Рекомендую провести цей тренінг з молодими класними керівниками. Тренінг містить методичні поради, як працювати над проблемою патріотичного виховання молодого підростаючого покоління.
Міністерство освіти і науки України
Головне управління освіти і науки державної адміністрації
Дніпропетровської області
Відділ освіти Васильківської державної районної адміністрації
Павлівська середня загальноосвітня школа
(Методична розробка тренінгу для вчителів методичного о’єднання класних керівників з проблеми патріотичного виховання особистості школяра)
Тренінг розробила
вчитель-методист
Базилевська В.М.
Павлівська СЗШ
С. Павлівка
„ Основні тенденції та зміст патріотичного виховання особистості ”
Тренер: Добрий день шановні друзі. Сьогодні я хочу провести з вами тренінг за темою «Основні тенденції та зміст патріотичного виховання особистості». Виховання – категорія вічна. Воно є складовою частиною ідеології та культури суспільства і завжди має національний характер. Великий український просвітитель Г. Сковорода зазначив «який бо результат навчання без серця благородного і вдячного, яка користь наук без доброї думки». Як ви бачите, ми сидимо з вами у колі, яке символізує об’єднання людей спільними думками і спільною метою.
І. І перш за все нам потрібно створити доброзичливу обстановку і ми ще раз назвемо свої імена і допоможе нам в цьому ось цей м’ячик „Здоров’ячок”.
(учасники тренінгу передають м’ячик по колу, називаючи ім’я та вітаючись з групою)
ІІ. Дякую. І як годиться для будь-якого тренінгу нам потрібно створити правила роботи. Пропонуйте своє правило, аргументуючи його доцільність і , якого ми будемо дотримуватись протягом роботи тренінгу.
ІІІ. Дякую. Сьогоднішній тренінг допоможе нам визначити головну мету і завдання патріотичного виховання дітей та учнівської молоді в сучасних умовах розвитку суспільства, зрозуміти психолого-педагогічні особливості роботи з учнями у даному напрямку, познайомитися з пріоритетними методами, засобами і формами патріотичного виховання в родині, школі, суспільстві.
”Патріотизм – складне і багатогранне почуття, один із найважливіших компонентів індивідуального і суспільного способу життя. На особистісному рівні патріотизм є пріоритетною стійкою характеристикою людини, яка проявляється в її свідомості, моральних ідеалах та цінностях, у реальній поведінці та вчинках.
.
Патріот – це той, хто в сьогоднішніх нелегких умовах сприяє розбудові демократичної соціальної держави правовими методами.
Патріотизм – це любов до Батьківщини, свого народу, турбота про його благо, готовність відстояти, захищати свою незалежність, щоб духовно піднятися і усвідомити свою роль у суспільстві.
П’єр Буаст сказав, що при нестачі багатства нація тільки бідна; при нестачі патріотизму нація жалюгідна.
Проблеми виховання сьогодні хвилюють усіх і мають глобальний характер. Соціальна апатія, бездуховність, негативний вплив масової культури, поширення алкоголізму і наркоманії – ці явища переважають нині у молодіжному середовищі. Звернімо увагу: К.Д. Ушинський наполягав, що виховання, як і навчання повинно бути там, де йому належить бути – на першому місці!
Життєві пріоритети змінились, але зміст виховання залишається: виховати всебічно розвинену креативну особистість учня, який зможе самостійно продовжити освіту, саморозвиватися, і реалізуватися у житті, знайшовши своє місце під сонцем. Ви бачите і розумієте, що перед нами, вчителями, стоїть важливе завдання і цей тренінг допоможе нам в майбутньому.
ІУ. Давайте визначимо рівень розуміння цього питання. У вас є листочки різного кольору:
Червоний – розумію добре і можу поділитись досвідом роботи;
Жовтий – добре знаю, як треба працювати …..;
Зелений – знаю, але потребую допомоги;
Коричневий – взагалі не розумію, навіщо це потрібно.
У. І звичайно, ми сподіваємось щось дізнатись. Наступна вправа „Очікування”
(учасникам роздаються кольорові листочки і вони пишуть свої очікування від тренінгу, виголошують і прикріпляють на плакаті)
Ви бачите, що більшість корабликів ми прикріпили ближче до Берегу надій, сподіваючись на краще майбутнє.
УІ. Отже, зараз ми проведемо з вами „Мозковий штурм”, визначивши „Що означає патріотизм?”
Гра „Історії з торбинки ”
(учасники сідають в коло і по черзі витягують з торбини один з предметів (олівець, ручка, ґудзик, кубик, котушка ниток, цукерка, ….)після того, як кожний з учасників отримав якусь річ, кожний промовляє фразу, яка починається з „ Я як…..” Наприклад, „Я- цукерка, солоденька, смачненька, мене всі люблять ”.
УІІ. Давайте об’єднаємось в три групи, кожна група отримає своє власне завдання. Визначити мету і завдання з патріотичного виховання
1. як особистості;
2. родини;
3. класного колективу;
4. школи;
5. громадської спільноти
( учасники працюють в групах , в яких є керівник і контролер часу)
Гра „Відкритий мікрофон ”. Учасник від групи і, хто бажає, висловлюють свої думки щодо визначеного головної мети і завдань патріотичного формування особистості.
УІІІ. А зараз давайте уявимо собі, які фактори можуть негативно вплинути на виховання патріотичної особистості учня і дати характеристику учнями трьох вікових груп: молодшого шкільного віку (6-11 років), підліткового віку (12-15 років), в ранній юності (15-18 років).
( групи записують свої визначення)
Давайте розглянемо їх. ( три учасника від кожної групи записують свої визначення на плакатах)
Знайдемо спільні і запам’ятаємо їх, щоб уникнути в своїй роботі.
Гра. Релаксійна хвилинка
Наближається визначне свято, воно принесло і сльози і радість до багатьох українських сімей. Давайте з вами побудемо в ролі редакторів місцевої газети «Васильківський вісник» і створимо серію випусків святкових номерів газети. Ваше завдання Назвати сторінку, оформити і презентувати її читачам.
Вправа ІХ. Процес патріотичного виховання здійснюється у навчальній, позакласній і позашкільній діяльності, в сім’ї, дитячих та юнацьких
об’єднаннях. Весь освітній процес має бути насичений різними аспектами патріотичного виховання. Наступна вправа „Методи, засоби і форми патріотичного виховання ”
Гра „Аукціон ідей ”
- інтерактивні технології;
- соціально-проектна діяльність;
- технології створення проблемних ситуації;
- створення ситуацій успіху;
- ситуаційно-рольові ігри;
- соціограми;
- метод відкритої трибуни;
- соціально-психологічні тренінги;
- інтелектуальні аукціони;
- демократичний діалог;
- методики колективних творчих справ;
- традиції, ритуали тощо.
Визначимо найпріоритетніші і найефективніші з них і візьмемо їх до уваги у роботі з патріотичного виховання.
Вправа Х. Зараз рольова гра. Уявіть, що ви продюсери нових фільмів, які мають з’явитися на екрани кінотеатрів чи телебачення. До вашої уваги різні уривки з художніх фільмів. Ваше завдання визначити мету фільму і зробити для нього рекламу, щоб молодь захотіла його подивитись.
ХІІ. Отже, давайте колективно створимо пам’ятку для вчителя. Розпочнемо її такими словами:
Учителеві необхідно пам’ятати, що в організації роботі з патріотичного виховання дітей та учнівської молоді слід враховувати:
ХІ. В кінці нашого тренінгу давайте підведемо підсумок роботи, відповівши на запитання:
ХІІ. Наш тренінг підійшов до кінця і залишилось лише побажати один одному успіхів у роботі. Давайте використаємо такі фрази:
Я бажаю, щоб…….
Я буду рада, якщо…….
На цьому наш тренінг завершено. Давайте візьмемось за руки і всі разом скажемо „Ми сильні, ми щасливі, ми талановиті, ми – одна українська родина”.