Трагічна доля людини в умовах війни та повоєнний час

Про матеріал
Костиря С.Г. вчитель світової літератури Заболотна Ю.В. вчитель історії Тема: Трагічна доля людини в умовах війни та повоєнний час (Шолохов «Доля людини», Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…») Мета: - аналізуючи суть війни, на прикладах літературних героїв показати трагізм народу різних націй та національностей; використовуючи історичну термінологію «війна, гетто, концтабір», прослідкувати людські долі в їх умовах і боротьбу за життя в різних умовах; - продовжити роботу над ідейно-художнім змістом оповідань Шолохова і Белля; - охарактеризувати образи Андрія Соколова та безіменного героя; - навчити школярів володіти мистецтвом розуміння деталі, розвивати зв'язне мовлення, навички виразного читання; - формувати почуття співпереживання; виховувати гуманізм та доброту; виховувати в учнів почуття захоплення красою людської душі, стійкістю, добротою, відданістю. Обладнання. матеріали музею про долю в’язнів фашистських концтаборів та земляків-остарбайтерів, газетні матеріали про концтабори, дошка, портрети М. Шолохова та Г. Белля, дитячі ілюстрації до твору, ілюстрації до текстів, словничок, алгоритм написання сенканів, тексти творів. На те ти й чоловік, на те ти й солдат, щоби все витерпіти, все винести, якщо до того доля покликала. М.Шолохов «Доля людини» Хід уроку I. Мотивація навчальної діяльності. 1. Читання ученицею вірша Л.Костенко «Доля» (додаток №1) 2. Вчитель історії Найбільшою загадкою Всесвіту є Людина зі своєю сутністю, інтелектом. Та найбільш незрозумілою є непередбачуваність Людини у її вчинках. Добро і зло, радість і горе, смуток і веселощі – ось основи буття Людини. І шлях, яким вона іде до мети не завжди прямий і світлий. Та найстрашнішим є те, що форми досягнення вона вибирає найнепередбачуваніші. Учень Більшу частину свого існування людство перебуває у стані війни. Багато народів вважають війну основою свого існування, не уявляє без неї власного розвитку. Багатство, земля, влада – це те, до чого Людина завжди прагнула. 3. Вчитель історії Мир і війна – ось два кити, що допомагають Людині у вирішені її проблем. Але мир завжди складний, не всім доступний через відсталість фізичну та розумову. То ж і бачимо, що краще за допомогою війни бути сильним, владним і непереможним. Та що з цього слідує? Чи завжди війна несе життєдайну силу? Як ви собі уявляєте сутність війни, дітки? Чи завжди війна несе розраду для душі людської? Чи можна цивілізованому суспільству обирати для спілкування шлях війни? Друзі, давайте пригадаємо визначення війни. Учень Війна – це одна з форм вирішення політики за допомогою війни. Антонімом їй є дипломатія, а синонімом їй є мир. 4. Вчитель історії Які бувають війни? Учень Столітні, тридцятилітні, світові… 5. Вчитель історії Що вони з собою несуть? (створюють асоціативний кущ) (Дод.№5) 6. Вчитель світової літератури * Коментар учителя. - Скажіть, діти, чому саме цим віршем розпочався наш сьогоднішній урок? (Biдnoвiдi учів). Так, бо саме долі людини ми присвячуємо наш урок. Людини, яка була скромною, безкорисливою, вимогливою до себе, яка ніде i нічим не принизила честі воїна, свою людську гідність, яка у будь-якій ситуації лишалася завжди Людиною. II. Оголошення теми i мети уроку. Сьогодні на уроці ми продовжуємо аналізувати оповідання М. Шолохова «Доля людини» та Г.Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…») охарактеризуємо образи Андрія Соколова та безіменного героя; доведемо, що це твоpи - гімн моральній кpaci, величі простих воїнів, знедолених війною, гнівний протест проти війни. Зверніть увагу на епіграф. (Учитель зачитує епіграф). Запишіть у зошити тему уроку. На партах у вас - словнички термінів, з якими сьогодні будемо працювати. (Учитель зачитує слова). III Актуалізація знань. 1. Чи сподобалися вам оповідання? Чим? 2. Чому саме М. Шолохову вдалося написати такий твір? Повідомлення учня. 3. Пригадаймо icтopiю написания оповідання. Повідомлення учня. IV. Дослідження образу Андрія Соко¬лова та безіменного героя. Робота в групах. * Учитель літератури. Сьогодні на уроці працюють 6 дослідницьких груп. 1-2 групи досліджують, яким було життя героїв до війни. 3-4 групи - А. Соколов та безіменний герой на війні. 5-6 групи - життя персонажів після війни. *. Запитання до груп, фіксування відповідей у таблиці (додаток №2) 1) Яке ваше перше враження від героїв, що ми про них дізналися? 2) Де ми вперше зустрічаємося з ге¬роями якими вони перед нами постають? 3) Яким було життя персонажів до війни? 4) Отже, яким було життя героїв 5) Що перекреслило всі плани героїв? 6) За що докоряє себе Соколов? Отже, який він? 7) Як воював герой? 8) Чому солдат потрапив у полон? (Коментар учителя) * Учитель історії За злодійськими планами тих, хто починав війни були не лише смерті та захоплення земель. Невід’ємною складовою війни були полонені, яких використовували по мірі необхідності. Зникала потреба – зникала й людина, що не мала ні імені, ні рідних-близьких. У світовій літературі ви познайомилися з явищем концтабору, гетто. В роки Другої світової війни ці явища були складовою нового порядку, що приніс фашизм. Саме це формує нелюдські почуття, що заважають розвитку суспільства, нищать нації й народності. Дод. №6 *Гронування. Коли людині тяжко, вона говорить, що болить душа. Болить душа, а руку прикладає до серця. Тож яким було серце в Андрія Соколова та безіменного героя ? Які риси ха¬рактеру ми можемо виділити? Навколо серця, яке зображено на дошці учні пишуть слова - риси характеру • чесність; • доброта; • мужність; • безстрашність; • витривалість; • гордість; • працьовитість; щедрість; • вірність; • надійність; • рішучість; • співчував чужому горю. * Коментар учителя літератури. Охарактеризувавши образ Андрія Со¬колова, чи можемо ми сказати, що у нього сильний характер? У чому загад-ков1сть і сила його характеру? * Словникова робота. Кого Шолохов зобразив у центрі свого твору? Так, людину. Він стверджує, що людина сама тво¬рить свою долю. * Робота з ілюстраціями до творів V. Творче завдання. Написати твір-мініатюру. - Скласти сенкани (користуючись алгоритмом) на тему «Війна», «Людина». Зачитування творчих завдань. Оцінювання. VI. Висновок. Отже, сьогодні на уроці ми зрозуміли, що «Доля людини» - це гімн моральній красі, величі, мужності. Ви повинні пам'ятати, що не потрібно боятися віддавати своє тепло — його стане ще більше. Людина без доброти не може жити! VII. Домашнє завдання. Хлопці - скласти кросворд до оповідання, дівчата - написати лист одному з героїв вивчених оповіданнь. Розпитати й розповісти однокласникам про участь рідних чи близьких у Великій Вітчизняній війні. Сенкани, вірші Додаток №1 Ліна Костенко ДОЛЯ Наснився мені чудернацький базар: під небом у чистому полі, для різних людей, для щедрих і скнар, продавалися різні Долі. Одні були царівен не гірш, а другі – як бідні Міньйони. Хто купляв собі Долю за гріш. А хто – і за мільйони. Дехто щастям своїм платив. Дехто платив сумлінням. Дехто – золотом золотим. А дехто – вельми сумнівним. Долі-ворожки, тасуючи дні, до покупців горнулись. Долі самі набивались мені. І тільки одна відвернулась. Я глянула їй в обличчя ясне, душею покликала очі… – Ти, все одно, не візьмеш мене, – Сказала вона неохоче. – А може візьму? – Ти собі затям, – сказала вона суворо, – за мене треба платити життям. А я принесу тобі горе. – То хто ж ти така? Як твоє ім'я? Чи варта такої плати? – Поезія – рідна сестра моя. А правда людська – наша мати. І я її прийняла, як закон. І диво велике сталось: минула ніч. І скінчився сон. А Доля мені зосталась. Я вибрала Долю собі сама. І що зі мною не станеться, – у мене жодних претензій нема до Долі – моєї обраниці. Додаток №2 А.Соколов Безіменний герой До війни Під час війни Після війни Додаток №3 СЛОВНИЧОК ТЕРМІНІВ 1. Людина: а) Створіння Боже. б) Найвище із земних створінь, наділене розумом, волею і мовою. в) Має совість. 2. Доля: а) Удача, випадковість. б) Те, що має бути. в) Життєвий шлях. г) Збіг обставин. 3. Характер - сукупність особливих рис людини, що виявляються в поведінці; вдача. 4. Добро: а) У широкому розумінні — все те, що сприяє гуманізації людських стосунків, гармонії особистості б) Все те, що спрямоване на творіння. в) Усе гарне в житті людини, що відповідає їхнім інтересам, бажанням i мріям. 5. Оповідання - невеликий за розміром художній твір, здебільшого про одну чи кілька подій у житті людини. Додаток №4 Алгоритм складання сенкана 1. 1 – й рядок – слово, яке позначає тему(іменник) 2. 2 – й рядок – це опис теми, який складається із двох слів ( два прикметника) 3. 3 – й рядок – визначає дію, пов’язану з темою; складається з трьох слів (дієслів); 4. 4 – й рядок є фразою, яка складається з чотирьох і більше слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного. 5. Останній рядок складається з одного слова, яке передає сутність теми, щось подібне до висновку (синонім до теми) Війна Людина Насильницька, жорстока, Совісна, мужня Вбиває, знищує, розлучає Живе, воює, бореться Завжди несе розруху Керує своєю долею Смерть Істота (Стрижак Лариса) (Кравченко Світлана) Війна Війна – це зло, Війна – розруха, Береться смерть, Немає духу І серце хоче, а не може, Сказати в небо: «Привіт, Боже» (Бець Катерина, Бойчук Сергій) Людина – це створіння боже, Найвище із усіх створінь. І дерево росте до неба, А тільки в’яне, в’яне корінь. І що ж робити? - Я не знаю. А тільки хочу я до раю… А батько ходить на війну, А мати бігає по гаю Свою кровиночку стрічає, Що повертається з війни. Дай, Боже, щоб все так і сталось. Війни кровавої, щоб сліду не зосталось, Щоб мир і мрії жили у нас Війні ми скажем «Ні!» щораз. (Бець Катерина, Бойчук Сергій) Додаток №5 Війна (горе, нещастя, розруха, спустошення, смерть, хвороби, втрата рідних і близьких, психічний розлад, сироти, каліки) Додаток №6 Фашизм – гетто – концтабір… (продовжити з поясненням за допомогою словничка) Використана література Советская Украина в годы Великой Отечественной войны (1941 - 1945), документы и материалы в трёх томах, К., «Наукова думка» - 1985 Безсмертя, Книга пам’яті України 1941 - 1945
Перегляд файлу

                       Всеукраїнський центр вивчення Голокосту «Ткума»,

                    Білоруський Республіканський Фонд «Голокост»,

                              за сприяння Міністерства освіти та науки України

 

КОНКУРС ТВОРЧИХ РОБІТ

ШКОЛЯРІВ, СТУДЕНТІВ ТА ВЧИТЕЛІВ

«УРОКИ ВІЙНИ ТА ГОЛОКОСТУ – УРОКИ ТОЛЕРАНТНОСТІ»,

 

 

Трагічна доля людини

в умовах війни та повоєнний час

 

 

 

 

учитель історії вищої категорії, Старший вчитель

 Червонокам’янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Заболотна Юлія Владиславівна

с. Червона Кам’янка, вул. Гаценко,2

Олександрійського району,

Кіровоградської області

 

 

 

 

 

 

                                                 

 Костиря С.Г.  вчитель світової літератури

                                                       Заболотна Ю.В.  вчитель історії

Тема: Трагічна доля людини в умовах війни та повоєнний час

(Шолохов «Доля людини», Г. Белль «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»)

Мета:

  • аналізуючи суть війни, на прикладах літературних героїв показати трагізм народу різних націй та національностей; використовуючи історичну термінологію «війна, гетто, концтабір», прослідкувати людські долі в їх умовах і боротьбу за життя в  різних умовах;
  • продовжити роботу над ідейно-художнім змістом оповідань Шолохова і Белля;
  •  охарактеризувати образи Андрія Соколова та безіменного героя;
  • навчити школярів володіти мистецтвом розуміння деталі, розвивати зв'язне мовлення, навички  виразного читання;
  • формувати почуття співпереживання; виховувати гуманізм та доброту; виховувати в учнів почуття захоплення красою людської душі, стійкістю, добротою, відданістю.

Обладнання.  матеріали музею про долю в’язнів фашистських концтаборів та земляків-остарбайтерів, газетні матеріали про концтабори, дошка, портрети М.  Шолохова  та Г. Белля, дитячі ілюстрації до твору,   ілюстрації до текстів, словничок, алгоритм написання сенканів, тексти творів.

                                                   На те ти й чоловік, на те ти й солдат, щоби

                                                       все витерпіти, все винести, якщо до того

                                                                  доля покликала.

                                                                        М.Шолохов «Доля людини»

Хід уроку

  1.                     Мотивація навчальної діяльності.
    1.                   Читання ученицею вірша Л.Костенко  «Доля» (додаток №1)
    2.                   Вчитель історії

Найбільшою загадкою Всесвіту є Людина зі своєю сутністю, інтелектом. Та найбільш незрозумілою є непередбачуваність Людини у її вчинках. Добро і зло, радість і горе, смуток і веселощі  – ось основи буття Людини. І шлях, яким вона іде до мети не завжди прямий і світлий.  Та найстрашнішим є те, що форми досягнення вона вибирає найнепередбачуваніші.

Учень

Більшу частину свого існування людство перебуває у стані війни. Багато народів вважають війну основою свого існування, не уявляє без неї власного розвитку. Багатство, земля, влада – це те, до чого Людина завжди прагнула.

  1.                   F:\Мои рисунки\Мамуля\ткума\фотки 16.12.10\PIC_2049.JPGВчитель історії

Мир і війна – ось два кити, що допомагають  Людині у вирішені її проблем. Але мир завжди складний, не всім доступний через відсталість фізичну та розумову. То ж і бачимо, що краще за допомогою війни бути сильним, владним і непереможним. Та що з цього слідує? Чи завжди війна несе життєдайну силу? Як ви собі уявляєте сутність війни, дітки? Чи завжди війна несе розраду для душі людської? Чи можна цивілізованому суспільству обирати для спілкування шлях війни?

Друзі, давайте пригадаємо визначення війни.

Учень

Війна – це одна з форм вирішення політики за допомогою війни. Антонімом їй є дипломатія, а синонімом їй є мир.

  1.                   Вчитель історії

Які бувають війни?

Учень

Столітні, тридцятилітні, світові…

  1.                   Вчитель історії

Що вони з собою несуть?

(створюють асоціативний кущ) (Дод.№5)

  1.                   Вчитель світової літератури

                * Коментар учителя.

 - Скажіть, діти, чому саме цим віршем розпочався наш сьогоднішній  урок?

(Biдnoвiдi учів).

Так, бо саме долі людини ми присвячуємо наш урок. Людини, яка була скромною, безкорисливою, вимогливою до себе, яка ніде i нічим не принизила честі воїна, свою людську гідність, яка у будь-якій ситуації лишалася завжди Людиною.

II. Оголошення теми i мети уроку.

Сьогодні на уроці ми продовжуємо аналізувати  оповідання М. Шолохова «Доля людини» та Г.Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»)

 охарактеризуємо образи Андрія Соколова та безіменного героя; доведемо, що це твоpи - гімн моральній кpaci, величі простих воїнів, знедолених війною, гнівний протест проти війни. Зверніть увагу на епіграф. (Учитель зачитує епіграф). Запишіть у зошити тему уроку.

На партах у вас - словнички термінів, з якими сьогодні будемо працювати. (Учитель зачитує  слова).

III Актуалізація знань.

1. Чи сподобалися вам оповідання? Чим?

2. Чому саме М. Шолохову вдалося написати такий твір?

Повідомлення учня.

3. Пригадаймо icтopiю написания оповідання.

Повідомлення учня.

IV. Дослідження образу Андрія Соко­лова та безіменного героя. Робота в групах.

* Учитель літератури.

Сьогодні на уроці працюють 6 дослідницьких груп.

1-2 групи  досліджують, яким було життя героїв до війни.

3-4 групи - А. Соколов та  безіменний герой на війні.

5-6 групи - життя персонажів  після війни.

*. Запитання до груп, фіксування відповідей у таблиці (додаток №2)

1) Яке ваше перше враження від героїв, що ми про них дізналися?

2) Де ми вперше зустрічаємося з ге­роями  якими вони перед нами постають?

3) Яким було життя  персонажів  до війни?

4) Отже, яким було життя героїв

5) Що перекреслило всі плани героїв?

6) За що докоряє себе Соколов? Отже, який він?

7) Як воював герой?

8) Чому солдат потрапив у полон?

 (Коментар учителя)

* Учитель історії

За злодійськими планами тих, хто починав війни були не лише смерті та захоплення земель. Невід’ємною складовою війни були полонені, яких використовували по мірі необхідності. Зникала потреба – зникала й людина, що не мала ні імені, ні рідних-близьких. У світовій літературі ви познайомилися з явищем концтабору, гетто. В роки Другої світової війни ці явища були складовою нового порядку, що приніс фашизм. Саме це формує нелюдські почуття, що заважають розвитку суспільства, нищать нації й народності. Дод. №6

*Гронування.

Коли людині тяжко, вона говорить, що болить душа. Болить душа, а руку прикладає до серця. Тож яким було серце в Андрія Соколова та безіменного героя ? Які риси ха­рактеру ми можемо виділити?

Навколо  серця, яке зображено на дошці учні пишуть слова - риси характеру

 • чесність;

• доброта;

• мужність;

• безстрашність;

• витривалість;

F:\Мои рисунки\Мамуля\ткума\фотки 16.12.10\PIC_2029.JPG• гордість;

• працьовитість;

   щедрість;

• вірність;

• надійність;

• рішучість;

• співчував чужому горю.

* Коментар учителя літератури.

Охарактеризувавши образ Андрія Со­колова, чи можемо ми сказати, що у нього сильний характер? У чому загад-ков1сть і сила його характеру?

* Словникова робота.

Кого Шолохов зобразив у центрі свого твору?  Так, людину.

Він стверджує, що людина сама тво­рить свою долю.

* Робота з ілюстраціями до творів

V. Творче завдання. Написати твір-мініатюру.

- Скласти сенкани (користуючись алгоритмом) на тему «Війна», «Людина».

Зачитування творчих завдань.

 Оцінювання.

VI. Висновок.

Отже, сьогодні на уроці ми зрозуміли, що «Доля людини» - це гімн моральній красі, величі, мужності. Ви повинні пам'ятати, що не потрібно боятися віддавати своє тепло — його стане ще більше. Людина без доброти не може жити!

VII. Домашнє завдання.

Хлопці - скласти кросворд до оповідання, дівчата - написати лист одному з  героїв  вивчених оповіданнь.

Розпитати й розповісти однокласникам про участь рідних чи близьких у Великій Вітчизняній війні.

Сенкани, вірші

 

Додаток №1

Ліна Костенко
ДОЛЯ
Наснився мені чудернацький базар:
під небом у чистому полі,
для різних людей,
для щедрих і скнар,
продавалися різні Долі.

Одні були царівен не гірш,
а другі – як бідні Міньйони.
Хто купляв собі Долю за гріш.
А хто – і за мільйони.

Дехто щастям своїм платив.
Дехто платив сумлінням.
Дехто – золотом золотим.
А дехто – вельми сумнівним.

Долі-ворожки, тасуючи дні,
до покупців горнулись.
Долі самі набивались мені.
І тільки одна відвернулась.

Я глянула їй в обличчя ясне,
душею покликала очі…
– Ти, все одно, не візьмеш мене, –
Сказала вона неохоче.

– А може візьму?
– Ти собі затям, –
сказала вона суворо, –
за мене треба платити життям.
А я принесу тобі горе.

– То хто ж ти така?
Як твоє ім'я?
Чи варта такої плати?
– Поезія – рідна сестра моя.
А правда людська – наша мати.

І я її прийняла, як закон.
І диво велике сталось:
минула ніч. І скінчився сон.
А Доля мені зосталась.

Я вибрала Долю собі сама.
І що зі мною не станеться, –
у мене жодних претензій нема
до Долі – моєї обраниці.

Додаток №2

 

 

А.Соколов

Безіменний герой

До війни

 

 

Під час війни

 

 

Після війни

 

 

 

Додаток №3

СЛОВНИЧОК  ТЕРМІНІВ

1. Людина:

а) Створіння Боже.

б) Найвище із земних створінь, наділене розумом, волею і мовою.

в) Має совість.

2. Доля:

а) Удача, випадковість.

б) Те, що має бути.

в) Життєвий шлях.

г) Збіг обставин.

3. Характер - сукупність особливих рис людини, що виявляються в поведінці; вдача.

4. Добро:

а) У широкому розумінні — все те, що сприяє гуманізації людських стосунків, гармонії особистості

б) Все те, що спрямоване на творіння.

в) Усе гарне в житті людини, що відповідає  їхнім інтересам, бажанням i мріям.

5. Оповідання - невеликий за розміром художній  твір, здебільшого про одну чи кілька подій у житті людини.

Додаток №4

Алгоритм складання сенкана

  1.                   1 – й рядок – слово, яке позначає тему(іменник)
  2.                   2 – й рядок – це опис теми, який складається із двох слів ( два прикметника)
  3.                   3 – й рядок – визначає дію, пов’язану  з темою; складається з трьох слів (дієслів);
  4.                   4 – й рядок є фразою, яка складається з чотирьох і більше  слів і виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
  5.                   Останній рядок складається з одного слова, яке передає сутність теми, щось подібне до висновку (синонім до теми)

          Війна                                                            Людина

Насильницька, жорстока,                            Совісна, мужня

Вбиває, знищує, розлучає                       Живе, воює, бореться

Завжди несе розруху                                Керує своєю долею

       Смерть                                                            Істота

 (Стрижак Лариса)                                            (Кравченко Світлана)

 

 

 

 

     Війна 

Війна – це зло,

Війна – розруха,

Береться  смерть,

Немає духу

І серце хоче, а не може,

Сказати в небо: «Привіт, Боже»

       (Бець Катерина, Бойчук Сергій)

 

Людина – це створіння боже,

Найвище із усіх створінь.

І дерево росте до неба,

А тільки в’яне, в’яне корінь.

І що ж робити?

- Я не знаю.

А тільки хочу я до раю…

А батько ходить на війну,

А мати бігає по гаю

Свою кровиночку стрічає,

Що повертається з війни.

Дай, Боже, щоб все так і сталось.

Війни кровавої, щоб сліду не зосталось,

Щоб мир і мрії жили у нас

Війні ми скажем  «Ні!» щораз.

    (Бець Катерина, Бойчук Сергій)

Додаток №5

Війна (горе, нещастя, розруха, спустошення, смерть, хвороби, втрата рідних і близьких, психічний розлад, сироти, каліки)

Додаток №6

Фашизм – гетто – концтабір… (продовжити з поясненням за допомогою словничка)

                     

 

 

                    Використана література

Советская Украина в годы Великой Отечественной войны (1941 - 1945), документы и материалы в трёх томах, К., «Наукова думка» - 1985

Безсмертя, Книга пам’яті України 1941 - 1945

1

 

doc
Додано
7 червня 2021
Переглядів
1440
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку