Створення толерантних відносин в класі серед підлітків, утворення єдиного спільного колективу, зміцнення групи є важливим кроком на шляху покращення навчально-виховного процесу.Серед підлітків часто виникають проблеми пов'язані з взаєморозумінням, прийняттям позиції іншого, несхожого на тебе, з іншими цінностями, можливостями та інтелектуальним рівнем. Виявлення співчуття, співпереживання – важлива цінність толерантного суспільства та риса толерантної людини.
Подані матеріали містять зразки інтерактивних вправ, орієнтовні заходи щодо проведення тижня толерантності та зібрані цікаві цитати, фрази про толерантність, які можна використовувати під час проведення виховних заходів.
Матеріали на допомогу класному керівнику
Найголовнішим принципом
виховання є прийняття
людини такою, яка вона є
“Людина з дитячих літ має бути
доброзичливою, добропорядною,
толерантною, а простіше доброю.
Це наука-наук, яка з генами батька
і матері передається. Якщо ця наука
не опанована, то решта наук може
лише завдавати шкоди людині,
суспільству”
О. А. Захаренко
ІНТЕРАКТИВНІ ВПРАВИ
та тему толерантності
2. Я вважаю так ... .
Цілі:
Хід заняття:
З однієї сторони класу повісити написане на аркуші слово „погоджуюсь” з іншої сторони – „не погоджуюсь”. На подані твердження необхідно зайняти власну позицію і пояснити чому. Ті, кому важко визначитися стають посередині.
Твердження:
Обговорення
Чи можна на дані твердження дати єдину відповідь?
Як ви відноситесь до учня в якого інша думка?
Добре чи погано мати власну думку?
3. „Наше життя”
Поділити клас на 4 групи. Завдання: представити власні ідеї на тему: „Що ми можемо зробити, щоб наша школа ( двір, сім’я, клас) стали місцем, де різним людям буде добре?”. Подавати реальні ідеї.
4. „Сімейний пиріг”
Робота у групах. Завдання: намалювати пиріг і показати цінності щасливої сім’ї. Учні ділять пиріг по важливості сімейних цінностей, потім зачитують та обговорюють.
5. „Люди з обмеженнями”
Заздалегідь приготувати фісташки та солодку воду. Визначити половину учнів, які не мають права вставати з стільців. Учні самі підходять і беруть їжу. Важливо, щоб вони ділилися і прибрали після себе. Їм слід вирішити проблему руху та прибирання. Після того як учні поїдять та приберуть, запитати , які проблеми постали перед ними. Попросити учнів розповісти про людей з обмеженими фізичними можливостями, яких вони знають. Важливо, щоб учні зрозуміли, що можуть, а що не можуть робити люди з різними фізичними обмеженнями.
6. Доміно
Перший учасник стає в центр і називає дві свої характеристики – „З однієї сторони, я люблю подорожувати літаком, з іншої - у мене є багато друзів”. Учень, який має багато друзів і любить подорожувати підходить до першого учасника і бере його за руку, кажучи „ З однієї сторони у мене є багато друзів, з іншої – я люблю казати правду”. Гра продовжується, поки всі учасники не стануть частиною доміно.
Обговорення
Що відчували учасники поки чекали, що до них хтось приєднається? Називали поширені характеристики чи навпаки?
Що нового дізнались один про одного?
Що відчули , коли дізнались, що в групі хтось схожий на них , а хтось не схожий?
Добре чи погано, що в групі є стільки різних людей?
7. „Дискримінація”
Запропонувати учням не дивлячись взяти в мішечку цукерки, половина яких дешеві, інша половина – дорогі. Цукерок стільки, скільки учнів.
Обговорення
Що відчули ті учні, що отримали дешеві цукерки і ті, що отримали дорогі шоколадні цукерки?
Чи справедливо вчинила я?
Як ви вважаєте, що означає слово дискримінація?
Чи можна ділити людей на категорії?
Чи зустрічаєте подібні речі в суспільстві?
8. Гра-розминка „Побажання”
Учні сідають у коло , тренер пропонує послідовно обмінятися бажаннями. Наприклад, учень, звертаючись до іншого каже: „Я тобі бажаю здійснення твоїх мрій” і т.д.
Цитати, цікаві фрази про толерантність
Саме з їхньої мовчазної згоди відбуваються всі нещастя на землі.
Методичні рекомендації щодо використання поданих цитат, фраз:
Орієнтовні заходи щодо проведення тижня толерантності:
№ |
День тижня |
Заходи |
1 |
ПОНЕДІЛОК |
( оголошений заздалегідь)
„Добрі янголи” для учнів 5-9 класів. Правила конкурсу: на маленьких аркушах пишуться прізвища учнів, які перемішуються, а потім учні дістають і читають про себе прізвище свого підопічного. Кожен учень на цілий тиждень стає Добрим Янголом для свого підопічного, який має робити добрі справи протягом тижня. Підопічний має сам здогадатися, хто протягом тижня був до нього в класі найдобріший. В кінці тижня учні по черзі говорять, хто був їхнім Добрим Янголом. Учні, які впоралися з поставленим завданням найкраще нагороджуються „Орденом Доброго Янгола”. |
2 |
ВІВТОРОК |
|
3 |
СЕРЕДА |
( найтолерантніший вчинок)
|
4 |
ЧЕТВЕР |
Проведення годин спілкування, тренінгів за такими темами:
|
5 |
П’ЯТНИЦЯ |
|
Якщо ти байдужий до страждань інших,
ти не заслуговуєш на звання людини.
(Сааді – перський поет ХІІІ ст.)
Задумайся!
За останні 5 тисяч років на планеті відбулось 14 тисяч воєн ( тобто майже по 3 щорічно), в яких загинуло майже 5 мільярдів чоловік ( тобто в середньому по 1 мільйону щорічно).
Після 2-ї світової війни лише до 1994 р. (тобто за 48 років) в 68 країнах відбулось 114 збройних конфліктів і «малих» воєн ( тобто майже по 3 щорічно), в яких загинуло майже 20 мільйонів чоловік ( тобто майже по півмільйона щорічно).
Толерантність – моральна якість, що характеризує відношення в поведінці людей. Слово «толерантність» походить від латинського «tolera» - «терпіти».
Толерувати – значить спершу засудити, а потім миритися з тим, що (хто) засуджується.
Вперше про це слово розповів у 1688 році англійський філософ
ДЖ . ЛОКК (1632-1704).
1995 року на двадцять восьмій Генеральній
конференції ЮНЕСКО її учасники проголосили
16 листопада – Міжнародним днем толерантності.
Легенда „Все в твоїх руках”
Колись давно на півдні Африки жив розумний, але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось прокотилося країною чутка, що в пустелі з’явився мудрець. Дуже розлютився вождь: як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною в світі! Але нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до себе…
І ось настав день зустрічі. Зібралось усе плем’я, щоб послухати найрозумніших людей у світі. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав: „Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?”
Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: „Усе в твоїх руках”.
Анкета „Чи толерантні ви?”
Дайте відповіді „так” чи „ні” на такі запитання:
Якщо у Ваших відповідях більше чотирьох „ні”, то Вам варто попрацювати над формуванням толерантного ставлення до інших людей.
Імена толерантності
Як жити за законами краси та гармонії
БІБЛІОГРАФІЯ
1.Безкоровайна Ольга. Як зробити школу толерантною. Київ., 2006
2. Дем’янюк Т.Д. Організація виховного процесу в сучасному загальноосвітньому навчальному закладі. Науково-методичний посібник. Суми.,2006
3. Виховна година//Завуч,2006.-№30
4. Литвин Н. Тиждень Доброго Янгола//Шкільний світ,2006.-№1
5. Із скарбнички мудрих думок. //Шкільний світ,2006.-№33-34
6. Грива О. Як стати толерантною людиною? Тренінг для старшокласників. Рецепти „Артеку” для школи//Завуч,2004.-№35