Тренінг на тему «Я – володар свого майбутнього.
Я – майбутній батько»
МЕТА: розвивати уміння вчитися жити, використовуючи усі можливості, які дають освіта, самоосвіта, самоаналіз та життєві обставини. Формування навиків щодо окреслення та проектування життєвих перспектив, відношення до життя. Навчити розглядати життєвий феномен як процес, в якому особистість творить саму себе і своє життя. Формування морально-етичних та духовних цінностей людини. Усвідомити, що життя є даром, а наше завдання приймати його, як дар.
Формування життєвих перспектив, відповідальності за своє майбутнє, навички мислення, вміння оцінювати свої дії, впевненість у собі та здатність брати на себе відповідальність, встановлювати власні цілі. Виховувати ціннісне ставлення до батьків, до своєї родини. Визначити роль батька та матері в житті кожної дитини.
ОБЛАДНАННЯ: аркуші паперу, олівці, ручки, стікери, скоч.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
Досліджуючи термін слова «чоловік» термін «ЧОЛО» , дехто повязують його зі словами «чоло», «чільний», «очолювати». Це означає займати чільне місце, мати верховенство тобто керувати.
Друга частина слова «ВІК» означає сила. Чоловік, мужчина, муж, мужній, змужніти. Іноді побачивши молоду людину, після тривалої розлуки, ми відзначаємо: «Як він виріс, змужнів». Виріс – це цілком зрозуміло, а що маємо на увазі під словом «змужнів». Очевидно, ознакою змужніння є не лише ріст юнака. Напевно щось нове зявилося у його рисах, щось характерне для дорослого чоловіка.
Отже слово мужність синонімом є хоробрість, рішучість, сміливість, моральна сила, стійкість. Проявом мужності є героїзм, лицарство.
Оскільки ви нині юнаки, а завтра – мужчини, давайте поговоримо про те, якими рисами повинен володіти справжній чоловік, муж.
Наша зустріч буде називатися Тренінг. На тренінгу люди зазвичай спілкуються один з одним і повчаються чого - небудь нового. І нам потрібно скласти певні правила що нам можна робити, а чого не можна:
Класний керівник: Отже правила складені ми переходимо до іншого завдання
Що очікуєте від даного тренінгу, що дізнатися хочете, коротко написати на листочку.
Класний керівник: Отже ми переходимо до знайомства, де ви розкриватимете своє внутрішнє Я, підвищення самооцінки і статусу, самопізнання, розвивати здатність розуміти себе.
(На листочках намалювати, написати власний образ, це може бути певний символ, предмет, будь що. Вміння малювати сьогодні і зараз не є важливим. / Я вмію водити автомобіль, бути добрим другом, зберігати секрети, дружити, вмію любити свою сестричку, хороший син …/Рука, квіточка/. Кожен по черзі виступає.
Кл. керівник: Ми створили галерею портретів. А тепер погляньте на нашу галерею і --- який ви висновок можете зробити? (Що усі люди різні, неповторні, унікальні).
- Чи легко вам було описувати себе. Чому?
Кл. керівник: Психологи встановлюють що існує три види знань про людину, це
І тому ви згадали і негативні вчинки свої, ви не задоволені в собі. Підлітковий вік – це складний вік, і вміти керувати собою це основа складової цього періоду. Щоб досягти успіху нам потрібні дивовижні здібності.
Самоаналіз, саморозкриття себе що веде до змін, виявлення своїх недоліків, звичками, якими не задоволені.
(Аркуш паперу розділяють на дві половини. В одній половині пишете «Мені не подобається», а в другій «Мої сильні сторони» /що любите, цінуєте, що прагнете виробити в собі якості/. Максимально чесно пишіть
Кл. керівник: 1.Чи важко вам було виконати це завдання. Які з них давались важче?
2.Чи були ви чесними, писали правду?
3.Що нового ви дізнались про себе та своїх друзів?.
Зараз ви у віці коли ви себе відкриваєте. І у цих пошуках закладений великий потенціал. Щоб виявити себе треба знайти себе. Бо нікому не дано пізнати свої сили до кінця й визначити своє майбутнє.
А чи замислювали ви над своїм майбутнім. Яким воно буде через рік, два і так далі.
Ця вправа дасть вам змогу створити образ свого майбутнього. Запишіть найважливіші речі на які будете витрачати свій час, сили, здібності, бажання та інтереси. Яким ви бачите своє життя через рік, 5, 10, 20, 30,40, 50. На партах у вас є гусениця, і в цих кружечках ви заповнюєте .
(Діти приклеюють гусеницю на дошку, посередині метелика). Складання свого майбутнього складна і корисна справа. Планувати. Прогнозувати своє майбутнє. Не говорити «Як прийдеться», чи «як вийде». Потрібно бути господарем свого майбутнього. Ми з вами зустрінемось через 10 років і зясуємо чи вдалось вам їх реалізувати.
(Тренер вибирає 7 осіб ,які отримують картки зі словами. Обрані учасники стають до аудиторії спиною , а інший тренер прикріплює їм картки зі словами – Дитина , сімя , дім , освіта , любов , права , надія. У центрі півкола стає учасник з написом дитина. )
Текст тренера :
Зараз я розповім вам реальну історію .Отже , жила собі Дитина , яка була найщасливішою в світі . У неї були мама й тато , дідусь , бабуся і навіть старший брат .У дитини була сім'я (тренер вводить учасника , в якого є картка з написом «сім'я», і з’єднує його ниткою з «дитиною»). Усі члени сім'ї ставилися до дитини з повагою та розумінням. Дитина знала , що таке справжня любов(виводить учасника з карткою «любов».Протягує другу ниточку .) Сім’я дитини була доволі забезпеченою й жила у великому і світлому домі (виходить учасник з карткою «дім», протягує ниточку).Дитина вчилася у школі - гімназії , одній з найкращих в місті , вона отримала якісну освіту(ниточка).Так дотримувалися права дитини (ниточка).Дитина з надією дивилась у майбутнє (ниточка - надія).
Але сталося так , що майже в один рік батько і старший брат дитини загинули в автокатастрофі .Мама не впоравшись із нестерпним горем , почала дедалі частіше заглядати в чарку , шукаючи там порятунку , а бабуся й дідусь , не витримавши нещастя , померли одне за одним .Так у дитини не стало сім'ї (тренер входить у коло і перерізає ножицями ниточку «дитина - сім'я»), а разом з рідними поступово зникла любов (тренер розрізає нитку «дитина - любов»).Згодом не стало в дитини й дому , оскільки мати змушена була його продати , щоб розрахуватися з боргами.
^ Дитина разом з мамою опинилася на вулиці. Вона перестала ходити до школи (тренер перерізає ниточку «дитина - освіта») .Права дитини не дотримувалися , тому що дорослі перестали про неї піклуватися(перерізається нитка «дитина - право»). Лише світлий промінчик надії давав дитині сили та сподівання.
Та час минав , і одного разу дитину привели небайдужі люди до притулку. Фахівці притулку знайшли дитині прийомну сім'ю , де вже виховували двох хлопчиків і двох дівчаток. Поряд з дитиною з’явилися чоловік і жінка , яких дитина називає мамою і татом, у неї з’явилися брати і сестри (тренер зв’язує нитку «дитина - сім'я»).Дитина відчуває , що її люблять (тренер зв’язує нитку «дитина - любов»).У дитини з’явився дім , в якому вона почувалася затишно і комфортно(зв’язується нитка).Дитина знову почала вчитися (зв’язується нитка «дитина - освіта»).
Дитина знову могла сказати : «Я – людина , нехай маленька , але я маю права (пов’язується нитка «дитина - право») . Як чудово , коли на світі є добрі люди , і як важливо , щоб у серці залишалася «надія»!
Обговорення. 1. Які у вас виникли почуття, що необхідно дитині в сучасному світі, які умови потрібні?
( Діти на голубих листочках маєте написати риси характеру, обов’язки, які повинен мати справжній батько, тато. Яким він повинне бути. А на розових листочках яким не повинен бути батько) Діти прикріплюють до ЛЮДИНИ на дошці.
ІІ. За бажанням намалюйте свою сімю й охарактеризуйте своїх батьків. (Прикріплюють на ЛЮДИНУ.
ЛЕГЕНДА ПРО БАТЬКА читає учень. В одній із країн колись був звичай, що коли людина старіла, її відводили в гори і кидали, щоб не їла задарма хліба. Та один син дуже любив свого батька, щоб так вчинити. Отож, він поселив його на горищі. Та настав у тій країні неврожай. Голод панував серед людей. Розповів син про своє нещастя батькові. Батько порадив: «Зніми снопи з хати, якими вона накрита, та й обмолоти ще раз. Зібраним зерном засій землю.» Слухняний син так і вчинив. Вродило у них збіжжя, як у нікого. Чутки про добрий врожай того чоловіка дійшли до царя. Закликав він його до себе на допит. Нікуди було дітись тому чоловіку і він розповів цареві всю правду. З того часу старі батьки доживали віку зі своїми дітьми у шані і повазі. ).
Кл. керівник: І певні обов’язки мають батьки перед своїми дітьми. Ось зачитаю вам легенду.
„ Якось один чоловік повернувся пізно додому з роботи, як завжди втомлений і знервований та побачив, що на порозі його чекає п’ятирічний син.
Тату, можна в тебе щось спитати?
Звичайно, що сталося?
Тату, а яка в тебе зарплатня?
Це не твоя справа! - обурився батько. - І навіщо це тобі?
Будь ласка, ну скажи, скільки ти отримуєш за годину?
Ну, взагалі, 500. А що?
Тату, - син подивився на нього знизу вверх дуже серйозними очима.
- Тату, ти можеш мені позичити 300?
Ти запитував лише для того, щоб я дав тобі грошей на якусь дурну іграшку? – закричав той. - Негайно йди до себе в кімнату і лягай спати! Не можна ж бути таким егоїстом! Я працюю цілий день, страшенно втомлююсь, а ти себе так поводиш. Малюк тихо пішов до себе в кімнату і закрив за собою двері.
А його батько продовжував стояти на порозі та обурюватися проханням сина: „Та як він сміє питати мене про зарплатню, щоб потім попросити грошей?”
Згодом він заспокоївся і почав роздумувати: „Може йому й дійсно щось дуже важливе потрібно купити. Та грець з ними, з тими трьома сотнями, адже він у мене ще ні разу не просив грошей”.
Коли батько зайшов у дитячу кімнату, його син уже був у ліжку.
Ти не спиш, синку, - запитав батько.
Ні, тату, - відповів хлопчик.
Я, здається, тобі дуже грубо відповів, у мене був важкий день, просто зірвався. Пробач мені. Ось тримай гроші, які ти просив.
Хлопчик сів на ліжку та посміхнувся. Ой, тату, дякую! – радісно вигукнув він. Потім хлопчик заліз під подушку і дістав декілька зім’ятих банкнот. Його батько, побачивши, що в дитини вже є гроші, знову обурився. А малюк склав всі гроші разом, ретельно перерахував купюри і подивився на батька.
Навіщо ти в мене просив грошей, якщо вони в тебе вже є? – пробурмотів той.
Тому що в мене було недостатньо. Але тепер мені як раз вистачить, - відповів хлопчик. – Тату, тут рівно 500. Можна я куплю годину твого часу? Будь ласка, прийди завтра з роботи раніше. Я хочу, щоб ти повечеряв разом з нами”.
Обговорення: Зараз часто нам бракує уваги батька. Батьки на заробітках місяцями. Змучені, не мають часу. Але ви такими точно не будете).
Поділити на 3 групи. Кожна група отримає певні ситуації. Ви у ролі батьків, як би ви поступили у даній ситуації. Обмінюються враженнями.
І. СИТУАЦІЯ: Син повертається додому після дискотеки і від нього пахне спиртним. Ваші дії, як батьків?
ІІ. СИТУАЦІЯ: Протягом семестру ваш син приносив у щоденнику хороші оцінки, а в цьому семестрі виявилось що він вас обманював, бо у нього дуже погані оцінки. Ваші дії як батьків?
ІІІ. СИТУАЦІЯ: Увечері син попрохав у вас грошей на кишенькові витрати, вам довелося відмовити через відсутність зайвих грошей у сімейному бюджеті. Наступного дня ви помічаєте, що з гаманця зникла частина грошей. Ваші дії, як батьків?
Кл. керівник: Значення батьків у житті дитини неможливо переоцінити. Батьки складають перше оточення дитини, в якому вона здобуває важливий життєвий досвід, знання про себе і про світ. Від батьків діти засвоюють що таке добро, а що таке зло. Діти їх наслідують, їх ставлення до матері, дружини, сестри, та інших людей.
Інформаційне повідомлення
Скільки варте людське життя? Інакше оцінюють його люди, а інакше оцінює його Бог.
В 1970р. американський хімік оцінив вартість хімічних елементів у таку суму: 98 центів (враховуючи інфляцію на теперішній час ціна більша).
В людському організмі є стільки води, що в ній можна виправити 1 столовий обрус.
Із заліза - 7 цвяхів.
Із вапна - побілити 1 стіну в кімнаті.
Із вуглецю - 65 олівців.
Із фосфору - 1 пачку сірників, + кілька ложок солі.
В 1988р. три американські комісії дала таку ціну людському життю:
1 комісія - від 1 до 2 млн. $.
2 комісія - 7 млн. $.
3 комісія - 132 млн. $.
В наші дні, слідкуючи за щоденними повідомленнями людину можуть оцінити ще дешевше: за погане слово, за пляшку горілки, за дозу наркотику, за кілька копійок, а може і хтось когось не влаштовує...
Інформаційне повідомлення:
Не вміючи плавати, людина тане. Так і в життєвому коловороті. Людина, що не має необхідних знань та вмінь життєустрою, захлинається життєвою стихією і не здатна здійснити життя відповідно до людських норм та моральних настанов. Така людина, біологічно існуючи, на духовному рівні втрачає радість життя, стає внутрішньо безпорадною, беззахисною перед труднощами. Людина, життєві орієнтири, якої чітко визначені, знаходить в собі сили подолати обставини, не втрачаючи здатності виходити з різних життєвих ситуацій.
Безвихідних ситуацій не має !
Кожному пропонують записати свої думки.
Життя - це найкраща цінність, тому я ... |
||
Ніколи не буду |
Обов'язково буду |
Тоді я отримаю такий результат |
|
|
|
Згодом аркуші наклеюються на ватмані із таблицею, утворюючи "килим ідей".
Отже, чи справдились ваші очікувані результати. Чого ви дізнались з даного тренінгу. (Коротко по реченю учні дають відповідь. Діляться враженнями).
І. СИТУАЦІЯ: Син повертається додому після дискотеки і від нього пахне спиртним. Ваші дії, як батьків?
ІІ. СИТУАЦІЯ: Протягом семестру ваш син приносив у щоденнику хороші оцінки, а в цьому семестрі виявилось що він вас обманював, бо у нього дуже погані оцінки. Ваші дії як батьків?
ІІІ. СИТУАЦІЯ: Увечері син попрохав у вас грошей на кишенькові витрати, вам довелося відмовити через відсутність зайвих грошей у сімейному бюджеті. Наступного дня ви помічаєте, що з гаманця зникла частина грошей. Ваші дії, як батьків?
Життя - це найкраща цінність, тому я ... |
||
Ніколи не буду |
Обов'язково буду |
Тоді я отримаю такий результат |
|
|
|
Життя - це найкраща цінність, тому я ... |
||
Ніколи не буду |
Обов'язково буду |
Тоді я отримаю такий результат |
|
|
|
Життя - це найкраща цінність, тому я ... |
||
Ніколи не буду |
Обов'язково буду |
Тоді я отримаю такий результат |
|
|
|
Життя - це найкраща цінність, тому я ... |
||
Ніколи не буду |
Обов'язково буду |
Тоді я отримаю такий результат |
|
|
|
Життя - це найкраща цінність, тому я ... |
||
Ніколи не буду |
Обов'язково буду |
Тоді я отримаю такий результат |
|
|
|
Життя - це найкраща цінність, тому я ... |
||
Ніколи не буду |
Обов'язково буду |
Тоді я отримаю такий результат |
|
|
|
Життя - це найкраща цінність, тому я ... |
||
Ніколи не буду |
Обов'язково буду |
Тоді я отримаю такий результат |
|
|
|
В одній із країн колись був звичай, що коли людина старіла, її відводили в гори і кидали, щоб не їла задарма хліба. Та один син дуже любив свого батька, щоб так вчинити. Отож, він поселив його на горищі. Та настав у тій країні неврожай. Голод панував серед людей. Розповів син про своє нещастя батькові. Батько порадив: «Зніми снопи з хати, якими вона накрита, та й обмолоти ще раз. Зібраним зерном засій землю.» Слухняний син так і вчинив. Вродило у них збіжжя, як у нікого. Чутки про добрий врожай того чоловіка дійшли до царя. Закликав він його до себе на допит. Нікуди було дітись тому чоловіку і він розповів цареві всю правду. З того часу старі батьки доживали віку зі своїми дітьми у шані і повазі. ).