Тренінг: "Робота(знайомство,аналіз) з видами інформації"

Про матеріал

Мета тренінгу – сформувати уявлення учнів про види інформації та інформаційну безпеку. Ознайомити з поняттями «інформація» і «пропаганда»

Завдання:

навчальні:

• ознайомити з поняттям інформаційної безпеки;

• ознайомити з поняттям «пропаганда»;

• розглянути різноманітні загрози інформаційній безпеці;

розвивальні:

• удосконалення комунікативних навичок;

• формування вмінь протистояти впливу пропаганди;

виховні:

• виховання відповідальності за свої дії;

• виховання критичного ставлення до інформації.

Результатом проведення тренінгу мають стати такі знання:

1) поняття інформаційної безпеки;

2) поняття маніпуляції та пропаганди;

3) загроз інформаційній безпеці: крадіжка особистих даних, віруси, спам, хакери, шахрайство, контакти з незнайомцями;

4) технік пропаганди: бендвегон, сильні слова, церемонії, асоціації, повторення, шельмування, страх;

уміння:

1) усвідомлювати вплив медіа;

2) порівнювати власну думку з думкою інших учнів, висловлювати свої міркування;

3) критично оцінювати інформацію;

5) протистояти впливу пропаганди та маніпуляції;

6) визначати роль інформації та мас-медіа в сучасному світі.

Зміст тренінгу побудований на діалозі, спонукає до обміну думками, враженнями, життєвим досвідом.

Перегляд файлу

 

 

ТЕМА ТРЕНІНГУ : Робота(знайомство,аналіз) з видами інформації.

 

Мета тренінгу   сформувати уявлення учнів про  види інформації та інформаційну безпеку. Ознайомити з поняттями  «інформація» і «пропаганда»

Завдання:

навчальні:

  •                   ознайомити з поняттям інформаційної безпеки;
  •                   ознайомити з поняттям «пропаганда»;
  •                   розглянути різноманітні загрози інформаційній безпеці;

розвивальні:

  •                   удосконалення комунікативних навичок;
  •                   формування вмінь протистояти впливу пропаганди;

виховні:

  •                   виховання відповідальності за свої дії;
  •                   виховання критичного ставлення до інформації.

Результатом проведення тренінгу  мають стати такі знання:

  1.               поняття інформаційної безпеки;
  2.               поняття маніпуляції та пропаганди;
  3.               загроз інформаційній безпеці: крадіжка особистих даних, віруси, спам, хакери, шахрайство, контакти з незнайомцями;
  4.               технік пропаганди: бендвегон, сильні слова, церемонії, асоціації, повторення, шельмування, страх;

 уміння:

1) усвідомлювати вплив медіа;

2)  порівнювати власну думку з думкою інших учнів, висловлювати свої міркування;

3) критично оцінювати інформацію;

  1.               протистояти впливу пропаганди та маніпуляції;
  2.               визначати роль інформації та мас-медіа в сучасному світі.

Зміст  тренінгу  побудований на діалозі, спонукає до обміну думками, враженнями, життєвим досвідом.

Обладнання:  телевізор, папір, олівці, маркери, тести у кількості примірників, що дорівнює кількості учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід тренінгу

Вступна частина:

  1. Гра «Білий шум» 20 хв
  2. Знайомство «Клубок» 20 хв
  3. Вправа «Дерево очікувань» 7 хв
  4. Правила тренінгу 3хв

 

 Основна частина :

Міні-лекція 10хв

У сучасному суспільстві  інформація стрімко множиться й нерідко керує поглядами та діями людей. Багато газет, журналів, телеканалів та інтернет-ресурсів контролюють або великі корпорації, або політики, які намагаються впливати на наші погляди. Ви вже дорослі, тож маєте знати, як розібратися, коли вам кажуть правду, а коли намагаються змусити бачити світ так, як комусь вигідно.

Щодня ми слухаємо радіо, читаємо газети, дивимось телевізор, багато часу проводимо в інтернеті. З цих джерел, які називаються медіа, ми черпаємо інформацію.

Спробуйте відповісти на питання:

Яку роль у суспільстві  виконують ці джерела?

Що таке інтернет?

Які можливості інтернету тобі відомі?

Чи знаєш ти, що таке пропаганда?

Згадай останню радіопрограму, яку ти чув.

А який фільм ти переглянув останнім?

Чому в наш час, коли інтернет та телебачення мають величезний вплив на життя людини, ще є потреба в друкованих виданнях?

Чи часто ти купуєш щось (просиш про це батьків), подивившись рекламу?

Чи подобається тобі, коли хтось ухвалює рішення замість тебе?

 

Вхідне тестування (дод. А) 10 хв

 

Гра «Два пілоти»  15 хв

Хід гри: Запрошуємо двох осіб за двері і даємо їм інструкції. Завдання групі: зачитуємо вихідну ситуацію: «На планеті Земля «кінець світу». Єдиний порятунок-Політ на придатну до життя планету Марс. Залишився лише один космічний корабель і він уже заповнений людьми, які і будуть вибирати ХТО з вас двох сяде за штурвал і помчить їх на планету життя». Зараз перед вами виступлять два капітана. Виберіть, з яким з них ви полетите на планету. Пілоти виступають і учасники групи підходять до того капітана, КОМУ вони повірили і довірили свої життя.

 Дебрифинг: • Чому ви вибрали саме цього пілота? • Що саме вас змусило повірити саме йому? * Який вид інформування вам припав більше до душі? * Чому хочеться вірити другому пілоту? • Чи немає тут аналогії з тією інформацією, якою нас «годують» ЗМІ? • Притча про правду.

Вихідна ситуація:

 Ви — пілот космічного корабля.

На планеті Земля «кінець світу». Єдиний порятунок-Політ на придатну до життя планету Марс.

Залишився лише один космічний корабель і він уже заповнений людьми, які і будуть вибирати ХТО з вас двох сяде за штурвал і помчить їх на планету життя. 

Ваше завдання: відповідно до принципів вашого пілота, Зробіть свою презентацію (як пілота) так, щоб люди (пасажири) вибрали саме вас. Інший пілот тоді залишиться на Землі.

 Пілот №1. Ви говорите справжню ситуацію, як вона є. Говорите повну правду. Без емоцій і прикрашань. Говорите про те, що маєте 20 років досвіду. Мали різні ситуації в польотах і вдало з них виходили. Але! Саме в цій ситуації сумніваєтеся, що при такій кількості пального ви зможете долетіти до кінцевого пункту. Ризик великий. Але будете робити все можливе.

Вихідна ситуація:

Ви — пілот космічного корабля.

 На планеті Земля «кінець світу». Єдиний порятунок-Політ на придатну до життя планету Марс.

Залишився лише один космічний корабель і він уже заповнений людьми, які і будуть вибирати ХТО з вас двох сяде за штурвал і помчить їх на планету життя. 

Пілот № 2. Ви прикрашаєте дійсність і жонглюєте емоціями.  Хоча знаєте про те, що пального може не вистачити на таку далеку відстань. Ви запевняєте пасажирів, що тільки з Вами вони можуть долетіти без наслідків і що їм нічого не загрожує. Все буде ОК. Незважаючи на те, що Ваш досвід роботи пілотом дорівнює 5 рокам, саме Ви, як супер-пілот зможете долетіти до Марсу  і залишити всіх пасажирів живими.

2.ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ  15 хв

«Маніпуляція» — це вплив на людей або приховане керування ними. Щоб пояснити, що таке маніпуляція, я наведу дуже відомий приклад. Хтось запитує у нас дорогу до Києва, а ми його, обманюючи, спрямовуємо на Полтаву — це тільки обман. Маніпуляція буде тоді, коли той, інший, збирався йти до Києва, а ми зробили так, щоб він захотів іти до Полтави.

«Пропаганда» спрямована на поширення фактів, аргументів, чуток та інших відомостей для впливу на людей. Пропаганда зазвичай повторюється та розповсюджується через різні мас-медіа.

Загрози інтернету 3хв

В інтернеті на вас постійно чатує небезпека. Адже важко впізнати особу, з якою спілкуєшся. Є дуже багато випадків, коли себе видають за інших, приписуючи собі гарну зовнішність, риси вдачі, захоплення тощо. До основних загроз інтернету можна віднести:

  •                   крадіжки особистих даних,
  •                   віруси,
  •                   спам,
  •                   хакерів,
  •                   шахрайство
  •                   контакти з незнайомцями.

 

 

 

Техніки пропаганди 10 хв

  1.               Бендвегон

  1.               Сильні слова

  1.               Церемонії

  1.               Асоціації

 

  1.               Повторення

 

  1.               Шельмування

  1.               Страх

При читанні, прослуховуванні та перегляді будь-якого медіапродукту пам’ятайте, що іноді медіа спеціально подають матеріал неправдиво, намагаються нав’язати певну думку, агітувати.

Тому під час сприйняття інформації завжди ставте собі питання:

 • Хто підготував цей матеріал?

• На кого він розрахований?

 • Кому вигідна ця інформація?

• Чи подано джерела інформації?

Перегляд і аналіз мультфільму 23 хв.

 

А тепер переглянемо мультфільм (дод. Б та перегляд мультфільму https://www.youtube.com/watch?v=NOKZHMiJJ98).

 

  1. Обговорення

 Діти висловлюють свої враження від перегляду мультфільму та пропонують свої методи захисту від інформаційних загроз.

 

Вправа: "Інформація і пропаганда" або "Асоціативне поле»  22 хв

 Звертаючись до медіа, ми шукаємо там новини. Однак найчастіше Медіа пропонують нам погляди і оцінки подій, про які йде мова в новинах. Професійна журналістика відокремлює новини від суджень. Це один з головних принципів якісних медіа. Факти необхолимо повідомляти незалежно від того, кому вони вигідні або чиєю іміджеві можуть нашкодити. Факт має самоцінне значення, і приховувати його, якщо він суспільна вага, неприпустимо.             

 

 

Цілі Допомогти учасникам краще розбиратися в інформаційному просторі,

зрозуміти зміст понять «інформування», «пропаганда» і виявити їх відмінності.

Тип вправи асоціації зі словами «інформування» і «пропаганда».

Матеріали фліпчарт, аркуші паперу, маркери, стікери двох різних кольорів (жовтого і зеленого), кольори за кількістю учасників.

Підготовка Написати:

Перший лист: на одній половині зверху слово «інформування», а на іншій – «пропаганда».  Другий лист: (великими літерами) запропоноване значення термінів "інформування" і " пропаганда”:

Інформування – інформує, роз'яснює, АЛЕ не дає готових рішень.

Пропаганда – інформує, роз'яснює, переконує, АЛЕ: компрометує, маніпулює.

Завдання

1. Написавши:

а. Які слова ви асоціюєте зі словом «інформування»?

б. А які слова ви асоціюєте зі словом «пропаганда»?

2. Відповіді запишіть на стікерах: стікер жовтого кольору для слова «пропаганда», стікер зеленого кольору – для слова «інформування» і приклейте на флипчате у відповідній рубриці.

Поради фасилітатору: можна спочатку почути 2-3 відповіді, а потім попросити учасників написати індивідуально свої асоціації з кожним словом на стікерах.

Завдання, запитання, фасилітатора:

1. Прочитайте написи на стікерах і дайте відповідь:

Як ви думаєте, чи всі стікери в тій колонці, в якій повинні були б бути? (група обговорює і вирішує до якої групи віднести той чи інший стікер). 

2. Дайте визначення словами «пропаганда» та «інформування» (після того як учасники висловилися фасилітатор відкриває другий підготовлений лист фліпчарт, на якому записані значення даних термінів).

3. Чи відповідає визначення тим стікерам, які наклеєні в колонках? Що б ви поміняли? А що можна поставити посередині?

4. А чи є ті асоціації, які підходять як до інформації, так і до пропаганди? (інформування, перевірені факти і т. д.)

5. А чи не виникло у вас певні сумніви, яку асоціацію, куди записати? Правильно! Саме в цьому і криється небезпека пропаганди, що вона може виходити:

• з одного і того ж джерела, до якого вже є певна довіра і звикання.

• пропаганда, найчастіше, не буває однобокою. В ній завжди присутні півтони. Вона ховається за фактами, які вміло пережовує з брехнею, історичні паралелі спекулятивно «підганяє» до актуальних подій. Підсолоджує брехню розумними цитатами (які вирвані з контексту). Ми живемо в небезпечний час напівправди, яку дуже важко розпізнати через перевантаженість інформації і її швидкості.

• І потім... пропаганда приємна). Вона барвиста, емоційна, вона немов Дементри, живить наші пороки і слабкості, почуття і пристрасті.

 

Підведення підсумків (аналіз і оцінка):

До яких висновків ви прийшли після виконання завдання?

 

 Однакове або різне у нас уявлення про те, що таке інформування, а що таке пропаганда?

 

 

-ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ,ВРАЖЕННЯ УЧНІВ ВІД ТРЕНІНГУ  20 ХВ

Маркеры: информация, пропаганда

 

Информация

Пропаганда

сообщают

Призыв, побуждение к действию, реклама

оповещают

Навязывание, внедрение в поле социальных и психологических установок, ценностей, привычных убеждений человека

информируют

Манипулирование различными тактиками и стратегиями

нейтрально

Эмоциональность тона

дают время на размышление

Речевые модуляции и тональность

уточняют детали

Излишне выразительная мимика

объясняют

жестикуляция

предоставляют факты

повторы

указывают источники

Нагнетание страха, запугивание

дают альтернативные точки зрения

Контрастные, яркие цвета

беспристрастно описывают ситуацию

противопоставление

предоставляют экспертную оценку

музыка

сбалансированность

Особое расположение предметов или местности (методы НЛП)

логичность и последовательность изложения

Символы, возврат к воспоминаниям

безоценочность

стереотипизация

Полное и объемное изложение картины происходящего

Эмоциональные «качели» (страх, радость, гордость, уничижение и т.д.)

Указывают даты и хронологические рамки 

Односторонность, несбалансированность информации

актуальность

«правильный» подбор экспертов

Предоставляют информацию

псевдоэксперты

Сообщают новое

Быстрый (убаюкивающий) темп речи

 

Заискивание, лесть

 

 

Отсутствие фактов, подтасовка фактов, полуправда

 

Отсутствие источников и ссылок на источники предоставленной информации

 

 

Словесная позолота

 

 

 

 

 

 

Загадки 5 ХВ

Фільми, новини, рекламу, музичну програму, жарти, мультики, сюрпризи нам покаже… (телевізор).

Кричить горлан через море-океан (радіо).

Не людина, а розмовляє (радіо).

За морем пташечка співає, а до нас пісня лунає (радіо).

Диво-ящик, є вікно, а у тім вікні кіно (телевізор).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток А

Тест з інформаційної грамотності

  1. Коли я в інтернеті, я нікому не маю давати:

а) моє прізвище, адресу, телефон;

б) імена своїх домашніх улюбленців;

в) назви своїх улюблених книжок чи мультфільмів.

2. Перед тим як купувати щось в інтернеті чи заходити на платний сайт, я:

а) переконуюся, чи мені це справді потрібно;

б) питаю поради в батьків.

3. Чи можна кому-небудь повідомляти свій пароль?

а) так;

б) ні.

4. Я можу надіслати своє фото через інтернет:

а) реальному другові або комусь із родини;

б) другові, якого я знаю тільки через інтернет;

в) я завжди запитаю дозволу в батьків.

5. Якщо хтось, кого я знаю по інтернету, дає мені свій телефон, я:

а) негайно йому телефоную;

б) даю йому свій телефон також;

в) запитаю дозволу в батьків, чи можна подзвонити.

6. Я не маю відповідати на електронні листи від людей чи організацій, яких я не знаю:

а) так;

б) ні.

7. Якщо хтось надсилає мені повідомлення з неприємними словами, я маю:

а) не відповідати на них;

б) розповісти батькам;

в) усі відповіді правильні.

8. Якщо хтось, із ким я познайомився через інтернет, хоче зі мною зустрітися, я:

а) ніколи не маю цього робити, не повідомивши батьків;

б) маю взяти із собою когось із друзів;

в) маю тримати все в таємниці.

9. Чи всьому, що я можу прочитати в інтернеті, можна довіряти?

а) так;

б) ні.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

Поради щодо безпеки в інтернеті

  1.               Ніколи не розголошуй в інтернеті своє ім’я, адресу, електронну пошту або паролі.
  2.               Ніколи не надсилай свої фото незнайомцям.
  3.               Ніколи не відкривай повідомлення від людей, яких ти не знаєш або котрим не довіряєш.
  4.               Завжди розповідай дорослим, якщо хтось, з ким ти познайомився через інтернет, бажає з тобою зустрітися.
  5.               Ніколи не розказуй незнайомцям, куди ти збираєшся і коли ти там будеш.
  6.               Завжди будь увічливим у мережі.
  7.               Ніколи нічого не купуй і не замовляй в інтернеті без дозволу дорослих.
  8.               Якщо хтось тебе ображає в чаті, не відповідай.
  9.               Пам’ятай, що не всякій інформації в інтернеті можна довіряти.
  10.          Не розсилай листів з будь-якою інформацією незнайомим людям.
  11.          Користуйся навчальними ресурсами з інтернету.
  12.          Проводь більше часу з реальними друзями та книгами.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Я у світі, Майстер-класи
Додано
22 травня
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку