Тренінг: Доброта до себе і інших. Ментальне здоров'я.

Про матеріал
Цей тренінг має на меті допомогти учням усвідомити свої емоції, навчитися підтримувати один одного, розвивати доброту до себе та інших. Практичні вправи дозволяють учасникам безпосередньо взаємодіяти і вчитися один в одного, що сприяє створенню безпечного середовища для обговорення ментального здоров'я.
Перегляд файлу

Важливість тренінгу

Цей тренінг має на меті допомогти учням усвідомити свої емоції, навчитися підтримувати один одного, розвивати доброту до себе та інших. Практичні вправи дозволяють учасникам безпосередньо взаємодіяти і вчитися один в одного, що сприяє створенню безпечного середовища для обговорення ментального здоров'я.

               

              Тренінг: "Доброта до себе і інших: Ментальне здоров'я"

Ціль: Ознайомити учнів середніх класів з основами ментального здоров'я, розвивати навички підтримки себе та інших, навчитися спілкуватися про емоції.

Тривалість: 2 години – 2 години 20 хвилин

Цільова аудиторія: учні середніх класів

  1. Вступ (20 хв)

Введення в тему ментального здоров'я

Привітання: Доброго дня, дорогі учасники! Сьогодні ми зібралися, щоб поговорити про дуже важливу і, на жаль, іноді забуту тему — ментальне здоров'я.

Що таке ментальне здоров'я? Ментальне здоров'я — це не просто відсутність хвороб або розладів. Це стан благополуччя, в якому ми можемо справлятися з повсякденними стресами, навчатися, працювати і брати участь у житті нашої громади. Воно включає в себе емоційний, психологічний та соціальний аспекти нашого життя.

Чому це важливо? Так само, як ми піклуємося про наше фізичне здоров'я, важливо також приділяти увагу нашому ментальному здоров'ю. Підтримка ментального здоров'я допомагає нам:

  • Відчувати себе краще в соціальних ситуаціях.
  • Краще справлятися зі стресом і викликами.
  • Будувати здорові відносини з друзями та сім'єю.
  • Підвищувати свою продуктивність у навчанні та роботі.

Сьогодні ми:

  • Ознайомимося з різними емоціями та навчимося їх розпізнавати.
  • Дослідимо, як підтримувати себе і своїх друзів у важкі часи.
  • Виконаємо кілька практичних вправ, які допоможуть нам стати більш усвідомленими і підтримувати одне одного.

Запрошення до участі: Я запрошую вас бути активними, ділитися своїми думками та почуттями, і, що найголовніше, дотримуватися правил нашої групи. Нехай це буде безпечне і підтримуюче середовище для всіх нас.

  1. Привітання: Вправа: "Емоційне знайомство"

Тривалість: 15 хвилин

Матеріали:

  • Картки з емоціями (можна створити заздалегідь або попросити учасників написати емоції на аркушах паперу).

Опис вправи:

  1. Підготовка: Підготуйте картки з різними емоціями, такими як: радість, сум, гнів, тривога, здивування, спокій, натхнення тощо. Можна також використовувати картинки, які символізують ці емоції.
  2. Розподіл карток: Під час входження учасників в зал, дайте кожному по одній картці з емоцією (або нехай учасники самі виберуть картку).
  3. Знайомство: Запропонуйте учасникам пройтися по залу і знайти собі пару. Кожен має представити себе, назвавши своє ім'я та одну річ, яка їх порадувала (або засмутила), а також пояснити, чому обрана емоція важлива для них.
  4. Обмін: Коли учасники знайдуть пару, нехай вони обговорять свої емоції і причини їх вибору, а також знайдуть спільні точки дотику.
  5. Презентація: Після 5-7 хвилин знайомства з парами, зберіть групу і запропонуйте кожному учаснику коротко представити свого партнера та його емоцію.
  6. Обговорення: Завершіть вправу обговоренням:
    • Які емоції найчастіше зустрічалися?
    • Як важливо ділитися своїми почуттями?
    • Чи було щось нове, що ви дізналися про своїх товаришів?

Переваги цієї вправи:

  • Допомагає учасникам зламати лід і відчути себе комфортніше в групі.
  • Сприяє розвитку емоційної грамотності.
  • Заохочує до відкритого спілкування і обміну досвідом.
  •  

                            

3. Прийняття правил (10 хв)

  • Правила тренінгу:
    1. Уважно слухати один одного.
    2. Підтримувати атмосферу довіри та безпеки.
    3. Не перебивати, висловлювати свої думки в конструктивній формі.
    4. Використовувати "Я"-повідомлення для вираження своїх почуттів.
    5. Дотримуватись конфіденційності — те, що ми обговорюємо, залишається в групі.

(Ці правила можуть бути серед запропонованих. Зразок.)

4. Очікування (5 хв)

  • Запитайте учасників, чого вони очікують від тренінгу. Нехай кожен висловить свої сподівання. Запишіть основні очікування на фліпчарт.

5.Робота в колі

Вправа: "Скриня емоцій"

Тривалість: 15-20 хвилин

Матеріали:

  • Невелика коробка або кошик (скриня)
  • Картки або папір для запису емоцій
  • Ручки або олівці

Опис вправи:

  1. Підготовка: Підготуйте картки, на яких учасники можуть записати свої емоції. Кожен учасник отримує одну картку та ручку.
  2. Запис емоцій: Запропонуйте учасникам записати на картці одну емоцію, яку вони відчувають на даний момент. Це може бути будь-яка емоція — позитивна, негативна чи нейтральна.
  3. Складання карток у скриню: Учасники складають свої картки в "скриню емоцій".
  4. Обговорення емоцій: Запропонуйте учасникам по черзі витягувати картки зі скрині (можна це робити випадковим чином) та читати емоцію вголос. Після цього група обговорює:
    • Що ця емоція означає?
    • У яких ситуаціях учасники могли б відчувати цю емоцію?
    • Як вони справляються з цією емоцією?
  5. Висновки: Після обговорення всіх емоцій, запропонуйте учасникам поділитися, що вони дізналися про себе та один про одного під час вправи.

Переваги цієї вправи:

  • Дає можливість учасникам висловити свої почуття без тиску.
  • Створює атмосферу довіри, оскільки учасники можуть анонімно ділитися своїми емоціями.
  • Заохочує групову дискусію, що допомагає учасникам зрозуміти різні аспекти ментального здоров'я.

6. Практична вправа:"Коло емоцій"

Тривалість: 20-30 хвилин

Матеріали:

  • Великий аркуш паперу або ватман
  • Маркери або фломастери
  • Наліпки або кольорові кружечки (за бажанням)

Опис вправи:

  1. Підготовка: На великому аркуші паперу намалюйте великий круг, розділіть його на кілька секцій (наприклад, на 6-8), кожна з яких представляє певну емоцію (радість, сум, страх, гнів, натхнення, спокій тощо).
  2. Обговорення емоцій: Проведіть коротку дискусію про різні емоції, запитуючи учасників, які емоції вони відчувають найчастіше, та в яких ситуаціях. Запишіть ці емоції в секціях кола.
  3. Візуалізація: Запропонуйте кожному учаснику вибрати одну-дві емоції, які вони хочуть представити в колі, та відзначити їх кольоровими кружечками або наліпками на аркуші. Це може бути символом їхніх почуттів на даний момент.
  4. Обговорення вибору: Після того, як всі учасники закінчать, зберіть групу та попросіть кожного коротко пояснити, чому вони обрали саме ці емоції. Які ситуації викликали їх у житті? Як вони справлялися з ними?
  5. Підсумки: В кінці вправи підведіть підсумки, обговоривши:
    • Як важливо знати і визнавати свої емоції?
    • Які інструменти та стратегії можуть допомогти в управлінні цими емоціями?

Переваги цієї вправи:

  • Дозволяє учасникам візуально представити свої емоції, що сприяє їх усвідомленню.
  • Сприяє обговоренню різноманітності емоцій і способів їх вираження.
  • Створює атмосферу підтримки та довіри в групі.

 

  • Матеріали: Аркуші паперу, кольорові олівці.
  • Опис: Учасники малюють дерево на аркуші. Кора дерева — це їхні позитивні емоції, а гілки — негативні. Далі кожен учасник ділиться своїм деревом в групі, пояснюючи, чому саме ці емоції важливі для них.

7. Групова робота: "Турбота про себе" (30 хв)

  • Розділіть учасників на маленькі групи (4-5 осіб).
  • Завдання: Кожна група має скласти список способів, як можна проявляти турботу до себе. Потім учасники обирають один спосіб і планують, як його реалізувати на наступному тижні.

8. Практична вправа: "Сила підтримки" (20 хв)

  • Матеріали: Листи з різними ситуаціями (наприклад, "друзі посварилися", "поганий настрій", "недостатньо часу на навчання").
  • Опис: Учасники отримують ситуації та працюють у групах, щоб придумати, як вони можуть підтримати одного з друзів у цих ситуаціях. Потім кожна група ділиться своїми ідеями з усією групою.

9. Підсумок (15 хв)

Вправа: "Позитивний лист"

Тривалість: 15-20 хвилин

Матеріали:

  • Листи паперу або картки
  • Ручки або фломастери
  • Конверти (за бажанням)

Опис вправи:

  1. Інструкція: Поясніть учасникам, що вони напишуть листа собі в майбутньому. У цьому листі вони можуть поділитися своїми думками про те, що вони дізналися під час тренінгу, які емоції відчували, та як планують використовувати отримані знання в повсякденному житті.
  2. Запитання для роздумів: Запропонуйте учасникам подумати над наступними запитаннями перед написанням:
    • Що нового я дізнався про ментальне здоров'я?
    • Які емоції я відчував під час тренінгу?
    • Як я можу підтримувати себе та інших у складних ситуаціях?
    • Які конкретні кроки я хочу зробити, щоб покращити своє ментальне здоров'я?
  3. Написання листа: Дайте учасникам 10-15 хвилин на написання листа. Нехай вони будуть щирими та відкритими у своїх думках.
  4. Обмін листами (за бажанням): Якщо учасники готові, можна запропонувати їм обмінятися листами в парах або групах, щоб прочитати їх вголос. Це допоможе ще більше закріпити тему взаємопідтримки та довіри.
  5. Зберігання листів: Нехай учасники складуть свої листи в конверти (якщо є) та запакують їх. Потім можна домовитися про дату, коли вони відкриють свої листи (наприклад, через місяць або на наступному тренінгу).
  6. Обговорення: Після написання листів проведіть коротке обговорення. Запитайте учасників, які думки та почуття викликав у них процес написання.

Підсумок:

Ця вправа допоможе учасникам підсумувати отримані знання, зафіксувати свої емоції та мотивувати їх на позитивні зміни в житті. Вона також підкреслює важливість саморефлексії та взаємопідтримки в дружньому середовищі.

Заключне слово: Наголосіть на важливості ментального здоров'я і підтримки один одного. Заохочуйте учасників продовжувати ділитися своїми емоціями і підтримувати своїх друзів.

 

 

 

                                                                                                  

 

 

 

 

                                                                                                                     

 

 

 

 

                                                                                                                Додаток 1.

 

                                         Листи з ситуаціями

  1. Ситуація 1: Друзі посварилися
    • Опис: Тетяна і Оля посварилися через непорозуміння. Тетяна вважає, що Оля не підтримала її в складній ситуації, а Оля думає, що Тетяна не зрозуміла її почуттів. Як можна допомогти їм помиритися?
  2. Ситуація 2: Поганий настрій
    • Опис: Максим приходить до школи із сумним обличчям. Він говорить, що не знає, чому так себе почуває. Його друзі помічають це і хочуть його підтримати. Що вони можуть зробити, щоб підняти йому настрій?
  3. Ситуація 3: Недостатньо часу на навчання
    • Опис: Анна відчуває, що у неї занадто багато домашніх завдань і недостатньо часу, щоб їх виконати. Вона відчуває стрес і тривогу. Як її друзі можуть допомогти їй впоратися з цією ситуацією?
  4. Ситуація 4: Втрата важливого предмета
    • Опис: Андрій загубив свою улюблену книгу, яку йому подарували на день народження. Він дуже засмучений і не знає, як впоратися з цим почуттям втрати. Як його друзі можуть його підтримати?
  5. Ситуація 5: Незадоволеність собою
    • Опис: Оля нещодавно отримала низьку оцінку на контрольній. Вона почувається невпевненою в собі і сумнівається у своїх здібностях. Які слова підтримки і які дії можуть допомогти їй повернутися до впевненості?
  6. Ситуація 6: Непорозуміння в групі
    • Опис: Група учнів працює над проектом, але один із учнів відчуває, що його ідеї ігноруються. Він почувається самотнім і непотрібним. Як інші можуть допомогти йому відчути себе важливим членом команди?
  7. Ситуація 7: Неприємна подія в житті
    • Опис: Костя пережив втрату близької людини і не знає, як про це говорити. Він почувається ізольованим і засмученим. Яка підтримка і які кроки можуть допомогти йому відкритися і знайти втіху?

 

docx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
30 жовтня
Переглядів
303
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку