Тренінг «Безпека в Інтернеті»

Про матеріал

Цей тренінг проводиться в рамках всеукраїнської програми «Безпека дітей в Інтернеті». Також для підтримки програми розроблений веб-ресурс «Онляндія» (www.onlandia.org.ua), на якому представлені матеріали для дітей, їх батьків і вчителів — інтерактивні сценарії, короткі тести, готові плани уроків, — завдяки яким діти зможуть освоїти основи безпечної роботи в Інтернеті. На сайті пропонується зрозуміла, застосована на практиці інформація по Інтернет-безпеці, вивчивши яку, навіть починаючі користувачі зможуть ефективно використовувати ресурси мережі і захистити себе від небажаного контенту.

Програму «Безпека дітей в Інтернеті» реалізує Коаліція по безпеці дітей в Інтернеті, заснована за ініціативою програми Microsoft «Партнерство в освіті». У Коаліцію входять соціально-відповідальні комерційні структури, неурядові організації, а також її підтримують суспільно-громадські діячі. Кожен член Коаліції вносить свій внесок в рішення питання безпеки в Інтернеті, інформуючи громадськість про цю проблему і шляхи її рішення. Проект IDEA також є членом Коаліції.

Перегляд файлу

 

Тренінг «Безпека в Інтернеті»

Мета : Поняття «мета» й «завдання» тренінгу часто вважаються взаємозамінними, але на практиці між ними є чітка, хоча й досить тонка грань.

Мета – це загальне визначення наміру з точки зору тренера та організаторів тренінгу.

Завдання – концентрують мету до певних дій, що будуть виконані учасниками та учасницями на кожному тренінговому занятті. Завдання повинні бути конкретними  та визначеними в часі. Тобто, вони описують те, чого учасники та учасниці мусять досягти упродовж тренінгу.

Вправа 1: Вступ

Мета: надати інформацію про програму тренінгу, розповісти про сутність роботи,  проінформувати про соціальну ініціативу, позначити тренінг як частину всеукраїнської програми; познайомитися з учасниками; ознайомити з програмою тренінгу і внутрішніми правилами поведінки на тренінгу.

 

Цей тренінг проводиться в рамках всеукраїнської програми «Безпека дітей в Інтернеті». Також для підтримки програми розроблений веб-ресурс «Онляндія» (www.onlandia.org.ua), на якому представлені матеріали для дітей, їх батьків і вчителів — інтерактивні сценарії, короткі тести, готові плани уроків, — завдяки яким діти зможуть освоїти основи безпечної роботи в Інтернеті. На сайті пропонується зрозуміла, застосована на практиці інформація по Інтернет-безпеці, вивчивши яку, навіть починаючі користувачі зможуть ефективно використовувати ресурси мережі і захистити себе від небажаного контенту.

Програму «Безпека дітей в Інтернеті» реалізує Коаліція по безпеці дітей в Інтернеті, заснована за ініціативою програми  Microsoft «Партнерство в освіті». У Коаліцію входять соціально-відповідальні комерційні структури, неурядові організації, а також її підтримують суспільно-громадські діячі. Кожен член Коаліції вносить свій внесок в рішення питання безпеки в Інтернеті, інформуючи громадськість про цю проблему і шляхи її рішення. Проект IDEA також є членом Коаліції.

 

Метод:  презентація

Вправа  2: Правила

Мета:  забезпечити конструктивну атмосферу для роботи групи

Метод:  обговорення в групі

Теоретична інформація:

 Перший крок в організації роботи тренінгової групи у відповідності з принципами проведення тренінгів – прийняття та засвоєння правил роботи. На початку тренінгу рекомендується разом з учасниками самостійно визначити та обґрунтувати правила і протягом усієї роботи їх дотримуватися.

 Існує багато можливостей для розробки правил або визначення рамок роботи для групи. Це гарна можливість знайти шляхи до продуктивної співпраці та пізнати одне одного. Під час роботи над правилами створюються умови для кращого визнання власних потреб та особистих відмінностей.

Правила можуть бути такими:                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

  •                    приходити вчасно;
  •                    вимкнути мобільні телефони;
  •                    правило «тут і зараз»;
  •                    правило «піднятої  руки»;
  •                    правило добровільної активності;
  •                    говорити по черзі й коротко;
  •                    не критикувати;
  •                    бути толерантними;
  •                    дотримуватись конфіденційності;
  •                    правило «вільної ноги».

 

Приходити вчасно – це не запізнюватись на тренінг після перерви (це правило необхідне за умови, що тренінг складається з кількох частин).

Вимкнути мобільні телефони  – нічого не повинно  заважати  проведенню тренінгу.

Правило «Тут і зараз» - всі проблеми та негаразди треба залишити за межами тренінгу, а «тут і зараз» бути позитивними у висловах і ставленні до інших.

Правило «Піднятої  руки» - якщо хтось з учасників тренінгу хоче щось додати чи розповісти то необхідно підняти руку, а не галасувати.

Говорити коротко, по черзі – дбаючи про можливість сказати, важливо дбати про можливість почути.

Не критикувати – наша зустріч – це діалог. Кожна точка зору – це особиста реальність, вона базується на власному досвіді. Критикувати – означає ставити свою точку зору вище за іншу.

Бути толерантними – відноситись з повагою до ідей, думок, почуттів, віку, статі, національності, релігійних віросповідань учасників тренінгу.

Добровільність – брати участь у тренінгу за бажанням, без спонукання збоку тренерів або членів групи.

Конфіденційність – особиста інформація не обговорюється і не виноситься за коло тренінгу.

Правило «Вільної ноги» - якщо комусь з учасників конче необхідно вийти, то про це непотрібно питати чи оповіщати. Треба тихо вийти, щоб не заважати іншим.

 

«Правила» повинні не тільки декларуватися,

а й дотримуватися під час тренінгу

 

Поради тренерам:

Тренери мають дотримуватися правила «Гендерної чуйності»

Вправа 3  Вітання без слів

Учасникам пропонується протягом 2-3 хвилин вільно рухатись в приміщенні та встигнути за цей час привітати якомога більше людей. Робити це треба мовчки, без слів: кивком голови, рукостисканням, обіймами і т.ін При цьому кожен учасник мас право використати кожен спосіб привітання лише один раз; для кожного наступного привітання необхідно вигадати новий спосіб.

Психологічний сенс.

Зняття психологічної напруги, вільне спілкування. Обговорення.

Кому скільки вдалось привітати людей? Що складніше — вигадати нові способи або їх продемонструвати? Можливо хтось відчув психологічний дискомфорт? На якому етапі це відбулось?

Аналогія в роботі із Інтернет.

Спілкуючись в Інтернет, люди використовують іноді зовсім незвичні форми спілкування. Рухавка

Учасник, якій починає вправу, називає групі своє ім'я та супроводжує його якимось рухом, якій виражає його емоційний стан. Його сусід справа повторює ім'я та рухи попереднього учасника, після чого називає своє ім'я та демонструє свій рух. Третій учасник повторює імена і рухи двох попередніх учасників, після чого додає свої і г.д.

Психологічний сенс.

Знайомство, спілкування.

Обговорення.

Які емоції виникли під час вправи? Які рухи найбільш запам'ятались? Чому? Аналогія в роботі із Інтернет.

Спілкуючись в Інтернет, люди використовують іноді зовсім незвичні форми спілкування. Яку інформацію можна отримати від того, як люди себе презентують в Інтернет?

Аналогія в роботі із Інтернет.

Спілкуючись в Інтернет. люди використовують іноді зовсім незвичні форми спілкування. Досить часто співрозмовника в Інтернет ми знаємо лише «і його Ніком. Яку інформацію можна отримати про співрозмовника за Його Ніком?

 

Вправа  4 Розбери своє ім'я

Учасникам пропонується записати своє ім'я і підібрати на кожну літеру слово, яке характеризує учасника. На роздуми надається 4-5 хвилин Вправа досить складна і можливо не всі учасники матимуть змогу придумані характеристики на кожну літеру. Вистачить 3-4 слова Потім кожен учасник називає своє ім'я та ті характеристики, які йому вдалось пригадати.

Наприклад, як виглядає ім'я Антон:

А — Активний Н — Незалежний Т-Тихий О— Охайний Н — Ніжний.

Психологічннй сенс.

Можливість самопрезентації

Обговорення.

Хто має бажання додати свої характеристик, які Нам підходять, але їх назви не починаються на літери вашого ім'я?

Аналогія в роботи із Інтернет.

Спілкуючись в Інтернет, люди використовують іноді зовсім незвичні форми спілкування. Досить часто співрозмовника в Інтернет ми знаємо лише за його Піком. Яку інформацію можна отримати про співрозмовника за його Ніком?

З

Також, досить часто, в соціальних мережах або інших ресурсах Інтернет користувачі вимушені дія отримання інформації або послуги приймати умови адміністратора. Ці умови бувають іноді ризиковані для самих користувачів.

Вправа  5: Очікування (гра «Гаряча картопля»)

Мета: визначити очікування учасників від тренінгу

Метод: метод гри, обговорення в колі

Опис вправи:

Роль «гарячої картоплі» у цій вправі виконує невеличка м’яка іграшка, яку передають (або кидають) учасники один одному. Той, хто її спіймав розповідає про свої очікування, починаючи з фрази: «Від сьогоднішнього тренінгу я очікую…». Далі він кидає іграшку наступному з учасників.

 

Поради тренерам:

Важливо, щоб учасники проговорювали всю фразу:

«Від сьогоднішнього тренінгу я очікую…»

 

Вправа 6:  Гра «Хто більше?»

Варіант 1. Яку Інтернет-термінологію ви знаєте?

  • Тренер пропонує учасникам назвати три улюблених фрукта, наприклад, апельсин, яблуко, груша або щось інше.
  • По черзі „через одного” діти поділяються на дві групи:

    «Апельсини»   знаходяться в одній стороні, а «Яблука» - в іншій.

  • Кожній з команд видається маркер та лист ватману.
  • Тренер пропонує командам написати за 3 хвилини якомога більше Інтернет-термінологій, тобто все, що пов’язано з Інтернетом. Але назви сайтів писати не можна.

Наприклад: спам, комунікації, вірус, друзі, сайт, пошта та інші.

  • Далі кожна з команд називає одне слово по черзі. Якщо в іншій команді воно є, обидві групи закреслюють слово.

Перемагає той, в кого найбільша кількість незакреслених слів.

Вправа 7:  Небезпека в Інтернеті.

Спілкуючись в Інтернет, люди використовують іноді зовсім незвичні форми спілкування. Досить часто співрозмовника в Інтернет ми знаємо лише за його Піком. Яку інформацію можна отримати про співрозмовника за його Піком? Закони стосуються й Інтернету

Що дозволено і що не дозволено в Інтернет і

Інтернет є публічним місцем Працюючи в онлайні слід дотримуватися основних правил так само, як ви дотримуєтеся правил дорожнього руху, перебуваючи за кермом.

Закони стосуються й Інтернету

Хоча більшість законів було створено до того, як Інтернет набув широкого розповсюдження, дія законів розповсюджується і на Інтернет. Все. що є незаконним у повсякденному житті, с незаконним і в онлайні.

Надаючи безпрецедентні можливості для вільного спілкування. Інтернет водночас накладає й відповідальність. Зокрема, ви несете відповідальність та вміст і законність свого веб-сайту.  Авторське право

Авторське право захищає спосіб, в який ви втілюєте ідею в життя, але не саму ідею. Копіювати матеріали з Інтернету дія використання в особистих цілях дозволено, але передавати та подавати такий матеріал як власний не можна. Наприклад, якщо ви використовуєте матеріал дія своєї презентації, то маєте посилатися на джерело

Передавання недозволеного матеріалу (зокрема, незаконних копій фільмів або музичних творів, доступних у однорангових (Р2Р) мережах) є незаконним.

Копіювання програмного забезпечення та баз даних, дія використання яких потрібні ліцензії, є незаконним, навіть якщо це робиться з метою застосування в особистих цілях

Незаконне використання матеріалів може призвести до позовів за спричинені збитки і мати інші наслідки, передбачені законодавством. Про інформаційну безпеку

Пам'ятайте

Розмістивши інформацію в Інтернеті. ви втрачаєте контроль над нею і в більшості випадків вже ніколи не зможете видалити всі її копії

Перевіряйте

Завжди слід переконатися, що ви знаєте людину, якій надаєте інформацію, і знаєте, для чого її буде використано.

Думайте

Чи безпечно розмішувати особисту інформацію на своєму веб-сайті, якщо ви не впевнені в тому, для чого вона використовуватиметься?

Зазначте

Імена учнів, їхні фотографії та іншу особисту інформацію, що міститься у шкільному журналі, можна публікувати на шкільному веб-сайті лише зі зголи учнів та їхніх батьків.

Вправа 8: Інтерактивна гра «Казка про Скріпочку»

Мета: в ігровій формі розповісти про один із можливих випадків шантажу та проговорити основні правила знайомства в Інтернеті.

Метод: метод гри, індивідуальна робота.

На початку гри кожному з учасників видається канцелярська скріпка (бажано, кольорова).

Слова ведучого-тренера:

Ми пропонуємо до Вашої уваги казку про дівчинку Скріпочку, таку ж, як і у Вас в руках. Скріпочка дуже товариська і весела.

На день народження батьки подарували їй комп’ютер та підключили до мережі Інтернет, тепер у неї з’явилося більше можливостей для спілкування.

(Учасникам пропонується розігнути скріпочку і зробити з неї посмішку).

- Спілкуючись «в контакті» з друзями, одного разу вона отримала цікаве повідомлення від незнайомого хлопця, який незабаром запропонував їй дружбу. З кожним днем спілкування Скріпочка розуміла, що в них багато спільного, та й за віком хлопець був лише на один рік старше за неї.

На фото, яке вона отримала, він був дивовижно гарним і добрим хлопцем, тому у Скріпочки не виникло сумнівів щодо зустрічі з ним. Але говорите про це батькам дівчинка не стала, адже думала, що повернеться додому раніше, ніж вони прийдуть з роботи.

Скріпочка уявляла, що її новий друг прийде на зустріч з гарними квітами.

(Учасникам пропонується зробити зі скріпочки квітку)

- Коли ж дівчинка прийшла на призначене місце зустрічі, там було темно і безлюдно, проте це її зовсім не турбувало, адже її новий знайомий хотів, щоб їм ніхто не заважав. Пройшов деякий час і, раптом перед Скріпочкою з’явився  неохайно вдягнений дорослий чоловік. Як з’ясувалося - це був той, хто видавав себе в Інтернеті за чемного і доброго  хлопця.

Чоловік відібрав сумку і мобільний телефон та почав погрожувати, якщо вона розповість про нього. Дівчинка дуже злякалась, вирвалась з ціпких рук чоловіка та втекла додому. Ця історія дуже вразила Скріпочку. Вона хотіла забути про те, що сталося і повернути все на свої місця. (Учасникам пропонується повернути скріпочку в первину форму)

- У вас вийшло? Ось і у Скріпочки не вийшло.

 Як ви гадаєте, де допустила помилку Скріпочка?

 Що було необхідно зробити інакше?

ПАМ’ЯТАЙТЕ:

Якщо хтось незнайомий запропонує Вам дружбу в Інтернеті, згадайте казку про маленьку Скріпочку та дотримайтесь цих правил:

  • не вірте тим даним і фотографіям, які Вам надсилають;
  • погоджуйтесь на зустріч лише вдень та в людному місці;
  • повідомте батькам про зустріч або візьміть їх з собою.

 

Вправа 9: Розважальна гра «Дракон, Дівчинка і Самурай»

Мета: відволікти та розважити дітей

Метод: розважальна гра

Учасники розподіляються на дві команди (див. Вправу 5).

Для проведення гри діти повинні вивчити три фігури: дівчинка, самурай та дракон. Тренер показує фігури, а учасники запам’ятовують.

Дівчинка: тренер переминається з ноги на ногу, тримається за спідничку і співає «Ля-ля-ля-ля».

Дракон: ставить ноги по ширині пліч, підіймає руки до гори, розчепірює пальці, як кігті та кричить: «А-а-а-а!».

Самурай: учасник стає до бойової стійки. Одна нога попереду, рука ніби тримає меч. Самурай кричить: «У-у-у-у!».

 

Кожна команда за 30 секунд вирішує, яку фігуру буде показувати. Потім на «раз, два, три» групи становляться в фігури.

Якщо обидві команди показують однакові фігури, тоді нічия.

Якщо фігури не співпали: самурай вбиває дракона (команда самурая заробляє одне очко), дракон з’їдає дівчинку (команді дракона одне очко), а дівчинка спокушає самурая (команді дівчинки одне очко).

Вправа 10: Правила розумного користувача Інтернету

Мета: визначити правила безпечного використання Інтернету

Метод: обговорення в групі

Пропонуємо учасникам тренінгу відповісти на питання:

- Чи вивчаєте ви правила поведінки на дорогах?

- Так. Інтернет – це теж автострада, тільки інформаційна. Давайте розробимо правила безпечного користування Інтернетом, які починатимуться зі слова «Я».

 

Шість правил розумного користувача Інтернету:

  1.               Я буду поводитись в Інтернеті чемно і не ображати інших.
  2.               Я буду залишати негарні веб-сайти.
  3.               Я буду зберігати свій пароль в таємниці.
  4.               Я буду розповідати своїм батькам про проблеми й користуватися їхньою підтримкою.
  5.               Я буду шукати цікаві веб-сайти й ділитися посиланнями зі своїми друзями.
  6.               Я знаю, що можна бути легко обманутим і не буду повідомляти реальні імена, адреси й номери телефонів.

Спільно із дітьми створюємо їм їх нові електронні скриньки на сайті www.onlandia.org.ua та підписуємось під Петицією.

Вправа 11: Підсумки (вправа «Валіза»)

Мета: підвести підсумки особистої участі у тренінгу

Метод: обговорення в групі, виконання індивідуальних творчих завдань

  • На початку вправи кожний учасник отримує стікер та закінчує фразу „Я сьогодні зрозумів ...”
  • Тренер на листі ватману малює валізу, пральну машинку і корзину для сміття (або має  домашню заготовку).
  • Кожному учаснику пропонується розподілити «знання і навички, що вони отримали на тренінгу», за принципом:
  • якщо учасник не отримав ніякої цінної для себе інформації або йому було нецікаво – стікер « відправляють» до корзини для сміття;
  • якщо є нові знання, але їх треба ще раз «прокрутити» - до пральної машини;
  • якщо отримані знання нові та корисні – до валізи, щоб забрати з собою та         втілювати в життя.

 

 

 

 

1

 

docx
Додав(-ла)
Karnach Irina
Додано
26 листопада 2018
Переглядів
1371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку