Ризикована поведінка
Зміст тренінгового заняття
1.Привітання .Знайомство
2.Правила
3.Вступ
На цьому занятті ми поговоримо про ситуації ризику в тому числі й про ризик статевого життя у підлітковому віці, а також про незаплановану вагітність, і фактори, що підвищують незапланованої вагітності.
4.Очікування
5. Групове обговорення «Коли ви ризикуєте?»
Мета: сприяти усвідомленню учасниками ситуації ризику щодо власного здоров’я
Хід вправи
Педагог-тренер пропонує учасникам поговорити про ситуації, в яких є ризик для
здоров’ я, і запитує : « Що таке ризик?». Після короткої дискусії підводиться підсумок:
РИЗИК- це ситуації чи обставини, а яких вашому здоров’ю або навіть життю загрожує небезпека, але на які можна свідомо вплинути власною поведінкою.
Педагог-тренер ставить наступне запитання: «А що таке ризикована поведінка?» Усі висловлювання записуються на фліп-чарті ?» . Після короткої дискусії підводиться підсумок:
РИЗИКОВАНА ПОВЕДІНКА-це поведінка, яка створює загрозу для здоров’я та життя людини.
Далі учасникам пропонується відповісти на запитання: «Коли ви ризикуєте інфікуватися ВІЛ, ІПСШ?»
Педагог-тренер ставить наступне запитання: «Чи є серед перерахованих такі ситуації, яких людина може уникнути?»
Висновок: кожен може усвідомити, наскільки він ризикує і як цей ризик можна зменшити або уникнути його зовсім. На більшість ситуацій, їх перебіг і вирішення людина може вплинути. кожен може зробити для себе вибір.
6.Вправа «Допоможи прийняти рішення»
Мета: закріпити знання ро ризиковану поведінку.
Хід вправи
Педагог-тренер об’єднує учасників у дві підгрупи, пропонує обговорити ситуацію:
Віктор і Оленка познайомилися на дискотеці й почали зустрічатися. Через деякий час вони пішли на дискотеку разом, а потім Віктор провів додому й поцілував. У Віктора й раніше були дівчата , а для Оленки цей поцілунок був вперше. Коли Оленка розповіла про Віктора подругам, ті запитали, чи збирається вона займатися з Віктором сексом. Оленка не знала, що відповісти тому що у більшості її подруг вже були сексуальні стосунки з хлопцями. Вона роздумує: якщо Віктор запропонує їй почати сексуальні стосунки , погодитися на це чи ні.
Запитання для обговорення:
Після того як підгрупи виконали завдання, відбувається загальне обговорення .Кожна група дає відповіді на запитання. Педагог-тренер доповнює коли необхідно.
7.Врпава « Початок статевого життя : за і проти »
Мета: підвести учасників до усвідомлення ризику і надати інформацію про наслідки статевого життя в підлітковому віці.
Хід вправи
Педагог-тренер робить вступ: «Дорослою людиною стає не в якомусь певному віці , а коли стає здатною усвідомлювати свої вчинки і може відповідати за їх наслідки.
Педагог-тренер об’єднує учасників у дві підгрупи , кожна отримує маркери і аркуш А1.Завдання 1-й підгрупі – назвати причини , з яких підлітки починають раннє статеве життя, а 2-й – назвати причини, з яких деякі підлітки приймають рішення про тимчасове утримання від статевого життя.
На виконання завдання відводиться 7 хвилин, потім підгрупи презентують свої напрацювання. Після цього проводиться обговорення.
Запитання для обговорення:
Після цього педагог-тренер робить невелике інформаційне повідомлення:
Підлітки, які рано починають статеве життя, не завжди усвідомлюють можливі наслідки своїх дій, а тим більше відповідальність за них. Чи можна займатися сексом в 15 років?
Чи є щось позитивне в ранньому початку статевого життя дія підлітка? Так, па короткий час у хлопця чи дівчини може підвищитися самооцінка, зміцнитися авторитет у середовищі однолітків, де вітають ранні статеві стосунки. Крім того, таким чином може реалізуватися потреба у визнанні й любові. Проте негативних наслідків для фізичного та психологічного здоров’я від раннього статевого життя може бути значно більше, ніж позитиву.
Секс до 18 років — це величезний стрес для психіки і нервової системи.
Для боротьби зі стресом підлітки можуть почати вживати алкоголь і наркотики. І як наслідок, страждати від депресій, неврозів, афектів, що можуть призвести навіть до суїциду.
Тож молоді люди, які рано розпочали статеве життя, часто надалі мають особистісні конфлікти і проблеми, їм важко побудувати гармонійні стосунки, щасливу сім'ю.
Для дівчат одним із ризиків ранніх статевих стосунків є небажана вагітність. Це може стати психологічною проблемою не тільки дівчини, а й усієї її родини.
Особа, що розпочала раннє статеве життя, ризикує не тільки отримати психологічні проблеми, а й захворіти на інфекції, що передаються статевим шляхом. Такі інфекції належать до найпоширеніших захворювань, особливо серед молоді віком від 14 до 24 років. Основними причинами їх виникнення є ранні статеві стосунки, часта зміна партперів, випадкові статеві контакти, вживання алкоголю, наркотиків. Інфекції, що передаються статевим шляхом, складно лікувати, а деякі з них практично невиліковні. Більшість захворювань, що передаються статевим шляхом, призводить до хронічних захворювань статевої сфери.
Так, захворюваність на сифіліс — у 39 разів. Крім того, сифіліс «молодшає*, у цілому половина всіх хворих молодь віком 20—29 років. Щорічно фіксують 70--90 випадків побутового сифілісу, коли захворювання передається, наприклад, від батьків дітям. Відомо, що на одного хворого па сифіліс припадає в середньому 10 хворих па гонорею і 20 на хламідіоз. Згідно з сучасною міжнародною класифікацією Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), нараховують близько ЗО інфекцій, що передаються статевим шляхом, серед них:
• вірусні — генітальний герпес, СНІД, ВІЛ-інфекція та ін.;
• бактеріальні — сифіліс, гонорея та ін.;
• грибкові — кандідоз статевих органів та ін.
Шляхи інфікування ВІД, ІПСШ та їх профілактика
Кожному важливо усвідомлювати, що зараження ВІЛ та іншими інфекціями, що передаються статевим шляхом, відбувається в певних ситуаціях, за певної поведінки. Що раніше особа починає статеві стосунки, що частіше змінює партнерів — то більший ризик зараження. Всесвітня організація охорони здоров’я наголошує, що убезпечитись від ВІЛ та ІПСШ можна, якщо:
• повністю відмовитись від випадкових статевих стосунків;
• мати стосунки з одним здоровим партнером, основані на взаємодовірі.
Щоб убезпечити себе від інфекцій, під час статевих стосунків варто використовувати презерватив
8.Підсумки: Які знання ви отримали? Які висновки для себе зробили?