Урок фізики в 11 класі
Тема уроку: Трасформатор. Розв'язування задач на змінний струм та трансформатор.
Мета уроку: Розглянути будову і принцип дії трансформатора в режимі холостого ходу та при навантаженні. На основі закону збереження енергії встановити співвідношення струмів і напруг у первинній і вторинній оболонках. З’ясувати механізм передавання енергії з первинної оболонки у вторинну. Продовжити формування вміння розв’язувати задачі та розвиток логічного мислення. Виховання ціленаправленості в добуванні знань.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: трансформатор, збірник задач.
Хід уроку
І Перевірка домашнього завдання
ІІ Актуалізація опорних знань
Співбесіда з учнями за питаннями:
1) Дати характеристику електромагнітного поля.
2) Чи залежить індуктивність котушки від кількості витків? Яким чином?
3) Яка роль осердя в котушці?
4) Що ви знаєте про струми Фуко?
ІІІ Пояснення нового навчального матеріалу
Призначення і будова трансформатора :
Трансформатори –пристрої для зміни сили струму і напруги при незмінній частоті .
Складається Тр з осердя замкненої форми ,що виготовлене із м якого феромагнетика,та двох (іноді більше обмоток) – первинної та вторинної.Первинна обмотка –та ,що з єднана з джерелом змінної напруги, вторинна – що приєднана до споживача.( мал..172 підручника)
Повідомлення учня:винайшов Тр. Яблочков у 1876 р. для живлення дугових лампочок-свічок.У1882 р. Усагін підвищив ККД придумавши розімкнене осердя з залізного дроту ,а брати Гопкінсони завершили винахід ,замкнувши осердя.
Осердя набирається з тонких ізольованих листів трансформаторної сталі.
Фізична величина ,що характеризує трансформатор:
коефіцієнт трансформації, якщо хід холостий, то ,
Види трансформаторів
Якщо: k >1-знижувальний; k < 1- підвищувальний.
При нормальному навантаженні ,
Призначення трансформаторів:
- для підвищення або зниження напруги та сили струму
потужність зовнішнього кола незмінна .
Втрати енергії при її транспортуванні до споживача обумовлені- нагріванням дротів Q=I2RT ,тому необхідно знижувати силу струму згідно закону Джоуля –Ленца.( фрагмент анімації)
IV Розв'язування задач:
Задача 1. Який опір лінії електропередачі, по якій передається потужність 0,15 МВт, якщо при силі струму 10 А втрати на нагрівання проводів становлять 2%?
Задача 2. Первинну обмотку знижувального трансформатора з коефіцієнтом трансформації 8 увімкнено в мережу з напругою 220В.Опір вторинної обмотки 2 Ом, а сила струму в ній 2А. Визначити величину індукованої у вторинній обмотці ЕРС і напругу на навантаженні.
Задача 3. Теплова електростанція витрачає 320г умовного палива на виробництво 1кВт. год електростанції. Визначити ККД електростанції. Питома теплота згоряння умовного палива 29 МДж/кг.
Задача 4. Діюче значення ЕРС під час обертання рамки з частотою 5 об\с в моделі генератора електричного струму становить 3,4 В. Визначити миттєве значення ЕРС через проміжок часу, який дорівнює 10 c.
Задача 5 Двопровідна лінія завдовжки 800м від знижувального трансформатора виконана алюмінієвим проводом з площею поперечного перерізу 20,0 . Приймачі електроенергії споживають потужність 2,58 кВт при напрузі 215 В. Визначити напругу на клемах трансформатора і втрату потужності на цій електролінії.
Задача 6 Трансформатор з коефіцієнтом трансформації 20 увімкнули в мережу з напругою 220В. Яка напруга на клемах вторинної обмотки, коли трансформатор не навантажений? Скільки витків має вторинна обмотка, якщо у первинній обмотці 1100 витків?
Задача 7
У знижувальному трансформаторі з коефіцієнтом трансформації 100 напруга на навантаженні, ввімкнутому в коло вторинної обмотки, 11В. Опір навантаження 10,8 Ом. Визначити напругу на первинній обмотці трансформатора, якщо опір його вторинної обмотки 0,2 Ом. Яка сила струму у первинній обмотці трансформатора, якщо його ККД 95%.
VI. Підсумок уроку.
1)Чому трансформатор не працює на постійному струмі?
2)Назвіть типи трансформаторів.
V. Домашнє завдання:
Вправа 22 § 40 підготуватися до семінару