Розробка тренінгу для виховної роботи на тему "Ми – проти насильства"

Про матеріал

Тема: «Ми – проти насильства»

Мета: закріпити і поглибити знання дітей про права дітей, про насильство та його види; виховувати почуття емпатії та переживання до дитини, яка зазнає насильства; розвивати вміння пошуку шляхів виходу зі складної ситуації; формувати навики відповідальної та безпечної поведінки, виховувати толерантність у ставленні до людей.

Структура тренінгу

№ з/п

Вид роботи

Час, хв

Ресурсне забезпечення

1.

Привітання учасників

2 хв.

 

2.

Вправа «Знайомство»

3 хв.

 

3.

Вправа «Правила роботи»

3 хв.

Плакат «Правила роботи»

4.

Вправа «Мої очікування»

3 хв.

Плакат "Дерево", липучі стікери у формі листя, ручки

5.

Інформаційне повідомлення "Що таке насильство"

2 хв.

Мультимедійна презентація

6.

Вправа «Відгадай хто»

5 хв.

Ілюстративні картки, ватмани, маркери

7.

Притча про жорстокість

3 хв.

Мультимедійна презентація

8.

Гра-розминка «Хто зайвий»

3 хв.

Атласні стрічки

3 кольорів

9.

Вправа «Чому так стається»

5 хв.

Картки з зображенням стріли, мішені та ока для поділу учасників на 3 групи, ватмани, маркери

10.

Вправа «Коло ідей»

3 хв.

Відривні стікери, фломастери або ручки, загальні рекомендації

11.

Притча «Все залишає свій слід»

3 хв.

Мультимедійна презентація

12.

Вправа «Я зможу допомогти»

7хв.

 

13.

Підведення підсумків

3 хв.

 

Хід заняття:

ЦИТАТИ відомих людей

Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш називатися людиною. (Сааді)

Байдужість - це найвища жорстокість. (М. Уілсон)

Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом. (Л. Костенко)

Байдужість чиниш – себе прославляєш, зло чиниш - себе принижуєш! (Цар Соломон)

1. Привітання учасників.

Мета: повідомлення теми заняття, установка на роботу.

Тренер. Доброго дня, я дуже рада вітати вас на виховній годині -тренінгу. Сьогодні ми з вами тут для того, щоб обговорити важливу тему - тему насильства та жорстокості серед учнів.

Кожному з нас, хоча б раз у житті доводилося зіткнутися з насильством. Воно могло застосовуватися проти вас самих, ви могли бути свідком, або самі ставали тими, хто ображає. Ми поговоримо про насильство та жорстокість. Це явище називають булінгом. Сьогодні ми спробуємо зрозуміти почуття жертви насильства, та поведінку агресора. І найголовніше, разом знайдемо шляхи допомоги постраждалій дитині та спробуємо убезпечити себе, щоб не зіграти одну з ролей у насильству.

Сподіваюся, вам буде цікаво та пізнавально і ви з користю проведете час.

2. Вправа "Знайомство"

Мета: підвищити рівень згуртованості групи, допомогти учасникам тренінгу краще пізнати один одного, створити сприятливу атмосферу.

Тренер. Пропоную познайомитися в такий спосіб. Кожен по черзі називає своє ім'я та одну позитивну рису характеру, яка вас найкраще презентує. Риса має бути названа на будь-яку букву з вашого імені.

3. Вправа "Правила роботи"

Мета: організація групи та створення можливості ефективної роботи.

Тренер. Для того, щоб наша робота була ефективною пропоную прийняти наступні правила, яких ми будемо дотримуватися впродовж нашого заняття.

ПРАВИЛА РОБОТИ:

1. Говорити від свого імені

2. Бути доброзичливими і активними

3. "Піднята рука"

4. Один говорить - усі слухають

5. "Тут і тепер"

6. Обговорювати дію, а не особу.

7. "Вільна нога"

8. Конфіденційність.

Запитання до групи:

1. Чи згодні ви з правилами?

2. Чи маєте ще якісь пропозиції?

4. Вправа "Мої очікування"

Мета: формування власної мети діяльності, мотивація та усвідомлення власної відповідальності за досягнення певних результатів.

Тренер. Наша наступна вправа так і називається. Пропоную вам на листочках, які ви знайдете у себе на спинках стільців, написати, а потім озвучити, що ви чекаєте від нашої зустрічі і прикріпити їх до нашого дерева.

5. Інформаційне повідомлення "Що таке насильство"

Мета: ознайомити учасників з поняттям «насильство», «агресор», «жертва», а також - інформацію про види насильства.

Тренер. Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного.

Насильство – це будь - які умисні дії однієї людини по відношенню до іншої. Якщо ці дії порушують права свободи людини і наносять їй фізичну, моральну чи психічну шкоду.

Соціальна структура насильства:

•переслідувач (кривдник, агресор);

•постраждала дитина (жертва);

•спостерігач.

Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у насильству (булінгу). Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.

Наслідки насильства можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, погані думки.

Отже, як бачимо явище насильства є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра -- жертва.

6. Вправа "Відгадай хто"

Мета: навчити учасників тренінгу розпізнавати соціальні ролі булінгу.

Тренер. Зараз ми з вами об'єднаємося у 3 групи. (вересень, жовтень, листопад).

Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте однакову кількість картинок і спробуєте серед них віднайти жертв насильста, агресорів та спостерігачів. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.

Тренер. У конфліктній ситуації агресор завдає шкоду не тількі жертві, а собі. Він не хоче відповісти за свої вчинки, спеціально заподіює шкоду іншим, тим самим він руйнує своє здоров'я.Адже лють, жорстокість і злість руйнують його нервову систему - і хвороби неминучі.

7. Притча про жорстокість ( увага на екран)

В одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запи­тання:

Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий?

Щоразу, коли ти завдава­тимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не від­чуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе.

- Будьмо толерантними один до одного, до самих себе.

8. Гра-розминка "Хто зайвий"

Мета: активізувати учасників, зняти неприємні емоції від попередньої вправи, підготувати до подальшої роботи.

Тренер.. Всі ви, за моєю командою, будете рухатися по колу. По команді: "Хто народився взимку?" ви повинні встати і знайти собі інше місце для того, щоб сісти. Це не обов'язково має бути ваш стілець. "Хто народився влітку?", "Хто народився восени?", "Хто народився навесні?".

-Так молодці! Відпочили?

Після гри. Чи звернув хтось увагу на стрічки, які висять на 3 стільцях? Ці стрічки означають певну соціальну роль у насильству. Звертаю вашу увагу на те, що дехто з вас, несподівано, встиг побувати у певних ролях. Так, може трапитися з вами і у житті: "Ви не очікуєте, а опиняєтеся у ролі жертви чи можливо агресора".

9. Вправа "Чому так стається"

Мета: з'ясувати причини поведінки учасників насильства.

Тренер. Ви всі бачите у мене різних кольорів та розмірів картки. Зараз кожен з вас вибере картку. З іншої сторони там є зображення, але ви не можете дивитися самі, що там і показувати скомусь з учасників. Картки відкриваєте за моєю командою. Прошу об'єднатися у групи за малюнками, які є на картках. Дякую. А тепер, як ви думаєте, що означає "стріла?" (агресор), "око" (спостерігач), "мішень" (жертва). Ви знову, мимоволі отримали ролі. А зараз кожна група буде мати своє завдання.

Група "агресорів" спробує написати причини, які спонукають кривдника себе так поводити.

Група "жертв" спробує написати причини, чому діти стають легкими мішенями для кривдників.

Група "спостерігачів" пише причини, чому спостерігачі часто не вмішуються у процес булінгу.

10. Вправа "Коло ідей"(як зупинити насильство)

Мета: як уникнути ситуації насильства)

Тренер. Завдання вправи полягає у тому, що кожен з вас повинен подумати і сказати:

1. Як захистити себе від насильства.

2. Що повинна робити дитина у ситуації насильства.

Тренер записує на ватмані всі, запропоновані дітьми, варіанти.

Рекомендації:

1. Зберігай спокій, дій хоробро та обійди ситуацію.

2. Стримуй гнів.

3. Говори спокійно і впевнено - дай агресору можливість зупинитися.

4. Звернися по допомогу до дорослого, якому довіряєш (це може бути вчитель, психолог чи соціальний педагог).

5. Повідом про насильство когось із дорослих анонімно.

6. Поговори про це з своїм братом, сестрою, знайомими.

7. Відійди в сторону. Це не ознака слабкості!

8. Не прагни помсти ворогам. Вмій просити пробачення.

ПАМ'ЯТАЙТЕ!

• Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами.

• Ваша власність належить тільки вам.

• Ви маєте право на допомогу.

• Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

Тренер. І пам'ятайте кожен вчинок залишає свій слід.

11. Притча «Все залишає свій слід»

- Увага на екран.

- Яка мораль цієї притчи? (Думать про наслідки)

12. Вправа "Я зможу допомогти"

Мета: вироблення навичок безпечної поведінки у конкретній ситуації, пошук шляхів захисту у ситуації булінгу.

Тренер. Ви залишаєтеся працювати у підгрупках. Кожна підгрупа отримає певну ситуацію, де здійснюється насильство. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти жертві та знайти для неї шляхи захисту та безпечної поведінки. Допомогою вам можуть бути наша "Скринька безпеки" та рекомендації, про які ми говорили у попередній вправі.

Ситуація 1.

Вона як завжди сиділа за партою, хоча всі її однолітки метушилися та галасували під час перерви. Світлана спостерігала щодня одну й ту саму картину: дівчатка весело сміються, жартують та кокетливо поглядають на хлопців. Звичайно, адже вони не носять цих потворних окулярів та брекетів на зубах. Через них вона терпіла стільки знущань та насмішок серед однокласників..! Тільки вдома вона могла насолодитися любов'ю та теплом, яке дарували їй її батьки.

Порожній клас. За партою самотньо сидить Світлана. До неї підходять двоє дівчат. Це її однокласнці. Починають насміхатися з дівчинки: забирають окуляри, кидають на підлогу зошити та книжки, топчуть їх. Дівчинка починає плакати.

І раптом…..СТОП!

Ситуація 2.

Кожен ранок Максима починався з того, що він чув чергову сварку батька та матері. Так сталося і цього разу. Проспавши, він похапцем одягнувся і вибіг на вулицю. Снідати не хотілось, та й ні мама, ні тато не помітять, що його вже нема. Він звик. Адже давно його у сім'ї не помічали.

До школи також не хотілося іти. Адже там старші хлопці знову почнуть знущатися з нього: чіпляти на спину образливі прізвиська, давати стусани, ставити підніжки. Було дуже важко, адже пожалітися було нікому…

Школа. Продзвенів дзвінок на перерву. Із засмученим обличчям Максим вийшов з класу.

В цей час до нього підійшли троє старшокласників. Почали знущатися, насміхатися. Один з них поплескав Максима по спині, причепивши листок з написом «Вдар мене». Хлопець про це не знав. Максима боляче штовхнули і він упав. Було дуже боляче. На очі навернулися сльози.

І раптом………СТОП!

Ситуація 3.

Колись Саша жив у щасливій та повноцінній сім'ї. Але після розлучення батьків мати була постійно зайнята. А він так хотів уваги та тепла. Адже він також важко переживав розлучення батьків, хоча і не показував цього. Через це він почав погано вчитися. Часто конфліктував з вчителями та дітьми.

Цей день у школі не був винятком. Після уроку він побився з однокласником, нагрубив вчительці, яка зробила йому зауваження і як завжди прийшов на уроки не підготовленим. Однокласники Сашка незлюбили і часто насміхалися та глузували з нього, не приймали у спільну компанію. Але він не виказував свого болю через це. Насправді йому було страшно…

Школа. Уроки давно закінчилися. Всі порозходилися. Сашкові не хотілося іти додому.

Сашко одягає свою куртку. В цей час до нього підходять двоє старшокласників, пропонують цигарку. Сашко, спочатку вагається, але потім погоджується піти з ними закурити. Виходячи з гардеробу, старшокласники починають вимагати у хлопця гроші. Сашко пояснює, що у нього немає грошей. Хлопців це обурює і вони починають його бити.

І раптом…….СТОП!

Питання для обговорення:

1. Чи були труднощі при виконанні завдання? Якщо так, то вчому саме?

2. Які емоції чи переживання ви відчували до дітей, які опинилися у складних ситуаціях?

12. Підведення підсумків.

Тренер. Наше заняття закінчилося. "Чи збулися очікування?"

Сьогодні ми обговорили важливе питання. Сподіваюсь, що ви зможете змінити своє ставлення до світу, людей, які нас оточують. І як говорив Мудрий цар Соломон багато століть тому назад, що добро прославляє людину, а зло принижує. Тож бажаю вам тільки добра.

Сподіваюся, що це заняття нікого з вас не залишило байдужим!

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тренінгове заняття “ Ми - проти насильства ”

Номер слайду 2

ЦИТАТИ відомих людей. Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш називатися людиною. (Сааді)Байдужість - це найвища жорстокість. (М. Уілсон)Віддай людині крихітку себе. За це душа поповнюється світлом. (Л. Костенко)Байдужість чиниш – себе прославляєш, зло чиниш - себе принижуєш! (Цар Соломон)

Номер слайду 3

Насильство – це будь - які умисні дії однієї людини по відношенню до іншої. Якщо ці дії порушують права свободи людини і наносять їй фізичну, моральну чи психічну шкоду. Соціальна структура насильства:переслідувач (кривдник, агресор);постраждала дитина (жертва);спостерігач.

Номер слайду 4

ПРИТЧА ПРО ЖОРСТОКІСТЬВ одному з монастирів Шаоліню майстер навчав учня. І якось учень поставив майстру запитання: Учителю, а як довідатися, наскільки я жорстокий? Щоразу, коли ти завдаватимеш удару своєму ворогу, уяви себе на його місці і відчуй його біль. І якщо один раз ти не відчуєш болю — знай, жорстокість поглинула тебе.

Номер слайду 5

ПАМ’ЯТАЙТЕ! • Ви маєте право відмовитися робити те, до чого вас примушують силою або образливими, злими словами. • Ваша власність належить тільки вам. • Ви маєте право на допомогу. • Кожна дитина має право жити вільно, у безпеці, відчуваючи тепло і любов!

Номер слайду 6

Дякую за увагу!

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
pptx
Додав(-ла)
Чепурна Наталя
Додано
30 грудня 2017
Переглядів
354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку