Толерантність. Матеріали для класного керівника.

Про матеріал

Створення толерантних відносин в класі серед підлітків, утворення єдиного спільного колективу, зміцнення групи є важливим кроком на шляху покращення навчально-виховного процесу.Серед підлітків часто виникають проблеми пов'язані з взаєморозумінням, прийняттям позиції іншого, несхожого на тебе, з іншими цінностями, можливостями та інтелектуальним рівнем. Виявлення співчуття, співпереживання – важлива цінність толерантного суспільства та риса толерантної людини.

Подані матеріали містять зразки інтерактивних вправ, орієнтовні заходи щодо проведення тижня толерантності та зібрані цікаві цитати, фрази про толерантність, які можна використовувати під час проведення виховних заходів.

Перегляд файлу

 

Матеріали на допомогу класному керівнику

 

 

 BD19932_

 

     Найголовнішим принципом

 виховання є  прийняття

людини такою, яка вона є

 

 

 

 

 

 

“Людина з дитячих літ має бути

 доброзичливою, добропорядною,

 толерантною, а простіше доброю.

 Це наука-наук, яка з генами батька

 і матері передається. Якщо ця наука

не опанована, то решта наук може

 лише завдавати шкоди людині,

 суспільству”

 

  О. А. Захаренко

 

 

 

                                                            

 

                                                      

 

                                                

 

                                         

 

                                                 

 

                             

 

                      

 

               

 

       

 

                 

 

ІНТЕРАКТИВНІ  ВПРАВИ

та тему толерантності

  1. Знайомство
  • Скажіть своє ім’я і назвіть гідний вчинок здійснений вами. ( н-д : Я – Олександр, посадив дерево  і т.д.)
  • Взяти за руку того, хто поруч і сказати: „ Я поважаю тебе за те , що...”.

 

2. Я вважаю так ... .

Цілі:

  • Визнавати можливість  існування іншої думки;
  • навчитися правилам дискусії.

Хід заняття:

З однієї сторони класу повісити написане на аркуші слово „погоджуюсь”  з іншої сторони – „не погоджуюсь”. На подані твердження необхідно зайняти власну позицію і пояснити чому. Ті, кому важко визначитися стають посередині.

Твердження:

  • Друзів повинно бути багато
  • Війна – це завжди погано
  • Допомагати  іншим – це добре.
  • Люди – дивні істоти.
  • Бути толерантним – вигідно.
  • Краса врятує світ і т.д.

Обговорення

 Чи можна на дані твердження дати  єдину відповідь?

 Як ви відноситесь до учня в якого інша думка?

 Добре чи погано мати власну думку?

 

  3. „Наше життя”

  Поділити клас на 4 групи. Завдання: представити власні ідеї на тему: „Що ми можемо зробити, щоб наша школа ( двір, сім’я, клас) стали місцем, де  різним людям буде добре?”. Подавати реальні ідеї.

 

4. „Сімейний пиріг”

   Робота у групах. Завдання: намалювати пиріг і показати цінності щасливої сім’ї. Учні ділять пиріг по важливості сімейних цінностей, потім зачитують та обговорюють.

 

5. „Люди з обмеженнями”

 Заздалегідь приготувати фісташки та солодку воду. Визначити половину учнів, які не мають права вставати з стільців. Учні  самі підходять і беруть їжу. Важливо, щоб вони ділилися і прибрали після себе. Їм  слід вирішити проблему руху та прибирання. Після того як учні поїдять та приберуть, запитати , які проблеми постали перед ними. Попросити учнів розповісти про людей з обмеженими фізичними можливостями, яких вони знають. Важливо, щоб учні зрозуміли, що можуть, а що не можуть робити люди з різними фізичними обмеженнями.

 

6. Доміно

    Перший учасник стає в центр і називає дві свої характеристики – „З однієї сторони, я  люблю подорожувати літаком, з іншої  - у мене є багато друзів”. Учень, який має багато друзів і любить подорожувати підходить до першого учасника і бере його за руку, кажучи „ З однієї сторони  у мене є багато друзів, з іншої – я люблю казати правду”. Гра продовжується, поки всі учасники не стануть частиною доміно.

 

Обговорення

Що відчували учасники поки чекали, що до них хтось приєднається? Називали поширені характеристики чи навпаки?

Що нового дізнались один про одного?

Що відчули , коли дізнались, що в групі хтось схожий на них , а хтось не схожий?

Добре чи погано, що в групі є стільки різних людей?

 

7. „Дискримінація”

    Запропонувати учням  не дивлячись взяти в мішечку цукерки, половина яких дешеві, інша половина – дорогі. Цукерок стільки, скільки учнів.

 

Обговорення

Що відчули ті учні, що отримали дешеві цукерки і ті, що отримали дорогі шоколадні цукерки?

Чи справедливо вчинила я?

Як ви вважаєте, що означає слово дискримінація?

Чи можна ділити людей на категорії?

Чи зустрічаєте подібні речі в суспільстві?

 

8. Гра-розминка „Побажання”

     Учні сідають у коло , тренер пропонує послідовно обмінятися бажаннями. Наприклад, учень, звертаючись до іншого каже: „Я тобі бажаю здійснення твоїх мрій” і т.д.

 

Цитати, цікаві фрази про  толерантність

 

  • “Людина з дитячих літ має бути доброзичливою, добропорядною, толерантною, а простіше доброю. Це наука-наук, яка з генами батька і матері передається. Якщо ця наука не опанована, то решта наук може лише завдавати шкоди людині, суспільству”  
    • О. А. Захаренко

 

  •  Людина живе мить у часі. Залишайте після себе хороший слід, щоб пам'ятали Вас і Ваші добрі справи хоч кілька поколінь…
    • О. А. Захаренко

 

  • Якщо хочеш змінити світ на кра­ще, зберегти його незайману красу і святість, починай це робити із себе і не завтра, а сьогодні, з цієї хвилини.
    • О. А. Захаренко

 

  • Поспішайте, поспішайте принести радість дітям, зробити добро людям. І ви ніколи не знатимете найстрашнішого, що є на білому світі, - власної непотрібності, зайвості, самітності. Не припізніться!
    • О. А. Захаренко

 

  • Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає.
    • Марк Аврелій

 

  • Я не поділяю Вашої точки зору, але я згоден померти за те, щоб Ви мали на неї право.
    • Вольтер

 

  • Ніхто не може судити про інших, поки не навчиться судити про себе самого.
    • Й. Гете

 

  • Кожному городу нрав та права.
    • філософ Сковорода

 

  • Толерантність ( лат. tolerantia) – це терпимість до чиїхось думок, переконань, вірувань...  «стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе»
    • (Тлумачний словник української мови)

 

  • Збудіть у людині  щирий інтерес до всього корисного, найвищого і морального – і ви можете бути певні, що вона збереже назавжди людську гідність.
    •  К.Д. Ушинський

 

  • Вихованість перевіряється тим, як людина поводить себе під час сварки.
  • Нетерпимість – це тавро невігластва.
    • О. Реріх

 

  • Якщо хочеш, щоб тебе поважали, поважай себе   й інших.
    • Народна мудрість

 

  • Жодна зла людина не буває щасливою.
    • Ювенал

 

  • Мудра людина не робитиме іншим того, чого вона не бажає, щоб зробили їй.
    • Конфуцій

 

  • Бійтеся байдужих!

Саме з їхньої мовчазної згоди відбуваються всі нещастя на землі.

  • Ю.Фучик

 

  • Навчися слухати, і ти зможеш отримати користь навіть з тих, хто говорить погано.
    •  Плутарх

 

Методичні рекомендації щодо використання поданих цитат, фраз:

  • Розпочинати заняття з поданих цитат
  • Групам дати розрізані частини даних фраз, цитат  з метою поставити слова в правильному порядку та обґрунтувати їх.
  • Зачитати цитату чи фразу  і запропонувати учасникам зайняти свою позицію „Погоджуюсь”  чи „Не погоджуюсь” ( учні рухаючись займають обрану ними позицію).  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовні заходи щодо проведення тижня  толерантності:

 

День

тижня

Заходи

1

 

ПОНЕДІЛОК

  •    Лінійка духовності .
  •    Конкурс на найкращий портрет толерантності (8-11 класи)
  •    Поетичний конкурс 

     ( оголошений заздалегідь)

  •    Оголошення про конкурс

    „Добрі янголи” для учнів 5-9 класів.

 Правила конкурсу:

на маленьких аркушах пишуться прізвища учнів, які перемішуються, а потім учні дістають і читають про себе прізвище свого підопічного. Кожен учень на цілий тиждень стає Добрим Янголом для свого підопічного, який має робити добрі справи протягом тижня. Підопічний має сам здогадатися, хто протягом тижня був до нього в класі найдобріший. В кінці тижня учні по черзі говорять, хто був їхнім Добрим Янголом. Учні, які впоралися з поставленим завданням найкраще нагороджуються „Орденом Доброго Янгола”.

2

 

ВІВТОРОК

  •            Проведення лідерами учнівського самоврядування інтерв’ю на найкраще визначення „«Толерантність — це...».
  • Конкурс на найкращий девіз школи
  • Прослуховування   під час перерв музики різних народів

 

 

3

 

СЕРЕДА

  • Проведення анонімного анкетування на визначення найтолерантнішого учня та учениці школи. „Міс” та „Містер” толерантності.

         ( найтолерантніший вчинок)

  • Конкурс на кращий малюнок «дерево спілкування»
  • День добра і ввічливості для молодших класів

4

 

ЧЕТВЕР

Проведення годин спілкування, тренінгів за такими темами:

  • «Вчимось розуміти та поважати інших»;
  • «Всесвітня декларація прав дитини»;
  • «Толерантна людина. Яка вона?»;
  • "Я і школа","Як примирити "хочу" і "треба"?";
  • "Добро та зло – що сильніше"

5

 

ПЯТНИЦЯ

  • Вручення "Диплома найтолерантнішому учневі та учениці", які були визначені шляхом анонімного анкетування.
  • Визначення по класах кращих добрих янголів
  • Проведення танцювального марафону  „Ми різні, але рівні”  (класи представляють танці різних національностей)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Якщо ти байдужий до страждань інших,

ти не заслуговуєш на звання людини.

(Сааді – перський поет ХІІІ ст.)

 

 

 

Задумайся!

За останні 5 тисяч років на планеті відбулось 14 тисяч воєн ( тобто майже по 3 щорічно), в яких загинуло майже 5 мільярдів чоловік ( тобто в середньому по 1 мільйону щорічно).

Після 2-ї світової війни лише до 1994 р. (тобто за 48 років) в 68 країнах відбулось 114 збройних конфліктів і «малих» воєн ( тобто майже по 3 щорічно), в яких загинуло майже 20 мільйонів чоловік ( тобто майже по півмільйона щорічно).

 

                                                                                

 

 

        Толерантність – моральна якість, що характеризує відношення в поведінці людей. Слово «толерантність» походить від латинського «tolera» - «терпіти».

       Толерувати – значить спершу засудити, а потім миритися з тим, що (хто) засуджується.

       Вперше про це слово розповів у 1688 році англійський філософ

  ДЖ . ЛОКК (1632-1704).

 

       1995 року на двадцять восьмій Генеральній  

  конференції ЮНЕСКО її учасники проголосили

16 листопада – Міжнародним днем толерантності.

 

 

 

 

 

 

 

Легенда „Все в твоїх руках”

 

      Колись давно на півдні Африки жив розумний, але дуже пихатий вождь. Увесь день його складався з примірянь вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось прокотилося країною  чутка, що в пустелі зявився  мудрець. Дуже розлютився вождь: як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною в світі! Але нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до себе…

       І ось настав день зустрічі. Зібралось усе племя, щоб послухати найрозумніших  людей у світі. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках  за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав: „Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?”

      Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів: „Усе в твоїх руках”.

 

 

 

 

 

J0078742

 

 

 

 

 

 

Анкета „Чи толерантні ви?”

 

Дайте відповіді „так” чи „ні” на такі запитання:

  1. Чи можете Ви терпляче пояснити щось не зовсім тямущій людині, аж доки вона не зрозуміє?
  2. Ч вмієте Ви протистояти невпевненості в собі та сумнівам, які підстерігають Вас на цьому шляху?
  3. Чи можете терпляче долати труднощі?
  4. Чи вмієте Ви залишатися спокійним у складній ситуації?
  5. Чи можете завжди спокійно відреагувати на критику на Вашу адресу?
  6. Чи може урватися Ваше терпіння, коли Ви довго чогось чекаєте?
  7. Чи завжди Ви готові вислухати іншу людину?
  8. Чи готові Ви прийти на допомогу будь-якій незнайомій людині, якщо маєте таку можливість?

         Якщо у Ваших відповідях більше чотирьох „ні”, то Вам варто попрацювати над формуванням толерантного ставлення до інших людей.

 

 

FRIENDS

 

 

 

Імена  толерантності

 

  • Конфуцій

 

  • Вольтер

 

  • Л.М. Толстой

 

  • В.І.Вернадський

 

  • Махатма Ганді

 

  • Альберт Швейцар

 

  • Януш Корчак

 

  • Альберт Ейнштейн

 

  • Індіра Ганді

 

  • А.Д.Сахаров

 

  • М.Л.Кінг 

 

  • Мати Тереза та інші.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як жити за законами краси та гармонії

 

  • Намагайся вести здоровий спосіб життя, бути веселим  і бадьорим.

 

  • Тобі допоможе у цьому витримка та, як не дивно, почуття гумору.

 

  • Спробуй зрозуміти сенс людського життя і свого існування на Землі.

 

  • Будь відповідальним за свої слова та вчинки.

 

  • Ніколи не поступайся своєю совістю.

 

  • Упевнено володій ключами свого щастя; наділяй своїм оптимізмом друзів та рідних, і вони також будуть щасливими.

 

  • Не бійся труднощів – ти готовий до будь-яких життєвих випробувань.

 

BD05911_

 

 

 

 

 

 

БІБЛІОГРАФІЯ

 

1.Безкоровайна Ольга. Як зробити школу   толерантною.  Київ.,   2006

2. Демянюк Т.Д. Організація виховного процесу в сучасному загальноосвітньому навчальному закладі. Науково-методичний посібник. Суми.,2006

3. Виховна година//Завуч,2006.-№30

4. Литвин Н. Тиждень Доброго Янгола//Шкільний світ,2006.-№1

5. Із скарбнички мудрих думок. //Шкільний світ,2006.-№33-34

6. Грива О. Як стати толерантною людиною? Тренінг для старшокласників. Рецепти „Артеку” для школи//Завуч,2004.-№35

 

 

docx
Додано
28 червня 2018
Переглядів
414
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку