Девіз: «Обізнаний - значить озброєний»
Архів містить презентацію, відеоролик та розробку тренінгу. Може бути використаний для проведення як виховного загальношкільного заходу, так і тижня природничих наук.
Дана розробка покликана:
1
Слайд 1
ТРЕНІНГ
Що ви знаєте про відходи?
Девіз: «Обізнаний - значить озброєний»
Мета:
Та з’ясувати:
Підвести учнів до висновку про рівень цивілізованості нашого суспільства.
Обладнання:мультимедійний проектор, презентація, маркери, аркуші формату А4, плакат формату А3 «Дерево Бажань», кошик зі сміттям з класної кімнати, гумові рукавички.
Терміни й поняття: тверді побутові відходи, сміття.
Міжпредметні зв'язки: біологія, основи здоров'я, інформатика.
ХІД ТРЕНІНГУ
Учні стають у коло і беруться за руки, потім по черзі кожен називає своє ім'я і каже, що він сьогодні хотів би подарувати всім (я — Валентина, і сьогодні я хотіла би вам подарувати чисте лісове повітря; я — Сергій, сьогодні я дарую вам безхмарне небо тощо)
3. Створення правил роботи в групі.
Запитуємо учнів:
― Для чого існують правила?
Заслуховуємо відповіді дітей та пропонуємо їм створити свої або доповнити запропоновані тренером правила роботи в групі (з метою економії часу).
Слайд 4
Сонечко – промінчики(правила)
– приходити вчасно
– бути доброзичливим
– бути позитивним
– говорити по одному
– лаконічність
– толерантність
– гендерна рівність
– право власної думки
– право піднятої руки
– говорити по суті
– правило «стоп»
Якщо правила виконуються, то сонечко завжди посміхається, а, отже, на нашому тренінгу буде затишно і комфортно.
У природі відходи одного організму, як правило, стають їжею або ресурсом для іншого організму. Так забезпечується кругообіг речовин у природі. Наприклад, птахи використовують сухі гілки або листя для будівництва своїх гнізд; мікроорганізми та хробаки у ґрунті перетворюють листя та мертвих тварин на гумус, що, у свою чергу, стає їжею для рослин; а органічні речовини у воді, такі як відходи тварин або листя, що гниє, забезпечують поживні речовини для водних мікроорганізмів.
Людина виробляє дедалі більше промислових та побутових товарів, які після використання утворюють значну кількість відходів. Слайд 6
Людство накопичило таку кількість відходів, контролювати яку стає дедалі складніше. І якщо ситуація не зміниться, люди можуть незабаром потонути у власних відходах! Яскравим свідченням цього є «епопея зі львівським сміттям».
Серед глобальних екологічних проблем сучасності проблема твердих побутових відходів вирізняється тим, що кожен з нас щодня й щохвилини причетний до неї. Дехто вважає, що нічого не трапиться, якщо я кину папірець, недопалок, викину пляшку з-під напою, залишу в лісі недоїдки, а насправді ми бачимо навколо жахливі сміттєзвалища. По тому, як людство ставиться до проблеми сміття можна судити наскільки суспільство цивілізоване. Слайд 7
5. Очікування. Слайд 8
Учитель пропонує учням написати свої очікування від тренінгу на листочках- стікерах і почепити їх на дерево Бажань.
6. Мозковий штурм. Слайд 9
- Що таке відходи ?
7. Інформаційне повідомлення «Відходи та їх класифікація» Слайд 10
Відходи – будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворюються у процесі людської діяльності і не мають подальшого використання утворення чи виявлення та яких їх власник повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення
(Закон України «Про відходи»)
Відходи поділяють на промислові відходи та тверді побутові відходи або сміття. Слайд 11
Промислові відходи - це відходи, утворені у процесі промислового виробництва будь-чого. Вони утворюються на заводах, фабриках, у майстернях с/г підприємствах.
Тверді побутові відходи – це відходи, що утворюються у процесі життєдіяльності людини і накопичуються у житлових приміщеннях, закладах соцкультпобуту, громадських, навчальних, лікувальних, торгівельних та інших і не мають подальшого використання за місцем їх утворення.
До сміття не належать каналізаційні стоки і дощові води.
Запитання до учнів: До яких відходів причетні ми з вами?
8. Вправа «Роздуми біля сміттєвого кошика» Слайд 12
Учні об’єднуються у 3 групи за принципом світлофора.
1-ша група. Уявно дослідіть, яке сміття накопичується у вас вдома. Результати досліджень занесіть до таблиці.
Виходячи з того, що кожна родина протягом доби збирає в середньому 6 кг сміття, обчисліть скільки отримується відходів за добу, за тиждень, за рік в середньостатистичній родині глибочан? У Глибоці приблизно 9500 осіб або 2375 родин.
Презентуйте ваші напрацювання.
2-га група. Дослідіть, яке сміття накопичилося в смітнику однієї з класних кімнат та дайте відповідь на запитання:
Презентуйте ваші напрацювання.
3-тя група. Уявно дослідіть, яке сміття можна побачити на подвірї школи. Із яких матеріалів зроблені предмети, які ви знайшли у цьому смітті?
Скільки важить сміття, що генерується у школі щодня?
Обчисліть скільки отримується відходів за тиждень, за рік в Глибоцькому ліцеї?
Презентуйте ваші напрацювання.
9. Вправа «Статистика свідчить» Слайд 13
Демонстрація слайдів зі статистичними даними.
Вилучаючи з природи чимало речовин, людина змінює їх до невпізнанності і повертає у природу у вигляді сміття, що не розкладається на вихідні речовини природним шляхом. Врешті-решт сміття потрапляє на сміттєзвалища організовані чи неорганізовані.
Запитання до учнів: Як ви гадаєте:
Демонстрація слайдів зі статистичними даними. Слайди 14-29
10. Вправа « Екологічна експертиза» Слайд 30
Учні об’єднуються у 5 груп
Завдання. Опрацюйте роздану вам інформацію і дайте експертну оцінку впливу сміттєзвалища на довкілля. Складіть відповідну схему.
11. Мозковий штурм «Чому виникає проблема побутових відходів?»
Слайд 31
12. Притча про сливи. Слайд 33
Сливи за сміття
Жив собі чоловік. Він мав будинок і садок довкола. У садку росла слива, а в будинку — син. Коли сину виповнилося 20 років,той вирішив одружитися. Батько замислився: «Мій син — хороший, роботящий хлопець. Треба оженити його на добрій дівчині, щоб була гарна пара. Та де ж знайти таку добру дівчину?»
Довго думав батько й нарешті надумав. Він зібрав у саду сливи, завантажив їх у візок та поїхав до навколишніх сіл продавати. Він їхав, підстьобуючи коня, та кричав: «Сливи! Купуйте сливи! Продаю сливи за сміття!»
Звідусіль збігалися жінки, дивуючись:«Це ж треба! Старий, мабуть, з глузду з’їхав, продає сливи за сміття!» Тож жінки,дівчата, молоді дружини кинулися прибирати у своїх домівках. Вони старалися назбирати якомога більше сміття, щоб отримати якомога більше слив. А сміття там було багато!
До старого йшли жінки, несучи сміття у величезних мішках, корзинах, підгорнутих фартухах. Вони вихвалялися одна перед одною: «Дивись-но, скільки сміття я намела! Чудово, що цей дурень до нас приїхав, тепер можна обміняти своє сміття на сливи!» або «Не думай, що у мене мало сміття! Я можу ще вдвічі більше принести. Може, в хаті у мене й небагато сміття, та навкруги
його повно!» Одна жіночка раділа: «Якби я прибирала ще цілий рік, і то не змела б докупи все сміття. Воно ж так довго накопичувалось! Оце назбирала лише один мішок, бо діти захотіли слив».
Тож чоловік брав їхнє сміття й віддавав їм сливи. Жінки сміялися, сміявся з ними і старий. Усі були задоволені. Чоловік наповнив сміттям майже весь візок і розпродав майже всі сливи.
Нарешті до нього підійшла дівчина, молода та вродлива. Вона принесла так мало сміття, що воно вмістилося у носовичок! «Мила дівчино, — мовив старий, — як мало сміття ти зібрала! Скільки ж слив я зможу тобі дати за цю жменю непотребу?»
«Добродію, — відказала дівчина, — мені не шкода розлучатися із своїм сміттям, я просто не знаю, де його взяти. В нашій хаті сміття немає. Те, що я принесла, дали мені сусіди за допомогу у прибиранні їхніх осель».
Старий зрадів, почувши це. Він зрозумів, що дівчина охайна та працьовита, коли не змогла знайти у себе в хаті навіть дрібку сміття. «Вона буде доброю дружиною моєму синові», — подумав батько.
Він посадив дівчину у візок та й поїхав до рідного села. Як повернулися, зіграли весілля — батько оженив сина на вродливій дівчині і ніколи про це не шкодував. Він не міг натішитися своєю невісткою та до кінця життя її нахвалював.
13. Прикінцеве слово. Слайд 34
― Як прибрати світ, зокрема Україну, і хто має це робити?
Підраховано, що на кожну тону побутових відходів припадає п’ять тонн промислових відходів на стадії виготовлення продукції та двадцять тонн - на стадії добування природних ресурсів. Таким чином, збільшення побутових відходів є першопричиною нагромадження промислових відходів, а отже - і увага має бути зосереджена насамперед на них.
Чим менше будемо створювати побутових відходів, тим менше виникатиме і промислових, а отже і сміття.
13. Руханка Слайд 35
14. Вправа "Підсумкова рефлексія" Слайд 36
Закінчується зустріч, у деяких випадках неформальних розмов буває недостатньо, тому пропоную учасникам висловитися за наступною схемою
Слайд 37
Інформація для груп
Вплив сміттєзвалищ на довкілля
1-а група.
Найсерйозніша проблема ~ забруднення ґрунтових вод. Вода — універсальний розчинник. Просочуючись крізь шари захоронених відходів, дощова (тала) вода «збагачується» різними хімічними речовинами, що утворюються у процесі розкладання сміття. Така вода з розчиненими у ній забрудниками називається фільтратом. Коли вона проходить крізь необроблені відходи, утворюється особливо токсичний (отруйний) фільтрат, у якому разом із органічними рештками містяться залізо, ртуть, цинк, свинець та інші метали з консервних бляшанок, батарейок та інших електроприладів, причому це все «приправлено» барвниками, пестицидами, миючими засобами тощо. Неграмотний вибір місць захоронения і нехтування засобами безпеки дає цій отруйній суміші змогу досягати водоносних горизонтів.
Вплив сміттєзвалищ на довкілля
2-а група.
Друга проблема. Як відомо, при розкладанні відходів виділяється метан та водень, які утворюють вибухонебезпечні суміші, що може призвести до виникнення надзвичайної ситуації. Утворення метану пов'язане з анаеробними процесами, які відбуваються у захоронених шарах сміття без доступу повітря. Утворюючись, цей газ може поширюватись у землі горизонтально, накопичуватись у підвалах приміщень і вибухати там при запалюванні. Поширюючись вертикально, метан спричиняє отруєння й загибель рослинності. За відсутності рослинного покриву починається ерозія грунту, захоронені відходи оголюються і виходять на поверхню.
Вплив сміттєзвалищ на довкілля
3-а група.
Третя проблема — просідання ґрунту, яке пояснюється тим, що, розкладаючись, сміття зменшується у об'ємі, ґрунт просідає. В утворених пониженнях згодом накопичується вода, що активізує утворення токсичного фільтрату. Через певний період часу місце захоронения може перетворитися на болото.
Практика свідчить, що сміттєзбірники виділяють у повітря шкідливі гази, а у воду і ґрунт — безліч шкідливих речовин (від важких металів до вуглеводнів). Назавжди втрачаються матеріали, які ще можна використати повторно. Часто відбувається самозаймання звалищ і ядучий дим тягнеться від них до околиць.
Вплив сміттєзвалищ на довкілля
4-а група.
Четверта проблема — утворення суперотрути діоксину. Хоч ця речовина стала відомою хімікам ще у першій половині XX ст., всесвітньої «слави» вона зажила після локальної катастрофи у містечку Севезо в Італії. 10 червня 1976 р. аварія устаткування на хімічному заводі спричинила порушення технологічного режиму й викид у повітря утвореної внаслідок цього токсичної хмари з домішкою діоксину. Досліди на тваринах засвідчили, що діоксин щонайменше в 20 разів токсичніший, ніж ціанистий калій.
В організмі людини діоксин виводить із ладу окремі ферменти, результатом чого є важкі ураження печінки і всієї системи травлення, зниження якості крові, пошкодження судин. Доведено велику канцерогенну й мутагенну активність діоксину. Потрапляючи на шкіру, викликає висипання, опіки, виразки, випадіння волосся та нігтів тощо.
Проблемою виявилася детоксикація ґрунту, бо інертність діоксину не давала змоги нейтралізувати його чи змити водними сумішами. Довелося на чималій території знімати весь верхній шар ґрунту (!) і захоронити його в особливих контрольованих сховищах.
Вплив сміттєзвалищ на довкілля
5-а група.
Ще одна проблема — спалювання сміття. Продуктом горіння є ртуть — це сильнодіючий нейротоксин, який послаблює рухомі, сенсорні та інші функції організму. Окрім ртуті, в повітря потрапляють інші важкі метали (свинець, хром, кадмій, миш'як тощо). Також при спалюванні утворюються інші забруднювачі: галогеноводні; кислотна пара, яка викликає кислотний дощ; часточки, що спричинюють алергію та захворювання дихальних шляхів; парникові гази, що спричиняють парниковий ефект та ведуть до підвищення температури на Землі, з усіма наслідками, що випливають з цього.