МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Заклад дошкільної освіти «Віконечко» с.В.Орлинці
Антонінської селищної ради Хмельницького району
Хмельницької області
Методичний посібник
Розвивальне читання для дошкільнят
за методикою
Людмили Шелестової
смт.Антоніни – 2022 рік
ВСТУП
Проблема навчання читання є предметом постійного обговорення серед науковців та практиків. Значна частина педагогів-дошкільників переконана, що навчання грамоти, в тому числі і читання, необхідне дошкільникам. Згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти, навчання читання не є обов'язковим для дітей дошкільного віку. Однак, за бажанням дитини, батьки і вихователі можуть навчати дитину читати уже в дошкільному віці.
Мовленнєвий розвиток дитини - один з основних чинників становлення особистості у дошкільному дитинстві. Рівень цієї сфери психіки визначає рівень сформованості соціальних і пізнавальних досягнень малюка, його потреб та інтересів, знань, умінь і навичок. І відповідно до вимог Базового компоненту важливою умовою ефективності шкільного виховання є єдність виховного процесу з розвитком дитини, що полягає в орієнтації на особистість, на її вікові та індивідуальні особливості, в підтримці пізнавальної сфери. Саме тому, навчаючи дітей дошкільного віку читати авторською методикою Л.В. Шелестової «Розвивальне читання», розвиток малят (інтелектуальний, мовленнєвий, чуттєвої сфери, сенсорики, моторики тощо) поєднується із задоволенням їхніх потреб та інтересів. Перед дошкільниками не ставиться завдання якнайшвидше оволодіти технікою читання, а в ігровій, цікавій формі педагоги формують позитивні емоції, веселий настрій, з бажанням і радістю виконувати ігрові вправи, завдання, грати в цікаві ігри. За рахунок різних видів діяльності (малювання, ліплення, конструювання, аплікації, співу, танців) ти виконують пізнавальні завдання.
Відповідно до вимог Базового компоненту дошкільної освіти важливою умовою ефективності дошкільного виховання є єдність виховного процесу з розвитком дитини, що полягає в орієнтації на особистість, на її вікові й індивідуальні особливості, у підтримці пізнавальної сфери. Мовленнєвий розвиток дитини є одним із важливих чинників становлення особистості в дошкільному дитинстві. Рівень розвитку мовлення визначає рівень сформованості соціальних і пізнавальних досягнень малюка, його потреб та інтересів, знань, умінь і навичок.
Навчаючи дітей дошкільного віку читання за авторською методикою Л. Шелестової «Розвивальне читання»,розвиток малят (інтелектуальний, мовленнєвий, чуттєвої сфери, сенсорики, моторики тощо) поєднується із задоволенням їхніх потреб та інтересів, а отже, викликає позитивні емоції. Перед дітьми не ставиться завдання якнайшвидше оволодіти технікою читання, а завдання вихователя - викликати позитивні емоції, радісний настрій, бажання виконувати ігрові вправи та завдання. Діти виконують пізнавальні завдання, використовуючи різні види діяльності (малювання, ліплення, конструювання, аплікація, співи, танці).
За допомогою навчально-розвивального посібника Л. Шелестової «Вчимося читати» (має гриф «Схвалено Міністерством освіти і науки України») діти легко та із задоволенням навчаються читати. Ігрові вправи зацікавлюють дітей яскравими малюнками, на яких зображені привабливі та кумедні тваринки, метушливі птахи, усміхнені діти та безліч різних кольорових предметів, які захоплюють веселими барвами й казковими сюжетами.
Запропоновані завдання діти виконують природно, невимушено, з цікавістю та бажанням досягти результату. Ігрові ситуації, загадковість сюжету спонукають дитину до дії, вселяють оптимізм, позитивніемоції, впевненість у собі. Вдало підібрані завдання розширюють знання дітей про навколишній світ, розвивають логічне мислення, збагачують активний і пасивний словник малят, розвивають фонематичний слух, мовленнєве дихання, дрібну моторику, пам'ять, увагу. Граючись, діти закріплюють знання про кольори та їх відтінки, предмети побуту, вчаться класифікувати предмети, систематизувати й аналізувати, робити прості узагальнення.
Щоб краще ознайомити дітей із буквами та складами, педагоги долучають їх до виготовлення ігрового матеріалу. Діти з радістю вирізають і наклеюють склади на «рибки», «листочки», «мушлі» тощо. У процесі ігор із буквами та складами діти постійно повторюють їх, конструюють слова, вигадують чистомовки на потрібний склад, підбирають до слів рими, придумують цікаву історію, яка завершується читанням.
Працюючи за цією методикою, педагоги ставлять за мету:викликати у дітей інтерес до читання, використовуючи розвивальні завдання, вправи, ігрові ситуації; ознайомити їх із буквами; навчити читати склади та слова; розширити уявлення про навколишній світ.
У процесі навчання дітей читання вирішуються такі завдання:
Оволодіння елементами грамоти передбачає:
Програмовий матеріалрозподіляється у кожній віковій групі згідно з орієнтовною тематикою занять та зі змістом посібника Л. Шелестової «Вчимося читати» (частина 1). Проводиться 1 заняття на тиждень. Тривалість занять у середній групі – 20-25 хв, у старшій – 25-30 хв.
Структура індивідуальних, групових і корекційних занять ґрунтуєтьсяна послідовному оволодінні уміннями та навичками, визначається поставленими завданнями і тривалістю дитячої працездатності, зумовленої віковими й індивідуальними особливостями дошкільників. Саме від цього залежить ефективність навчально-пізнавальної діяльності з мовленнєвого розвитку. Організована навчально-пізнавальна діяльність включає серію інтегрованих, комплексних, комбінованих, сюжетних, бінарних занять та ігор-подорожей, мандрівок.
Організація та проведення навчально-пізнавальної діяльності за даною методикою передбачаєдотримання принципів доступності, варіативності, новизни, практичності.
Засвоївши зміст навчально-розвивального посібника «Вчимося читати. 1 частина», діти навчаються:
Окрім того, передбачається вдосконалення правильної звуковимови в дітей.
Шелестова
Людмила Володимирівна
Провідний науковий співробітник відділу дидактики
Науковий ступінь:
Доктор педагогічних наук
Вчене звання:
Старший науковий співробітник
ДОДАТКОВІ ВІДОМОСТІ
Освіта:
2006 — 2010 |
Докторантура Інституту проблем виховання НАПН України, спеціальність: 13.00.08 – дошкільна педагогіка. |
2001 — 2003 |
Гете-інститут, спеціальність: німецька мова, рівень М 2. |
1994 — 1997 |
Аспірантура Інституту педагогіки України, спеціальність: 13.00.01 - теорія та історія педагогіки. |
1985 — 1990 |
Київський державний педагогічний інститут ім. О. М. Горького, спеціальність: учитель російської мови та літератури. |
Досвід роботи:
2018
|
Провідний науковий співробітник відділу дидактики Інституту педагогіки НАПН України |
2016 - 2018 |
Провідний науковий співробітник відділу інноваційних технологій в освіті обдарованих Інституту обдарованої дитини НАПН України |
2014 — 2015 |
Завідувач сектора розвитку обдарованості дошкільників Інституту обдарованої дитини НАПН України |
2010 — 2014 |
Старший науковий співробітник лабораторії дошкільного виховання Інституту проблем виховання НАПН України |
2006 — 2010 |
Докторант Інституту проблем виховання НАПН України, спеціальність: 13.00.08 – дошкільна педагогіка. |
2002 — 2013 |
Методист з навчання читання дошкільників приватного ДНЗ «Євроленд» (за сумісництвом) |
2000 — 2013 |
Головний редактор газети «Шкільний світ» видавництва «Шкільний світ» (за сумісництвом) |
1999 — 2006 |
Старший науковий співробітник лабораторії дитячих об’єднань Інституту проблем виховання АПН України |
1999 — 2002 |
Учитель російської мови та зарубіжної літератури, методист з навчання читання дошкільників приватної школи та дитсадка «Лінгвіст» (за сумісництвом) |
1997 — 1999 |
Науковий співробітник лабораторії дидактики Інституту педагогіки України |
1994 — 1997 |
Аспірант Інституту педагогіки України, спеціальність 13.00.01 — теорія та історія педагогіки |
1992 — 1994 |
Молодший науковий співробітник лабораторії дидактики Інституту педагогіки України |
1991 — 1992 |
Учитель української мови та літератури СШ №82 м. Києва (за сумісництвом) |
1990 — 1991 |
Учитель російської мови та літератури СШ №49 м. Києва (за сумісництвом) |
1990 — 1992 |
Лаборант лабораторії дидактики Інституту педагогіки України |
1988 — 1990 |
Лаборант Київського міського педагогічного училища №2 |
1984 — 1988 |
Бібліотекар Наукової бібліотеки Київського державного університету |
Теми дисертацій:
· Тема кандидатської дисертації: «Розвиток творчих здібностей учнів молодшого підліткового віку в процесі вивчення гуманітарних предметів (інтелектуально-евристичний компонент)», спеціальність 13.00.01 – теорія та історія педагогіки.
·Тема докторської дисертації: «Дидактичні засади формування картини світу у дітей старшого дошкільного та молодшого шкільного віку», спеціальність 13.00.09 – теорія навчання.
Наукова діяльність:
Виконавець науково-дослідної теми «Дидактичні засади реалізації педагогічних технологій в умовах профільного навчання». Реєстраційний номер………………..Термін виконання: 01.01.2018 – 31.12.2020 рр.
Перелік друкованої продукції:
Навчальні посібники:
1. Вчимося читати. Робочий зошит для дітей 4 – 5 років. Частина 1. - К.: Фенікс, 2017. – 272с.
2. Світ у картинах художників. Альбом розвивальних завдань для дітей 5 – 7 років. - К.: «Фенікс». - 2017- 120 с.
3. Світ у картинах художників. Методичний посібник до альбому розвивальних завдань для дітей 5 – 7 років. -К.: «Фенікс». - 2017. - 194 с.
4. Вчимося читати. Робочий зошит для дітей 4 – 5 років. Частина 1. - К.: Фенікс, 2018. – 272с.
5. Вчимося читати. Робочий зошит для дітей 6 – 7 років. Частина 2. - К.: Фенікс, 2018. – 276с.
Статті у виданнях, що входять до наукометричних баз даних
1. Професійна компетентність педагога у формуванні картини світу в учнів// Освіта та розвиток обдарованої особистості. — 2017. — № 12 (67). — С. 5—9.
2. Розвиток дослідних здібностей дітей старшого дошкільного і молодшого шкільного віку у процесі навчання // Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія і практика. Збірник наукових праць. – 2017. – № 2 (19). – С. 33 – 42.
3. Дослідження процесу розвитку творчих здібностей старшокласників у практиці профільного навчання // Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. – 2018. - № 1(20) . – С. 21- 32.
4. Педагогічні технології як засіб розвитку творчих здібностей учнів в умовах профільного навчання // Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія і практика: збірник наукових праць. – 2018, Вип. 1 (20). - 24-36.
5. Розвиток творчих здібностей учнів в умовах профільного навчання: кількісно-якісний аналіз емпіричних даних // Український педагогічний журнал. – 2018. - № 3
Статті у наукових фахових виданнях, що затверджені МОН України
Навчальний процес як чинник пізнавального розвитку та формування картини світу дитини // Нові тенденції і явища у дитячому і молодіжному середовищі в Україні: цивілізаційний, культурологічний, інформаційний виміри: зб. наук. праць. – Київ: ТОВ «Видавниче підприємство «Едельвейс», 2017. – 340 с. – с. 318 -333.
Основні положення методики Л.Шелестової «Розвивальне читання».
Проблема навчання грамоти постійно є предметом обговорення серед науковців і практиків. Одна з них полягає в тому, що вихователі надають перевагу усталеним методам і прийомам, спрямованим лише на запам’ятовування літер і формування навичок злитого читання. Через це надто багато дитячих сил і часу витрачається на досить одноманітний процес, певний тренаж, результатом якого є саме вміння читати. Часто педагоги забувають, що завдання читання – це максимальний розвиток різноманітних здібностей дитини, а знання і навички при цьому мають виконувати допоміжну функцію. Вчити дітей грамоти швидше, легше, цікавіше, зі значно більшою користю для їх загального розвитку пропонує старший науковий співробітник Інституту проблем виховання АПН України Людмила Шелестова. Цей підхід відповідає сучасним дидактичним вимогам і тенденціям психолого-педагогічної і медичної наук.
Дана методика навчання читання базується на принципі «читання по складах» (М.Зайцев, Н.Компанець, О.Федіна та ін..), але водночас вона підпорядкована завдання загального розвитку дитини.Авторська методика «Розвивальне читання» ставить за мету не лише навчання читання дітей дошкільного віку, а й їхній загальний розвиток: інтелектуальний, мовленнєвий, розвиток чуттєвої сфери, сенсорики, моторики, формування позитивної мотивації до пізнання загалом та до процесу читання зокрема. Серед її основних положень такі.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ:
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Дошкільне дитинство – важливий етап в житті людини. І величезна відповідальність лежить на працівниках дитячого садка за виховання нашого майбутнього покоління, за розвиток його повноцінної особистості.
Розпочинати навчати дітей читанню за методикою Л.В. Шелестової доцільно з п’яти років. Для кращого засвоєння знань дошкільнятами необхідно постійно зацікавлювати їх, тому основною діяльністю в праці навчання читання дітей залишається гра. Адже гра для дітей – це справа життя. Постійне виконання ігрових завдань сприяє, як формуванню навичок читання, так і різнобічному розвитку дитини. Гра на заняттях «Розвивальне читання» за методикою Л.В. Шелестової мобілізує можливості дитини, ініціативу, вчить спілкуватися.
Рекомендовано:
1. При роботі з дітьми слід враховувари рівень мовного розвитку дитини і мовні здібності, індивідуальні особливості кожної дитини, її фізичний та психічний стан, уподобання, інтереси, бажання.
2. Залежно від індивідуальних особливостей дітей потрібно дуже коректно визначати обсяг та враховувати ступінь складності завдань.
3. Перші заняття мають тривати не більше ніж 10 хвилин, тому, що на початковому етапі дитина важко концентрує увагу на навчальному процесі. Згодом їх тривалість можна збільшити до 20-30 хвилин. Проводити заняття двічі на тиждень.
4. Дорослим потрібно під час занять створювати доброзичливу атмосферу, викликати позитивні емоції та інтерес до читання.
5. Заняття, які проводяться за методикою Л.В. Шелестової «Розвивальне читання» повинні бути побудовані на грі, казках, пригодах. Це дасть дітям можливість самореалізуватись. Вихователі повинні намагатися щоб кожне заняття закінчувалось на позитивних емоціях, використовуючи різні сюрпризні моменти, нагороди.
6. Паралельно з проведенням занять, педагог повинен займатися дітьми індивідуально.
7. Під час навчання читання також звертаємо увагу на розвиток кисті руки і дрібних м’язів пальців, на формування просторових уявлень (зліва, справа, внизу, зверху).
Для цього можна дітям давати такі завдання: виклади з намистинок, ґудзиків, ниток, природного матеріалу літеру, склад, слово; обведення та розфарбовування контурних малюнків, малювання, вирізання, конструювання, ліплення тощо.
Враховуючи характерні особливості кожного періоду дитинства, вивчаючи кожну літеру, бажано пройти повні етапи роботи.
Етапи:
І. Ознайомити дітей із літерами, що позначають голосні звуки, для вивчення кожної літери пропонується декільеа завдань:
· Знайомство з буквою;
· Визначення місця звука в слові;
· Знаходження букви у складах і словах.
ІІ. Ознайомлення малят із літерами, що позначають приголосні звуки, та читання відкритих складів.
Для дошкільнят важливим є запам’ятовування звуків, а не літер.
Вивчаючи кожну літеру пропонуються завдання:
ІІІ. Ознайомлення із закритими складами. Звертаємо увагу дитини на особливості їх прочитання: у закритих складах перший звук тягнеться (співається), а потім без паузи вимовляється другий – приголосний звук.
ІV. Вивчення відкритих складів із кількома приголосними. Слід звернути увагу на цьому етапі на техніку читання таких складів: спочатку треба прочитати перший приголосний, а далі злито читати відкритий склад (к/ра, с/ла).
V. Читання слів.
VІ. Поєднання слів у словосполучення, їх читання.
VІІ. Читання речень.
VІІІ. Читання текстів.
Виконуючи ці методичні рекомендації можна уникнути багатьох труднощів підготовки дошкільника до шкільного навчання.
Важливою умовою навчання дітей читанню є те, що необхідно цінувати в дитині особистісь, а не вбачати в ній тільки об’єкт виховання.
КОНСУЛЬТАЦІЯ «ЯКЩО ЦІКАВО, ТО Й НЕ ВАЖКО»
Які батьки не хочуть, щоб їхня дитина була всебічно розвиненою? Більшість постає перед дилемою: якомога раніше починати навчання малюка або подарувати йому дитинство? А дилеми, виявляється, немає. Фахівці стверджують, що здібності дитини, не виявлені своєчасно та не підтримані педагогами й батьками, із віком слабшають.
Кожна дитина має свій індивідуальний темп розвитку, свої особливості. І це не потрібно нікому доводити. Але, безумовно, існують і загальні норми: до певного віку дитина повинна навчитись сидіти, стояти, ходити, бігати, малювати, читати, писати. Ці межі встановлені для того, щоб показати нам (педагогам і батькам), коли має розвиватися та чи інша функція. Якщо в дитини щось не сформовано до певного віку, це свідчить про затримку в розвитку. Так може статися, коли дитина хвора, або з нею ніхто не займається. Але слід приділити дитині бодай трохи уваги, погратися з нею, щось розповісти, показати малюнки, почитати книжки, як вона почне дорослішати прямо на очах.
Донедавна одним із основних показників готовності малюка до навчання в школі вважали вміння читати та виконувати математичні операції з додавання та віднімання в межах від нуля до десяти. Сучасне життя змінило пріоритети, і на перше місце вийшов рівень життєвої компетентності дітей, сформованість особистісних якостей і здібностей, чуттєвої сфери та мислительних операцій. Метою освіти є не озброєння знаннями, а всебічний розвиток. Центральною фігурою освітнього процесу є дитина, основним видом діяльності якої є гра. Тому й навчання має проходити в ігровій формі, ненав'язливо, цікаво.
Чи можна таку складну операцію, як навчання читання, здійснювати в ігровій формі? Виявляється, можна.
Ефективну й цікаву методику «Розвивальне читання» пропонує нам Л. Шелестова. її методика базується на принципі читання по складах, але водночас вона підпорядкована завданням загального розвитку дитини. Саме в ній представлено оптимальні шляхи поєднання процесів пізнавального, мовленнєвого, фізичного, соціально-морального, художньо-естетичного, емоційно-ціннісного, креативного розвитку та задоволення вікових потреб із одного боку, та навчання читання -з іншого. Методика не ставить за мету досягнення високої техніки, проте передбачається формування позитивної мотивації цієї діяльності, емоційного задоволення від процесу читання.
Практичним матеріалом до навчання дітей читання за цією методикою є розроблена автором книжка, яка водночас є і робочим зошитом, у якому дошкільнята малюють, вирізають, з'єднують лініями зображення.
Книжка містить чітку, логічно вибудувану систему ігрових завдань, виконання яких передбачає використання різних видів діяльності, тобто засвоєння азів читання відбувається в діяльності. Така система завдань дозволяє проводити заняття в ігровій формі та враховувати індивідуальні особливості кожної дитини.
Книжка є практичним посібником, за допомогою якого можна, по-перше, легко та без перевантаження навчити дитину читати, а по-друге, розвивати її логічне мислення, сенсорну сферу, дрібну моторику, комунікативні здібності, уявлення про навколишній світ, загалом формувати позитивне ставлення до процесу навчання.
Отже, підпорядковуючи навчання дитини читання меті її загального розвитку та проводячи заняття в ігровій формі, можна легко сформувати в дошкільнят позитивну мотивацію діяльності й водночас дати їм міцні знання та навички.
Тобто, якщо вашим дітям буде цікаво вчитися читати, цей процес не здаватиметься їм складним. І вам також!
ЦІКАВИНКИ ДЛЯ ЗАНЯТЬ БАТЬКІВ ІЗ ДИТИНОЮ
Навчити дитину читати - завдання непросте, але дуже важливе. Необхідно обрати доступну для дитини форму навчання, бажано з ігровими завданнями.
Педагогічні працівники разом із вихованцями зраділи, отримавши друкований, барвистий, доопрацьований посібник «Вчимося читати». Ця книжка дає змогу кожній дитині в індивідуальному темпі засвоювати ази читання та самостійно виконувати різноманітні завдання, удосконалювати навички злитого читання складів, а потім і слів. Ретельно продумана структура посібника.
Особливо хочеться відмітити доцільність вивчення спочатку букв, що позначають голосні звуки (А, О, У, Е, И, І), а потім у століттями закладеному порядку української абетки літери, що позначають приголосні звуки. Використання складів у різних ігрових завданнях і ситуаціях сприяє активному формуванню навичок злитого читання слів, швидшому усвідомленню їх змісту. Дуже корисне для розвитку уваги, мислення та дрібних м'язів рук дитини розфарбовування, вирізання та вклеювання певних елементів на сторінках посібника.
Роботу дітей із посібником вихователі організовують протягом дня в групі. Однак завжди є діти, які виявляють підвищений інтерес до навчання читання і просять тата або маму приділити цьому увагу вдома. Тому батьки часто зверталися за порадою до вихователів щодо можливостей їхньої компетентної допомоги дітям у вирішенні цієї проблеми. Так саме для цієї категорії дітей народилися друковані сторінки із цікавими завданнями, які не дублювали завдань авторської методики, але будувалися відповідно до її принципів та положень. Ми назвали їх «Сторінка корисного спілкування батьківіз дітьми». Розроблені нами завдання є додатковими, вони є своєрідним доповненням до авторської системи завдань і орієнтовані на використання у домашніх умовах. Виконуючи певні завдання, малята закріплювали навички розпізнавання знайомих букв і складів, читання та друкування певних складів, а також слів, що утворюються з попередньо вивченими буквами. Після виконання вдома цих ігрових завдань, діти приносили друковані аркуші до садочка і з гордістю демонстрували вихователям та одноліткам сторінки з виконаними завданнями.
Через певний час нами було систематизовано всі друковані сторінки для корисного спілкування батьків і дітей, які ми й оформили в робочий зошит. Кожна сторінка пропонує завдання, що сприяють закріпленню знань про певну літеру, уміння читати та друкувати її, а також повторенню попередньо вивчених літер.
Корисним для дітей є друкування складів і невеликих слів у межах вивчених букв, оскільки кожен склад під час друкування потрібно прочитувати та запам'ятовувати його графічне зображення. Завдання перших сторінок спрямовані на розвиток уваги, уміння знайти певну букву серед інших, з'єднати прочитаний склад із картинкою, у назві якої є цей склад. Далі завдання ускладнюються та передбачають наявність певних навичок читання: прочитай слово та виконай звуковий аналіз, перестав склади, щоб утворилось слово, допиши пропущену літеру - віднови слово тощо.
Друга частина посібника передбачає ряд друкованих карток, які потрібно розрізати й поступово пропонувати дітям для опрацювання. Ці картки передбачають виконання завдання на закріплення навичок усвідомленого читання та розвитку мислення дітей. Завдання на картках мають різний рівень складності, дорослим потрібно добирати їх відповідно до рівня обізнаності дітей, щоб вони були цікавими та приносили задоволення від якісно виконаного завдання.
Малята спочатку прочитують слова та з'єднують їх лінією-стежин-кою із відповідними зображеннями, потім завдання ускладнюється: необхідно підібрати відповідне до прочитаного інше слово з поданого ряду, знайти «зайве» у колонці чи в ряду слово тощо.
У результаті роботи з посібником Л. Шелестової «Вчимося читати» та додаткових занять за сторінками робочого зошита більшість дітей демонструє високий і достатній рівень засвоєння навичок читання.
ПОРАДИ ПЕДАГОГАМ
ДИДАКТИЧНІ ІГРИ
Зміст
Вступ……………………………………………………….3
Шелестова Л.В. – провідний співробітник відділу дидактики………………………………………………….8
Основні положення методики Л.Шелестової «Розвивальне читання»…………………………………………………....11
Методичні рекомендації…………………………………..18
Консультація «Якщо цікаво,то й не важко»……………………………………………………...22
Цікавинки для занять батьків з дитиною………………………………….............................25
Поради педагогам…………………………………………27
Дидактичні ігри……………………………………………29
Список використаних джерел
1