука

11)вид неродинного зв’язку, хрещена мати  -  кума

   2 команда 

А-И;  П-С;  Л-Р;  І-А   

1)слово «черта» на українській мові, коли йдеться про характер людини  -  риса

2)весняна квітка, яку в народі називають півниками  -  ірис

3)       один із станів, в якому може перебувати вода  -  пара

4)       індійська жіноча сукня -  сарі

5)       у людини нога чи рука, а у тварини..  -  лапа

6)       група людей, що мають спільне походження і ряд спільних фізичних особливостей – раса

7)       те саме, що спір, побитися об заклад  -  парі

8)       фізична енергія людини; здатність або можливість робити, здійснювати що-небудь - сила

9)       листяне дерево, в переносному значенні – несправжній, підроблений  -  липа

10)   овоч, який без мишки вирвати не вдалося б  -  ріпа

11)   формування іміджу, (образу, репутації)  -  піар

Бонусне запитання: Який відсоток складають монархії від усіх сучасних країн та територій? (13%)

 

2  Раунд «Вірю- не вірю»

Ведуча: Наступний  конкурс «Вірю - не вірю». Кожній команді по черзі читатиметься  твердження, а члени команди повинні вирішити - правдиве воно чи ні. Команда отримає стільки балів, скільки дасть правильних тверджень.

Питання задаються командам по-черзі.

1.       Феррарі-італійська компанія спортивних авто.+

2.       Найменша країна світу знаходиться в Європі. +

3.       Географічний центр Європи знаходиться в Україні. +

4.       Єгипет – країна, що частиною території знаходиться в Азії – 

5.       Форд – німецька марка машин.- (США)

6.       Каспійське море – це найбільше озеро світу. +

7.       На півночі знаходиться Південний магнітний полюс. +

8.       Найвищий водоспад знаходиться в Європі.

9.       В Індії 22 офіційні мови. +

10.   Китай, згідно типології країн за економічним розвитком, економічно розвинута країна. – 

11.   Кенон – німецька компанія цифрової електроніки. – (Японська)

12.   У Південній півкулі немає жодної країни «Великої сімки» економічно розвинутих країн. +

13.   У світі налічується 150 країн. – (230)

14.   У світі існує є три міста з назвою Умань. -

Бонусне запитання: Скільки на Землі відсотків прісної води? ( 2,5 %)

 

3 Раунд

 «Відгадай географічний об’єкт чи поняття за описом»

Один з команди отримує картки з географічними поняттями, об’єктами, назвами. Описує це поняття команді, команда вгадує слово. Команда набирає

Берлін

Азія

Італія

Дніпро

Карпати

Дональд Трамп

Європейський союз

Карта

Імпорт

Урбанізація

Атлантичний океан

Компас

Металургія

Машинобудування

Японія

Екватор

Столиця

Монархія

Федерація

Чорне море

Острів

Країна

Регіон

Варшава

Прапор

Гімн

Єлизавета ІІ

Кордон

Площа

Населення

стільки балів, скільки відгадала слів за 90с.

Бонусне запитання: Скільки відсотків від загальної площі України займають ліси? (16%)

 

4 Раунд  «Я вас і так чую»

  Цей конкурс вам продемонструє як ви сприймаєте матеріал з навушниками у вухах. Говорячи: «Я вас і так чую!» Для участі потрібно два учасника. За  90 сек ви маєте вгадати якомога більше слів. Це будуть слова найчастіше вживані на уроках, зокрема географії.  

Команда 1: Зошит, глобус, підручник, ручка, дошка, регіон, столиця, лінійка, пульт, парта, Європа, півкуля, дзвоник, перерва.

Команда 2: Карта, завдання, крейда, олівець, маркер, країна, указка, імпорт, губка, черговий, Азія, північ, урок, журнал.

Бонусне запитання: Скільки відсотків українців проживає за межами її території? (30 %)

 

5 Раунд «Питання для команди»

Команда за 90 сек. має назвати столиці якомога більшої кількості країн

Європи та Азії. 

 

Команда 1: 

Команда 2:

Японія (Токіо) 

Ізраїль (Тель-Авів, Єрусалим)

Угорщина (Будапешт)

Бельгія (Брюссель)

Білорусь (Мінськ)

Індонезія (Джакарта)

Монголія (Уланбатор)

Молдова (Кишинів)

Індія (Нью-Делі)

Росія (Москва)

Польща (Варшава)

Німеччина (Берлін)

Казахстан (Астана, Нур-Султан)

Монако (Монако)

Великобританія (Лондон)

Румунія (Бухарест)

Греція (Афіни)

Італія (Рим)

Латвія (Рига)

Франція (Париж)

Катар (Доха)

Чехія (Прага)

Азейбаржан (Баку)

Туреччина (Анкара)

Китай (Пекін)

Грузія (Тбілісі)

Болгарія (Софія)

Норвегія (Осло)

Данія (Копенгаген) Вірменія (Єреван)

Бонусне запитання: Скільки відсотків займає басейн річки Дніпро в

Україні? (65%)

6 Раунд  «Що зображено на німій карті?»

На екрані з’явиться об’єкт, який учасник має назвати. Це може бути країна, місто, міжнародна організація, регіон, субрегіон, область, материк, океан.

Бонусне запитання: Скільки відсотків українців розмовляють вдома українською мовою? (55%)

 

7 Раунд «Просторова орієнтація»

Кожен має взяти в руки назву однієї з країн та розташуватись так, як розташовані країни карті (з півночі на південь або із заходу на схід). Можна вибрати двох помічників з залу.

Команда 1: Норвегія, Естонія, Україна, Румунія, Болгарія, Туреччина, Ірак, Саудівська Аравія. 

Команда 2: Великобританія, Німеччина, Чехія, Україна, Казахстан, Монголія, Північна Корея, Японія. 

Бонусне запитання: Який відсоток населення світу проживає в Азії? (60%) Музичний номер.

Журі підбиває підсумки. (Матеріали для журі див. ДОДАТОК 4).

           

6. ЕКСКУРСІЯ НА МЕТЕОРОЛОГІЧНУ СТАНЦІЮ

Одним із навчально-пізнавальних заходів в рамках тижня географії є екскурсії. Оскільки, згідно нової програми з географії для 11 класу, передбачено вивчення теми  «Атмосфера. Погода. Клімат», а професійнотехнічні заклади, як правило, не обладнані метеомайданчиком, варто  відвідати при нагоді метеорологічну станцію. Під час екскурсії учні познайомляться з приладами та принципом їх роботи, особливостями ведення метеорологічних спостережень, простежать зв'язок метеорології та агрономії, почуть відповіді фахівців на свої запитання.

Завдання, що отримують учні перед початком екскурсії:

Завдання 1. Познайомитися з роботою Уманської метеорологічної станції, написати короткий письмовий звіт. 

imageЗавдання 2. Скласти план – схему метеомайданчика. Зразок розміщення приладів і установок на метеорологічній площадці (розміри і відстань у метрах)): 

1)  Геодезичний репер станції; 

2)  флюгер з легкою дошкою; 

3)  датчик анеморумбометра ; 

4)  флюгер з важкою дошкою; 

5)  Будка психрометрична; 

7)                     снігомірна рейка; 

8)                     будка психрометрична запасна; 

9)                     будка для самописців; 

10)                 прилад для вимірювання метеорологічної дальності видимості (МДВ, наприклад, установка М-53); 

11)                 опадомір; 12) плювіограф; 13) запасний стовп опадоміра (для встановлення при сніжному покриві); 14) снігомірна рейка; 15) геліограф; 16) ледоскоп; 17) росограф; 18) ділянка без рослинності для встановлення на поверхні грунту; 19) і в грунті (Савіновських колінчастих); 20) термометрів; 21) снігомірна рейка; 22) ділянка з природним рослинним покривом для встановлення грунтовоглибинних термометрів (23) і мерзлотоміра (24); 25) установка для вимірювання вертикальних градієнтів температури і вологості повітря; 25) установка для вимірювання мінливості швидкості вітру з висотою; 27) актинометрична установка.

 Завдання 3. Охарактеризувати географічне положення метеостанції і здійснити порівняльний його аналіз, з точки зору формування кліматичних відмінностей між ними. 

Географічне положення характеризується за наступним планом: а) Географічні координати; б) Положення відносно океанів, центрів дії атмосфери; в) Характеристика рельєфу території (висота над рівнем моря). г) Положення відносно гір, річок, озер, великих міст. д) Стан діяльної поверхні навколишньої території, господарська освоєність території розташування станції. ж) Місце у фізико-географічному районуванні території

(географічний пояс, природна зона, ландшафтне районування).

 

 

           

7. ГЕОГРАФІЧНИЙ КВЕСТ «КРУГОСВІТНЯ ПОДОРОЖ»

Мета квесту:

-         розвинути інтерес до предмету

-         систематизація та узагальнення знань, отриманих на уроках географії;

-         розвивати логічне мислення, інтуїцію, вміння швидко знаходити вихід із складної ситуації;

-         формування в учнів високих морально-психологічних якостей – рішучості, наполегливості, дисциплінованості, навичок працювати у команді, згуртованості в учнівських колективах; -організація змістовного дозвілля учнів.

Учасники: команди учнів 2-3 курсів ( по 7 осіб кожна).

Тривалість квесту: 1 академічна година.

Місце проведення: приміщення ліцею (кабінети: історії, української мови, фізики, плодоовочівництва, читальний зал, методичний кабінет, кабінет природничих дисциплін).

Обладнання: картки із завданнями, маршрутні листи для команд, картапазли, завдання до станцій.

Підготовка до квесту:  

-         розробити завдання;

-         облаштувати навчальні кабінети, у яких проводитиметься кожен з етапів квесту;

-         роз’яснити учням правила квесту.

Організація квесту:

-         про проведення змагання потрібно повідомити учнів і вчителів, окреслити його тему та особливості проведення;

-         кількість станцій має перевищувати кількість команд для того, щоб уникнути зіткнення команд на одній станції та витрачання часу;

-         на кожній станції має бути координатор – вчитель, який слідкує за виконанням завдання на станції, оцінює правильність виконання.

 

Правила квесту.

1.     Всі учаники квесту діляться на 3 команди по 7 осіб.

2.     Кожна команда отримує свій маршрутний лист (зразок маршрутного листа у Додатку 1) і проходить станції згідно свого маршруту.

3.     Координатори на кожній станції, після виконання завдання, роблять відмітку у маршрутному листі ( час виконання завдання та кількість набраних балів).

4.     Квестери повинні дотримуватись правил гри.

5.     Для того, щоб команда стала переможцем, усім її членам потрібно першими пройти усі «зупинки», виконати завдання правильно і якомога швидше та дістатися фінішу.

6.     Завдання від координатора квесту команда отримує лише тоді, коли усі її члени будуть присутні на пункті!

Станції:

1.   Зупинка «Київ» 

    Завдання: підібрати столицю до країни. 

2.   Зупинка «Анаграма»

    Завдання: скласти назву країни з переплутаних, але потрібних літер.

3.   Зупинка «Ребуси»

    Завдання: відгадати слова, пов’язані з географією, зашифровані в ребусах.

4.   Зупинка «Прапор»

    Завдання: підібрати прапор до країни. 

5.   Зупинка «Пазли»

    Завдання: Скласти карту світу з субрегіонів.

6.   Зупинка «Німа карта»

    Завдання: Підписати об’єкти, зазначені цифрами на карті. 

Матеріали до квесту – ДОДАТОК 5.

 

 

Маршрутні листи для команд

 

План квесту

Час роботи

Бали

Підпис

1

 

Зупинка «Київ»

 

 

 

2

 

Зупинка «Анаграма»

 

 

 

3

 

Зупинка «Ребуси»

 

 

 

4

 

Зупинка «Прапор»

 

 

 

5

 

Зупинка «Пазли»

 

 

 

6

 

Зупинка «Німа карта»

 

 

 

 

Фініш

 

 

 

 

План квесту

Час роботи

Бали

Підпис

1

 

Зупинка «Ребуси»

 

 

 

2

 

Зупинка «Прапор»

 

 

 

3

 

Зупинка «Пазли»

 

 

 

4

 

Зупинка «Німа карта»

 

 

 

5

 

Зупинка «Київ»

 

 

 

6

 

Зупинка «Анаграма»

 

 

 

 

Фініш

 

 

 

 

План квесту

Час роботи

Бали

Підпис

1

 

Зупинка «Пазли»

 

 

 

2

 

Зупинка «Німа карта»

 

 

 

3

 

Зупинка «Київ»

 

 

 

4

 

Зупинка «Анаграма»

 

 

 

5

 

Зупинка «Ребуси»

 

 

 

6

 

Зупинка «Прапор»

 

 

 

 

Фініш

 

 

 

ВИСНОВКИ

З метою зацікавлення дітей до вивчення географії, розвитку творчих здібностей, навичок добору географічної інформації з різних джерел географічних знань, розширення кругозору, поглиблення знань з предмету, і пошуку зв’язку предмету з власною спеціальністю  методична розробка «Тиждень географії» була апробована на базі  ДНЗ «Уманський ПАЛ». 

Розпочались заходи з проведення тематичної лінійки «Географія цікава для кожного», на якій презентувались унікальні карти,  цікаві для майбутніх  робітників робітничих професій та пересічним громадянам. Наприклад «Карта країн світу за напрямком руху на дорогах», «Карта світу за переважними типами розеток», «Догляд за шкірою та волоссям в країнах світу», «Популярність видів алкогольних напоїв в країнах світу» та багато інших.

Після чого учні взяли участь в інформативній виставці «Географічні рекорди світу».

Наступного дня в актовій залі ліцею, з метою піднесення патріотичного духу,  була проведена виховна година «Україна для нас найкраща». Учні, що брали участь в заході, звернули увагу глядачів на унікальні природні та історико-культурні об’єкти України, найвидатніших людей та винаходи українців, що мають світове значення. В кінці заходу виконали патріотичну пісню у формі флешмобу.

Наступного був проведений позакласний захід «Хто краще?» , в якому взяли участь учні 10, 11, 13, 14 груп першого курсу. Діти з літер складали слово, що означало правильну відповідь, вирішували правдиве чи ні твердження, відгадували географічний об’єкт за описом капітана команди, називали столиці країн, розташовували країни (назви яких тримали в руках) з заходу на схід та з півночі на південь, відгадували географічні об’єкти на німій карті. Найбільше додав веселого настрою конкурс «Я вас і так чую», в якому учасники мали відгадати слово, що найчастіше вживається на уроці географії в навушниках з гучною музикою. Гра пройшла в теплій, радісній атмосфері, учасники продемонстрували не погані знання з географії.

Перемогла, як завжди, дружба.

Цього ж тижня учні другого курсу, які за новою програмою географії для 11 класу  вивчають тему «Атмосфера. Погода. Клімат», мали можливість, разом з своїм вчителем географії,  відвідати Уманську метеорологічну станцію, учні познайомились з приладами та принципом їх роботи, особливостями ведення метеорологічних спостережень, виконали поставлені завдання, почути відповіді фахівців на масу своїх запитань.

В п’ятницю серед учнів ІІ і ІІІ курсів проходив квест «Навколосвітня подорож» . На зупинках квесту учням потрібно було підібрати столицю до країни; прочитати анаграми, в яких були зашифровані назви різних міст; відгадати слова, пов’язані з географією, зашифровані в ребусах; підібрати прапори до назв країни; скласти карту світу з пазлів; підписати об’єкти на «німій карті». Учні із захопленням і великою завзятістю виконали завдання всіх зупинок і отримали солодкі нагороди. 

Під час проведення тижня географії учні були задіяні в різноманітних заходах позакласної роботи, за  перемогу  отримали  відповідні  дипломи.       Використання індивідуальних та групових видів робіт, активних та інтерактивних методів стимулювання учнів до участі у заходах, сприяло встановленню тісного співробітництва між вчителем та учнями.

      Форми та методи роботи відповідали рівню розвитку дітей, проводилися в рамках діяльнісного, компетентнісного та особистісно-орієнтованого підходів.

     

 

 

             

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.                      Андрєєва В.М. Позакласна робота з географії. Сценарії заходів, робота з обдарованими дітьми. – Х.: «Основа», 2006. – 240 с.

2.                      Вішкіна Л. Навчальне моделювання на уроках географії// Географія та основи економіки в школі. - 2006.

3.                      Вовк В. Ф. Тиждень географії в школі. — Х.: Вид-во «Ранок», 2009. — 144 с. — (Бібліотека творчого вчителя). 

4.                      Воробйова Р. Географічне виховання учнів у процесі спільної ігрової діяльності //Географія та основи економіки в школі-2005 С.-21.

5.                      Кобернік С.Г. та ін. Методика викладання географії в школі : Навчально- методичний посібник. - К. : Стафед - 2, 2000. 320с.

6.                      Ковальчук Г. «Географія в школах України»//науково-педагогічний журнал - № 01316788. - С.18

7.                      Козинська І. П., Ситник О. І.,  Кугай М. С., Тімець О.В. На допомогу молодому вчителю.: Навчально-методичний посібник для вчителів, магістрантів, студентів. - К.: «Інтерлінк», 2004- 200 с.

8.                      Науменко Є.І. Географія після уроків. – Х.: «Основа», 2007. – 128 с.

9.                      Пушкарьова А. «Географія та основи економіки в школі» -№5. - 2003. -С.30

10.                  Ситник О.І., Швень Н.І., Тімець О.В. Методичні основи організації навчально-дослідної роботи з географії на шкільному географічному майданчику. – Умань: «Сочінський», 2010. – 160 с.

11.                  Стонога О.,  Розробка  позакласного заходу. // Газета  Краєзнавство.

Географія. Туризм  №39 (524), жовтень 2007.

12.                  Усова Н. «Такі різні ігри»// Географія та основи економіки в школі 2003. С.-23

13.                  Щербань П.Н. Навчально-педагогічні ігри – Київ.- 1993

14.                  Якименко Л.,  Розробка позакласного заходу.//Газета  Краєзнавство.

Географія. Туризм. №36 (521), вересень 2007

15.                  Яценко Д., Леонтьєва Г. Активні форми й методи на уроках

географії//Географія та основи економіки в школі - С.-5

16.                  http://zhmurko.ucoz.ua/publ/geografija/shho_oznachae_slovo_geografija/23-10-277

17.                  https://geography.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2017/09/Prak1.pdf

18.                  https://naurok.com.ua/elektronniy-posibnik-tizhden-geografi-v-shkoli-

129814.html

19.                  https://naurok.com.ua/post/28-cikavih-kart-svitu-yakih-nemae-v-ukra-nskihpidruchnikah-z-geografi

20.                  https://naurok.com.ua/prezentaciya-geografichni-rekordi-planeti-zemlya-

102715.html

21.                  https://solrmogeo.at.ua/index/tizhden_geografiji_v_shkoli/0-21

22.                  https://vseosvita.ua/library/geograficnij-kvest-navkolo-svitu-za-odnu-godinu-

116097.html

             

 

 

 

ДОДАТКИ

 

 

 

           

ДОДАТОК 1

Презентація для проведення тематичної лінійки. 

Збірка нестандартних карт

image 

image 

 

image 

image 

image

image

image

image 

 

image

 

image

ДОДАТОК 2

Презентація до виховної години «Країна для нас найкраща»

image

image

image

 

image

 

image 

image 

Посилання на відео: https://www.youtube.com/watch?v=Q10qgp5GZP8

image

 

ДОДАТОК 3

Презентація до інтелектуально-розважальної гри «Хто краще?»

image 

 

 

 

 

 

image 

 

image 

 

image 

 

 

 

 

 

 

image 

 

image 

 

image 

 

 

 

 

image

 

image 

 

image 

 

image 

 

 

image 

 

image 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 4 Інтелектуально-розважальна гра «Хто краще?». Інформація для журі.

1 раунд  «Збери літери»

Конкурс триває 90 с.  

Команда набирає стільки балів, скільки встигла правильно скласти слів.

1 команда

 У-О;  В-К;  С-М;  А-К   

1)нічний птах  -  сова

2)борошно російською мовою  -  мука

3)чоловіча прикраса під носом  -  вуса

4)білий ведмідь, що шукав друзів на Півночі   -  умка

5)наша солов’їна українська…  -   мова

6)розділовий знак або загрозливий стан життю  -  кома

7)віск російською мовою - воск

8)вид твердого палива або наркотик  -  кокс

9)дівоча прикраса чи сільськогосподарський ручний інструмент  -  коса

10) великі болісні страждання, спільнокореневе слово «мучитись»  -мука

11)вид неродинного зв’язку, хрещена мати  -  кума

   2 команда 

А-И;  П-С;  Л-Р;  І-А   

1)слово «черта» на українській мові, коли йдеться про характер людини -  риса

2)весняна квітка, яку в народі називають півниками  -  ірис

3) один із станів, в якому може перебувати вода  -  пара

4)індійська жіноча сукня -  сарі

5)у людини нога чи рука, а у тварини..  -  лапа

6)група людей, що мають спільне походження і ряд спільних фізичних особливостей – раса

7)те саме, що спір, побитися об заклад  -  парі

8) фізична енергія людини; здатність або можливість робити, здійснювати що-небудь - сила

9)листяне дерево, в переносному значенні – несправжній, підроблений  -  липа

10)овоч, який без мишки вирвати не вдалося б  -  ріпа 11)формування іміджу, (образу, репутації)  -  піар

Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Команда Жовті___________________ Команда Сині  ___________________

2  Раунд «Вірю- не вірю»

Ведуча: Наступний  конкурс «Вірю - не вірю». Кожній команді по черзі ми читатимемо  твердження, а члени команди повинні вирішити - правдиве воно чи ні. Команда набирає стільки балів, скільки дала правильних відповідей.

 

1.   Феррарі-італійська компанія спортивних авто.+

2.   Найменша країна світу знаходиться в Європі. +

3.   Географічний центр Європи знаходиться в Україні. +

4.   Єгипет – країна, що частиною території знаходиться в Азії – 

5.   Форд – німецька марка машин.- (США)

6.   Каспійське море – це найбільше озеро світу. +

7.   На півночі знаходиться Південний магнітний полюс. +

8.   Найвищий водоспад знаходиться в Європі. 9. В Індії 22 офіційні мови. +

10.   Китай, згідно типології країн за економічним розвитком, економічно розвинута країна. – 

11.   Кенон – німецька компанія цифрової електроніки. – (Японська)

12.   У Південній півкулі немає жодної країни «Великої сімки» економічно розвинутих країн. +

13.   У світі налічується 150 країн. – (230)

14.   У світі існує є три міста з назвою Умань. -

 

 

Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Команда Жовті___________________

Команда Сині  ___________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 Раунд 

«Відгадай географічний об’єкт чи поняття за описом»

Берлін

Азія

Італія

Дніпро

Карпати

Дональд Трамп

Європейський союз

Карта

Імпорт

Урбанізація

Атлантичний океан

Компас

Металургія

Машинобудування

Японія

Екватор

Столиця

Монархія

Федерація

Чорне море

Острів

Країна

Регіон

Варшава

Прапор

Гімн

Єлизавета ІІ

Кордон

Площа

Населення

 

Конкурс триває 90 с.

Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Команда Жовті___________________ Команда Сині  ___________________

4 Раунд  «Я вас і так чую»

 

  Цей конкурс вам продемонструє як ви сприймаєте матеріал з навушниками у вухах. Говорячи: «Я вас і так чую!» Для участі потрібно два учасника. За  90 сек ви маєте вгадати якомога більше слів. Це будуть слова найчастіше вживані на уроках, зокрема географії. 

Команда 1: Зошит, глобус, підручник, ручка, дошка, регіон, столиця, лінійка, пульт, парта, Європа, півкуля, дзвоник, перерва.

Команда 2: Карта, завдання, крейда, олівець, маркер, країна, указка, імпорт, губка, черговий, Азія, північ, урок, журнал.

 

Команда Жовті___________________

Команда Сині  ___________________

5 Раунд «Питання для команди»

Команда за 90 сек. має назвати столиці якомога більшої кількості країн Європи та Азії. 

 

Команда сині: 

Команда жовті:

1.     Японія (Токіо) 

2.     Ізраїль (Тель-Авів, Єрусалим)

3.     Угорщина (Будапешт)

4.     Бельгія (Брюссель)

5.     Білорусь (Мінськ)

6.     Індонезія (Джакарта)

7.     Монголія (Уланбатор)

8.     Молдова (Кишинів)

9.     Греція (Афіни)

10.Італія (Рим)

11.Латвія (Рига)

12.Франція (Париж)

13.Катар (Доха)

14.Чехія (Прага)

15.Азейбаржан (Баку)

1.     Індія (Нью-Делі)

2.     Росія (Москва)

3.     Польща (Варшава)

4.     Німеччина (Берлін)

5.     Казахстан (Астана, Нур-Султан)

6.     Монако (Монако)

7.     Великобританія (Лондон)

8.     Румунія (Бухарест)

9.     Туреччина (Анкара)

10.Китай (Пекін)

11.Грузія (Тбілісі)

12.Болгарія (Софія)

13.Норвегія (Осло)

14.Данія (Копенгаген)

15.Вірменія (Єреван)

 

Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.

Команда Жовті___________________

Команда Сині  ___________________

 

 

 

 

 

 

 

 

           

6 Раунд  «Що зображено на німій карті?»

На екрані з’явиться об’єкт, який один із членів команди має назвати.

Команда 1

Команда 2

1. Материк Євразія

1. Частина світу Європа

2. Субрегіон Східна Азія

2. Субрегіон Пд.-Сх. Азія

3. Область Черкаська

3. Річка Дніпро

4. Країна Польща

4. Країна Італія

5. Океан Північно Льодовитий

5. Океан Індійський

6.  Гори Гімалаї

6. Море Азовське

7. Карта субрегіонів світу

7. Карта кліматичних поясів

 

Команда Жовті___________________

Команда Сині  ___________________

 

 

 

7 Раунд «Просторова орієнтація»

Для проведення даного конкурсу потрібні помічники з залу. (На кожного помічника одягається назва країни). Команда має розташувати країни з півночі на південь або із заходу на схід. Помічники мають право допомагати і підказувати.

 

Команда 1: Норвегія, Естонія, Україна, Румунія, Болгарія, Туреччина, Ірак, Саудівська Аравія. (з півночі на південь)

 

Команда 2: Великобританія, Німеччина, Чехія, Україна, Казахстан,

Монголія, Північна Корея, Японія. (з заходу на схід)

 

Команда Жовті___________________

Команда Сині  ___________________

 

 

ДОДАТОК 5

Матеріали до квесту «Навколосвітня подорож»

Зупинка «Ребуси»

1                 image 

2                 image 

 

3                 image 

 

4                 image 

5                 image 

6                 image 

 

 

Зупинка «Столиця»

ЯПОНІЯ

ТОКІО

КИТАЙ

ПЕКІН

США

ВАШИНГТОН

КАНАДА

ОТТАВА

ВЕЛИКОБРИТАНІЯ

ЛОНДОН

ЄГИПЕТ

КАЇР

ІТАЛІЯ

РИМ

ПОЛЬЩА

ВАРШАВА

ТУРЕЧЧИНА

АНКАРА

БОЛГАРІЯ

СОФІЯ

ІНДІЯ

НЬЮ-ДЕЛІ

ГРУЗІЯ

ТБІЛІСІ

 

Зупинка «Анаграми»

1.                  ОСМКАВ___________

2.                  ЇВИК_______________

3.                  АМУЬН____________

4.                  ИСАКЕЧР__________

5.                  ОІТОК_____________

6.                  РЖИПА____________

7.                  НЛООДН__________

8.                  МИР_______________

9.                  МНІКСЬ___________

10.      РШВААВА________

11.      ЕЛБІРН___________

12.      ГАПРА____________

 

   Зупинка «Прапор»

image

 

 

НІМЕЧЧИНА

РОСІЯ

ФРАНЦІЯ

ПОЛЬЩА

ЯПОНІЯ

ІЗРАЇЛЬ

ВЕЛИКОБРИТАНІЯ

США

ІТАЛІЯ

БІЛОРУСЬ

           

 

 

ДОДАТОК 6

Матеріали для виставки «Географічні рекорди»

(https://naurok.com.ua/prezentaciya-geografichni-rekordi-planeti-zemlya-102715.html)

image 

image 

 

image 

image 

image 

image

 

image

 

image

image

ДОДАТОК 7

Фото апробації матеріалів «Тиждень географії»

Лінійка. Відкриття Тижня географії.

image

 

 

 

 

image

 

image

 

 

 

 

 

Інтелектуально-розважальна гра «Хто краще?»

image

image

 

 

 

 

 

Екскурсія на Уманську метеорологічну станці

image

 

 

Географічний квест «Навколосвітня подорож»

image

image

pdf
Додав(-ла)
Ткач Юлія
Додано
5 квітня 2022
Переглядів
1226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку