Анотація
Як підвищити інтерес учнів до вивчення шкільного курсу географії? Одним із шляхів розв’язання цієї проблеми вважаю позакласну роботу, як невід’ємну складову навчально-виховного процесу. Якщо знання, отримані на уроці, зацікавили учнів, то це спонукає їх вивчати предмет і після уроків. До того ж добре організована, цікава, різноманітна позакласна робота з предмету – це один із найефективніших засобів пробудження й підтримки в учнів інтересу до географії. Велику допомогу в досягненні цієї мети надає мені проведення тижнів географії. Під час його проведення діти збагачують знання, розширюють свій кругозір, проявляють ініціативу й самостійність, розвивають індивідуальні здібності, вчаться відстоювати свою точку зору.
У пропонованому збірнику ви ознайомитесь із розробками матеріалів предметного тижня з географії. Методика його проведення полягає в організації заходів, що носять інформаційний та загальний характер, створюючи новий освітній простір, використовуючи різноманітні інформаційно-комунікаційні технології. До уваги учнів онлайн-вікторини, географічні диктанти, онлайн-анкети, дистанційні уроки, уроки з використанням ІКТ, цікаві повідомлення, факти, відео які демонструвались за допомогою медійних засобів протягом тижня для всіх учасників навчального процесу, конкурси малюнків та міні-плакатів певної тематики. За перемогу діти отримують відповідні грамоти.
Всі матеріали до тижнів розташовуються для загального доступу на моєму власному сайті «Сайт вчителя географії та хімії Цибулько Т.С.», а зберігаються, створюються, корегуються на Google Диску.
Метою проведення тижнів є:
Своєрідність тижня географії полягає в тому, що він включає в себе індивідуальну, групову, масову роботу з предмета, приваблює учнів пізнавальною діяльністю, емоційністю, можливістю проявити себе.
Методика проведення тижня географії
Під час проведення тижня географії використовую найрізноманітніші форми роботи з учнями: нетрадиційні уроки (з використанням ІКТ, дистанційні, урок-гра), позакласні заходи (конкурси малюнків та стіннівок тощо); вікторини, онлайн-вікторини, онлайн-анкетування, географічні диктанти. Їх реалізація відбувається за рахунок не тільки набутих знань на уроках а й пошуку інформації за його межами, використовуючи додаткові джерела інформації (літературу, інтернет-мережу, медійні засоби тощо),
створюючи новий освітній простір. Наприклад, вікторини, онлайн-вікторини, онлайн-анкетування, географічні диктанти заздалегідь підготовленні вчителем, можуть проводитись як в урочний так і позаурочний час, використовуючи інтернет технології - займе не багато часу. Також сюди можна віднести: розгадування кросвордів, ребусів, шарад під час перерв, проведення різноманітних конкурсів на географічні теми таких як конкурс літературних творів, конкурс віршів, малюнків, стіннівок.
За перемогу в конкурсах, вікторинах діти отримують відповідні грамоти. Але досвід роботи свідчить, що найулюбленіші заходи школярів — вікторини на визначення знавця географії в класах. Кожен переможець отримує не тільки сертифікат, що підтверджує його знання з курсу географії але й додатково оцінку - 12 балів (бонус). Написання географічних диктантів спонукає дітей звертати увагу на інформацію яка демонструється на медіазасобах для того, щоб отримати гарну оцінку. Під час проведення дистанційних уроків теж існує бонусна система оцінювання, яка заохочує дітей бути першими в опрацюванні матеріалу.
Тому проведення тижня географії є доцільною, ефективною і потрібною формою роботи з учнями для створення нового освітнього простору для розвитку компетентностей учнів: спілкування державною мовою, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрову компетентність, уміння навчатися, соціальні і громадянські компетентності
підприємливість, загальнокультурна грамотність, екологічна грамотність і здорове життя.
За результатами моєї роботи сформований систематизований електронний посібник матеріалів тижнів 2015-16, 2016-17, 2017-18, 2018-19 навчальних років.
№ |
Назва заходу |
Посилання |
Примітки
|
1. |
Новини |
Сайт |
|
2. |
План тижня |
https://sites.google.com/site/1975tanya0202/tablica-bonusiv/sodennik-tizna |
Сайт та інформаційна лінійка |
3. |
Щоденник тижня |
https://sites.google.com/site/1975tanya0202/sodennik-tizna-1 |
Дозволяє інформувати всіх охочих про перебіг тижня. З цією ж метою створюється підсумкова мультимедійна презентація на електронну дошку (загальношкільний телевізор у фойє) |
4. |
Цікаві факти. |
Демонструються протягом тижня на загальношкільному телевізорі, потім матеріал використовується для написання тематичних географічних диктантів (див.№6) |
|
мультимедійні презентації |
|||
інформація на стенд
|
|||
відео |
|||
5. |
Географічні дати |
Інформація оновлюється і поповнюється кожен рік |
|
мультимедійні презентації
|
|||
інформація на стенд |
стінгазета |
||
6. |
Географічні диктанти |
Проводяться з метою оцінювання учнів, наскільки вони знають свою Батьківщину та чи звертають увагу на інформацію, яка демонструвалась протягом тижня |
|
7. |
Онлайн-вікторина
|
Виховує зацікавленість, логічне мислення, комунікабельність |
|
Онлайн опитування ( соціологічне дослідження ) |
|||
8. |
Уроки |
||
5 клас
|
"Дистанційна подорож" (цикл дистанційних уроків 5 клас) та онлайн оцінювання
|
Використовуються мультимедійні презентації, відео, онлайн- форми |
|
6 клас
|
Використання ІКТ
|
||
7 клас |
Використання ІКТ (формуюче оцінювання) |
||
9. |
Конкурси малюнків
|
Виставка робіт, нагородження переможців, додаткова оцінка з предмету |
|
Конкурс стіннівок
|
|||
Конкурс казок |
|||
10 |
Підсумки |
Результативність |
Список використаних джерел
1. Кобернік С.Г. та ін. Методика викладання географії в школі : Навчально- методичний посібник. - К. : Стафед - 2, 2000. 320с.
2. Вішшкіна Л. Навчальне моделювання на уроках географії// Географія та основи економіки в школі.-2006
3. Воробйова Р. Географічне виховання учнів у процесі спільної ігрової діяльності //Географія та основи економіки в школі-2005 С.-21.
4. Вовк В. Ф. Тиждень географії в школі. — Х.: Вид-во «Ранок», 2009. — 144 с. — (Бібліотека творчого вчителя).
5. Ковальчук Г. «Географія в школах України»//науково-педагогічний журнал - № 01316788.- С.18
6. Пушкарьова А. «Географія та основи економіки в школі» -№5. -2003.-С.30
7. Усова Н. «Такі різні ігри»// Географія та основи економіки в школі -2003. С.-23
8. Щербань П.Н. Навчально-педагогічні ігри –Київ.- 1993
9. Яценко Д., Леонтьєва Г. Активні форми й методи на уроках географії//Географія та основи економіки в школі - С.-5