Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Стаття на тему "Моральна самосвідомість дітей та учнівської молоді в системі цінностей Української Хартії вільної людини"

Про матеріал
Матеріал стосується досвіду роботи навчального закладу з формування моральної самосвідомості дітей та учнівської молоді в системі цінностей Української Хартії вільної людини, зокрема досвіду роботи учнівського парламенту школи. Поданий матеріал буде корисний для педагогів-організаторів, класних керівників та заступників з виховної роботи.
Перегляд файлу

 

МОРАЛЬНА САМОСВІДОМІСТЬ ДІТЕЙ ТА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ В СИСТЕМІ ЦІННОСТЕЙ УКРАЇНСЬКОЇ ХАРТІЇ ВІЛЬНОЇ ЛЮДИНИ

( з досвіду роботи Збаразької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 2

імені Івана Франка)

 

Сьогодні ми живемо в країні, яка обрала європейський шлях, демократичні цінності, повагу до гідності людини. Розбудова суверенної, незалежної, правової, демократичної і соціальної держави актуалізує проблему виховання морально свідомої особистості, спроможної реалізувати свої права і свободи та поліпшити життя українського суспільства.

Усвідомити сенс свого існування, поставити перед собою гідні життєві цілі, зробити усвідомлений вибір, який не вступає у суперечність з національними інтересами держави, здатна лише особистість з розвиненою моральною самосвідомістю [1, с. 5].

Від сформованості таких цінностей, як свобода, відповідальність, совість, чесність залежатиме не лише моральне здоров’я зростаючої особистості, її впевненість у собі, власних силах, але й здатність розбудовувати українську державу, відстоювати власну гідність і національні інтереси. Адже вільне суспільство у нас уже є – відповідального, на жаль, ще немає. Тож виховання самостійної особистості, відповідальної за власне життя та життя країни, активного члена громадянського суспільства слід здійснювати на системі ціннісних орієнтацій учнівської молоді,  викладених в Українській Хартії вільної людини. За словами Любомира Гузара, зараз «ініціативу можна проявляти вільно, але має бути готовність узяти на себе відповідальність. Не треба вказувати молоді, що робити, вона розбереться сама. Важним є виховати в ній правильні цінності і дати правильні орієнтири» [4, с. 2].

Ціннісні орієнтири Української Хартії вільної людини є основою Нової української школи, де базовими духовно-моральними цінностями визначені любов, повага до інших, гідність, відповідальність, совість, свобода, толерантність, справедливість, рівноправ’я, ініціативність і яка має виконувати головну роль у цьому вихованні [3, с. 13].

Усвідомлення особистістю себе, своїх моральних якостей, потенційних можливостей, поведінки, дій, вчинків, їх мотивів і наслідків, ставлення до навколишньої дійсності та інших людей, своєї діяльності і її значення для себе та суспільства, регулювання власної поведінки та моральне самовдосконалення і є моральною самосвідомістю. Педагогічний досвід доводить, що виховання моральної самосвідомості визначає ціннісне ставлення людини до себе та інших, ознаками якого є спрямованість на прояв власної гідності, свободи, совісті, самодостатності, відповідальності за вчинки у своєму житті [1, с. 10].

Учні повинні навчитися робити вибір, що є добро, а що є зло, повинні мати власну систему цінностей і нести відповідальність за зроблений вибір.

Наше суспільство пройшло різні стадії розвитку. Наприклад, коли люди безвідповідально йшли голосувати на вибори. І потім самі ж жили в тій системі, яку обрали для себе. Тому так важливо виховати відповідального громадянина.

Неабияку роль  у цьому відіграє шкільне учнівське самоврядування, метою якого є задоволення потреб у спілкуванні, спільній діяльності з метою реалізації виховних інтересів, включення до шкільного та громадського життя через діяльність учнівського парламенту, засвоєння загальнолюдських цінностей, набуття дітьми соціального досвіду.

Так, у нашому навчальному закладі діє учнівський парламент «Міст», з ініціативи якого вже понад 10 років вибори президента школи відбуваються згідно із Законом України «Про вибори», у яких мають право взяти участь учні 8-11-х класів, про що зазначено у Статуті учнівського парламенту. Учні виконують «дорослі» ролі: ролі виборців, кандидатів і їх довірених осіб, спостерігачів і членів виборчої комісії, створюють виборчі дільниці, видають виборчі бюлетені, програми, придумують символіку, зустрічаються із виборцями, агітують, відповідають на запитання і навіть проводять передвиборчі дебати, а ще заповнюють протоколи та акти про порушення.  І все «по-дорослому». Учні знають, що через рік потрібно звітувати про виконання програми, тому до обіцянок ставляться виважено. Звісно, іноді не все відбувається толерантно, адже діти копіюють суспільство. Тому, буває,  й трапляються розірвані плакати або ж надходять скарги  про спробу «підкупити» виборців цукерками (щоправда, до виборів).  Але з кожним роком такі випадки стають рідкістю. Ми віримо, що саме ці «дорослі» ролі навчать наших учнів демократії, толерантності та відповідальності, навчать бути справжніми громадянами.

Оскільки сучасні реалії вимагають активного виховання, виховання через дію, з метою формування цінностей Української Хартії вільної людини застосовуємо у нашому навчальному закладі інтерактивні форми роботи, серед яких  заслуговує на увагу проектна діяльність. Власні проекти втілюють у життя як класні колективи, так і учнівський парламент школи, де кожне міністерство пропонує 1-2 проекти на рік. Найбільш вдалими серед них були такі: «Створюємо літопис класу», «Із вертепом у кожну хату», «Ревізор рекомендує навчання», «Рідною мовою я розмовляю» (мета: звернення уваги мешканців міста на проблему культури мовлення, на грамотність оформлення рекламної продукції; звернення до власників піцерій, крамниць – замінити  вивіски відповідно до норм чинного українського правопису), проект спорудження компоненту інфраструктури «Будівництво літньої критої сцени – громадського молодіжного простору» спільно з волонтерами БУР (мета: створення громадського молодіжного простору для залучення молоді до посильної реальної участі у житті суспільства, виховання національно свідомої та активної особистості, патріота, громадянина, відповідального  за свою особисту долю та долю країни; задоволення потреб у спілкуванні з однолітками, залучення до участі у літньому англомовному таборі «Rainbow», організованому в рамках проекту «GoCamp» від компанії GoGlobal та спрямованому на міжнаціональний діалог та євроінтеграційну діяльність українського народу, самоствердження у суспільно значущій діяльності, формування досвіду громадянської поведінки, розвитку творчого потенціалу).

З ініціативи учнівського парламенту у школі щороку проводяться квести: спортивно-патріотичний квест «Україна починається з тебе», присвячений Дню Незалежності;  «Знайди Декларацію – врятуй державу, присвячений Дню українського козацтва; мовний квест «Мова – ДНК нації», присвячений Дню української писемності; «Україна починається з мови», присвячений Міжнародному дню рідної мови. Слід зазначити, що мовні квести сприяють формуванню в учнів національної свідомості, розвитку високої мовної культури, вихованню любові до рідної мови, що є основою духовності та історичної пам’яті народу.

Сучасні вимоги до виховання молоді – майбутньої еліти нашої держави – ставлять перед нами завдання постійно удосконалювати та модернізувати основні форми виховної роботи.

Маємо надію, що виховання особистості на цінностях Української Хартії вільної людини допоможе учнівській молоді стати у житті порядними, морально свідомими, успішними та відповідальними людьми.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ

  1. Виховання моральної самосвідомості зростаючої особистості в позакласній діяльності загальноосвітніх навчальних закладів : монографія / І. Д. Бех та ін. Харків: Друкарня Мадрид, 2016. 176 с.
  2. Кобзаренко Л. А. Ціннісно-виховний потенціал етнопедагогіки: реалії та перспективи // Педагогiчнi науки: теорiя, iсторiя, iнновацiйнi технології. 2012. № 4. С. 17–24.
  3. Нова українська школа у поступі до цінностей: програма. Київ, 2018. 40 с.
  4. Стецишин Р. Ціннісні орієнтири сучасної української школи. Київ: Міністерство освіти і науки України, 2019. 63 с.
doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
23 листопада 2020
Переглядів
187
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку