Толерантність - наш мир

Про матеріал
Толерантність у суспільстві, мабуть, найяскравіший показник рівня культури членів такого суспільства. Саме в суспільстві з низьким рівнем культури проблема з толерантністю є більш болючішою. Толерантність виховується, починаючи змалку, з дитинства. Саме на прикладі своєї сім’ї, своїх батьків дитина формує певні позиції, принципи, які не завжди можливо в майбутньому перевиховати, навіть під загрозою державного примусу, зокрема, шляхом застосування юридичної відповідальності. Толерантність – це форма поваги до людей, які сповідують іншу релігію, мають відмінні політичні чи будь-які інші погляди, переконання. Толерантність лежить у площині моральних відносин, а тому її правове регулювання здійснюється дещо опосередковано. За допомогою даного заняття можно пояснити учням, що таке толерантність, які риси притаманні толерантним людям, як правильно поводитися у спілкуванні та зняти напруження серед учнів.
Перегляд файлу

Толерантність

Мета: познайомити учнів з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення про толерантну поведінку; виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій і культури різних народів; розвивати комунікативну культуру спілкування і взаєморозуміння; формувати терпимість до відмінностей між людьми.

Обладнання: окуляри, стікери, лист А3, 3 ватмана, фломастери, олівці, картинка каструлі, намальоване серце на ватмані, мішечок.

Хід заняття

І Організаційний момент

  1. Привітання

Учні об'єднуються в пари. Давайте привітаємося з вами так як це роблять різні народи світу (японці, європейці, ескімоси).

  • Привітайтесь як японці (вклоняються);
  •    Привітайтесь як європейці (потискають руки);
  •    Привітайтесь  як ескімоси (труться носами);
  •    Привітайтесь як у Новій Гвінеї (без слів, просто піднімаючи вгору брови)

   --У такій незвичайній формі привітання ми висловили повагу одне до одного. Усі люди різні, неповторні, відрізняються характером, мовою, релігією, звичаями, ідеями, кольором шкіри. Щоб таке розмаїте людство жило в мирі, злагоді, потрібно бути толерантними.

  1. Вправа «РОЖЕВІ ОКУЛЯРИ»

Сонячні промені так щедро наповнили клас, що потрібно одягнути чарівні сонячні окуляри, через які видно лише добре. Передаючи окуляри один одному, кажіть компліменти.

Сподіваюся сьогодні на вашу співпрацю та взаєморозуміння. Для цього у нас є правила роботи.

  1. Правила роботи:

1) Цінувати час

2) Говорити по черзі

3) Говорити коротко і по темі

4) Говорити від свого імені

5) Правило піднятої руки. Говорити після підняття руки та дозволу тренера, щоб не перебивати один одного

6) Правило піднятої ноги. Можна виходити з тренінгу, не питаючи дозволу, тихо, не заважаючи далі проводити тренінг

7) Правило толерантності та поваги до учасників тренінгу

8) Бути позитивним та добровільно активним. Тобто висловлювати позитивні думки, ідеї та позитивні дії. А також, якщо необхідна людина для виконання завдання, то присутні мають право пропонувати лише свою кандидатуру.

9) Правило конфіденційності. Інформація про приватне життя присутніх на тренінгу , що прозвучала не має обговорюватись надалі.

  1. Повідомлення теми

Сьогодні ми з вами поговоримо про толерантність та інтолерантність.  А для того, щоб наша робота була плідною і ви дізналися все, що вас цікавить – ми з вами напишемо ваші очікування від сьогоднішнього заняття.

  1. Очікуванні результати. Учні вішають стікери на серце.

ІІ Основна частина

  1. Вправа «Асоціативний кущ»

Клас ділиться на 2 групи (учень витягує з мішечка квадратик і по кольорам об’єднуються). На дошці пишеться в стовпчик слово «Толерантність» і «Інтолерантність». Діти в групах обговорюють риси толерантної і інтолерантної людини. Представники груп по-черзі називають якості на букву, які вони обрали.

  1. Бесіда «Що таке толерантність?»

Проблема толерантності існувала ще з часів появи людства.

Притча.

Колись давно на півдні Африки жив розумний, але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось прокотилася країною чутка, що в пустелі з’явився мудрець. Дуже розлютився вождь: як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною в світі?! Але нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до себе… І ось настав день зустрічі. Зібралось усе плем’я, щоб послухати найрозумніших людей у світі. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий, худорлявий чоловік, привітався сказав, що готовий відповісти на будь - яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав: «Скажи мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?». Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: «Усе в твоїх руках».

         Так і в наших з вами руках те як до нас будуть відноситись наші друзі, однокласники, знайомі. Толерантність людини – найважливіша умова миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві.

Ви вже не раз чули слово «толерантність». Як ви гадаєте, що воно означає?

Толерантність – це повага, сприйняття та розуміння багатого різноманіття культур нашого світу, форм самовираження та самовиявлення людської особистості. 

  1. Вправа «Квітка».

У мене є квітка, на пелюстках якої я завчасно написала основні риси, які притаманні толерантній терпимій людині. Ваше завдання полягає в тому, щоб розмалювати пелюстки ромашки різними кольорами, які асоціюються у вас з певними рисами характеру.
Діти розмальовують ромашку. Далі обговорення:
Подивіться на ромашку свого сусіда, однокласників і дайте відповідь на запитання:
- Якими кольорами розмалювали пелюстки ви і ваші однокласники?
- Як, ви, думаєте чому це переважно світлі, яскраві кольори?
А тепер погляньте на мою квітку, чи відрізняються мої кольори від ваших?
- Наскільки ми з вами толерантні зараз і взнаємо пройшовши тест.

  1. Тест  «Чи толерантна я людина?»

(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)
1.  Для того, щоб не було війни
а)  нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди
б)  треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються.
2.  На заходи, куди тебе запросили, розповідають про героїв, які проявили толерантність
а)  тобі це не цікаво
б)  ти бажаєш більше дізнатись про них.
3.  Ти протистоїш насильству
а)   насильством
б)  приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні».
4.  Тебе зрадив товариш
а)  ти йому помстишся
б)  ти будеш намагатися налагодити з ним відносини.
5.  Коли говорять про дітей, що постраждали від війни
а)  ти почув і забув
б)  співчуваєш і хотів би чимось допомогти.
6.  Ти не згоден з кимось
а)  ти не даси йому договорити
б)  ти його дослухаєш.
7.  Під час обговорення якогось важливого питання на нараді ти вже відповідав
а)  ти хочеш відповідати ще
б)  ти даси змогу відповідати іншим.
8.  Тобі пропонують листуватися з іноземцями
а)  тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками
б)  тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями.
Якщо в тебе 8 «б».
Ти проявляєш високу толерантність. Ти є громадянином миру, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.
Якщо в тебе від 3 до 7 «б».
Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав’язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.
Якщо в тебе менше ніж 3 «б».
Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став щасливішим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.

  1. Конкурс на найкращий рецепт (дієту) толерантності

Наприклад «Рецепт толерантності»
Взяти велику чашу милосердя, покласти до неї жменьку гуманізму, пригоршню терпіння, жмуток чуйності, ложку довіри. Приправити все це умінням володіти собою і не осуджувати. Присипати умінням слухати, щедро полити доброзичливістю. Подавати, прикрасивши почуттям гумору. Вживати щоденно в необмеженій кількості.
Наш рецепт толерантності допоможе:
• Зберегти планету від негод,
• Розрубає мотлох павутини,
• Переріже нитку перешкод.
• Толерантне ставлення до всього
• Збереже, врятує і спасе,
• Допоможе вгледіть перемогу,
• Допоможе витримати все.
• Будь завжди нестримним вільнодумцем,
• Свої мрії пензлем намалюй.
• Освіти життя яскравим сонцем,
• Толерантний всесвіт побудуй!
• Смачного!!!

  1. Складіть речення

Учні діляться на групи по 4 учня. Їм необхідно скласти слова в правильному порядку, щоб вийшло прислів’я та пояснити його.

Не забувати, що всі ми різні, але рівні.

Не міряй всіх на свій арщин.

Пильнуй свого носа, а не чужого проса.

У чужий монастир  зі своїм уставом не ходять.

За терпіння дасть Бог спасіння

ІІІ Заключна частина.

  1. Вправа «Австралійський дощ»

Хід вправи. Учасники стають у коло.

"Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!"

В Австралії піднявся вітер. (Тренер тре долоні).

Починає крапати дощ. (Клацання пальцями.)

Дощ посилюється. (Плескання долонями по грудях.)

Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.)

А ось град— справжня буря. (Тупіт ногами.)

Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах.)

Дощ стихає. (Плескання долонями  по грудях.)

Рідкі краплі падають на землю. (Клацання пальцями.)

Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.)

Сонце! (Руки догори.)

  1. Запитання для обговорення
    - Що нового дізналися на сьогоднішньому занятті?
    Сформулюйте, що таке толерантність?
    Яке значення має така риса характеру в житті людини? Чому необхідно бути толерантним?
    Чи допоможуть вам отримані сьогодні знання вийти з неординарних, критичних ситуацій?
  2. Висновки.

 Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, побажань
«Мішечка порад»:
- будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;
- навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
- цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
- зберігайте „ своє обличчя ”, знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.
Дуже важливо в колективі дотримуватись 4 правила толерантного спілкування:

Бути завжди уважним;
Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
Бути гуманним і милосердним;
Не ображати співбесідника.

  1.               Результат

Учні по-черзі говорять чи здійснилися їхні очікування від заняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чікаленко Ганна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
2414
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку