Тренінг сенситивності «Дерево життя»

Про матеріал
Тренінг сприяє формуванню уміння краще розуміти оточуючих, вловлювати приховані переживання співрозмовника, зменшення числа конфліктів із соціальним оточенням; розвиток чуттєвості один до одного.
Перегляд файлу

Тренінг сенситивності «Дерево життя»

Мета: формування уміння краще розуміти оточуючих, вловлювати приховані переживання співрозмовника, зменшення числа конфліктів із соціальним оточенням; розвиток чуттєвості один до одного.

Завдання:

  • підвищити чутливість в сприйнятті навколишнього світу;
  • розвиток здатності розуміти своєрідність кожної людини;
  • поліпшення Ваших можливостей у встановленні і підтримці контактів в спілкуванні, прогнозуванні та діяльності людей;
  • допомога в прогнозі поведінки людей, що належать до різних соціальних груп;
  • розширення горизонтів особистісного зростання.

 

Вік: 18 – 25 років.

Кількість  учасників: 15-20 чоловік.

Тривалість тренінгу:10 годин.

Тренінг має таку структуру:

  • вступна частина, яка включає ознайомлення з метою тренінгу, знайомство-привітання, прийняття правил роботи групи, визначення очікувань, сприяє згуртованості тренінгової групи;
  • основна частина включає засвоєння певних знань, вироблення умінь та навичок;
  • заключна частина складається із закріплення отриманих знань та зворотнього зв`язку.


Структура тренінгу

№ заняття

Мета

Частина

Вправа

Обладнання

Час

Заняття 1

Знайомство, розвиток міжособистісного спілкування, згуртованості тренінгової групи, взаєморозуміння.

Вступна

Вправа на знайомство «Моє ім’я»

 

10 хв.

Вправа «Правила роботи в групі»

 

5 хв.

Вправа «Очікування»

Стікери, ватман, ручки, олівці.

10 хв.

Основна

Вправа  «Моє ім’я»

Папір, ручки

10 хв.

Вправа «Ти - молодець»

 

10 хв.

Вправа «Місіс Мамбл»

 

10хв.

Гра «Пізнай себе»

Стікери, ручки

30 хв.

Заключна

Вправа «Віночок побажань»

 

5 хв.

Заняття 2

Розвиток міжособистісного спілкування, згуртованість тренінгової групи, взаєморозуміння, зняття емоційної напруги в колективі.

Вступна

Вправа «Хто я?»

Папір, ручки.

10 хв.

Основна

Вправа «Ураган для тих…»

 

10хв.

Вправа «Чотири кута – чотири вибору»

аркуші паперу А4, скоч, ручки.

30 хв.

Вправа «Спілкування»

 

30 хв.

Заключна

Вправа  «Віночок побажань»

 

5 хв.

Заняття 3

Сформувати унікальність поглядів, інтересів, уподобань естетичних та інших смаків окремих людей.

Вступна

Вправа «Вітання»

 

5хв.

Основна

Вправа «Вільний!»

 

10 хв.

Вправа «Розповім про свого господаря»

Особисті предмети

20 хв.

Вправа «Злети і падіння»

Папір, олівці.

20 хв.

Вправа «Хто для мене чужий»

Папір, олівці.

25 хв.

Заключна

Вправа «Віночок побажань»

 

5хв.

Заняття 4

Вдосконалити рівень взаємодії між членами тренінгової групи, розвинути навичку лідерства.

Вступна

Вправа «Знаєш, я…»

 

5хв.

Міні - лекція

 

5хв.

Основна

Мозковий штурм «Лідер – це..»

 

10 хв.

Вправа «Трон»

 

15 хв.

Гра «Будинки – господарі – землетрус» 

 

5 хв.

Вправа «Словесний портрет лідера»

Папір, ручки.

15 хв.

Вправа « Кодекс поведінки лідера»

Кодекс поведінки лідера,папір, ручки.

10 хв.

Вправа «Австралійський дощ»

 

5 хв.

Вправа «Спільний малюнок»

Папір, олівці.

25 хв.

Заключна

Вправа «Віночок побажань»

 

5хв.

Заняття 5

Допомогти учасникам тренінгу зрозуміти природу конфліктів, причини їх виникнення та шляхи подолання, набуття практичних навичок конструктивної поведінки в конфліктній ситуації.

Вступна

Вправа «Вітання»

 

5хв.

Основна

Вправа «Моя карта конфлікту»

Папір, олівці

20 хв.

Вправа «Все залежить від тебе»

 

25 хв.

Вправа «5 сходинок»

Папір, ручки.

35 хв.

Заключна

Вправа «Похвали мене»

 

5 хв.

Заняття 6

Формування вміння прийняття рішень.

Вступна

Вправа «Привітання»

 

3 хв.

Основна

Вправа « Життєво важливі рішення»

Папір, ручки.

15 хв.

Вправа «Я приймаю рішення»

Конверти, ручки, папір.

40  хв.

Вправа на активізацію «Фруктовий салат»

 

5 хв.

Вправа «Дерево прийняття рішень»

 

20 хв.

Заключна

Вправа «До зустрічі!»

 

5 хв.

Заняття 7

Закріплення отриманих знань.

Вступна

Вправа «Привітання»

 

5хв.

Основна

Вправа - гра «Тік - так»

 

5 хв.

Вправа «Якість»

 

10 хв.

Гра «Безлюдний острів»

 

10 хв.

Заключна

Вправа «Подарунок»

Папір, олівці.

25 хв.

Рефлексія

 

10 хв.

 

 

 

Заняття 1

Мета: знайомство, розвиток міжособистісного спілкування, згуртованості тренінгової групи, взаєморозуміння.
Обладнання:стікери, ручки.
Тривалість заняття: 1 година 30 хвилин

Тренер: Добрий день. Ми сьогодні проведемо тренінг на сенситивність. Мета нашого тренінгу - це розвиток чуттєвості один до одного. Сенситивність - це здатність передбачати (прогнозувати) почуття, думки і поведінку іншої людини.

1. Вправа на знайомство «Моє ім'я» (10 хв.)
Хід вправи:Тренер пропонує першому учаснику, наприклад сидячому з права від нього, підвестися і назвати соє повне ім’я та прізвище, а також ім’я, яким він ходів би, щоб його називали в групі. Наприклад: «Мене звуть Олександр Іванов. В групі прошу називати мене Саша»
Далі виступаючому потрібно повідомити що – небуть про своє ім’я і прізвище.
Так він може відповісти на наступні запитання:
Що означає твоє прізвище?
Що означає твоє ім’я?
Чи подобається тобі твоє ім’я?
Чи знаєш ти, хто його тобі підібрав?
Хто ще в твоїй сім’ї носив це ім’я?
Чи хотів би ти щоб тебе назвали іншим ім’ям?

2. Вправа «Правила роботи групи» (5 хв.)
Мета: акцентувати увагу учасників на дотримання правил роботи в групі
Хід вправи: Запропонуйте групі прийняти правила роботи і спілкування під час тренінгу.
1.Приходити вчасно
2.Бути лаконічним
3.Говорити по черзі
4.Бути доброзичливим
5.Зберігати таємниці
6.«Тут і тепер»
7.Говорити від себе
8.Бути толерантним
Дуже важливо, щоб усі присутні погодилися з кожним правилом, прийняли його. Тому після того, як правило записується, групі пропонується прийняти його: “Правило приймається? Приймається. Дякую!"
Коли хтось із групи пропонує додаткове правило, його можна включити в перелік, якщо воно відповідає ненасильницькій, дружній атмосфері, не суперечить іншим   правилам і група його приймає.
До додавання нових правил  потрібно ставитися обережно.
Якщо хтось із учасників не погоджується з одним або декількома правилами, варто роз'яснити, що це правило корисне для досягнення мети тренінгу. Можна запитати думку групи. Якщо докази усе ж виявляться непереконливими для людини, варто просто попросити довіритися Вам і прийняти правило, а пізніше можна буде обговорити його доцільність.
Упорядкування правил разом із групою створює атмосферу спільних зусиль, а не нав’язаних установок (що так цінується аудиторією!).
Деякі правила можна записати символами.

3. Вправа «Очікування» (10 хв.)
Мета:сформулювати очікування учасників від тренінгу.
Обладнання: ватман, стікери, олівці, ручки.
Хід вправи:Ви можете намалювати на аркуші гору, а очікування учасників, записані на клейких папірцях, розмістити біля її підніжжя. Наприкінці тренінгу учасники аналізують, які сподівання справдилися, і переносять їх ближче до вершини гори.

4. Вправа « Моє ім’я» (10 хв.)
Мета:вправа розвиває креативність, сприяє самоусвідомленню і підвищенню самооцінки.
Обладнання:аркуші паперу, ручки.
Хід вправи:Запишіть свої імена у стовпчик і навпроти кожної літери — слово, яке починається з неї і характеризує вас з кращого боку. Наприклад, ВІКТОР:
В — вольовий
І – ініціативний
К — красномовний
Т – терплячий
О — оригінальний
Р— рішучий.
По черзі зачитайте написане. Під час виконання цієї вправи пам'ятайте правило «Не критикувати». Навіть якщо не надто старанний учень назвав себе працьовитим, не критикуйте його і не дозволяйте сміятися з нього іншим.
Обговорення:
Чи легко вам було підібрати потрібні слова?

5. Вправа «Ти – молодець» (10 хв.)
Мета:підвищення самооцінки, отримання підтримки групи.
Хід вправи:Усі стоять у колі, один виходить у центр, називає своє ім'я і те, що він любить чи вміє добре робити («я люблю танцювати» або «я вмію робити шпагат»). У відповідь усі промовляють: «Ти — молодець!» і піднімають вгору великий палець.
Обговорення:
Чи легко вам було одразу відповідати?

6. Вправа «Місіс Мамбл»  (10 хв.)
Мета:вправа спрямована на те, щоб учасники могли розслабитися і посміятися, розвиток командної взаємодії. 
Хід вправи: Учасники сідають в коло. Один з гравців повинен звернутися до свого сусіда праворуч і сказати: «Вибачте, ви не бачили місіс Мамбл?». Сусід праворуч відповідає фразою: «Ні, я не бачив. Але можу запитати у сусіда », повертається до свого сусіда праворуч і задає встановлений питання, і так по колу. Причому, задаючи і відповідаючи на питання, не можна показувати зуби. Оскільки вираз обличчя і голос дуже комічні, той, хто засміється або покаже зуби під час діалогу, вибуває з гри. 
Обговорення:
Що було найскладнішим?
Що допомогло виконати вправу?
Як інші учасники групи допомагали вам виконати вправу (якщо допомагали)?
Що (хто) завадило виконати?

7. Гра «Пізнай себе» (30 хв.)
Мета: розвиток навички відкритої та щирої поведінки; зняття емоційної напруги в колективі;
Обладнання: стікери, ручки.
Опис змісту вправи: тренер прикріплює на спину кожному учаснику листочок з ім’ям відомого героя з казки чи реального життя. Потрібно вгадати ким ти став. Дозволяється задавати  3 питання закритого типу. Задавши 3 запитання і отримавши відповіді, можна задавати питання наступній людині, поки гравець не визначить хто він.
Інструкція:«Хочу вам запропонувати пограти в одну гру. Для цього сядемо всі в коло, і кожному з вас, на спину, я прикріплю стікер з ім’ям відомого героя з казки, фільму чи реального життя. Ваше завдання – відгадати ким ви стали. Для цього дозволяється задавати кожному учаснику по 3 запитання закритого типу. Задавши 3 запитання і отримавши відповіді ви можете задавати питання вже іншому гравцю. На кожного гравця буде 3 хвилини»
Обговорення:
Чи легко вам було відгадати себе?

8. Вправа «Віночок побажань» (5 хв.)
Хід вправи:Узяти за руку сусіда і продовжити фразу: «Я бажаю тобі…». Не відпускати руки. По завершенні заплющити очі й подумки побажати всього найкращого тим, кого ви любите.

 

Заняття 2

Мета:розвиток міжособистісного спілкування, згуртованості тренінгової групи,взаєморозуміння, зняття емоційної напруги в колективі.
Обладнання:Папір, ручка, стікери, скоч.
Тривалість:1 година 30 хвилин.

1. Вправа «Хто я?» (10 хв.)
Мета:сприяє створенню зацікавленої та доброзичливої атмосфери.
Обладнання:аркуші паперу, ручки.
Хід вправи:1. На аркушах паперу напишіть цифри від 1 до 5 і п'ять разів дайте відповіді на запитання: «Хто я?». Візьміть до уваги риси характеру, почуття, інтереси. Наприклад: «1. Я веселий; 2. Я люблю читати...». Відтак приліпіть аркуші собі на груди і починайте ходити і читати, що написали інші учасники тренінгу.
2.  На великому аркуші паперу запишіть свої імена і розкажіть, чому вас так назвали (або чому воно вам подобається).

2. Вправа «Ураган для тих…» (10 хв.)
Мета: зняття емоційної напруги в колективі.
Хід вправи:Для цієї вправи приберіть зайві стільці. Усі сидять, а тренер стоїть ( йому не вистачає стільця ). Він каже: «Ураган для тих, хто народився весною». Усі, хто народився в цю пору року, встають зі свого місця і намагаються сісти на інше. Той, кому не вистачило стільця, стає ведучим і каже: «Ураган для тих, у кого довге волосся ( коротке волосся, хто любить ходити до школи, бачив море, любить солодке…)».
Обговорення:
Чи сподобалась вам вправа?
Чи знайшли ви людей схожих на вас?

3. Вправа «Чотири кута - чотири вибору» (30 хв.)
Мета:Підвищення рівня згуртованості учасників.
Обладнання:аркуші паперу (А3), скоч, ручки.
Хід вправи:Відставте в сторону стільці і столи, щоб учасники могли вільно ходити по приміщенню. На час гри для кожного раунду Вам знадобляться по чотири великих аркуша паперу (формат A3) і скоч. Прикріпіть в чотирьох кутках кімнати аркуші паперу і напишіть на них назви кольорів (червоний, синій, зелений, жовтий). Листи кріпляться на видних місцях.
Члени групи стають на середину кімнати.
Оголосіть учасникам, що в ході гри вони зможуть краще пізнати один одного. Спочатку все ходять по кімнаті, потім кожен зупиняється у того аркуша паперу, який здається йому найбільше підходить.
Всі учасники, які зібралися в одному кутку, розповідають один одному, чому вони вибрали саме цей колір. Кожен повинен запам'ятати всіх, хто знаходиться в тому ж кутку (3 хвилини).
У другому раунді можна написати на нових аркушах чотири пори року.
У третьому раунді Ви можете використовувати назви чотирьох музичних інструментів, наприклад: скрипка, саксофон, арфа, барабан.
У четвертому намалюйте на папері геометричні фігури (по одній на кожному аркуші), наприклад, трикутник, квадрат, коло і фігуру неправильної форми.
Після кожного раунду гравці збираються в середині кімнати. Порядок гри дотримується чітко: учасники повинні зупинятися біля того аркуша паперу, напис на якому подобається їм найбільше. При цьому вони запам'ятовують всіх зупинених поруч.
Обговорення:
Які учасники найчастіше виявлялися в одній і тій же групі?
Які гравці виявилися в одній групі рідко або взагалі жодного разу?
Що цікавого кожен з вас дізнався про інших членів групи?

4. Вправа «Спілкування» (30 хв.)
Мета: вправу надає членам групи можливість для кращого знайомства і експериментування з вербальним і невербальним спілкуванням
Хід вправи: Виберіть собі партнера. Разом виконуйте одне з описаних нижче комунікативних вправ. Приблизно через п'ять хвилин перейдіть до іншого партнера і виконайте друга вправа. Те ж повторіть і для двох останніх вправ.
Спина до спини. Сядьте на підлогу спина до спини. Постарайтеся вести розмову. Через кілька хвилин поверніться і поділіться своїми відчуттями.
Сидячий і стоїть. Один з партнерів сидить, інший стоїть. Постарайтеся в цьому положенні вести розмову. Через кілька хвилин помінятися позиціями, щоб кожен з вас відчув відчуття «зверху» і «знизу». Ще через кілька хвилин поділіться своїми почуттями.
Тільки очі. Подивіться один одному в очі. Встановіть зоровий контакт без використання слів. Через кілька хвилин вербально поділіться своїми відчуттями.
Дослідження особи. Сядьте обличчям до обличчя і досліджуйте обличчя вашого партнера за допомогою рук. Потім дайте партнерові дослідити ваше обличчя.
Поділіться своїми відчуттями і переживаннями.

5. Вправа «Віночок побажань» (5 хв.)
Хід вправи:Покласти праву руку на ліве плече сусідові й продовжити фразу: «Я бажаю тобі…». Не знімати руки. По завершенні заплющити очі й подумки побажати всього найкращого тим, кого ви любите.
 

Заняття 3

Мета:сформувати унікальності поглядів, інтересів, уподобань естетичних та інших смаків окремих людей (конформізм).
Обладнання:папір, ручки.
Тривалість:1 година 30 хвилин.

1. Вправа «Вітання»(5 хв.)
Інструкція: Зараз наше завдання полягатиме в тому, щоб привітати протягом хвилини якомога більшу кількість членів групи. Можна вітати одного учасника кілька разів.
Обговорення:
Як ви почували себе під час вправи?
Контакт з ким з членів групи вам запам'ятався?
Що, на вашу думку, до цього призвело?

2. Вправа «Вільний!» (10 хв.)
У цій вправі уявна екстремальна ситуація допоможе учасникам побачити нові цілі - цілі, які могли бути приховані пеленою умовностей і застарілих ілюзій.
Інструкція:Зараз ви переживете щось на зразок шоку, і це, можливо, допоможе вам поглянути на своє життя по-новому. У кожного з нас є безліч бажань і цілей. Деякі з них ми усвідомлюємо і прагнемо до їх задоволення. Про інших ми здогадуємося, однак вважаємо за краще залишати їх у напівтемряві. А частина наших бажань ховається, ймовірно, в самих темних глибинах нашого несвідомого. Що станеться, якщо ми станемо більш ясно і чітко розуміти наші бажання і цілі?
Уявіть собі, що ви взяли чарівну таблетку, яка на час усуває всі стримуючі фактори, засвоєні правила та моральні норми. Ви звільняєтесь від боязкості, нерішучості, тривожності, від внутрішньої цензури та будь-якого зовнішнього тиску. Дія чарівної таблетки триває протягом тижня.
Що ви будете робити весь цей час? Що ви будете говорити? Як буде виглядати ваше життя? Як ви будете себе почувати? Напишіть, як ви прожили цей тиждень. У вас є на це чверть години.
А тепер подумайте, чи могли б ви зробити що-то з того, що ви записали, і без чарівної таблетки. До яких цілей ви можете прагнути і без неї? Запишіть свої думки.
Обговорення:
Як ви почували себе під час вправи?
Чи легко вам було визначитися з відповіддю?

3. Вправа «Розповім про свого господаря» (20 хв.)
Мета:включення учасників тренінгу в групову роботу.
Обладнання:особисті предмети.
Хід вправи: Учасникам пропонується вибрати будь-якої особистий предмет (гребінець, сумочку, авторучку +) і від його імені уявити свого господаря і розповісти про нього що-небудь цікаве або визначна (чим ця людина відрізняється від інших). Першим представляється ведучий, потім асистент, потім інші члени групи по мірі готовності. Потім бажаючі можуть задавати питання (кожна вистава дві, три хвилини).
Приблизна схема уявлення:
Хто він (ім'я, чим займається, основні інтереси);
Цілі, з якими прийшов на цей тренінг;
Чого чекає від майбутніх занять;
Що може, і що готовий зробити на групі для досягнення поставлених цілей.
Обговорення:
Чи легко вам було говорити про уявного господаря?

4. Вправа «Злети і падіння» (20 хв.)
Кожен з членів групи відчуває її розвиток по-своєму, в одні і ті ж моменти спільної роботи її учасники нерідко відчувають себе по-різному. У природних групах (а в деяких випадках і в тренінгових) буває важливо побачити і проаналізувати історію групи. Дана вправа дає
Вам чудову можливість зробити це.
Обладнання: аркуші паперу, олівці.
Інструкція:Я хочу сьогодні разом з вами дослідити історію розвитку нашої групи. Якщо ми всі разом краще зрозуміємо минуле групи, то зможемо ясніше побачити, на що варто робити упор в майбутньому. Візьміть листок паперу і намалюйте на ньому лінію, яка символічно буде представляти ваше самопочуття під час перебування в групі з самого початку і до сьогоднішнього дня. Проведіть цю лінію так, щоб було ясно видно пережиті вами "злети і падіння", і позначте ключовими словами, найбільш важливі для вас ситуації. У вас є на це 10 хвилин.
На лінії вашого самопочуття відмітьте ще три моменту:
- момент, в який ви були найбільш щасливі у цій групі;
- ситуацію, яка була вам найбільш неприємна;
- проміжну ситуацію, в якій ви відчували себе спокійно і комфортно.
Поставте на своєму листку сьогоднішнє число і підпишіться. Тепер ви можете деякий час походити по кімнаті, подивитися на листки інших учасників і перекинутися з ними парою слів.
Обговорення:
Є події, які відчуваються однаково позитивно чи однаково негативно всіма або майже всіма учасниками?
Знайшлася якась тенденція в розвитку групи?
Як кожен з нас бачить майбутнє групи?
Які висновки варто зробити з цієї вправи?

5. Вправа «Хто для мене чужий» (25 хв.)
На початку роботи будь-якої групи, учасники зазвичай відчувають себе дещо скуто. Багато людей відчувають збентеження перед групою, висловлюючи це, наприклад, таким чином: "Я не відчуваю себе вільно і не хочу нічого говорити вголос, тому що в групі занадто багато людей". Зняти цю початкову ніяковість допомагає один простий рецепт: якщо людина усвідомлює для себе, хто конкретно з учасників групи викликає у нього збентеження, і може повідомити йому про це, то він перестає відчувати незручність. Саме це можна зробити за допомогою пропонованого нижче вправи. Якщо група дуже велика, Ви можете проводити його в підгрупах, приблизно по сім учасників у кожній.
Обладнання: аркуші паперу, олівці.
Інструкція:Я хочу, щоб ви отримали можливість відчувати себе вільніше в нашій групі. Це можна зробити, якщо кожен з вас зараз відповість для себе на питання: хто з учасників групи здається мені в даний момент найбільш чужим? При цьому кожен розуміє під цим те, що він сам хоче. Озирніться навколо, подумайте і постарайтеся відповісти на це питання. (1-2 хв.) А тепер кожен нехай намалює портрет людини, яку він визначив для себе як самого чужого. У вас є для цього 10 хвилин. Виберіть собі кілька олівців, відповідних, як вам здається, за кольором для того, щоб виразити ті почуття, які ви відчуваєте по відношенню до конкретної людини. Художні достоїнства малюнка значення не мають. Будь ласка, не розмовляйте один з одним під час малювання. На закінчення підпишіть портрет і поставте сьогоднішню дату, відразу після цього віддайте його тому чоловікові, якого ви малювали.
Якщо ви самі отримали від когось свій портрет, постарайтеся зрозуміти, що хотів сказати автор. Що відчувають ті з вас, хто не отримав жодного портрета? (3 хв.)
Обговорення проходить наступним чином: спочатку ті учасники, які отримали свої портрети, висловлюють групі свої припущення про те, що хотів повідомити їм автор малюнка, і висловлюють своє ставлення до цього; лише після цього самі автори можуть висловитися і пояснити, що саме вони мали на увазі.
Обговорення:
Що я маю на увазі, коли говорю про те, що хтось у групі чужий для мене?
Чим мої критерії "чужості" відрізнялися від критеріїв, висловлених іншими учасниками нашої групи?
Наскільки широким був діапазон визначень "чужості"?
Почуваю я себе зараз впевненіше?
Хто з учасників отримав багато портретів, і як вони до цього поставилися?
Хто не отримав жодного портрета? Як відреагували ці учасники?

6. Вправа «Віночок побажань» (5 хв.)
Хід вправи:Обійняти сусіда за талію й продовжити фразу: «Я бажаю тобі…». Не знімати руки. По завершенні заплющити очі й подумки побажати всього найкращого тим, кого ви любите.
 

Заняття 4

Мета: вдосконалити рівень взаємодії між членами тренінгу, розвинути навичку лідерства.
Обладнання:кольорові олівці, воскова крейда, фарби, аркуші А-З.
Тривалість:1 година 30 хвилин.

1. Вправа «ЗНАЕШЬ, Я. ..» (5 хв.)
Хід вправи: Члени групи вітають один одного цією фразою, описуючи будь-який цікавий, смішний випадок, який мав місце під час спілкування з якоюсь людиною в період між попереднім і цим заняттями.

Міні-лекція: Стиль лідерства — сукупність соціально-психологічних прийомів і засобів, які застосовує керівник чи лідер з метою впливу на залежних від нього людей.
Авторитарний стиль - характеризується вираженою владою лідера, директивністю його дій, самостійністю у прийнятті рішень, систематичним контролем за діями залежних осіб. Авторитарний лідер зазвичай не дозволяє іншим втручатися в керівництво, піддавати сумніву, оспорювати прийняті ним рішення. Він чітко розмежовує свої права та обов'язки підлеглих, обмежує дії останніх тільки виконавчими функціями.
Демократичний стиль - відрізняється від авторитарного тим, що лідер постійно цікавиться думкою залежних від нього людей, радиться з ними, запрошує до прийняття рішень, до співпраці у керівництві колективом» чітко не розмежовує власні обов'язки і права залежних людей. Частину своїх повноважень він передає іншим членам колективу і» своєю чергою, бере на себе частину їхніх обов'язків, якщо в цьому є потреба. Демократичний лідер активно підтримує ініціативу, постійно турбується про створення і підтримання в колективі хороших стосунків з іншими людьми.
Ліберальний стиль — це така форма поведінки лідера, за якої він фактично відходить від своїх функцій керівника і поводиться в колективі так, ніби він не лідер, а один із членів колективу. Цю форму поведінки можна назвати лідерством лише умовно.
Спочатку вважалося, що демократичний стиль лідерства є найкращим. Однак непоодинокими є випадки, коли ефективнішими виявлялися авторитарний і навіть ліберальний стилі лідерства. Зараз же вважають, що жоден з них не можна назвати ні найкращим, ні найгіршим. Ефективність різних стилів залежить від індивідуальних рис лідера, поставленого завдання, рівня розвитку колективу і ситуації, що склалася в ньому.

2. Мозковий штурм «Лідер — це...» (10 хв.)
Хід вправи:Учні працюють над продовженням речення «Лідер— це...». Висловлюють свої думки, яким має бути сучасний лідер. Ведучий доповнює наприкінці роботи їхні висловлювання визначеннями з наукової та публіцистичної літератури, які вивішуються на стінах.

3. Вправа «Трон» ( 15 хв.)
Ця процедура дозволяє відповісти на питання, кого кожен з учасників готовий бачити в якості лідера і наділити відповідною владою. Причому відповідь на це питання буде отримано не шляхом логічного аналізу і міркувань, а за допомогою інтуїції і спонтанного дії. Найбільш значущими результати будуть у тому разі, якщо учасники повністю віддадуться своїй уяві.
Інструкція:Я хочу надати кожному з вас можливість з'ясувати, кого з інших учасників групи, він готовий визнати в якості лідера. Закрийте, будь ласка, очі і сядьте вільніше. Зосередьтеся на своєму диханні, постарайтеся вдихати і видихати глибше, ніж зазвичай.
Я хочу запросити вас взяти участь у невеликому уявному експерименті. Уявіть собі, що заняття нашої групи проходить для різноманітності в якомусь старому замку. Сам я не можу бути присутнім на цьому занятті. От ви всі зібралися у великому залі замку і в широкому переходу йдете до кімнати, у якій буде проходити робота групи.
Ви відкриваєте двері кімнати і бачите заздалегідь розставлені колом стільці. Для кожного з вас приготовлено по стільцю. Один зі стільців відразу впадає в очі. Він відрізняється від інших високою спинкою, підлокітниками і дорогий оббивкою. Ви всі розсідайтесь. Зверніть увагу, хто сів у це, що вибивається із загального ряду, крісло? Куди сіли ви самі?
Тепер відкрийте очі і по черзі розкажіть, що ви бачили...
Обговорення:
Кого з учасників групи бачили в кріслі частіше за інших?
Як він сам до цього ставиться?
Як кожен відноситься до учасника, якого він побачив у кріслі?
Хто посадив у крісло самого себе?

4. Гра «Будинки – господарі – землетрус». (5 хв.)
Мета: зняття емоційної напруги в колективі.
Хід вправи:Учасники об’єднуються в трійки. Двоє беруться за руки і стають будинком. Один заходить у середину. Він - господар. За командою «Будинок» будинки міняються місцями. За командою «Господар», господарі міняються місцями. За командою «Землетрус» усі міняються місцями.

5. Вправа «Словесний портрет лідера» (15 хв.)
Мета: визначення портрету лідера.
Обладнання:аркуші паперу, ручки.
Хід вправи:Учасники об’єднуються в дві групи. Обом групам дають завдання написати словесний портрет кожного члена іншої групи. Портрет має відображати організаторські здібності лідера. Портрет створюється після обговорення в групі й досягненням спільної думки. Далі портрет першої групи розкладають на столі, і кожен член другої групи, який був описаний, має знайти свій портрет. Потім члени першої групи намагаються впізнати себе в портретах, описаних членами іншої групи.
Обговорення:
Чи відразу ви впізнали свій опис?
Чи згодні ви зі своїм описом?

6. Вправа «Кодекс поведінки лідера» (10 хв.)
Мета: сформувати кодекс лідера.
Обладнання: «Кодекс поведінки лідера», аркуші паперу, ручки.
Хід вправи: Учні отримують заздалегідь заготовлені «Кодекси поведінки лідера». Не дивлячись у готовий текст» вони повинні самостійно скласти кожен свій «Кодекс» із семи пунктів. Після закінчення роботи зачитують свої думки» обговорюють їх. Потім один з учасників зачитує заготовлений текст.
Кодекс поведінки лідера
1. Діяти і доводити справу до кінця.
2. Пропонувати зміни, аргументуючи їх.
3. Зосереджуватися на результатах, не наголошувати на своїх заслугах.
4. Школи не відступати перед складними завданнями.
5. Постійно спілкуватися, надихаючи, впливаючи, за потреби критикуючи.
6. Вміти слухати інших.
7. Не ображати молодших і слабших.
Обговорення:
Чи співпадають ваш кодекс з заготовленим?

7. Вправа «Австралійський дощ» (5 хв.)
Мета: зняття емоційної напруги в колективі.
Хід вправи: Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Я показуватиму рухи, а ви повторюватимете їх:
- В Австралії піднявся вітер (терти долоні).
- Починає накрапати дощ (клацання пальцями).
- Дощ посилюється (почергове плескання по грудях).
- Починається справжня злива (плескання по ногах)
- А ось гроза, справжня буря (тупотіння ногами).
- Але що це? Буря почала вщухати (плескання по ногах).
- Злива перетворюється на дощ (плескання долонями по грудях).
- Рідкі каплі падають на землю (клацання пальцями).
- Вщухає вітер (терти долоні).
- З’являється сонечко (руки догори).

8. Вправа 5. «Спільний малюнок» (25 хв.)
Мета:вдосконалити рівень взаємодії між членами тренінгу, невербальними методами визначити схильність до лідирування чи наслідування.
Обладнання: аркуші паперу, олівці.
Хід вправи:Учасникам у парах пропонується, не домовляючись і не спілкуючись один з одним, створити спільний малюнок. Через 10 хв. вони презентують свої роботи. Кожному дозволяється використовувати лише один колір. Нехай група спробує відгадати, кому який колір належав.
Примітка:вправа має діагностичний ефект: за переважанням певного кольору та домінуючими елементами на малюнку можна зробити припущення щодо учасника , схильного до ініціативності, лідирування.
Обговорення:
Що ви планували створити?
Наскільки комфортно було працювати?
Що було легше: створювати чи доповнювати?
Що заважало в роботі?
Як ви вважаєте, чому хтось взяв ініціативу на себе, а інший підтримав (або не підтримав)?

9. Вправа «Віночок побажань» (5 хв.)
Хід вправи:Обійняти сусіда за плечі й продовжити фразу: «Я бажаю тобі…». Не знімати руки. По завершенні заплющити очі й подумки побажати всього найкращого тим, кого ви любите.

 

 

Заняття 5

Мета: допомогти учасникам тренінгу зрозуміти природу конфліктів причини їх виникнення та шляхи подолання; набуття практичних навичок конструктивної поведінки в конфліктній ситуації..
Обладнання:папір, олівці,
Тривалість:1 година 30 хвилин.

Тренер: Конфлікти є частиною повсякденного життя. Багато з людей практично щодня виявляються утягненими в той або інший конфлікт.
Де б ми не були, ми спілкуємося із близькими людьми, із друзями, із незнайомими людьми, звичайно ж, спілкуємося на роботі, у своєму колективі.На даному тренінговому занятті учасники отримують знання про психологічну природу конфлікту, його структуру й динаміку, ефективні способи їх вирішення. 

1. Вправа «Вітання» ( 5 хв.)
Інструкція:Зараз наше завдання полягатиме в тому, щоб привітати протягом хвилини якомога більшу кількість членів групи. Можна вітати одного учасника кілька разів.
Обговорення:
Як ви почували себе під час вправи?
Контакт з ким з членів групи вам запам'ятався?
Що, на вашу думку, до цього призвело?

2. Вправа « Моя карта конфлікту» (20 хв.)
Мета: сформувати у учасників уявлення про конфлікт, його види та структуру.
Обладнання:папір, олівці.
Хід вправи: Учасникам пропонується намалювати «конфлікт» яким вони його уявляють, потім кожен презентує свій малюнок. Після виконання завдання учасники сідають у коло і по черзі розповідають, що намалювало, що означає цей малюнок. Потім малюнки розташовуються по певним смисловим групам: конфлікт ролей, конфлікт бажань,конфлікт норм поведінки.
Інформаційне повідомлення: Конфлікт — це зіткнення протилежних інтересів, поглядів; крайнє загострення суперечностей, яке призводить до ускладнень або гострої боротьби.
Види:
- конфлікти ролей - зіткнення різних соціальних ролей, які виконуються однією людиною або декількома людьми (групами);
- конфлікти бажань - зіткнення кількох бажань у свідомості однієї людини або зіткнення свідомостей декількох людей (груп) з приводу того самого бажання;
- конфлікти норм поведінки - зіткнення цінностей, норм поведінки, життєвого досвіду при взаємодії та спілкуванні людей (груп).
Обговорення:
Ви щось нового дізналися про конфлікти?
Чи відразу ви визначили для себе як виглядає конфлікт?

3. Вправа  «Все залежить від тебе» (25 хв.)
Мета: навчити розрізняти основні сигнали конфлікту, спонукати учасників брати на себе відповідальність за створення конфліктних ситуацій.
Хід вправи: тренер об’єднує учасників у 5 малих груп, пропонує  підготувати сценарій і розіграти коротку сценку, в якій зобразити ситуацію, де має місце один із сигналів конфлікту.
Обговорення:
Що ви відчували, коли виконували свої ролі?
Які думки виникали у вас, коли ви переглядали сценки?
Чи можна, помітивши сигнал, відвернути конфлікт?

4. Вправа « 5 сходинок» (35 хв.)
Мета: виробити правила розв’язання конфліктних ситуацій.
Обладнання:аркуші паперу, ручки.
Хід вправи:Кожному учаснику пропонується на п’яти окремих аркушах написати 5 шляхів виходу з конфліктної ситуації. Потім учасники об’єднуються в 2-3 групи і в групах створюють спільні шляхи подолання конфліктів. Кожна група презентує свій план. Проводиться обговорення і тренер роздає учасникам пам’ятку « 5 сходинок подолання конфлікту», пояснюючи кожну сходинку стратегії розв’язання конфліктної ситуації.
Потім учасники об’єднуються в пари. Один з учасників в кожній парі гратиме роль батька чи матері, інший дитини. Вони отримують проблемну ситуацію: « Розгорівся конфлікт між дитиною і одним з батьків. Субота, уроки в школі закінчилися. Батькові(матері) здається, що дитина займається уроками менше ніж потрібно. Батьки хочуть, щоб дитина сиділа вдома і виконувала домашнє завдання. Але дитина втомилася: вона займалася цілий день. Друзі запрошують на прогулянку і їй хочеться поспілкуватися з ними. Між батьками і дитиною виникла конфліктна ситуація». Учасникам пропонується розіграти конфлікт в парах, намагаючись розв’язати конфліктну ситуацію, рухаючись по сходинках, виділених а пам’ятці. Розв’язавши конфлікт учасники в парах міняються ролями.
Обговорення:
Які почуття можуть допомогти зрозуміти, що ви знаходитесь в конфлікті з близькими для вас людьми?
В конфлікті ми хочемо задовольнити свої потреби. Але чому ми повинні також задовольняти потреби опонента?
Що дало нам виконання цієї вправи?
5. Вправа « Похвали мене» (5 хв.)
Мета: забезпечити психологічне розвантаження учасників.
Учасники по черзі звертаються один до одного за похвалою Наприклад: « Оля похвали мене за те, що я сьогодні….». Той до кого звернулися хвалить, а потім сам звертається за похвалою.

 

Заняття 6

Мета: формування вміння прийняття рішень.
Обладнання:папір, ручки.
Тривалість:1 година 30 хвилин.

1. Вправа «Привітання» (3 хв.)  
Хід вправи:У тренера в руках "чарівна паличка ”, яку він зі словами привітання і побажань на сьогодні передає будь-кому з учасників тренінгу. Той, у кого "чарівна паличка”, теж передає її із словами привітання і побажання наступному учаснику. І так продовжується доти, доки всі учасники не привітаються між собою. 

2. Вправа «Життєво важливі рішення» (15 хв.)
Мета: усвідомлення життєво важливих рішень, які ми приймаємо протягом-життя, розуміння важливості кож­ного рішення.
Обладнання: аркуші паперу, ручки.
Тренер:"Ви постійно приймаєте рішення, виби­раєте, все це веде до великої мети. Ключ до успіху — усвідомлення свого вибору. Рідко буває так, що є тільки один-єдиний спосіб досягнення мети. Усвідомлення то-1го, що потрібно вибирати, дає можливість вирішувати, який саме вибір скоріше і ефективніше приведе до потрібної мети.
Дуже важливо почувати відповідальність за своє життя і бути відповідальним у своїх діях. Приймати світ, в якому ви живете, всерйоз. Намагайся поглянути на будь-яку ідею чи проблему з різних точок зору і різних перспектив. Існує багато! рішень однієї й тієї ж проблеми. Чим ширше твій погляд І на неї, тим більше варіантів".
Завдання. Написати на бланку ті життєво важливі рішення, які ми приймаємо протягом нашого життя в різні періоди:
в підлітковому віці — (наприклад, палити чи не палити, відвідувати спортивну секцію, клуб за інтересами і т.д.);
в юності (наприклад, до якого саме вузу вступати, яку професію обрати, як будувати стосунки з коханою люди­ною, близькими і т.д.)
в зрілому віці (наприклад, вибори, що стосуються од­руження, професійних пріоритетів, кар'єри, способу життя, народження дітей, стилю виховання дітей і т.д.).
Тренер:"Ви створюєте своє майбутнє життя для се­бе і в кожен життєвий момент робите свій вибір. Потрібно розуміти, що це саме ви вибираєте. В будь-який момент, зроблений вами вибір може змінити ваше життя, чи те життя, яке планували для себе. Ваш вибір набуває фор­ми, розміру, навіть запаху. Ваш вибір може бути настільки значимим, що його можна навіть назвати рішенням. Це рішення, чи значимий вибір, вимагає ретельного обдуму­вання і аналізу.
Якщо уявно намалюєте перспективу вашого життя, обов'язково проаналізуйте вибір, який робите сьогодні з точки зору того, буде він сприяти досягненню поставле­них цілей чи ні.
Обговорення:
Що впливає на прийняття рішення вами?
Як необдумані, поспішні рішення можуть відобра­зитися на вашому житті?
Чи легко приймати відповідальні рішення?
Тренер: "Якщо ви зробили невірний вибір, не нама­гайтеся будь-що дотримуватися його, думаючи, що зо­бов'язані. Все і завжди можна змінити. Навіть якщо відчу­ваєте, що припустили помилки, але йдете по обраному шляху, в будь-який час все можна змінити".

3. Вправа «Я приймаю рішення» (40 хв.)
Мета: ознайомити учасників зі схемою прийняття відповідальних рішень.
Обладнання: конверти, ручки, аркуші паперу.
Хід вправи
Вправа виконується у 2 етапи.
Перший етап
1) Тренер розкладає на столі в одну лінію 4 пронумеровані конверти і запрошує 3-х учасників - добровольців вибрати, не торкаючись, по одному конверту і стати позаду нього. Інші учасники можуть впливати на учасників, давати поради.
Тренер запитує в учасників:

  • Ви не знаєте, що знаходиться в конвертах, що вплинуло на ваш вибір?

2)  Тренер пропонує учасникам підняти конверти, тримаючи за верхню частину, на 8-10 см і покласти назад а потім запитує, чи хотів би хтось обмінятися конвертами або взяти інший. Якщо учасники обмінялись конвертами, тренер пропонує пояснити, чому вони це зробили.

3)  Тренер запрошує ще одного учасника підійти і взяти конверт, який залишився, а після цього дозволяє учасникам відкрити свої конверти і витягти їхній вміст, показавши всій групі.
Обговорення:
- конверт 1здавався цікавим, тому, що був зігнутим (там лежав банан). Люди часто роблять щось із цікавості. У конверті 1 лежав банан, який можна було з’їсти, і це було позитивним наслідком. Але була потенційна можливість мати й інший результат – зніяковілість, тому що в конверті 1 був також презерватив. «А якби я попросила продемонструвати, надіти презерватив на банан?» - запитує тренер. Наслідки рішення невідомі, це може бути зніяковілість або щось гірше;
- здавалося, що в конверті 2 знаходиться пляшка води, але це не так. Іноді ми потрапляємо в оману за рахунок «дезінформації» - тут, не подивившись, що у конверті, ми не могли прийняти рішення, що ґрунтується на інформації. Наслідком було розчарування. А іноді, незважаючи навіть на те, що ми приймаємо рішення на основі наявної інформації, ми одержуємо не той результат, на який сподівалися;
- у конверті 3, найімовірніше, лежить яблуко. Тільки з гарним нюхом можна було здогадатися, що то – цибуля, а не яблуко. Іноді ми швидко приймаємо рішення, не враховуючи деякі деталі інформації, важливі для прийняття правильного рішення. У цьому випадку наслідок не позитивний(коли можна щось з’їсти), але й і не негативний(тренер не просить з’їсти цибулю);
- конверт 4весь час був незрозумілим. Він був порожнім. При детальнішому розгляді можна було б почути, як щось, зроблене з паперу, там шелестіло, але знову – таки, не було можливості довідатися, що то. «Тут ви дійсно ризикували, прийнявши рішення вибрати конверт 4, - каже тренер, але ризик у такій ситуації - це нормально, тому що вона безпечна. Тим часом бувають ситуації, коли людина ризикує, і це може бути набагато небезпечніше, ніж просто втрата невеликих грошей»
Обговорення
Що це може бути за ризик і за втрата?
Другий етап
Учасники об’єднаються в 5 груп. Тренер пропонує групам створити алгоритм прийняття рішення, який би допомог в ситуації вибору конвертів. Час на виконання - 7 хв.
Групи презентують свої напрацювання.
Тренер за допомогою плаката розтлумачує учасникам зміст етапів схеми прийняття рішень. Розповідь про етапи прийняття рішень може бути приблизно такою.
Тренер:  Кожен з нас знає , як важливо приймати правильні рішення. Та чи вміємо ми це робити? А чи вчилися ми цьому? І взагалі, де цьому вчать? Схоже, ми вчимося приймати рішення поступово, зплином життя, методом спроб і помилок. Але чи ефективно це? Виявляється, що приймати саме свої, правильні для себе рішення можна навчитися, і для цього є кілька методів, один з яких ми зараз розглянемо.
Перший: до того, як приймати рішення, треба усвідомити, що ситуація, в якій ти опинився, вимагає цього від тебе. А ситуацій, які потребують вибору, безліч; наприклад: почати підготовку до іспитів сьогодні чи відкласти на потім, дружити з цим хлопцем ( дівчиною) чи не дружити тощо, брати участь у виборах президента школи чи ні.
Другий крок полягає в тому, щоб зібрати якомога більше інформації про все, що стосується конкретної ситуації: дані про те, як діяв хтось із відомих тобі людей у таких чи схожих обставинах і що з того вийшло, певні факти, відомі стосовно ситуації, про яку йдеться. Якщо твоє рішення не має бути терміновим, ти можеш розпитати інших людей, десь знайти потрібну інформацію, а якщо воно термінове – покладайся на свій внутрішній «мозковий штурм».
Третій крок – на основі усвідомлення інформації сформулювати, як мінімум, три варіанти рішень. Якщо зупинитися на двох – це глухий кут (згадайте Гамлета з його «Бути чи не бути?»). Активізуйте свої творчі здібності.
Четвертий крок : потрібно , не лінуючись, розібратись, які наслідки того чи іншого варіанта рішення будуть для вас позитивними, а які негативними. І це –для кожного з варіантів.
П’ятий крок –прийняти виважене рішення, зробити вибір.
Обговорення:
Що є важливим для прийняття відповідального рішення?
У чому полягає необхідність аналізу варіантів рішення?
Які знання ви отримали, виконуючи цю вправу?
Як можна використати цю інформацію в роботі учнівського самоуправління?

4. Вправа на активізацію «Фруктовий салат» (5 хв.)
Мета: психологічне розвантаження учасників, ак­тивізація пізнавальної діяльності, створення позитивного емоційного мікроклімату в групі.
Хід вправи: ведучий кожному учаснику на вухо називає один з фруктів:яблуко;апельсин; банан;ківі.
Учасники запам'ятовують свій фрукт. З кола забира­ють один стілець.
Тренер: "Зараз ми з вами будемо готувати фрукто­вий салат з апельсинів, бананів і ківі..." Ті учасники, чий фрукт був названий — пересідають на інше місце. Кому не вистачило стільця — стає ведучим.

5. Вправа «Дерево прийняття рішення» (20 хв.)
Тренер: "Поспішати зануритися в життя — вірний спосіб збитися зі шляху. Таке трапляється, коли усвідом­люєте, як багато життя може вам запропонувати і які ж прекрасні ці можливості. Зараз життя виглядає таким ве­ликим апетитним шматком чогось дуже смачного, який хочеться одразу ж і цілком покласти до рота. Немає нічо­го небезпечнішого, адже можна вдавитися.
Не потрібно поспішати вже і зараз пережити всі неймовірні відчуття. Усьому свій час. Адже трава не ви­росте скоріше, якщо ви будете її смикати, і ви, напев­не, не пригадаєте випадку, щоб дерево давало плоди без цвітіння. Коли в нашому житті все відбувається вчасно, ми живемо повноцінно. Прискорюючи події в своєму житті, перестрибуючи важливі періоди, ви не зможете рухатися вперед. Пригадайте настільну гру, в якій вам доводилося знову і знову повертатися до старту. В таку гру може перетворитися ваше життя, як­що ви повноцінно не проживете кожну подію вашого життя, не будете її переосмислювати. Зрозумівши, що відбувається сьогодні, ви будете знати, в якому на­прямку рухатися завтра.
Не хвилюйтеся, все прийде в свій час. Насолоджуйте­ся тим, що відпущено вам життям зараз, кожним його моментом. Прагнути поскоріше стати дорослим — по­милка, яка може призвести до серйозного стресу.
Розкажіть, як ви приймаєте важливі рішення. Це відбувається під впливом обставин, настрою, ви з ки­мось радитеся, це відбувається спонтанно чи ви обду­муєте кожен свій крок? Чи багато часу іде на обдуму­вання?
Інколи трапляються такі випадки, коли потрібно прийняти життєво важливе рішення дуже швидко. Чим ви, в першу чергу, керуєтеся при прийнятті такого рішення?
Спробуємо проаналізувати за допомогою Дерева прийняття рішення позитивні і негативні сторони ваших рішень через можливі наслідки".              .    ...
Учасники пропонують ситуацію, в якій потрібно прий­няти важливе рішення.
Дерево прийняття рішення
Позитивні наслідки
1 __________________;
2 __________________;
3.__________________;
4.___________________
Негативні наслідки
1._________________
2._________________
3._________________
4._________________

Обговорення:
Як часто ви аналізуєте прийняття рішення у відповідності з усвідомленням наслідків?
Чи може на "гілочці" позитивних наслідків вирости ще одна гілочка, і навпаки?
Які висновки можна зробити, виконавши дану вправу?

6. Вправа «До зустрічі!» (5 хв.)
Хід вправи:Усі беруться за руки і, починаючи з тренера, передають один одному потиск руки. Коли цей сигнал надходить до тренера з іншого боку, піднімають руки вгору і промовляють: «До побачення! До наступної зустрічі!».

 

Заняття 7

Мета: закріплення отриманих знань.
Обладнання:папір, олівці.
Тривалість:1 година 30 хвилин.

1. Вправа «Привітання» (5 хв.)
Мета:відпрацювання навичок рефлексії (оцінювання себе з позицій інших людей).
Хід вправи:Продовжити фразу: «Мій друг (мій тато, моя вчителька) сказав би про мене...».

2. Вправа-гра «Тік-так» (5 хв.)
Мета:зняття напруги, активізація уваги.
Хід вправи:Учасники передають один одному звукову передачу: «тик» - направо, «так» - наліво по колу. «Бум» - означає зміну напрямку передачі звуку. Будь-який учасник гри має право змінити напрямок передачі.

3. Вправа  «Якість» (10 хв.)
Мета: Розкрити такі якості особистості, як свобода вибору і відповідальність за нього, довіра до свого власного “Я”. “Розповідь про якість, яку найбільше ціную”.
Хід вправи:Пропонується кожному з учасників подумати над тим, яку якість він понад усе цінує в людях та обґрунтувати свою відповідь.
Обговорення:
Чи сподобалась вам вправа?
Чи легко вам було визначити найбільш цінну для вас якість?

4. Гра «Безлюдний острів» ( 15 хв.)
Мета:визначення соціальних ролей в колективі.
Хід вправи:Учасники сідають у великих коло та головний пояснює правила майбутньої рольової гри.
Інструкція:Через війну кораблетрощі ви затрималися у острові з багатим тварин і рослинним світом. Та життя там сповнена небезпек: отруйні рослин та тварини, зливові дощі, короткочасний, але жорстокий холод, можуть і візити канібалів з сусідніх островів. У кілька років ви зможете повернутися до життя, в рідні краю. Ваше завдання – створити собі нормальних умов, які ви міг би вижити. Зрозумійте серйозність і небезпека ситуації. Люди іноді у таких ситуаціях втрачають людську подобу, спалахують суперечки, сварки і бійки із летальним кінцем. Не місце для розваг і балачок – вам треба їсти і пити, облаштувати житло, щоб сонце не палило вашу шкіру ви могли укриватися в сезон дощів від злив, а взимку від холодів. 
Потрібно освоїти острів, організувати у ньому господарство, налагодити соціальне життя, розподілити основні функції й обов'язки. Слід продумати і те, яким чином вони робитиметься.
Обговорення:
Чи згодні ви з цим розподілом?

5. Вправа на завершення «Подарунок» (30 хв.)
Обладнання:аркуші паперу, олівці.
Хід вправи: Учасникам пропанують намалювати на аркуші паперу прощальний подарунок комусь із учасників тренінгу. Кожен по черзі презентує свій подарунок. Група відгадує, кому він адресований.

Рефлексія:
Чи справдились очікування, які ви записали на початку тренінгу?
Які психологічні якості у вас проявилися при участі в тренінгу?
Які почуття відчували?
Що нового дізналися про себе, про групу?
Як будете використовувати ці знання?
Чого навчилися?
Як це стати в нагоді в майбутньому?
Що було важливим?
Над чим ви задумалися?
Що відбувалося з вами?
Що потрібно розвивати на майбутнє?

 

Тренер:Спасибі вам велике, що прийшли на наш тренінг, сподіваємося, що він не пройде безслідно у вашому житті, сподіваємося, що щось вам стане в нагоді і, що над чимось ви задумалися, і будете працювати в цьому напрямку. До побачення.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Школьна Ольга
    Мені дуже пригодилося. Дякую. Автору-удачі!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
5 травня 2021
Переглядів
5194
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку