підготувала
вихователь-методист
Хромець А.В.
2020 р.
Мета: підвищити рівень психолого-педагогічної підготовки педагогів щодо проблеми соціалізації дошкільників; активізувати вміння педагогів проектувати власну діяльність щодо успішної соціалізації дошкільників; розвивати вміння дискутувати й аргументувати; виховувати культуру спілкування.
Матеріал: папір, фломастери, мольберт, скотч, паперові пелюстки до квітки «Доброти», «Довіри», «Розуміння; пам’ятка для педагогів.
План проведення:
Хід:
Вихователь: Добрий день, шановні колеги! Я рада вас вітати! Тема нашого тренінгу: «Соціалізація – основа успішного розвитку особистості». Для того, щоб наша робота була ефективною і конструктивною, пропоную обговорити правила участі у нашому тренінгу.
Орієнтовні правила тренінгу:
Учасники по колу промовляють, що вони хочуть побажати собі, під час зустрічі, та колегам.
Багато часу батьки і педагоги сприймали дошкільний заклад як інституцію, відповідальну тільки за здоров’я та підготовку дитини до школи, то сьогодні поряд з цими аспектами діяльності дедалі більшої значущості набувають й інші функції дошкільного закладу, зокрема одна з основних – соціалізація дитини.
Соціалізація – у широкому розумінні цього слова означає розвиток людини як соціальної істоти, становлення її як особистості. По суті, соціалізація – це процес входження індивідів до різних спільнот, колективів і груп людей через засвоєння їх норм, ідеалів, цінностей. В основу механізму соціалізації лежить соціальна діяльність людини (спілкування, гра, навчання, пізнання, праця), завдяки якій відбувається виникнення свідомості та самосвідомості, засвоєння загальних способів практичної діяльності, формування соціальних зв’язків, здатність орієнтуватись у суспільних подіях.
Першим природним чинником соціалізації дитини виступає сім’я. Сім’я відіграє провідну роль у фізичному, емоційному, розумовому розвитку дітей. В сім’ї формуються фундаментальні ціннісні орієнтації. Саме в родині дитина пізнає, що таке добро і зло, любов, дружба та вірність.
Наступним соціальним мікросередовищем для дитини є дошкільний навчальний заклад – середовище, де вона продовжує отримувати елементарні знання, уміння, навички, які гарантують формування в неї здатності орієнтуватися в довкіллі, набувати життєвого соціального досвіду, адекватно реагувати на явища, події, людей та предметний світ.
Дошкільник наслідує близьких, дорослих, переймаючи їх манери, запозичує у них оцінку людей, подій, речей. І все це переноситься на ігрову діяльність, на спілкування з однолітками та формує особисті якості дитини.
Принципи успішної соціалізації дитини:
Соціалізувати дошкільника – означає збагатити його індивідуальний досвід позитивними враженнями від спільної з іншими життєдіяльності, розвинути в нього соціальні потреби, сформувати соціальні вміння та навички, виховати «відчуття іншого», сформувати готовність та здатність брати іншого до уваги, працювати в команді, домовлятися, узгоджувати свою позицію, в разі потреби поступатися власними інтересами на користь соціальної групи, діставати насолоду від допомоги та підтримки іншої людини у складній ситуації, тобто жити обличчям до людей, з відкритим серцем, умінням гармонійно «вписуватися» в дитяче угрупування, знаходити в ньому своє місце, визначати свій статус серед однолітків відповідно до своїх можливостей та домагань, товаришувати.
Соціалізація – це процес становлення особистості, яка була б здатна адаптуватися до умов, що постійно змінюються та реалізувати себе в цих умовах.
Дошкільний вік – яскрава, неповторна сторінка життя кожної людини. Саме в цей період починається процес соціалізації, встановлюється взаємозв’язок з провідними сферами буття: світом людей, природи, предметним світом, відбувається залучення до культури, до загальнолюдських цінностей.
В новій редакції Базового компоненту дошкільної освіти визначена освітня лінія«Дитина в соціумі».
Головне завдання реалізації освітньої лінії – розкрити дитині соціальний світ і допомогти їй усвідомити своє місце в ньому як активного учасника, набути соціального досвіду.
У дошкільному віці формуються основи соціальної компетенції дитини: вміння орієнтуватися у світі людей (рідні, близькі,знайомі, незнайомі, люди різної статі, віку, роду занять та ін.); здатність розуміти іншу людину, її настрій, потреби, особливості поведінки; вміння поважати інших людей, допомагати, турбуватися про них; обирати відповідні ситуації спілкування та спільної діяльності.
У новій редакції Базового компонента визначено такі компетенції дошкільника стосовно соціального оточення: родино-побутова – обізнаність з нормами та правилами сімейного (родинного) співжиття, здатність їх дотримуватися; вміння підтримувати доброзичливі, дружні, довірчі стосунки в родинному колі, проявляти турботу про різних та близьких членів родини і любов до них; та соціально-комунікативна – обізнаність з різними соціальними ролями людей (знайомі, незнайомі, свої, чужі, діти, дорослі, жінки, чоловіки, дівчатка, хлопчики, молоді, літні тощо); з елементарними соціальними та морально-етичними нормами міжособистісних взаємин; уміння дотримуватись їх під час спілкування. Йдеться про здатність дитини взаємодіяти з людьми, які її оточують: узгоджувати свої дії, поведінку з іншими; усвідомлювати своє місце в соціальному середовищі; позитивно сприймати себе; вміння співпереживати, співчувати, допомагати іншим.
Для успішної соціалізації особистості дошкільника важливо будувати виховний процес як створення виховного розвивального середовища, в якому дитина може активно діяти, пізнавати світ, спілкуватися з дорослими й однолітками.
Необхідно щоденно в процесі взаємодії з дитиною в простих побутових ситуаціях вчити любити те, що її оточує, що потребує людської уваги, турботи – все, що живе, росте, чим ми користуємося, що страждає, є слабким і потребує нашої допомоги.
Для того, щоб нам продовжити роботу необхідно об’єднатись в 3 групи, проговоривши по колу слова: «Розуміння», «Доброта», «Довіра».
Таким чином у нас утворились 3 групи (нагадування правил тренінгу). В кожній групі виберіть ведучого, того хто буде організовувати діяльність, секретаря – того, хто буде писати, і того, хто буде відповідати, тобто захищати напрацьований проект.
Кожна група отримує своє завдання:
Для підготовки Вам надається 15 хвилин. По закінченню часу, кожна група захищає свій проект. «Квітки» розміщуються на мольберті.
Робота в групах, захист проектів.
Висновок: Отже, важливим виховним фактором соціалізації є найближче соціальне оточення, в якому проходить життя і діяльність дитини, тобто середовище – сім’я, дитячий колектив, товариші, дорослі люди, з якими безпосередньо спілкуються діти.
Соціалізація – це складний і багатогранний процес, який триває все життя людини, а його основи закладаються в дошкільному дитинстві.
Тож я всім вам бажаю, щоб на Вашій педагогічній ниві завжди буяли квіти «Доброти», «Розуміння», «Милосердя», «Довіри», «Любові», «Ввічливості», «Людяності», «Краси».
Література: