Тренінг для вчителів «Основні правила медіаграмотності – вивчайте та поширюйте»

Про матеріал
Формування поглибленого розуміння ролі інформації в сучасних умовах, значення засобів мас-медіа та інформаційних технологій в керуванні масовою свідомістю; а також підготування громадянського суспільства до захисту від маніпуляцій свідомістю та пропаганди під час інформаційних війн через створення цілісного уявлення про сутність, місце і роль останньої та розвиток критичного мислення щодо інформації, навичок для збору та аналізу достовірної інформації.
Перегляд файлу

Тема: «Основні правила медіаграмотності – вивчайте та поширюйте»

 

Мета: формування поглибленого розуміння ролі інформації в сучасних умовах, значення засобів мас-медіа та інформаційних технологій в керуванні масовою свідомістю; а також підготування громадянського суспільства до захисту від маніпуляцій свідомістю та пропаганди під час інформаційних війн через створення цілісного уявлення про сутність, місце і роль останньої та розвиток критичного мислення щодо інформації, навичок для збору та аналізу достовірної інформації. Очікувані результати.

 Учасники навчаться:

 – протистояти інформаційним атакам та регулювати інформаційні потоки;

– виділяти деякі психологічні аспекти пропаганди і соціальної реклами: переконання, навіювання, зараження, наслідування і, як наслідок, маніпуляція масовою свідомістю; – визначать, які стратегії допомагають застосовувати навички критичного мислення при роботі з інформацією

Обладнання: стікери, ватман, роздаткові матеріали, листи для фліпчарту, клубок ниток, мультимедійний проектор, ролики

 

Ход тренінгу

  1.               (5 хв.) Перегляд відеоролика Медіаграмотність (2 хв. 30 с) СЛАЙД 1

Представлення теми  і цілей тренінгу.

І модуль Що таке сучасні медіа і як вони працюють?        СЛАЙД 2

ІІ модуль  Дезінформація та маніпуляції.  Фейк як один з механізмів інформаційної маніпуляції.

ІІІ модуль Критичне мислення

 

  1.               (5 хв.)  Привітання учасників.

Мета: Емоційний настрій початку тренінгу

Вправа «Комплімент» ( Кожен учасник називає ім’я учасника, який сидить справа та говорить йому комплімент) (Наприклад:  Лена! В тебе сьогодні гарна зачіска)      

? Я чи всі говорили правду?  Може хтось маніпулював або говорив неправдиву інформацію? Про це будемо сьогодні говорити.

 

  1.               (5 хв.)  Правила роботи в групі

Мета: дотримуємося правил спілкування. Учасники називають, тренер фіксує

  1.               Цінуємо час
  2.               Відключити мобільні
  3.               Поважаємо думки інших
  4.               Обговорювати дію, а не особу. Не критикуємо, а аналізуємо
  5.               «Піднята рука» - один говорить, всі слухають
  6.               Працюємо в групі
  7.               «Вільна нога»

 

  1.               (5 хв.)  Парковка питань

Мета: не залишаємо не з'ясованих питан. Питання до теми тренінгу, пропозиції.

  1.               (10 хв.) Очікування.

Мета: орієнтир роботи тренера на досягнення результату

Кожен учасник записує на стікері (яблучко) свої очікування, озвучує їх, і прикріплює їх на стволі дерева «Очікування»

 

І модуль Що таке сучасні медіа і як вони працюють?

 

  1.               (10 хв.) Вправа «Асоціація». 

Мета: Інформаційний блок з тем. Вправа є вступом до вивчення  поняття «медіа» і дає можливість тренеру дізнатися більше про учасників

Кожен учасник записує на стікері свої асоціації з кожною буквою слова «медіа». Прикріплюємо ті, які не повторюються. Групуємо поняття за джерелом інформації: мовлення - телебачення, мережа – інтернет медіа і т.п

М – мовлення, мережа, маніпуляція, монолог, мислення, монітор, музика

Е – емоції, ерудиція,

Д – диктор, документ, достовірність, діалог

І – інформація, інфографіка, ігри, інтернет

А – автор, аргумент

ВИСНОВОК: Різне уявлення про асоціацію з літерами,  ми всі по різному сприймаємо інформацію, тому ваша участь в цьому тренінгу важливо для того, щоб ви краще розбиралися в інформаційному просторі, яке вас оточує.

 

7.                 (20 хв.) Групова робота «Шість типів контенту у медіа» (2 групи)

Поговоримо про медіа та інформацію, яку вони поширюють. Ми вже з’ясували, що термін «медіа» охоплює всі види масової комунікації: Інтернет, телебачення та радіо, пресу. Ми отримуємо інформацію від новин та реклами до освіти і розваг. Розглянемо типи контентів відповідно до способів, якими медіа передають інформацію. Це важливо. Щоб мати змогу оцінювати достовірність інформації, ми повинні розуміти цілі, з якими ії створюють та поширюють. СЛАЙД 3 Шість типів контенту, з якими ми зустрічаємось щодня: інформування, судження, пропаганда, зв’язки з громадськістю PR, соціальна реклама, комерційна реклама. Чи всі види контентів надають об’єктивну інформацію? Давайте з’ясуємо. (Об’єднання в групи 1, 2)

ЗАВДАННЯ:  Встановіть цілі даних контентів. Який контент можна вважаєте більш надійним (приклади), а за допомогою якого легше вести в оману (приклади)?

 

Соціальна реклама є одночасно видом мистецтва, компонентом соціальної політики та механізмом впливу на формування громадської думки. Найвідомішими прикладами такої реклами є кампанії по боротьбі з наркотиками, дотриманню правил дорожнього руху, пропаганда здорового способу життя, охорона довкілля та інші.

 

  1.               (15 хв.) КАВА – БРЕЙК

 

ІІ модуль  Дезінформація та маніпуляції.  Фейк як один з механізмів інформаційної маніпуляції

 

  1.               (5 хв.) Руханка. Вправа «Роби як Я». Рухи головою вправо, наліво, догори, донизу. Говорю та показую правильно або неправильно.

Мета: Спроба маніпулювати учасниками групи

 

  1.          (10 хв.) Обговорення. Питання: 1. Ви коли-небудь чули слово «фейк»?

 2. Чи можете ви пояснити, що це таке?

(СЛАЙД 4, 5, 6, 7)

Фейк – це несправжнє повідомлення, яке створює хибний образ реальності і має такі ознаки:

  Події, про які йдеться у повідомленні, насправді відбувалися в іншому місці

Подія сталася досить давно, а її подають як свіжа новина

Фото зроблено зовсім в іншому місці або виразно відретушоване (фотошоплене)

Пряма мова (сінхрон) діючої особи у телесюжеті урізається таким чином, що спотворюється сенс сказаного

Мета: Ознайомити аудиторію з поняттям «фейк». Показати приклади фейків і підготувати до наступної частини тренінгу - детального розгляду різних маніпулятивних прийомів і способів виявлення маніпуляцій.

 

  1.          (15 хв.) Вправа «Робота з заголовками»

Мета: показати учасникам тренінгу як потрібно аналізувати заголовки, піддавати їх сумнівам і намагатися перевірити.

Робота в парах.  Вправа проходить за наступним алгоритмом: прочитали заголовок - обговорили. (СЛАЙД 8)

Обговорення заголовка грунтується на трьох питаннях:

Яким чином можна перевірити правдивість заголовків?

Як ви думаєте, чи є вони фейк?

Чому ви зробили такий висновок?

Заголовки:

• Беларусь отказывается от своей денежной единицы и переходит на российский рубль (это фейк, который можно проверить на белорусских сайтах, которые преимущественно русскоязычные)

• Облсовет Закарпатья проголосовал за присоединение этой области к Венгрии (фейк, который можно проверить на сайте облсовета).

 • Эксперт: «На следующей неделе Украина объявит себя страной-банкротом» (не фейк, но мнение эксперта еще ничего не значит без фактов).

• В Киеве перекрыто движение транспорта на улице Крещатик (не фейк, ибо так случается на выходных и в праздники; это можно проверить с помощью веб-камер, которые есть на Крещатике, или на сайте Киевсовета, или на сервисе «Яндекс.Пробки»).

 • Певец Дэвид Боуи выступит с концертом в Донецке (фейк, который можно проверить на сайте певца).

• Британские СМИ получили эксклюзивное фото организатора терракта в Бангкоке (не фейк; далее мы расскажем, как можно проверять фотографии).

 

  1.          (10 хв.) Вправа «Емоційний заголовок»

Головна мета заголовка — привернути твою увагу і примусити перейти за посиланням, купити газету або прочитати новину. Заголовок може також містити зображення, щоб підсилити емоційний вплив.

Броунівський рух.

Завдання: Спробуйте написати заголовок до журналістського матеріалу за поданими фото, які розташовані в різних місцях аудиторії.

Обговорення:

Чи є оцінними та емоційно забарвленими ваші заголовки?

- Чи можете ви абстрагуватися від власного ставлення до подій російсько-української війни, від власних емоцій та упереджень?

- Чи впевнені ви, що перше фото стосується саме війни, а не, наприклад, спортивних змагань; чи поцікавилися ви датою і часом зйомки цього фото?

 - Чи вплинуло на вас сусідство цих фотографій?

 

  1.          (15 хв.) КАВА – БРЕЙК

 

ІІІ модуль Критичне мислення

 

  1.          (5 хв.) Руханка. Намалюйте 3 казкових героя.
  1.               таким я бачу себе;
  2.               таким мене бачать людм;
  3.               а, насправді, Я

Мета: Чи критично ви себе оцінили?

 

15.            (5 хв.) Тест: Чи володієте ви критичним мисленням? Перевіримо?

 https://verified.ed-era.com/ua/u1

Мета: Інформації в мережі загалом стільки багато, що дуже важко розібратися, що є правда, а що — маніпуляція. Перевірте себе — чи володієте ви навичками критичного мислення у нашому спільному

 

16.            (25 хв ) Робота в 2 групах. Вправа «Трансформування казки».

І група: Зробіть злого персонажа добрим, а його супротивника — поганим, як у тих варіаціях, де Червона Шапочка-хуліганка заважає спокійно жити чемному пухнастому Вовку.

ІІ група: Переверніть стать героя на протилежну. Іванка-царівна пускає стрілу в пошуках майбутнього чоловіка.

Мета: вміння  аналізувати події та відходити від звичних шаблонів.

 

17.              (15 хв.) Методичний прийом опорних слів або «телеграма тексту»

«Живі істоти складаються із тих хімічних елементів, які можна знайти в будь-якому іншому природному тілі. Але є відмінності. У всіх організмів основним хімічним елементом є Карбон (С). Цей елемент має особливі властивості. Кожен атом Карбону здатний сполучатися ще із чотирма атомами, і найважливіше, може сполучатися із іншими атомами Карбону, утворюючи довгі ланцюжки. До них, як до основи, приєднуються атоми інших хімічних елементів. Так утворюються органічні речовини, де основою конструкції є Карбон. Це основа живої матерії».

 

Завдання:

1)Відділіть у тексті істотну/важливу інформацію і несуттєву

 2)Поясніть невідомі слова -словосполучення.

3)Хто/що робить?

4)Дайте відповідь: «Про що текст?»

5)Це важливо чи ні?

6)Наскільки потрібна ця інформація для сучасної людини?

 

Пояснення:

про що текст? / про Карбон

що таке Карбон? / хімічний елемент

що він робить? / сполучається із різними атомами, утворює органічні речовини

 для чого Карбон? / це основа живої матерії, без нього не утвориться жодна органічна речовина

це важливо чи не важливо? / це важливо, адже ми можемо дізнатися, як утворюються різні органічні речовини та жива матерія.

 

 ВИСНОВОК: У вивченні наук приклади корисніші правил. Ісаак Ньютон

Розвиток критичного мислення, логічного мислення дозволить побачити нестиковки в повідомленнях різних медіа. Їх гру в унісон чи взаємозаперечення.  Це безпека!

 

 

  1. (10 хв.) Зворотній зв’язок. Чи справдилися ваші очікування, якщо так, прикріпіть яблучка на гілочки дерева.

 

 19. (5 хв.) Підсумок. Тема наступного тренінгу:

1)Медіаграмотність в освіті.Медіапростір школяра.

2) Соціальна мережа як інструмент розвитку і саморозвитку педагога

 

Подарунок - смайлик

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Іванчук Оксана Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
22 листопада 2020
Переглядів
3114
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку