Тренінг для вчителів «Попередження насильства в школі".

Про матеріал

Мета тренінгу - ознайомлення з проблемами та причинами насильства в дитячому середовищі, пошук шляхів його подолання, вироблення знань та умінь з визначення ознак фізичного, психологічного, економічного чи сексуального насильства над дітьми, допомога учасникам усвідомити свою роль у попередженні насильства та значення власної педагогічної культури, гуманної поведінки щодо дітей, батьків, колег, спілкування на рівних засадах.

Перегляд файлу

Тренінг «Попередження насильства в школі".

Доброго дня, шановні педагоги. Сьогодні ми зібралися  у такій формі для того, щоб обговорити одну з актуальних проблем, яка існує в усіх школах, але про яку ми так боїмося говорити. Це насильство. Але перед тим, як говорити про дану проблему, ми повинні зрозуміти, що під час навчально-виховного процесу саме ми несемо відповідальність за  життя та здоров’я  наших дітей.

У народі кажуть: «Щаслива дитина – щаслива родина». Будинок символізує міцність та стійкість сім’ї. А оскільки школа – це другий дім, у якому учні проводять більшу частину дня, ми сьогодні спробуємо облаштувати прилеглу до будинку територію, щоб тим, хто  житиме у ньому було приємно і комфортно. Адже багато чого залежить саме від нашої з вами роботи.

Кожному з Вас хоча б раз у житті доводилося зіткатися з гострою проблемою – насильством. Воно могло застосовуватися проти Вас самих, могли бути свідком, або самі ставали агресором. Сьогодні ми з вами познайомимося з законодавчою базою стосовно проблеми запобігання та заборони всіх форм насильства та жорстокого поводження з дітьми, розглянемо ситуації коли ви чи ваші близькі зазнали насильство та що роботи в цій ситуації? Але для початку давайте познайомимося.

Вправа «Знайомство»(10 хв.)

Мета: познайомити учасників між собою,створити умови для ефективної співпраці.

Але перш, ніж ми спробуємо обговорити цю тему, я пропоную назвати своє імя та привітати один одного якимось рухом.

 

  1. Вправа Очікування «Лелека»

Погляньте, будь ласка, на малюнок із зображенням лелеки, який несе у дзьобі немовля. У кожного з вас, на столі, є паперова пір’їна. Пропоную вам написати на ній власні очікування від тренінгу. Підійдіть по черзі і приклейте свої пір’їни на крила лелеки.

3.Вправа «Правила роботи»(5 хв.)

Мета : показати необхідність вироблення й дотримання певних правил, за якими відбувається взаємодія людей у групі; прийняти правила для продуктивної роботи під час заняття.

Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную  вам прийняти певні правила, за якими ми будемо працювати протягом нашої зустрічі. Практика проведення тренінга показує, що найбільш корисними в роботі груп є такі правила:

1.Активність( активно слухаємо, дивимося, говоримо. Не замикаємося, ми весь час у групі, уважні до оточуючих

2.Право промовчати(немає бажання висловитися відверто, краще промовчи)

3.Бути відвертим.

4.Бути позитивним.

5.Право піднесеної руки.

6.До всіх звертатися на «ти».

7.Правило «тут» і «тепер».

8.Толерантність( повага, тактовність, терплячість, співчуття, товариськість, рівність, люб’язність, інтелігентність)

Я буду зачитувати правило,якщо ви згодні-плескайте в долоні,якщо ні-протупочіть ногами.

II. Основна частина

 

Вправа «Бінго» (15 хв.)

Тренер. Ця вправа для глибшого пізнання себе, власного «Я», своїх прагнень, емоцій, уподобань, бажань, мрій на певному етапі життя. Не оцінювання, а дослідження себе… Зважте, що рамки, межі ми встановлюємо собі самі: у відповідях вас ніхто і нічим не обмежує…

Інструктаж. Кожному учаснику дається аркуш паперу. Його необхідно скласти вертикально навпіл, а потім лише руками, без ножниць «вирізати» фігурку «Бінго» - силует людини. Після цього кожен учасник пише на «Бінго» свою мрію, захоплення, улюблену музику, страву та бажане місце відпочинку.

На наступному етапі учасники встають із свої місць і, підходячи один до одного, мають знайти і записати на своїх «Бінго» імена тих, з ким у них однакові одна або кілька позицій.

Після цього учасники повертаються у коло. Тренер ставить питання:

- Чи є такі учасники, в яких однаковими є всі позиції?

- У кого збіглася одна позиція?

- У кого збіглися декілька позицій?

- Чи є учасники, в яких усі позиції різні?

- Про що ми можемо сказати аналізуючи цю вправу?

- Що допомагає людям пізнавати одне одного?

 

 

.Вправа «Мозковий штурм»(5 хв.)

Мета: З’ясувати рівень обізнаності законодавчої бази щодо захисту дітей від насилля, визначити рівень знань педагогів про права дитини та види насилля.

Тема нашого заняття складна, оскільки стосується  прояву  дітьми та над ними жорстокості та насильства. Нажаль, це явище живе серед нас, дорослих, а також серед наших дітей

Ознайомити учасників  з переліком документів основного міжнародного й українського законодавства із захисту прав дитини.

Обладнання: перелік документів міжнародного й українського законодавства, що захищає права дитини.(Додаток 1)

МІЖНАРОДНІ СТАНДАРТИ ЗАХИСТУ ПРАВ ДІТЕЙ До основних міжнародних документів, які Україною ратифіковані (або до яких Україна приєдналася), відносяться:  Конвенція ООН про права дитини;  Факультативний протокол до Конвенції про права дитини щодо торгівлі дітьми, дитячої проституції і дитячої порнографії;  Факультативний протокол до Конвенції про права дитини щодо участі дітей у збройних конфліктах;  Конвенція про заборону та негайні заходи щодо ліквідації найгірших форм дитячої праці № 182;  Конвенція про кіберзлочинність;  Конвенція про цивільно-правові аспекти міжнародного викрадення дітей;  Європейська конвенція про здійснення прав дітей;  Конвенція про юрисдикцію, право, що застосовується, визнання, виконання та співробітництво щодо батьківської відповідальності та заходів захисту дітей;  Конвенція про визнання і виконання рішень стосовно зобов'язань про 9 утримання;  Конвенція про контакт з дітьми;  Європейська конвенція про визнання та виконання рішень стосовно опіки над дітьми та про поновлення опіки над дітьми;  Європейська конвенція про правовий статус дітей, народжених поза шлюбом;  Європейська конвенція про усиновлення дітей (переглянута);  Конвенція Ради Європи про захист дітей від сексуальної експлуатації та сексуального насильства. Загальні принципи дотримання прав людини викладені у змісті Загальної декларації прав людини, прийнятої і проголошеної резолюцією 217 A (III) Генеральної Асамблеї ООН від 10 грудня 1948 року.  «Кожна людина має право на життя, на свободу і на особисту недоторканність», статті 5 «Ніхто не повинен зазнавати тортур, або жорстокого, нелюдського, або такого, що принижує його гідність, поводження і покарання», п.2.статті 25 «Материнство і дитинство дають право на особливе піклування і допомогу. Всі діти, народжені у шлюбі або поза шлюбом, повинні користуватися однаковим соціальним захистом» та статті 26 «1. Кожна людина має право на освіту. Освіта повинна бути безплатною, хоча б початкова і загальна. Початкова освіта повинна бути обов'язковою. Технічна і професійна освіта повинна бути загальнодоступною, а вища освіта повинна бути однаково доступною для всіх на основі здібностей кожного. 2. Освіта повинна бути спрямована на повний розвиток людської особи і збільшення поваги до прав людини і основних свобод… 3. Батьки мають право пріоритету у виборі виду освіти для своїх малолітніх дітей». В 1991 році Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини, взявши тим самим на себе зобов’язання про її виконання. З того часу політика держави у царині охорони дитинства, дотримання прав дітей 10 вибудовується з урахуванням змісту статей вказаної Конвенції та інших міжнародних документів. Держави-учасниці повинні забезпечувати систематичний моніторинг дотримання прав дітей та вживати невідкладних заходів у якості реакції на факти їх порушення. У 2011 році Україна звітувала перед Комітетом ООН з прав дитини в Женеві щодо виконання основних положень Конвенції ООН Про права дитини. Цьому передував моніторинг дотримання прав дитини, який здійснювався як зі сторони держави, так і зі сторони неурядових організацій. Коаліцією неурядових організацій «Права дитини в Україні» було організовано та здійснено вивчення питання дотримання прав дітей в Україні, які в узагальненому вигляді були представлені до вказаного Комітету у вигляді документа «Альтернативний звіт про реалізацію Україною положень Конвенції ООН про права дитини за період 2002 – 2008 роки.  Хоча інформація державного та альтернативного звіту різниться за багатьма аспектами і показниками, спільним для вказаних документів є загальний висновок – права дитини в Україні не дотримуються в повній мірі або порушуються у багатьох сферах дитинства.

Вправа «Асоціації»

Завдання:

      Назвати, які асоціації виникають у Вас , коли ви чуєте слово «насильство».

      Наприклад, слово  «насильство» може викликати асоціації: негатив, ненависть, агресія, страх, стрес, знущання, побиття, лицемірство, вигнанець, позбавлення тощо.

Тренер записує асоціації на фліп-чарті.

 

Мозковий штурм «Види насильства»  Моя інформація

Завдання:назвати види насильства, та їх прояви.

Види насильства:

  • фізичне (спроба вбивства, побиття, катування, завдання фізичних пошкоджень, жбурляння різними предметами);
  • психологічне та емоційне (постійне стеження, погрози, залякування, шантаж, контроль життя та спілкування, ізоляція, заборона на спілкування);
  • сексуальне (зґвалтування і сексуальні домагання – інколи в присутності інших людей, сексуальні образи, насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом);
  • економічне (фінансовий контроль і фінансові обмеження, заборона працювати і вчитися, свідоме руйнування та пошкодження майна, позбавлення можливості користуватися майном).

.Вправа «Вид насильства»( 10хв)

Мета: З’ясувати рівень обізнаності ознак насилля, навчитися визначати певний  його вид.

Кожному учаснику роздається стікер з певною ознакою поведінки чи психіки дитини. Завдання – визначити, до якого виду насильства відноситься.

1). негативізм, агресивність, жорстоке ставлення до тварин (фізичне насилля);

2). ушкодження внутрішніх органів і кісток, які не є наслідком нещасних випадків (фізичне насилля);

3). синець або поріз, якому немає пояснень (фізичне насилля);

4). частини на голові без волосся (фізичне насилля);

5). сліди від зв’язування (фізичне насилля);

6). незвичні опіки (цигаркою або розжареним предметом, так зване«тавро») фізичне насильство;

7). знання та використання термінології та жаргону сексуалізованої тематики, зазвичай не властивих дітям відповідного віку (сексуальне насильство);

8). інфекції ротової порожнини неявної етіології (сексуальне насильство);

9). брак догляду за собою (сексуальне насильство);

10). синдром «брудного тіла»: постійне перебування у ванній, під душем, що має настирливий характер (сексуальне насильство);

11). запобіжні заходи, щоб важче було знімати одяг (багато пасків, ременів, одночасно надягнені декілька пар штанців) (сексуальне насильство);

12). відсутність інтересу чи емоцій (психологічне насильство);

13). сліди укусів людиною (фізичне насильство);

14). ретинальні крововиливи (у сітківку ока), відшарування сітківки і переломи орбіти  (фізичне насильство);

15). висипи та/або кровотечі в ділянці паху, геніталій, анального отвору (сексуальне насильство);

16). примушення до дитячої проституції (сексуальне насильство);

17). страх перед чоловіками (сексуальне насильство);

18). крики, образи молодших від себе дітей (психологічне насильство);

19). вживання ненормативної лексики (психологічне насильство);

20). цькування однокласників (психологічне насильство);

21). приступи люті та агресивності (психологічне насильство);

22).  нерозбірлива та/або активна сексуальна поведінка; (сексуальне насильство);

23). сексуальні домагання до інших дітей (сексуальне насильство),

24). дитина постійно голодує через брак їжі; (економічне начильство);

25). дитина носить брудний одяг, що має неприємний запах; (економічне насильство);

26). дитина виглядає занедбаною (економічне насильство);

27). вдома холодно, безлад і антисанітарія; (економічне насильство);

28). є інформація про трудову діяльність дитини (особливо молодшого

віку ) економічне насильство;

29). дитина жебракує, втікає з дому (економічне насильство);

30). у дитини немає іграшок, книжок, розваг (економічне насильство).

 

. Вправа «Реакція на ситуацію насильства в школі: виявлення причин виникнення насильства та його наслідків» (15 хв)

Мета:навчитися з’ясовувати причини жорстокого поводження, визначати відповідальних за такі вчинки, знаходити шляхи вирішення проблем.

Учасники діляться на 4 групи за допомогою 123.

Кожній групі пропонують розглянути по дві ситуації певного виду насильства. Одна із ситуацій трактується як «незначна», а інша – як виражена форма прояву насильства в дитячому середовищі. Учасники в групах обговорюють ситуації, намагаються з’ясувати причини таких подій та хто відповідальний за їх виникнення, а також знайти можливі способи реагування в конкретних випадках.

Фізичне насильство

Ситуація 1

У школі склалася традиція: кожного новенького учня однокласники «випробовують на міцність». Протягом перших тижнів після уроків відбувається групове побиття новенького. Зазвичай таке «посвячення» здійснюється поза школою (за шкільним спортивним майданчиком). Серйозних травм ніхто не отримував.

Ситуація 2

Учні третього класу при виході з класу на перерву, проходячи повз одноклассника Іллю,дають йому запотиличники. Таке продовжується щодня, на кожній перерві, починаючи з першого класу.

Психологічне насильство

Ситуація 1

Учні сьомого класу оголосили бойкот однокласниці К. К. – хвороблива дівчинка, навчається посередньо, часто пропускає школу через хвороби, нічим не привертає уваги вчителів, в житті класу участі не бере.

Ситуація 2

В школі традиція – давати прізвиська учням та вчителям.

Сексуальне неасильство

Ситуація 1

Хлопці, учні шостих-сьомих класів кидають жарти сексуального характеру на адресу своїх однокласниць і намагаються «затискати» їх у місцях, звідки важко вибратися (в роздягальнях, кутках).

Ситуація 2

Учень 8 класу постійно піднімає спідницю своїй однокласниці

Зневажливе ставлення до потреб дитини (економічне насильство)

Ситуація 1

В школі відбуваються крадіжки мобільних телефонів та грошей у вчителів.

Ситуація 2

На великій перерві учні всі разом біжать у їдальню, і ті, які добігають першими, хапають налитий сік, перевертаючи водночас інші склянки, які стоять поруч, набирають стільки печива, скільки хочеться.

 

 Надалі групи презентують свої напрацювання.Тренер звертає увагу учасників на те, що у всіх ситуаціях виникнення насильства можливе лише за активного чи пасивного заохочення дорослих або ж через їхнє байдуже ставлення до «легких» форм насильства, що тягнуть за собою виникнення важких випадків, які вже неможна ігнорувати.

 

Вправа «Равлик» закрутитися по серпантину.-сприяє зближенню

 

 

 

ІІІ. Інформаційний блок

8.Інформаційне повідомлення (5 хв)

Насильство в будь-якій формі неприйнятне. Люди повинні ша­нобливо ставитися один до од­ного

 

Моя інформація

 

 

 

Рухавка « Будинок, фермер, землетрус»(10 хв)

       Мета: зняти м’язове напруження, активізувати учасників, стимулювати взаємодію учасників.                                     

Хід вправи

Ведучий  об’єднує учасників на трійки так, щоб пара ставала обличчям один до одного і з’єднувала руки над головою, утворюючи «дах» будинку. Третій учасник стає всередину будинку під «дахом», цей учасник буде «фермером». Учасники уважно слухають і виконують команди тренера.

За командою «будинок»! двійки, які утворюють «будинок» мають знайти собі інших «фермерів», котрій в цей час нерухомо стоять на своїх місцях; за командою «фермер!», на місці залишаються «будинки», а всі «фермери» мають знайти собі нові «будинки»; за командою «землетрус!», кожен член трійки повинен знайти собі нових партнерів.

Вправа повторюється кілька разів, команди лунають у випадковому порядку.

 

Робота в групах. Вправа « Дерево насилля»(15 хв)

Мета: визначити причини та наслідки сімейного насилля щодо дитини, узагальнити наданий обсяг інформації щодо насилля в сім’ї.

На кожному столі є завдання ( конкретний вид насилля). Далі учасники кожної із груп малюють « Дерево насилля» в якому корені символізують його причини, стовбур – саму проблему насилля. Гілки дерева – це конкретні форми, в яких здійснюється насилля щодо дитини, а листя та плоди – це наслідки насилля, які проявляються в поведінці дитини.  Тренер звертає увагу на багаторівневість причин та наслідки насильства в таких сферах: суспільство, сімейні стосунки та індивідуальні особливості людей. Пропонує відобразити цю багаторівневість  в деревах, які малюватимуть учасники. Зазначає, що можна користуватися роздатковим матеріалом, де зазначено види, причини та наслідки насильства у сім’ї та жорстокого поводження  з дитиною.

Після закінчення виконання роботи всі 3 групи презентують свої « дерева».

Підводяться підсумки за всіма видами насилля. Доповідач виставляє своє «дерево», описує його.

Види насилля:

  • фізичне;
  • психологічне;
  • сексуальне;
  • економічне ( нехтування потребами дитини).

Причини насилля

  • Матеріальні труднощі;
  • Наявність в сім'ї безробітного;
  • Невирішена житлова проблема;
  • Алкоголізм та пияцтво серед членів сім'ї;
  • Наявність наркоманів в сім'ї;
  • Неповна сім'я;
  • Вітчим або мачуха в сім'ї;
  • Дитина-інвалід або  з проблемами зі здоров'ям;
  • Небажана дитина;
  • Важка дитина;
  • Зняття багатьох моральних заборон;
  • Сімейні конфлікти;
  • Самоствердження за рахунок слабких;
  • Культ жорстокості, пропагований в суспільстві.

Форми:

  • Залякування і  погрози - навіювання страху криком, жестами, мімікою; загрози фізичного покарання міліцією, спецшколи, богом; прояв насильства над тваринами; загрози кинути дитину або відняти її, позбавити забезпечення та інше.
  • Ізоляція - постійний контроль за тим, що роблять жінка  чи дитина, з ким дружать, зустрічаються, розмовляють; заборону на спілкування з близькими людьми, відвідування видовищних заходів та інше.
  • Фізичне покарання - побиття, ляпаси, катування, тягання за волосся, щипання та інше.
  • Емоційне (психічне) насильство - не тільки залякування, погрози, ізоляція, а й приниження почуття власної гідності і честі, словесні образи, грубість; навіювання думки, що дитина - найгірша, а жінка - погана мати або дружина, приниження в присутності інших людей ; постійна критика на адресу дитини чи жінки та інше.

Наслідки

  • дитина вчиться насильству;
  • дитина стає тривожною;має низьку самооцінку ;
  • дитина не впевнена, що її в сім'ї люблять;

 

  1. Експеримент «Склянка води»

Час: 1 хв.

Зараз я вам покажу невеликий експеримент:

Склянка води – це дитина (чиста, проста, наївна).

Сіль – пекучі, солоні слова.

Перець пекучі, образливі слова.

Грудка землі – жорстокі слова.

Усе добре змішуємо – отримуємо стан дитини. Скільки мене часу, доки все осяде, забудеться? А варто легенько збовтати і все підніметься на поверхню та спричинить нові стреси та неврози у дитини.

  1.               Рухлива гра «Малюємо цифрами» (розминка)

Час: 2 хв.

Намалюйте в повітрі цифри різними частинами свого тіла:

1 – носом; 2 – правим плечем; 3 – лівим плечем; 4 – правою ногою; 5 – лівою ногою; 6 – ліктем правої руки; 7 – ліктем лівої руки; 8 – правою ногою; 9 – лівою ногою.

  1.               Як ви уявляєте щасливу дитину?

Колаж»Щасливе дитинство

 

 

 

ПАМ’ЯТКА «П’ЯТЬ ШЛЯХІВ ДО СЕРЦЯ ДИТИНИ»

Дотик

  • один із найважливіших проявів любові людини. Тактильна ласка однаково важлива як для дівчаток, так і для хлопчиків. Тому коли ви виражаєте свою любов за допомогою ніжних дотиків, поцілунків, цим можна сказати набагато більше, ніж словами «Я тебе люблю».

Слова заохочення

  • коли ми хвалимо дитину то дякуємо їй за те, що вона зробили, чого досягла сама. Проте не треба хвалити дитину надто часто, тому що слова втратять усю силу і сенс. Пам’ятайте: кожне схвалення має бути обґрунтованим і щирим.

Час

  • це ваш дарунок дитині. Ви ніби говорите їй: «Ти мені потрібна». Інколи діти роблять погані вчинки саме для того, щоб батьки звернули на них увагу.

Подарунок

  • це символ любові тоді, коли дитина відчуває, що батьки справді турбуються про неї. Справжній подарунок дається не в обмін на щось, а просто так. Подарунки не обов’язково купувати, їх можна знаходити, робити самим. Подарунком може стати що завгодно: польові квіти, камінчики, чудернацької форми гілочка, горішок. Головне – придумати, як його подарувати.

Допомога

  • кожного дня діти звертаються до вас із різноманітними запитаннями, проханнями. Завдання батьків – почути їх і відповісти. Якщо ми допомагаємо дитині й робимо це з радістю, то душа її наповнюється любов’ю. Допомога дітям – не означає повністю обслуговувати їх. Коли вони підростуть, мусимо навчити їх усього, щоб і вони допомагали нам.

 

 

 

 

 

 

 

4. Підсумкова частина

12.Рефлексія тренінгу « очікування»(10 хв)Клубок

 Мета: отримати від кожного учасника коротку інформацію про враження від проведеного тренінгу.

Мета: отримати й активізувати інформацію від учасників групи, зняття емоційного напруження

  Друзі, зараз ми проведемо невелику розминку, що допоможе нам підбити підсумок сьогоднішнього дня тренінгу і трохи відпочити. Отже, у мене в руках клубок ниток для в’язання. Зараз ми будемо в’язати візерунок нашої групи. Учасник, у якого в руках виявиться клубок, повинен сказати що його об’єднує з колегою, потім обмотати нитку навколо свого пальця і перекинути клубок будь-якому іншому учаснику. Постараємося, щоб клубок побував в усіх. А тепер пропоную змотати клубок назад. Робити це будемо так: той, хто знімає нитку з пальця, намотує її на клубок і повинен сказати побажання учасникам тренінгу.

 

У будь-якому разі

 

Люди часто бувають нелогічними й егоїстичними

Все одно прощай їм.

Якщо ти добрий, люди можуть обвинуватити тебе в егоїзмі та прихованих намірах.

Однак залишайся добрим.

Якщо ти успішний у тебе може з‘явитися безліч друзів і справжніх ворогів.

Все одно будь успішним.

Якщо ти чесний і щирий люди можуть обманювати тебе.

Однак залишайся чесним і щирим.

Те, що ти будував роками, хтось може зруйнувати за одну мить.

Все одно продовжуй будувати.

Якщо ти знайшов спокій і  щастя, люди можуть заздрити тобі, однак будь щасливим.

Те хороше, що ти робиш сьогодні, найімовірніше завтра забудуть люди. Все одно роби добро.

Віддавай світові все найкраще, що в тебе є і цього ніколи не буде достатньо.

Однак віддавай світові все найкраще, що маєш.

Зрештою ти зрозумієш, що все це відбувалося між тобою і Богом і ніколи це не було між тобою і людьми

Слова Матері Терези

 

Все в твоїх руках

Колись давно на півдні Африки жив розумний. Але дуже пихатий вождь. Увесь день  його складався з приміряння вишуканого вбрання та розмов із підданими про свій розум. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось прокотилася країною чутка, що в пустелі з’явився мудрець. Дуже розлютився вождь:»Як можна називати якогось там старця найрозумнішою людиною у світі!?», але нікому свого обурення не показав, а запросив мудреця до себе…

 

І ось настав день зустрічі. Зібралося усе плем’я, щоб послухати найрозумніших людей світу. Вождь сидів на високому троні й тримав у руках за спиною метелика. До нього підійшов невеличкий худорлявий чоловік, привітався й сказав, що готовий відповісти на будь-яке запитання. І тоді, недобре посміхаючись, вождь сказав:»Скажи-но мені, що я тримаю в руках, живе чи мертве?».

Мудрець трохи подумав, усміхнувся й відповів:

«Усе в твоїх руках».

Вправа «Крок – раз!» ( 10 хв.)

Мета: підвести підсумки роботи.

Учасники стають у широке коло, тримаючись за руки. Кожен по колу говорить: «Сьогодні я… (навчився, відчув, зрозумів тощо)», і вся група робить крок уперед. Після промовляння всіх досягнень коло має стати щільним.

 

C:\Users\Паша\Downloads\depositphotos_27460347-stock-illustration-stork-bears-the-child.jpg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Смотрицька Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Майстер-класи
Додано
16 квітня 2021
Переглядів
2485
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку