Тема. Толерантність в нашому суспільстві.
Мета:
Формування цінностей: виявляти толерантність до думок, поглядів, поведінки інших людей; руйнування стереотипів та запобігання конфліктів.
Очікувані результати:
Після цього заняття учні зможуть:
- пояснювати поняття «толерантність»;
- розповідати, чому терпимість є умовою збереження миру;
- досягати компромісу в конфліктних ситуаціях;
- вдосконалювати навички навчального співробітництва, вміння логічно й критично мислити.
Форма проведення: тренінг.
Хід заходу
Добрий день, усім присутнім! Рада бачити вас у гарному настрої, сподіваюсь, сьогоднішня спільна робота не буде марною, а знання, які ви отримаєте, знадобляться вам у житті.
Правила нашого спілкування:
Сьогодні ми почнемо нашу виховну годину із старовинної легенди, яка допоможе нам сформулювати мету нашої зустрічі.
Зустрілися раз білий і чорношкірий чоловіки.
Стали розмовляти:
Потім мудрець звернувся до чорношкірого:
Негр і білий присоромилися своєї суперечки і помирилися.
А мудрець подумав « Як добре, що всі ми різні. А то жити було б так нудно!»
Ця легенда нас вчить того, що нібито ми всі рівні і одночасно такі різні.
Проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні.
Вправа «Яблуко»
Як ви вважаєте, 20 яблук є індивідуальність? Візьміть кожний собі по яблуку. Розгляньте його дуже уважно, з’ясуйте «особливі прикмети» за 1 хв..
Учитель. Якщо ми ближче ознайомимося з конкретною людиною, більше дізнаємося про неї, то індивідуальність, неповторність будуть очевидними.
На нашій планеті існує дуже велика кількість різних людей. Всі ми несхожі один на одного і щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим рзмаїттям.
Сьогоднішнє наше заняття ми присвятимо такому поняттю як толерантність. Ви зустрічалися з ним на уроках основ здоров’я. Наше завдання сьогодні є навчитися розрізняти толерантні та не толерантні вчинки, виявляти толерантне ставлення один до одного, а також визначати рівень власної толерантності кожного за допомогою тесту.
Сьогодні наша розмова присвячена «Толерантності». Не всім може бути знайоме це слово, на перший погляд, звучить воно абсолютно незрозуміло. Але сенс, який воно несе ,дуже важливий для існування та розвитку людського суспільства.
Учитель демонструє фрагменти кінофільму за участі Сильвестра Сталлоне «Винищувач».
Методом «Мікрофон» пропонує учням та гостям висловити своє ставлення та назвати своїх кумирів, визначити чого вчать такі фільми.
(Зразки відповідей: це класно, вони сильні, відважні, йдуть на ризик; мені подобається Джекі – Чан, Рембо. Чому ж у підлітковому віці ми вимальовуємо для себе таких кумирів? І ви знову ж дасте відповідь, тому, що вони сильні, відважні і так далі… Але мало хто задумувався над тим, що саме такі мультимедійні засоби несуть негатив, який формує агресію; нехтування суспільними моральними цінностями; поведінка підлітків часто є копіюванням поведінки екранних героїв; збільшення проявів агресивної поведінки у молоді; порушення особистих прав людини, не толерантне ставлення людей одне до одного, яке проявляється у зверхності, образах на словах та жестами, ігноруванні одних іншими під впливом соціального чинника (розбіжність у майновому стані), наявність усталених стереотипів. ) І рано чи пізно такий прояв зверхності ми можемо відчути на собі. І тоді ми поставимо собі питання, а чи існує у світі справедливість, терпимість і толерантність.
Прогляньте наступні два відеоролики.
Більше 65 років минуло з дня трагедії у Бабиному Яру в Києві, коли за один день було закатовано і розстріляно понад 35 тисяч жінок, дітей і чоловіків тільки за те, що вони народилися представниками єврейської національності.
У 2002 р. 11 вересня пролунали вибухи в США (демонструє картину цих подій).Тоді тисячі людей втратили життя тільки тому, що комусь не подобалися американський спосіб життя та політика американського уряду. На жаль, крім таких найжахливіших прикладів нетерпимості, які люди виявляють одне до одного, ми можемо часто стикатися з її проявами у своєму власному житті.
А чи стикалися ви у своєму житті з випадками нетерпимого ставлення до себе? (Аналіз життєвих ситуацій, про які розповідають діти).
Сьогодні сучасна культурна людина, це не тільки освічена, але й людина, що володіє почуттям самоповаги, яку шанують оточуючі.
Поняття «Толерантність» є синонімом слова «Терпимість», саме так воно звучить латинською мовою. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в суспільстві, родині, колективі. І саме тому, щоб ми краще розуміли різні людські погляди на життя, поважали думки інших і сприймали людей такими, якими вони є 16 листопада 1995 року на 28 сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було проголошено Міжнародним Днем толерантності та терпимості.
Погляньте на цей малюнок, це емблема Міжнародного дня толерантності.
Ідея толерантності стала актуальною не в сьогоденні Стаття 1 Загальної декларації прав людини 1948 року проголошує: «Усі люди народжуються вільними і рівними у своїх гідноті і правах». Тому агресивність, відчуженість мають поступитися місцем толерантному ставленню людей одне до одного.
Відео толерантність
Так що ж означає слово «Толерантність»? Давайте умовно складемо асоціативний кущ Учні дають власні відповіді.
Т – товариський
О – об’єктивний, особливий, оригінальний
Л – лояльний, лагідний
Е – енергійний, елегантний
Р – розсудливий, рівний
Н - надійний, найдорожчий
Т – терплячий
Н – незалежний, найдорожчий
І – інтелігентний, ідейний
С – співчутливий
Т – тактовний
Ь
Всі відповіді ваші є вірними, а що ж це слово означає в різних країнах їхніми мовами. На столах є аркуші паперу, з відповідями. Зачитаймо
Визначення слова толерантність різними мовами земної кулі звучить по-різному:
в іспанській мові воно означає здатність визнавати відмінні від своїх
власних ідеї або думки;
у французькій мові - відношення, при якому допускається, що інші
можуть думати чи діяти інакше, ніж ти сам;
у англійській мові - готовність бути терпимим, поблажливим;
у китайській мові - бути великодушним по відношенню до інших ;
в арабській мові - прощення, поблажливість, м'якість, милосердя,
співчуття, прихильність, терпіння, прихильність до інших;
в українській мові - здатність терпіти щось або когось (бути витриманим, витривалим, стійким, вміти миритися з існуванням чогось, когось).
Учні виходять і говорять:
Толерантність поділяється за соціальними сферами її буття :
Вікова толерантність – неупередженість до недоліків пов’язанихз їївіком.
Міжнаціональна толерантність – ставлення до представників різних націй.
Расова толерантність – відсутність упереджень до представників іншої раси.
Релігійна толерантність – ставлення до релігійності з боку представників різних конфесійних груп.
Географічна толерантність – неупередженість до жителів невеликих або провінційних міст чи сіл та інших регіонівз боку столичних жителів та навпаки.
Міжкласова толерантність – терпиме ставлення до представників різних майнових прошарків – багатих до бідних, бідних до багатих.
Фізіологічна толерантність – ставлення до хворих, інвалідів, фізично неповноцінних людей.
Політична толерантність – ставлення до діяльності різних партій та об’єднань.
Тест «Чи толерантна я людина?»
Дмитро має нетипову для хлопця зачіску – занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
а) постійно демонструвати своє невдоволення;
б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски;
в) виходити з того, що людина має право на самовираження й може робити що завгодно зі своїм волоссям.
Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитись до цього?
а) засуджувати ці вчинки;
б) вважати, що це її особиста справа і не втручатися;
в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання.
Вадим постійно виявляє неповагу до інших, брутальність до своїх однокласників. Що робити?
а) відповідати брутальністю на брутальність;
б) прагнути уникати спілкування;
в) вияснити мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз’яснювальну роботу.
Ваша подруга одягла на вечірку вбрання, яке їй не личить та й недоречне на цьому заході. Що ви зробите, аби ваша подруга не була посміховиськом?
а) запропоную ультиматум: або вона переодягається, або йде відпочивати сама;
б) натякну, що вона має кумедний вигляд;
в) коректно вкажу їй на недоречність такого вбрання.
Ви – прихильник здорового способу життя. Ваш брат не робить зарядки, палить, нераціонально харчується. Що ви робитимете?
а) розповім батькам, нехай вони вирішують, що робити;
б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю;
в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.
Оцінюємо отримані результати: а) – 1 бал, б) – 2 бали, в) – 3 балів
Підраховуємо загальну кількість балів:
5 балів – ви досить категорична, негнучка, нетерпима до інших людина.
Маючи таку позицію, ризикуєте залишитися самотнім! Розпочніть з обдумування такого вислову: «Всі люди різні – не кращі й не гірші, а просто різні».
6-10 балів – характеризуєтесь як дещо відсторонена особистість із життєвим принципом «Моя хата – скраю, я нічого не знаю» або маєте велику витримку щодо поведінки, думок, традицій інших людей. По-перше намагайтеся визначити межу вашої терпимості! По-друге, зважте, аби вас не називали надто байдужою людиною.
11-15 балів – прийміть вітання! Ви – толерантна особистість, цінуєте людей, поважаєте їхні почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з вашими. Зберігайте «Своє обличчя»!
Завдання «Дерево толерантності».
Учитель: Візьміть кожен по листочку і напишіть на них, що, по – вашому, треба зробити, щоб школа стала простором толерантності, тобто, щоб відносини в ній стали якомога більш толерантними.
(Учні на листочках паперу у формі листочка дерева пишуть, що треба зробити, щоб школа стала “Простором толерантності”, листочки наклеюються на символічний малюнок дерева без листя, він вивішується у класі.)
VI. Підсумки заходу.
Підсумком нашого заходу буде
Вправа «П’ять добрих слів»
Учитель: Кожен з учнів має обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати своє ім’я. Потім учень передає свій аркуш сусідові праворуч, а сам отримує малюнок від сусіда ліворуч. На кожному пальці намальованої долоні треба написати будь-яку привабливу, на вашу думку, рису її власника (наприклад: «ти дуже добра», «ти завжди заступаєшся за слабших», «мені подобається твій одяг»). У кінці аркуш долоні повертається до власника.