Тема: «Основні правила медіаграмотності – вивчайте та поширюйте»
Мета: формування поглибленого розуміння ролі інформації в сучасних умовах, значення засобів мас-медіа та інформаційних технологій в керуванні масовою свідомістю; а також підготування громадянського суспільства до захисту від маніпуляцій свідомістю та пропаганди під час інформаційних війн через створення цілісного уявлення про сутність, місце і роль останньої та розвиток критичного мислення щодо інформації, навичок для збору та аналізу достовірної інформації. Очікувані результати.
Учасники навчаться:
– протистояти інформаційним атакам та регулювати інформаційні потоки;
– виділяти деякі психологічні аспекти пропаганди і соціальної реклами: переконання, навіювання, зараження, наслідування і, як наслідок, маніпуляція масовою свідомістю; – визначать, які стратегії допомагають застосовувати навички критичного мислення при роботі з інформацією
Обладнання: стікери, ватман, роздаткові матеріали, листи для фліпчарту, клубок ниток, мультимедійний проектор, ролики
Ход тренінгу
Представлення теми і цілей тренінгу.
І модуль Що таке сучасні медіа і як вони працюють? СЛАЙД 2
ІІ модуль Дезінформація та маніпуляції. Фейк як один з механізмів інформаційної маніпуляції.
ІІІ модуль Критичне мислення
Мета: Емоційний настрій початку тренінгу
Вправа «Комплімент» ( Кожен учасник називає ім’я учасника, який сидить справа та говорить йому комплімент) (Наприклад: Лена! В тебе сьогодні гарна зачіска)
? Я чи всі говорили правду? Може хтось маніпулював або говорив неправдиву інформацію? Про це будемо сьогодні говорити.
Мета: дотримуємося правил спілкування. Учасники називають, тренер фіксує
Мета: не залишаємо не з'ясованих питан. Питання до теми тренінгу, пропозиції.
Мета: орієнтир роботи тренера на досягнення результату
Кожен учасник записує на стікері (яблучко) свої очікування, озвучує їх, і прикріплює їх на стволі дерева «Очікування»
І модуль Що таке сучасні медіа і як вони працюють?
Мета: Інформаційний блок з тем. Вправа є вступом до вивчення поняття «медіа» і дає можливість тренеру дізнатися більше про учасників
Кожен учасник записує на стікері свої асоціації з кожною буквою слова «медіа». Прикріплюємо ті, які не повторюються. Групуємо поняття за джерелом інформації: мовлення - телебачення, мережа – інтернет медіа і т.п
М – мовлення, мережа, маніпуляція, монолог, мислення, монітор, музика
Е – емоції, ерудиція,
Д – диктор, документ, достовірність, діалог
І – інформація, інфографіка, ігри, інтернет
А – автор, аргумент
ВИСНОВОК: Різне уявлення про асоціацію з літерами, ми всі по різному сприймаємо інформацію, тому ваша участь в цьому тренінгу важливо для того, щоб ви краще розбиралися в інформаційному просторі, яке вас оточує.
ЗАВДАННЯ: Встановіть цілі даних контентів. Який контент можна вважаєте більш надійним (приклади), а за допомогою якого легше вести в оману (приклади)?
Соціальна реклама є одночасно видом мистецтва, компонентом соціальної політики та механізмом впливу на формування громадської думки. Найвідомішими прикладами такої реклами є кампанії по боротьбі з наркотиками, дотриманню правил дорожнього руху, пропаганда здорового способу життя, охорона довкілля та інші.
ІІ модуль Дезінформація та маніпуляції. Фейк як один з механізмів інформаційної маніпуляції
Мета: Спроба маніпулювати учасниками групи
2. Чи можете ви пояснити, що це таке?
(СЛАЙД 4, 5, 6, 7)
Фейк – це несправжнє повідомлення, яке створює хибний образ реальності і має такі ознаки:
Події, про які йдеться у повідомленні, насправді відбувалися в іншому місці
Подія сталася досить давно, а її подають як свіжа новина
Фото зроблено зовсім в іншому місці або виразно відретушоване (фотошоплене)
Пряма мова (сінхрон) діючої особи у телесюжеті урізається таким чином, що спотворюється сенс сказаного
Мета: Ознайомити аудиторію з поняттям «фейк». Показати приклади фейків і підготувати до наступної частини тренінгу - детального розгляду різних маніпулятивних прийомів і способів виявлення маніпуляцій.
Мета: показати учасникам тренінгу як потрібно аналізувати заголовки, піддавати їх сумнівам і намагатися перевірити.
Робота в парах. Вправа проходить за наступним алгоритмом: прочитали заголовок - обговорили. (СЛАЙД 8)
Обговорення заголовка грунтується на трьох питаннях:
Яким чином можна перевірити правдивість заголовків?
Як ви думаєте, чи є вони фейк?
Чому ви зробили такий висновок?
Заголовки:
• Беларусь отказывается от своей денежной единицы и переходит на российский рубль (это фейк, который можно проверить на белорусских сайтах, которые преимущественно русскоязычные)
• Облсовет Закарпатья проголосовал за присоединение этой области к Венгрии (фейк, который можно проверить на сайте облсовета).
• Эксперт: «На следующей неделе Украина объявит себя страной-банкротом» (не фейк, но мнение эксперта еще ничего не значит без фактов).
• В Киеве перекрыто движение транспорта на улице Крещатик (не фейк, ибо так случается на выходных и в праздники; это можно проверить с помощью веб-камер, которые есть на Крещатике, или на сайте Киевсовета, или на сервисе «Яндекс.Пробки»).
• Певец Дэвид Боуи выступит с концертом в Донецке (фейк, который можно проверить на сайте певца).
• Британские СМИ получили эксклюзивное фото организатора терракта в Бангкоке (не фейк; далее мы расскажем, как можно проверять фотографии).
Головна мета заголовка — привернути твою увагу і примусити перейти за посиланням, купити газету або прочитати новину. Заголовок може також містити зображення, щоб підсилити емоційний вплив.
Броунівський рух.
Завдання: Спробуйте написати заголовок до журналістського матеріалу за поданими фото, які розташовані в різних місцях аудиторії.
Обговорення:
Чи є оцінними та емоційно забарвленими ваші заголовки?
- Чи можете ви абстрагуватися від власного ставлення до подій російсько-української війни, від власних емоцій та упереджень?
- Чи впевнені ви, що перше фото стосується саме війни, а не, наприклад, спортивних змагань; чи поцікавилися ви датою і часом зйомки цього фото?
- Чи вплинуло на вас сусідство цих фотографій?
ІІІ модуль Критичне мислення
Мета: Чи критично ви себе оцінили?
Мета: Інформації в мережі загалом стільки багато, що дуже важко розібратися, що є правда, а що — маніпуляція. Перевірте себе — чи володієте ви навичками критичного мислення у нашому спільному
І група: Зробіть злого персонажа добрим, а його супротивника — поганим, як у тих варіаціях, де Червона Шапочка-хуліганка заважає спокійно жити чемному пухнастому Вовку.
ІІ група: Переверніть стать героя на протилежну. Іванка-царівна пускає стрілу в пошуках майбутнього чоловіка.
Мета: вміння аналізувати події та відходити від звичних шаблонів.
«Живі істоти складаються із тих хімічних елементів, які можна знайти в будь-якому іншому природному тілі. Але є відмінності. У всіх організмів основним хімічним елементом є Карбон (С). Цей елемент має особливі властивості. Кожен атом Карбону здатний сполучатися ще із чотирма атомами, і найважливіше, може сполучатися із іншими атомами Карбону, утворюючи довгі ланцюжки. До них, як до основи, приєднуються атоми інших хімічних елементів. Так утворюються органічні речовини, де основою конструкції є Карбон. Це основа живої матерії».
6)Наскільки потрібна ця інформація для сучасної людини?
Пояснення:
про що текст? / про Карбон
що таке Карбон? / хімічний елемент
що він робить? / сполучається із різними атомами, утворює органічні речовини
для чого Карбон? / це основа живої матерії, без нього не утвориться жодна органічна речовина
це важливо чи не важливо? / це важливо, адже ми можемо дізнатися, як утворюються різні органічні речовини та жива матерія.
ВИСНОВОК: У вивченні наук приклади корисніші правил. Ісаак Ньютон
Розвиток критичного мислення, логічного мислення дозволить побачити нестиковки в повідомленнях різних медіа. Їх гру в унісон чи взаємозаперечення. Це безпека!
19. (5 хв.) Підсумок. Тема наступного тренінгу:
1)Медіаграмотність в освіті.Медіапростір школяра.
2) Соціальна мережа як інструмент розвитку і саморозвитку педагога
Подарунок - смайлик