На гойдалці між відчаєм і надією :
вчимося підтримувати себе та учнів
- Доброго дня , шановні колеги !
ВПРАВА НА ЗНАЙОМСТВО «Що в імені моєму прекрасно»
Розпочнемо нашу роботу із знайомства. Зробимо це за допомогою гри «Портрет по колу» (матеріал: чистий аркуш А4, фломастер).
Підпишіть свій аркуш на зворотній стороні (ПІ), потім за сигналом тренера починаєте малювати свій портрет. За сигналом тренера на кожній 5-й секунді передаєте аркуш по колу в одному напрямку і домальовуєте портрети деталями, яких не вистачає.
Коли підписані аркуші повертається до власників, вони розглядають свій колективний портрет, потім по черзі представляються, показують всім свій портрет і розповідають, що їм сподобалося в своєму образі, чим він схожий на нього, які власні риси характеру чи емоційні стани підходять йому.
Для того, щоб плідно та корисно попрацювати встановимо правила групи:
- Ми з вами живемо в нестабільні часи і багато хто з нас відчуває сильне занепокоєння, часто переслідують тривожні думки. Можливо , ви помітили , що останнім часом ваші емоції коливаються, наче гойдаються на гойдалці. Тому сьогодні ми з вами познайомимося із новими уявленнями про процеси регуляції стресу, щоб краще розуміти себе й мати змогу вчасно допомогти.
Стрес і тривожність вносять свої корективи в повсякденне життя: через них багато хто страждає від безсоння й почувається нервозним.
Вас може легко роздратувати шум кроків у коридорі або несподіваний гучний звук. Так можуть проявлятися симптоми тривоги, тому важливо навчитися їх розпізнавати, щоб мати
змогу стежити за своїм психічним станом.
На сьогоднішньому занятті ми більш глибоко розберемо поняття стресу та шляхи його подолання. Отже , що ж таке стрес ?
Стрес – це захисна реакція організму на різні подразники , яка допомагає людині адаптуватися до умов , що часто змінюються. В цілому розрізняють 2 види стресу : гострий (еустрес) та хронічний (дистрес).
Психолог Стівен Порджес пояснив, як наше тіло обробляє стрес. Він виявив , що тіло та мозок спілкується між собою за допомогою блукаючого нерву. Цей нерв допомагає нервовій системі зреагувати на життєву ситуацію. Його роботу неможливо контролювати, тож він може раптово вимкнути всі системи вашого тіла. Але також саме блукаючий нерв дозволяє нам посміхатися у відповідь на посмішку та насуплюватися – на неприємні висловлювання.
Полівагальна теорія пояснює три основні стани нервової системи і пропонує нам своєрідну карту , щоб зрозуміти , що робить ця система і чому. Це – нормальні реакції на ненормальну ситуацію.
Є 3 зони (стани) нервової системи. Лише одна з них може бути активною в один момент часу. Ці зони прийнято позначати кольорами, такий собі «світлофор»:
Проаналізуйте свої відчуття й визначте, в якій зоні зараз перебуваєте ви.
У «зеленій зоні» ви добре відчуваєте , що відбувається з учнями у класі , і гнучко реагуєте. Ви можете звернутися до інших за допомогою і підтримкою.
Дихання – потужний механізм для заспокоєння нервової системи . Коли ми глибоко вдихаємо , волокна навколо легень розтягуються. Ця інформація переміщується блукаючим нервом до мозку , викликає глибокий видих, який нас заспокоює.
Ви всі чули і знаєте , що є різні техніки дихання («По квадрату», «під рахунок»….) . Ми проведемо зараз вправу на дихання .
ВПРАВА ІЗ ТРУБОЧКАМИ
Практика орієнтація допомагає повернутися в «зелену» зону .
Озирніться навколо і знайдіть 5 предметів жовтого кольору
ВПРАВА ІЗ КАРТИНКАМИ
ВПРАВА «МАСАЖ»
(Учасникам пропонується по черзі взувати «калоші щастя » (ігровий елемент, звичайні гумові калоші великого розміру з веселим дизайном), витягти з мішечка одну з ситуацій та знайти в ній позитивні сторони. Інші учасники можуть допомагати, пропонуючи свої варіанти)