Батьківський всеобуч "Разом долаємо труднощі" для роботи з родинами, що мають дітей дошкільного віку з порушеннями мовлення

Про матеріал

Даний матеріал призначений для просвітницької та корекційно-розвиткової роботи з батьками дітей, які мають мовленнєві порушення; задля популяризації психолого-педагогічних знань родин дітей з особливими освітніми потребами та формування позитивного ставлення до логопедичної служби.

Перегляд файлу

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ

СМІЛЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ  РАДИ

ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД №1 «ДРУЖБА»

 

 

 

 

 

БАТЬКІВСЬКИЙ ВСЕОБУЧ

«Разом долаємо труднощі»

Спільні заходи ДНЗ № 1 «Дружба» з СМПМПК для батьків, що мають дітей з порушеннями мовлення

 

                                                     Підготувала

                                                              Літвяк  Ірина Ігорівна,

                                                               учитель-логопед ДНЗ №1

                                                               «Дружба»

                                                               Смілянської міської ради

 

 

 

 

Дбаючи про своїх дітей, нація дбає про своє майбутнє – це твердження має універсальне значення у всіх  суспільствах та культурах. Саме тому питання навчання дітей з особливими освітніми потребами набуває широкої актуальності, адже право на доступ, до якісної освіти – це право всіх дітей.

Відповідальними за виявлення, облік дітей з особливими освітніми потребами, діагностичне виявлення їхніх проблем, з’ясування причин, які порушили перебіг нормального розвитку, і визначення рекомендацій щодо типу програм, за якими має відбуватися подальше корекційне навчання дитини та умови його здійснення, є психолого-медико-педагогічні консультації.

З метою ефективного впливу на загальний розвиток дітей з ООП, стимулюючи й пом’якшуючи негативні наслідки порушених функцій, психолого-медико-педагогічні консультації  сприяють створенню особливих умов для навчання і виховання, добирають адекватні програми, зміст технології навчання охоронно-профілактичні засоби для корекційно-розвивальної мети в навчально-виховному процесі, спрямовані на подолання або ослаблення порушень розвитку.

Девізом роботи Смілянської психолого-медико-педагогічної консультації є:  «кожній дитині рівні можливості у реалізації освітніх потреб». У підтримці дітей з особливими освітніми потребами провідним мотивом є максимальна реалізація індивідуального потенціалу розвитку кожної дитини та її соціальна інтеграція.

Одним із важливих завдань в роботі МПМПК є просвітницька діяльність. Спілкуючись з батьками, можна зробити висновок, що не завжди вчасно помічені порушення розвитку, відсутні знання про закономірності розвитку дитини і іноді спостерігається  байдужість до проблем розвитку дитини. («Нехай працюють вчителі»  або «В садочку навчиться»).

Саме тому виникла ідея створити спільно з дошкільним навчальним закладом № 1 «Дружба»  батьківський всеобуч "Разом долаємо труднощі". Для нас дуже важливі зустрічі з батьками. При кожній нагоді намагаємося надати поради батькам щодо виховання дітей із порушеннями мовлення, слуху, зору, інтелекту, поведінки, інформувати про нетрадиційні форми роботи з дітьми, що мають особливі освітні потреби.

  Мета всеобучу:

  • популяризувати психолого-педагогічні знання, що є важливим для організації життєдіяльності й міжособистісної взаємодії дитини з дорослим;
  • розвивати потребу в поглибленні знань з корекційної педагогіки та бажання використовувати їх під час взаємодії з дитиною;
  • формувати у батьків позицію зацікавлених та активних учасників корекційно-розвиткового процесу в дошкільному закладі, позитивне ставлення до логопедичної служби.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗАСІДАННЯ № 1

«Мовленнєві порушення у дітей дошкільного віку.

Напрями корекційної роботи»

Мета: 

  • Ознайомити батьків з видами мовленнєвих порушень та шляхами їх подолання.
  • Розвивати потребу в поглибленні знань з корекційної педагогіки та бажання використовувати їх під час взаємодії з дитиною.
  • формувати у батьків позитивне ставлення до логопедичної служби та позицію зацікавлених і активних учасників корекційно-розвиткового процесу в дошкільному закладі.

 

Хід заходу

 

Логопед:  Доброго вечора, шановні батьки!  Раді вас вітати на нашій зустрічі.  Ми зібралися з вами для того, щоб відповісти на такі запитання:

  • Яка роль мовлення в розвитку дитини?
  • Які існують види мовленнєвих порушень і чому вони виникають?
  • Як можна подолати мовленнєві порушення і чи обов’язково звертатися до спеціаліста.

       Це дуже актуальні питання, адже відомо, що з кожним роком кількість дітей з мовленнєвими порушеннями зростає.

       Дати відповіді на ці запитання вам допоможуть фахівці МПМПК та дошкільного навчального закладу.

1) Вправа із серії психологічної розминки «Сплітаємо віночок побажань»

Мета: налаштування на співпрацю, доброзичливість,запуск групових процесів.

Батькам пропонують утворити коло.

Логопед:  Діти – наша радість, наше майбутнє, наша гордість. Якими ви хотіли б бачити своїх дітей? Давайте по колу передавати повітряну кульку і висловлювати свої побажання.

Варіанти відповідей: здоровими, успішними, щасливими, розумними, талановитими, добрими …

       Ми вважаємо, що всі побажання здійсняться! Привітаємо один одного оплесками! І з хорошим настроєм повертаємося на свої місця.

2) Перегляд відеопрезентації «Мовленнєві порушення у дітей дошкільного віку. Напрями корекційної роботи»  ( коментування – роз’яснення консультантом-логопедом МПМПК) – додаток № 1

3) Тест для батьків «Чи достатньо уваги ви приділяєте розвитку мовлення дитини»

4) Вправа «Коло мого життя». Вправа на усвідомлення, спонукання батьків до взаємодії з дитиною.

       Перед дорослими лежить аркуш паперу, на якому зображено коло. Пропонуємо уявити, що коло – це один день із нашого життя.  Батькам пропонується показати схематично, виділяючи в колі умовні частини –сектори, скільки часу у них витрачається на:

  • сон
  • роботу
  • друзів
  • власні захоплення
  • спілкування з дітьми
  • вирішення побутових проблем

       Дивлячись на коло, доцільно запропонувати батькам відповісти на питання «Чи задоволені вони тим,як проходить їх день? Що вони хотіли б змінити у своєму житті?» Звернути  особливу увагу батьків на розділ «спілкування з дітьми», чи достатньо на їх думку часу вони приділяють цьому.

5)  Як відомо, мовлення дорослих -  взірець для наслідування. Тож подбаймо про власне мовлення, щоб наші діти мали гарний взірець.

5 вправ для покращення дикції ( практичні види роботи)

Використовуючи звукосполучення, слова і фрази, які важко вимовляються, можна значно поліпшити дикцію.

1. Вимовте важкі поєднання звуків спочатку повільно, потім швидше:  тлз, джр, врж, мкртч, кпт, кфт, кшт, кст, ктщ, кеда, кжде, кждо, кжду, кшта, кште, кшту.

2. Вимовте слова з важкими поєднаннями приголосних спочатку повільно, потім швидше:  мудрувати, постскриптум, підбадьорювати, трансплантація, надзвуковий, скуйовджений, контр прорив, протестантство, розбурхати, брандспойт, філософствувати.

3.  Тренуйтеся вимовляти слова зі збігом приголосних:

До Клари, до горла, до гастролей, до кінця, до міста, віддалений, вплутатися, віддати, розпалювати, віддушина, зжити, безжальний, безсмертя, відновити, підтвердити, відштовхнути.

4. Роботу над поєднанням звуків можна проводити у формі гри, використовуючи звуконаслідування.

- Забивайте цвяхи:  гбду, гбде, гбдо, гбди, гбда, гбді

- Імітуйтекінський тупіт: птку, птко, птка, птки, піке, пткі

- Кидайте уявні тарілки партнерові: кчку, кчко, кчке, кчка, кчки, кчкі.

5. Вимовляйте фрази.  Спочатку повільно, потім швидко:

У ту годину тут співав дрізд.

У той рік тут був грвд.

Дуб був старий.

Мох приховав гриб.

Дід став старий.

Ваш гість взяв тростину.

Сто верст навскач.

Підсумок. Поради батькам.

  • Не повторюйте за дитиною неправильну вимову звуків.  Своєчасно виправляйте неправильну звуковимову.
  • Використовуйте кожну вільну хвилину для розмови з дитиною.
  • Пам’ятайте, що ваше мовлення є взірцем для наслідування.
  • Не втручайтеся у дитячі розповіді. Спочатку вислухайте, а потім виправляйте помилку.
  • Вірші, чистомовки, скоромовки – надійні помічники у розвитку мовлення.
  • Якщо мовлення дитини незрозуміле – зверніться до вчителя-логопеда.

 

ЗАСІДАННЯ № 2

«Використання здоров’язберігаючих технологій  в корекційно-відновлювальному процесі  з дітьми дошкільного віку»

Мета: 

  • Ознайомити батьків  із різновидами здоров’язберігаючих технологій  та практичними методами їх застосування у роботі з дошкільниками.
  • Розвивати потребу в поглибленні знань з корекційної педагогіки та бажання використовувати їх під час взаємодії з дитиною.
  • формувати у батьків позитивне ставлення до логопедичної служби та позицію зацікавлених і активних учасників корекційно-розвиткового процесу в дошкільному закладі.

 

Хід заходу

Логопед: Ми всі розуміємо, що основним і найбільш вагомим фактором благополуччя людини є здоров’я. А як відомо- здорова людина – це здорове суспільство.   Ще багато століть тому відомий вчений, філософ, лікар   Авіцена сказав: «Головним  скарбом  життя  є  не  землі,  що  ти  їх  завоював,  не  багатства,  що  їх маєш  у  скринях...  Головним  скарбом  життя  є  здоров’я,  і,  щоб  його  зберегти, потрібно багато що знати».

       Прагнення бути здоровим, орієнтація на здоровий спосіб життя,  орієнтація на психологічне, фізичне і духовне удосконалення – мають бути основними і визначними  в системі виховних цінностей.

        Тому,  основними із принципів організації навчально-виховного процесу є :

  • піклування про здоров’я дитини
  • принцип оздоровчої спрямованості навчально-виховного процесу

Здоров’я дітей – це спільна проблема батьків, медиків, педагогів . Вирішення цієї  проблеми залежить від  використання в дошкільному навчальному закладі здоров'язберігаючих технологій.

 Здоров'язберігаючі   технології - це  усі ті технології,  використання яких в навчально – виховному процесі йде на користь здоров’ю дитини.

 Принцип  оздоровчої спрямованості навчально-виховного процесу передбачає створення здоров'язберігаючого середовища, тобто сере­довища, у якому дитині приємно і безпечно перебувати, що стимулює її розвиток, забезпечує комфортні умови для формування здоров'я і є оптимальним для її зростання.

        У повсякденному житті дітей варто використовувати якнайбільше оздоровчих технологій, адже вони неважкі  у використанні, дають дітям велике задоволення, а головне – мають ефективний комплексний вплив на формування та збереження їхнього здоров’я. 

       Пропоную розглянути деякі інноваційні оздоровчі технології та спробувати на собі відчути їх дію задля внесення цих технологій у повсякденне життя вас і ваших дітей.

 МАСАЖ

Масаж – це найдавніший лікувально-гігієнічний засіб. Він налічує багато тисячоліть і неможливо точно встановити, де і коли людина почала застосовувати його, як медичну науку .

Масаж не тільки впливає на частини тіла , а й стимулює ввесь організм дитини: посилює процеси обміну; поліпшує сон; зміцнює м'язи, надає їм еластичності, позитивно впливає на мовлення дитини.

Види масажу:

  • Масаж та самомасаж обличчя ( точковий масаж)
  •  Масаж та самомасаж п'ясті та пальців руки ( горіховий, каштановий, шишковий, жолудевий, щітковий,  масаж рук шестигранним олівцем, м’ячиками су-джок)
  •  Плантарний масаж ( масаж стопи ніг)
  •  Артикуляційний масаж ( масаж органів артикуляції зубною щіткою)
  • Масаж вух - аурікулотерапія

Зупинимося детальніше на деяких з них.

  Точковий масаж - один з найдавніших методів лікування. Виник він на Сході, після того, як стародавні лікарі звернули увагу на те, що на тілі людини існують особливі "життєві" точки, пов'язані з внутрішніми органами і системами. Впливаючи на ці точки, можна було не тільки поліпшити загальний стан хворого, але і відновити порушені функції органів.

Точковий масаж підвищує захисні властивості слизових оболонок носа, глотки, гортані, трахеї, бронхів та інших органів. Під впливом точкового масажу організм починає сам «виробляти ліки», які набагато ефективніші та безпечніші за пігулки. Під час масажу застосовують такі прийоми: прогладжування, розтирання (поверхове), розминання, легке постукування.

Масаж виконують пучкою вказівного або середнього пальця, легко натискуючи на точку і роблячи колові рухи спочатку за годинниковою стрілкою, потім – проти (3-4рази в кожну сторону), поєднують з повітряними ваннами протягом 3-4хв. Щодня перед обідом.

У періоди профілактики грипу та ГРВЗ, під час епідемії кількість сеансів збільшують.

У всіх дошкільних закладах Японії, починаючи з дворічного віку, застосовується методика пальцевого масажу і самомасажу.
Японський вчений Намікоши Такухіро вважає, що масаж кожного пальця позитивно впливає на певний орган:
-масаж великого пальця – підвищує активність мозку;
-масаж вказівного пальця – стимулює шлунок і підшлункову залозу;
-масаж середнього пальця – покращує роботу кишечника;
-масаж безіменного пальця – стимулює печінку;
-масаж мізинця – сприяє покращенню серцевої діяльності, знімає психічне і нервове напруження.
Оскільки нервові закінчення на пальцях безпосередньо пов’язані з мозком, то робота рук:
-сприяє психічному заспокоєнню;
-попереджає розвиток втоми в мозкових центрах;

- розвиває  мовлення дітей;
Японський вчений Йосіро Цуцумі розробив систему вправ для самомасажу:
1.Масаж пальців, починаючи з великого і до мізинця. Розтирають спочатку подушечку пальця, а потім повільно піднімаються до його основи. Такий масаж бажано супроводжувати веселими віршиками.
2.Масаж долонних поверхонь кам’яними, металевими чи скляними різнокольоровими кульками «марблс» їх можна:
-Вертіти в руках;
-Клацати по них пальцями;
-«Стріляти»;
-Спрямовувати в спеціальні жолобки та лунки-отвори.
3.Масаж волоськими горіхами:
-Катати два горіхи між долонями;
-Один горіх прокачувати між пальцями;
-Утримувати кілька горіхів між розставленими пальцями ведучої руки та обох рук.
4.Масаж шестигранними олівцями.
5.Масаж «чотками». Перебирання «чоток» розвиває пальчики, заспокоює нерви. Перебирання супроводжують прямою та зворотною лічбою.

Практична вправа № 1

1. Катати по колу 2 горіха між долонями

2. Прокочування шестигранного олівця між одноіменними пальцями обох рук по- черзі.

3. Масаж рук м’ячикасм су-джок

 

Плантарний масаж – це масаж стоп ніг

Техніка виконання

- Ноги максимально розслабити.

- Масажуємо всю стопу (погладжуванням, розтиранням, натисканням).

- Масаж великого пальця ноги потребує тривалішого впливу (до 2 хв).

- Масаж проводити вранці, протягом дня, але не перед сном.

Прийоми, які можна використовувати вдома:

"Олівці розсипалися": запропонуйте дитині разом з вами зібрати ногами олівці з підлоги. 

"Весела змійка": покладіть на підлогу мотузку (скакалку). Пройдіть із дитиною по ній на носочках; на п'ятах; боком.

Запропонуйте дитині в теплу пору року походити 5-15 хвилин босоніж по траві, камінцям, піску тощо.

Аурікулотерапія - відносно недавнє віяння Сходу, яке вже з успіхом приживається і в нас. Принцип дії  такий - впливаючи на вушну раковину, а точніше на певні активні точки на ній, ми "запускаємо" багато активних елементів в організмі. Іншими словами,  це активізація роботи органів і систем людської суті через вухо. У вусі знаходиться безліч нервових закінчень і активних точок (більше двохсот), які дуже чутливо "чують" нас через безпосередній вплив на них, наприклад, масаж пальцями.

Практична вправа № 2

Самомасаж обличчя і вух "Веселі ведмежата"

Узявшись за середину вушної раковини, відтягуємо вухо вперед, потім назад; знову вперед - назад. Рухаємо повільно.

Відтягну вперед я вушка,

Потягну назад.

Он веселі ведмежата

У рядок сидять.

1,2, 3, 4, 5, 6, 7.

Пам'ятай: масаж для вушок

Слід робити всім.

Вказівним та середнім пальцями інтенсивно "малюємо" коло на щічках.

А тепер по колу щічки,

Дружно розітремо.

Так веселим ведмежатам

Пам'ять розів'ємо.

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

Пам'ятай: масаж для щічок

Слід робити всім.

"Малюємо" коло на підборідді.

На підборідді коло намалюю

І ведмежат усіх навчу я

Чітко і красиво розмовляти,

Правильно всі звуки вимовляти.

1,2, 3, 4, 5, 6, 7.

Пам'ятай: масаж такий

Слід робити всім.

 Пісочна ( манкова) терапія

       Пісок і вода — найулюбленіші матеріали для ігор і занять дітей.

Пісок "поглинає" негативну енергію, "очищає" енергетику людини, стабілізує її емоцій­ний стан. Заняття та ігри з піском підносять настрій, ви­кликають емоції радості, спонукають до діяльності. У процесі ігор з піском діти стають більш упевне­ними та здатними долати труднощі; у них розви­ваються тактильно-кінестетична чутливість,  дрібна моторика рук, мовлення.

       Основна ідея пісочної терапії формулюється так: гра з піском надає дитині можливість позбутися від психологічних травм за допомогою перенесення зовні, на площину пісочниці, фантазій і формування відчуття зв'язку і контролю над своїми внутрішніми спонуканнями.
Можна запропонувати дошкільнятам:

  • «походити» долоньками по піску, залишаючи свої сліди;
  • виконати долоньками і ребром долонь зигзаго­подібні та колові рухи;
  • складеними пальцями зобразити на піску слі­ди загадкових, казкових птахів, тварин (фанта­зуємо);
  • створити відбитками долонь, кулачків різнома­нітні малюнки (квіти, дерева, травичку, сонечко, дощ тощо).

        Знайомство з пісочної терапією можна проводити, використовуючи такий простий матеріал, як манка. Незвичайний він саме сферою використання. Вперше це не продукт для повсякденного використання в кулінарії, а субстанція, що має такі властивості як сипкість, шорсткість, здатність заповнювати простір, переміщатися, приймати різну форму і колір, бути фоном для малюнка. Все це ріднить манку з піском, крім можливості її зволожувати. Манка зручна для роботи в групі, коли необхідна невелика кількість матеріалу. Крупа легко струшується і не залишає слідів на одязі.

Практична вправа № 3

( манка, пластикові склянки, листи А3)

Завдання 1.

Висипати манку на лист і сформувати з неї купку. Намагатися зробити її вище, ніж у сусіда.
Завдання 2.

Зробити 3 дощика з крупи: сильний, помірний,  слабкий, набравши манку в долоні і піднявши їх над листом на різну висоту. Можна відстежити, якому дощику відповідає настрій в даний момент.
Завдання 3. Зібрати крупу в купку і перетворити її в млинець, товщиною в мізинчик.
Завдання 4. Ваш млинець стає тарілкою для декоративного розпису. Прикрасьте її візерунками, діючи тільки мізинцями пальців, до того ж одночасно обома. Уявіть, як злагоджено в цей момент діють ваші права і ліва півкулі мозку. Помилуйтеся своїм твором мистецтва, похваліть сусіда.
Завдання 5. Перетворіть свою тарілку в рівне прямокутне поле для малювання. Ваше завдання намалювати свою улюблену тварину тільки за допомогою відбитків пальців і інших частин рук. Вгадайте, що намалював сусід.

  Сміхотерапія

       У народі кажуть: «Сміх — це здоров'я». Справді, він допомагає зняти стрес, підняти настрій, спри­яє виділенню потрібних гормонів в організм, задіює м'язи обличчя та тіла людини.

       Сміх позитивно впливає на фізичний розвиток дітей. Дві тисячі років тому Гіппократ в одному з творів акцен­тував увагу на користі сміху, розглядаючи його як лікувальний засіб. Сьогод­ні сміхотерапія практикується в усьому світі.

       Виявляється, сміх буває різним: веселим і отруй­ним, радісним і сумним, розумним і недоречним, іронічним і щирим, цинічним і сором'язливим. І не кожен сміх позитивно впливає на наше здоров'я.

      Проведені дослідження показали, що сміх здатний стимулювати роботу серцевого м’яза, так само як фізичні навантаження і вправи, тому й загальний оздоровчий ефект однаковий. Приблизно 1 хвилина сміху на добу прирівнюється до 15 хвилин занять на велотренажері або 25 хвилинам катання на роликах. Доведено, що похмурі і сердиті люди страждають від інфарктів на 35% більше, ніж ті, хто багато сміється і життєрадісний. Тому подібну профілактику слід робити систематичною вже в дитячому віці. В цьому віці «сміхові» вправи для дітей є більш природними, ніж для дорослих людей, адже діти безпосередні і не соромляться сміятися над тим, що їм здається кумедним.
        Корисний сміх і для легенів. Під час сміху людина робить більш глибокий і тривалий за часом, ніж видих, вдих. Тому «сміхові» вправи найкраще здатні збагатити організм киснем, очищають верхні дихальні шляхи від слизу, що скупчився. А кисень, необхідний дітям для кращого засвоєння навчального матеріалу. Сміх також прийде на допомогу тим, хто прагне дізнатися, як знайти упевненість в собі. Адже відомо, що страх і боязкість виникають тоді, коли людина дихає неглибоко і поверхово. Позитивно вплив надає сміх на стан нашого імунітету.

Практична вправа № 3

( змагання у промовлянні скоромовок)

 

 1)  У квартирі був бенкет:
       Факір їв зефір і
       Кефір пив Факір.

       А Фіра і Кіра
       Не пили кефіру,
       Не їли зефіру –
       Годували факіра.

2)   Ліз лис
     Лисим лісом,
     Ніс хвіст
     Низом-низом.
    Хвіст об терен
    Обдер.
   В лісі кажуть тепер:
  «Ліз лис

  Лисим лісом,
   Ніс хвіст
    Низом-низом.
   Хвіст об терен
   Обдер.
   В лісі кажуть тепер:
  «Ліз лис…»

 

Музикотерапія

       Музика надихає весь світ, постачає душу крилами, сприяє польоту уяви; музика додає життя і веселість всьому існуючому… Її можна назвати втіленням всього прекрасного і всього піднесеного.                    Платон

        Музикотерапія – це застосування музики  та всіх сторони її впливу — фізичної, емоційної, інтелектуальної, соціальної, естетичної і духовну — з метою покращення чи збереження здоров'я людини.

      Сьогодні досить розповсюдженим є лікування музикою, або музична терапія. Вчені давно цікавилися та вивчали, який же вплив має музика на людину. Доведено, що класична музика стимулює діяльність мозку. Таким чином було відкрито так званий «ефект Моцарта», який полягає у тому, що немовлята, діти та навіть дорослі можуть підвищити свій рівень IQ, поліпшити пам’ять та сприйняття, якщо слухатимуть музику Моцарта. За результатами досліджень студенти, котрі слухали музику цього композитора перед складанням іспитів, показували кращі результати, ніж ті, які слухали іншу музику.

До творів, які мають заспокійливу дію, зазвичай відносять «Місячне світло» Клода Дебюссі, твори Гріга та Гайдна. Практика музикотерапії поширилася і в Україні. Метод музикотерапії не потребує значних матеріальних чи фінансових витрат, чим і пояснюється його популярність.

Кольоротерапія

        Людину все життя оточують кольо­ри. Часто вони впливають на наш на­стрій, самопочуття.

       Діти дуже чутливі до кольорів. Ще в утробі матері немовля позитивно сприймає червоно-рожеве оточення, в якому пе­ребуває. А споглядання кольорів веселки сприяє вбиранню енергії Сонця, гармонізації почуттів та думок.

ТЕСТ

Шановні батьки, я вам пропоную серед даного спектру кольорів на екрані обрати колір, який  вам подобається найбільше.  Я вам зачитаю значення кольорової гами, а ви визначте, чи відповідають ваші почуття обраному кольору.

Орієнтовні емоційні значення кольорів:

  •               жовтий — радість;
  •                червоний — щастя;
  •                синій — образа, зосередженість;

 *        зелений — спокій;

*         голубий — замріяність;

*    сірий — сум;

*         помаранчевий - піднесення, радісне здиву­вання;

 *       коричневий — утома.

 


Діти віком від 1 року незалежно від національнос­ті і місця проживання надають перевагу однаковим кольорам — червоному, жовтому, помаранчевому. Менш популярні у них синій, зелений, фіолетовий. Яскраві кольори радують, приваб­люють дошкільнят. Вони не дратують, а навпаки, заспокоюють їх, дають можливість почуватися комфортно. Здавна відомо, що колір може на­віть лікувати. На цьому явищі базу­ється такий оздоровчий напрямок, як кольоротерапія.

Розглянемо, як різні кольори впли­вають на організм.

Зелений колір: помічний при пе­ревтомі та головному болі, заспокоює нервову систему.

Червоний колір: ніби випромінює тепло, акти­візує сили організму та навіть лікує застуду. Цей колір стимулює серцеву діяльність, активізує обмін речовин. Але з ним треба бути обережним: тривала його дія може призвести до перевтоми та роздра­тування.

Жовтий колір: радості та оптимізму. Сприяє зміцненню нервової системи та зору. Якщо довго дивитися на жовтий колір, то швидше відійдуть по­гані думки, поліпшиться настрій.

Оранжевий колір: корисний при порушеннях шлунково-кишкового тракту, стимулює роботу щи­товидної залози, підвищує апетит.

Блакитний  колір: знімає стрес і нервове напру­ження, заспокійливо діє на організм, знижує арте­ріальний тиск.

Синій колір: ефективний у боротьбі зі стресом. Кажуть: якщо довго дивитися на синє, минає біль. Цей колір також заспокійливо діє на очі.

Фіолетовий і бузковий: за характером впливу подібні до синього та голубого. Це кольори благо­родства. Нестача цього кольору може спричинити депресію, тож коли інколи дитина віддає перевагу фіолетовому і бузковому, це може бути сигналом про душевний дискомфорт.

Те, які кольори ми обираємо, а яких уникаємо, з якими асоціюємо певні почуття, емоції, характе­ризує нас самих.

У практичній роботі з дошкільнятами умовно мож­на виділити три рівні використання кольоротерапії:

  1.  організаційні   можливості   кольору   (система освітлення та колірне оформлення інтер'єрів приміщень дитсадка);
  2.  педагогічні можливості кольору (навчання, роз­виток, виховання);
  3.  реабілітаційні можливості кольору (оздоровлен­ня, лікування, психологічний колорит).

      Рекомендуємо проводити з дошкільнятами таку роботу з кольоротерапії:

1. Вправи на релаксацію («Зелений ліс», «Зоряне дихання» тощо).

  1. Графічні вправи «Хвилинки-кольоринки» з ме­тою заспокоєння дітей. Протягом 4-5 хвилин діти роблять кольоровими олівцями, фломасте­рами довільні малюнки. Це можуть бути просто лінії, круги, сніжинки, квіти тощо. Такі вправи заспокоюють дитину, дають їй змогу відпочити, отримати позитивні емоції.
  2. Міні-заняття з кольоротерапії рекомендовано проводити вже з раннього віку.

"Веселковий тонік"

Це чудовий спосіб підбадьоритися, підняти настрій та тонус.

  1. Влаштуйтесь якомога зручніше і зробіть глибокий вдих і видих.
  2. Уявіть собі світле блакитне небо з веселкою від краю до краю.
  3. Сконцентруйтесь на червоній стрічці. Уявіть як вона починає вібрувати, віддаляється від веселки і наближається до вас у вигляді червоної хмаринки. Коли ця хмарка досягне вас, вона розсипається на рубінові кристали і сиплеться на вас. Кристали торкаються шкіри і перетворюються у краплі води, вона просочується всередину і наповнює ваше тіло рубіновим кольором.
  4. Коли ви відчуєте, що тіло наповнилося кольором, зайва волога вирветься назовні і скоро розсіється.
  5. Повторіть те саме з наступною та всіма іншими кольоровими стрічками веселки. Зовсім не обов'язково, до речі, відразу використовувати увесь кольоровий спектр, можна обмежитися декількома. Поглинання різних кольорів може займати різний час, якщо один колір ви поглинаєте набагато довше інших, зверніть увагу, що несе цей колір і чого, власне, вам не вистачає, оскільки саме його ви поглинаєте так довго.

"Зоряне дихання"

За допомогою цієї техніки можна вилікуватися від болі будь-якого походження, тривоги, страху, поганого настрою. Перед тим як приступити до виконання цієї техніки визначтесь з тим, який саме колір вам зараз потрібний.

  1. Сядьте якомога зручніше, а краще - ляжте.
  2. Уявіть синє небо, засіяне зорями.
  3. Оберіть одну зірочку - вона тепер належить вам.
  4. Виберіть колір, необхідний для зцілення.
  5. Ввімкніть зірочку, нехай вона засвітиться цим кольором. Кольоровий промінь широкий, він все довкола заповнює своїм сяйвом. Вдихніть на раз-два-три, уявляючи, що ви вдихаєте кольорове повітря. Повітря, проникаючи через ніс, заповнює усе ваше тіло, спробуйте побачити та відчути це. Вдихати бажано саме носом.
  6. Затримайте дихання, порахувавши до трьох.
  7. Видихніть на раз-два-три.
  8. Ще двічі повторіть дихальний цикл.

Якщо ви хочете, наприклад, позбутися від болю місцевого характеру, то направте кольоровий потік до хворого органу або частини тіла. До речі, ця техніка дуже корисна під час пологів. А також, для заспокоєння перед виходом на сцену або під час екзаменів. Також насичуватися кольорами ви можете просто вживаючи їжу потрібного кольору.

Практична вправа № 4

А зараз, шановні батьки, пропоную вам відчути на собі оздоровчий вплив кольоротерапії у поєднанні з музикотерапією. Прошу розслабитися та поглянути на екран ( авторська презентація «Кольоротерапія»)

Висновок

Здоров’я дитини, його охорона, зміцнення та відновлення – одне з основних завдань навчально-виховної роботи з дітьми. У повсякденному житті дошкільнят  варто використову­вати  якнайбільше оздоровчих технологій, адже вони переважно прості у використанні, дають вихован­цям велике задоволення, а головне — мають ефек­тивний комплексний вплив на формування їхнього здоров'я.

 

ЗАСІДАННЯ № 3

«Єдність у роботі педагогів та батьків щодо створення мовленнєвого середовища для дітей, що мають порушення мовлення. Використання фольклорної спадщини українського народу».

Мета:

  • розширити знання батьків про український народний фольклор та його вплив на розвиток дитини;
  • пропагувати необхідність створення батьками належних умов для мовленнєвого розвитку дитини;
  • налагодити творче співробітництво вчителів логопедів з батьками, спонукати до активної співпраці;
  • формувати інтерес до взаємодії з дитиною;
  • сприяти створенню дружної атмосфери

 

Хід заходу

По-своєму кожна

Пташина співає,

По-своєму кожен

Народ розмовляє.

У мене й народу мого

Українська

Є мова чудова,

Своя, материнська.

По світу її,

Як святиню, нестиму,

Допоки живу,

В чистоті берегтиму,

З любов’ю сердечною,

Вірністю сина.

Ця мова для мене,

Як мати, єдина.

Державною мовою України є українська мова. В Конституції України (ст.10) записано, що «… держава   забезпечує  всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України».  Не можна будувати українську державу без державності української мови. Найголовнішою ознакою держави та її нації є рідна мова. Рівень розвитку рідної мови відображає рівень духовного розвитку нації, її культури. К.Д. Ушинський назвав рідну мову «цвітом духовного життя нації », порівняв її з квіткою, яка «ніколи не в'яне  і вічно розвивається», він також дійшов висновку, що людина, позбавлена з дитинства рідної мови, назавжди залишається неповноцінним членом суспільства.

        Видатний український педагог В.О. Сухомлинський також зазначав, що "...мовна культура людини - це дзеркало її духовної культури". Це є найповніша риса людини, її найвищий інтелектуальний вияв.

Опанування рідною мовою, рідного слова починається з раннього дитинства  в сім‘ї серед  близьких і рідних дитини людей, а вдосконалення її триває у дошкільних закладах, школі і упродовж всього життя.  Батьки - перші вчителі дітей і мають демонструвати зразки правильного мовлення, бути провідниками національної культури: знати і любити народну творчість, звичаї, традиції. Мова дорослого має бути доброзичлива, емоційна й виразна.

Оволодіння   рідною мовою, як засобом пізнання і способом людського спілкування є найбільш вагомим досягненням дошкільного дитинства.  Психофізіологами доведено, що саме дошкільний вік  є найбільш сприятливим для оволодіння рідною мовою.

Фольклорні твори для дошкільників мають неабияке навчальне, виховне, розвиваюче значення. Вони розкривають духовність і мудрість українського народу, знайомлять з довкіллям, з великим життєвим досвідом народу. Під час корекційної роботи з дітьми – логопатами, вчитель-логопед широко використовує в своїй роботі лічилки, пісні – ігри, небилиці, скоромовки, приказки, прислів'я, заклички, примовки, загадки, колискові пісні, мирилки.

За висловом  В.І.Даля, «скоромовки складаються для вправляння у швидкому та чистому вимовлені, ось чому в ній збігаються звуки, які утруднюють вимову».

Також скоромовки навчають поважати людський розум, любити всім серцем рідну мову, її красу, її чарівну милозвучність. І дійсно, скоромовки широко використовують для автоматизації поставлених звуків.

Робота з батьками

(пропонують вимовити скоромовки в швидкому темпі).

Зайчик зілля з'їв у Зіни,

захотів заїсти сіном.

Зіна зойкнула у сінях:

Де узяти зайцю сіна?

Каченя кряче  -

Каченят не баче.

Кличе качечка курчат:

Чи не бачили качат?

Сів шпак на шпаківню,

заспів шпак півню:

-так, як ти, не вмію я,

ти не вмієш так як я

Вибіг Гришка на доріжку,

На доріжці сидить кішка,

Взяв з доріжки Гришка кішку -Хай піймає кішка мишку

Вимоги до розучування скоромовки з дитиною дошкільного віку:  прочитайте скоромовку повільно. Запропонуйте дитині  поміркувати, про що йдеться у скоромовці. Хай дитина промовить  скоромовку повільно уголос, намагаючись запам'ятати. Потім слід промовити скоромовку пошепки декілька разів: спочатку повільно, потім трохи швидше і наприкінці  - зовсім швидко. Запропонуйте вимовити скоромовку декілька разів уголос у швидкому темпі.

 Позмагайтеся з дитиною, хто без помилок і швидше зможе  промовити скоромовку.

З лічилки починається будь-яка гра. Лічилка - невичерпна скарбниця вражень, радісних переживань, сприяє формуванню дитячих смаків, уподобань. Лічилки нерідко смішні за змістом: веселі, дотепні,  перекручені  форми  слів своєю незвичайністю викликають радісний настрій, впливають на емоції, сприяють вихованню почуттів, доброзичливості, доброти і тепла, відвертості, як неодмінної умови виховання культури спілкування.

Раз, два, три!.

Порох скрізь зітри!

І віконце відчиняй.

Нам повітря освіжай!

Еники, беники їли вареники

Еники, беники квас,

Вийшов веселий ,Тарас.

Стоїть півень на току

У червонім чобітку.

Будем півника просити:

Ходи жито молотити

Важко переоцінити вплив прислів'я та приказок на  влучність та образність мовлення. Уміле використання прислів'я та приказки завжди вважали ознакою мудрості. Прислів'ям, приказкою можна починати або закінчувати бесіду. Крім того, вони можуть досить влучно вписуватися у канву розмови. Щоб домогтися доречного вживання дитиною певного прислів'я, приказки у активному мовленні варто використовувати різні прийоми.

Зокрема: пригадати ситуації, у яких  можна  було б використати певне прислів'я чи приказку; обговорити цю ситуацію, тобто з'ясувати: чому так кажуть, хто так міг казати, коли і в якій ситуації  було вжито цей вислів; розглянути відповідні сюжетні картинки.

Слід підвести дитину до розуміння, що краще у цій ситуації сказати неможливо. Такий підхід спонукає дитину до висловлення власної думки, збагачує її образну пам’ять.

«Без вірного друга – велика туга»,  « Ситий голодному не товариш», «Краще мудрий ворог, як дурний приятель», «З ким поведешся, від того наберешся»

Робота з батьками (за бажанням батьки діляться на команди).

Вправа "Закінчи речення"

При сонечку тепло, при матері...(добре)

Батьківське слово на вітер не...(летить)

Хто батьків має, той в доброті...(виростає)

Слово не горобець - вилетить...(не спіймаєш)

Слово до слова...(зложиться мова)

Зробив діло...(гуляй сміло)

Хочеш їсти калачі...(не сиди на печі)

З ким поведешся...(того і наберешся)

Гни дерево - поки молоде, вчи дитину - поки...(мала)

Чого не навчивсь Івась, того й Іван...(не знатиме)

Забавлянки створювалися дорослими, щоб викликати, у дитині втіху, заспокоїти її. Український народ так багато має забавлянок, що їх вистачить на той час, поки дитина спинатиметься на ніжки. Забавлянки використовують, коли дитина прокидається, вчиться ходити, вередує, під час гігієнічних процедури. Щоб дитина росла лагідною, треба з самого малечку казати їй побільше ласкавих і ніжних слів. 

 Ой дівчинка манісінька,

Яка ж бо ти гарнісінька:

За косою барвіночок

Ще й рученька білісінька.

Перший музичний жанр, з яким зустрічається дитина в своєму житті - це колискова пісня. Науковці А.М.Богуш, Н.В.Лисенко доводять, що колискові пісні повинні звучати над колискою з перших днів життя немовляти. Головний психотерапевтичний вплив колисанки – ефект заспокоєння, введення у світ гармонії та злагоди, емоційний зв’язок між мамою  і немовлям. Не завадять вони і дитині дошкільного віку. Тиха, чарівна мелодія колискової пісні заспокоює дитину, вливає в її душу любов до рідного слова, до мелодики рідної мови.

При музичному аналізі українських народних колискових пісень було здійснене цікаве відкриття: велика кількість пісень створена українцями у досить рідкому для музичних творів розмірі: 5/4. цей розмір має такий рахунок:1і – 2і - 3і – 4 і-5і, 1і - 2і - 3і - 4і - 5і… Саме цей меторитм супроводжує життя дитини, яка знаходиться  в утробі матері й слухає биття сердець: свого та материнського. Залишається загадкою: звідки в ті праведні часи наші пращури володіли цією інформацією, створюючи для дитини колисковою піснею найбільш природні умови для стабілізації нервової системи та заспокоєння при засинанні?

 

Шановні батьки! А чи співаєте ви колискових пісень? Чи засинає ваша дитина під колисанку?

Перегляд презентації "Ходе сон коло вікон".

Народна гра – національний скарб, що єднає минулі покоління
з сучасністю в єдине ціле. Однією з найважливіших функцій ігрової діяльності є функція мовленнєвого спрямування. У процесі гри дитина користується як діалогічним, так  і монологічним мовленням. Саме в ігровій діяльності яскраво виявляється образність і виразність дитячого мовлення.

 

 

 

Класифікація українських народних ігор

Види ігор

 Мета гри  

Ігри з елементами драматизації («Ходить гарбуз по городу», «Коза», «Редька» і т. ін.)

- Розвиток діалогічного мовлення

Рухливі  ігри з текстом («Квочка», «Ірву  горішечки», «Зайчик  і Бурчик» і т. ін.)

- Збагачення словника образними виразами

Словесні народні  ігри («Заборонене слово», «Птахи», «Зіпсований телефон», «Зайчик, зайчик, де ти був?...)

- Розвиток мовленнєвого слуху та  активності,

збагачення і уточнення словника.

Народні  ігри з іграшками («Сопілочка», «Дзвіночки», «Гойдалки»…

- Розвиток фонематичного і мовленнєвого

слуху

Музичні народні  ігри «Подоляночка», «А ми просо сіяли», «Літала сорока»…

- Розвиток інтонаційних засобів виразності

Ігри-розваги «Свинка», «Варена рибка»..

- розвиток почуття гумору,

Ігри-забави «Два півника», «Птиці»…

- Розвиток інтонаційних засобів виразності,

образного мовлення.

 

Робота з батьками

Мовленнєві ігрові вправи

Добір епітетів до предметів

Мета: вправляти дітей в узгоджені прикметників з іменниками в роді та числі.

- Які бувають дерева?

- Великі, маленькі, зелені, сухі, жовті, високі, хвойні, старі, молоді...

- Які бувають будинки?

- Великі, маленькі, одноповерхові, багатоповерхові, висотні, цегляні, панельні, сірі, білі, червоні...

-  Які бувають собаки?

- Великі, маленькі, кошлаті, стрижені, злі, розумні, кучеряві, добрі, старі, молоді, мисливські, дворові...

- Мило... яке? (запашне, червоне, біле, рожеве, зелене, жовте, милке, гладеньке, слизьке).

- Вода...яка? (холодна, тепла, мокра, прозора, каламутна, брудна, гаряча, газована...)

- Чай...який? (гарячий, приємний, запашний, холодний, міцний, солодкий,  зелений...)

Впізнання за епітетами предметів

- Що це? - червоне, соковите, стигле, смачне, пахуче, кругле? (Яблуко).

- Круглий, гумовий, прудкий , веселий і дзвінкий, синьо-червоний? (М'яч).

Добір дій до предмета

Мета: вправляти дітей у вживанні дієслів 3 особи однини.

- Що робить няня?

- Прибирає, миє, носить їсти, роздає їжу, миє тарілки, розстелює ліжка, витирає вікна, поливає квіти.

- Що робить курка?

- Несе яйця, квокче, висиджує курчат, водить курчат, бігає, ходить, клює, п'є, розгрібає.

- Кішка?

- Лежить, іде, біжить, навчить, годує кошенят, мурчить, їсть, спить, ловить мишей, лащиться, хвостом махає...

- Сонце?

- Сяє, гріє, світить, заходить...

Шановні батьки, пам'ятайте: ваша дитина - дар, який потрібно розвивати і формувати. Саме від вас залежить те, яким стане цей подарунок долі. І весь педагогічний колектив нашого садочка буде допомагати вам виховувати ваших діток щасливими, розумними та здоровими.

Любіть малюка за всі його досягнення і попри невдачі. І не забувайте народну мудрість: "Дитятко - що тісто: як замісив, так і виросло".

 

ДОДАТКИ

 

ДОДАТОК №1

СЕМІНАР-ПРАКТИКУМ ДЛЯ БАТЬКІВ З ЕЛЕМЕНТАМИ ТРЕНІНГУ
«РАЗОМ ДОЛАЄМО ТРУДНОЩІ» (CЛАЙД 1)

                        (СЛАЙД 2)

                                                         Мово українська, мово моя мила

                                                        Ти уся із співу весняних дібров…

Ясна -  як усмішка, чиста - як сльозинка

                                                        Ти моє найбільше щастя і любов

                                                                                                          Л.Лужецька

 

(СЛАЙД 3) Мовлення – найважливіша психічна функція, властива тільки людині, один із потужних факторів і стимулів розвитку дитини, основа комунікативної функції.

На основі мовлення і його смислової одиниці – слова – формуються і розвиваються психічні процеси: сприйняття, уява, пам'ять.

Мовлення в своєму розвитку проходить певні етапи. Однак, якщо закономірності розвитку порушуються, виникають мовленнєві порушення, виправити які може тільки спеціаліст.

Логопедія -  це наука про порушення мови, про методи їх попередження, виявлення й усунення засобами спеціального навчання і виховання. Логопедія вивчає причини, механізми, симптоматику, перебіг, структуру порушень мовленнєвої діяльності, систему корекційного впливу.

(СЛАЙД  4 ) Порушення мовленнєвого розвитку у дітей дошкільного віку

Серед порушень психофізичного розвитку у дітей дошкільного віку порушення мовлення спостерігаються чи не найчастіше.

Мовленнєві порушення – збірний термін для позначення відхилень від мовленнєвої норми, які повністю або частково перешкоджають мовленнєвому спілкуванню і обмежують можливості соціальної адаптації дитини. Мовленнєві порушення самостійно не долаються і можуть істотно вплинути на подальший психічний розвиток дитини.

 

Затримка мовленнєвого розвитку – відсутність мовлення або значне його відставання від нормативних показників у дітей до 3 років.

 Останнім часом цей діагноз часто трапляється в логопедичній практиці.

Якщо мовлення дитини у 3 роки значно відстає від нормативних показників, слід перевірити:

  • стан слуху (це можна зробити в отоларинголога),
  • стан інтелекту (звернутися до дитячого психолога чи дефектолога),
  • стан іннервації артикуляційного апарату та відсутність органічного ураження мовленнєвих центрів кори головного мозку (слід звернутися до невропатолога та логопеда).

 

Фонетико-фонематичне недорозвинення мовлення об’єднує порушення пов’язані з недоліками вимови та мовно-слухового сприймання.

ФФНМ проявляється у:

  • замінах одних звуків іншими, простішими за артикуляцією;
  • змішуванні звуків;
  • спотвореному вимовлянні звуків;
  • труднощах у засвоєнні звукового аналізу та синтезу;

 Названі порушення не лише проявляються в усному мовленні дитини, а й можуть спричинити  значні труднощі під час навчання у школі, провокуючи виникнення порушень письма і читання.

 

Загальне недорозвинення мовлення – складне порушення мовленнєвого розвитку, за якого спостерігаються порушення не лише вимови, а й складової структури, словника дітей, граматичної будови, зв’язного мовлення.

 

Заїкання – порушення темпу і ритму мовлення внаслідок судом, що виникають:

  • у м’язах, артикуляційних органів (язика, губ, м’якого піднебіння),
  • голосових зв’язках,
  • органах дихання (судомний видих чи вдих).

 

Дизартрія – порушення звуковимови спричинене порушенням іннервації мовленнєвого апарату.

Причини порушення іннервації  мовленнєвого апарату криються в органічному ураженні нервової системи.

 

Алалія – недорозвинення мовлення дитини внаслідок органічного ураження мовленнєвих зон кори головного мозку, які можуть бути порушенні:

  • внутрішньоутробно, внаслідок впливу на матір несприятливих факторів (алкоголь, нікотин, наркотичні та токсичні речовини, токсикози особливо у другій половині вагітності);
  • у перші три роки життя: асфіксія під час народження – черепно-мозкові травми, захворювання головного мозку (менінгіт, енцефаліт).

Дислексія – порушення читання.

Дизграфія – порушення письма.

Причини дислексій та дизграфій часто криються  у порушеннях усного мовлення, що вчасно не виявиш та не виправиш в дошкільному віці.

 

(СЛАЙД  5) Причини мовленнєвих порушень у дітей дошкільного віку

Серед причин, що викликають порушення мовлення, розрізняють біологічні і соціальні.

(СЛАЙД  6 ) Біологічними причинами розвитку мовленнєвих порушень є патогенні чинники, що впливають на плід в період внутрішньоутробного розвитку  і пологів:

  •    токсикоз під час вагітності,
  •    вірусні захворювання,
  •    ендокринні захворювання,
  •    несумісність крові    по резус-фактору,
  •    гіпоксія плоду (найбільш грубі порушення мовлення виникають при порушенні розвитку плода в період з 4 тижнів до 4 місяців),
  •    родова травма, асфіксія,
  •    інфекційні  захворювання в перші роки життя ( менінгіт, шлунково-кишечні),
  •    травми мозку в перші роки життя;
  •    порушення анатомічної будови артикуляційного апарату (неправильна форма щелеп, неправильний  прикус, коротка під’язикова зв’язка),
  •    Зниження слуху (батькам необхідно  оберігати слух дітей від сильних звуків впливів, вчасно звертатись до сурдолога),
  •    розлад нервової системи дитини,
  •    спадковість.

 

(СЛАЙД  7 ) Несприятливі соціально-побутові причини:

  •    несприятливі  умови виховання і навчання, батьки мало розмовляють з дитиною,
  •    мовленнєві дефекти оточуючих дитину людей,
  •    двомовність у сім’ї,
  •    неадекватний тип виховання дитини,
  •    вивчення іноземної мови поряд із недостатнім рівнем володіння рідною мовою згідно вікових норм розвитку.

Мовленнєві порушення, виникнувши під впливом одного із патогенних чинників, самі по собі не зникають без спеціально організованої корекційної логопедичної допомоги можуть негативно позначатися на всьому подальшому розвитку дитини.

Головним у всій діяльності вчителя має бути гуманістична спрямованість, яка базується на принципі гуманізму.

           Сьогодні принцип  гуманізму  передбачає визнання людини як найвищої цінності. Він має на меті здійснення соціально-педагогічної діяльності на засадах альтруїзму, емпатії, людяності, прийняття особистості учня з усім його позитивом і негативом. Які б не мала дитина порушення психофізичного розвитку – ми повинні її сприймати такою яка вона є  і давати шанс бути кращою, адже дитина, як ангел, приходить в життя чистою і ми не можемо заперечувати її особистість, якою б вона не була – це є визнання дитини.

 

Напрями корекційно-розвиткової роботи (СЛАЙД 8 )

 

(СЛАЙД  9) Артикуляційні вправи – корисні та цікаві

 

Головна мета артикуляційної гімнастики – навчити дитину керувати органами мовлення та відчувати, запам'ятовувати рухи губ і язика, правильно ці рухи відтворювати для того, щоб згодом чітко вимовляти проблемні звуки у словах.

           Кожна вправа готує артикуляційний апарат до постановки певного звука.

Отже, артикуляційна гімнастика:

  • підготує артикуляційний апарат до постановки звуків,
  • допоможе своєчасно оволодіти правильною звуковимовою,
  • сприятиме виробленню гарної, чіткої дикції,
  • стане надійним підґрунтям для вивчення іноземної мови.

Важливо пам'ятати, що основна діяльність дітей – гра, тому артикуляційну гімнастику потрібно проводити в ігровій формі. Слід стежити, щоб дитина не перевтомлювалась і не втрачала інтересу до занять.

 

(СЛАЙД  10) Дихаємо правильно – легко розмовляємо

 

Дихання, яке з’являється в момент звуків, слів, фраз особливе. Воно називається мовленнєвим. Чітка звуковимова, красива дикція неможливі без добре розвинутого мовленнєвого дихання.

Розвиток мовленнєвого дихання – один з перших і важливих етапів корекційного впливу на дітей.

Примітка: Для формування правильного мовного видиху у дітей і корекції порушень звуковимови необхідно знати особливості участі повітряного струменя при утворенні різних звуків. Наприклад, при утворенні носових звуків м'яке піднебіння має бути опущене, а повітря — проходити через носову порожнину. При піднятому м'якому піднебінні повітряний струмінь потрапляє лише в ротову порожнину і в результаті цього носові звуки вимовляються спотворено.

При утворенні свистячих і шиплячих звуків повітряний струмінь в ротовій порожнині повинен проходити тривало і плавно по середній лінії широкого язика. Розтікання повітря по всьому язику, витік убік спотворює вимову звуків. При утворенні приголосних вибухових звуків потрібний сильний миттєвий ротовий видих. Слабкий видих не дозволяє утворити ці звуки чітко і правильно. Для вимовлення сонорних звуків поряд з виробленням рухливості кінчика язика необхідний досить сильний повітряний струмінь.

У дітей, що мають нецілеспрямований і слабкий ротовий видих, часто спостерігаються порушення темпо-ритмічної організації мови і різні порушення звуковимови, тому з ними потрібно обов'язково проводити дихальні вправи. Залежно від  мовленнєвого  порушення логопед підбирає спеціальні вправи для формування сили і довжини видиху, проводить роботу по формуванню цілеспрямованого видиху.

 

 

   (СЛАЙД  11) Розвиток дрібної моторики

 

  Рівень розвитку дрібної моторики – один з показників готовності дитини до шкільного навчання, адже рівень розвитку мовлення прямо залежить від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Фахівці встановили, що у більшості дітей із порушеннями мовлення пальчики малорухливі, їхні рухи неточні, неузгоджені, нескоординовані.

  Дослідження вітчизняних фізіологів підтверджують зв'язок розвитку дрібної моторики з розвитком мозку. Праці В.М. Бехтерєва довели вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності, розвитку мовлення. Дослідження М.К.Кольцової довели, що кожен палець руки має широке представництво в корі великих півкуль мозку. Варто пам’ятати, що мовленнєві області у корі великих півкуль головного мозку формуються під впливом збільшення імпульсів, які інтенсивно йдуть від пальців рук.

 

   Регулярні вправи з пальчиками:

  •    сприяють мовленнєвому розвитку,
  •    поліпшують пам'ять, мислення, розумові здібності дитини,
  •    розвивають координацію рухів, силу і спритність рук,
  •    підтримують життєвий тонус, знімає  емоційну напругу.

 

(СЛАЙД  12) Основні заняття з малюком,

спрямовані на розвиток дрібної моторики рук

  •                                 Малювання
  •                                 Ліплення з різних матеріалів (тісто, пластилін, глина)
  •                                 Ігри з мозаїкою
  •                                 Ігри з крупами. Нехай малюк перебирає перемішані горох і квасолю, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках, занурює руки у квасолю та витягує заховані іграшки.

 

Ігри з ґудзиками та намистинками.  Нанизування на нитку намистинок, перебирання пальцями намистинок, застібання ґудзиків.

 

Ігри з кольоровими шнурками, стрічками, прищіпками.

  • масаж пальчиків каштанами, горішками,
  • самомасаж пальчиків,
  • катання долонькою олівців, кульок по столу чи інший поверхні,
  • пальчикові ігри.

 

Подібне тренування в ігровій формі дає змогу прискорити дозрівання мовленнєвих зон кори головного мозку на 2 – 2,5 місяці

 

(СЛАЙД  13)   Пам’ятка для батьків

 

 

 

Список використаної літератури

 

1. Богуш А., Луцан Н. Мовлвленнєво-ігрова дяфльність дошкільників. К., - Слово,  2012.

2. Ждан Л., Ждан В. Ігри та вправи для інтенсивного навчання. Т., - Навчальна книга –Богдан, 2012.

3. Крутій К. Навчання дітей української мови: теорія і практика.  З., - ЛІПС, 2000

4. Крутій К. Створення мовленнєвого середовища. З., - ЛІПС, 2000

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Белкина Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Забора Светлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Сосновська Альона Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Дошкільна освіта, Інші матеріали
Інкл
Додано
2 лютого 2018
Переглядів
12579
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку