Тренінг для батьків "Партнерство в дії"

Про матеріал
Матеріали містять комплекс тренінгових вправ, які переформатують ваші батьківські збори на дружню, партнерську зустріч
Перегляд файлу

Батьківські тренінги як засіб налагодження партнерства.

Мета: вчити батьків працювати в групі, набувати практики колективної діяльності у виробленні рішень; сприяти формуванню позиції батьків у спілкуванні; розвивати креативне мислення; навчити батьків розвивати емоційний інтелект дитини.

Обладнання: плакати «Повітря», «Земля», «Вогонь», «Вода», «Правила тренінгу»; паперовий роздатковий матеріал «полінця», стікери; маркери, двосторонній скотч, фліпчарт, магніти.

Хід заняття  

                                    загальна тривалість

тренінгу– 50 хв. – 60 хв.

Учасники сидять у колі.

Інформаційна довідка: в умовах реформування освіти, упровадження Концепції «Нова українська школа», Державного стандарту початкової загальної освіти батьки дедалі більше уваги приділяють вихованню дітей, їхній підготовці до навчання у школі. Вони цікавляться змінами, сучасними умовами перебування школярів у закладі освіти, створенням освітнього середовища, методами навчання тощо. Правильна організація роботи з батьками — це перша цеглина у фундаменті взаємодії педагогів і батьків. Якщо вона організована належним чином, то сприятиме поліпшенню умов навчання, виховання і розвитку учнів. Згідно вимог НУШ, робота з батьками – це важлива умова успішної діяльності закладу освіти на етапі модернізації системи освіти. Нова українська школа ґрунтується на педагогіці партнерства, яка передбачає рівність позицій партнерів, шанобливе ставлення один до одного з урахуванням реальних можливостей. Роботу з батьками необхідно планувати та організовувати в умовах НУШ у новому форматі: через систему тренінгів, яка дає певні результати, особливо під час проведення батьківських зборів, які теж набувають нового обрамлення.

Початок тренінгу:                                                                              3 хв.

Тренер пропонує уявити присутнім чотири стихії – повітря, вогонь, воду, землю.

Пояснення: без повітря, вогню, води й землі не може існувати живий організм, а ми – люди, жінки, чоловіки і є цими живими організмами. Цим стихіям з давніх-давен поклонялися наші пращури, приписували їм імена богів, приносили їм жертви, будували храми.) Повітря, вогонь, земля, вода окремо мають величезну силу, а разом – це Всесвіт. Якщо уявити, що школа це невеличкий світ, то можна зрозуміти, що його численними жителями є діти, вчителі, батьки. Для них також потрібні життєдайні стихії. Як саме вони на нас впливають, ми спробуємо сьогодні з’ясувати.

1. Правила тренінгу на плакаті: обговорення, погодження, голосування за запропоновані.

2. Вправа «Знайомство».                                                                    4 хв.

Учасники заняття-тренінгу сидять у колі і мають представитися за зразком: Я – Надія і я мама. Мій син Вовчик – це суміш маминого тяжіння до творчості й татової непосидючості.

Стихія «Повітря»

Повітря - стихія інтелекту, це царство думки, випереджаючої будь-яку творчість. Говорячи магічною мовою, повітря чисте і безладне, проста візуалізація, яка є потужним інструментом для змін. Це також рух, стимул для візуалізації.

Вправа «Грозові хмари»                                                                      5 хв.

Учасники заняття-тренінгу сидять у колі і по черзі кожен без слів передає сусідові уявну хмаринку. Хмаринка в уяві учасників може змінювати свій колір, може стати грозовою, роздавати блискавки, лити дощем. Мімікою показувати ознаки хмарки можна, словами ні. Сусід повинен "взяти" хмарку відповідним чином і передати далі. Вправа повторюється до тих пір, поки все не замкнеться коло.

Обговорення:

Легко чи важко було передавати хмаринку? 

• Кому легко?

• А в чому були труднощі?

• Легко чи важко було відгадувати ознаки хмарки?

• Кому було легко?

• А в чому полягали труднощі?

Тренер підводить учасників до думки, що труднощі полягали в тому, що учасники не спілкувалися. Так само і в школі, і в родині, і будь-якому колективі виникатимуть проблеми і свої «грозові хмари», якщо не говорити, не озвучувати свої думки, погляди, занепокоєння.

Вправа «Хмаринки»                                                                             5 хв.

Учасники обєднуються у дві групи шляхом жеребкування. Перша на «грозовій хмарці» пише, що може заважати якісному спілкуванню батьків і вчителів. Друга на «веселковій хмарці» пише, що може покращити взаємодію між батьками й вчителями. «Хмарки» кріпляться на постер із стихією «Повітря».

Обговорення.

Стихія «Вогонь».                                 3 хв.

Вогонь - стихія змін, бажання і пристрасті. У якомусь сенсі ця стихія містить в собі всю магію, тому що сенс всієї магії в змінах. Магія вогню може лякати, але її результати завжди захоплююче і з'являються швидко. Вогонь - стихія не для боягузливих та його слід постійно підтримувати, «підкидувати полінця й хмизу».

В інтерв'ю з Оленою Сулявою, вчителькою початкових класів про успішну співпрацю з батьками і про формат батьківських зборів "Батьки – ангели школи": досвід успішної співпраці вчительки з батьками» я прочитала наступне: «Останнім часом все частіше, у соціальних мережах, які впливають на свідомість громадян, я чую ідеї на кшталт «Школа безкоштовна», «Нехай самі вчителі все роблять», «Ремонти ми не повинні робити», «Меблі ми не переставляємо», «Вам скажуть – це ж для ваших дітей. А ви не будьте дурнями, нічого не робіть!». Так, сподіваюсь з часом буде повністю знятий фінансовий тягар, який все ще покладений тією чи іншою мірою на батьків. Але треба чесно визнати: школа – це таке енергопоглинаюче середовище, що без допомоги сторонніх повноцінно функціонувати вона не буде ніколи. Це просто треба визнати! Що я маю на увазі? Школі потрібні волонтери і до того ж потрібні в різних сферах. Такі «Ангели школи», які будуть вдихати в неї життя: реальне, різнобарвне, радісне, розумне. Зрозуміло, що крім штатних працівників – вчителів, техперсоналу, адміністрації, соціальної служби. В американській школі я бачила, як працює саме такий волонтерський підхід. Батькам пропонується на добровільних засадах допомагати школі 2 рази на семестр по 8 годин. Я не просто бачила на власні очі аркуш, куди батьки записувалися для допомоги класу (у зручний для них та вчителя час), а й сама разом з моєю сестрою (мамою учнів тієї державної школи) працювала 4 години в офісі. Ми множили копії завдань, вирізали фігурки для роздаткового матеріалу, креслили, клеїли тощо. Ми повноцінно працювали 4 години, а разом – 8 годин.»

Вправа «Вогнище підтримки»                                                             5 хв.

Учасникам заняття пропонується (за бажанням) «підкинути» у вогнище полінця із написом запропонованої допомоги школі чи класу. Обовязковою умовою є «полінця» підписати (психологічно учасник зобовязує себе виконати написане). Озвучування написаного й розміщення на секторі «Вогонь».

Обговорення.

Руханка «Вода. Земля. Вогонь. Повітря»               3 хв.

Учасникам заняття пропонується змінюватися місцями, якщо те, що читає тренер їм відповідає.

  1. Змінюються місцями ті, хто не вміє плавати.
  2. Змінюються місцями ті, хто любе вирощувати садові квіти.
  3. …хто вміє розпалити вогнище для шашликів.
  4. … хто користувався послугами українських авіаліній.
  5. … хто запливав за буйки.
  6. …хто любе печену картоплю.
  7. … хто співав пісні біля вогнища.
  8. …хто боїться висоти.

Стихія «Земля»                         3 хв.               

Земля - ​​це не обов'язково земля у фізичному сенсі, це стабільність, грунтовність і надійність. Земля - ​​основа всіх стихій. Саме на ній проходить більша  частина життя. На землі ростуть квіти, щоб вони росли їх треба поливати, зпушувати землю, класти добрива, проводити з ними більше часу і займатися спільними справами. 

Вправа з арттерапії  «Домальована квітка»                               5 хв.

Колектив об’єднується у 4 групи. Обирає в команді ведучого, який малює квітку. За сигналом дзвоника малюнок передається іншому члену групи, який домальовує картинку на свій розсуд і так, поки всі учасники не помалюють. Головні правила роботи: не домовлятися, не спілкуватися, не ображатися. Після завершення роботи групи презентують свій «витвір мистецтва».

Стихія «Вода»             5 хв.

Вода - стихія чистоти, підсвідомості, любові і емоцій. Так само, як вода постійно тече і змінюється, емоції не можуть довго перебувати в одному стані, а весь час змінюють один одного. Вода - стихія поглинання і розвитку.

Відео - притча «Як обставини змінюють людей»

Вправа «Месседж до батьків»                                                           5 хв.

Тренер пропонує присутнім згадати фільм, в якому були пристуні всі чотири стихії. За сценарієм відомого фільму Люка Бессона «П’ятий елемент» природні стихії доповнилися й зміцніли любов’ю головної героїні Лілу до всього живого й світу взагалі. Учасники обєднуютсья в групи за стихіям шляхом розрахунку. Завдання групам продовжити вислів на паперових корабликах «Лише любов … », «Батьківська любов - …», «Навчайте дітей любити…», «Кажуть «любов врятує світ»…». Презентація роботи, кораблики розміщуються на стихії «Вода»

Обговорення.

Завершення тренінгу. Учасники по колу передають «серце» із побажаннями любові і …                                                                            3 хв.

Довідка по кольоротерапії для пояснення вправи «Домальована квітка»

Кольоротерапія – це цілеспрямований вплив кольором на самопочуття, фізіологію людини; активізація кольором діяльності органів і систем; метод психологічного лікування з метою розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів.

Для успішного використання методу кольоротерапії необхідно знати, як діє певний колір на людину.

Червоний – це колір дії. Він стимулює і підкірку головного мозку, і безпосередньо клітини кори головного мозку. Вплив на підкірку відбувається у вигляді підвищення тиску, температури, рухової активності. Що ж стосується впливу на клітини кори головного мозку, то червоний спонукає до дії. Неважливо, буде це робоча активність чи просто підвищена збудливість. Червоний колір здатний дати відчуття захищеності. Він традиційно вважається кольором лідера.

Психотерапевти не рекомендують використовувати червоний колір протягом довгого часу. Це загрожує побічними ефектами, такими як перевтома.

Помаранчевий – це суміш червоного і білого. Його вплив на людину схожий на вплив червоного, тільки в більш м'якому вигляді. Характерний тим, що підвищує настрій, стимулює робочу активність і втомлює не так сильно, як червоний. Психологи в один голос рекомендують використовувати його для оформлення дитячих кімнат. Або, наприклад, куточка, де дитина буде займатися активною пізнавальною діяльністю.

Помаранчевий прийнято називати кольором сонця. Він відновлює втомлений організм після важкого трудового дня, дає відчуття тепла і затишку в домі

Жовтий – колір сонця. Чудовий колір для профілактики депресій. Якщо, наприклад, помаранчевий сприяє виходу з депресивного стану, то жовтий попереджає його розвиток. Восени, взимку та ранньої весни жовтий колір життєво необхідний людині. Його можна використовувати у вигляді яскравих плям в інтер'єрі або аксесуарів в одязі.

Жовтий традиційно вважається кольором авантюристів і людей, легких на підйом. Він пробуджує жагу знань. Стимулює прагнення пізнавати, вивчати, пізнавати щось нове. Спонукає кудись йти, їхати, вирушати в подорожі.

Жовтий колір допомагає при здачі іспитів, коли потрібна гранична концентрація уваги і здатність запам'ятовувати великі обсяги тексту. Людям творчих професій жовтий колір дарує натхнення.

Зелений – належить до холодної гами, але є самим м'яким з кольорів цієї палітри. Він заспокоює, але майже не гальмує життєві процеси організму.

Зелений колір доречний в будь-якій ситуації. Це колір природної гармонії. Він заспокоює нерви і до того ж корисний для очей.

Синій – антипод червоного. Він майже повністю гальмує будь-яку активність. Знижує тиск, температуру. Знижує робочу активність. Має заколисливий ефект.

На Сході він символізує істину і спокій. Синій колір допомагає очистити свідомість від непотрібних думок, заспокоїть тривогу.

Блакитний – синій з білим. Цей колір теж володіє заспокійливим ефектом, але не настільки сильним, як синій. Його часто використовують для оформлення офісних приміщень, тому що він допомагає зібратися з думками, зосередитись і гасить емоції.

Блакитний колір має властивість усувати страхи, тривогу. Однак фахівці відзначають його негативний вплив на людей зі зниженим тиском.

Фіолетовий – його довгий вплив на людину загрожує появою постійного відчуття втоми. Фіолетовий колір чудово знімає напругу. Крім того, він допомагає знайти вихід з творчої кризи і зняти нервове перезбудження.

Сірий, чорний, коричневий – депресивні кольору. Їх не можна застосовувати в оформленні житлових приміщень.

Білий – фактично це відсутність кольору. Проте на психологічному рівні, потреба в білому – це потреба захиститися; приховати емоції і поставити між собою і людьми розділову стіну.

Умовно можна виділити три рівні використання кольоротерапії у роботі з дітьми молдшого шкільного віку:

  • Організаційні можливості кольору (система освітлення та кольо­рове оформлення інтер'єру приміщення).
  • Педагогічні та діагностичні можливості кольору (діагностика психічних станів, навчання, розвиток, вихован­ня дітей,).
  • Реабілітаційні можливості кольору (оздоровлення, лікування, пси­хологічний колорит).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лозенко Жанна Олександрівна
    На даному сайті завжди можна знайти щось цікаве та корисне. Данний тренінг мені підійшов тим, що розписаний по хвилинно і вже відомо на скільки затримаються педагоги в кабінеті психолога. Дякую за корисний матеріал.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Нікітчук Надія
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
3091
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку