Виховна година на тему: «Транспорт»
Мета: розширити уявлення дітей про транспорт, його види (наземний, підземний, повітряний, водний, а також вантажний та пасажирський); поглибити знання учнів про правила дорожнього руху, розвивати увагу, мислення, зорову пам'ять, уяву, фантазію, мовлення.
Хід виховної години
Вступне слово вчителя. Ми не можемо уявити свого життя без транспорту, без доріг, світлофорів, пішохідних переходів. Відстані між районами, установами, магазинами такі значні, що подолати їх можна тільки за допомогою транспорту. Отже, транспорт - наш вірний друг! Але, забуваючи про власну безпеку, нехтуючи правилами дорожнього руху, люди можуть стати жертвою своєї необдуманої поведінки. Адже транспорт може бути не тільки корисним, а й небезпечним, якщо не знаєш правил дорожнього руху.
Транспорт — це всі відомі нам засоби пересування, тобто все те, що допомагає нам переміститися з одного пункту в інший. Пригадати різні види транспорту нам допоможе розминка.
Розминка
Я мчу, тримаючись за дроти.
Не заблукаю я ніколи. (Тролейбус)
Будинок на рейках тут як тут —
Всіх умчить він у п'ять хвилин.
Ти сідай і не позіхай —
Вирушає... (Трамвай).
У полі сходи лежить,
Будинок по сходах біжить. (Поїзд)
Я в будь-який час року
І в будь-яку негоду
Дуже швидко в будь годину
Провезу вас під землею. (Метро)
Не літає, не дзижчить,
Жук по вулиці біжить.
І горять в очах жука
Два сліпучих вогника. (Автомобіль)
Без розгону увись злітає,
Бабку нагадує.
Вирушає у політ
Винтокрылый ... (Вертоліт).
Біжить при вітрі споро
Без весел і мотора. (Вітрильник)
По воді йде,
Крилами впирається,
Водою умивається. (Човен)
Що за диво цей будинок!
Дітлахів багато в ньому.
Носить взуття з гуми
І харчується бензином. (Автобус)
По ходу відгадування загадок вчитель записує відгадки на дошці в 4 стовпчика:в
1) тролейбус 2) вітрильник 3) літаків 4) метро
трамвай човен вертоліт
поїзд катер ракета
автомобіль
автобус
велосипед
Вчитель. Здогадайтеся, чому я розділила слова-відгадки в 4 стовпчика. (Перший стовпчик об'єднує слова, які називають наземний транспорт; 2 — водний; 3 — повітряний; 4 — підземний.)
Визначте, які стовпчики слід помістити слова, що називають наступний транспорт: таксі, повітряна куля, пароплав, космічний корабель, електричка, криголам, машина швидкої допомоги, пліт, килим-самоліт, чоботи-скороходи, гуси - лебеді, Ємеліна піч, ступа Баби Яги, летючий корабель, бочка КНЯЗЯ Гвідона.
Транспорт можна розділити на вантажний та пасажирський.
Вантаж — це товари, речі, які перевозяться з одного пункту призначення в інший. Який транспорт може використовуватися як вантажної? Що на ньому можна перевозити? (Відповіді дітей.)
Пасажир — це той, хто їде на якому-небудь виді транспорту. Пасажирами можуть бути не тільки люди, але і тварини.
Учитель демонструє малюнок ракети протягом 10-15 секунд.
Вчитель. Подивіться уважно на малюнок, постарайтеся запам'ятати всі деталі. Малюнок прибирається. Учні по пам'яті малюють ракету в зошиті. Перевірка.
Вчитель. Прикрасьте ракету в кольори, такі ж незвичайні, як подорож, яке вам належить зробити на цій ракеті. (Діти розмальовують. Обмін враженнями.)
А тепер — увага! Займіть місця у своїх ракетах. Приготуйтеся до подорожі. Цікаво, що або хто зустрінеться вам в польоті? Може бути, марсіани? Або мешканці іншої галактики? А може, ви зіткнетеся з непізнаним літаючим об'єктом?
Діти закривають очі, кладуть голови на парти. Учитель включає аудіозапис «космічної» мелодії (1—2хвилини).
Вчитель. З поверненням на Землю! Розкажіть про свою космічну подорож. (Розповіді учнів.)
Д/гра «Хто керує»
- поїздом (машиніст);
- трамваєм (вагоновод);
- таксі (водій, шофер, таксист);
- мотоциклом (мотоцикліст);
- літаком (льотчик, пілот);
- вертольотом (вертоліт, пілот);
- велосипедом (велосипедист);
- космічним кораблем (космонавт, аеронавт);
- човном (весляр);
- танком (танкіст).
Д/гра «Зайве слово»
- Вертоліт, пропелер, хвіст, кабіна.
- Пілот, штурман, контролер, стюардеса.
- Автобус, таксі, велосипед, автомобіль.
- Щогла, палуба, ілюмінатор, шини.
- Тролейбус, автобус, автомобіль, пожежна машина.
- Вокзал, фара, аеропорт, пристань.
Тут, зрозуміло, можливі інші варіанти відповідей.
Вчитель. Скажіть, будь ласка, для якого виду транспорту існують світлофори? (Для наземного міського.) А ще для когось існують світлофори? Для пішоходів, звичайно.
Правила дорожнього руху:
1) Перехід дороги. Види переходів
Пішоходи повинні переходити проїжджу часину вулиці по пішохідних переходах. Переходи бувають наземні, підземні, надземні. Наземні - це ділянка проїжджої частини. Надземні - це перехід над проїжджою частиною. Підземні - перехід під проїжджою частиною. Якщо в зоні нема переходу, дозволяється переходити дорогу під прямим кутом у місцях, де дорогу добре видно в обидва боки. Якщо є світлофор, треба керуватися його сигналами. Переходячи вулицю, треба подивитись ліворуч, а потім, дійшовши до середини, - праворуч.
2) Особливості руху пішоходів за складних дорожніх умов
Коли туман, опади, ожеледь, то виникають складні дорожні умови. Так, на слизькій чи мокрій дорозі значно погіршується гальмовий шлях ТЗ, це може призвести до наїзду на пішоходів. Окрім того, пішоходів може засліпити світло фар автомобілів. Щоб уникнути травмування, необхідно:
При переході дороги в умовах недостатньої видимості необхідно оцінити дорожню ситуацію ліворуч і праворуч. І тільки переконавшись у безпеці, переходити дорогу.
Підсумок виховної години.
Слово вчителя. Жити у великому місті і не знати правил дорожнього руху неможливо. Щоб зберегти життя, уникнути неприємних ситуацій на дорозі, слід знати ці правила й завжди їх дотримуватись, а іноді навіть нагадувати про них вашим рідним.