Комунальний заклад « Сосницький навчально-реабілітаційний центр»
Чернігівської обласної ради
Підготувала:
вчитель Ветлицька Н. В.
Понеділок.
1.Відкриття тижня трудового навчання.
2.Оголошення умов вікторин, конкурсів.
3.Огляд газет.
Читання і обговорення газети, яку випустили самі учениці, описали свої вподобання і виготовлені вироби, переглянемо фотографії, що свідчать про життя і працю.
4. Показ моделей.
Поговоримо про еволюцію моди, про молодіжну і спортивну моду.
Оцінити красу поведінки. Навчатись робити компліменти. Навчатись описувати одяг. Виражати своє відношення до одягу. Одягатись просто, зі смаком.
Зразок: -Цей фасон їй іде.
-Цей колір їй до лиця.
-Ця яскрава куртка йому до лиця.
-Ця спідниця тобі не вузька?
-Яке яскраве ситцеве плаття!
5. Бесіда про працю.
Праця – це життя. Без праці сонце не сходить. Земля не родить, діти не виростуть. Не завжди ми хочемо працювати, але ж треба! Зараз згадую мамині натружені руки і слова із пісні в`ються думками:
«Рідна мати моя, ти ночей недоспала,
Ти водила мене у поля край села,
І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала
І рушник вишиваний на щастя й на долю дала».
Тож дякуємо тобі, мамо, за любов і за працю тяжку.
6. Загадки.
Відгадайте загадки. Знайдіть картку з відповіддю.
-Не з хворосту, а тин городять (полотно, нитки)
-Кинь на землю – не розіб`ється
-Кинь на воду – розпливеться (папір)
-Маленький, кругленький ходить
І за собою нитку водить (човник)
-Маленький, кругленький,
А за хвіст не піднімеш (клубок)
-Шумить і гуде, а в дірочку голка іде (швейна машина)
-П`ять сестер один дім в`яжуть (спиці в`жуть шкарпетки)
-Маленьке, тоненьке, якби не воно, всі би голі ходили (голка)
-Не має ніг, а ходить, має ухо, а не чує (голка)
-Що то за звірі, що мають чотири роги і пір`я? (наволочка і подушка)
-Поринало, поринало поки хвостика нестало (голка і нитка)
-Маленький хлопчик заліз на стовпчик,
Одежі не носить їсти не просить,
Личенько рябе, що воно таке? (наперсток)
-Що воно за штучка: два кільця і ручка (ножиці)
-Хто всім нам хліб ділить? (ніж)
-Пальців п`ять, а не рука (рукавиці)
7 .Екскурсія на виробниче підприємство
«Еліта».
8. Заключна частина.
Підведення підсумків першого дня тижня трудового навчання. Від-мітити активність учнів. Сьогодні ми дізнались, багато нового і цікавого. Приємно провели перший день.
Вівторок.
Тема: Одяг.
Фартухи.
Пояси.
Прислів`я.
Мета: поповнити знання учнів про одяг і його деталі, ознайомити з історією виникнення фартухів і поясів, звичаями і традиціями народів, вчити висловлювати думку, збагачувати словниковий запас, навчати виражати уявлення про одяг; розвивати послідовність, судження і міркування, аналізувати і виділяти, ознаки предмета, словесно – логічну пам`ять, естетичні судження, створення образів, аналітичне сприймання форми, активну уяву відтворення історичних описів; виховувати почуття смаку, судження про розвиток моди, зацікавленість історією розвитку одягу, повагу до звичаїв свого народу.
Наочність: зразки одягу, фартухів, поясів; картки: фрази, прислів`я, приказки; оздоблення.
Хід заходу.
Сьогодні вівторок – другий день «тижня трудового навчання»
Ми щиро вітаємо вас в гостях у швейній майстерні. Розсаджуйтесь зручно і слухайте уважно.
Про історію виникнення фартуха розповідає Оля.
« Фартух вигадали люди за національністю гаян. І вдягали його не під час роботи, а як прикрасу до одягу. Потім фартух став частиною робочого одягу. У Франції при правлінні країною королем Людвиком 15, фартухи починали шити з красивих шовкових тканин, оздоблювати їх оборочками, рюшами, мереживом, кишенями, стрічками.
У епоху Реставрації фартух став частиною домашнього костюму. Таким він залишився і до наших днів».
4. Бесіда про пояси.
Історію розвитку одягу розповідає Юля.
« За довгий час розвитку одягу пояси часто змінювалися, ставали модними. Ще у Древньому Римі дуже і дуже давно пояси прикрашалися дорогоцінним камінням (3 в. до н. е. – 5 в. н. е.)
Всі носили пояси, намагалися їх зробити найкращими.
Були пояси і у воїнів. Якщо під час битви воїн виявив негідність, трусіть, у нього з соромом відбирали пояс у присутності всіх військових. Такого воїна вже не поважали.
У епоху Середньовіччя (6 в. – 14 в. н. е.) ні кишень, ні сумок ще не було. Все необхідне – ножі, ножиці, гребінці та інше – підвішували до поясу, на ланцюжках.
Рицарі на поясі носили меч, а іноді до поясів прив`язували і дзвоники. Була навіть така поговірка: «Де пан, там дзвін».
Широко поширені пояси і в наші часи. У військових до поясу прикріпляють холодну зброю.
І зараз пояси можуть мати різну форму, деякі прикраси.»
5. Приказки та прислів`я.
Про прислів`я та приказки розповідає Наташа.
-Без роботи день роком стає.
-Робити- то не меду пити.
-Хто працює – не бідує.
-Зробив дірку до бублика.
-Лінивий три рази одне робить.
6. Заключна частина.
Підведення підсумків другого дня «тижня трудового навчання».
Відзначити активних учнів. Сьогодні ви почули багато нового і цікавого та повчального. Молодці. Ми розширили свій світовий досвід про історію і людство, про світ праці.
Середа
Тема: Бесіда про джинси.
Український костюм.
Мета: поповнити знання учнів про одяг, ознайомити з історією виникнення штанів – джинсів, українського народного костюма, вчити висловлювати думку, збагачувати словниковий запас, відроджувати традиції свого народу; розвивати здатність самостійно виділяти ті якості і властивості, що надають естетичної цінності предметам та виразності художнім образам, створювати у дітей позитивно – емоційної спрямованості та естетичні об`єкти за допомогою виразної демонстрації позитивно – емоційного ставлення до них, спостережливість, оригінальність, словесно – логічну пам`ять; виховувати зацікавленість історією, повагу до людей праці, естетичні смаки, культуру спілкування, красу поведінки, любов до свого народу і країни.
Наочність: зразки готових виробів одягу, малюнки, журнали мод, тканина, манекен одягнений в українське. чоловічий і жіночий українські костюми, джинси, фрази.
Хід заходу.
-Привітання.
-Яке сьогодні число?
-Який зараз день тижня?
-Який зараз рік?
-Як ви почуваєтесь?
2. Вступне слово.
Від щирого серця вітаємо вас на нашому заході.
Сьогодні середа. Починаємо третій день «тижня трудового навчання».
Прошу уваги. Наші учні підготували стінгазету, виставку, прикрасили швейну майстерню. Зверніть увагу як естетично вони це виконали.
3. Розповідь про джинси.
Зараз Сергій розкаже вам історію про джинси.
«Всі знають, що джинси – це наш одяг. Але не всі знають, що їх ще називають «техаси». Вони походять від ковбойського одягу. Сто років тому жили люди пастухи. Спеціальним одягом пастухів (людей, які випасали худобу) були штани – джинси. Щоб штани не протирались на колінах і ззаду, захищали від вітру, пилу, дощу їх шили з шкіри.
Цей одяг дуже поширений в Америці. Потім з Англії в Америку на кораблі завезли грубу бавовняну тканину, яка отримала назву «джинсова». Звідки й пішла назва штанів «джинси».
З того часу джинси мало чим відрізняються: тканина – чистий хлопок, крій – низька посадка по стегнах, кокетка,накладні кишені з настроченими по лицьовому боці швами і деталями.
Цей одяг носить молодь.
Джинси зараз є різних кольорів з різними оздобленнями, аплікаціями, застібками.»
Про український народний костюм розповідає Аліна.
Під час розповіді використовує виготовлений плакат: «Український народний костюм жителів області нашої країни»
-Назвіть деталі одягу українського костюма.
- Покажіть деталі костюма на манекені.
-Знайдіть відповідне слово і поставте його на набірне полотно.
Чоловічий український одяг – свитка, пояс – кушак, шаровари, шапка, сорочка.
Жіночий український одяг – сорочка, корсетка, плахта, фартух, пояс, вінок, намисто.
Підсумки третього дня тижня трудового навчання. Сьогодні ви дізнались багато нового, приймали активну участь.
Чи вам сподобалось свято?
Що вам сподобалось найбільше?
Четвер.
Тема: Історія виникнення сумок.
Про рукавички.
Мета: ознайомити учнів з історією виникнення сумок, рукавиці, еволюцією моди, навчатись описувати одяг людини, давати пораду при виборі одягу, деталей одягу, висловлювати своє відношення, цінувати красу поведінки і культуру; розвивати співвідношення наочно представленого предмета з словом, впорядковувати поняття, об`єкти, здатність естетичного судження, спостережливість, сконцентрованість; виховувати зацікавленість історією народів, почуття смаку, красу одягу, красу поведінки, індивідуальність.
Наочність: різні види сумок, зразки печаток, картки, фрази.
Хід заходу.
-Привітання.
-Яке сьогодні число?
-Який сьогодні день?
-Яка зараз пора року?
-Як ваші справи?
2. Вступне слово.
Сьогодні четвер – четвертий день «тижня трудового навчання».
Ми продовжуємо тиждень трудового навчання.
Щиро вітаємо вас в гостях швейної майстерні.
Історію виникнення сумок розповідає учениця.
«Сумки виникли дуже давно. Вони бувають чоловічі, жіночі, дитячі. В різні роки вони мали різний вигляд. Форма мінялась разом із модою.
Сумки поділяються за призначенням:
господарські – великі, переважно пошиті з тканини.
Дорожні сумки – чемодани.
Повсякденні сумки – на роботу, є різної форми із різного матеріалу з різним оздобленням.
Шкільні сумки – ранці, портфелі.
Сумочки для косметики – називаються косметички.
Декоративні – це маленькі красиві сумочки, які доповнюють одяг: діловий, вечірній, святковий».
Історію виникнення рукавичок розкажуть Сергій і Юля.
«Коли вперше з`явились печатки – невідомо. Але ще давньогрецький поет Гомер розповідає про те, що пастухи і робітники користувалися рукавичками для захисту від рослин з колючками.
У середньовічній Європі рицарі одягали рукавички на змаганнях для захисту від ударів. Тому їх робили з товстої шкіри.
Удар рукавичкою означав образу, виклик на дуель.
Якщо ж рукавичкою дарували – це був знак пошани, уваги.
Згодом популярність рукавичок зросла. Всі люди хотіли їх мати. Перший цех, де виготовляли рукавички, з`явився у Франції у 12 сторіччі.
Поступово рукавички стають необхідними у постійному користуванні, бо вони захищають руки від холоду, або прикрашають одяг.
Зараз їх виготовляють із шкіри, пухових ниток, різної пряжі; є резинові для роботи.
Чоловічі рукавички короткі.
Жіночі – можуть бути короткі і довгі».
Підведення підсумків 4 дня «тижня трудового навчання». Висновки. Питання.
П`ятниця.
Тема: Перегляд діафільму.
Мета: переглянути діафільм, ознайомити учнів з виробами народно – ужиткового мистецтва: вишивки, різноманітних орнаментів, різної техніки областей України – вишивка хрестиком;
розвивати естетичні судження, активізувати позитивні емоції, естетичні смаки, аналітичне сприйняття кольору, величини і форми,положення в просторі, формувати сенсорні еталони стійких,закріплених у мовленні уявлень про кольори, геометричні фігури і співвідношення;
виховувати любов і повагу до традицій свого народу, естетичний смак, почуття прекрасного, почуття гордості за свій народ, країну.
Наочність: устаткування, екран, діафільм «Народна художня вишивка в дитячих шкільних гуртках», картки, фрази.
Хід заходу.
Людина з маленьких років знайомиться з різними формами народної творчості: іграшкою, піснею, вишивкою…
Радість, отриману від цього в дитинстві є потребою кожної людини. З віком сприймання краси переходить в любов до людей, до Батьківщини.
Майбутня професія потребує різноманітних знань,наполегливості. При виконанні різних видів праці учні закріплюють знання і вміння по іншим предметам.
Знайомство з роботою дозволяє учням вибирати інструменти і пристосування, які відповідають вимогам.
Навчаючись працювати, учні переконуються в тому, що їм потрібні знання, вміння і навички як зараз так і в майбутньому для здійснення своїх мрій і потреб.
Учні успішно оволодівають знаннями і вміннями,вчаться працювати сумлінно. Це допомагає їм підготуватись до самостійної праці. Навчальні посібники і вчитель стане їм надійним помічником. Сильніші учні допомагають слабшим. Не завжди вони хочуть вивчати важкі слова, але ж наполегливо долають труднощі, незважаючи на втому.
Учні переглядають і коментують діафільм:
Вони відомі усьому світі. Введення кольору в основний малюнок називається – цяткуванням.