толерантність врятує світ

Про матеріал

Матеріал до Міжнародного дня толерантності (терпимості), який відзначають 16 листопада урок-гра з елементами проблемного уроку (робота творчих груп, групова дискусія).

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Виховна година на тему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель початкових класів

Ганусяк Наталія Михайлівна

Мета:  поглиблювати розуміння учнями поняття «толерантність»; сприяти розумінню толерантності як цінності сучасної людини; формувати повагу і визнання до себе та інших людей, до їхньої культури; розвивати адекватну самооцінку, вміння аналізувати, приймати   рішення, вибирати правильну позицію; виховувати спостережливість, уважність до інших людей; виховувати здатність бачити і розуміти відмінність іншої людини від себе, вчити встановлювати стосунки на  доброзичливій основі; сприяти формуванню ціннісних установок на толерантне  спілкування та навичок толерантної поведінки, звичок; виховувати чуйність, взаємоповагу, людяність, терпимість  і небайдужість.

Форма проведення: урок-гра з елементами проблемного уроку (робота творчих груп, групова дискусія).

Місце проведення: класна кімната.

Обладнання: СКРИНЬКА Толерантності; картки для поділу команд на групи; картки для створення «порад»; дерево пізнання з висловами; написи з паролем на столах у команд; картки для гри «Розсипанка»; коробка з назвами казок.

ЦІКАВІ ДУМКИ ВИЗНАЧНИХ ЛЮДЕЙ ПРО ТОЛЕРАНТНІСТЬ
Щаслива людина та, яка дарує щастя найбільшій кількості людей.
(Дені Дідро — французький філософ-просвітник, 1713—1784 рр.)
Ваші ідеї мені глибоко осоружні, але я віддам життя за ваше право їх виголошувати.
(Вольтер — французький просвітник XVIII ст.)
Байдужість це параліч душі, передчасна смерть. (А. Чехов — російський письменник.)
Той, хто хоче обвинувачувати, не повинен поспішати.
(Мольєр — французький драматург XVII ст.)
Ображаючи іншого, ти не турбуєшся про самого себе.
(Леонардо да Вінчі — великий італійський живописець, скульптор, архітектор, учений, 1452—1519 рр.)
Людина, яка робить інших щасливими, не може сама бути нещасною.
(Гельвецій — французький філософ XVIII ст.)
Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш на звання людини.
(Сзаді — перський поет XIII ст.)

Жодна зла людина не буває щасливою.
(Ювемал — римський поет-сатирик, 60 р. до н. є.)
Підняти слабкого цього замало: треба ще потім його  підтримати.
(В. Шекспір — англійський драматург і поет, 1564 —1616 рр.)
Легше вирішує й засуджує той, хто менше замислюється, (Джордано Бруно — італійський мислитель XVI ст.)
Поведінка це дзеркало, у якому кожен показує свою подобу
(Гете — німецький поет, 1749—1832 рр

Формування груп для роботи.

Учням пропонується розділитися на групи по 2- 3 учні за власними вподобаннями. Потім кожній групці вчитель роздає картку на якій з іншого боку є малюнок, за другою половинкою малюнку діти мають знайти другу половинку своєї команди і поєднатися з нею для подальшої гри. Таким чином утворюються групи приблизно рівні за складом. В цих групах кожному учневі досить комфортно - з одного боку він знаходиться з друзями, але поруч з тим в одній групі поєднались діти з різних мікрогруп, які в повсякденному житті можуть мало спілкуватися один з одним.

Вступне слово

Наша планета, як і наше життя, безумовно, сповнена чарівними і неповторними речами, які приносять людині радість, роблять її щасливою, створюють для кожного з нас  сенс життя.

Але, нажаль, на нашій планеті існують сумні і трагічні речі. Війна, голод, заздрість, нетерплячість.

Найцікавіше, що найкраще в цьому житті і найгірше створюють САМІ ЛЮДИ! Тому, що бувають заздрісні і жадібні, бо не вміють бути терплячими, уважними один до одного, бо не вміють бути толерантними.

Учитель. Діти! Тема нашого уроку для нас трохи  незвична — «Толерантність». Це слово походить від латинського «терплячий», це — терпимість до ін­ших думок і вірувань.
- Як ви гадаєте, чи актуальна ця тема сьогодні?
Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Принципи толерантності закріплені у Декларації, проголошеній та підписаній Юнеско 16 листопада 1995р

Асоціативний ряд (Гра «Розсипанка»)
Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині. 
(На дошці записане у стовпчик слово толерантність, учні по черзі називають рису характеру і виходять записують їх) 
Т – товариський
О – обережний
Л – лагідний
Е – енергійний 
Р – розсудливий 
А – акуратний 
Н – надійний 
Т – терплячий. 
Н – ніжний
І – інтелігентний 
С – співчуваючий 
Т – тактовний
Ь. 

Якби одного дня раптом всі люди на планеті стали толерантними– давайте уявимо яким би стало тоді життя на Землі? ( Всі люди стали б щасливішими, бо допомагали б один одному, не було б війн, голоду, не потрібні б стали в’язниці, бо не булоб туди кого саджати, адже толерантні люди не можуть скоїти злочин, не потрібна б стала зброя і т. д.)

Нашу зустріч я б хотіла почати з розмови про вічне, про любов. (Звучить музика, розповідається казка). Жила-була на землі дівчина на ім'я Любов. Нудно їй було жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до старого, сивого чарівника, котрий прожив сто років : - Допоможи мені, дідусь, вибрати подружку, щоб я могла дружити з нею все відпущене мені Богом життя. Подумав чарівник і сказав: - Приходь до мене завтра вранці, коли перші птахи заспівають, і роса ще не просохне ... Вранці, коли червоне сонце освітило землю, прийшла Любов до призначеного місця ... Прийшла і бачить: стоять п'ять прекрасних дівчат, одна гарніша іншої. - Ось вибирай, - сказав чарівник, - одну звуть Радість, іншу - Удача, третю - Краса, четверту - Печаль, п'яту - Доброта. - Вони всі прекрасні, - сказала Любов. - Не знаю, кого й обрати ... - Твоя правда, - відповів чарівник, - вони всі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а може, і дружити будеш, але вибери одну з них. Вона й буде тобі подружкою на все твоє життя. Підійшла Любов до дівчат ближче , подивилася в очі кожній. Задумалася Любов.

 -А кого обрали б ви? Чому? (Звучить музика і продовження казки):

Любов підійшла до дівчини на ім'я Доброта і простягла їй руку.

-Чому Любов вибрала Доброту? (Відповіді)

Постановка задач

-Ми ще маленькі, але сьогодні на уроці спробуємо зробити життя на нашій планеті трохи кращим, на скільки в наших силах. Я пропоную створити СКРИНЬКУ ТОЛЕРАНТНОСТІ, де будуть корисні поради для всіх людей, які хочуть зробити життя навколо себе кращим. Але створюючи таку скриньку, звичайно, необхідно дотримуватись правил толерантності самим. Бути уважними один до одного, вміти почути один одного, з повагою ставитись до думок і висловлювань один одного, бути ввічливими. Таким чином ви будете розносити поради з неї не тільки словом, але й ділом.

Прагніть бути толе­рантними!
Для цього намагайтеся дотримуватись рекомен­дацій, побажань «скриньки  порад» (які вам потрібно скласти):

  • будьте готові до того, що всі люди різні — не
    кращі й не гірші, а просто різні;
  • навчіться сприймати людей такими, якими вони є,

не намагайтесь змінити в них те, що нам не подо­бається;

  • цінуйте в кожній людині особистість і пова­жайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;
  • зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і

за будь-яких обставин залишайтеся самим собою.

Розминка.

А тепер вам пропонується маленький відпочинок. Нехай наша скринька відпочине, а ми зазирнемо до казок і спробуємо розібратися як там налагоджені справи з толерантністю, або її відсутністю. Діти кожної команди витягують назву казки і називають до якого поняття належить - толерантність або інтолерантність, пояснюючи свій вибір.

  • Птахи на подвір’ї з казки «Гидке каченя»
  • Принц з казки про Попелюшку
  • «Лисичка та Журавель»
  • «Колобок»
  • «Курочка Ряба»
  • Іван Царевич з казки «Царівна Жаба» по відношенню до дружини

«Дерево Пізнання»

- Ви мабуть помітили це деревце, яке плодоносить дозрілі, золоті листочки. Воно не просте, це – дерево пізнання. Зірвавши листочок, можна пізнати його мудрість.

 (Учні по черзі виходять до дерева, зривають листочки і зачитують вислови. Після цього кожна група пропонує свої думки з приводу висловлювань про толерантність). 

  • Толерантність- не поступка, поблажливість чи потурання. Це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання права іншої людини бути несхожим на мене.
  • Толерантність- єдність у різноманітті.
  • Толерантність – це мистецтво жити з іншими людьми та іншими ідеями.
  • Любов виникає з любові, коли хочу, щoб мене любили, я сам першим люблю.
  • Нетерпимі часто платять дорого за те, що терплячим дістається безкоштовно.
  • Не засуджуй нікого, поки не станеш на його місце.
  • Намагайтеся бути хоча б трохи добрішими, і ви побачите, що будете не в змозі здійснити інший вчинок.
  • Не роби іншому того, чого не бажаєш собі.

-А тепер кожна команда має обрати одне висловлювання, яке на ваш погляд найбільш важливе і саме його потрібно покласти до скриньки порад. Після того як команди визначаються…

- Діти, нажаль, тільки одне висловлювання з дерева пізнання ми можемо залишити собі і покласти до скриньки. Ваші команди мають домовитись між собою чиє висловлювання це буде.

Після виконання завдання діти обговорюють чи змогли вони залишитись толерантним один до одного, вміти поважати думку інших. Якщо діти впорались з останнім завданням і змогли дійти згоди у виборі вислову - це можна вважати справжньою перемогою толерантності, якщо ні - слід розібрати що завадило дійти згоди, з’ясувати над чим необхідно працювати.

Анкета
1. Дмитро має нетипову для хлопця зачіску за­надто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
а) постійно демонструвати своє невдоволення,негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати
змінити зачіску;
б) вимагати дотримуватися на заняттях у школі загального стилю одягу та зачіски;
в) виходити з того, що людина має право на са­мовираження й може робити що завгодно зі своїм
волоссям.

2. Оксана часто пропускає уроки без поважних при­чин. Як ставитись до цього?
а) засуджувати ці вчинки учениці;
б) вважати, що це — особиста справа Оксани і не втручатися;
в) з розумінням поставитися до проблем Оксани і поступово заохочувати її до навчання.
3. Вадим постійно виявляє неповагу до інших, бру­тальність до своїх однокласників. Що робити?
а) відповідати брутальністю на брутальність;
б) прагнути уникати спілкування з Вадимом;
в) з'ясувати мотиви такої поведінки, проводити з хлопцем роз'яснювальну роботу,
4. Ваша подруга одягла на свято  вбрання, яке їй не личить та й недоречне на даному заході. Що
ви зробите, аби ваша подруга не була посміховись­ком?
а) запропоную ультиматум: або вона переодяга­ється, або йде відпочивати одна;
б) натякну, що вона має кумедний вигляд;
в) коректно вкажу їй на недоречеість такого вбрання.
5. Ви — прихильниця здорового способу життя. Ваш молодший брат не робить зарядки, нераціона­льно харчується. Що ви робитимете?
а) розповім батькам: нехай вони вирішують, що робити;
б) зроблю вигляд, наче нічого не помічаю;
в) пояснюватиму переваги здорового способу життя й залучатиму до спільних занять спортом.

Але, діти, толерантність не завжди передбачає терпимість. Якщо хтось затіяв бійку, ображає інших, то бувають випадки, коли слід викликати міліцію. Не можна бути толерантними до злочинців.
У всіх нас є багато спільного, чимало відмінного, але всіх нас об'єднує те, що ми всі — люди, що ми живемо на одній Землі, і нам слід жити так, щоб зберегти мир і спокій. Треба навчитися розуміти людей, любити їх і прощати, ставитися до них не-упереджено, нехай вони в чомусь і відрізняються від нас самих.
Робота в групах. Учитель стежить за роботою, коригує роботу ко­жного, спостерігає за характером спілкування.
Завдання групі

Вчитель. Діти, у мене є квітка, але допоможіть мені зробити її красивою. Їй потрібні пелюстки, причому не прості, а з ознаками толерантності, адже це – КВІТКА ТОЛЕРАНТНОСТІ.

Діти роблять надписи й прикріплюють пелюстки.
http://lit.govuadocs.com.ua/tw_files2/urls_5/24/d-23886/7z-docs/3_html_m3d1b7ca3.jpg 

Учень декламує вірш.       

 Двоколірний вірш

Коли де-небудь квітку бачу,

«Зірви!» - кричить мені, аж плаче.

Повз деревце іду зелене,

«Зламай!» - схиляється до мене.

В гніздечку пташку стріну в гаї,

«Зжени», - мерщій мене благає.

«Забий!» - цвіркун сюркоче в просі…

Е ні, негарний вірш такий.

Хай ліпше буде – навпаки!

Коли де бачу квітки очі,

«Люби!» - вона мені шепоче.

Повз деревце іду зелене,

«Привіт», - схиляється до мене.

В гніздечку пташку стріну в гаї,

Питає пташка: «Як ся маєш?»

«Спочинь», - з болота жабка просить.

«Всміхнись», - цвіркун сюркоче в просі.

Який же світ кругом чудовий!

Додому йду в добрі й любові.       

Вчитель. Все залежить від нас, толерантність починається з повсякденного життя. Лише толерантні і доброзичливі люди можуть побудувати демократичну, процвітаючу державу.

Завершення виховної години

-         А зараз послухайте древню китайську притчу.

Жила-була на світі сім’я. Вона була не проста. Більше 100 чоловік налічувалося в цій родині й усі були такі різні. Сім’я займала ціле село, так і жили всією ріднею і всім селом. Ви скажете: «Ну і що, хіба мало великих сімейств на світі?». Але річ у тому, що сім’я була особлива — мир і злагода панували в ній. Отже, на селі ні сварок, ні лайки, ні бійок і розбратів не було.

Дійшов поговір про цю родину до самого владики країни, і вирішив він перевірити, чи правду говорять люди. Прибув він до села, і душа його зраділа: довкола чистота, краса, достаток і мир. Добре дітям, спокійно людям похилого віку. Здивувався владика. Вирішив дізнатися, як селяни досягли такого ладу. Прийшов до голови родини і сказав: «Розкажи, як ти досягаєш такої згоди і миру в твоїй сім’ї». Той узяв аркуш паперу й почав щось писати. Писав довго, видно, не дуже сильний був у грамоті. Потім передав аркуш владиці. Той узяв аркуш і почав розбирати карлючки старого. Розібрав насилу і здивувався. Три слова були написані на папері: «любов», «прощення», «терпіння». І в кінці аркушу: «Сто разів любов», «Сто разів прощення», «сто разів терпіння». Прочитав владика, почухав, як велося, за вухом і запитав:

— І все?

— Так,— відповів старий,— це і є основа життя будь-якої гарної сім’ї.

І подумавши додав:

— І світу теж.

-         Нехай в нашому класі, нашій школі, в ваших сім’ях, в нашому селі, в містах і на нашій Україні завжди панують три слова «любов», «прощення», «терпіння».

Учень декламує вірш.      

 Толерантність врятує світ

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледіть перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти життя яскравим сонцем,

Толерантний Всесвіт побудуй!

Будьмо толерантними! І пам'ятайте  «Толерантність врятує світ!»

 

Діти прикріплюють гостям емблеми з написом «Толерантність врятує світ!»


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

docx
Додано
27 вересня 2018
Переглядів
4442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку