Толерантність. Позитивне значення толерантності у формуванні цілісної особистості молодої людини.

Про матеріал
сьогодні гостро постає питання про нехтування учнями та молоддю загальнолюдськими цінностями, порушення особистих прав людини, нетолерантне ставлення дітей одне до одного. Тому дуже важливо зрозуміти необхідність толерантності в суспільстві. Трагічні приклади історії показують нагальну потребу в злагоді, добросусідстві, поваги до інших людей, їхніх думок.
Перегляд файлу


Тема: Вчимося бути толерантними.

 

Мета: 

 

  • Освітня: розкрити поняття «толерантність», показати певні рівні      толерантної поведінки людини;

 

  • Розвивальна: розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати   рішення, вибирати правильну позицію;

 

  • Виховна:

 

  •        виховувати спостережливість, уважність до інших людей;
  •        виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої  людини від себе, вчити встановлювати стосунки на  доброзичливій основі;
  •        сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне  спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок;
  •         виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість  і небайдужість

 

Актуальність теми: сьогодні гостро постає питання про нехтування учнями та молоддю загальнолюдськими цінностями, порушення особистих прав людини, нетолерантне ставлення дітей одне до одного. Тому дуже важливо зрозуміти необхідність толерантності в суспільстві. Трагічні приклади історії показують нагальну потребу в злагоді, добросусідстві, поваги до інших людей, їхніх думок.

 

Очікувані результати:  Після цього заняття учні зможуть:

  •        Пояснювати, що означає поняття «толерантність»;
  •        Розповідати, чому терпимість є умовою збереження миру;
  •        Досягати компромісу в конфліктних ситуаціях;
  •        Вдосконалити навички роботи в групах, вміння логічно і критично мислити.

Форма проведення: круглий стіл.

 

Обладнання: тематично оформлена шкільна дошка, вислови відомих людей,  вислови про толерантність, тематична мультимедійна  презентація, картки з висловами та тестами.

 

 

 

Клас: 7


Підготовка виховного заходу ( за методикою КТС):

І ЕТАП. Попередня робота вчителя.

  • Чи хотіли б ви провести виховний захід за участі вашого класу (батьків, вчителів)?
  • На яку тему ви хотіли б поспілкуватися?
  • Чи цікава вам тема «Вчимося бути толерантними»?
  • Що ви знаєте про толерантність?
  • Чи виникають у вас думки та асоціації до слова «толерантність»?
  • Вчитель пропонує провести наступну виховну годину на тему «Вчимося бути толерантними» у вигляді засідання круглого столу.

Вчитель проводить невеличку попередню бесіду з учнями, звертає увагу на питання, що цікавлять дітей, пропонує провести виховний захід на певну тему.

ІІ ЕТАП. Колективне планування.

Вчитель детально обговорює з дітьми організацію заходу. Учні вносять пропозиції  розглянути питання, які цікавлять особисто їх. Клас поділяється на відділи. Кожнен відділ учнів є відповідальною за певну частину виховного заходу:

  1. Юридичний відділ, або юристи, будуть звертатися до основних документів: Конституції України, Декларації прав дитини.
  2. Літературний відділ, або літератори, розкриють це питання через твори різних письменників, народну творчість.
  3. Відділ досліджень, або науковці. Запропонують нам декілька ситуацій, в яких ми повинні розібратися і зробити висновки.
  4. Відділ довідок, або всезнайки, будуть пояснювати терміни і складуть нам словник толерантності.

ІІІ ЕТАП. Колективна підготовка роботи.

Вчитель обговорює з учнями підготовлений матеріал, відбирає те, що підходить, дає поради щодо подальшої роботи. Як підсумок, вчитель об`єднує та опрацьовує зібраний учнями матеріал та оформляє в єдиний сценарій КТС.


Хід виховного заходу

         

Вчитель. Людське життя... неповторне і звичне, радісне, сповнене глибоких переживань, солодке, як мед, і гірке, як полин. Людина  найвища цінність на Землі, творець усіх земних благ

(Учень читає вірш В.Симоненка «Ти знаєш, що ти - людина»).

       Учень.


Ти знаєш, що ти - людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя - єдина,

Очі твої   одні.

Більше тебе не буде

Завтра на цій Землі.

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди

- Добрі, ласкаві і злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба -

Гляди ж, не проспи!

Бо ти на землі - людина,

І хочеш того чи ні –

Усмішка твоя - єдина,

Мука твоя - єдина,

Очі твої   одні. _


                              

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. «Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або «занадто» крутим. Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми. Тому тема нашого заходу «толерантність». Нашу бесіду ми пропонуємо провести за круглим столом. Щоб краще розібратися в цьому питанні створимо такі відділи: юридичний, літературний, відділ досліджень, відділ довідок. Кожен відділ буде виконувати свої функції і під час нашої бесіди вносити свої міркування і пропозиції.

Юридичний відділ, або юристи, будуть звертатися до основних документів: Конституції України, Декларації прав дитини.

Літературний відділ, або літератори, розкриють це питання через твори різних письменників, народну творчість.

Відділ досліджень, або науковці. Запропонують нам декілька ситуацій, в яких ми повинні розібратися і зробити висновки.

Відділ довідок, або всезнайки, будуть пояснювати терміни і складуть нам словник толерантності.

Вчитель. Дуже часто ми чуємо по відношенню до себе: толерантна або не толерантна людина. Зараз толерантність розуміють як пошану і визнання рівності, відмову від домінування і насильства, визнання думки інших відповідно до своїх думок і поглядів. Отже, толерантність перш за все ставить за мету сприймання людей такими, якими вони є, і взаємодію з ними на основі згоди.

Що ж таке толерантність? Чи виникають у вас думки та асоціації до слова «толерантність»?

 

(Застосовується методика асоціативного куща)

 

 

ТОЛЕРАНТНІСТЬ

Терпимість  Співчутливість  Розуміння іншого   Щиросердність

Вчитель. Наприкінці уроку ви матимете змогу зіставити ваші асоціації з дійсністю.

Вправа «Як ми розуміємо поняття толерантність?»

(пропонується завдання: користуючись роздавальним матеріалом, пояснити вислови видатних людей про толерантність (робота в групах).)

 

Прочитайте наведені висловлювання та обговоріть:

  • Що для автора означає поняття «толерантність»?
  • Чи погоджуєтеся ви з автором цього висловлювання?

 

(Готується як роздавальний матеріал.)

  • Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає. (Марк Аврелій, давньоримський імператор і філософ)
  • Нам потрібні реформи, а не революції. Нам потрібне толерантне, досконаліше, людяніше суспільство. (А.Сахаров, радянський вчений в галузі ядерної фізики)
  • Закликаю відмовитися від політичної нетерпимості. Бо вона схожа на кулю зі зміщеним центром, яка розриває суспільний організм, травмує суспільну свідомість. (Л.Кучма, Президент України)
  • Ваша думка для мене глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я ладен віддати своє життя. (Вольтер, французький просвітитель епохи Просвітництва)

Вчитель: Отже, толерантність – це мистецтво жити у світі несхожих людей та ідей.

Учень. Поняття толерантність вперше почали вживати у XVIII столітті. У своєму «Трактаті про віротепимість» видатний французький письменник Вольтер писав: «Безумством є переконання, що всі люди мають однаково думати про певні предмети». Розуміння толерантності не однакове у різних культурах, тому що залежать від історичного досвіду народів.

Вчитель. Давайте познайомимося із значенням слова «толерантність»

Учень. Виявляти толерантність – це означає визнавати те, що люди розрізняються за зовнішнім виглядом, положенням, інтересами, поведінкою й цінностям і володіють правом жити в світі, зберігаючи при цьому свою індивідуальність.

16 листопада – Міжнародний день толерантності.

Не всім, можливо, знайоме це слово, і, на перший погляд, звучить воно зовсім не зрозуміло. Але його зміст дуже важливий для існування та розвитку людського суспільства. Термін «толерантність» пояснюється як терпимість і здатність до встановлення і підтримання спілкування з людьми.

 

 

Вчитель. Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші - чорний або жовтий. Одні люди високі, інші - невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки. Допоможе нам відділ довідок. Чому виникають сварки, бійки, війни?

Відділ довідок. Війни виникають, мабуть, тому, що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди,  кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі: стародавній світ - Троянська війна - після викрадення Єлени ахейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.

Середньовіччя - війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей та принесли колосальні збитки.

Друга світова війна - Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для віту це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.

Вчитель. За даними деяких дослідників за всю історію свого існування людство жило в мирі лише 300 років.  Отже, історія людства є історією воєнних конфліктів. Що і чому не дає людям мирно співіснувати? Проаналізувавши, можна дійти висновку, що в багатьох життєвих ситуаціях людям не вистачає саме терпимості одне до одного, а іншими словами - толерантності. У наш час у світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою розвитку демократичної держави, умовою миру і злагоди.

Згадаймо про трагічні для людства події: трагедія у Бабиному Яру в Києві, коли було за один день розстріляно 35 тисяч жінок, дітей і чоловіків тільки за те, що вони народилися представниками єврейської національності; день, коли пролунали вибухи в США і забрали життя тисячі людей тільки тому, що комусь не подобалися американський спосіб життя та політика американського уряду. На жаль, крім таких найжахливіших прикладів нетерпимості, яку люди виявляють один до одного, ми можемо часто стикатися з її проявами у власному житті.

-   А чи стикалися ви в своєму житті з випадками нетерпимого ставлення до себе?  (Аналіз життєвих ситуацій, про які розповідають діти. Аналіз малюнків, підготовлених дітьми до уроку.)

Люди на світ народжуються різними: несхожими, своєрідними.

Щоб інших ти зміг розуміти, потрібно терпіння в собі виховати зуміти.

 

 

Учень. Описати толерантність досить важко, можливо, через те, що  розуміння толерантності в різних культурах неоднакове, оскільки залежить від історичного досвіду народів.

Учні (по черзі):

  • У англійців толерантність розуміють як готовність і здатність без протесту вислухати особу.
  • У французів – як певну свободу іншого, його думки, прагнення, політичних і релігійних поглядів.
  • У іспанців  толерантність означає здатність визнавати відмінність ідеї інших людей.
  • У китайців бути толерантним – проявляти великодушність по відношенню до інших.
  • В арабському світі толерантність – прощення, терпимість, співчуття іншому.
  • А у персидському – ще й готовність до примирення.
  • В українців толерантність – це здатність терпіти щось або когось, бути стриманим, стійким. Український словник трактує це слово як «здатність сприймати без агресії думки, які від­різняються від власних, а також — особливості поведінки та способу життя інших».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель. Питання «толерантності» в літературі і народній творчості.

       Літератори.  Кожен народ склав прислів'я порозуміння між собою: «Не міряй всіх на свій аршин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», «У чужий монастир зі своїм уставом не ходять». Крилаті й влучні вони втілюють найвищу мудрість - як бути людиною.

У Біблії є 10 заповідей, які люди повинні знати і їх дотримуватись. У посланні від Матвія є звернення «не судіть ближніх своїх, не судіть, щоб і вас не судили». До виявлення толерантності закликають всі світові релігії та конфесії.

- Буддизм: людина висловлювати своє ставлення до рідних і друзів п'ятьма способами; великодушністю, поштивістю, доброзичливістю, ставленням до них, як до себе і вірністю своєму слову.

- Іслам: ніхто з вас не стане віруючим, доки не полюбить свого брата, як себе самого.

- Християнство: стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе.

Вчитель. Сьогодні ми поговоримо з вами про те, що є основними складовими щастя сім'ї. У народі говорять: щасливий той, хто щасливий вдома.

Є така притча. Поселив Бог жінку і чоловіка в полі. Навчив їх будувати курінь. Дав чоловікові лопату, а жінці жменю зерна: "Живіть і продовжуйте рід людський. Прийду через рік, погляну, як тут у вас." Наступного року приходить Бог рано вранці на сході сонця. Бачить: сидять чоловік і жінка біля куреня, перед ними дозріває хліб на ниві, поряд з ними колиска, а в ній дитя. А чоловік і жінка дивляться то на небо яскраво-червоне, то на очі один одному. У ті миттєвості, коли їх очі зустрічалися, Бог бачив в них якусь невідому силу, незбагненну для нього красу. Ця краса була прекрасніша за небо і сонце, землі і пшеничного поля, найпрекрасніша, що зліпив і змайстрував Бог.

Краса ця до того потрясла, здивувала, приголомшила Бога, що він сказав: "Як же так? Я зліпив людину з глини і вдихнув в неї життя, але не зміг створити такої краси. Звідки ж вона узялася і що таке краса? Це любов! Саме вона з'єднала ваші долі в одну. Це любов! Це вона дала життя вашим дітям. І саме завдяки любові у вас створилася здорова, міцна, дружна сім'я. Ось це і є щастя!"

Вчитель.  Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім'ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну перевагу, а то й зіткнення безпосередніх інтересів. У різних людей - різні погляди на життя, працю, кохання тощо. Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди? Проявляти нетерпимість чи бути толерантним?

Учень. Притча про аксакала

Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старий - подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі - там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написане слово - ТЕРПИМІСТЬ!

Робота в парах. Положення світових релігій

Вчитель. Зараз ми попрацюємо в парах. У кожної пари на столі лежать положення, взяті зі світо­вих релігій. Подумайте, про що говорить кожна з них

  • «Не роби іншому того, від чого боляче тобі».
  • «У всьому, як хочете, щоб вам люди чинили, так само чиніть і ви з ними».
  • «Вважай успіх сусіда своїм успіхом, а втрату сусіда своєю втратою».
  • «У щасті і стражданні, у радості и горі ми повинні ставитися до всіх істот, як ставимося до самих себе».

Передайте ці думки своїми словами.

Який загальний сенс у цих висловлюваннях. (Люди мають бути поблажливими один до одного, терплячими, поважати думку інших Вони повинні бути толерантними один до одного.)

Юристи. Кожен має право жити, працювати, любити й мати друзів. Ми маємо право на добре ставлення з боку інших людей, на повагу нашої гідності.

Вчитель. Про те чи означає це, що людина може поводитися так, як їй заманеться?

Юристи. Право однієї людини закінчується там, де починається право іншої. Ми можемо робити лише те, що не шкодить іншим, не порушує їхнім прав.

Стаття 21. Усі люди є рівні і вільні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

Стаття 23. Кожна людина має право на вільній розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей.

Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

У 1989 р. Організація Об'єднаних Націй прийняла Конвенцію про права дитини. Цей документ містить 54 статті. Україна приєдналася до цієї Конвенції.

Вчитель. Але життя людей впорядковується й іншими законами — неписаними, хоч від цього вони не менш важливі.

Відділ довідок. Ці закони називають нормами моралі або моральними заповідями.

Вчитель. Моральні цінності людства здавна становили основу законів. Сучасні закони найвищою цінністю визначають життя

Наші відділи підготували висновки заходу:

1. Навчися поважати тих, хто відрізняється від тебе.

2. Найбільше надбання суспільства - соціальна справедливість і верховенство закону.

3. Тільки мир, злагода і порозуміння між людьми можуть зробити державу сильною і могутньою.

4. Людство пройшло довгий шлях, доки зрозуміло істину - усі люди від народження рівні.

5. Закон - це принципи і положення, які обов'язково треба  виконувати.

Толерантність - взаємоповага, терпимість, порозуміння, співчуття, милосердя, справедливість, чуйність, доброзичливість.

Вчитель. Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною.

Всезнайки. Це слово походить від латинського прикметника «Терплячий». Отже, Толерантний - це здатний витримувати іншого, не такого як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть зі відсутності приязні, поваги, любові. Серед правил етикетного спілкування є рекомендації про прийняту відстань між співрозмовниками.

Толерантність - це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.

Вчитель. Всі ми несхожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям. Зараз відділ досліджень проведе дослід, який показує що ми дуже різні. Будь ласка, п'ять чоловік вийдіть до мене.

Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні  дії:

1. Складіть аркуш навпіл.

2. Відірвіть верхній правий кут.

3. Знову складіть навпіл.

4. Відірвіть правий верхній кут.

5. Знову складіть.

6. Знову відірвіть верхній правий кут.

7. Складіть аркуш надвоє.

8. Якщо можна, відірвіть правий кут.

9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви,є гіршими за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми? Чого навчає ця вправа?

 

Відділ досліджень. Вправа «Як проявляти толерантність»

-   Проаналізуйте ситуації, оберіть свій варіант відповіді й поясніть його. Дайте визначення поняттю «межа терпимості».

Ситуація 1

Дмитро має не типову для хлопця зачіску - занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?

• Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.

• Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.

• Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.

Ситуація 2

Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?

Варіанти:

• Засуджувати вчинки учениці.

• Вважати, що це - особиста справа Оксани і не втручатися.

• Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.

Ситуація З

Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?

Варіанти:

• Прагнути уникати спілкування з Вадимом.

• Відповісти грубістю на грубість.

• «Ковтати» образи і проводити з учнем роз'яснювальну роботу.

Вчитель. Я вам пропоную ознайомитися з правилами та секретами ефективного спілкування.

Секрети ефективного спілкування

1. Говори так, щоб тебе почули.

2. Слухай так, щоб зрозуміти про що йдеться.

3. Створюй умови для того, щоб ситуація навколо процесу спілкування сприяла комунікації.

4. Висловлюй свої почуття, не принижуючи іншу людину.

Вчитель. Дуже часто наші емоції передають наш настрій та почуття. І тоді всі оточуючі стають заручниками нашого настрою. Зараз ми спробуємо з вами навчитися передавати наші емоції один одному і дамо оцінку вашим почуттям при цьому.

Клас поділяється на групи.

Групи отримують завдання на картках.

Завдання групам: за допомогою міміки передати емоцію (страх, радість, співчуття, єхидство, злість і т. ін.).

Діти вгадують емоції, які демонструють товариші.

Запитання для обговорення:

І.Чи легко було показувати емоції великій кількості людей?

2.Чи важко відтворювати чужі емоції?

3.Що ви відчували коли передавали позитивну емоцію?

4.Ваші відчуття під час передачі негативної або нейтральної емоції?

Вчитель. Наші емоції проявляються в певних ситуація і в оточуючих вони викликають певні почуття, які потім виплескуються через емоції у ставленні до вас.

Тест: «Вчимося бути толерантними людьми»

                                                    «Ми різні - в цьому наше багатство.

                                                      Ми разом - в цьому наша сила»

Тест «Чи толерантна я людина?»

(Вибери ту відповідь, яку ти вважаєш вірною)

1. Для того, щоб не було війни.

а) нічого не можливо зробити, тому що війни будуть завжди

б) треба зрозуміти, з якої причини вони відбуваються

2. В школі розповідають про героїв, які проявили толерантність.

а) тобі це не цікаво

б) ти бажаєш більше дізнатись про них

3. Ти протистоїш насильству.

а) насильством

б) приєднуєшся до інших людей, щоб сказати «Ні»

4. Тебе зрадив товариш.

а) ти йому помстишся

б) ти будеш намагатися налагодити з ним відносини

5. Коли говорять про дітей, що постраждали від війни.

а) ти почув і забув

б) співчуваєш і хотів би чимось допомогти

6. Ти не згоден з кимсь.

а) ти не даси йому договорити

б) ти його дослухаєш

7. На уроці ти вже відповідав

а) ти хочеш відповідати ще

б) ти даси змогу відповідати іншим

8. Тобі пропонують листуватися з іноземцями

а) тобі це не цікаво, ти не хочеш ділитися з ними своїми мріями, своїми думками

б) тобі цікаво з ними листуватися, пізнавати про їх життя, їх мрії, ділитися своїми мріями

Якщо в тебе майже одні «б».

Ти проявляєш високу толерантність. Ти в майбутньому будеш громадянином мира, відповідальним, активним провідником миру у всьому світі. Розкажи друзям, як тобі це вдається.

Якщо в тебе від 3 до 7 «б».

Ти не дуже толерантний. Ти намагаєшся завжди нав'язати свої ідеї. Але ти допитливий, в тебе добра уява. Використовуй ці якості для боротьби з нетерпимістю.

 

Якщо в тебе менше ніж 3 «б».

Ти зовсім не толерантний. Якби ти був більшим оптимістом і тобі би подобалось вести дискусії, ти би став більш щасливим. Намагайся прикладати для цього більше зусиль.

Вчитель. Толерантні люди більше знають про свої недоліки та переваги. Вони критичні відносно до себе і не прагнуть у всіх бідах звинувачувати інших. Вони не перекладають відповідальність на інших. Толерантна людина не ділить світ на дві частини - чорне та біле; не робить акцент на розбіжностях між «своїми» та «чужими», тому готова вислухати та зрозуміти інші точки.

Вправа «Асоціативний ряд»

Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині.

(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають риси характеру і виходять записують їх)

Т - терплячий, товариський, тактовний.

0 - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.

Л - лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.

Е - енергійний, елегантний, ефективний.

Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.

А - активний, акуратний, авторитетний.

Н - надійний, найдорожчий.

Т - терплячий.

Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.

І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.

С - співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.

Т - тактовний, товариський.

Ь.

 

Вправа «Мудрість з дерева пізнання» (Обговорення висловів видатних людей про толерантність).

  •      Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей. (Дені Дідро, французький філософ)
  •      Байдужість – це параліч душі, передчасна смерть. (Антон Чехов)
  •      Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати. (Мольєр, французький драматург XVII ст.)
  •      Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе. (Леонардо да Вінчі)
  •      Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною. (Гельвецій, французький філософ)
  •      Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини. ( Сааді, перський поет XIII ст.)
  •      Жодна зла людина не буває щасливою. (Ювенал, римський поет)
  •      Підняти слабкого – цього замало: треба ще потім його й підтримати. (В. Шекспір, англійський драматург і поет, 1564-1616)
  •      Легше вирішує й засуджує той, хто менше замислюється. (Джордано Бруно, італійський мислитель XVI ст.)
  •      Поведінка – це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу. (Гете, німецький поет, 1749 - 1832 )

 

Підсумок виховного заходу. Вручення «Мішечка порад»

Вчитель:    

  • Що нового ви дізналися на сьогоднішньому заході?
  • Сформулюйте, що таке толерантність?
  • Яке значення має така риса характеру в житті людини? Чому необхідно бути толерантним?
  •  Наведіть приклади таких життєвих ситуацій, де необхідний той чи інший рівень толерантності.
  • Чи допоможуть вам отримані сьогодні знання вийти з неординарних, критичних ситуацій?

Дякую за активну, ефективну роботу, зацікавленість на сьогоднішньому занятті. Прагніть бути толерантними! Для цього намагайтеся дотримуватись рекомендацій, побажань «Мішечка порад» :

  • будьте готові до того, що всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні;
  • навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтесь змінити в них те, що нам не подобається;
  • цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими;
  • зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

 

Вчитель. У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру і демократії.  Наш український народ неодноразово  виявляв свою терпимість до інакодумців, здатність до компромісу, вміння виходити із проблемних ситуацій. Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства.

Людство втомилося від постійних воєн, які несуть лише втрати, нещастя та біль. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VI ЕТАП. Колективне підбиття підсумків.

Наступного дня вчитель з учнями обговорюють  КТС. Вчитель може поставити такі питання:

  • Чи обговорювали ви даний захід дома з батьками?
  • Чи зрозуміли ви, що таке бути толерантним?
  • Що з цього виховного заходу ви взяли для себе в майбутнє?
  • Чи зрозуміли ви, чому терпимість є умовою збереження миру?
  • Чи запам’ятали ви, як досягати компромісу в конфліктних ситуаціях?
  • Що потрібно врахувати на майбутнє?

Вчитель обговорює з класом дані питання. Учні уважно вислуховують думки один одного, діляться враженнями від проведеного заходу, роблять для себе  певні висновки.

V ЕТАП. Найближчі справи КТС.

Вчитель ставить учням такі питання:

  • На яку тему ви хотіли б провести наступний виховний захід?
  • Чи цікава вам тема героїчне минуле нашого народу?
  • Що ви знаєте про символи, традиції, звичаїв Україні?
  • Чи виникають у вас думки та асоціації до слова «незалежність», «воля»?
  • Вчитель пропонує провести наступну виховну годину на тему «Збудуймо Україну разом» у вигляді тренінгу з патріотичного виховання.

Мета цього заходу:

  • виховна: виховувати почуття духовно осмисленого патріотизму, відданості своїй Батьківщині;
  • навчальна: розширити та поглибити знання школярів про державні символи України: гімн, герб, прапор; про звичаї, традиції, обряди нашого народу, поповнити знання семикласників  історичними фактами про героїчну минувшину нашої країни, сформувати увлення про значення незалежності і волі держави для народу України;
  • розвивальна: розвивати прагнення до збереження та примноження духовного багатства нашого народу, почуття громадянської гідності, національної свідомості та самосвідомості, поняття про належність до рідної землі, народу, мови, історії, визнання духовної єдності поколінь та спільності культурної спадщини;  сприяти усвідомленню школярами спільних цінностей української нації: державного суверенітету, незалежності, територіальної цілісності країни;
doc
Додано
16 лютого 2022
Переглядів
2014
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку