Тренінг для керівників ЗДО «Мистецтво управління колективом сучасного закладу дошкільної освіти»

Про матеріал
Мета. Поглибити знання учасників тренінгу про культуру взаємодії та спілкування, про чинники, які впливають на успішне управління колективом сучасного дошкільного навчального закладу, підвищити рівень професійної компетентності завідувачок і вихователів-методистів.
Перегляд файлу

 

 

завантаження.png

 

 

«Мистецтво управління колективом сучасного закладу дошкільної освіти»

 

 

 

Тренінг для керівників дошкільних закладів

 

 

 

 

 

Підготувала :

вихователь Великорозтіцького НВК

Стецо Н.В.

 

Мета. Поглибити знання учасників тренінгу про культуру взаємодії та спілкування, про чинники, які впливають на успішне управління колективом сучасного дошкільного навчального закладу, підвищити рівень професійної компетентності завідувачок і вихователів-методистів.
Контингент: завідувачки та вихователі-методисти дошкільних закладів.
Тривалість заняття: 80 хвилин.

Оснащення: бутафорне дерево, стікери, картки з текстом «Для мене робота в дошкільному закладі – це…», картки з текстами «Випадки з життя закладу», аркуші А3, тест «Чи можете ви бути керівником закладу», зображення чотирьох глечиків.


Вправа 1. Знайомство – 5хв. (Звучить мелодія.)
Тренер: Чуєте, яка чудова музика лунає для нас? Тут багато світла, тепла і добра. У нашому закладі працюють добрі та ввічливі люди. Ми радо вас вітаємо і сподіваємося, що ви відчуваєте позитив, який панує в нашому колективі. Для створення чудового настрою ми вам пропонуємо подивитися в очі одна одній щиро, тепло, посміхнутись і сказати комплімент. Наша зала наповнилась усмішками, теплом, любов’ю, повагою, добротою, і саме тому ми потрапили в «Райський сад». Походжаючи в ньому, можна бачити велику кількість апельсинів, лимонів, мандаринів, яблук різних сортів, слив, груш, полуниць, суниць, кавунів, динь, ківі, авокадо, гранатів, бананів тощо. Оберіть один із фруктів і дайте відповідь на запитання «Який я фрукт?».
Дайте собі характеристику через метафору: Якби ви були фруктом, то яким? Опишіть сорт, смак, стиглість, колір тощо. (Кожен, асоціюючи себе з певним фруктом, розповідає, який він.)
Тренер. От ми з вами краще познайомились і більше дізнались один про одного. Тепер можемо розпочати наше заняття-тренінг.


Вправа 2. Ознайомлення з основними правилами тренінгу – 2 хв.
/Правила на моніторі – зачитують учасники тренінгу./


Вправа 3. «Очікування» – 2 хв.
Мета. Визначити сподівання й очікування учасників тренінгу.
Хід вправи. Учасники на листочках-стікерах записують свої сподівання та очікування від тренінгу. Потім, оголошуючи їх, чіпляють на дерево в «Райському саду».


Вправа 4. «Продовж речення» – 5 хв.
«Для мене робота в дошкільному закладі – це …».
Продовжте речення і прочитайте.


Вправа 5. «Випадки з життя дошкільного закладу» – 5 хв.
Мета. Віднайти найефективніший стиль керівництва у практиці управлінської діяльності.
Хід вправи. Учасники об’єднуються у 5 груп за принципом робочих днів тижня.
Кожна група одержує картку з описаною ситуацією.
Інструкція: побудуйте взаємодію учасників та завершіть її.
1. Про переведення дитини
2. Некоректне звернення до дитини
3. Про оздоровлення
4. Про конкурс
5. Про меблі для приміщення
Підсумок. Чи задоволені ви тим, як ви вирішили ситуації? Який стиль найефективніший?


Вправа 6. Проект «Новачок у колективі» – 10 хв.
Мета. Зорієнтувати учасників групи на психологічну підтримку молодого спеціаліста на етапі адаптації до умов професійної діяльності.
Матеріал: аркуші А3, фломастери (ручки). Учасники об’єднуються у дві групи.
Завдання. Розробити заходи, які можна було б провести у колективах для того, щоб молодий спеціаліст якомога швидше міг адаптуватися до умов професійної діяльності. Продумайте, хто ці заходи повинен організувати.
Презентація проекту
/Одна група робить презентацію свого проекту, друга її доповнює./
Обговорення:
Чи можна ваш проект втілити в життя?
Що ви хотіли б змінити віднині?
Висновок. Зачитати орієнтовний проект /з монітора/.


Вправа-модель 7. «Згуртований колектив дошкільного закладу» – 10 хв.
Мета. Визначити ознаки згуртованого колективу.
Учасники об’єднуються у дві групи. Одна група робить презентацію, друга доповнює.
Тренер. Одне з найважливіших завдань керівника навчального закладу – згуртувати членів педагогічного колективу задля досягнення спільної мети. Адже від цього залежить рівень роботи навчального закладу. Керівник має бути психологом. Від стилю його керівництва, культури управлінської діяльності залежить, чи буде колектив згуртованим, дружним, чи вдасться створити у навчальному закладі те творче середовище, яке сприятиме розвитку індивідуальних здібностей кожного працівника.
Висновок. Зачитати ознаки згуртованого колективу /з монітора/.

Ознаки згуртованого колективу:
1) наявність спільної мети;
2) взаємодія всіх членів колективу у процесі досягнення мети;
3) спільні інтереси, ідеали, принципи;
4) сумісність і взаємодоповнюваність характерів, темпераментів;
5) здатність колективу приймати спільне рішення;
6) колегіальність, доброзичливе ставлення один до одного;
7) колективна солідарність;
8) довіра один до одного, дружня атмосфера;
9) відкрите спілкування між членами колективу та адміністрацією;
10) раціональне використання індивідуальних здібностей членів колективу;
11) неформальний колективний контроль за розв’язанням спільних завдань.

 

Вправа 8. «Ефективний управлінець» – 5 хв.
Мета. Визначити основні характеристики (особисті та ділові), які притаманні ефективному керівнику.
Матеріал: аркуші А3, фломастери.
Учасники об’єднуються у дві групи і записують основні характеристики, які притаманні ефективному керівнику (особисті та ділові).
Висновок. /Зачитати з монітора./

Особисті:
- Інтелект
- Ініціатива
- Естетичність
- Чесність
- Довіра до підлеглих
- Здатність вести за собою
- Комунікабельність
- Доброзичливість
- Впевненість у собі
- Незалежність
- Креативність
- Кмітливість

Ділові:
- Компетентність
- Вимогливість
- Критичність
- Самокритичність
- Новаторство
- Професійна грамотність
- Провідник педагогічної майстерності
- Уміння організовувати
- Стратег
- Діловитість
- Оперативність
- Психологічний такт
- Холоднокровність у кризових ситуаціях
- Уміння знайти компромісне рішення

Вправа 10. Тест «Чи можете ви бути керівником?» – 5 хв.

Вправа 11. «Зворотний зв’язок» – 5 хв.
Методика «Чотири глечики»
Хід вправи. На столах стікери чотирьох кольорів (по комплекту на кожного учасника). На дошці виставляють чотири картонні глечики таких самих кольорів. Учасники роблять свої записи і «складають» у глечики з написами:
• «Мені сподобалось…»;
• «Мені не сподобалось…»;
• «Я замислилася…»;
• «У майбутньому мені хотілося б…».

Вправа 12. «А наостанок я скажу…» – 3 хв.
Відповісти на запитання:
• Що нового ви дізналися з нашої спільної роботи?
• Чи вважаєте ви інформацію, отриману на занятті, актуальною і потрібною?
• Чи здійснилися ваші очікування?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Тест «Ваш стиль управління»

(для керівників)

Інструкція. Ви повинні об’єктивно відповісти на запитання стосовно Вашого характеру, звичок, нахилів.

Відповіді можна дати у формі знака „+“ (так), якщо вони відповідають Вашому розумінню суті ставлення до людей, або „–“ (ні), якщо не відповідають.

 

Текст опитувальника

 

№ п/п

Твердження

Так

Ні

1.

У роботі з людьми я прагну, щоб вони беззаперечно виконували мої розпорядження.

 

 

2.

Мене легко захопити новими ідеями, проте я швидко втрачаю інтерес до них.

 

 

3.

Люди часто заздрять моєму терпінню та витримці.

 

 

4.

У складних ситуаціях я завжди думаю спочатку про інших, а потім про себе.

 

 

5.

Мої родичі рідко змушували мене робити те, чого я не хотів(ла).

 

 

6.

Мене дратує, коли хто-небудь занадто ініціативний.

 

 

7.

Я дуже напружено працюю, бо не можу покластися на своїх помічників.

 

 

8.

Коли я відчуваю, що мене не розуміють, я відходжу від намірів доводити що-небудь.

 

 

9.

Я вмію об’єктивно оцінювати своїх підлеглих: вирізняю серед них сильних, посередніх і слабких.

 

 

10.

Перш ніж віддати відповідне розпорядження, мені доводиться багато радитися з помічниками.

 

 

11.

Я рідко наполягаю на своєму, щоб не викликати у людей роздратування.

 

 

12.

Переконаний(а), що мої оцінки успіхів і невдач підлеглих точні й справедливі.

 

 

13.

Я завжди вимагаю від підлеглих бездоганного виконання розпоряджень.

 

 

14.

Мені простіше працювати самому, ніж кимсь керувати.

 

 

15.

Більшість вважає мене чуйним(ою) і чутливим(ою).

 

 

16.

Мені здається, що від колективу неможливо нічого приховати – ні доброго, ні поганого.

 

 

17.

Якщо я втрачаю авторитет, у мене зникає цікавість до роботи з людьми.

 

 

18.

Я ігнорую колективне керівництво, щоб забезпечити ефективність єдиноначальності.

 

 

19.

Щоб не підірвати свій авторитет, я не зізнаюсь іншим у своїх помилках.

 

 

20.

Мені часто не вистачає часу для ефективної роботи.

 

 

21.

На грубість підлеглого я прагну дати відповідь, яка не викликає конфлікту.

 

 

22.

Я роблю все можливе, щоб підлеглі охоче виконували мої розпорядження.

 

 

23.

З підлеглими у мене дуже тісні контакти й приятельські стосунки.

 

 

24.

Я завжди прагну будь-якою ціною бути першим(ою) у всіх починаннях.

 

 

25.

Я прагну виробити універсальний стиль управління, прийнятий у більшості ситуацій.

 

 

26.

Мені легше підлаштуватися під думку більшості колективу, ніж виступати проти нього.

 

 

27.

На мій погляд, підлеглих потрібно хвалити за кожен, навіть незначний, успіх.

 

 

28.

Я не можу критикувати підлеглих у присутності інших людей.

 

 

29.

Я змушений(а) частіше просити, ніж вимагати.

 

 

30.

Часто в момент збудження я втрачаю контроль над своїми почуттями, особливо коли мені набридають.

 

 

31.

Якби я мав(ла) можливість частіше бувати серед підлеглих, ефективність мого керівництва значно б зросла.

 

 

32.

Інколи я виявляю незворушність і байдужість до інтересів та захоплень підлеглих.

 

 

33.

Я надаю найдосвідченішим підлеглим більше самостійності у вирішенні складних завдань, особливо контролюючи їх.

 

 

34.

Я часто аналізую та обговорюю проблеми своїх підлеглих.

 

 

35.

Мої помічники справляються не тільки зі своїми, а й з частиною моїх функціональних обов’язків.

 

 

36.

Для мене легше обійти конфлікти з вищими колами управлінців, ніж із підлеглими, яких завжди можна поставити на місце.

 

 

37.

Я завжди домагаюся виконання своїх рішень усупереч обставинам.

 

 

38.

Найскладніше для мене – втручатися в роботу людей, вимагати від них додаткових зусиль.

 

 

39.

Щоб краще зрозуміти підлеглих, я намагаюсь уявити себе на їхньому місці.

 

 

40.

Гадаю, що управління людьми має бути гнучким – підлеглим не можна демонструвати ні явної неприхильності, ні панібратства.

 

 

41.

Найбільше мене хвилюють власні проблеми, а не проблеми підлеглих.

 

 

42.

Я змушений(а) часто займатися поточними справами й відчувати від цього великі емоційні та інтелектуальні навантаження.

 

 

43.

Родичі примушували мене підкорятися навіть тоді, коли я вважав(ла) це нерозумним.

 

 

44.

Роботу з людьми я уявляю собі як нестерпне заняття.

 

 

45.

Я прагну розвивати в колективі взаємодопомогу й співробітництво.

 

 

46.

Я вдячний(а) за пропозиції та поради підлеглих.

 

 

47.

Головне в керівництві – розподіляти обов’язки.

 

 

48.

Ефективність управління досягається тоді, коли підлеглі є лише виконавцями волі менеджера.

 

 

49.

Підлеглі в основному – безвідповідальні люди, тому їх потрібно постійно контролювати.

 

 

50.

Найкраще надавати повну самостійність колективу та ні в що не втручатися.

 

 

51.

Для ефективного керівництва потрібно пошановувати найздібніших підлеглих і суворо вимагати від недбайливих.

 

 

52.

Я завжди визнаю свої помилки та вибираю більш правильне рішення.

 

 

53.

Я часто змушений(а) пояснювати невдачі в управлінні об’єктивними обставинами.

 

 

54.

Порушників дисципліни потрібно суворо карати.

 

 

55.

У критиці підлеглих я буваю нещадним(ою).

 

 

56.

Інколи мені здається, що в колективі я зайва людина.

 

 

57.

Перш ніж докоряти підлеглому, прагну його похвалити.

 

 

58.

Я добре взаємодію з колективом і рахуюся з його думкою.

 

 

59.

Мені часто докоряють у надмірній м’якості до підлеглих.

 

 

60.

Якби мої підлеглі робили так, як я вимагаю, то я домігся (домоглася) б чогось більшого.

 

 

 

 

 

Обробка та інтерпретація результатів

 

Стиль управління

Номери відповідей

Сума відповідей

Авторитарний

1, 6, 7, 12, 13, 18, 19, 24, 25, 30, 31, 36, 37, 42, 43, 48, 49, 54, 55, 56.

 

Ліберальний

2, 5, 8, 11, 14, 17, 20, 23, 26, 29, 32, 35, 38, 41, 44, 47, 50, 53, 56, 59.

 

Демократичний

3, 4, 9, 10, 15, 16, 21, 22, 27, 28, 33, 34, 39, 40, 45, 46, 51, 52, 57, 58.

 

 

Ступінь вираженості стилю буде різним:

  • мінімальний – 0-7;
  • середній – 8-13;
  • високий – 14-20.

 

Якщо оцінки мінімальні в усіх трьох показниках, стиль вважається нестійким, невизначеним.

Стилі керівництва

 

Авторитарний стиль – це така система спілкування і взаємодії з членами колективу, що встановлюється, коли керівник зосереджує у своїх руках усю повноту влади, усуваючи підлеглих від участі у вирішенні найважливіших задач спільної діяльності, придушуючи чи не використовуючи ініціативу і впливаючи на них переважно методами примусу.

Демократичний стиль – це така система спілкування і взаємодії керівника з членами колективу, що припускає його безпосередню відповідальність перед колективом за прийняття рішення і не може існувати без розвитку ініціативи підлеглих та опори на неї, а також використання методів переконання.

Ліберальний стиль – це така система спілкування і взаємодії керівника з членами колективу, коли керівник не керує колективом, не виявляє організаторських здібностей, не розподіляє обов’язків тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 серпня 2019
Переглядів
2170
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку